شاخص توده بدنی یا BMI

در


شاخص توده بدنی مقیاسی برای اندازه گیری میزان چربی بدن و تناسب اندام بر اساس نسبت وزن به قد فرد است. این شاخص از طریق حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد فرد محاسبه می‌شود و برای افراد بالای 20 سال چه خانم چه آقا درست کار می‌کند و اعداد متوسط این شاخص برای کودکان بالای دو سال متفاوت است. این عدد نشان می‌دهد که شما دارای کمبود وزن هستید و باید وزن اضافه کنید یا اندامتان متناسب است یا اضافه وزن دارید و باید وزنتان را کاهش دهید.

شاخص توده بدنی یا BMI مخفف عبارت body mass index سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد افراد است. در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه گیری نمی‌کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود که از روی آن می‌توان محاسبه چاقی را برداشت کرد. این شاخص در بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد به همین دلیل به آن شاخص کوتله نیز می‌گویند. طریقه محاسبه آن بسیار ساده است. کافی‌ است قد و وزن خود را در فرمول زیر قرار دهید.

 

شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم (x²) قدش به متر بدست می آید.

مثلا وزن یک فرد 55 کیلو گرم است و قد او 163 برای محاسبه 1.63*1.63 =2.6569

حال 55 را به 2.6569 تقسیم می کنیم که عدد حاصل برابر با 20.7 است.این فرد در رده وزنی نرمال قرار دارد. 

طبقه بندی ها

سازمان جهانی بهداشت معتقد است که اگر شاخص توده بدنی فردی کمتر از ۱۸/۵ این فرد دچار کمبود وزن و مشکوک به سوء تغذیه است و اثار منفی ماندگاری بر سلامت جسمی و ذهنی آن‌ها باقی می‌گذارد. از سوی دیگر نیز اگر این شاخص بالای ۲۵ باشد فرد دارای اضافه وزن است و چاق در نظر گرفته می‌شود.

کمتر از۱۸/۵: کمبود وزن (Underweight)
بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹: وزن نرمال (Normal Weight)
بین ۲۵ تا ۲۹/۹ : اضافه وزن (Overweight)
بین ۳۰ تا ۳۴/۹: چاقی درجه ۱ (Obesity Class I)
بین ۳۵ تا ۳۹/۹ : چاقی درجه ۲ (Obesity Class II)
بیشتر از 40: چاقی مفرط و مرگبار (Morbid Obesity)

 

 

همانطور که گفتیم BMI برای کودکان به شکل دیگری محاسبه می‌شود هرچند روش کار برای آن‌ها نیز تقریبا مشابه بزرگسالان است اما برای کودکان درصدی را برای مقایسه کودک با کودکان هم سن و هم جنسیت او فراهم می‌کند. BMI زیر ۵ درصد به عنوان کم وزنی و بالای ۹۵% به عنوان چاقی در افراد زیر ۲۰ سال در نظر گرفته می‌شود. کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال با BMI بین ۸۵ تا ۹۵ درصد جزء افرادی که اضافه وزن دارند به حساب می‌آیند. مطالعات اخیر در بریتانیا نشان داده که شاخص دختران ۱۲ تا ۱۶ ساله به طور متوسط حدود ۱ کیلوگرم بر مترمربع (1.0 kg/m2) نسبت به پسران بیشتر است.

تفاوت‌های نژادی

شاخص توده بدنی با عددهای داده شده تقریبا برای مردم کشورهای غربی مشابه است ولی این میزان در سایر کشورها و برای مردم سایر نژادها متفاوت است. برای مثال در ژاپن شاخص توده بدنی نرمال باید بین ۱۸/۵ تا ۲۳ باشد این در حالی است که تقریبا این میزان برای کشورهای غربی ۲۵ است.

شاخص توده بدنی در ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته برای مثال حد بالای BMI نرمال برای مردان ۲۱ تا ۲۵ و برای زنان ۲۳ تا ۳۵ است.

تاثیرات اضافه وزن و چاقی بر سلامت

طیف‌های مختلف BMI بر اساس رابطه بین وزن بدن و بیماری‌ها و مرگ تعیین شده است. افراد دارای اضافه وزن یا چاق بیشتر به بیماری‌های مختلف و مشکلات سلامتی مبتلا می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فشار خون بالا
چربی خون بالا
دیابت نوع دوم
بیماریهای قلبی عروقی
سکته
بیماری کیسه صفرا
آرتروز استخوانی
اختلالات خواب
برخی از انواع سرطان (سینه، رحم، مقعد و ...)

فاکتورهای خطرزا

بیماری‌هایی که نام بردیم، از جمله بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند در صورتی که اضافه وزن یا چاقی شما همراه با دست کم دو مورد از فاکتورهای خطرزا نیز همراه باشد، احتمال ابتلای شما به این بیماری‌ها بیشتر می‌شود. عوامل خطرزا عبارتند از:

فشار خون بالا
سطح بالای کلسترول بد در خون LDL
سطح پائین کلسترول خوب در خون HDL
چربی خون بالا ( تریگلیسیرید بالا)
قند خون بالا
سابقه خانوادگی بیماری قلبی
عدم فعالیت بدنی و ورزش
مصرف سیگار و الکل
برای افرادی که شاخص توده بدنی آنها ۳۰ و بالاتر از آن است و یا کسانی که دچار اضافه وزن هستند و یک یا دو مورد از فاکتورهای خطر را دارند پیشنهاد می‌کنیم که وزن خود را کاهش دهند. حتی یک کاهش وزن جزئی ( ۵ تا ۱۰ درصد وزن فعلی شما) ریسک ابتلا به این قبیل از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

افرادی که اضافه وزن دارند وکمتر از دو مورد از فاکتورهای خطر را دارند نیز با اینکه خطر کمتری تهدیدشان می‌کند اما باید مراقب افزایش وزنشان باشند و وزنشان را کاهش دهند.

برخی از محدودیت های استفاده از شاخص توده بدنی
گرچه شاخص توده بدنی به طور معمول برای همه زنان و مردان نتایج قابل اعتمادی را نشان می‌دهد اما مانند تمام مسائل دیگر دارای محدودیت‌هایی است.

این شاخص ممکن است برای ورزشکاران و افرادی که بافت ماهیچه‌ای مستحکم و متراکم دارند، با ضریب خطا همراه باشد و BMI آنها را بیشتر از میزان واقعی نشان دهد زیرا اضافه وزنی را که به دلیل بافت ماهیچه ای به وجود آمده است را با چربی اضافی بدن اشتباه می‌گیرد.

در مورد استفاده از این شاخص برای سالمندان نیز محدودیت‌هایی وجود دارد زیرا ممکن است در مورد اضافه وزن این افراد را کمتر از حد واقعی نشان دهد.محاسبه شاخص توده بدنی برای زنان باردار کاربردی نیست. در افراد بین ۱۸ تا ۲۰ سال باید از روش محاسبه شاخص توده بدنی برای کودکان استفاده کرد تا اعداد به دست آمده واقعی باشند. منبع

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا فرزند من چاق است؟

در

همیشه گفتن این موضوع که فرزند شما چاق است، کار آسانی نبوده است. به خصوص این که حتی افراد لاغرتر در مقایسه با ده سال پیش سنگین وزن‌تر شده اند.براساس تحقیقات تازه‌ای که روند چاقی در بیش از ۲۰۰ کشور جهان را مورد بررسی قرار داده، از هر ده کودک و نوجوان بین ۵ تا ۱۹ سال ، یک نفر چاق است.
 مری رودلف ، متخصص اطفال می گوید: بسیاری از والدین نمی‌دانند که "دنده‌های یک بچه ده ساله سالم بایدکاملا دیده شود. در حالی که خیلی از والدین فکر می کنند که چنین کودکی دارای کمبود وزن است."
آیا فرزند من چاق است؟

 درست‌ترین راه برای رسیدن به جواب این تعیین شاخص توده بدنی (بی ام آی) کودک می باشد تا  وزن او را با توجه به قدش در محدوده سالم بررسی نمایید. شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم(x²) قدش به متر بدست می آید. 

 کمتر از ۱۶٫۵ دچار کمبود وزن شدید می باشد.
از ۱۶٫۵ تا ۱۸٫۵کمبود وزن  دارد.
 از ۱۸٫۵ تا ۲۵ وزن عادی دارد.
 از ۲۵ تا ۳۰ دارای اضافه وزن است.
 از ۳۰ تا ۳۵ چاقی کلاس ۱
 از ۳۵ تا ۴۰ چاقی کلاس ۲
بیش از ۴۰ چاقی کلاس ۳ 

در صورت اضافه وزن و چاقی  کودک چه کمکی می‌توانیمانجام دهیم؟
کودکان از شما یاد می‌گیرند ، برای تشویق کودک به خوردن مواد غذایی سالم و داشتن تحرک بهتر است  که خودتان هم همین کار را انجام دهید. معمولا در صد چاقی در فرزندان دختر که مادران چاق دارند8 برابر بیشتر است و به همین صورت خطر چاقی برای یک پسر در ۸ سالگی در صورتی که پدری چاق داشته باشد، شش برابر است. هرگونه تغییری در رژیم و شیوه زندگی کودک در صورتی که این تغییرات، کل خانواده را شامل شود، پذیرفتنی‌تر می باشد. 
 مواردی از قبیل غذاخوردن همه اعضا خانواده بر سر میز، منع خوردن نوشیدنی‌های شیرین، طبخ غذا در خانه و یا سفارش غذاهای سالم‌تر از رستوران‌ها تاثیرزیادی درکم کردن وزن دارد

تشویق به ورزش

نیازی نیست که کودکان چاق بیشتر از کودکان لاغر ورزش نمایند. توصیه شده است که کودکان روزانه یک ساعت ورزش کنند، اما این زمان ورزش را می‌توانیم به چندین زمان ده تا پنج دقیقه در طول روز تقسیم نماییم.
 فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی به جای استفاده از اتومبیل، و یا دوچرخه سواری در مسیر‌‌های کوتاه راه ساده‌ایمی باشد که کل خانواده قادرنددر آن مشارکت کنند.

سالم غذا خوردن

کودکان همانند بزرگسالان باید روزانه پنج وعده و یا بیشتر میوه و سبزیجات استفاده نمایند.
 آب میوه‌هایی که هیچگونه شیرینی به آنها اضافه نشده، سبزیجات، و اسموتی‌ها را باید به عنوان یک وعده از این پنج وعده به حساب آورد.این توصیه به این دلیل است که میوه له شده و یا میوه‌هایی که آب آن‌ها گرفته می‌شود، مقادیری شکر طبیعی آزاد می‌کنند که خطر پوسیدگی دندان را برای کودکان به همراه دارد. بنابراین بهترین روش این است که کودکان آب میوه و یا اسموتی را به هنگام غذا استفاده کرده و بنوشند.(سیارک)

صبحانه مناسب برای کودکان

خطرات چاقی مربوط به سلامتی

لاغری با اضافه کردن مواد غذایی

نکاتی درمورد طرز لباس پوشیدن دخترهایی که اضافه وزن دارند 

 استفاده از شکر را محدود کنید. بسیاری از کودکان نیمی از شکر مورد نیاز روزانه را از نوشیدنی  های شیرین و اسنک‌های غیرسالم بدست می‌آورند.مثلا یک قوطی نوشابه گازدار حاوی معادل ۹ حبه قند می باشد.
حداکثر میزان شکری که کودکان روزانه باید استفاده کنند:
۶-۴ ساله - ۵ حبه قند یا ۱۹ گرم
۱۰-۷ ساله- ۶ حبه قند یا ۲۴ گرم
بالای این سن- ۷-۱۱ حبه قند یا ۳۰ گرم

مقدار وعده‌های‌ غذایی 

راهنمای غذایی رسمی زیادی در این مورد که بدن کودکان به چقدر غذا نیاز دارد، وجود ندارد.
اما به توصیه کارشناسان از بشقاب‌هایی که مخصوص بزرگسالان می باشد برای غذا دادن به کودکان استفاده نکنید؛ به دلیل بزرگی بشقاب ها  آن‌ها تشویق بهپرخوری می شوند.
 در هر وعده غذایی  ، غذا را به دفعات سرو کنید و از ابتدا تمام  غذا را در بشقاب کودک نکشید به این ترتیب به کودک این فرصت  داده می شود  تا در صورتی که هنوز گرسنه است ، از شمادرخواست غذا نماید.
همچنین   کارشناسان توصیه می کنند  که کودکان را تشویق نماییم تا آهسته غذا را میل کنند و کاملا غذا را بجوند به این صورت هم زمان طولانی تری صرف غذا می شود و درصد سیر شدن بالا می رود و هم غذای کاملا جویده بهتر هضم و جذب می شود در ضمن برای خالی کردن بشقاب غذا کودکان  را تحت فشار قرار ندهیم.

نظرات

در ادامه بخوانید...

معجون معجزه آسا دشمن چربی دور شکم

در

این معجون به علت داشتن آناناس وکرفس دارای  آنزیم هایی هستند که باعث تحریک هورمون چربی سوز در بدن می گردند. زنجبیل در این معجون باعث تنظیم قند خون شده و حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد طولانی مدت زنجبیل باعث کاهش وزن می شود. 
 معجون شگفت انگیز فوق نفخ و یبوست را از بین می برد و برای عملکرد سیستم گوارشی بدن مفید می باشد.

مواد لازم معجون معجزه آسا

- 1/2 فنجان آناناس

- کرفس 1 ساقه

- زنجبیل یک بند انگشت(2 سانتی متر)

- 5-6 برگ نعناع

- کلم یا اسفناج (1/2 فنجان خرد شده)

- آب 1/3 فنجان (سیارک



طرز تهیه معجون معجزه آسا

مواد تشکیل دهنده را در مخلوط کن با هم ترکیب کنید، حال این معجون خوشمزه و معجزه آسا آماده مصرف است.

بیست و پنج نوشیدنی برای سم زدایی و کاهش وزن

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

مترجم  itrans.ir  

نظرات

در ادامه بخوانید...

برای داشتن شکمی تخت از چه مواد غذایی پرهیز کنیم

در

غذا را در سکوت میل کنید.
 اگر می خواهید شکمتان صاف تر شود موقع جویدن لقمه هایتان دهانتان را ببندید تا هوای اضافی وارد معده تان نشود.  

لبنیات حاوی پروبیوتیک مصرف کنید.

پروبیوتیک ها در ماست و محصولات لبنی  وجود دارد.

مصرف متعادل نمک 
 میزان متعادل نمک برای عملکرد خوب مغز و قلب لازم است. اما نمک زیاد باعث احتباس آب شده و شکم را بزرگ می نماید.کاهش مصرف نمک یکی از اولین اقدامات برای داشتن شکمی تخت است.  (سیارک

آدامس نجوید
جویدن آدامس باعث نفخ و بزرگتر شدن شکم می گردد.علاوه بر این برخی شیرین کننده ها در آدامس ها باعث تمایل به خوردن فست فودها و هله هوله ها می شود در نتیجه اگر جزو افرادی می باشید کهتمایل زیادی به جویدن  آدامس دارید برای داشتن شکمی صاف بهتر است این عادت را کنار بگذارید.

 شیرینیجات کمتر بخورید. 
 مصرف زیاد شیرینیجات برای سلامتی و همچنین اندازه دور کمر مضر می باشد. دریافت کالری  در طولانی مدت باعث افزایش اندازه دور کمر می گردد اما در کوتاه مدت هم، به علت قند زیاد و تغذیه باکتری های مضر موجود در روده ها از این منبع قندی باعث تولید گاز و نفخ شده و سایز شکم از حالت معمولی بزرگتر می شود.در نتیجه برای برای داشتن شکمی صاف تر  قند و مواد قندی کمتری در سبد غذایی قرار دهید.

 تعادل هورمون هایتان را چک نمایید.
 نفخ یکی ازعوارض جانبی عدم تعادل هورمونی است. به همین دلیل است که خانم ها در دوران یائسگی به علت بهم خوردن تعادل هورمون ها  از نفخ شکایت دارند. علائم اختلالات تیروئید را چک نمایید.زیرا اختلال در هورمون های تیروئیدی یکی از علل چاقی است . برای داشتن شکمی تخت تغذیه مناسب داشته و ورزش کنید.را در برنامه های روزمره تان قرار بدهید. ورزش به کنترل هورمون ها کمک مینماید. (سیارک


مشکل یبوست را بر طرف نمایید.
با افزایش مصرف آب و فیبرها و همچنین تحرک بدنی مشکل یبوستتان را حل نمایید.


بعضی از سبزیجات را از رژیم غذایی حذف نمایید.
بروکلی، کلم برگ، گل کلم و غیره به علت تولید نفخ زیاد باعث بزرگ شدن شکم می گردند.


خواب منظم
 برای داشتن شکمی تخت شب ها زود بخوابید و صبح زود از خواب بیدار شوید و از کم خوابی پرهیز کنید. (سیارک


 مواد غذایی صنعتی و فراوری شده نخورید.
نمک زیادی در انواع کنسروها، سوپ ها و خورش های آماده، سس و غیره استفاده می شود.مصرف نمک زیاد باعث احتباس آب و بزرگ شدن شکم می شود.پس  توصیه می شود سوسیس ،کالباس  و غذاهای فست فودی استفاده نشود.

نوشابه های گازدار ممنوع
 شیر و نوشابه های گازدار جزو عوامل اصلی بروز نفخ هستند. تعداد زیادی از افراد بعد از پشت سر گذاشتن کودکی قادر به هضم لاکتوز نمی باشند . در نتیجه مصرفشیر با نفخ زیادی همراه است همچنین نوشابه ها  به علت میزان زیادی قند و همچنین گاز باعث نفخ و  بزرگ شدن شکممی گردند. در نتیجه برای داشتن شکمی صاف تر ،خوردن نوشابه ممنوع  و در صورت نیاز  بدن به مصرف شیر از دیگر منابع کلسیم استفاده شود. (سیارک

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

نظرات

در ادامه بخوانید...

شاید زمان آن است که به دنبال یک سرگرمی باشید

در

از زمان خود لذت ببرید: یک سرگرمی پیدا کنید
به گزارش (سیارک)  پس از اینکه بچه‌ها خانه را به قصد تحصیل یا شغل ترک می‌کنند ممکن است زندگی کمی کسل‌کننده به نظر برسد. شما زمان بیشتری دارید که به خودتان برسید شاید چیزی که همیشه رویای آن را داشتید اما مطمئن نیستید که چگونه باید روزها و شب‌ها را سپری کنید. خب شاید زمان آن است که به دنبال یک سرگرمی باشید!


گام اول انتخاب فعالیت مد نظر است که ممکن است ساده نباشد چرا که شما 18 سال گذشته یا سال‌های زیادی را صرف برآورده کردن نیازهای شخص دیگری کرده‌اید. حال زمان آن رسیده است که به خودتان فکر کنید، بی‌رودربایستی و خلاقانه.(سیارک)  
مقداری زمان صرف درون‌نگری کنید. آیا به یک خروجی خلاقانه نیاز دارید؟ تناسب اندام؟ آیا احساس می‌کنید آنقدر قوی هستید که می‌توانید به دیگران کمک کنید؟ آیا در زمینه‌هایی علاقه دارید که قبلا از آنها غافل شده‌اید؟ آیا هیچ گونه استعداد خاصی دارید که بخواهید آن را پرورش دهید؟ چیزی هست که بخواهید آن را یاد بگیرید؟


زمانی که می‌خواهید یک سرگرمی انتخاب کنید در نظر داشته باشید که چقدر زمان می‌توانید به آن اختصاص دهید. اگر فقط به دنبال چیزی برای مشغول شدن با دستان خود می‌خواهید یک فعالیت مانند بافندگی می‌تواند ایده‌آل باشد. در عوض اگر به دنبال چیزهایی هستید که به مدت زمان بیشتری نیاز دارند چیزهایی شبیه نقاشی با رنگ‌های روغنی یا اسب‌سواری می‌تواند جذاب‌تر باشد. همچنین سرگرمی‌های فصلی نیز وجود دارند مانند ماهیگیری یا ساخت مجسمه‌های یخی، البته اگر زمان‌هایی در سال برای شما شلوغ‌تر باشد.


هزینه نیز چیزی است که باید آن را در نظر بگیرید. زمانی که تصمیم‌ گرفتید که سرگرمی مورد علاقه خود را پیدا کرده‌اید بهتر است بنشینید و بررسی کنید که این سرگرمی چقدر هزینه در پی خواهد داشت، هم هزینه‌های فوری و هم هزینه‌های بلندمدت. نکته این است که در یک فعالیت لذت‌بخش شرکت کنید نه سرقت بانک!


توسعه یک عادت و سرگرمی همچنین می‌تواند راه بسیار خوبی برای دیدار با مردم باشد. آیا به نوشتن علاقه دارید؟ در یک کلاس شرکت کنید که پر از افرادی است که علایقی مانند شما دارند و می‌توانند به شما در توسعه و پیشرفت متون و نوشته‌های شما کمک کنند. به ورزش علاقه دارید؟ به یک تیم بپیوندید یا عضو یک مرکز تفریحی شوید تا بتوانید افرادی را پیدا کنید که شما را در رسیدن به تناسب اندام ایده‌آل یاری دهند. به صنایع دستی علاقه دارید؟ یک جامعه یا گروه اینترنتی پیدا کنید که راهنمایی‌ها را به اشتراک می‌گذارند و دوستان جدیدی پیدا کنید.


اگر نیاز به انگیزه بیشتری برای خروج از خانه و دیدار با مردم دارید به یاد داشته باشید که مطالعات متعددی نشان داده است که مشارکت در روابط اجتماعی برای سلامتی مفید است. تحقیقات همواره نشان داده است که افرادی که بیشتر در روابط اجتماعی شرکت می‌کنند به احتمال زیاد بیشتر عمر می‌کنند و زندگی سالم‌تر و شادتری نسبت به کسانی دارند که میزان مشارکت اجتماعی آنها در سطح پایینی قرار دارد. بنابراین از وقت آزاد خود استفاده کنید و دوستان جدید پیدا کنید، با دوستان قدیمی معاشرت کنید، فعالیت‌های جدیدی را آغاز کنید یا فعالیت‌های قدیمی را مجددا از سر بگیرید. شاید اینها باعث نشود که شما جوانتر شوید اما کمک می‌کند که شما شادتر و سالم‌تر زندگی کنید.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

جدول سوزاندن کالری با پیاده روی

در

(سیارک) : کالری مورد نیاز بدن به  عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل عبارت‌اند از سن، جنسیت، اندازه بدن، وضعیت سلامت، سبک زندگی و میزان تحرک روزانه. تحقیقات نشان می‌دهند که حتی عواملی همچون شیوه غذا خوردن نیز میزان انرژی مورد نیاز شما را تحت تأثیر قرار خواهند داد. به عنوان مثال اگر غذا را بیشتر می‌جوید کالری بیشتری دریافت خواهید کرد و زودتر سیر می‌شوید.


مقدار انرژی مورد نیاز برای متابولیسم پایه بدنتان (BMR) را محاسبه کالری مورد نیاز بدن رابا رابطه زیر محاسبه کنید (معادله هریس- بندیکت):
محاسبه کالری مورد نیاز بدن برای مردان بالغ :
66.5 + (13.75 x وزن بدن (کیلوگرم)) + (5.003 x قد (سانتیمتر)) - (6.755 x سن) = BMR
میزان کالری مورد نیاز بدن برای زنان بالغ:
55.1 + (9.563 x وزن بدن (کیلوگرم)) + (1.850 x قد (سانتیمتر)) - (4.676 x سن) = BMR

اکنون با استفاده از ضریب فعالیت بدنی متناسب با سبک زندگی شما، انرژی مورد نیاز روزانه خود را محاسبه کنید:
انرژی مورد نیاز روزانه برای هر فرد = BMR ضرب در ضریب فعالیت بدنی.

ضریب فعالیت بدنی
* سبک زندگی بدون تحرک: اگر بسیار کم تحرک هستید و با ورزش میانه‌ای ندارید ضریب فعالیت جسمی برای شما (1.2) است.
* سبک زندگی کم تحرک: چنانچه هفته‌ای 1 الی 3 روز ورزش می‌کنید و یا روزانه مسافت اندکی را پیاده‌روی می‌کنید، ضریب فعالیت بدنی شما (1.37) است (اغلب افراد در این گروه جای دارند).
* فعالیت متوسط روزانه: افرادی که هفته‌ای 3 الی 5 روز ورزش می‌کنند و یا روزانه مسافت قابل‌توجهی را پیاده‌روی می‌کنند و همچنین افرادی که شغل‌های نیمه سنگین دارند در این گروه قرار می‌گیرند. ضریب فعالیت بدنی برای این گروه (1.55) برآورد شده است.
* سبک زندگی پر تحرک: اگر هفته‌ای 6 الی 7 روز با ورزش‌های سنگین مشغول هستید و یا شغل سنگینی دارید، شما پر تحرک می باشید. ضریب فعالیت بدنی برای افراد پر تحرک، برابر با (1.75) می باشد.

اکنون برای محاسبه کالری مورد نیاز روزانه خود، ابتدا با استفاده از فرمول هریس-بندیکت، BMR خود را حساب کنید و عدد به دست آمده را در ضریب فعالیت بدنی متناسب با شیوه زندگی شما، ضرب کنید.بر اساس کالری بدست آمده از جداول زیر استفاده کنید.

جدول کالری گوشت و مواد پروتئینی جدول کالری مواد غذایی

جدول کالری لبنیات

جدول کالری نان و غلات و حبوبات

جدول کالری سبزیجات

جدول کالری میوه ها

جدول کالری آب میوه و نوشیدنی

جدول کالری آجیل و خشکبار

جدول کالری کیک و شیرینی

جدول کالری انواع مواد غذایی

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

این عقیده که تعدادی از افراد به ورزش پاسخ نمی دهند فقط یک افسانه باشد

در

هر کسی به گونه ای متفاوت به ورزش پاسخ می دهد ، اگر شما ده نفر را انتخاب کنید و انها  را روی برنامه تمرینات ورزشی روتین برای سه هفته قرار دهید ، تعدادی از انها ممکن است به طور قابل ملاحظه ای بهبود یابند اما تعدادی دیگر ممکن  است ابدا هیج گونه تغییر فیزیولوژیکی ای بروز ندهند. در بعضی موارد تعدادی افراد حتی ممکن است تندرستی و تناسب کمتری نشان دهند.


در گذشته ، این موضوع باعث شد تا تعدادی از محققین فکر کنند تعدادی از افراد پاسخ دهنده نیستند ، به این معنی که ورزش روی انها جواب نمی دهد. اما تحقیقات بیشتر و بیشتری شروع شدند تا نشان دهند که تمام این ایده ی پاسخ ندادن به ورزش  ('non-responders')، افسانه ای بیش نیست.
مطالعه ای جدید کشف کرد که تعدادی از افراد که با نوعی از تمرینات ، قوی تر و متناسب تر نمی شوند به نوع دیگری از تمرینات ، پاسخ می دهند. تعدادی از افراد به تمرینات استقامتی طولانی مدت بهتر پاسخ می دهند ،و تعدادی مثلا به دو ی سرعت پاسخ می دهند اما نکته ی مهم این است که هر کسی به چیزی پاسخ میدهد.
اکنون مطالعه ای جدید ، موارد بیشتری را روشن ساخت ، اگرچه  با تعدادی توصیه های سفت و سخت همراه است.
بر طبق تحقیقی که اخیرا در روزنامه ی فیزیولوژی منتشر شد ،و ما ان را در ستون  الکس هاچینسون (Alex Hutchinson) در جهان دوندگان مشاهده کردیم ،هر کسی به تمریناتی پاسخ می دهد .
تعدادی افراد فقط باید بیشتر تمرین کننند تا نتیجه بگیرند.
این مطالعه ی ویژه 78 بزرگسال سالم را انتخاب کرد و انها را در 5 گروه تقسیم بندی کرد که هر کدام یک ، دو ، سه ، چهار ،و یا پنج دوره ی 60 دقیقه ای تمرین ورزشی را در هر هفته برای شش هفته انجام دادند.
بیشتر افرادی که فقط یکبار در هفته تمرین ورزشی کردند به واسطه ی ان تمرین تندرست تر نشدند ، اما همچنین به نظر می رسید در گروههایی که دو یا سه بار در هفته نیز تمرین کردند ؛ورزش پاسخی نداد.
محققین تمام  این افراد را جدا کردند و انها را در برنامه ی شش هفته ای دیگری گذاشتند که شامل دو دوره ی تمرینی اضافه در هر هفته بود.
بنابراین افرادی که در ابتدا یک دوره ی 60 دقیقه ای تمرین ورزشی در هفته انجام می دادند به سه دوره ی تمرین 60 دقیقه ای در هفته (یا سه ساعت کامل ورزش) منتقل شدند و انهایی که قبلا سه ساعت در هفته ورزش می کردند به پنج ساعت تمرین در هفته موظف شدند.
قدرت یا توان حداکثر و سلامتی قلبی عروقی همه بهبود یافت.
این نشان می دهد که نوشته های محققین مبنی بر وابسته به دوز بودن ورزش به این معنی است که اگر بدن شما به تمرینات پاسخ نمی دهد احتمالا باید بیشتر تمرین کنید (مشخصا نه به شدتی که موجبآسیب دیدن شما شود)
بر طبق عقیده ی مایکل جوینر (Michael Joyner) ، یک پزشک و محقق مایو کلینیک ، کسی که یکی از برترین متخصصین تندرستی و عملکرد انسان است ، با اینکه ممکن است سخت به نظر برسد اما اینها یافته های تشویق کننده ای هستند. او گزارشی را همراه با مطالعه ای در روزنامه ی فیزیولوژی نوشت.
جوینر از طریق ایمیل به Business Insider می گوید : به این دلیل که حتی کمترین سطوح تندرستی و تناسب اندام ، محافظت موثری برای سلامتی و بشریت فراهم می کند. (سیارک
باز هم ، جوینر در گزارشش خاطر نشان می کند که تعدادی از افراد تاکنون اوقات سختی برای انجام دادن مقدار ورزش توصیه شده سپری کرده اند ، که تقریبا 150 دقیقه فعالیت متوسط در هر هفته است.
حتی اگر مردم بدانند که مدت زمان طولانی تری تمرین بدنی باعث یک تفاوت بزرگ در وضعیت انها می شود ، باز هم ممکن است برای تشویق انها به انجام ان تمرینات کافی نباشد.
اما در حقیقت اینکه ما در این مورد بیشتر یاد بگیریم مفید است. در بعضی موارد این (اگاهی از فواید فعالیت بدنی) افراد را تشویق می کند تا در طی رفت و امدهایشان فعالیت بیشتری داشته باشند (مثل دوچرخه سواری یا پیاده وری به سمت محل کار به جای رانندگی).
جوینر می گوید : من فکر می کنم که ما باید تا حد ممکن در زندگی مان فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشیم.
او می گوید که این نوع از جابه جایی فعال "اثرات فوق العاده قدرتمندی روی چاقی " دارد.
در موارد دیگری افراد ممکن است بخواهند زمان اضافی را در باشگاه ورزشی سپری کنند. و البته همان طور که تحقیقات دیگر نشان داده اند ، بهترین شیوه تندرستی و فیتنس برای پشت سر گذاشتن وضعیت عدم پاسخ دهی شاید یافتن یک تمرین بدنی متفاوت و موثر باشد.
این یکی از دلایلی است که تمرین دهنده ها می گویند برای همه یک تمرین بدنی روتین وجود ندارد ، به جای ان چیزی را که برای شما مفید و موثر است و به اندازه کافی خواهان ادامه ی ان هستید ، پیدا کنید.
وقتی شما به تعدادی از مزایای ورزش ، از بهبود سلامت قلبی عروقی گرفته تا کاهش استرس و اثرات بهبود خلق و خو ، بنگیرید متوجه میشود که آن ارزشش را دارد.
جوینر می گوید : "من فکر می کنم که اغلب مردم باید مجموعه ترکیبی از فعالیت های مختلف ، در صورت امکان همراه با مقداری فعالیت ورزشی دارای شدت بالا انجام دهند ، اما نکته ی کلیدی که باید به یاد داشته باشیم این است که که تقریبا هر روز فعالیتی انجام دهیم."

چه میزان از ورزش برای سلامتی مناسب است

ورزش تای‌چی و سالمندان

ورزش های نفس گیر خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد

میخواهید بهترین عملکرد را در ورزش داشته باشید

چگونه استقامت خود را در شناکردن افزایش دهیم

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...