گارسینیا کامبوجیا چیست؟


گارسینیا کامبوجیا یک میوه مرکباتی از جنوب شرقی آسیا است. عصاره تهیه شده از پوست آن به نام اسید هیدروکسی‌سیتریک (HCA) دارای تاریخچه طولانی در پخت و پز می باشد، اما اخیرا برای کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
بخشی از جذابیت گارسینیا کامبوجیا بخاطر این واقعیت می باشد که از یک میوه گرفته می‌شود پس "طبیعی" می باشد. با این حال این به تنهایی باعث نمی‌شود که یک مکمل با ارزش و یا حتی بی‌خطر باشد.

آیا ادعاهای بهداشتی مبنی بر خواص معجزه آسای گارسینیا کامبوجیا واقعیت دارد؟ 

طرفداران  اسید هیدروکسی‌سیتریک HCA معتقدند که HCA یک اسید آلی است که باعث احساس سیری ، کاهش اشتها وتاثیر  بر سوخت و ساز بدن می شود. این خواص باعث شده که عده‌ای آن را به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش وزن در نظر داشته باشند. عده‌ای معتقدند که این میوه قادر به بهبود کلسترول بالا یا تقویت عملکرد ورزشی نیز می باشد. فهرست مزایای ذکر شده برای گارسینیا کامبوجیا بسیار طولانی می باشدو تفکیک حقایق و ادعاهایعنوان شده در مورد خواص این "معجزه گیاهی"بدون تحقیقات علمی  بسیار دشوار می باشد.

آیا گارسینیا کامبوجیا باعث می‌شود که احساس سیری کنید؟

 یک مرور جامع از تحقیقات موجود در مورد گارسینیا کامبوجیا نشان می‌دهد که هیچ مدرک و شواهد قطعی  که نشان دهد مکمل یا HCA هیچ تاثیری بر اشتها یا سیری دارند وجود ندارد. ولی  در برخی ازآزمایش ها بر روی جوندگان این تاثیرات مثبت مشاهده گردیده است  اما هیچ یک از تحقیقات انجام شده بر روی انسان این تاثیرات را نشان نداده‌اند.

ادعای کاهش وزن

 شواهد موجود ثابت نمی‌کند که گارسینیا کامبوجیا به تنهایی می‌تواند باعث تسهیل کاهش وزن گردد. در یک تحقیق انجام شده به این نتیجه دست پیدا کرده اند که مکمل‌ کمکی به کاهش معنی‌دار وزن یا کاهش قابل توجه توده چربینمی کند. 

ادعای تسریع سوخت و ساز

بر اساس یکسری  شواهد استفاده از مکمل‌های گارسینیا کامبوجیا قادر به سوخت و ساز چربی‌هادر بدن می باشد. محققان در مطالعات متعددی به این نتیجه رسیده‌اند که هم موش‌ها و هم انسان‌ها پس از دریافت مکمل HCA شاهد افزایش سوخت و ساز چربی بوده‌اند.

ادعای بهبود عملکرد ورزشی

بر اساس یک تحقیق گارسینیا کامبوجیا قادر است زمان لازم برای خستگی در حین ورزش را تحت تاثیر قرار داده و در تحقیق دیگری که بر روی موش‌ها صورت گرفته نیز نتیجه یکسانی داشته است، در این تحقیق در زمان استفاده از HCA استقامت موش‌ها در حین دویدن طیاد شده است.
همچنین اشاره به این نکته ضروری است که در بررسی اخیر مطالعات مربوط به هیدروکسی‌سیتریک HCA مشخص گردیده که شواهد کافی وجود نداردتا نشان دهد استفاده بلندمدت از HCA بی‌خطر است، و در هیچ تحقیقی مصرف گارسینیا کامبوجیا برای بیشتر از 12 هفته مورد آزمایش قرار نگرفته است.

عوارض جانبی

عوارض جانبی گزارش شده برای گارسینیاکامبوجیا خفیف می باشد. این عوارض عبارتند از:
• سرگیجه
• خشکی دهان
• ناراحتی معده
• اسهال

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید