آسپرین و ایبوپروفن در حقیقت چیزی بیشتر از یک دارونما نیستند

بیشتر ما بالاخره در زمانی از زندگیمان از کمردرد رنج خواهیم برد.اما درحالیکه ممکن است برای برداشتن بسته ای آسپرین وسوسه شویم،تحقیقات جدید پیشنهاد میدهد مصرف قرص قند میتواند مفیدتر باشد.


داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی(NSAIDs)،همانند آن هایی که شامل آسپرین و ایبوپروفن میشوند،نمونه رایجی از درمان های تجویز نشده ی کمردرد هستند. اما تحقیق جدید نشان میدهد که هر مقدار اندک تسکینی که از آن ها بدست بیاید از نظر بالینی قابل توجه نیست.
بدتر از آن،همانند تمام داروها، NSAIDها، احتمال خونریزی دستگاه گوارش را بیش از دوبرابر کرده،و ممکن است شانس بروز مشکلات عروقی قلبی را افزایش دهد.
برای بررسی این موضوع،محققانِ موسسه جورج بهداشت جهانی،داده های بدست آمده از 6056 بیمار مبتلا به کمردرد که تعداد 35 آزمایش تصادفی کارشناسی شده ی کنترل شده با دارونما بر روی آن ها انجام شده بود را،تحلیل کردند.
آن ها دریافتند که برای تمام بیماران،به جز 6 نفر از آن ها،کاهش درد قابل ملاحظه ی بالینی بعد از دوهفته مصرف NSAID ها گزارش شد.
متاسفانه،اگر فکرمیکنید این به معنای مبادله ی ایبوپروفن برای یک بطری استامینوفن(پاراستامول)است،یک بررسی *کوکرانِ انجام شده در 2015 ،سه آزمایش شامل 1825 شرکت کننده با کمردرد مزمن را بررسی کرد و نشان داد که استامینوفن نیز تنها اندکی بهتر از دارونماست.
اوپیت ها،همانند کدئین یا کونتین چطور؟ شاید براساس تحقیق چاپ شده در ژورنال JAMA Internal Medicine در سال 2016، یک بهبود متوسط کوتاه مدت برای افراد دارای کمر درد مزمن باشد.اما بار دیگر،احتمالا در دوزهای پیشنهاد شده چندان موثر نخواهد بود. (سیارک
دانشمندان اعتراف میکنند که تحقیقشان حاکی از خبر شومیست.
"وقتی این نتیجه با بررسی های انجام شده اخیر در زمینه پاراستامول و اوپیت ها ادغام شود،روشن خواهد شد که سه داروی بطور گسترده استفاده شده،و پیشنهاد شده در دستورالعمل برای درد ستون فقرات ،اثرات بالینی مهمی فراتر از دارونماها ایجاد نمیکنند."آن ها در مقاله یشان می نویسند.
محقق تیم مانوئلا فریرا در گاردین توصیه میکند:
"ما نمیگوییم که هیچ مسکنی نباید مصرف شود،اما کسانی که از این ها استفاده میکنند باید بدانند که فواید آن ها بسیار کم است و اثرات جانبیشان ممکن است زیان اور باشد،و اینکه مشورت با دکترهایشان درباره ی فواید معالجات دیگر همچون ورزش ارزشمند خواهد بود."
ازجنبه مثبت،برای اکثریت مردم کمردرد مشکل کوتاه مدتیست که خود بخود حل میشود.درحالیکه هیچ کس دوست ندارد بشنود راه حل سریعی وجود ندارد،تحمل درد و ناراحتی برای هفته ها یا ماه ها ممکن است به سادگی بهترین راه باشد.
برای افراد با درد مداوم،به هرحال،دانستنِ اینکه داروهایی همچون آسپرین و ایبوپروفن راه حلی ارائه نمی دهند، حداقل در نپذیرفتن ریسک های غیر لازم و قرارگیری در مسیر بهتر با زندگی آسان تر،به آن ها کمک خواهد کرد.
این تحقیق در سالنامه ی بیماریهای روماتولوژی چاپ شده است.


*بنیاد همیاری کوکران ( Cochrane Collaboration) گروهی بالغ بر ۳۷٬۰۰۰ داوطلب از بیش از ۹۰ کشور جهاناست که در باره اثرات مداخلات مراقبت‌های بهداشتی در آزمایش پزشکی کارآزمایی بالینی تصادفی  تحقیق می کنند.نتایج این بازبینی‌های سیستماتیک در کتابخانه کوکران با عنوان «بازبینی‌های کوکران» (Cochrane Reviews) به چاپ رسیده‌و در بعضی کشورها بصورت رایگان قابل دسترسی می باشد.

بیشتر بخوانید:

منفعت استاتین بسیار بیشتر از عوارض آن است

داروی جدید برای مبتلایان به پارکینسون

تولید داروی متداولِ هپارین، رقیق کننده ی خون بدون استفاده از بافت حیوان

داروهایی که باعث از دست رفتن استخوان می شوند

چه زمانی برای درد کمر به دکتر مراجعه کنم

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید