آیا مولتی‌ویتامین‌ها مؤثرند

 (سیارک)  : شکی نیست که کمبود طولانی‌مدت ویتامین‌های خاص می‌تواند منجر به بیماری و اختلالات عملکردی در دستگاه‌های بدن می‌شود.برای برخی از افراد در گروه‌های در معرض خطر بیماری، مکمل‌های خاص ثابت‌شده و به‌واسطه انجام تحقیقات کافی برای اطمینان خاطر از اتفاق آراء مورد تأیید قرارگرفته است.
این مکمل‌ها شامل:
• اسیدفولیک برای همه زنانی که در فکر برنامه‌ریزی برای بارداری هستند و همچنین زنان باردار تا هفته دوازدهم بارداری.
• ویتامین D مناسب برای زنان باردار یا شیرده، کودکانی در گروه سنی بین شش ماه تا پنج سال، افراد 65 ساله و بالاتر و برای افرادی که برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدودیت دارند.
• ویتامین‌های A، C و D برای کودکان بین شش ماه تا چهار سال توصیه می‌شود، به‌ویژه کسانی که از رژیم غذایی متنوعی استفاده نمی‌کنند نظیر کودکان بدغذا.  (سیارک
علاوه بر این، همچنین وجود شواهد منطقی دال بر این است که میوه‌ها و سبزی‌ها مصرفی ما، حاوی مقدار معینی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که قبلاً دارای آن بودند نیستند.
در زمان‌های پیش مواد غذایی، کشاورزی، و آنتی‌بیوتیک‌های فرآوری شده، به نظر می‌رسد که اجداد ما همه آنچه را که نیاز داشتند از رژیم غذایی خود و گذراندن وقت در بطن طبیعت یعنی قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دریا و خاک دریافت می‌کردند.
همچنین اعتقاد بر این است که انسان‌ها به مصرف یک رژیم غذایی با کالری بالاتر نسبت به مقدار مصرفی توصیه‌شده برای میانگین افراد امروزی گرایش داشته‌اند.
در زمان پارینه‌سنگی، انسان‌ها به‌طور متوسط روزانه بین 3-4،000kcal مصرف می‌کرده‌اند، و درنتیجه، مصرف در یک رژیم غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی بالاتری را جذب می‌کردند.
به‌طور طبیعی، ما دیگر رمان خود را در طی روز صرف شکار و جمع‌آوری مواد غذایی نمی‌کنیم و بنابراین نیاز به کالری کمتری داریم و درنتیجه الزاماً باید مواد غذایی کمتری را مصرف کنیم.
پیامد این روند؟ دریافت کمتر ریزمغذی‌ها.
علاوه بر این، افرادی که مواد غذایی مصرفی خود را از طریق گرفتن رژیم غذایی محدود می‌کنند، ممکن است درصدد دریافت مقدار مجاز روزانه توصیه‌شده از مواد مغذی حیاتی باشند. رژیم‌های غذایی گیاهی، برای مثال، حاوی مقادیر کافی از ویتامین B12 نیستند و درنتیجه ممکن است احساس خستگی و ضعف کنند، مگر آن‌که مکمل‌های ویتامین B12 را مصرف کنند.
کسانی که کالری یا کربوهیدرات‌های مصرفی خود را با پیروی از رژیم‌های غذایی مانند رژیم اتکینز و یا یک رژیم غذایی کتو (Keto) محدود می‌کنند، احتمالاً مواد مغذی را در زمان حذف سبزی‌ها نشاسته‌ای و غلات سبوس‌دار به مقدار کافی دریافت نمی‌کنند.
بنابراین آیا تغذیه ما باید مانند تغذیه انسان غارنشین باشد؟
در رابطه با این موضوع مشکی وجود دارد. حتی خاکی که مواد غذایی ما در آن کشت و پرورش می‌یابد در شرایط امروزی تغییر کرده است.
صرف‌نظر از اینکه ما چه مواد غذایی را برای خوردن انتخاب می‌کنیم و حتی اگر انتخاب‌های ما برای سلامت مفید باشند؛ اکثریت ما کنترل کم و یا هیچ‌گونه کنترلی بر چگونگی و مکان پرورش و نگهداری مواد غذایی خود نداریم.
روش‌های کشاورزی به‌شدت میزان مواد مغذی موجود در خاک و به‌نوبه خود در مواد غذایی ما را کاهش داده است.
در این نشست در سال 1992، مشخص شد که سطوح مواد مغذی در مواد غذایی ما به‌اندازه 85٪ در طی قرن گذشته کاهش‌یافته است.
به‌عنوان‌مثال، گفته می‌شود که ما باید مواد غذایی غنی از ویتامین A مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین و کدو بخوریم - اما این گیاهان تنها پیش ماده ویتامین A، کاروتنوئیدها را برای ما فراهم می‌کنند.
در واقع به‌منظور استفاده از عناصر ریزمغذی، ما نیاز به مصرف مواد غذایی دارای ویتامین A واقعی داریم- آن دسته از غذاهایی که حاوی رتینول هستند، نه بتا کاروتن.
راه‌حل - یک قرص مگا؟
بنابراین، شاید حتی به‌منظور آسودگی خاطر ، خوردن "یک قرص مگا" که تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی غیر دریافتی ما از غذاها را تحت پوشش قرار دهد و تأمین کند، عاقلانه به نظر می‌رسد.
اما متأسفانه – راه‌حل مناسبی به نظر نمی‌رسد. (سیارک
در این مطالعه، محققان با گزینش تصادفی نزدیک به 6000 پزشکان مرد را موظف به مصرف روزانه یک مولتی‌ویتامین و یا یک قرص پلاسبو کردند.
در طی بازه زمانی 12 سال، مردان، گروهی از آزمون‌های کارایی فردی را از طریق تلفن به‌منظور بررسی حافظه‌شان دریافت کردند.
84 درصد از شرکت‌کنندگان ادعا کردند که هرروز قرص خود را مصرف کرده‌اند و طبق نتایج به‌دست‌آمده، هیچ تفاوتی در خصوص مشکلات حافظه در دو گروه موردمطالعه آشکار نشد.
محقق و نویسنده مطالعه، ژاکلین اوبراین می‌گوید:"این‌که به چه روشی ما این مسئله را مورد تجزیه قراردادیم مهم نیست، درهرصورت مصرف این داروها بی‌اثر بود".

نیازهای متفاوت
حتی اگر مولتی‌ویتامینی واقعاً به‌صورت کپسول وجود داشت، هنوز هم این برخلاف این حقیقت است که: بدن‌های ما به‌طورکلی نیازهای مختلفی دارند و ایجاد تعادل در مکمل‌های اضافی موردنیاز ما به‌طور طبیعی متفاوت خواهد بود.
برای مثال، سطوح استرس میزان نیاز بدن ما به برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سطح استرس بالاتر می‌تواند موجب تحلیل و کاهش ریزمغذی‌های موجود در بدن شود.
ویتامین D درواقع هورمونی که بدن ما تولید می‌کند، و کورتیزول (همچنین به‌عنوان "هورمون استرس" شناخته می‌شود) می‌تواند نمود و عملکرد ویتامین D را مهار کند و بنابراین بدن ما قادر به استفاده از آن نخواهد بود.
ویتامین C نیز می‌تواند با افزایش سطوح استرس تحت تأثیر قرار گیرد. در هنگام داشتن استرس بیش‌ازحد، ما نیاز به ویتامین C بیشتری جهت حفظ سطح قند خون طبیعی و عملکرد سیستم ایمنی بدن داریم.
ما می‌دانیم، در زمان عدم تأمین مقدار کافی ریزمغذی‌های اساسی در بدن چه عواقبی خواهد داشت - اما واقعاً در زمان مصرف بیش‌ازحد این ویتامین‌ها و مواد معدنی چه اتفاقی در بدن شما رخ می‌دهد؟ (سیارک

مصرف بیش‌ازحد یک ماده مفید
ویتامین A
در این مطالعه به اثبات رسیده است که مصرف بیش‌ازحد ویتامین A به شکل بتا کاروتن، موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری می‌شود.

در یک مطالعه جداگانه، مکمل ویتامین آ خطر ابتلا به سرطان ریه را تا 28 درصد افزایش داد که بی‌درنگ موجب شد تا کارشناسان به مطالعه اولیه پایان دهند.
ویتامین E
درحالی‌که مزایای آنتی‌اکسیدانی ویتامین E شامل: کاهش رادیکال‌های آزاد و کند شدن روند پیری سلول‌های بدن شما می‌شود، همچنین مطالعات برای آشکار کردن خطرات احتمالی مصرف بیش‌ازحد ویتامین E صورت گرفته است.
این مطالعه نشان داد که مقادیر بیش‌ازحد ویتامین E، خطر ابتلا به بیماران نارسایی قلبی افزایش می‌دهد.
مطالعه دیگری نشان داد که مکمل ویتامین E همبستگی مثبتی با افزایش میزان مرگ‌ومیر دارد.
درنهایت، این مطالعه انجام‌شده بر روی شرکت‌کنندگان مرد گزارش داد که مصرف بیش‌ازحد از مکمل ویتامین E به‌طور قابل‌توجهی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌داد.
کلسیم
معمولاً شنیده‌ایم که ما باید از مکمل کلسیم برای ساختن استخوان‌های قوی‌تر استفاده کنیم، اما با توجه به این مطالعه، احتمالاً توصیه‌های کاملاً نادرستی را دریافت کرده‌ایم.
مطالعه موردبحث نشان داده است که شرکت‌کنندگان مصرف‌کننده مکمل‌های کلسیم، افزایش خطر شکستگی لگن را نشان دادند. علاوه بر این، این مطالعه در میان سه پژوهش مرتبط دیگر به اثبات رسانده است که بیمارانی که از مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کردند در معرض خطر بیشتر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار داشتند.
این موارد تنها موارد مصرف نادرست است.
وجود بیش از حد روی در بدن به کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن مرتبط است.
وجود منگنز بیش‌ازحد به اختلالات عضلانی و عصبی در افراد مسن مرتبط است.
نیاسین بیش‌ازحد (B3) باوجود آسیب سلولی در ارتباط است.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه  itrans.ir / هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید