آمپول سوماتروپین عوارض موارد مصرف

سوماتروپین چیست

 

موارد مصرف آمپول سوماتروپین

خواص امپول سوماتروپین و  عوارض مصرف سوماتروپین  

مارک های مختلف از این دارو برای درمان یکی از شرایط پزشکی زیر استفاده می شود. درمان کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد از جمله در کوتاهی قد در سندرم ترنر، اختلال روده ( سندرم روده کوتاه )  نقض روند رشد در کودکان مبتلا به کمبود درون زا هورمون رشد ، نارسایی مزمن کلیه در کودکان ، همراه با عقب ماندگی رشد ، سندرم ترنر( شرشفسکی-ترنر)  ، پوکی استخوان ، سندرم نقص ایمنی ، همراه با کاهش وزن.

نام آمپول افزایش قد

آمپول سوماتروپین همچنین برای افزایش قد در کودکان مبتلا به اختلالات خاص (مانند سندرم نونان ، سندرم ترنر ، کوتاهی قد قدامی) استفاده می شود.

 سوماتوتروپیک ، محرک رشد .


با رشد بر روی صفحات اپیفیز استخوان های لوله ای ، رشد استخوان های اسکلتی انسان را تحریک می کند و باعث افزایش تعداد و اندازه سلول های ماهیچه ای ، کبد ، تیموس ، غدد جنسی ، غدد فوق کلیوی و غده تیروئید می شود. سنتز کندرویتین سولفات و کلاژن را فعال می کند ، دفع هیدروکسی پرولین را افزایش می دهد و وزن بدن را افزایش می دهد.

تنظیم متابولیسم پروتئین - تحریک انتقال اسیدهای آمینه به سلول و سنتز پروتئین. سطح کلسترول را کاهش می دهد ، تعداد تری گلیسیریدها را افزایش می دهد ، حجم بافت چربی را کاهش می دهد. ترشح انسولین را مهار کرده و باعث افزایش قند خون می شود. با دفع مایعات ، نیتروژن ، سدیم ، پتاسیم و فسفر تداخل دارد. از دست دادن کلسیم (تسریع خروجی کلیه) با افزایش جذب آن در دستگاه گوارش جبران می شود .

 

 

نحوه استفاده آمپول سوماتروپین

نحوه استفاده از Somatropin 5 Mg (15 واحد) راه حل برای تزریق
بعضی مارک های این دارو با تزریق به عضله یا زیر پوست استفاده می شوند . برخی از علامت های تجاری فقط زیر پوست تزریق می شوند. نحوه تزریق این دارو بستگی به نام تجاری مورد استفاده شما دارد. با داروساز خود چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که راه تزریق داروی شما درست باشد. مهم است که مکان محل تزریق را تغییر دهید تا از بروز مشکل در زیر پوست جلوگیری شود. برای بهترین نتایج، این دارو باید دقیقا طبق تجویز پزشک شما انجام شود. مهم است که درمان خود را قطع نکنید و دستورالعمل دکتر خود بصورت کامل ادامه دهید.
 
دوز  مصرفی آمپول سوماتروپین براساس سن، وزن ، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان است.
همه دستورالعمل های آماده سازی و نحوه استفاده را از متخصص مراقبت های بهداشتی خود یاد بگیرید . هنگام مخلوط کردن محلول، تکان ندهید. تکان دادن باعث می شود که دارو درست کار نکند. قبل از استفاده، این محصول را به دقت نگاه کنید، در صورت وجود ذرات و تغییر رنگ استفاده نکنید.
اگر این دارو برای سندرم کولون کوتاه استفاده می شود ، اگر رژیم خاصی ( کربوهیدرات بالا و کم چرب ) و یا استفاده از مکمل های غذایی مفید است ، با پزشک خود مشورت کنید .
 
اگر این دارو برای از دست دادن وزن / عضلانی استفاده شود، ممکن است 2 هفته طول بکشد تا اثرات دارو را متوجه شوید. از این دارو بیشتر از نسخه تجویز شده استفاده نکنید زیرا خطر عوارض جانبی افزایش می یابد. قیمت آمپول سوما برای افزایش قد  را به علت تغییر قیمت ها ، مستقیما از داروخانه بپرسید.
 

 

عوارض سوماتروپین چیست؟

عوارض خطرناک سوماتروپین

از  عوارض آمپول سوما  سردرد ، افزایش فشار داخل جمجمه ، همراه با سردردهای شدید و مکرر ، تهوع ، استفراغ ، اختلال بینایی ، سرکوب عملکرد تیروئید با ایجاد علائم کم کاری تیروئید ، هیپرگلیسمی ، لوسمی ، اپیفیز سر استخوان ران ، سندرم ادم ؛ واکنشهای موضعی - تغییر در حجم بافت چربی ، درد و خارش در محل تزریق ، خستگی ، درد عضلانی یا ضعف ممکن است رخ دهد.. اگر این علائم همچنان ادامه می یابند یا ناراحت کننده می شوند، بلافاصله به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید .
 
به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو ،  سوماتروپین  را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که منافع آمپول سوماتروپین بیشتر از خطر  عوارض آمپول سوما   است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
 
اگر  عوارض آمپول سوماتروپین  جدی از جمله: خستگی پایدار ، افزایش وزن غیر معمول / غیر قابل توضیح ، عدم تحمل سرما، ضربان قلب پایدار، ضربان قلب سریع، درد گوش / خارش ، مشکلات شنوایی، خشکی مفصل / درد / زانو ، بی حسی / سوزش، افزایش غیرعادی در تشنگی یا ادرار کردن، تورم دست / پاها ، تغییر در ظاهر یا تهوع و استفراغ مداوم ، درد شدید معده یا شکم  دارید را به دکتر خود بگویید.
 
در صورت وجود  عوارض آمپول سوماتروپین  بسیار جدی، از جمله: مشکلات بینایی، تشنج ، سردرد شدید، به موقع به پزشکی مراجعه کنید .
 
این داروها در کودکان مبتلا به سندرم Prader-Willi ممکن است به ندرت (احتمالا کشنده) مشکلات ریه / تنفس ایجاد کند. افرادی که در معرض خطر بالایی هستند شامل مردان، کودکان دارای اضافه وزن یا افرادی با مشکلات ریه / تنفس جدی (مانند آپنه خواب ، عفونت ریه ، بیماری ریه ) هستند. کودکان باید قبل و بعد از درمان برای مشکلات تنفسی خاص (انسداد مجاری ادرار) بررسی شوند. خروپف شدید یا تنفس نامنظم در طول خواب ( آپنه خواب) علائم انسداد مجاری هوایی هستند. در صورتی که این علائم رخ دهد، به پزشک اطلاع دهید. همچنین علائم عفونت ریه، مانند تب، سرفه مداوم ، یا مشکل تنفس را گزارش کنید .
 
آمپول سوماتروپین ممکن است خطر ابتلا به تومور یا سرطان را افزایش دهد . در مورد جزئیات و خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود صحبت کنید.
 
واکنش بسیار حساس و آلرژیک به این دارو نادر است. با این حال، کمک پزشکی دریافت کنید. اگر شما متوجه هر یک از علائم زیر از جدی واکنش آلرژیک : راش ، خارش / تورم شدید (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه ، مشکل در تنفس شده اید به دکتر اطلاع بدهید .
 
این یک لیست کامل از  عوارض امپول سوما   ( احتمالی) نیست. اگر اثرات دیگری از  عوارض امپول سوماتروپین   را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

احتیاط لازم قبل از مصرف آمپول سوماتروپین

همچنین بخش  عوارض سوماتروپین چیست ؟  را مشاهده کنید.
قبل از استفاده از somatropin ، اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید ؛ یا اگر کلا آلرژی دارید . آمپول سوماتروپین  ممکن است حاوی مواد غیر فعال (مانند الکل بنزیل یا متاکرسول موجود در بعضی از مارک ها) باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
 
قبل از استفاده از این دارو ، به پزشک یا داروساز خود را به خصوص از مشکلات غده آدرنال، مشکلات چشم (به عنوان مثال، رتینوپاتی دیابتی )، جراحی شدید / جراحی اخیر، مشکلات تنفسی شدید (نارسایی حاد تنفسی)، دیابت یا سابقه خانوادگی دیابت ، چاقی ، بیماری کلیوی ، تومورها ( سرطان ، به ویژه سر / گردن)، مشکلات تیروئید ، اسکولیوز با خبر کنید.
هنگام تجویز برای بیماران مبتلا به دیابت یا بیماران مبتلا به استعداد خانوادگی به این بیماری (احتمالاً افزایش نیاز به انسولین) باید احتیاط کرد. کنترل سطح گلوکز در خون و ادرار ضروری است.
اگر دیابت دارید،  سوماتروپین   ممکن است قند خون شما را افزایش دهد . قند خون خود را به طور منظم به طور مستقیم بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. اگر دچار علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی / ادرار زیاد هستید، به پزشک خود اطلاع دهید . پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه تمرینی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.
قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید.بزرگسالان سالخورده ممکن است حساسیت بیشتری به  عوارض سوماتروپین  ، به ویژه در قند خون و یا تورم مچ پا یا پا داشته باشند.

در بیماران مبتلا به کمبود هورمون رشد به دلیل نئوپلاسم های مغز ، باید معاینات مکرر بیشتری انجام شود تا از پیشرفت و عود رشد تومور جلوگیری شود.

در طول دوره درمان ، ممکن است کم کاری تیروئید ایجاد شود و اثر درمانی کاهش یابد (نظارت دوره ای بر وضعیت عملکرد غده تیروئید و درمان جایگزینی کافی با داروهای تیروئید ضروری است).

 

اپی فیزولیز سر استخوان های لوله ای در بیماران مبتلا به اختلالات غدد درون ریز ، از جمله کمبود هورمون رشد شایع تر است. تشخیص لنگش در طول درمان با هورمون رشد در کودکان نیاز به نظارت دقیق دارد.

 

در صورت بروز سردردهای شدید یا مکرر ، اختلال بینایی ، تهوع ، استفراغ ، توصیه می شود که فوندوس چشم (فوندوسکوپی) را برای تشخیص ادم سر عصب بینایی مورد بررسی قرار دهید ، وجود آن احتمال وجود فشار خون داخل جمجمه را نشان می دهد. در این صورت ، در صورت امکان ، لازم است درمان هورمون رشد متوقف شود.

بهترین زمان تزریق سوماتروپین

تجویز مجدد مستلزم نظارت دقیق بر علائم فشار خون داخل جمجمه است. تغییر محل تزریق زیر جلدی در ارتباط با احتمال ایجاد لیپوآتروفی ضروری است. بهترین نتایج زمانی مشاهده می شود که درمان در اسرع وقت تجویز شود. درمان تا بلوغ و تا زمان بسته شدن مناطق رشد استخوان ادامه می یابد. هنگامی که رشد مطلوب حاصل شد ، می توان درمان را متوقف کرد.

 

آمپول سوماتروپین برای بارداری  و شیردهی

عوارض سوماتروپین

 آمپول سوماتروپین  باید تنها زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد که به طور واضح  مورد نیاز باشد . در مورد  عوارض مصرف سوماتروپین  ،خطرات و مزایا با پزشک خود بحث کنید.
 
معلوم نیست   آمپول سوماتروپین   از طریق شیر وارد بدن نوزاد می شود یا خیر. قبل از تغذیه با شیر مادر، در باره  عوارض امپول سوما  با پزشک خود مشورت کنید .

 

تداخل دارویی آمپول سوماتروپین

تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات احتمالی Somatropin نیست . فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید . بدون اجازه پزشک خود، شروع، توقف و یا تغییر دوز دارو را انجام ندهید.
 
برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تعامل داشته باشند عبارتند از: جایگزین هورمون استروژن .
مصرف بیش از حدآمپول سوماتروپین
اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفس باشد ، با شماره 115 تماس بگیرید. علائم تجویز ممکن است شامل سردرد شدید ، تهوع یا استفراغ باشد . عرق کردن بصورت ناگهانی ، خستگی ، شکنندگی، سردرگمی ( هیپوگلیسمی )؛ یا تورم دائمی دستها و پاها.

 

نکات مهم در مصرف آمپول سوماتروپین

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید .
آزمایشات آزمایشگاهی و / یا آزمایشات پزشکی (به عنوان مثال، آزمایشات چشم ، آزمایشهای عملکرد تیروئید ، سطوح گلوکز ، سطوح آنتی بادی هورمون رشد ) به صورت منظم انجام خواهد شد تا پاسخ شما را به دارو و یا بررسی عوارض جانبی آمپول سوماتروپین بررسی کنند. تمام قرار ملاقات های پزشکی و بازرسی های آزمایشگاهی را انجام دهید.
 

مصرف بیش از حد آمپول سوماتروپین

علائم مصرف طولانی مدت: غول پیکر و آکرومگالی ، علائم افزایش دفع هورمون رشد ؛  هیپو یا قند خون بالا.
 

 

فراموش کردن یک دوز مصرفی آمپول سوماتروپین

برای بهترین نتیجه ممکن، مهم است که هر دوز برنامه ریزی شده این دارو را در زمان معین دریافت کنید. دوز خود را از دست ندهید، در صورت فراموش کردن یک نوبت، دوز بعدی را در زمان معین شده تزریق کنید.

 

 

نگهداری آمپول سوماتروپین

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام دارو ها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .دارو های تاریخ مصرف گذشته یا دارو هایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید