آزیترومایسین ، عوارض و موارد مصرف

در این مقاله درباره آزیترومایسین، موارد مصرف آزیترومایسین، موارد منع مصرف آزیترومایسین، موارد مصرف کپسول آزیترومایسین، موارد مصرف قرص آزیترومایسین،عوارض جانبی آزیترومایسین و نحوه استفاده از آزیترومایسین اطلاعات کافی به کاربر داده شود.

 

 

آزیترومایسین چیست

آزیترومایسین یکی از محبوب ترین ضد میکروب های موجود در بازار امروز است. این مورد برای درمان عفونت های باکتریایی مختلف، در درجه اول به همراه ارگان های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو می تواند برای بزرگسالان و کودکان استفاده شود.
 

هر قرص از این محصول حاوی 250 میلی گرم (500 میلی گرم) از ماده فعال - آزیترومایسین، و همچنین اجزای کمکی - ریز سلولز، سدیم glycolate نشاسته، تالک، سدیم لوریل سولفات، نشاسته ذرت، استئارات منیزیم، پلی وینیل الکل، دی اکسید تیتانیوم، macrogol، رنگهای E129، E102 می باشد.

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک ماکرولیتیک با اثر باکتریایی است (آن را مهار رشد پاتوژن). این در برابر طیف گسترده ای از میکروب ها فعال است. مکانیسم عمل با سرکوب تولید پروتئین در سلول های میکروبی همراه است. در غلظت های بالا، اثر ضد باکتری دارد.

 

آزیترومایسین یک ماده ارگانیک از گروه ماکرولیدها است.این آنتی بیوتیک تولید پروتئین های حیاتی خاصی را برای سنتز باکتری ها متوقف می کند، که باعث می شود رشد و تکثیر آنها متوقف شود. بنابراین، آزیترومایسین دارای اثر باکتری استاتیکی و ضد باکتری است. با این حال، این بدان معنا نیست که این دارو ضعیف تر از آنتی بیوتیک های ضد باکتری است، زیرا متوقف کردن رشد باکتری ها در اغلب موارد منجر به مرگ آنها می شود.

 
موارد مصرف ازیترومایسین در بسیاری از موارد شبیه به اریترومایسین است، که مشتق آن از طریق اثر فارماکولوژیک آن است. با این حال، آزیترومایسین به طرق مختلف از سلف خود برای بهتر شدن متفاوت است. اول از همه، Azithromycin حدود 300 برابر مقاوم تر نسبت به اسیدها نسبت به اریترومایسین است و اسید معده آن را نابود نمی کند علاوه بر این، آزیترومایسین عوارض جانبی متعددی را در ارتباط با دستگاه گوارش ایجاد می کند که نسبت به اریترومایسین زیاد است. به طور کلی، ماکرولیدها در مقایسه با پنی سیلین ها بسیار پراکنده اما در عین حال قدیمی، بسیار مؤثرتر بر بدن و سمیت کمتری دارند.این دارو نمی تواند برای درمان نوزادان استفاده شود.
 
یکی دیگر از خواص مفید دارو این است که در مدت طولانی تری از بدن دفع می شود. نیمی از آزیترومایسین در حدود 50 ساعت بعد از مصرف از بدن خارج می شود. این پارامتر بسیار بیشتر از آنتی بیوتیک های دیگر است. این به این معنی است که آزیترومایسین در مدت زمان طولانی در بدن ذخیره می شود و اغلب دارو می تواند اثر بخشی 5-7 روز پس از پایان دوره داشته باشد، که در درمان عفونت های شدید و طولانی با احتمال بالایی عود بیماری بسیار مهم است.
همچنین این ویژگی دارویی می تواند فرکانس پذیرش و طول مدت درمان را کاهش دهد. علاوه بر این، میزان کم خروج دارو در کاهش بار در کبد بیان شده است، که برای بیماران با اختلالات مختلف در کار این ارگان مهم است.
با این حال، علیرغم این واقعیت که دارو برای مدت طولانی در بدن وجود دارد، بسیار سریع جذب خون می شود - حداکثر غلظت آزیترومایسین 2.5 ساعت پس از مصرف است.
 
یکی دیگر از ویژگی های مهم دارو این است که توانایی آن به طور عمده در بافت ها و نه در پلاسمای خون انباشته می شود و عمدتا در تمرکز عفونت تجمع پیدا می کند. بر طبق مطالعات، غلظت یک ماده در محل عفونت حدود 30 درصد بیشتر از بافت سالم است. این توانایی یک آنتی بیوتیک برای یافتن منبع عفونت نیز بسیار مفید است و آن را از بسیاری از معیارهای دیگر که به طور مساوی در همه بافت ها و مایعات توزیع شده است، متمایز می کند. این ارتباط با این واقعیت است که ماده قادر به نفوذ به phagocytes و ماکروفاژها است و با آنها به بافت آلوده به باسیل حمل می شود.
 
علاوه بر این، مهم است که آزیترومایسین نه تنها در خارج از سلول های بدن، بلکه در داخل آنها عمل می کند. و این بدان معنی است که می تواند بر باکتری ها - انگل های درون سلولی مانند مايکوپلاسما و کلامیدیا تاثیر بگذارد.
آنتی بیوتیک دارای طیف گسترده ای از فعالیت است و علیه انواع مختلف باکتری ها - گرم منفی، گرم مثبت، هوازی و بی هوازی فعال است. تنها تعداد کمی از باسیل ها به آن مقاوم هستند - برخی از گونه های استرپتوکوک و استافیلوکوک، سالمونلا و شگلا.
 

 

باکتری های حساس به آزیترومایسین

استرپتوکوک
استافیلوکوک ها
لژیونلا
کلامیدیا
مایکوپلاسما
توکسوپلاسموز
کلسترییدیسم
بورلی، بورلی
میله های هموفیلی.
 

 

موارد مصرف آزیترومایسین

این دارو برای درمان بیماری های عفونی مورد استفاده قرار می گیرد:
راه های هوایی بالا (گلو، نازوفارنکس، سینوس ها)
راه های هوایی پایین (برونش و تراشه)
ریه ها
اندام های ادراری
پوست
بیماری های تنفسی که ممکن است تجویز شود
برونشیت
پنومونی (از جمله غیر معمول)
فارنژیت
رینیت
سینوزیت
تب زرد
سینوزیت
بیماری های اندام های ادراری که در آن دارو می تواند مورد استفاده قرار گیرد:
اورتریت
سرویکس
سيستيت
آدرنسیت
پروستاتیت
همچنین داروها در مراحل اولیه بیماری Borreliosis (بیماری لیم)، عفونت های مختلف پوستی و عفونت های بافت نرم (Erysipelas، Impetigo، Dermatitis، آکنه متوسط) می توانند مورد استفاده قرار گیرند.از آنتی بیوتیک ها و همچنین آزیترومایسین برای درمان جوش و آکنه استفاده می شود.به عنوان بخشی از درمان ترکیبی، می توان از این دارو برای کشتن هلیکوباکتر پیلوری که موجب بیماری های مختلف معده از جمله گاستریت و زخم می شود، استفاده کرد.
 
آزیترومایسین برای استفاده در فرآیندهای عفونی ناشی از میکروب های حساس به آنتی بیوتیک استفاده می شود: - سینوزیت، لوزه - ورم لوزه، گلو، گوش - عفونت گوش میانی، بینی - رینیت، حنجره عفونت گوش و حلق و دستگاه تنفسی فوقانی (التهاب سینوس prinosovyh - التهاب حنجره، نای - نای)، عفونت های از مناطق دستگاه تنفسی تحتانی (التهاب حاد برونش - برونشیت، ریه ها - پنومونی)، عفونت های بافت نرم، پوست (زرد زخم، درماتیت ، باد سرخ، آکنه ولگاریس)، علامت اولیه (بیماری لایم) borreliosis، عفونت ادراری ایجاد شده توسط عفونت کلامیدیا (التهاب مجرای ادرار - اورتریت، گردن رحم - عفونت گردن رحم(قرص آزیترومایسین برای زنان عفونت)).
 

 

آزیترومایسین در دوران بارداری و شیردهی

در طول بارداری، تنها زمانی آزیترومایسین تجویز می شود که، به گفته پزشک، نیاز به درمان مادر بیش از خطرات احتمالی برای کودک است.

این آنتی بیوتیک ممکن است در شیر مادر دفع شود، بنابراین در طول شیردهی استفاده نمی شود، یا مسئله  با قطع موقت تغذیه با شیر مادر حل می شود.

 

 

شکل دارویی آزیترومایسین

دارو را می توان در فرم های مختلف دارویی تولید کرد - قرص های روکش دار، قرص های قابل جذب، کپسول، شربت برای کودکان، پودر برای آماده سازی و به صورت تزریقی. اما قرص های رایج و کپسول های آزیترومایسین در دوز 125، 250، 500 میلی گرم ماده فعال دارند. معمولا بسته بندی حاوی 3 قرص یا 3 کپسول است.
 
پودر برای تهیه سوسپانسیون خوراکی می تواند دوز 15، 30 یا 75 میلی گرم از آزیترومایسین را در هر گرم پودر داشته باشد.
 

 

منع مصرف آزیترومایسین

آزیترومایسین در برخی از موارد منع مصرف دارد. اول از همه ، لازم است که دارو در زنان باردار با احتیاط تجویز شود. واقعیت این است که این دارو قادر به نفوذ به جفت است. درست است كه تجربه استفاده از دارو نشان مي دهد كه زنانی كه در معرض آن قرار گرفتند، تغييراتی در جنين نداشتند با این حال، در این وضعیت بهتر است با یک متخصص برای مشاوره تماس بگیرید. مصرف آزیترومایسین در دوران شیر دهی هم مشابه بارداری است. 
 
دارو به شکل تزریق داخل وریدی برای کودکان تجویز نشده است. همچنین با استفاده از قرص آزیترومایسین برای کودکان زیر 12 سال مخالف هستند. آزیترومایسین به کودکان زیر 6 ماه و وزن کمتر از 5 کیلوگرم اختصاص داده نمی شود.
 
در موارد شدید نارسایی کلیوی یا کبدی، عدم تحمل به ماکرولیدها، شیردهی و بارداری دارو نیز منع مصرف دارد.
این دارو برای آریتمی ها با احتیاط تجویز می شود.

در صورت ابتلا به بیماری میاستنی گراویس

در صورت پایین بودن سطح پتاسیم در خون

آزیترومایسین در صورت حساس بودن (آلرژی) به آنتی بیوتیکهای ماکرولیدها، اختلال شدید کلیه، کبد (کمبود آن)، سن تا 12 سال (یا وزن کمتر از 45 کیلوگرم)، مصرف همزمان با ارگوتامین، دی هیدرورگوتامین، نباید مصرف شود.

 

 

عوارض جانبی آزیترومایسین

عوارض و موارد مصرف آزیترومایسین نادر است. با این حال، هر دارویی عوارضی دارد. شایع ترین آنها اختلالات مربوط به دستگاه گوارش - درد شکم ، اسهال، تهوع، یبوست و گاهی استفراغ است. فراموش نکنید که، مانند هر آنتی بیوتیک، آزیترومایسین می تواند بر روی میکرو فلور روده ای طبیعی تاثیر بگذارد.

 
بنابراین، آنتی بیوتیک درمانی باید با بازسازی میکرو فلور روده با کمک آماده سازی پروبیوتیک تامین شود. آلرژی پوست، سردرد، کاندیدیازیس، واژینیت در زنان، تغییر در طعم و بو، سرگیجه، بی خوابی نیز ممکن است رخ دهد.
 
تغییرات در ترکیب خون، تاکی کاردی بطنی، تغییر در موج QT در کارتوگرافی ممکن است. به ندرت، آنژیوادم، شوک آنافیلاکتیک، تغییرات پاتولوژیک در کلیه ها و نکروز کبدی وجود دارد.

عوارض جانبی در گردش خون، سیستم لنفاوی: کاهش در تعداد پلاکت (ترومبوسیتوپنی)، نوتروفیل (نوتروپنی).

عوارض جانبی در اعصاب مرکزی اختلالات سیستم: سرگیجه (سرگیجه)، تشنج، cephalalgia (سردرد)، پارستزی (سوزن سوزن شدن، سوزش بر روی پوست)، خواب آلودگی، ناتوانی جنسی، بی خوابی، افزایش فعالیت های حرکتی، پرخاشگری، عصبانیت، اضطراب.

عوارض جانبی در اختلالات ارگانهای درک: کاهش شنوایی برگشت پذیر، ناشنوایی، وزوز گوش، اختلال طعم و مزه، بوی.

عوارض جانبی در سیستم قلبی عروقی: اختلال ریتم (آریتمی، تپش قلب، بطن (بطن)، تاکی کاردی، فاصله QT در نوار، تاکی کاردی بطنی دو طرفه افزایش یافته است).

عوارض جانبی در اختلالات دستگاه گوارش: اختلالات مدفوع (یبوست، اسهال)، تهوع، درد شکم / کرامپ های شکمی، نفخ (تورم)، بی اشتهایی (بی اشتهایی)، تغییر زبان از رنگ، التهاب روده بزرگ (کولیت کاذب)، زردی کلستاز (به دلیل تخلف از خروج صفرا )، هپاتیت (التهاب کبد)، نمونه های آزمایشگاهی تغییر کبدی، نارسایی کبد، نکروز (تخریب) از کبد، گاه کشنده است.

 

واکنش های آلرژیک: آنژیوادم (تورم سریع صورت، لبها، زبان مبتلا به نارسایی تنفسی)، خارش، راش، حساسیت به نور خورشید، شوک آنافیلاکتیک (کشنده در موارد نادر)، اریتمی، درماتیت تماسی آلرژیک است.

اختلالات حرکتی: آرترالژی (درد مفصلی).

اختلالات سیستم گوارشی: نفریت (التهاب کلیه)، نارسایی حاد کلیه.

قرص آزیترومایسین 250 برای عفونت واژن

سایر موارد: کاندیدیازیس (عفونت قارچی)، واژینیت (التهاب واژن).

 

 

نحوه استفاده آزیترومایسین

قرص آزیترومایسین باید به طور کامل با آب خورده  شود.
آزیترومایسین باید حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت پس از مصرف داروهایی که اسیدیته آب معدنی (آنتی اسیدها) را کاهش می دهد، مصرف شود.
بیمار باید توجه داشته باشد که در طول دوره درمان ضروری است از شرکت در فعالیت های خطرناکی که نیاز به تمرکز بالا، واکنش سریع و همچنین وسایل نقلیه رانندگی دارند، خودداری کنند.
 
در بیشتر موارد، در درمان عفونت های حاد تنفسی، از روش زیر استفاده می شود - یک دوز دارو در دوز 500 میلی گرم در روز. شما باید آزیترومایسین را پس از 24 ساعت مصرف کنید، . مدت زمان درمان معمولا کم و بین 3 تا5 روز است.
با عفونت های پوست و عفونت بافت های نرم، بیماری لیم در روز اول 1 گرم دارو مصرف می کند و در 4 روز آینده 500 گرم، یک بار در روز مصرف می شود.
دوز مورد نیاز یک بار در روز برای یک ساعت یا دو ساعت بعد از غذا مصرف می شود.
 
بیماران بزرگسال (از جمله افراد مسن)، کودکان بزرگتر از 12 سال (یا وزن کمتر از 45 کیلوگرم) در عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، دستگاه تنفسی تحتانی و یا فوقانی، بافت نرم، پوست تعیین 0.5 گرم / روز به ازای هر 1 پذیرش به مدت سه روز (دوز در هر دوره - 1.5 گرم). هنگامی که اریتم (اوایل بیماری لایم) در 1 روز - 1 گرم در یک زمان، از 2 به روز 5 - 0.5 گرم در روز .
 
در درمان جوش و آکنه در 3 روز اول، 0.5 گرم دارو مصرف می شود، یعنی 1 کپسول یا قرص 500 میلی گرم در روز یا 2 قرص آزیترومایسین 250 در روز. و سپس هر هفته 0.5 گرم(1 کپسول یا قرص 500 میلی گرم) دیگر مصرف می شود. در مجموع باید 12 قرص 500 میلی گرم مصرف کنید، یعنی دوره درمان 10 هفته است.اولین قرص هفتگی باید هفت روز پس از اولین قرص روزانه در نظر گرفته شود (به عنوان مثال، روز 8 از شروع درمان)
 
با استفاده از اوراتیت بدون عارضه یا سرویکیت ناشی از کلامیدیا، یک دوز 1 گرم کافی است.
در درمان ترکیبی از هلیکوباکتر پیلوری، لازم است که آزیترومایسین را در دوز 1 گرم به مدت 3 روز بیش از 3 بار مصرف کنید.
كودكان 12 ساله و با وزن بيش از 45 كيلوگرم با عفونت دستگاه تنفسی پوست و بافت نرم سه قرص 500 ميلی گرم به مدت 3 روز تجويز می شود.
دوز برای کودکان با وزن 45 کیلوگرم بر اساس وزن آنها - 10 میلی گرم / کیلوگرم در روز محاسبه می شود. دوره درمان نیز 3 روز است.

 

در مورد فراموشی یک دوز از دست رفته باید در اولین فرصت، بعدی - با فاصله 24 ساعت مصرف شود.

با توجه به دستورالعمل برای استفاده، با نقض ضعیف کلیه، تنظیم دوز مورد نیاز نیست.
باید توجه داشته باشید که مصرف غذا به میزان قابل توجهی هضم دارو را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، باید آن را 1-2 ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید.
 
آنتی اسیدها و الکل همچنین غلظت دارو در خون را کاهش می دهند. بنابراین، در هنگام مصرف آنتی اسیدها و آزیترومایسین، بین مصرف این داروها بین دو ساعت فاصله است. استفاده همزمان از دارو و الکل نیز توصیه نمی شود.
 
تتراسیکلین ها و کلرامفنیکول، هنگامی که همراه با دارو مصرف می شود، اثر آن را افزایش می دهد. آزیروترومایسین غلظت دیگوکسین را افزایش می دهد و با هپارین ناسازگار است.

میکروب ها قادر به ایجاد مقاومت (مقاومت) به این آنتی بیوتیک هستند: هوازی گرم مثبت (استرپتوکوک پنومونیه مقاوم به پنی سیلین).

میکروارگانیسم های مقاوم به آزیترومایسین: هوازی گرم مثبت (استافیلوکوک، Enterococcus faecalis، Bacteroides fragilis) می باشند.

 

 

علائم اوردوز آزیترومایسین

علائم بیش از حد: نیاز به استفراغ، کاهش شنوائی موقت، مدفوع مکرر و شل.

درمان اوردوز : شتشوی معده، از جمله استفاده از کربن فعال و درمان علائم.

 

 

شرایط نگهداری آزیترومایسین

در 15-25 درجه سانتیگراد آزیترومایسین عمر مفید دو سال را دارد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید