آسپرین

 

آسپرین چیست؟

آسپرین برای کاهش تب و تسکین درد خفیف از شرایطی مانند درد عضلانی کم تا متوسط،  دندان درد ، سرماخوردگی ، و سردرد استفاده می شود . همچنین ممکن است برای کاهش درد و تورم در شرایطی مانند آرتریت استفاده شود . آسپرین به عنوان سالیسیلات و داروهای ضد التهاب غیر استروئید شناخته می شود (NSAID).آسپرین با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص در بدن باعث کاهش درد و تورم می شود. قبل از درمان کودک زیر 12 سال با آسپرین، با پزشک خود مشورت کنید.
 
پزشک شما ممکن است برای شما دوز کم آسپرین جهت جلوگیری از لخته شدن خون تجویز کند . این اثر خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد . اگر به تازگی عمل جراحی بر روی شریان های مسدود شده (مانند جراحی بایوال ، انتروکتکتومی کاروتید ، استنت کرونر ) انجام داده اید، پزشک ممکن است شما را به استفاده از آسپرین در دوزهای پایین به عنوان یک رقیق کننده برای جلوگیری از لخته شدن خون هدایت کند .

 

نحوه استفاده از قرص آسپرین

اگر از داروهای خود برای درمان استفاده می کنید، تمام دستورالعمل های مربوط به بسته بندی محصول را دنبال کنید. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید . اگر پزشک شما به شما دستور داده است که این دارو را مصرف کنید، دقیقا همانطور که تجویز شده است، آن را مصرف کنید.
 
این دارو را با یک لیوان آب کامل (8 اونس / 240 میلی لیتر) بنوشید، مگر اینکه دکتر دستور دیگری داده باشد. حداقل 10 دقيقه پس از مصرف اين دارو نخوابید . اگر ناراحتی معده در هنگام مصرف این دارو رخ دهد، ممکن است آن را با غذا یا شیر مصرف کنید.
قرصها را نصف نکنید، مگر اینکه یک خط داشته باشید و پزشک یا داروساز به شما بگوید  این کار را انجام دهید. کل قرص یا تکه تکه را بدون خرد کردن یا جویدن قورت دهید.
 
دوز و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. خواندن برچسب محصول برای پیدا کردن توصیه های در مورد چند قرص شما می توانید در یک دوره 24 ساعته و مدت زمانی که شما ممکن است در حال درمان باشید قبل از مشاوره پزشکی. داروهای بیشتری مصرف نکنید و یا آن را طولانی تر از زمان توصیه شده مصرف نکنید، مگر آنکه توسط دکتر شما تجویز شود. از کوچکترین دوز موثر استفاده کنید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
 
اگر از داروهای خود برای درمان سردرد استفاده می کنید ، اگر در معرض ضعف و ضعف در یک طرف بدن یا تغییرات ناگهانی بینایی شدید ،فورا به پزشک مراجعه کنید . قبل از استفاده از این دارو، اگر دچار سردرد ناشی از آسیب سر ، سرفه یا سردرد شدید ، تهوع و استفراغ شدید ، تب  هستید ، با پزشک یا داروساز مشورت کنید .
 
اگر مصرف این دارو را در صورت نیاز انجام دهید (به طور منظم)، به یاد داشته باشید که داروهای درد بیشتر به عنوان اولین علائم درد به کار می روند. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود، ممکن است دارو نیز عمل نکند.
 
شما نباید این دارو را برای درمان درد بیش از 10 روز مصرف کنید.
شما نباید از این دارو برای درمان تب که طولانی تر از 3 روز باشد، استفاده کنید. در این موارد، با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است وضعیت جدیتری داشته باشید.اگر صدای زنگ را در گوش احساس می کنید یا مشکل شنوایی برایتان پیش آمده بلافاصله به پزشک بگوئید.
 
اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کند و یا بدتر شود (مانند نشانه های جدید یا غیر معمول، قرمزی / تورم ناحیه دردناک، درد / تب که از بین نمی رود یا بدتر می شود) ممکن است یک مشکل جدی پزشکی داشته باشید

 

عوارض جانبی آسپرین

عوارض و موارد مصرف

ناراحتی معده و سوزش معده ممکن است رخ دهد اگر یکی از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید .
 
اگر دکتر شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید ، به یاد داشته باشید که او تشخیص داده که منافع این دارو  بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
 
اگر هر کدام از این عوارض جانبی غیرمنتظره اما جدی را به وجود بیاورید، به پزشک خود اطلاع دهید: کبودی / خونریزی آسان، مشکل شنوایی، زنگ زدن در گوش ، علائم مشکلات کلیه (مانند تغییر میزان ادرار)، تهوع یا استفراغ مکرر یا شدید ، خستگی ناگهانی، سرگیجه ، ادرار تیره، زخم چشم / پوست .
 
این دارو به ندرت سبب خونریزی جدی از معده / روده یا سایر مناطق بدن می شود. اگر متوجه هر یک از عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی مانند: مدفوع سیاه / تار، درد مداوم یا شدید معده یا شکم ، استفراغ که به نظر می رسد مانند  رنگ  قهوه است، بی حوصلگی، ضعف در یک طرف بدن، سردرد شدید یا تغییرات ناگهانی دید شده اید به پزشک اطلاع دهید.
 
واکنش بسیار حساس و آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم یک واکنش شدید آلرژیک از جمله:خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس ، به پزشک متخصص مراجعه کنید .
 
این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
 

 

موارد منع مصرف آسپرین

قبل از مصرف آسپرین ، اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید ؛ یا به سالیسیلات های دیگر (مانند کولین سالیسیلات )؛ یا به سایر داروهای ضد درد یا داروهای کاهش تب ( NSAIDs مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن ). این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
 
این داروها نباید مورد استفاده قرار گیرد اگر شما شرایط خاص پزشکی دارید. قبل از استفاده از این دارو اگر دچار اختلالات خونریزی / خونی (مانند هموفیلی ، کمبود ویتامین K و کمبود پلاکت خون) هستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید .
 
اگر هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را داشته باشید، قبل از استفاده از این دارو با دکتر یا داروساز مشورت کنید: بیماری کلیوی ، بیماری کبد ، دیابت ، مشکلات معده (مانند زخم، سوزش سر دل ، درد معده )، آسم حساس آسپیرین (سابقه بدتر شدن تنفس با آبریزش بینی / گرفتگی پس از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضدالتهاب غیر NSAID)،  پولیپ بینی، نقرس ، کمبود آنزیم (پیرووات کیناز یا کمبود G6PD ).
 
این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل و تنباکو ، به ویژه هنگامی که با این محصول ترکیب می شود، خطر ابتلا به این عارضه جانبی را افزایش می دهد. بهتر است محدود کردن نوشیدنی های الکلی و ترک سیگار در دستور کار قرار گیرد . 
قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید.
کودکان و نوجوانانی که کمتر از 18 سال دارند نباید آسپرین مصرف کنند در صورتی که دارای ویروس آنفولانزا یا هر گونه بیماری تشخیص داده نشده باشند یا اخیرا واکسن دریافت کرده اند . در این موارد، مصرف آسپرین خطر ابتلا به سندرم ری ، بیماری نادر اما جدی را افزایش می دهد.
اگر تغییرات در رفتار با حالت تهوع و استفراغ را مشاهده کنید، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید . این ممکن است نشانه اولیه سندرم Reye باشد .
بزرگسالان سالمند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خونریزی معده و روده و زخم داشته باشند.

 

مصرف آسپرین در دوران بارداری و شیردهی

آسپرین برای دوران بارداری توصیه نمی شود . قبل از استفاده از این دارو، اگر فکر می کنید حامله هستید، با پزشک خود مشورت کنید . در صورت بارداری و در صورت مصرف این دارو، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.این دارو  به دلیل آسیب دیدن جنین و یا مشکلات در هنگام زایمان استفاده نمی شود.
آسپرین به علت وارد شدن به شیر مادر و امکان آسیب رساندن به نوزاد نباید استفاده شود 

در صورتی که برای مادر استفاده از آسپرین لازم باشد باید شیر دادن به نوزاد را قطع کند.

 

تداخل دارویی با آسپرین

تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست . فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید تا مشکلات جدی را که، هنوز شروع نشده متوقف کند.
 
برخی از محصولات که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: مایفا پریستون ، استازولامید ،  وارفارین ، هپارین ، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون )، متوترکسات ، اسید والپروئیک ، داروهای گیاهی مانند گینکو بلوبی .
 
قبل از استفاده از این محصول، اگر اخیرا بعضی واکسن های زنده (مانند واکسن واریسلا و واکسن زنده انسانی ) دریافت کرده اید، با پزشک خود مشورت کنید .
 
داروهای تجویزی و داروهای غیر تجویز را به دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از داروهای دارای داروهای ضد درد / کاهش دهنده های تب دار به نام NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن ، کورتولاک ، ناپروکسن ) را بررسی می کنند. برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آسپیرین ، قبل از مصرف سایر داروهای ضد درد، برچسب ها را با دقت بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که آسپرین ندارند . از داروساز خود در مورد استفاده از این محصولات با خیال راحت بپرسید.
 
مصرف روزانه NSAID ها (مانند ایبوپروفن) ممکن است توانایی آسپیرین را برای جلوگیری از حمله قلبی / سکته مغزی کاهش دهد . اگر برای مصرف پیشگیری از حمله قلبی / سکته مغزی آسپیرین مصرف می کنید، برای جزئیات بیشتر و در مورد سایر درمان های ممکن (مانند استامینوفن ) برای درد / تب ، با پزشک یا داروساز مشورت کنید .
 
این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایشهای آزمایش قندخون خاص) تداخل داشته باشد، احتمالا باعث نتایج غلط خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که شما این دارو را مصرف می کنید.

 

اوردوز با آسپرین

مصرف بیش از حد آسپرین
اگر کسی آسپرین بیش از حد مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفسی باشد ، با شماره 115 تماس بگیرید.علائم اوردوز با آسپرین ممکن است : سوزش درد در گلو / معده ، سردرگمی، تغییرات ذهنی / خلقی، غش ، ضعف ، زنگ در گوش ، تب، تنفس سریع، تغییر میزان ادرار، تشنج ، از دست دادن آگاهی باشد.

 

نکات مهم در مصرف آسپرین

اگر از این داروها به طور مرتب یا در دوزهای بالا استفاده می کنید، آزمایش های آزمایشگاهی و یا آزمایش های پزشکی (مانند آزمون های عملکرد کبد و کلیوی ، شمارش خون ، سطح سالیسیلات ) برای نظارت بر پیشرفت و یا بررسی عوارض جانبی انجام می شود. 
بسیاری از محصولات آسپرین متفاوت هستند . بعضی از آنها پوشش خاصی دارند و بعضی از آنها طولانی مدت عمل می کنند. از دکتر یا داروساز خود بخواهید بهترین محصول برای شما را توصیه کند.
 

 

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی

اگر دکتر این دارو را به صورت منظم (به جای «مورد نیاز») برای شما تجویز می کند، و شما یک نوبت را فراموش کرده اید،اگر نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را فراموش کنید و برنامه منظم قبلی را ادامه دهید(مقدار دارو را دوبرابر نكنید) در صورتی که فاصله زمانی بین دوز فراموش شده و نوبت بعدی زیاد است آسپرین را استفاده کنید و دوز منظم روزانه را در زمان همیشگی ادامه دهید.
 

 

نگهداری آسپرین

در دمای اتاق بین 59 تا 86 درجه فارنهایت (15-30 درجه سانتیگراد) دور از رطوبت و نور نگه دارید. مارک های مختلف این دارو ممکن است نیازهای ذخیره سازی متفاوت داشته باشد. دستورالعمل مربوط به نحوه ذخیره نام تجاری خود را از بسته محصول بررسی کنید یا از داروساز خود بخواهید . در حمام و محل های دارای بخار ذخیره نکنید. از یک محصول آسپرین که دارای بوی قوی سرکه است استفاده نکنید(خراب است) . تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .
زمانی که از تاریخ مصرف دارو ها گذشته و دیگر قابل استفاده نیست، دارو را در توالت نریزید زیرا فاضلاب های شهری در بیشتر موارد تصفیه و برای مزارع استفاده می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید