قرص فوزامکس 70 عوارض و نحوه مصرف

AP_050128031957.jpg


آلندرونات برای پیشگیری و درمان انواع خاصی از از دست دادن استخوان ( پوکی استخوان ) در بزرگسالان استفاده می شود. پوکی استخوان باعث نازک شدن استخوان ها و شکستن راحت تر می شود. با افزایش سن، پس از یائسگی ، یا اگر برای مدت طولانی از داروهای کورتیکواستروئیدی (مانند پردنیزون ) استفاده می کنید، شانس شما برای ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. فوزامکس 70 با کاهش تحلیل استخوان عمل می کند . این اثر به حفظ استخوان های قوی و کاهش خطر شکستگی استخوان ها ( شکستگی ) کمک می کند. آلندرونات به دسته ای از داروها به نام بیس فسفونات ها تعلق دارد.

نحوه مصرف فوزامکس 70

قبل از شروع مصرف قرص فوزامکس 70 و هر بار مصرف مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید . دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید تا مطمئن شوید که بدن شما تا حد امکان دارو جذب می کند و خطر آسیب به مری را کاهش می دهد . اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

نحوه مصرف قرص فوزاماکس

فوزامکس 70 را یک بار در هفته، پس از بیدار شدن در طول روز و قبل از مصرف اولین غذا، نوشیدنی یا سایر داروها از طریق خوراکی مصرف کنید. آن را با یک لیوان پر ( 180-240 میلی لیتر) آب معمولی مصرف کنید. قرص را به طور کامل قورت دهید. آن را نجوید و نمکید. سپس حداقل 30 دقیقه کاملاً راست بمانید (نشستن، ایستاده یا راه رفتن) و تا اولین غذای روزانه خود دراز نکشید. آلندرونات فقط در صورت مصرف با معده خالی موثر است . حداقل 30 دقیقه (ترجیحاً 1 تا 2 ساعت) پس از مصرف دارو قبل از خوردن یا نوشیدن چیزی غیر از آب معمولی صبر کنید.

فوزامکس 70 را در طول روز قبل از خواب یا قبل از بیدار شدن مصرف نکنید . ممکن است جذب نشود و عوارض جانبی داشته باشید.

مکمل های کلسیم یا آهن ، ویتامین ها ، آنتی اسیدها، قهوه، چای، نوشابه، آب معدنی، آب میوه های غنی شده با کلسیم و غذا می توانند جذب آلندرونات را کاهش دهند. حداقل 30 دقیقه (ترجیحاً 1 تا 2 ساعت) پس از مصرف آلندرونات از مصرف آنها خودداری کنید.

 در مورد خطرات و مزایای استفاده طولانی مدت از فوزامکس 70 با پزشک خود صحبت کنید.

 

عوارض فوزاماکس 70

درد معده ، یبوست ، اسهال ، گاز یا حالت تهوع ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید .

به یاد داشته باشید که فوزامکس 70 به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از فوزامکس 70 استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: درد فک/گوش ، افزایش یا درد شدید استخوان/ مفاصل / عضله ، درد جدید یا غیر معمول لگن/ران/کشاله ران، تورم مفاصل/دست/ مچ پا /پا، مدفوع سیاه/قیری، استفراغی که شبیه تفاله قهوه است.

عوارض قرص fosamax 70

فوزامکس 70 به ندرت ممکن است باعث تحریک جدی و زخم مری شود . اگر متوجه هر یک از عوارض جانبی بعید اما بسیار جدی زیر شدید، مصرف آلندرونات را متوقف کنید و فوراً با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید: سوزش سر دل جدید یا بدتر شده ، درد قفسه سینه ، درد یا مشکل در هنگام بلع.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به فوزامکس 70 نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی ، از جمله: بثورات پوستی ، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه ، مشکل تنفسی ، فوراً به پزشک مراجعه کنید .


این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط در استفاده از فوزامکس 70

قبل از مصرف آلندرونات ، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا به سایر بیس فسفونات ها؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید . این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از فوزامکس 70 ، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به خصوص در موارد زیر: اختلالات مری ( مانند تنگی مری یا آشالازی )، مشکل در بلع، مشکل در ایستادن یا نشستن قائم به مدت حداقل 30 دقیقه، سطح پایین کلسیم ، مشکلات کلیوی . ، اختلالات معده / روده (مانند زخم).

برخی از افرادی که آلندرونات مصرف می کنند ممکن است مشکلات جدی استخوان فک داشته باشند. قبل از شروع فوزامکس 70، پزشک باید دهان شما را بررسی کند. قبل از انجام هر گونه کار دندانپزشکی به دندانپزشک خود بگویید که فوزامکس 70 را مصرف می کنید. برای کمک به جلوگیری از مشکلات استخوان فک، معاینات دندانی منظم داشته باشید و یاد بگیرید که چگونه دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید. اگر فک درد دارید ، فورا به پزشک و دندانپزشک خود اطلاع دهید.

 

قبل از انجام هر گونه جراحی (به ویژه روش های دندانپزشکی)، پزشک و دندانپزشک خود را در مورد فوزامکس 70 و سایر محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع کنید. پزشک یا دندانپزشک ممکن است به شما بگوید که قبل از جراحی مصرف آلندرونات / فوزامکس 70 را متوقف کنید. تمام دستورالعمل های مربوط به قطع یا شروع فوزامکس 70 را دنبال کنید.

 

مصرف فوزامکس 70 در کودکان توصیه نمی شود. مطالعات نشان داده است که بسیاری از کودکانی که فوزامکس 70 را مصرف می کردند، عوارض جانبی شدیدی مانند استفراغ ، تب و علائم مشابه آنفولانزا داشتند.

fosamax.jpg

مصرف فوزامکس 70 در بارداری

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. fosamax ممکن است سال ها در بدن شما باقی بماند. هنگام استفاده از آلندرونات نباید باردار شوید. 

مصرف فوزامکس 70 در شیردهی

مشخص نیست که آیا فوزامکس 70 به شیر مادر منتقل می شود یا خیر . قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

تداخلات دارویی فوزامکس 70

همچنین به بخش نحوه استفاده مراجعه کنید.

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید . هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

مصرف بیش از حد فوزامکس 70 

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد ، با 115 تماس بگیرید. در غیر این صورت، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: درد شدید معده ، سوزش سر دل دردناک ، درد در مری ( درد قفسه سینه )، ضعف / گرفتگی عضلانی ، تغییرات ذهنی / خلقی باشد.

نکات مهم

 فوزامکس 70 را با دیگران به اشتراک نگذارید . در خرید اینترنتی قرص فوزامکس به تاریخ انقضا دقت کنید زیرا قیمت قرص فوزاماکس 70 بالا وگران است.

تغییرات سبک زندگی که به تقویت استخوان‌های سالم کمک می‌کند شامل افزایش ورزش تحمل وزن ، ترک سیگار ، محدود کردن الکل، و خوردن وعده‌های غذایی متعادل حاوی کلسیم و ویتامین D کافی است . همچنین ممکن است نیاز به مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D داشته باشید . برای مشاوره خاص با پزشک خود مشورت کنید.

در حین مصرف فوزامکس 70، آزمایشات آزمایشگاهی و/یا پزشکی (اشعه ایکس، اندازه گیری قد، سطح مواد معدنی خون ) باید انجام شود. تمام قرارهای پزشکی و آزمایشگاهی را رعایت کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

 

دوز فراموش شده فوزامکس 70

اگر یک نوبت را فراموش کردید، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان منظم روز بعد مصرف کنید. دوز را برای جبران دوبرابر نکنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Lyza 729 :

    من 58 ساله هستم و برای پوکی استخوان فوزاماکس تجویز کردند. روز بعد از مصرف دوز دوم، با درد شدید در قسمت بالای کمر و گردنم از خواب بیدار شدم. در طی 3 روز بعد، درد در ستون فقرات من و به داخل لگن من پخش شد. تصمیم گرفتم دوز سوم را مصرف نکنم تا ببینم آیا درد برطرف می شود یا خیر. حدود 14 روز طول کشید تا به حالت عادی برگردد. پس از بررسی مجدد عوارض جانبی داروها و خواندن این بررسی ها، تصمیم گرفتم استفاده از Fosamax را ادامه ندهم. من فکر می کنم عوارض جانبی این دارو بسیار خطرناک تر ازشرایطی است که درمان می کند.

    1402/3/19 12:17
  • Loren 739 :

    Been on Fossamax for 4th week. I take the once a week tablet. After the 2nd dose, I had extreme foot pain to where I was awake all night, almost in tears. Saw a doctor and he immediately diagnosed me with Gout! Couldn’t walk! Was put on steroids which immediately helped with pain. After 4 days of steroids, I was almost pain free. I just read these reviews and am badly scared, especially since I just took my 4th weekly pill. I plan on stopping immediately

    1402/3/19 12:23

بیشتر بخوانید