رژیم غذایی برای دیابت

یک رژیم غذایی دیابتی روشی برای کنترل بیماری است تا مانع پیشرفت عوارض مزمن و حاد بیماری شود. وظیفه اصلی اقدامات برای درمان این است که به منظور کاهش میزان قند خون  و رساندن آن به مقدار مجاز، روند طبیعی متابولیسم بدن را کاهش دهد.

پیوستن به رژیم غذایی با مقدار محدودی از کربوهیدرات ها و درمان مناسب انتخاب شده است.

اغلب به علت رعایت نکردن رژیم غذایی دیابتی،مصرف نامرتب دارو ، کم آبی بدن و ورزش بیش از حد، در برابر پس زمینه بیماری های کبدی، کلیوی، نارسایی قلبی، بیماران ممکن است

hyperosmolar (کما بعلت  قند خون  بسیار بالا،سندرم هیپراسمولار دیابتی

hypoglycemia(در کومای هیپرگلایسمی، گلوکز به درون ادرار میریزد)

ketoacidosis(کتواسیدوسیس (ketoacidosis) یا انباشتگی کتونی)

یا اسیدوز لاکتیک را تجربه کنند. این حالت ها به سرعت پیشرفت می کنند. بنابراین به عنوان نشانه ای برای بستری شدن فوری در نظر گرفته می شود.

اگر شما به موقع درمان این بیماری را شروع نکنید، دیابت به کلیه ها، سیستم عصبی، عروق خونی، چشم ها و قلب آسیب می رساند.

 

اتولوژی و پاتوژنز

دیابت Mellitus یک بیماری شناخته شده از یونانیان باستان است. ویژگی اصلی آن در آن زمان (دوران هلنیستی - IV - 146 قبل از میلاد) دفع ادرار فراوان با مزه شیرین است.

مطالب:

امروزه این بیماری 4٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته سازمان جهانی بهداشت، 8،640 نفر هر روز در سراسر جهان مبتلا به دیابت می شوند و 3 میلیون نفر در سال می میرند. این شاخص چندین برابر میزان مرگ و میر ناشی از هپاتیت و ایدز است. با توجه به فدراسیون بین المللی دیابت، تا سال 2014، تعداد حاملان این بیماری 285 میلیون نفر بوده است. در همان زمان، طبق پیش بینی ها تا سال 2030 تعداد آنها ممکن است به 438 میلیون افزایش یابد.

دیابت نوع یک بیماری مزمن polyhetiological است که با کمبود مطلق و یا نسبی انسولین، اختلالات متابولیکی (پروتئین، چربی، کربوهیدرات با هیپرگلیسمی، گلیسوزوری) همراه است.

 

در یک فرد سالم، گلوکز خون ناشتا در حدود 3.3-5.5 میلی مول در لیتر متغیر است. اگر در محدوده 5.5-7 میلی مول در گرم باشد، اگر بیش از 7.0 باشد، بیماری در مرحله پیشرفت است.

 

علت بیماری دیابت

چاقی

استعداد ژنتیکی

عفونت های ویروسی (آنفولانزا، گلودرد)، در نتیجه ضایعه دستگاه غشایی رخ می دهد و دیابت پنهان تشکیل می شود

آسیب های روانی / جسمی

اختلالات خودایمنی

عوامل خارجی که به توسعه دیابت کمک می کنند

استرس ذهنی طولانی، استرس، ترس، ترس

خوردن کربوهیدرات ها، قندهای اشباع بیش از حد در مدت طولانی با داشتن اضافه وزن 

 

علائم دیابت در مردان و زنان

ضعف

polyuria (افزایش میزان ادرار تا 8 لیتر در روز)

کاهش وزن

ریزش مو

خواب آلودگی

ادرار مکرر

تشنگی زیاد

کاهش میل جنسی

خارش پا، کف دست، پروینوم

افزایش اشتها

زخم ها به خوبی بهبود نمی یابند

کاهش دقت بینایی

بوی استون از دهان

اگر نشانه های یک بیماری را تشخیص دهید، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید، زیرا اثر درمان دیابت بستگی به میزان ابتلاء به اولین علائم بیماری پیدا می کند، تشخیص داده می شود و درمان پزشکی انجام می شود. به یاد داشته باشید، در مرحله اولیه، درمان بیماری آسان تر است.

 

طبقه بندی بیماری و نقش تغذیه

نقش اصلی بعد از درمان دارویی باید به رژیم غذایی بیمار داده شود.

دیابت نوع 1

این یک بیماری اتوایمی شدید است که همراه با اختلال متابولیسم گلوکز است . در این حالت، لوزالمعده انسولین تولید نمی کند و یا تولید انسولین کم می کند، که برای حفظ عملکرد حیاتی بدن ضروری است. بیماران مبتلا به دیابت نوع اول مجبور به تزریق انسولین بخاطر کمبود هورمون پانکراس هستند. و حفظ سطح قند خون بعد از وعده غذایی 6.0 میلی مول در لیتر. رعایت برنامه تغذیه، خطر ابتلا به هیپوگلیسمی، عوارض، عملکرد بهتر و رفاه بیمار را در پی دارد.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 شایع ترین نوع بیماری است که در 90٪ موارد در بین بیماران رخ می دهد. با توجه به این واقعیت که 80٪ افراد دیابتی چاق هستند مهم است که توجه ویژه ای به تغذیه ای داشته باشیم که باید کم کالری باشد. پس از از دست دادن وزن (پروتئین یا گندم سیاه) فشار خون و مقاومت به انسولین کاهش می یابد و سطح کلسترول نرمال می شود. تغییر حالت فعالیت بدنی و رژیم درمانی به از بین بردن علائم کمک می کند و برای مدت طولانی پیشرفت بیماری را متوقف می کند. در غیر این صورت، بیماری به تدریج پیشرفت می کند. 

دیابت نوع بارداری

این نوع دیابت در 4٪ زنان در دوران بارداری سه ماهه دوم رشد می کند. بر خلاف بیماری دو نوع اول، در اغلب موارد، بلافاصله پس از تولد کودک از بین می رود. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری مهم است که وزن بدن را در محدوده طبیعی کنترل کنید . در طول بارداری به طور متوسط ​​افزایش وزن باید 9 تا 14 کیلوگرم باشد (در حال انتظار برای یک کودک) و 16 تا 21 کیلوگرم (دوقلو) .

در صورت اضافه شدن شاخص ها، رژیم درمان دارویی کم کالری برای دیابت کمک خواهد کرد که از وزن اضافی خلاص شوید. رژیم غذایی مادر آینده را متعادل سازد و غذاهای خطرناکی را که قند خون (شیرینی، آرد و سیب زمینی) را افزایش می دهند حذف میکند. پس از زایمان، بهترین روش کاهش خطر ابتلا به دیابت، تغییر در غذا با مقدار محدودی از کربوهیدرات ها و افزایش فعالیت بدنی (ایروبیک،شنا) است. در عین حال توصیه می شود بر روی چربی های سالم طبیعی، غذاهای پروتئینی تمرکز کنید.

و دیابت قندی که در 1٪ جمعیت جهان رخ می دهد کمتر رایج است.

 

انواع رژیم های غذایی دیابت

مکان مهمی در دستیابی به پویایی مثبت درمان بیماری توسط تزریق انسولین، داروهای کاهش قند و فعالیت بدنی اشغال می شود. با این حال رژیم غذایی مناسب برای درمان ، نقش اساسی در نظر بعضی از پزشکان بازی می کند.

 

با توجه به این واقعیت که 80 درصد از بیماران دیابتی دارای وزن بیش از حد هستند که تأثیر منفی روی سلامتی آنها و البته بیماری دارد، متخصصان تغذیه در قرن بیستم با مشکلاتی مواجه شده اند:

برنامه غذایی مؤثر و ایمن برای حذف سیستماتیک کربوهیدرات بیش از حد و بهبود کنترل گلیسمی. از آنجا که در نتیجه اختلالات متابولیکی، تمرین روش های کاهش وزن  توسط بیماران وابسته به انسولین به شدت ممنوع است.

انواع برنامه های تغذیه

رژیم غذایی بدون کربوهیدرات، یک تکنیک است که بر اساس استفاده از سبزیجات، میوه ها در مقادیر زیاد و حذف محصولات کربوهیدرات از منو است. در همان زمان، اسید لاکتیک و محصولات گوشتی در رژیم غذایی با حجم متوسط ​​وارد شده است.

 

رژیم پروتئینی در دیابت، DiaproKal نامیده می شود. اساس این رژیم غذایی بر اساس اصل کم کردن مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها به علت افزایش پروتئین در رژیم غذایی است. تمرکز اصلی روش DiproKal جایگزینی گوشت با ماهی ، مرغ و محصولات لبنی است. در عین حال، استفاده از پروتئین های گیاهی و حیوانی در مقادیر مساوی مهم است. رژیم غذایی با پروتئین بالا به علت تشکیل مواد زیست فعال در بدن، اشتها را کاهش می دهد. برای 1 هفته مصرف پروتئین، حداکثر کاهش وزن 2 کیلوگرم است.

 

رژیم کم کربوهیدرات برای ایجاد منوها برای افراد دیابتی نوع 1و 2 استفاده می شود.

رژیم غذایی گندم سیاه . مصرف منظم این محصول دارای اثر مثبت بر بدن است: سطح کلسترول "بد" را کاهش می دهد و آن را با آهن، روتین، کلسیم، منیزیم، فیبر، ید، ویتامین گروه B اشباع می کند. 

رژیم گندم سیاه با دیابت موجب کاهش احتمال عوارض و زخم های ماکروواسکولار می شود. 

فناوری پخت و پز گندم سیاه:

2 قاشق غذاخوری بصورت پودر درآورید.

آب جوش بر روی پودر گندم سیاه بریزد.

خوردن گندم سیاه باید دو بار در روز 30 دقیقه قبل از غذا - صبح و عصر باشد. مدت زمان این رژیم غذایی 7 روز است، کاهش وزن 2-3 کیلوگرم است.

 

رژیم پیشگیری از دیابت به منظور کاهش خطر اختلال در پانکراس طراحی شده است. 

قواعد کلیدی این روش:

خوردن غذاهای حاوی فیبر (حجم کل آنها در روز باید یک کیلوگرم باشد)

گوشت قرمز را با ماهی یا مرغ جایگزین کنید.

1.5 لیتر آب  را در طول روز بنوشید

مصرف کربوهیدرات با جذب سریع را محدود کنید که در انواع شیرینی، شکلات، نوشیدنی ها موجود است.

بیماری "قند" اغلب در افراد مسن رخ می دهد و در نتیجه منجر به کمبود اکسیژن در بافت ها می شود. بنابراین، یک رژیم پیشگیرانه برای دیابت نوع 3 یا بیماری آلزایمر یک راه عالی برای کنترل قند خون است تا از پیشرفت بیماری و شروع عوارض جلوگیری شود. 

اگر رژیم غذایی به دنبال نباشد، کمبود اکسیژن و اضافه شدن سموم متابولیسم کربوهیدرات در بافت های اندام تحتانی بیمار رخ می دهد، به همین دلیل اعصاب در پاها آسیب می بینند. اگر دیابت را به موقع درمان نکنید، زخم پا اجتناب ناپذیر است. رژیم غذایی در این مورد شامل استفاده از مواد تشکیل دهنده با شاخص گلیسمی پایین است، مصرف آنتی بیوتیک، ضد التهاب، داروهای آنتی هیستامین و در فرم شدید - مداخله جراحی.

کمک به "تغذیه مناسب" و استفاده به موقع انسولین خطر آسیب شناسی (نوروپاتی، آنژیوپاتی و کتواسیدوز) را کاهش می دهد. آموزش دادن به یک کودک برای سبک زندگی سالم ضروری است. بنابراین، رژیم Bronstein در دیابت نوع 2 یک رژیم غذایی کم کالری برای  کمک درتثبیت گلوکز خون بیمار است.

 

با ظهور تشدید سیستم قلبی و عروق خونی، رژیم غذایی 10 برای دیابت تجویز می شود. خاصیت آن کاهش مصرف نمک ، چربی، و کربوهیدرات است، زیرا این مواد بیش از حد کبد، کلیه ها و سیستم عصبی را تحریک می کنند.

 

بگذارید به طور دقیق در مورد اینکه چه نوع رژیم غذایی برای دیابت ضروری است، دستورالعمل هایی برای برنامه تغذیه ورژیم مصرفی را مورد توجه قراردهیم.

 

شمارش کربوهیدرات

هنگام تشخیص دیابت، مهم است که به درستی مصرف کربوهیدرات ها و مواد قندی را کاهش دهید. برای محاسبه کالری محصولات با استفاده از یک پارامتر جهانی که واحد نان نامیده می شود. در همان زمان، 1 XE (10 تا 13 گرم کربوهیدرات خالص) گلوکز را به 2.77 mmol / l افزایش می دهد و "نیاز" 1.4 واحد انسولین برای جذب آن است. از آنجا که تزریق قبل از شروع غذا تجویز می شود، مهم است که قبل از غذا یک بار غذا را پیش بینی کنید.

اشباع کربوهیدرات یک وعده باید 4 تا 6 واحد نان باشد. فرکانس، زمان وعده غذایی به طور مستقیم وابسته به نوع دارو کاهش دهنده قند است.

مقدار محصول که مربوط به 1XE است:

قند - 1 قاشق غذاخوری l

عسل - 1 قاشق غذاخوری l

اسپاگتی - 1.5 قاشق غذاخوری l

آب میوه - 150 میلی لیتر

بستنی - 60 گرم

آب شیرین با گاز - 180 میلی لیتر

نان (چاودار، سفید، سیاه) - 25 گرم

پنکیک - 1 عدد.

خمیر - 25 گرم

فرنی (بلغور جو دوسر، گندم سیاه، گندم) - 2 قاشق غذاخوری. غلات و حبوبات

 هات داگ 200

کبد، ریژانکا، شیر 250 میلی لیتر

پودر سیب زمینی پودر - 100 گرم

سیب - 100 گرم.

حبوبات (نخود، لوبیا) - 5 قاشق غذاخوری l

کیوی - 150 گرم

گلابی - 90 گرم.

پرتقال - 100 گرم

انواع توت ها - 150 گرم

آلو - 100 گرم

هلو - 150 گرم

هندوانه - 400 گرم

میوه های خشک (آلو، کشمش، زردآلو خشک) - 20 گرم.

 کربوهیدرات اشباع شده رژیم غذایی روزانه یک دیابتی نباید از 17 واحد نان (2000 کیلو کالری) تجاوز کند.

علاوه بر شمارش ساکارید ها، برای بیماران مبتلا به اختلال پانکراس مهم است که مواد غذائی را برای غذا بر اساس مواد ممنوعه و مجاز، انتخاب کنید.

جدول محصولات دیابتی

رده محصول مجاز به استفاده از در 
مقادیر محدود مصرف شود
غذای ممنوعه
محصولات نانوایی سبوس گندم، کل گندم، چاودار، شیرینی خام ساخته شده از آرد درجه دوم خمیر پیتزا، کافئین
گوشت و مرغ - انواع گوشت گوسفند، گوشت بره، مرغ، بوقلمون، خرگوش، زبان پخته شده، سوسیس دودی گوشت چرب گوشت خوک، گوشت گاو، غاز، اردک، کنسرو شده، سوسیس، گوشت گاو، سوسیس دودی
دوره های اول  سوپ،  قارچ، ماهی، سوپ گوشت  سولایانکا کم چرب  سوپ نودل، سوپ چربی، Kharcho سنتی
ماهی فیله ماهی  صدف، ماهی مرکب، میگو  ماهی قزل آلا، خاویار، مواد غذایی کنسرو شده در روغن، ماهی خانواده ماهی قزل آلا ، شاه ماهی ، ماهیان خاویاری 
لبنیات، محصولات لبنی تخمیر شده شیر، کفیر، پنیر unsalted 25-30٪ ماست خانگی، شیر 0٪، پنیر، پنیر پنیر 5٪، ماست، ریژانکا خامه ترش، پنیر 50-60٪، پنیر شور، پنیر سرخ شده، کره، شیر تغلیظ شده، کرم
غلات گندم سیاه، جو، بلغور جو دوسر، ارزن - سمولینا، پاستا
سبزیجات هویج، کلم (انواع)، چغندر، کدو تنبل، گوجه فرنگی، کدو سبز، بادمجان، پیاز، ریشه، تربچه، قارچ، خیار، سبزی برگ تازه، فلفل زرد ذرت، سیب زمینی آب پز شده، حبوبات تازه سیب زمینی سرخ کرده، سبزیجات سرخ شده، مواد غذایی ترشی و شور
میوه ها، انواع توت ها  لیمو، زغال اخته، گلابی آلو، سیب، هلو، پرتقال، گیلاس، زغال اخته، هندوانه، تمشک انگور، انجیر، خرما، کشمش، موز
دسرها سالاد میوه Sambuca،  موس بر روی شیرینی، ژله میوه، کوکتل سبز با عسل بستنی، کیک، کوکی ها چربی، کیک، مربا، پودینگ، شیرینی، شکلات شیری 
سس و ادویه جات ترشی جات خردل، فلفل، هویج، آب گوجه فرنگی، دارچین، ادویه جات ترشی جات و گیاهان سس مایونز خانگی سس گوجه فرنگی، سبزیجات سبزیجات، سس های خریداری شده
نوشیدنی ها چای، کاکائو، قهوه قهوه (بدون قند و کرم)، عصاره ی سبز و تمشک، نکتار نعناع نعناع، ​​توت یخ زده آب میوه های طبیعی (رقیق شده) لیموناد با شکر، کواس، نوشیدنی های شیرین، الکل
چربی - روغن های گیاهی (دانه کتان، ذرت، آفتابگردان زیتون)، کره  گوشت خوک، چربی گوشت

 

 

پس از تبدیل کربوهیدرات به واحدهای نان، تعیین میزان انسولین مورد نیاز برای پرداخت قند خون مهم است. پیاده سازی این توصیه کمک می کند تا از شرایط خطرناک بیش از حد و هیپوگلیسمی برای زندگی جلوگیری شود.

رژیم متعادل انتخاب شده به شما اجازه می دهد تا:

کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی

حفظ قند در محدوده طبیعی

بهبود سلامت، افزایش مقاومت بدن به عفونت، سرماخوردگی.

اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید

رژیم غذایی دیابت نوع 1 مبتنی بر کنترل شدید غلظت گلوکز خون در علامت (3.5-5.5 mmol / l) است.

 

ویژگی های غذا را در نظر می گیرد، و اجازه می دهد سطح خود را در مرزهای ثابت نگه دارید.

حداکثر مقدار کالری روزانه غذا (مجموع در روز) 3000 کیلوکالری است.

تغذیه مکرر (حداقل 5 بار).

توزیع دوز اصلی کربوهیدرات برای صبحانه و ناهار.

محدود کردن مصرف کربوهیدراتی که سریع هضم می شود مانند عسل، مربا

به عنوان یک شیرین کننده از شیرین کننده استفاده کنید، به عنوان مثال، فروکتوز.

نظارت بر کیفیت محصولات "طبیعی".

برنامه انسولین درمانی برای وعده های غذایی را تنظیم کنید (یک داروی طولانی مدت قبل از غذا معرفی می شود، یک وعده بعد از غذا).

تعداد واحدهای نان را حساب کنید تا مقدار کربوهیدرات خوراکی در روز بیشتر نباشد.برای یک وعده غذایی ارزش استفاده از بیش از 8 XE است.

در مورد بیماری های دستگاه گوارش (پانکراتیت، زخم، گاستریت)، رژیم غذایی برای دیابت، مصرف مواد (ترشی، گوشت دودی، گوشت غنی، قهوه، نوشابه، الکل، قارچ، غذاهای کنسرو شده) را ممنوع کرده است که ترشح بیش از حد آنزیم ها را تحریک می کند زیرا آنها بر میزان جذب کربوهیدرات ها تأثیر می گذارند.

 

محصولات را طبق دسته بندی (مجاز و ممنوع) در نظر بگیرید که باید در هنگام آماده سازی منو برای هفته به حساب آورد، به طوری که میزان قند افزایش نمی یابد. در غیر این صورت، ورود به رژیم غذایی مواد تشکیل دهنده "منطقه خطر" می تواند منجر به پیامدهای مخاطره آمیز شود.

محصولات مجاز برای دیابت نوع 1:

انواع توت ها، میوه ها (آلو، گیلاس، لیمو، سیب، گلابی، پرتقال)

محصولات سویا (توفو، شیر)

غلات (جو، جو دوسر، فرنی گندم سیاه)

سوپ گیاهی

نوشیدنی ها (آب معدنی ، میوه توت، کمپوت میوه خشک شده)

سبزیجات (پیاز، کدو سبز، فلفل، چغندر، هویج)

آجیل (سرخ نشده)

قهوه ضعیف، چای سبز / سیاه / میوه غیر شیرین.

چه چیزی نباید در دیابت نوع 1 مصرف شود:

سوپ های غنی (پر ملات)

ماکارونی، محصولات آردی

شیرینی (کیک، کیک، آب نبات، شکلات، کوکی)

فست فود 

مشروبات الکلی (به شدت ممنوع )

طعم های ترشی، دودی و  تندی

گوشت چرب (گوشت خوک، گوشت بره، اردک)، ماهی (ماهی خال مخالی).

یک رژیم سفت و سخت با افزایش دیابت 1 بر اساس استفاده از محصولات با حداقل میزان پردازش آشپزی است. سبزیجات، میوه ها است تازه مصرف شوند، اما مجاز به بخار دادن، جوشاندن، پختن هستند. غذای سرخ شده باید از رژیم غذایی بیمار خارج شود.

در دوره آموزش شدید در منوی ورزشکار، ارزش  تنظیمات را دارد، زیرا افزایش فعالیت فیزیکی منجر به افزایش مصرف کربوهیدرات می شود. در نتیجه، با هدف پیشگیری از ایجاد کمای هیپرگلیسمی، برنامه تغذیه ای گیاهی باید شامل محصولات گیاهی که باعث کاهش میزان قند  می شود (شاخه های زغال اخته، چای سبز) باشد.

در نظر بگیرید که یک رژیم غذایی سخت برای دیابت چیست؟

این طرح تغذیه، مانند هر دوره درمان، فردی است و توسط یک متخصص غدد درون ریز متخصص بر اساس تصویر بالینی بیماری تنظیم می شود.

 

مصرف کالری روزانه رژیم غذایی چاق برای این رژیم غذایی انسولین در محدوده 1200-1400 کیلوکالری است. در صورت نداشتن اضافه وزن، بخشی از وعده غذایی می تواند افزایش یابد.

برنامه یک هفته ای برای اضافه وزن با توجه به انسولین رژیم غذایی

 

رژیم غذایی برای دیابت نوع 1

روز اول

صبحانه : نان - 1 تکه، فرنی - 170 گرم، چای سبز، پنیر - 40 گرم

صبحانه دوم : نصف گلابی، پنیر پردازش شده - 60 گرم

ناهار : سوپ - 250 گرم، کلم رنده شده - 200 گرم، سالاد سبزی - 100 گرم، کتلت - 100 گرم، پیتا

چای بعد از ظهر - گوجه فرنگی، پنیر - 100 گرم، ژله میوه - 100 گرم

شام : گل کلم  - 100 گرم، سالاد سبزیجات - 150 گرم

در زمان خواب : شیر - 200 میلی لیتر.

روز دوم

صبحانه اول : گوشت چرخ شده - 50 گرم، چای سبز، عسل، گوجه فرنگی - 1 عدد، نان - 1 تکه 

صبحانه دوم : گریپ فروت یا پرتقال - 1 عدد، پسته - 50 گرم.

ناهار : سینه مرغ - 100 گرم، سالاد سبزیجات - 150 گرم، فرنی کدو تنبل - 150 گرم

چای بعد از ظهر - گریپ فروت - 1 عدد، ژله میوه - 100 گرم.

شام - ماهی آب پز - 100 گرم، کلم رشته شده - 200 گرم

قبل از رفتن به رختخواب - شیرینی خشک - 50 گرم

روز سوم

صبحانه : نان پیتا ، قهوه رقیق بدون شکر، کلم رول با گوشت - 200 گرم

صبحانه دوم: توت فرنگی - 120 گرم، ماست - 200 میلی لیتر.

ناهار : ماکارونی - 100 گرم، سالاد سبزیجات - 100 گرم، ماهی پخته شده - 100 گرم

میان وعده بعد از ظهر - پرتقال - 1 عدد،  کمی میوه خشک شده

شام : کمی پنیر با کمپوت گلابی - 250 گرم

قبل از رفتن به رختخواب - یک لیوان شیر

روز چهارم

صبحانه : فرنی - 200 گرم، چای سبز، پنیر - 70 گرم تخم مرغ آب پز - 1 عدد.

صبحانه دوم :نان تست با پنیر، فیله بوقلمون

ناهار : کدو گوجه فرنگی با گوشت - 200 گرم، سوپ گیاهی - 150 گرم، نان - 2 عدد.

چای بعد از ظهر - کوکی  - 15 گرم، چای سیاه نوشیدنی

شام - لوبیا سبز - 200 گرم، فیله مرغ پخته شده

قبل از رفتن به رختخواب - نان رژیمی - 3 عدد.

روز پنجم

صبحانه : پنیر کم چرب (تا 5٪) - 150 گرم، ژله میوه - 100 گرم

صبحانه دوم : دانه کدو تنبل - 2 قاشق غذاخوری، کشمش - 3 قاشق غذا خوری

ناهار : سیب زمینی پخته شده - 100 گرم، سالاد سبزیجات - 150 گرم، کمپوت بدون قند - 100 گرم

چای بعد از ظهر - نوشیدنی چای میوه ای، کدو تنبل پخته شده - 150 گرم

شام : سالاد - 200 گرم، کتلت - 100 گرم یا کلوچه با زغال اخته در آرد چاودار - 250 گرم.

قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان شیر

روز ششم

صبحانه : تخم مرغ پخته شده - 1 عدد، چای میوه، سالاد سالمون  - 30 گرم

صبحانه دوم : پنیر - 150 گرم، هویج - 1 عدد.

ناهار : لوبیا سبز - 250 گرم، کلم رول با برنج و هویج - 170 گرم نان پیتا

چای بعد از ظهر - ژله میوه ، نان - 2 عدد

شام : نخود تازه - 100 گرم، فیله مرغ آب پز - 100 گرم

قبل از رفتن به رختخواب -  کراکر خشک - 50 گرم.

روز هفتم

صبحانه : ژامبون - 50 گرم، فرنی گندم سیاه - 200 گرم، چای سبز

دومین صبحانه : سالاد توت، خیار، گوجه فرنگی گیلاس، نان کامل چاودار - 150 گرم

ناهار : کدو سبز با هویج - 100 گرم، سوپ کلم  - 250 گرم، نان - 1 تکه، کتلت مرغ - 50 گرم

ناهار : پنیر - 100 گرم، زردآلو یا آلو - 4 عدد

شام : ماهی مرکب با پیاز - 150 گرم، کمپوت از میوه های خشک

در زمان خواب - شیر - 200 میلی لیتر.

یک رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت، یک رژیم متعادل برای بیمار برای حفظ قند در محدوده طبیعی و کاهش وزن بصورت سیستماتیک است.

 

 

رژیم غذایی برای دیابت نوع 2

مبانی تغذیه درمانی رژیم غذایی:

برای جایگزینی کربوهیدرات های تصفیه شده با جایگزین های قند

نسبت BZHU باید 16٪ باشد: 24٪: 60٪

کاهش میزان مصرف چربی حیوانات تا 50٪

مصرف کالری غذای روزانه بستگی به مصرف انرژی و وزن بدن بیمار دارد.

رژیم غذایی دیابت نوع دوم شامل 5 وعده غذایی است، در حالی که تمام ظروف، به شکل عملکرد کبد ضعیف، به طور انحصاری در قالب پخته شده مصرف شود. یکی از نشانه های بیماری - حساسیت بالای کلیه ها، به عنوان یک نتیجه، برای عملکرد طبیعی اندام ها ، مقدار پروتئین در رژیم غذایی بیمار باید به شدت کنترل شود. در این مورد، این منو باید بر روی محصولاتی که باعث بهبود سوخت و ساز چربی بدن می شوند، تمرکز کند: سبوس، گل رز، روغن گیاهی، پنیر، بلغور جو دوسر.

 

اثربخشی رژیم درمانی ضرورتا توسط اندازه گیری های سیستماتیک قند خون کنترل می شود: در یک معده بدون چربی 2 ساعت بعد از غذا. در صورت انحراف از هنجار، شما باید رژیم غذایی، دوز داروهای کاهش قند خون را تصحیح کنید.

 

رژیم غذایی دیابت یک برنامه متعادل برای بیماران دیابتی با چاقی متوسط ​​است. در رژیم غذایی، رژیم غذایی شامل: پروتئین (100 گرم)، کربوهیدرات (320 گرم)، چربی ها (80 گرم)، که 30 درصد آنها تری گلیسیرید غیر اشباع هستند.

 

ماهیت رژیم غذایی دیابت ، کاهش مصرف "کربوهیدرات" ساده، چربی های حیوانی و همچنین کاهش مصرف کالری است. در صورت عدم وجود مشکلات مربوط به وزن اضافی، شکر و شیرینی باید با شیرینی - sorbitol، xylitol، فروکتوز، مالتیتول، در حضور - stevia، aspartame، glycyrrhizin، thaumarin، negesperidin جایگزین شوند.

رژیم غذایی دیابت نوع 2  تقریبا همان برنامه غذایی برای افرادی است که سلامتی خود را کنترل می کنند:

مقدار کل مواد غذایی روزانه را به 5 قسمت تقسیم کنید: 2 میان وعده و 3  وعده غذایی اصلی

صبحانه را فراموش نکنید

حداکثر فاصله بین وعده های غذایی - 4 ساعت

آخرین وعده غذا در شب - 1.5 ساعت قبل از خواب

در فواصل بین وعده های غذایی، توصیه می شود سالاد سبزیجات، میوه ها، آب میوه تازه، عصاره میوه های خشک شده، شیر، چای سبز یا میوه، بیسکویت یا (کراکر)، نان بخورید.

پیوستن به برنامه صحیح تغذیه، بیمار نه تنها وضعیت سلامتی خود را بهبود می بخشد، بلکه از عواقب وحشتناکی از جمله بیماری قلب (آترئوسکلروزیس شریان ها)، آسیب چشم (رتینوپاتی)، کلیه (نفروپاتی)، اعصاب (نروپاتیا) جلوگیری می کند.

در صورت بیماری های دستگاه گوارش، کبد، مثانه، رژیم غذایی 5 برای دیابت استفاده می شود که میزان مصرف نمک را تا 10 گرم در روز بر اساس مصرف سبزیجات، غلات، سوپ نرم، سبزیجات، انواع توت ها، میوه ها، گوشت های غیر گوشتی و محصولات اسید لاکتیک تنظیم می کند .

این روش درمان در ارتباط با داروها، بسته به مرحله عارضه موجب بهبود وضعیت سلامت بیمار و از بین بردن کامل یا جزئی بیماری می شود.

رژیم غذایی روزانه برای دیابت نوع دوم

روز اول

صبحانه : مارچوبه - 100 گرم، تخم مرغ از 3-4 عدد تخم بلدرچین

صبحانه دوم : یک سالاد گردو ، ماهی مرکب، سیب - 200 گرم

ناهار :بادمجان پخته شده با انار، آجیل - 100 گرم، سوپ - 250 گرم

چای بعد از ظهر - آووکادو و بستنی کاکائو - 100 گرم

شام : استیک ماهی با سالاد سبزیجات - 200 گرم.

روز دوم

صبحانه : ماست، جو  - 200 گرم  سیب - 1 عدد.

صبحانه دوم : یک شیرینی میوه ای  با (در 80g در مخلوط کن، گیلاس شیرین، توت فرنگی و  یخ خرد شده)

ناهار : گوشت پخته شده - 150 گرم، خورش گیاهی - 200 گرم

ناهار : پنیر و نخود فرنگی گلابی - 150 گرم

شام : ترکیبی از سبزیجات - 200 گرم، آووکادو - نیمی از میوه.

روز سوم

صبحانه : دو تخم مرغ با پنیر، ریحان، گوجه فرنگی.

صبحانه دوم : سبزیجات بخار پز - 100 گرم، hummus - 100 گرم.

ناهار : سوپ گیاهی - 200 گرم، نخود سبز - 50 گرم، کتلت مرغ - 150 گرم

چای بعد از ظهر - گلابی - 1 عدد، بادام - 50 گرم

شام : ماهی آزاد - 150 گرم، ماست، اسفناج.

روز چهارم

صبحانه : میوه پخته شده (سیب، آلو، گیلاس) - 200 گرم

صبحانه دوم : ساندویچ تن با برگ کاهو

ناهار: استیک گوشت گاو - 150 گرم، گل کلم آب پز - 200 گرم، گوجه فرنگی، روکولا، سالاد پارمسان - 100 گرم

چای بعد از ظهر - دسر میوه و توت (انبه خرد شده، کیوی، توت فرنگی همراه با یخ و آب پرتقال ) - 150 گرم

شام : بروکلی - 200 گرم

روز پنجم

صبحانه : پرتقال - 1 عدد. چای میوه، پنیر کم چرب - 30 گرم، نان - 2 عدد.

صبحانه دوم : سالاد چغندر با مغز آجیل - 200 گرم

ناهار : برنج - 200 گرم، ماهی پخته شده - 150 گرم، گریپ فروت - 1 عدد.

چای بعد از ظهر - انواع توت ها با خامه 10٪ - 150 گرم

شام : سیب زمینی پخته شده، ماهی مرکب با پیاز - 200 گرم.

روز ششم

صبحانه : سوپ ، فلفل هویج و کلوچه - 200 گرم

صبحانه دوم : گل کلم  - 100 گرم

ناهار : یک سالاد پرتقال، سینه مرغ، قارچ - 200 گرم، کمپوت میوه خشک، برش سبزی - 200 میلی لیتر.

اسنک - موس از کیوی، تمشک - 200 میلی لیتر.

شام : کدو با هویج، بخار پز - 200 گرم

روز هفتم

صبحانه : سیب پخته شده 1 عدد با ذرت ، جو، آجیل، کشمش

صبحانه دوم : سالاد میوه و سبزیجات از کرفس، گلابی - 200 گرم، میگو - 100 گرم

ناهار : Polenta - 200 گرم، سبزیجات، آب پز - 200 گرم، کیوی - 1 عدد.

میان وعده - توت فرنگی  100 گرم

شام : سالاد خیار با پیاز، اسفناج - 250 گرم، چای سبز.

رژیم غذایی چاقی دیابت نوع 2 با هدف کاهش وزن بدن بیمار، کاهش میزان مصرف  غذاهایی با شاخص گلیسمی بیش از 60 واحد است. و کالری بیش از 350 کیلوکالری است.

بسته به نوع بیماری، تغییرات ممکن است در منوی بیمار ایجاد شود.

 

به یاد داشته باشید، رژیم غذایی فوق الذکر یک سیستم تغذیه ی جهانی برای همه افراد مبتلا به دیابت نیست، بنابراین در رعایت آن، مراقبت از رفاه شما مهم است. در صورت راحت نبودن با این رژیم ، می توانید بعضی محصولات را از منو با جدول زیر جایگزین کنید.

 

 

ماده غذائی مقدار کالری
آش جو یک لیوان 250
آش دوغ یک لیوان 250
آش رشته یک لیوان 250
آجیل یک لیوان 750
آجیل درهم 100گرم 650
آرد ذرت 100 گرم 370
آرد گندم 100 گرم 360
آلبالو ( کمپوت) 100 گرم 90
آلبالو با هسته 100گرم 60
آلبالو تازه با هسته یک لیوان 60
انجیر(تازه یا خشک) یک عدد 25
انجیر (تازه) 100گرم 80
انجیر خشک 100گرم 270
انگور 100گرم 80
انگور(آب) یک لیوان 220
بادام بوداده 100گرم 666
بادام بونداده 100گرم 612
بادام درشت یک عدد 10
بادام زمینی بی پوست 100گرم 560
بادمجان 100گرم 17
برنج پخته یک کفگیر 250
بستنی پاستوریزه 100گرم 190
به 100گرم 57
بیسکویت(بدون کرم) 100گرم 370
بیفتیک 100گرم 300
پاچه بدون چربی 100گرم 130
پرتقال 100گرم 40
پرتقال (آب) یک لیوان 110
پسته یک دانه 8
پسته با پوست 100گرم 340
تخم کدو 100گرم 600
تخم مرغ (زرده تنها) یک عدد 50
تخم مرغ (سفیده تنها) یک عدد 20
تخم مرغ آب پز یک عدد 70
تخم مرغ متوسط یک عدد 70
تخم مرغ نیمرو کم روغن یک عدد 130
تخم هندوانه 100گرم 590
ترب 100گرم 25
تربچه یک عدد 2
ترخون 100گرم 45
جگر سفید 100گرم 160
جگر مرغ 20 گرم 30
جگر مرغ خام 100گرم 125
جگر یک سیخ 50گرم 70
جو 100گرم 349
چاشنی مایونز 100گرم 720
چای تلخ یک لیوان 0
چای شیرین (4حبه قند) یک لیوان 40
چغندر آب پز 100گرم 40
چغندر خام 100گرم 45
خرما یک عدد 20
خرما با هسته 100گرم 240
خرما یک فنجان 100گرم 505
خرمالو یک عدد 80
خرمای تازه(رطب) 100گرم 163
خرمای خشک 100گرم 318
خیار 100گرم 15
خیار شور 100گرم 12
تخمه آفتابگردان 100گرم 580
دسر (ژلاتین) یک لیوان 180
روغن مایع و زیتون یک قاشق 120
روغن نباتی 100گرم 900
ریحان 100گرم 40
ریواس 100گرم 15
زبان گوساله 100گرم 130
زبان گوسفند 100گرم 260
زردآلو تازه 100گرم 50
زردآلو(برگه خشک) 100گرم 290
زردآلو(کمپوت) یک لیوان 250
زیتون خام سبز یک عدد 5
سوپ گوجه فرنگی 100گرم 30
سوپ سبزیجات 100گرم 30
سوپ گوجه فرنگی 100گرم 30
سوخاری (نان) 10 گرم 35
سوسیس 100گرم 300
سوسیس یک عدد کوچک 50گرم 150
سویا 100گرم 380
سیب درختی 100گرم 55
سیب زمینی 100گرم 75
سیب زمینی کبابی 100گرم 93
شرینی خشک 100گرم 500
شکر 100گرم 400
شکر(یک پیمانه) 10گرم 40
شکلات 100گرم 500
شکلات قلمی یک عدد 20
شکوفه ذرت بدون روغن یک لیوان 25
شلغم 100گرم 25
شلیل 100گرم 60
شنبلیله 100گرم 30
شوید(شبد) 100گرم 30
عدسی با کمی روغن یک لیوان 185
عسل 100گرم 300
عسل(غذا خوری) یک قاشق 50
عسل(مربا خوری) یک قاشق 20
فرنی یک لیوان 200
فلفل سبزیا قرمز 100گرم 22
فندق یک عدد 10
فندق با پوست 100گرم 300
قارچ 100گرم 27
قره قوروت 100گرم 340
کدو حلوایی 100گرم 35
کدو خورشتی 100گرم 28
کرفس 100گرم 13
کره یک قاشق 100
کره حیوانی 100گرم 750
کشک خشک 100گرم 380
کشک غلیظ یک قاشق 60
کشمش 100گرم 290
کلم پخته یک لیوان 40
کلم پیشخوان 100گرم 22
کیک شکلاتی 100گرم 400
کیک یزدی متوسط 45 گرم 160
گردو یک عدد 25
گردو با پوست 100گرم 240
گریپ فروت 100گرم 30
گریپ فروت (آب) یک لیوان 80
گز 100گرم 500
گل کلم خام 100گرم 10
گلابی 100گرم 55
گندم 100گرم 360
گوشت گاوبدون چربی 100گرم 200
گوشت گوساله 100گرم 200
گوشت گوسفند با چربی 100گرم 330
گوشت ماهی 100گرم 100
گوشت مرغ 100گرم 200
گوشت همبرگربدون چربی 100گرم 200
گیلاس 100گرم 70
لپه 100گرم 348
لپه پخته 100گرم 115
لوبیا چشم بلبلی پخته 100گرم 80
لیمو(آب لیمو) یک قاشق 4
مارتادلا 100گرم 300
مارچوبه 100گرم 20
مارگارین یا کره نبات 100گرم 850
مارگارین یک قاشق 110
ماست 100گرم 55
ماست کم چرب یک لیوان 110
ماست کیسه ای 100گرم 154
ماکارونی خشک 100گرم 360
ماکارونی پخته یک لیوان 150
مغز گردو 100گرم 625
موز 100گرم 95
موز متوسط یک عدد 100
میگو 100گرم 91
نارگیل (پودر) 100گرم 550
نارگیل (مغز) 100گرم 345
نارگیل تازه 100گرم 156
نارنج 100گرم 20
نارنگی 100گرم 52
نان (کف دست) 30 گرم 75
نخود یک عدد 1
نخود پخته 100گرم 45
نخود خشک 100گرم 360
نخود فرنگی 100گرم 75
نوشابه یک لیوان 100
نوشابه با طعم میوه 100گرم 115
ماهی (قطعه متوسط) 220 گرم 220
آلوی زرد 100گرم 75
آلوی قرمز 100گرم 45
آناناس 100گرم 52
آناناس (کمپوت) 100گرم 90
آناناس کنسرو در شربت یک لیوان 200
اسفناج خام 100گرم 25
الو بخارا یک عدد 15
انار تازه (دانه) 100گرم 60
انار کامل با پوست 100کرم 35
انبه هندی 100گرم 60
باقلا یک عدد 5
باقلای خشک 100گرم 360
باقلای سبز 100گرم 108
باقلوا با پسته 100گرم 540
بامیه(سبز) 100گرم 40
برگ چغندر 100گرم 30
برگ مو 100گرم 60
برنج 100گرم 360
برنج (نیم لیوان) 130گرم 450
برنج (یک لیوان) 190گرم 660
پفک 100 گرم 520
پنیر بلغاری 100گرم 329
پنیر پاستوریزه 100گرم 250
پنیر محلی کم چرب 100گرم 210
پوره با شیر بدون کره یک لیوان 140
پوره سیب زمینی یک لیوان 180
پیاز یک عدد 5
پیازچه یک عدد 3
پیتزا 100 گرم 250
تخم آفتابگردان 100گرم 580
تره 100گرم 25
تمبر هندی با دانه 100گرم 115
تمبر هندی بدون دانه 100گرم 240
تمشک سیاه یا قرمز 100گرم 73
تن ماهی با روغن کم 100گرم 315
توت تازه 100گرم 60
توت سفید خشک 100گرم 360
توت فرنگی 100گرم 35
جعفری 100گرم 25
جگر سرخ کرده 100گرم 330
چیپس سیب زمینی ده عدد 100
حلوا 100گرم 400
حلوا ارده 100گرم 500
حلیم بدون روغن یک لیوان 180
خامه سفت 100گرم 350
خامه شل 100گرم 250
خاویار 100گرم 300
خربزه 100گرم 46
خربزه بدون شکر یک لیوان 90
خردل 100گرم 80
دل گوسفند 100گرم 239
دل مرغ 100گرم 170
دلمه متوسط یک عدد 150
دوغ 100گرم 27
ذرت خام 100گرم 75
ذرت بو داده با روغن 100گرم 470
ذرت شکوفه(پفیلا) 100گرم 370
ذرت دانه درشت 100گرم 85
رطب 100گرم 150
روغن حیوانی 100گرم 890
زیتون خام سیاه 100گرم 200
زیتون خام سیاه(متوسط یک عدد 7
ژله(پودر) 100گرم 370
ژله (پودر) یک قاشق 55
سالاد بدون سس یکنفره 30
ساندویچ همبرگر یک عدد 500
سرکه یک لیوان 33
سمنو یک لیوان 180
سنجد 100گرم 130
سنگدان مرغ 100گرم 113
سیب زمینی 110 گرمی 80
سیب زمینی(چیپس) 100گرم 500
سیب متوسط یک عدد 70
سیب(کنسرو شیرین) یک لیوان 180
سیر 100گرم 120
سیرابی 100گرم 130
شاهی 100گرم 20
شربت 100 گرم 55
شربت پرتغال یک لیوان 170
شربت یخ یک لیوان 140
شیر یک لیوان 110
شیرتصفیه شده یک فنجان 90
شیرخشک 100گرم 500
شیرغلیظ نستله 100گرم 250
شیرگاوکم چربی 100گرم 55
شیرمیش 100گرم 95
صدف دریایی 100گرم 65
طالبی 100گرم 30
آب طالبی(بدون شکر) یک لیوان 45
عدس خام 100گرم 340
قلوه گوسفند 100گرم 170
قند 100گرم 400
قهوه تلخ یک فنجان 2
کاکائو یک قاشق چایخوری 10
کالباس 100گرم 300
کاهو 100گرم 17
کاهو(درشت) یک برگ 4
کباب برگ یک سیخ 200
کباب کوبیده یک سیخ 270
کتلت قطعه 10*10*1 200
کلم خام یک لیوان 25
کلم فندقی 100گرم 24
کلم قرمز 100گرم 28
کله پاچه 100گرم 190
کمپوت گیلاس یک لیوان 190
کنجد 100گرم 580
کوفته یک عدد 200
انواع کولا 100گرم 40
کیک 100گرم 350
کیک بدون خامه 100گرم 340
گوجه درختی رسیده 100گرم 50
گوجه سبز 100گرم 30
گوجه فرنگی 100گرم 15
گوجه فرنگی (رب) 100گرم 80
گوجه فرنگی(رب) یک لیوان 150
گوجه فرنگی(سس) 100گرم 100
گوشت بره با چربی 100گرم 330
گوشت خالص گوسفند 100گرم 200
گوشت گاو بدون چربی 100گرم 200
گوشت گاو با چربی 100گرم 350
لوبیا چشم بلبلی خام 100گرم 230
لوبیا سبز 100گرم 30
لوبیا سفید 100گرم 340
لوبیا قرمز 100گرم 340
لوبیا قرمز پخته 100گرم 110
لوبیا قرمزپخته یک لیوان 200
لیمو تازه باپوست 100گرم 23
لیمو ترش 100گرم 42
لیمو ترش(آب لیمو) 100گرم 26
لیمو شیرین 100گرم 23
ماکارونی خشک 100گرم 360
ماهی 100گرم 100
مخمرآبجوفرنگی خشک 100گرم 285
مربا 100گرم 300
مربا (غذا خوری) یک قاشق 55
مرغ (بدون پوست) 100گرم 200
مغز پسته 100گرم 680
مغز حیوان 100گرم 130
مغز دانه آفتابگردان 100گرم 560
مغز فندق 100گرم 630
نان جو 100گرم 250
نان خشک 100گرم 360
نان روغنی 100گرم 450
نان ساندویچی 60 گرم 150
نان ساندویچی کوچک نصف عدد 70
نان سوخاری کوچک یک عدد 50
نان سوخاری متوسط 10 گرم 35
نان سوخاری(کعک) یک عدد 50
نان سیاه با سبوس 100گرم 210
نان گندم 100گرم 250
هلوی کمپوت یک لیوان 200
هندوانه 100گرم 23
هندوانه با پوست 100گرم 12
هویج ایرانی 100گرم 40
هویج فرنگی 100گرم 35
یک سیخ برگ 100گرم 200
یک لیوان توت 100گرم 85
هلوی تازه 100گرم 40
آبگوشت کامل(کم چرب) یک لیوان 320

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید