دستور غذا برای زخم معده

رژیم غذایی برای زخم معده

 

تغذیه در دوران زخم معده و دوازدهه شامل یک رژیم غذایی برای بازگرداندن غشای مخاطی آسیب دیده است . این یک پیش شرط برای درمان کامل و پیشگیری از عود بیماری است.
 
زخم معده خطرناک است و می تواند منجر به ایجاد عوارض جدی شود که زندگی بیمار را تهدید می کند. عواقب فرآیند آسیب شناختی می تواند : نفوذ، سوراخ شدن معده و خونریزی، بدخیمی و رشد، تنگی پیلور باشد.به یاد داشته باشید زخم معده یک تشخیص خطرناک است که نیاز به درمان فوری دارد.
 
برای بهبود وضعیت، کاهش عود بیماری، محافظت از بیمار از عوارض و حفظ توانایی او در کار، معمول است ترکیب دارو (یا اقدامات پیشگیرانه) با تغذیه مناسب صورت گیرد. محدودیت شدید جیره بیمار در محصولات "مجاز" و "ممنوع"، احتمال بهبودی را افزایش می دهد و بهبود زخم ها را تسریع می کند.اگر دستور غذا برای زخم معده  بصورت مناسب نداشته باشید، درمان نتیجه ای نخواهد  داشت.

 

زخم معده چیست

این یک بیماری مزمن است که همراه با تشکیل زخم و فرسایش بر روی مخاط معده و دوازدهه بوجود می آید. در 70٪ موارد، آسیب شناسی در مردان در سن 20 تا 40 سالگی ایجاد می شود و با عود مکرر، به ویژه در بهار و پاییز همراه است.
در نتیجه قرار گرفتن در معرض بیش از حد اسید هیدروکلریک و آنزیم ها، پوشش معده آسیب دیده است، زخم رخ می دهد. طبق آمار، 14 درصد جمعیت جهان از این بیماری رنج می برند.علت اصلی ابتلا به این بیماری، عدم تعادل بین عوامل مهاجم و اسید های معده است.
فاکتورهایی که خطر ابتلا به زخم را افزایش می دهند عبارتند از سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب، موقعیت های استرس شغلی، سوء مصرف الکل، نوشابه های گازدار و کافئین، مصرف داروهای ضد التهابی به طور مداوم (مانند ایبوپروفن)، عفونت با هلیکوباکتر، خوردن غذاهای گرم یا سرد.
 
نفوذ سیستم عصبی با اسپاسم عروق خونی و عضلات دستگاه گوارش همراه است، که منجر به اختلال در گردش خون در مخاط معده، اثرات مخرب اسید معده می شود.
 
پیش آگهی زخم معده بستگی به محلی بودن این فرآیند، سن، جنس بیمار، وجود عوارض، ویژگی های دوره بالینی آسیب شناسی، خانواده و عوامل حرفه ای دارد. در مراحل پیشرفته شدید، ممکن است عوارضی ایجاد شود که به مداخله جراحی نیاز باشد.
 

 

پیشگیری زخم معده با رژیم غذایی چیست

دستور غذا برای زخم معده
1. تعادل منوی روزانه بیمار باید متنوع و ارزش کل انرژی آن حداقل 3000 کالری باشد.
2. حداقل اندازه بخش به منظور جلوگیری ازآسیب مجدد، یک وعده غذایی نباید بیش از 150 گرم (مناسب کف دست) باشد.
3. امتناع از خوردن غذاهایی که تولید گاز می کنند. غذاهای نفاخ مثل حبوبات
4. تقسیم بندی فاصله بین وعده غذا در محدوده 2 تا 3 ساعت متفاوت است.
5. کم کردن مصرف نمک
6. ممنوعیت محصولات سرخ شده، تند، چرب، دودی، ترشی.
7. افزایش میزان آب مصرفی تا 2 لیتر در روز، با توجه به اینکه هیچ کدام از بیماری های سیستم ادراری، غده تیروئید وجود نداشته باشد
8. ممنوعیت غذای سرد و گرم. وعده های غذایی با دمای بالا یا بالاتر از 30 درجه، آرام سازی بافت اپیتلیال معده را کاهش می دهد، فعالیت آنزیم را مهار می کند.
9. اولویت، نحوه غذا خوردنی است که در معرض دیواره معده آسیب ایجاد نمی کند. تغییرات قابل قبول در گرما در زمان پخت با غذاهای  بخار پز، جوش، بلانچینگ( پاستوريزاسيون ميوه ها و سبزی ها قبل از انجماد، برای از بين بردن آنزيم های طبيعی) 
10. نخوردن محصولاتی که باعث تولید اسید می شوند.
 
11. اصل تغذیه زیگزاگ. ماهیت روش در آموزش دستگاه گوارش است. به این معنی است که بیمار مجاز به خوردن مواد غذایی از لیست ممنوعه (در حد معقول) برای مدت کوتاهی است و سپس دوباره از فهرست رژیم غذایی استفاده کند.این اصل تنها در مرحله بهبود قابل قبول است.
12. زمان هضم غذا های آبکی در بدن در معده برای 0.5 - 1.5 ساعت در معده است.
سبزیجات پخته شده، محصولات نانوایی، کالباس تا 3 ساعت هضم می شوند.
و حبوبات، گوشت و ماهی 5 ساعت برای هضم در دستگاه گوارش نیاز دارند.
در همان زمان، میوه هایی که در وعده غذایی اصلی غذا خورده می شوند، همراه با غذاهای دیگر جذب دومی را تحت تاثیر قرار می دهند که منجر به فساد مواد غذایی می شود. در این رابطه، توصیه می شود فقط در فواصل بین وعده های غذایی استفاده شود.
 
13. اصل فردیت. هنگام برنامه ریزی برای رژیم غذایی، به ویژگی های بیماری و بدن توجه کنید. در صورت عدم تحمل فرد به محصولی مجاز، از رژیم خارج شود.
 
تمرکز روی محصولات اصلی. هدف روند عادی هضم و شتاب در بازسازی مخاط و بهبود زخم است.
 
برای بهبود وضعیت بیمار، رژیم غذایی باید حداقل یک سال پس از تشدید آلودگی ادامه داده شود. تنها در این مورد، ممکن است به طور دائم بهبود نقص مخاط و جلوگیری از موارد مکرر از تشدید بیماری پیش بیاید.
 

 

محصولات ممنوع در زخم معده

زخم یک بیماری خطرناک است که نیاز به درمان طولانی مدت دارد. برای درمان موفق و بازسازی سلامت بیمار، مواد غذایی که مخاط معده را تحریک می کنند و در  مدت طولانی قابل هضم هستند، تشکیل گاز را افزایش می دهند و حاوی مقادیر زیادی نمک هستند از رژیم غذایی بیمار حذف شوند.

چه چیزهایی در رژیم زخم معده نخوریم

1. سوپ کلم از انواع کلم
2. محصولات دودی، سوسیس. استثناء ژامبون در حد اعتدال (تا 70 گرم در روز) است.
3. گوشت غنی، سوپ ماهی، سوپ بر اساس آنها.
4. محصولات لبنی ترش و چرب
5. خیار، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی.
6. غذاهای که با قارچ تهیه شده اند.
7. گوشت چرب، ماهی، گوشت خوک ، خاویار.
8. سبزیجات با فیبر زیاد : نخود فرنگی ، لوبیا ، شلغم، کلم سفید، تربچه، ترب.
9. غلات، ذرت ، برنج قهوه ای ، جو  ، سبوس گرانول، انواع برشتوک و کورن فلکس.
10. مواد غذایی کنسرو شده، از جمله پاستا.
11. محصولات لبنی چربی: کرم ، پنیر،  شیر کامل ، محصولات شیرینی پزی.
12. انواع توت ها و میوه ها: لیمو ، پرتقال ، لیمو ترش ، انگور، انجیر ، انگور ، آناناس ، نارنگی ، پیاز.
13. تخم مرغ پخته شده .
14. محصولات منشاء گیاهی، باعث تحریک مخاط معده می شوند: سیر ، پیاز، اسفناج و ریواس.
15. سس، سس تند: کچاپ، سرکه ، خردل.
16. تمام نوشیدنی های گازدار
17. محصولات شیرین، نان چاودار .
18. بستنی و شکلات.
19. الکل، چای ، قهوه ، کاکائو.
20. میوه خشک شده ، آجیل، زردآلو .
21. هنگام پردازش گوشت، رگ ها و غضروف های دشوار برای هضم در دستگاه گوارش از آن حذف شود.
 

 

محصولات مجاز در زخم معده

در مورد زخم معده، هیچ وقت نباید گرسنگی بکشید، در غیر این صورت، معده شروع به تخمیر دیواره های آن می کند، که ممکن است منجر به عوارض بد و بدتر شدن وضعیت بیمار شود. فاصله ایده آل بین غذا 3 ساعت است. در بین این فاصله - مقدار زیادی آب ، دمنوش های ضد التهابی گیاهی (بابونه، گل راعی، مریم گلی، لیندن).

فهرست محصولات مجاز:

1. نان گندم که یک روز مانده باشد
2. سوپ گوشت 
3. کیک اسفنجی
4. پخت از خمیر نوشابه (بدون مخمر) خمیر با گوشت بدون چربی، پنیر ، ماهی، سیب .
5. سوپ شیر .
6. ماهی گونه هایی که چرب نیست (پخته یا بخار شده، در فویل).
7. غدا از انواع رژیم غذایی گوشت بدون رگ و چربی: بوقلمون ، گوشت گاو، مرغ . بهترین حالت پخت و پز با بخار، بدون سرخ کردن. 
8. تخم مرغ عسلی.
9. محصولات لبنی با درصد کمی از چربی: خامه ترش ، ماست، شیر، پنیر، پنیر تازه.
10. کلوچه ها: سمولینا ، گندم سیاه ، برنج. علاوه بر این، پاستا آب پز، مفید است.
11. عسل طبیعی ، باسلق، مارمالاد، ژله، موس شکلاتی.
12. سیب و گلابی پخته شده ، انواع توت ها و میوه های شیرین تازه، به حالت پوره
13. روغن زیتون (آفتابگردان یا زیتون بدون روغن)
14. برای پر کردن ظروف، سس سفید شیر
15. از نوشیدنی ها مجاز : کمپوت ها، چای های کم رنگ، آبمیوه های تازه فشرده شده و 50٪ رقیق شده با آب، جوشانده سبوس گندم
با توجه به تحقیقات پزشکی، در 90٪ موارد زخم معده به علت باکتری Helicobacter pylori تولید می شود. بنابراین، برای درمان حملات حاد بیماری، همراه با آنتی بیوتیک ها، محصولات و عوامل با خواص ضد باکتری استفاده می شود.

 

محصولات مفید برای زخم معده

علیرغم طیف گسترده ای از وعده های غذایی مجاز و نوشیدنی ها، با زخم معده، در میان آنها کسانی را که اثر شفا دارند، تشخیص می دهند. آنها بدن را در یک دوره بحرانی حمایت می کنند و به طور فعال با هلیکوباکتر پیلوری که یک باکتری است که سبب ظهور زخم ها و فرسایش در مخاط مخاط و دوازدهه می شود، مبارزه می کند.
 
محصولات پزشکی برای زخم معده عبارتند از:
 
شیر برای بهبود زخم معده
دیواره های معده را پوشش می دهد، روند شفا را تسریع می کند. با این حال، نوشیدنی باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد، زیرا می تواند باعث سوزش سردرد و درد شود.
عسل برای بهبود زخم معده
تسکین التهاب، کاهش تحریک مخاطی معده، ترشح را کاهش می دهد و عمل اسید هیدروکلریک را خنثی می کند، درد را کاهش می دهد. علاوه بر این، عسل هموگلوبین را افزایش می دهد، مانع توسعه آنمی می شود.
آب کلم تازه فشرده شده برای زخم معده
خواص دارویی نوشابه به دلیل محتوای ویتامین U ضد زخم و فرم پایدار اسید آسکوربیک در ترکیب مناسب است. آب کلم بروکلی و گل کلم تازه فشرده است که علیه هلیکوباکتر پیلوری باکتری های بیماری زا مبارزه می کند و زخم ها را  برای بهبودی تحریک می کند.
ماست برای بهبود زخم معده 
باکتری های فعال بیولوژیکی ( پروبیوتیک، استرپتوکوک های شیری) که بخشی از این محصول هستند، فعالیت میکروارگانیسم های مضر را که موجب زخم معده می شوند، سرکوب می کنند. علاوه بر این در ترکیب ماست یک پروتئین بیوفیزیکی موجود است که  زخم بر روی سطح غدد مخاطی اندام را بهبود می بخشد.
 

 

رژیم غذایی برای زخم معده

برای درمان موثر پاتولوژی زخم - بازسازی اختلالات گوارشی و بازسازی بافت معده، بیماران رژیم غذایی شماره 1a تجویز می شوند (در طی دوره تشدید 10-20 روز بسته به شرایط بیمار) و سپس آنها را به نسخه پیشرفته تر شماره 1 یا 5 (در زمان بهبودی) تغییر می دهند. ) . در هر صورت، برای بهبود وضعیت سلامتی رژیم غذایی تجویز شده باید به شدت دنبال شود، بدون تنظیمات مستقل.

دستور غذا برای زخم معده

شماره 1

مدت زمان رژیم غذایی شماره 1 از 3 تا 5 ماه متغیر است و میزان کالری مصرفی روزانه 3000 کالری است. این روش تغذیه شامل استفاده از غذای آب پز یا بخارپز، بصورت میکس و تبدیل به یک توده همگن است. در این شکل، محصولات اثر مکانیکی بر روی دیواره های معده ندارد، به سرعت آنها را هضم و جذب می کنند، بدون عوارض هضم سنگین توسط دستگاه گوارش. نسبت ب (پروتئین ها): F (چربی ها): منوهای روزانه A (کربوهیدرات) باید به 5: 1: 1 متقابل و فرکانس مصرف غذا هر 2 تا 3 ساعت باشد.
غذاهای آب پز برای معده
منوی رژیم غذایی شامل محصولات زیر است: گوشت کم چرب، پخته شده، نان دیروز، سفیده تخم مرغ، کیک اسفنجی ، سوپ شیر، فرنی غلات ، پودینگ، پوره سبزی، ورمیشل ، پنیر ترش، خامه ترش، شیر. برای دسر، مجاز به خوردن میوه های شیرین و پخته شده (توت فرنگی، گلابی، سیب) است.
 

دستور غذا برای زخم معده

شماره 1A

این رژیم در دوره بهبود زخم گوارشی تجویز شده است، که در آن شرایط اجباری استراحت تخت است.
 
این یک نسخه سخت از دستور غذا برای زخم معده شماره 1 است. برای آرامش مخاطی معده، غذاهایی که باعث افزایش تولید اسید معده می شوند از رژیم غذایی بیمار حذف می شوند. هنگام استفاده از رژیم غذایی شماره 1a، غذا به صورت تقریبی به میزان 8 بار در روز در مقادیر کوچک خورده می شود. نسبت پروتئین: چربی:کربوهیدرات برابر 0.8: 0.8: 2 است و مقدار انرژی رژیم غذایی نباید بیش از 2000 کالری در روز باشد.
        
ممنوعیت استفاده از ظروف سبزیجات، نان. اساس رژیم غذایی شامل سوپ های ساخته شده از برنج، سمولینا، بلغور جو دوسر است. شیر، کره (متوسط)، ماهی و گوشت، تخم مرغ عسلی شده است. در رژیم غذایی، می توانید از ژله توت، سوفله میوه، عسل، ژله استفاده کنید.
 

دستور غذا برای زخم معده

 شماره 2

پس از از بین بردن علائم تشدید، در مرحله بهبودی برای تغذیه کامل بیمار این رژیم غذایی  در نطر گرفته شده است. رژیم غذایی شماره 2 شرایط مطلوب برای عادی سازی دستگاه گوارش ایجاد می کند و شامل خوردن وعده های متعادل می شود.(منع موارد استثنا: غذاهای سرخ شده، چربی ها، غذاهای غنی از مواد مانند( زنجبیل ، سیر، پیاز)، مواد تشکیل دهنده کلسترول، قارچ، تربچه، اسید استیک.) روش ترجیح داده پخت و پز، قرار دادن در فر و بخار پز است.
 
در این دستور غذا برای زخم معده ، می توانید سبزیجات و میوه های شیرین، نان خشک شده، کوکی ها را بخورید،کیک پنیر، سوپ کلم و پنیر کم چرب را وارد کنید.
 
در مورد بیماری زخم معده، استفاده از جوشانده های گیاهی بر اساس شکوفه های لیمو ترش، زردآلو، بابونه، کرفس، رازیانه، آلوئه ورا و شیرین بیان استقبال می شود.
 
برای پوشاندن معده و کاهش اثرات تهاجمی اسید معده به دیواره های ملتحمه، توصیه می شود 100 میلی لیتر از جوشانده دانه کتان را روزانه 30 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید.
 
به یاد داشته باشید که یک رژیم غذایی با زخم نمیتواند جایگزین اصلی درمان شود، اما نقش مهمی در بدن انسان دارد: سرعت بخشیدن به بهبودی قسمت های فرسایش یافته و جلوگیری از بروز عوارض جدید.
 

 

سوالات متداول در بیماری زخم معده

آیا ممکن است در طول زخم معده از نوشیدنی های اسید لاکتیک (کفیر، دوغ محلی) استفاده کنید؟
در طول دوره بیماری حاد، کفیر، دوغ محلی ممنوع است. علاوه بر این، در 5 روز پس از متوقف شدن حمله، شما همچنین باید از نوشیدن این نوشیدنی ها خودداری کنید،  بعدا آنها را می توان به تدریج به رژیم غذایی، با دوزهای کوچک (از 50 میلی لیتر) اضافه کنید.
 
شرایط اصلی برای کفیر و دوغ محلی باید تازه، غیر اسیدی و حداقل مقدار چربی را داشته باشد. قبل از استفاده، نوشیدنی ها کمی گرم می شوند. برای افزایش بهبود سرعت زخم 5 میلی لیتر روغن نباتی اضافه می کنند.
 
ماست محصول غذایی اولویتی برای بیماری های معده است، زیرا حاوی بیفیدوباکتری ها است که مانع از اثرات هلیکوباکتر پیلوری می شود.
 

آیا می توان خیار و گوجه فرنگی خورد

در مورد زخم معده، از گوجه فرنگی استفاده نکنید، زیرا باعث کاهش میزان بهبودی زخم ها می شود، به افزایش اسیدیته معده کمک می کند. اما در مرحله بهبودی، گوجه فرنگی پس پختن با آب جوش و جداکردن پوست، می توانند به غذای بیمار اضافه شوند. خوردن خیار در دوره تشدید بیماری مناسب نیست، اما در مرحله بهبودی مجاز است که نیمی از سبزیجات در روز در رژیم غذایی بیمار - بدون پوست در شکل خرد شده استفاده شود.
 

آیا می توانم موز بخورم

نظرات متخصصان تغذیه در مورد موز در رژیم غذایی بیمار مبتلا به ضایعات ریزش پرز های معده متناقض است. برخی استدلال می کنند که اسیدیته معده را کاهش می دهد، درد را از بین می برد، زخم را بهبود می بخشد. دیگران متقاعد شده اند که موزها محصولات سنگین و دیر هضم هستند که بر روی دستگاه گوارش قرار می گیرند و برای مدت طولانی هضم ان ها طول می کشد، که برای زخم غیرقابل قبول است.
 

آیا می توانم پنیر بخورم

بله، این محصولات با ارزش برای یک فرد مبتلا به زخم خوب است. پنیر آهن، رتینول، نیاسین و ویتامین های B را به بدن عرضه می کند.اما لازم است پنیر با حداقل درصد چربی را انتخاب کنید.
پنیر منبع اسید آمینه، کلسیم و پروتئین قابل هضم است. یک جایگزین مناسب برای محصولات گوشتی است. هنگام انتخاب پنیرهای سخت، اولویت را به یک محصول با محتوای کم نمک و کم چربی بدهید.
 

آیا می توانم تخم مرغ بخورم

بله، در شرایطی که آنها آب پز شده و عسلی باشند. تخم مرغ سفت شده یا تخم مرغ سرخ شده در روغن نباید توسط بیمار مبتلا به زخم معده مصرف شود. محصول بصورت خام نباید مصرف شود، زیرا خطر ابتلا به سالمونلا را افزایش می دهد.
 
سفیده تخم مرغ به خوبی توسط بدن انسان جذب می شود و زرده نیز مواد مغذی را شامل می شود: کلسیم، کبالت ، آهن ، فسفر ، ویتامین A ، E ، D ، B2 ، B6 .
 

آیا با زخم معده می توانم هندوانه بخورم

نه، این هندوانه مقدار زیادی فیبر درشت دارد که تولیداسید معده را تحریک می کند و اسیدی شدن آن را افزایش می دهد و البته بیماری را تشدید می کند.
 

آیا انواع آجیل را می توانم مصرف کنم

نه، آنها مخاط  معده را تحریک می کنندو می توانند به آن آسیب برسانند. علاوه بر این، دانه ها حاوی چربی هستند . در نتیجه، بعد از اینکه وارد معده شد، بیمار احساس ناراحتی در ناحیه پروپایاستریک و سوزش سر دل دارد، گرفتگی و درد وجود دارد، سطح اسیدیته افزایش می یابد، فرایند زخم بیشتر می شود.
 

آیا خوردن سیر در زخم معده امکان پذیر است

این محصول تحت ممنوعیت شدید قرار می گیرد، نمی تواند در فرم خالص و نه در ترکیب غذاهای پخته شده مورد استفاده قرار گیرد، زیرا طعم تند و تیز دارد که مخاط را تحریک می کند، درد را افزایش می دهد، باعث عود بیماری می شود (در زمان بهبودی) و وخیم تر شدن وضعیت بیمار در مرحله حاد)
 

آیا می توانم با وجود زخم معده قهوه بخورم

نه، این نوشیدنی باعث افزایش تولید اسید هیدروکلریک می شود که باعث پیشرفت بیماری می شود. در طول بهبودی پایدار، قهوه طبیعی مجاز به مصرف در مقدار متوسط ​​(تا 50 میلی لیتر در یک زمان)با شیر کم چرب و نیمه رقیق است.
 

آیا می توانم با وجود زخم معده آب گازدار بخورم

شايعترين علائم زخم عبارتند از خلط و سوزش سر دل. بسیاری از مردم از آب گازدار استفاده می کنند تا ناراحتی را از بین ببرند و علائم اولیه را از بین ببرند. این باید توجه داشته باشبد که راه حل نوشابه گازدار (سودا) برای مدت کوتاهی کمک  می کند.
پس از 0.5 تا 1.5 ساعت، یک قسمت جدید از اسید افزایش یافته است. این باعث افزایش بار در معده می شود. علاوه بر این، هنگامی که با آب نمک واکنش نشان می دهد، دی اکسید کربن آزاد می شود که باعث افزایش فشار روی دیواره های معده می شود. در نتیجه، خطر پرفوراسيون در محل زخم افزايش می يابد.
 
در مورد زخم معده ممنوع است که نوشابه های گازدار در هر مقداری مصرف شود.
 

چرا نوشیدنی های الکلی قوی نباید نوشید

این به این معنی است که الکل، سبب التهاب دیواره های معده می شود، هضم غذا را کاهش می دهد، میزان اسیدیته را افزایش می دهد، که در نتیجه، موجب تشدید فرآیند آسیب شناختی می شود و خطر خونریزی معده را افزایش می دهد.
 

آیا می توانم سیگار بکشم

به شدت ممنوع است دود سیگار دارای اثر تحریک کننده بر دستگاه گوارش است، نیکوتین مانع از روند بازسازی می شود، التهاب موجود را افزایش می دهد، باعث خارش، سوزش سر دل، درد می شود.
طبق آمار، افراد سیگاری از زخم معده 5 بار بیشتر از افراد بدون عادت بد می میرند.
 

 

رژیم غذایی برای یک هفته در دوره زخم حاد معده

دستور پخت غذا برای زخم معده

برای از بین بردن حمله، جیره غذای بیمار شامل غذا های پخته شده و جوشیده بدون افزودن ادویه جات، به صورت مایع و نرم است. وعده های غذایی - 6 تا 7 بار در روز، اندازه یک وعده - تا 150 گرم. سوپ جو برای معده خوب است ؟  در دستور غذا برای زخم معده سوپ جو رقیق مناسب است.غذا صرفا به صورت گرم مصرف می شود، نباید سرد یا داغ باشد.
 
روز  1
دستور غذا برای زخم معده
8.00 - غذاهای آب پز برای معده :  گندم آب پز 
10.30 -  غذاهای آب پز برای معده : سبزیجات پخته شده (کلم بروکلی و هویج)
ناهار برای زخم معده
13.00 - سوفله بوقلمون، سوپ برای زخم معده : سوپ رقیق بر اساس بلغور جو دوسر . 
15.30 - تخم مرغ عسلی
18.00 - فرنی برنج پخته شده
20.30 - سوفله از پنیر.
 
روز  2
دستور غذا برای زخم معده
8.00 - بلغور جو دوسر، کیک اسفنجی خشک
10.30 - املت پخته شده
13.00 -  غذاهای آب پز برای معده : فیله ماهی آب پز، چغندر له شده
15.30 - سوپ گندم سیاه رقیق. سوپ برای معده درد
18.00 - ژله توت فرنگی
20.30 - فرنی سمولینا.
 
روز 3
دستور غذا برای زخم معده
8.00 - فرنی برنج
10.30 - کیک پنیر
13.00 - غذاهای آب پز برای معده :  گوشت گوسفند آب پز (پوره شده)، چغندرقند 
15.30 -  سوپ برای زخم معده : سوپ با جو رقیق. 
18.00 - غذاهای آب پز برای معده :  بلغور جو دوسر پخته شده در آب
20.30 - سیب های پخته شده (بدون دانه، پوست).
 
روز 4
دستور غذا برای زخم معده
8.00 - برنج پخته شده
10.30 - تخم مرغ عسلی
ناهار برای زخم معده
13.00 - کوفته مرغ، سوپ بلغور جو دوسر
15.30 - فرنی گندم سیاه
18.00 - سوپ سبزیجات پخته شده (هویج، چغندر، کرفس). سوپ برای زخم معده
20.30 - هلو پخته شده
 
روز  5
دستور غذا برای زخم معده
8.00 - گندم سیاه
10.30 - ژله گلابی، بدون شکر اضافه شده.
13.00 - بلغور جو دوسر
15.30 - غذاهای آب پز برای معده :  کدو سبز آب پز، گوشت بوقلمون بخارپز شده
18.00 - ژله شیرین
20.30 - دمنوش گیاه رز هیپ
 
روز 6
دستور غذا برای زخم معده
8.00 - فرنی برنج
10.30 - پوره سیب و گلابی از میوه آب پز بدون پوست
ناهار برای زخم معده
13.00 - غذاهای آب پز برای معده :  ماهی آب پز، هویج پخته شده
15.30 - چغندر قند، رنده شده
شام برای زخم معده
18.00 - سوپ جو برای معده خوب است . سوپ غلات جو . سوپ برای زخم معده 
20.30 - ژله شیرین.
 
روز  7
دستور غذا برای زخم معده
8.00 - سمولینا
10.30 - املت پخته شده
ناهار برای زخم معده
13.00 - سوفله گوشت، سوپ برنج رقیق
15.30 - پوره سبزیجات کدو تنبل و گوجه فرنگی پخته شده
شام برای زخم معده
18.00 - کیک پنیر با عسل
20.30 - ژله شیرین.
 
بعدها، هنگامی که حمله این بیماری گذشت، می توانید منو را گسترش دهید، محصولات جدیدی را وارد کنید، از منوی رژیم غذایی شماره 1a به جدول شماره 1 یا شماره 2 حرکت کنید.

 

نتیجه گیری

زخم معده یک بیماری است که با تشکیل فرسایش در دیواره های معده مشخص می شود. هر سال بیش از 2 میلیون نفر از عوارض آسیب شناختی جان می دهند. در اوائل ، این بیماری قابل درمان است.
کلید موفقیت درمان این است که رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید، عادت های بد را از بین ببرید، برای جلوگیری از استرس، رفع عوامل خطر و ارائه درمان مناسب اقدام کنید. در رژیم غذایی بیمار بایستی ویتامین A، C، B وجود داشته باشد. مصرف نمک را تا 5 گرم در روز کاهش دهید. غذا نباید به غشای مخاطی معده آسیب برساند.
 
برای بهبود زخم ها شامل استفاده از محصولات درمانی است که باعث تسریع احیای پوسته اعضای آسیب دیده می شود. اینها عبارتند از: شیر، عسل، آب کلم، ماست.
 
به یاد داشته باشید، پیش آگهی برای درمان بیماری بستگی به مرحله تشخیص پاتولوژی، مطابق با دستورالعمل پزشک دارد. در مورد علائم اولیه ( افزایش تشکیل گاز، تهوع، درد، عرق بیش از حد، از دست دادن اشتها، حالت تهوع) از سلامت خود نگذرید. برای مشاوره به پزشک متخصص مراجعه کنید.
 

مرغ با سبزیجات

مرغ با سبزیجات

دستور غذا برای زخم معده . غذاهای آب پز برای معده


مواد لازم

سینه مرغ - 1 عدد.
هویج - 1 عدد.
کدو سبز - 1 عدد.
روغن نباتی - 2 قاشق غذاخوری
نمک
آویشن
یکی از گزینه های غذاهای رژیمی برای زخم معده می تواند مرغ همراه با سبزیجات باشد.
مراحل پخت و پز:

هویج و کدو را پوست بگیرید. آنها را به صورت مکعب برش دهید.
مولتی کوکر را در حالت پخت روشن کنید. سبزیجات را کمی تفت دهید ، اجازه ندهید پوسته ایجاد شود.
مرغ را به  سبزیجات اضافه کنید.
 یک لیوان آب بریزید.
روشن کنید.
حدود 1.5 ساعت بجوشد.

سوپ سیب زمینی و کدو تنبل

سوپ سیب زمینی و کدو تنبل

سوپ برای معده درد

چگونه یک  سوپ برای زخم معده  تهیه کنیم؟

مواد لازم

سیب زمینی - 2 عدد.
کدو تنبل - 120 گرم
خامه - 2 قاشق غذاخوری
نمک کمی 
سوپ برای زخم معده

کدو تنبل و سیب زمینی را در کمی آب بجوشانید.(پوست شده و ریز شده)
سبزیجات پخته شده را از طریق الک صاف کنید و با مایع باقی مانده سبزیجات مخلوط کنید.
نمک و خامه اضافه کنید.
دوباره روی شعله بگذارید تا بجوشد.

کتلت بخارپز

کتلت بخارپز


مواد لازم

گوشت بدون چربی (گوساله  ، گوشت گاو ، بوقلمون یا مرغ) - 100 گرم.
نان گندم - 1 قطعه
روغن زیتون - 1 قاشق چایخوری
آب یا شیر - 15 میلی لیتر
نمک
در تهیه وعده های غذایی رژیمی برای زخم معده ، یک چند پخته و یک دیگ بخار دوتایی می توانند کمک کننده خوبی باشند.
دستور غذا برای زخم معده

گوشت را چندین بار از چرخ گوشت رد کنید تا یکدست شود.
روغن زیتون ، نمک و نان آغشته به آب را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.
از مخلوط کتلت درست کنید و به مدت 40 دقیقه در حمام بخار آب (ظرف کتلت را داخل ظرفی که آب در حال جوشیدن بگذارید) قرار دهید. می توانید از  بخار پز استفاده کنید.
برنج آب پز ، پوره سیب زمینی یا سبزیجات به عنوان یک غذای فرعی مناسب هستند.


پودینگ بلغور با گلابی

tild3364-6336-4165-b039-366163306631__kak-gotovit-deserty-.jpg


مواد لازم

بلغور - 1 لیوان
شیر - 3 لیوان
 شکر - 1 فنجان
گلابی شیرین - 5-6 عدد.
وانیل
تخم مرغ  3-4 عدد.
کره - 2 قاشق غذاخوری
گزینه های زیادی برای دسرها در رژیم غذایی برای زخم معده وجود دارد.
دستور پخت غذا برای زخم معده

شیر را بجوشانید ، کف آن را بردارید.
بلغور الک شده را داخل شیر بریزید.
وانیل اضافه کنید.
فرنی را بجوشانید تا غلیظ شود. کره را اضافه کنید.
زرده ها را با شکر مخلوط کرده و به فرنی داغ اضافه کنید.
گلابی ها را به صورت ورقه ای برش داده و به فرنی اضافه کنید.
سفیده ها را  بزنید تا کف کند و به فرنی اضافه کنید.
پودینگ را در قابلمه یا ظرف که با کره چر شده قرار دهید.
به مدت نیم ساعت در حمام بخار آب بپزید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • dorsa 87 :

    چه چیزی را نمی توان با زخم معده خورد؟ دستور غذا برای زخم معده ، درجه حرارت غذا از اهمیت زیادی برخوردار است : شما نباید غذاهای خیلی سرد یا گرم بخورید. دمای غذا باید نزدیک به 38 درجه باشد: به این ترتیب بهتر جذب می شود.

    1400/4/10 10:14
  • dorsa 87 :

    چه چیزی را نمی توان با زخم معده خورد؟ در دستور غذا برای زخم معده می توانید کره و روغن نباتی را به میزان متوسط به غذا اضافه کنید . روغن ها ، مانند چربی های حیوانی ، بهبود سریعتر زخم معده و روده را فراهم می کنند.

    1400/4/10 10:17
  • dorsa 87 :

    دستور غذا برای زخم معده و رژیم غذایی معمولاً منجر به تسکین درد معده و عادی سازی عملکرد معده می شود. توصیه می شود از پوست سخت روی میوه ها ، تکه های بزرگ غذا پرهیز کنید - هضم آنها برای معده دشوار خواهد بود. توصیه می شود غذا را با آب رقیق کرده و عسل را جایگزین شکر کنید.

    1400/4/10 10:26
  • dorsa 87 :

    چه چیزی را نمی توان با زخم معده خورد؟ لازم به یادآوری است که با چنین بیماری جدی ، غذاهای سرخ شده ، دودی و ترشی و همچنین ترشیجات کاملاً ممنوع است .حذف غذاهایی که باعث آزاد شدن اسید کلریدریک می شوند ضروری است.در دستور پخت غذا برای زخم معده ، بیمار مبتلا به زخم معده مجبور است قطعات بزرگ غذا را کنار بگذارد.

    1400/4/10 10:33
  • dorsa 87 :

    چه چیزی را نمی توان با زخم معده خورد؟ غذاهای تند ، ترشی ، محصولات دودی ترب کوهی ، خردل ، انواع سس ها ، غذاهای کنسرو شده ، سس ها و مواد نگهدارنده گرم ، گوشت های دودی باید از فهرست حذف شوند. این همچنین می تواند شامل غذاهای کنسرو شده و ترشی ، از جمله غذاهای خانگی باشد. غذای سرخ شده غذای سرخ شده برای بیماران مبتلا به زخم معده به هر شکل ممنوع است.

    1400/4/10 10:34
  • dorsa 87 :

    چه چیزی را نمی توان با زخم معده خورد؟ نان چاودار ، کره یا شیرینی پف دار در بیماران مبتلا به زخم ممنوع است. استفاده از نان تازه به طور کلی نامطلوب است. نان بیات یا روز قبل مصرف شود. سبزیجات افراد مبتلا به زخم باید از خوردن سبزیجات سخت و سرشار از فیبر خودداری کنند. سبزیجات تازه با پوست خشن باید از فهرست شما حذف شوند.

    1400/4/10 10:34
    • dorsa 87 :

      برای افراد مبتلا به زخم ، ممکن است تهیه یک چیز با سبزیجات ، مانند یک سوپ گیاهی مفید باشد. سبزیجات مجاز مانند سیب زمینی ، هویج ، کدو تنبل ، کدو ، گوجه فرنگی غیر اسیدی

      1400/4/10 10:38
  • dorsa 87 :

    چه چیزی را نمی توان با زخم معده خورد؟ در دستور غذا برای زخم معده توت ، میوه و آجیل توت ترش تازه در بیماران مبتلا به زخم معده ممنوع است. میوه ها و انواع توت ها با پوست سخت ممنوع است. برخی از میوه های خشک نیز باید از رژیم غذایی حذف شوند: زردآلو خشک ، کشمش ، انجیر و خرما. ما باید دانه های آجیل را کنار بگذاریم. شیرین بستنی و شکلات باید از فهرست بیماران زخم معده حذف شوند.

    1400/4/10 10:35
    • dorsa 87 :

      چه چیزی را می توان با زخم معده خورد؟ توت و میوه هایی که پوسته سخت ندارند ، مانند توت فرنگی ، توت فرنگی ، سیب (بدون پوست) و موز به خوبی کار می کنند. و همچنین انواع کمپوت های میوه ای شیرین و توت و ژله ، موس و ژله مجاز است.

      1400/4/10 10:44
  • dorsa 87 :

    چه چیزی را نمی توان با زخم معده خورد؟ حذف نوشابه ، کواس و قهوه غلیظ آب گازدار و نوشیدنی های میوه ای ممنوع است. و البته الکل به هر شکل برای بیماران مبتلا به زخم ممنوع است.

    1400/4/10 10:35
  • dorsa 87 :

    انواع ماهی چرب و گوشت غذاهای گوشت چرب (به عنوان مثال، گوشت بره ، پوست مرغ ، گوشت گاو با لایه های چربی) باید از رژیم غذایی شما حذف شوند. ممنوع و آبگوشت از آنها برای سوپ ، جوشانده ممنوع است. ما باید سوسیس و کالباس را کنار بگذاریم. فرنی حبوبات نیز باید ممنوع شود: نخود ، عدس و لوبیا. ما باید فرنی تهیه شده از غلات "سخت" را فراموش کنیم: ارزن ، جو مروارید ، ذرت. استفاده از ماکارونی نپخته نامطلوب است.

    1400/4/10 10:36
    • dorsa 87 :

      چه چیزی را می توان با زخم معده خورد؟ برای بیماران مبتلا به زخم ، می توانید فرنی از غلات نرم ، جوشانده در شیر یا آب تهیه کنید. غلات مانند برنج ، بلغور جو دوسر ، گندم سیاه و بلغور مفید خواهند بود.

      1400/4/10 10:45
  • dorsa 87 :

    چه چیزی را می توان با زخم معده خورد؟ برای بیماران مبتلا به زخم ، شیر گاو یکی از غذاهای سالم است که حاوی بسیاری از مواد ضروری است. اگر شیر را دوست ندارید ، سعی کنید آن را به قهوه یا چای اضافه کنید یا آن را در وعده های کوچک بنوشید.

    1400/4/10 10:37
  • dorsa 87 :

    افسانه های دستور غذا برای زخم معده باور غلط شماره 1: زخم ناشی از رژیم غذایی نامناسب است تغذیه نامناسب به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد زخم شود. البته غذاهای سرخ شده ، ادویه دار و چرب به بدن ما آسیب می رسانند. اما این عامل به تنهایی نمی تواند عامل ایجاد زخم شود. تصور شماره 2: محلول جوش شیرین به درد کمک می کند یکبار استفاده از جوش شیرین برای سندرم های درد معمول بود. شما نمی توانید این کار را انجام دهید در ابتدا ، جوش شیرین واقعاً درد را کاهش می دهد. اما بعداً آنها حتی باعث قوی تر شدن درد می شوند ، زیرا جوش شیرین اثر شل کنندگی دارد. همانطور که گفته شد ، غذا به طور کلی درد را تسکین می دهد ، حتی اگر آب ساده باشد. شیر نیز مفید خواهد بود. افسانه شماره 3: رژیم غذایی می تواند زخم را درمان کند افسوس که رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند به بهبود بیماری کمک کند. خصوصاً اگر در اثر عفونت ایجاد شود. این نیاز به دارو درمانی دارد. اما در این مجموعه ، رژیم غذایی می تواند خدمات بسیار ارزنده ای برای زخم معده فراهم کند. نتیجه با رعایت دقیق دستور غذا برای زخم معده که فقط شامل غذاهای مجاز برای ایجاد زخم است ، می توانید بیماری را شکست دهید. تمام علائم ناخوشایند به تدریج ناپدید می شوند ، احساسات دردناک کمتر اتفاق می افتد ، بار معده کاهش می یابد. خطر تشدید کاهش می یابد ، تشدید کمتر و کمتر اتفاق می افتد. لازم به یادآوری است که استقلال در تهیه دستور غذا برای زخم معده غیر قابل قبول است. پزشک برای هر بیمار رژیم غذایی انتخاب می کند.

    1400/4/10 16:27

بیشتر بخوانید