رژیم غذایی مونو چیست رژیم غذایی هویج

 رژیم غذایی مونو

 

 

رژیم غذایی مونو ، رژیم تک خوری چیست؟

 رژیم غذایی مونو ، رژیم تک خوری یا رژیم منوتروفیک که به عنوان یک رژیم غذایی یکنواخت نیز شناخته می شود ، رژیم غذایی  است که شامل خوردن فقط یک غذا یا یک گروه غذایی به مدت چند روز یا چند هفته است. در سال 2016 عناوین خبری وجود داشت که پن جیلتت در کتاب خود اشاره کرد که رژیم مونو به او کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهد. از آن زمان ، رژیم غذایی مونو به سرعت در میان رژیم های غذایی مورد علاقه قرار گرفت که به دنبال راهی آسان برای سرعت بخشیدن به کاهش وزن بدون قوانین و محدودیت های سایر برنامه های غذایی هستند. چندین نوع رژیم غذایی مونو ، رژیم تک خوری نیز محبوبیت یافته اند ، از جمله رژیم لبنی ، رژیم گوشتخوار ، رژیم میوه و رژیم تخم مرغ.

 

 

انواع مختلفی از رژیم های مونو وجود دارد و روش های زیادی برای پیروی از برنامه وجود دارد. یکی از رایج ترین گزینه ها خوردن یک ماده برای هر وعده غذایی مانند سیب زمینی ، سیب یا تخم مرغ است. در عوض ، دیگران به مواد یک گروه غذایی خاص مانند گوشت ، میوه ها یا سبزیجات می چسبند. همچنین می توانید با خوردن غذاهای مختلف در هر وعده بین "وعده های غذایی مونو" جابجا شوید. در حالی که هیچ دستورالعمل مشخصی برای مدت زمان رعایت رژیم غذایی وجود ندارد ، اکثر آنها از این روش برای تسریع در کاهش وزن استفاده می کنند و آن را به مدت یک تا دو هفته دنبال می کنند. پس از آن می توانید به تدریج غذاهای دیگر مانند سوپ ، سالاد و اسموتی ها را دوباره وارد کنید ، قبل از اینکه به یک رژیم غذایی سالم و متعادل بروید.

با این حال ، برخی از افراد ممکن است برای مدت زمان طولانی بدون وارد کردن دوباره غذاهای دیگر به رژیم خود ، به برخی از گزینه های رژیم غذایی مانند رژیم میوه یا رژیم گوشتخواران پایبند باشند.

 

رژیم غذایی مونو ، رژیم تک خوری چیست

 

 

چه غذایی در رژیم غذایی مونو وجود دارد

تقریباً هر غذایی می تواند در رژیم مونو باشد. در اینجا برخی از متداول ترین نمونه های غذاهای موجود در یک رژیم غذایی مونو ، رژیم تک خوری آورده شده است:

سیب زمینی ها

سیب

تخم مرغ

شیر

موز

گلابی ها

هندوانه

شکلات

گریپ فروت

برخی از گزینه های رژیم مونو نیز شامل خوردن فقط یک گروه غذایی در طول روز است. در اینجا چند نمونه از گروه های غذایی مناسب برای یک رژیم غذایی مونو آورده شده است:

گوشت

میوه ها

سبزیجات

حبوبات

 

 

آیا رژیم غذایی مونو به کاهش وزن کمک می کند

برای بیشتر افراد ، خوردن فقط یک غذا در روز احتمالاً منجر به کاهش مصرف و کاهش وزن می شود. با این حال ، اینکه آیا شما با یک رژیم مونو لاغر می شوید یا نه ، به غذاهایی که مصرف می کنید بستگی دارد. به عنوان مثال ، اگر فقط غذاهای کم کالری مانند سبزیجات می خورید ، احتمالاً کالری کمتری - یا حتی خیلی کم - در طول روز مصرف خواهید کرد ، که می تواند منجر به کاهش وزن شود. 

 

برعکس ، اگر مقادیر زیادی غذای پرکالری مانند شکلات می خورید ، ممکن است با این رژیم لاغر شوید. به خاطر داشته باشید که هیچ تحقیق در مورد اینکه آیا رژیم های مونو می تواند برای کاهش وزن موثر باشد وجود ندارد. علاوه بر این ، رژیم غذایی مونو ، رژیم تک خوری به طور کلی در طولانی مدت پایدار نیستند و ممکن است پس از از سرگیری رژیم غذایی طبیعی با بهبود وزن همراه باشند.

 

رژیم غذایی مونو

 

مزایای رژیم غذایی مونو

یکی از بزرگترین مزایای رژیم مونو سادگی آن است. برخلاف سایر رژیم های مد ، هیچ قانون سختی برای پیروی از آن وجود ندارد. با این حال ، این به دلیل این واقعیت است که رژیم های مونو بسیار محدود کننده هستند و اکثر غذاهای سالم را حذف می کنند. ساده بودن رژیم به این معنی نیست که برای شما مناسب است. 

 

همچنین نیازی به رژیم های غذایی برای پیگیری مواد مغذی ، شمارش کالری یا اندازه گیری اندازه قسمت ها نیست ، که ممکن است برای برخی از افراد جذاب باشد. بسته به نوع غذاهایی که می خورید و میزان آن نیز می تواند برای کاهش وزن کوتاه مدت موثر باشد. با این حال ، توجه داشته باشید که این ارتباط خاصی با رژیم غذایی مونو ، رژیم تک خوری ندارد.

 

کاهش وزن در رژیم مونو به دلیل محدودیت کالری ناشی از پرهیز از اکثر غذاها است. هر رژیم غذایی شدید می تواند منجر به کاهش وزن کوتاه مدت شود. با این حال ، این کاهش وزن به ندرت طولانی مدت طول می کشد. گرچه ناپایدار است و پیگیری آن برای مدت طولانی دشوار است ، اما برخی از افراد قبل از شروع رژیم غذایی متفاوت از آن شروع می کنند به کاهش وزن.

 

 

معایب رژیم غذایی مونو و عوارض جانبی

یک رژیم غذایی مونو می تواند با چندین معایب و عوارض جانبی همراه باشد.

خطر کمبودهای غذایی را افزایش می دهد. رژیم مونو شامل خوردن فقط یک غذا یا یک گروه غذایی به مدت چند روز یا چند هفته است. حتی غذاهای غنی از مواد مغذی نیز ممکن است فاقد برخی ویتامین ها یا مواد معدنی باشند ، که این امر می تواند تأمین تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دشوار کند.

عادات غذایی ناسالم را ترویج می کند. 

یک رژیم مونو با تشویق به مصرف یک ماده غذایی یا یک گروه غذایی ، باعث ایجاد عادت های غذایی ناسالم و نامنظم می شود. همچنین لازم است رژیم های غذایی از همه غذاهای دیگر از جمله مواد سالم و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری پرهیز کنند.

 

رژیم مونو یکی از سخت ترین رژیم های مد است ، که تقریباً همه غذاها و گروه های غذایی به غیر از رژیم های غذایی شما را شامل نمی شود. از آنجا که مصرف کالری کافی و تأمین نیازهای مغذی شما فقط با یک ماده غذایی یا گروه غذایی تقریباً غیرممکن است ، یک رژیم غذایی مونو می تواند احساس خستگی ، گرسنگی و ضعف در شما ایجاد کند. خوردن کالری کم نیز می تواند متابولیسم شما را کند کرده و منجر به از دست دادن عضلات شود و در دراز مدت کاهش وزن را دشوار کند.

 

هویج

 

رژیم غذایی مونو هویج

رژیم غذایی مونو هویج (هویج ، خامه ترش ، سبزیجات ، میوه ها)
رژیم غذایی مونو هویج، که بر اساس هویج است ، تضمین می کند که در عرض 3-5 روز از دو تا پنج کیلوگرم اضافه وزن از دست دهید. اگر مشکل سلامتی ندارید ، اما تمایل زیادی به کاهش وزن در مدت زمان کوتاه دارید ، بنابراین چنین رژیم غذایی برای شما مناسب است.

 

 

فواید رژیم غذایی هویج مونو

رژیم غذایی مونو هویج شکل شما را مرتب کرده و تعدادی ویتامین و مواد معدنی ضروری برای بدن شما تأمین می کند. به گفته پزشکان و متخصصان تغذیه ، هویج تأثیر مثبتی بر وضعیت پوست دارد ، بینایی ، عملکرد کبد و کلیه ، دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و قلب را در شرایط عالی حفظ می کند. ترکیب هویج ویتامین های زیادی ( پروویتامین A ، C ، E ، K ، PP و تقریباً تمام ویتامین های گروه B ) و عناصر کمیاب ( آهن ، پتاسیم ، فسفر ، منیزیم ، کبالت ، مس)، کروم ، ید ، روی ، فلورین ، نیکل ).

 

 

نکات مهم رژیم غذایی هویج مونو

رژیم غذایی هویج یک رژیم غذایی پاک کننده است. بدن ما را از سموم و سموم پاک می کند. مدت زمان رژیم غذایی سه روز است و در این زمان فقط به خوردن سالاد هویج با آب لیمو نیاز دارید ، افزودن مقدار کمی نان سیاه به فهرست مجاز است. در طول رژیم غذایی هویج ، علاوه بر سالاد هویج ، خوردن برخی از سبزیجات ، مثلاً کلم خورشتی ، چغندر آب پز ، کدو سبز و برخی میوه ها (به غیر از موز ) مجاز است . رژیم غذایی هویج بیش از 1 بار در ماه توصیه نمی شود.

 

 

دستور رژیم غذایی مونو هویج

اساس منوی روزانه سالاد هویج است که به صورت زیر تهیه می شود یک هویج بزرگ یا دو عدد متوسط رنده کنید ، با دو قاشق چای خوری روغن زیتون فصل کنید ، با آبلیمو بپاشید . همه چیز را خوب مخلوط کنید و سالاد آماده است! آن را به 4 وعده تقسیم کنید.

منوی نمونه

صبحانه سالاد هویج و 1 فنجان چای سبز بدون شکر .
ناهار سالاد هویج ، که می توانید به آن مقداری سیب ، گلابی ، پرتقال ، گریپ فروت (هر میوه ای که دوست دارید ، به جز موز ) و 1 لیوان آب هویج تازه فشرده شده به آن اضافه کنید . اگر احساس گرسنگی غیر قابل تحمل است ، می توانید 1-2 برش نان چاودار بخورید .
میان وعده عصرانه سالاد هویج و 1 فنجان چای سبز بدون شکر .
شام سالاد هویج و 150 گرم ماست کم چرب (یا کمی خامه ترش ) و 1 لیوان آب گل محمدی یا سبزیجات خورشتی ( کدو سبز ، بادمجان ، کلم ، چغندر ).
در طول روز ، شما باید مقدار زیادی مایع بنوشید (این می تواند آب معدنی تصفیه شده بدون گاز ، چای یا جوشانده گیاهان دارویی باشد).

 

 

بررسی رژیم غذایی مونو هویج

رژیم غذایی هویج بسیار موثر است ، روده ما را از سموم پاک می کند ، به سرعت به کاهش وزن کمک می کند. اما ، مانند سایر رژیم غذایی های مونو ، رژیم غذایی هویج نیز موارد منع خود را دارد. در دوران بارداری و شیردهی و همچنین بیماری های مزمن دستگاه گوارش نمی توانید از چنین رژیم غذایی استفاده کنید. درست است که کاهش وزن احساس خوبی دارد اما وضعیت بدن خود را در نظر بگیرید.بنابراین قبل از شروع رژیم غذایی هویج با پزشک خود مشورت کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید