از دروغ های کوچک تا کلاه برداری

از دروغ های کوچک تا کلاه برداری: چرا دروغ گفتن یک شیب لغزنده (خطر بزرگ) است
این سناریوی (مسیر داستان) کمدی های بیشمار رومانتیک است: یک دروغ یا فریب کوچک به یک هیولای بزرگ تبدیل می شود تا جائیکه همه چیز به طرز مضحک، اندوه بار و در نهایت تاثیرگذار و احساسی از هم می پاشد. که این مجاز یا استعاره ی "دروغ گلوله برفی" است، که نقش آن در آثار کلاسیک مانند "سابرینا" و در سینمای مدرنتر مانند "مهمانان ناخوانده عروسی" است.


یک دلیل که برای محبوبیت قضیه ی دروغ گلوله برفی در فیلم ها وجود دارد؛ این است که بازتابی از زندگی واقعی است. فراریان مالیاتی، همسران فریبکار و ورزشکاران دوپینگی اغلب اولین تجربه خود از فریب و نیرنگ را مدت ها قبل از اینکه در دریای رو به رشدی از دشواری ها، شاید جرم، دروغ، غرق شوند را بیاد می آورند. پس چرا بسیاری از این شیب لغزنده سقوط می کنند؟ شاید ما نمی توانیم به خودمان کمکی کنیم.(سیارک)
دانشمندان در یک مطالعه جدید، می گویند که دروغ هایی که ما می گوییم به تدریج حساسیت مغز به عدم صداقت را کاهش می دهد، که باعث می شود به سادگی فریبکاری های دیگری را انجام دهیم. این همان چیزی است که ما همیشه تصور کرده ایم، اما در حال حاضر دانشمندان بر این باورند که برای اولین بار، به لحاظ تجربی نشان داده شده است که مغز ما با فریب سازگاری پیدا می کند،
مشاوران مالی
محققان در کالج دانشگاه لندن مطالعه خود را براساس تئوری سازگاری عاطفی قرار داده اند. به عنوان مثال، هنگامی که یک شخص یک تصویر خونی را برای اولین بار می بیند، نورون های عصبی در آمیگدال - مرکز پردازش عاطفی مغز- بشدت برانگیخته می شود. اما تکرار نمایش تصویر با محتوای گرافیکی، باعث آرامشی در نورون ها شده و این تصاویر حالت شوک دهندگی خود را از دست می دهند.
برای فهمیدن اینکه این دینامیک برای عدم صداقت، درست بود، محققان یک بازی ساده را طراحی کردند. در حالی که در یک اسکنر fMRI نشسته اید (روشی که تغییرات در جریان خون به بخشی های از مغز اندازه گیری می شود) شرکت کنندگان 60 عکس از بطری های شیشه ای پر شده با سکه را بررسی می کنند. وظیفه آنها: با یک شریک تعیین کنید که چه تعداد سکه در هر شیشه وجود دارد: هشتاد شرکت کننده برای این مطالعه انتخاب شدند، و 25 نفر بازی را در دستگاه FMRI انجام دادند.
"شما می توانید به شکل دیگری به موضوع نگاه کنید، مثلا یک مشاور مالی کاملا آگاه، که وظیفه ی او مشاوره دادن به موکلی با آگاهی کمتر، در مورد اینکه چه سرمایه گذاری هایانجام دهد، است،" نیل گارت، محققUCL و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید.
در یک سناریو، وظیفه ی شرکت کنندگان، صداقت بود هرچقدر تخمین دقیق تر باشد، حقوق روزانه همه بیشتر خواهد بود. در سناریوی دیگر، به شرکت کنندگان گفته شد اگر آنها مقدار پول در شیشه را دست بالا، تخمین بزنند، پول بیشتری از دست خواهند داد. و بدترین نتیجه ممکن برای شریکشان حاصل می شود. ممکن است تعجب برانگیز نباشد، اما در سناریوهای دیگر، مردم بیشتر و بیشتر از قبل متقلب خواهند بود.(سیارک)
جذبه ی یک دروغ
وقتی شرکت کنندگان برای اولین بار دروغ گفتند، محققان واکنشی قوی در آمیگدال مشاهده کردند، اما با هر فریب جدید، این واکنش کمتر شد. و وقتی فعالیت در آمیگدال کاهش یافت، اندازه ی دروغ بعدی افزایش یافت. در واقع، محققان می توانند سطح کاهش فعالیت در آمیگدال را برای تعیین مقدار دروغ فرد در آزمایش بعدی بکار ببرند. گرت و همکاران مطالعه خود را در مجله Nature Neuroscience به چاپ رساندند.
گرت می گوید : هرچقدر پاسخ آمیگدال، افت بیشتری در واحد دروغ داشته باشد، شرکت کنندگان در فرصت بعدی که به آنها داده می شود، بیشتر دروغ می گویند.
گرت معتقد است که مطالعه تیمش، اولین شاهد تجربی است که نشان می دهد دروغگویی باعث ایجاد دروغ های بزرگتر می شود، و مطابق با سازگاری عاطفی است، که بطور معمول بکار می بریم. گرت می گوید، همچنین مکانیسم مشابهی ممکن است ریسک پذیری و رفتارهای خشونت آمیز را کنترل کند.
مهم است که توجه داشته باشید که این نتایج در یک محیط کنترل شده مشاهده شدند، بنابراین گفتن اینکه عدم صداقت در جهان مسیر مشابهی را دنبال می کند، دشوار است. در خارج از آزمایشگاه، عوامل بسیاری هستند که عدم صداقت را تشدید و یا آنرا متوقف می کند. قوانین عمومی، روابط اجتماعی و مواضع قدرت و پاسخگویی، همگی می توانند بر این مسیر تاثیر بگذارند. با این حال، پژوهشگران، با درک بیشتر مکانیسم های اساسی در تشدید عدم صداقت می توانند به آگاهی بهتری از قوانین یا برنامه هایی برای مهار این مکانیسم ها در همان وهله اول برسند.
برای گرت، یک برداشت ساده تری از کارشان وجود دارد.
" این کارها، خطرات بالقوه ا ی در ارتکاب به اعمال کوچکِ فریبکارانه که بصورت منظم انجام می شوند، را نشان می-دهند،" گرت می گوید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید