آلودگی صوتی و معضلات آن

 (سیارک)حتما برایتان پیش آمده است که یک جمعه صبح که قصد استراحت در منزل را داشته‌اید با صدای گوشخراش بلندگوی یک وانت که اصوات نامفهومی از آن خارج میشده بیدار شده اید و آرزو کرده‌اید که ای کاش قانونی برای مبارزه با این نوع مزاحمتها وجود داشت. شاید فکر کنید که این سر و صدای مزاحم فقط خواب صبح جمعه شما ا مشوش کرده است و مزاحم استراحت و آرامشتان شده است اما کاملا در اشتباهید. مضرات این صداهای بلند و مزاحم حتی در عملکرد قلب شما تاثیر منفی میگذارد.

مزاحمت صوتی فقط آرامش شما را بر هم نمی زند، خطرلت بیشتری در کمین است

البته ما در این مقاله قصد بررسی راهکارهای قانونی مبارزه با این موارد را نداریم بلکه هدفمان از نگارش این مقاله، آشنایی هر چه بیشتر شما با پدیده نوظهور آلودگی صوتی و راهکارهای مقابله با آن است. و البته بهتر است بدانید آلودگی صوتی بسیار گسترده‌تر از بلندگوی یک خریدار ضایعات است.

وقتی صحبت از آلودگی میشود ذهن همه ناخودآگاه به سمت محیط زیست و دود، زباله و لکه‌های نفتی میرود. اما آیا اینها تنها جنبه های آلودگی در زندگی امروز بشر هستند؟ مسلما خیر!

زندگی مدرن امروزی باعث به وجود آمدن جنبه‌‌های جدیدی از آلودگی شده‌اند که چندان شناخته شده نیستند

آلودگی صوتی یک تهدید جدید برای سلامت انسانها خصوصا در شهرهای بزرگ است

مطمئنا این نوع از آلودگی هم مثل سایر انواع آن آزار دهنده است و همه مردم از آن متنفر هستند .

انجمن ملی "زندگی عاری از سر و صدای آمریکا" (noise free America) با هدف مبارزه با آلودگی صوتی در سال 2001 در کشور آمریکا تاسیس شد، این انجمن ضمن بررسی مضرات و مشکلات آلودگی صوتی در زندگی انسان تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه چگونگی مقابله با این مشکل انجام داده است .

Ted Rueter عضو انجمن زندگی عاری از سرو صدای آمریکا در مصاحبه ای با شبکه تلوزیونی گفت : چند سال قبل اداره آمار آمریکا از تعداد زیادی از مردم در مورد مشکلات محل زندگیشان نظرخواهی کرد و اکثریت قریب به اتفاق مردم نسبت به سرو صدای ایجاد شده در محل زندگیشان گله‌مند بودند و این موضع به حدی برایشان آزار دهنده بود که حاضر بودند نقل مکان کنند و محل فعلی زندگیشان را ترک کنند .

آلودگی صوتی باعث ایجاد فشار خون ، مشکلات خواب و تپش قلب می شود

شاید با خودتان فکر کنید آیا این موضوع اینقدر اهمیت دارد که حاضر به ترک محل زندگی شده‌اند؟ یعنی نمی شود چند ساعتی در طول روز سر و صدای محیط را تحمل کرد؟

ولی باید بدانید که این موضوع فقط مخل آرامش و راحتی شما نیست بلکه شنوایی، سلامت عمومی و حتی تندرستی کودکان شما هم در معرض خطر قرار دارد .

طبق تحقیقات جهانی در سال 2016 حدود 54.5% از جمعیت جهان در نواحی شهری زندگی میکردند و مابق پیش‌بینیها در سال 2030 این مقدار به 60% خواهد رسید. آلودگی صوتی در همه جا وجود دارد اما در شهرها اوضاع بسیار بدتر است . طبق تحقیقی که در سال 2010 در ایالات متحده آمریکا انجام شد مشخص شد که پرسروصداترین مناطق آمریکا به طور کامل در شهرهای شلوغ و پرجمعیت قرار دارند . سطح پایه آلودگی صوتی در شهرها بین 55 تا 65 دسی بل (db) است که این مقدار معادل صدای کمپرسور یک کولر گازی خانگی است .

 البته شما باید به این سطح پایه سروصداهای بلند و ناگهانی را که هر روز می شنوید را هم اضافه کنید . آستانه تحمل گوش انسان در حدود 85 دسی بل است یعنی گوش انسان تا این حد از صدا را می تواند بدون درد و آسیب تحمل کند . و صداهای بلندتر از 85 db می‌توانند ناشنوایی مقطعی و یا دائمی را به وجود بیاورند. اما جالب است بدانید که حتی صداهای بالاتر از 65 دسی بل هم می توانند باعث بروز مشکلاتی مثل فشار خون و تپش قلب و استرس شوند.

برای اینکه یک معیار واقعی از اعداد ارائه شده داشته باشید چند مورد از صداهایی که هر روز در شهرهای بزرگ می شنوید را باهم بررسی می‌کنیم و میزان بلندی این صداها را با مقیاس دسی بل (db) بیان می کنیم

آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ بسیار بیشتر از نقاط دیگر است و این موضوع خطرات جدی را برای شهرنشینان به ارمغان می آورد

در یک رستوران شلوغ که موسیقی هم پخش می شود میزان آلودگی صوتی در حدود 70 دسی بل است

صدای ناشی از ترافیک در خیابان شلوغ معادل 76 دسی بل است .

صدای حرکت قطار در ایستگاه مترو بیش از 85 دسی بل است.

البته ذهن انسان بعد از مدتی خودش را با سروصدای محیط وفق می‌دهد و به نوعی شما به شلوغی محیط و صداهای آن عادت می کنید ولی این آداپته شدن ذهن با صداهای محیط اطراف باعث نمی شود که از میزان خطر آلودگی صوتی برای بدن انسان چیزی کاسته شود

کیت فرنک (kit frank) متخصص شنوایی سنجی در گفتگو با مجله سلامت گفت : چیزی به اسک افزایش آستانه تحمل شنوایی وجود ندارد چیزی درون بدن شما تغییر نمی کند که از ما محافظت کند، احتمالا عادت کردن به شلوغی ریشه روانشناختی دارد یعنی چون ما همیشه با این صداها مواجه هستیم ذهن آنها را از مرکز توجه ما حذف می‌کند و ما متوجه این سروصداها در اطراف خودمان نمی‌شویم.

در سال 2007 نتیجه تحقیقات سازمان بهداشت جهانی (world health organization) بر روی 200 هزار نفر از مردم جهان منتشر شد و نتایج این تحقیقات در نوع خودش بسیار قابل تامل و درعین حال زنگ خطری جدی برای سلامت عمومی جامعه بود.

50 درصد شهرنشینان از لحاظ سطح شنوایی  معمولا بین 10 تا 20 سال پیرتر از سن خودشان هستند

محققین کشف کردند که بیش از 50 درصد از ساکنین شهرها با افت شنوایی مواجه شده‌اند و از نظر سطح شنوایی بین 10 تا 20 سال پیرتر از سن واقعی خودشان هستند.

آسیب شنوایی قابل درمان نیست.

مژک‌های ریزی که در داخل گوش هستند و صدا را به مغز میفرستند ارتعاشات را از پرده گوش دریافت میکنند . صداهای بلند باعث ایجاد ارتعاشات شدیدتر در پده گوش می شوند و این ارتعاشات شدیدتر عینا به مژک‌های داخل گوش منتقل می شوند . ارتعاش خیلی قوی باعث خم شدن ، شکستن و یا حتی کنده شدن این مژک‌ها می شوند و برخلاف موهای دیگر بدن ما این مژک‌ها را نمی بینیم و احساسشان هم نمی کنیم، و لذا آسیب ناشی از آلودگی صوتی هم برای چندین سال پنهان می ماند.

مژکهای بسیار ریز داخل گوش در اثر صداهای بلند آسیب می بینند و دیگر ترمیم نمی شوند

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (world health organization) آلودگی صوتی تهدیدی ناشناخته است که مشکلات مقطعی و دائمی زیادی را ایجاد می کند که از جمله این مشکلات اختلال خواب ، عوارض قلبی و کاهش عملکرد شغلی و تحصیل هستند.

یکی از معروف‌ترین تحقیقات انجام گرفته در مورد تاثیر آلودگی صوتی بر کاهش عملکرد شغلی و تحصیلی در سال 1974 در مدرسه‌ای دولتی در نیویورک توسط ارلین برونزوفت و دنیس مک‌کارتی انجام شد. عنوان این تحقیق تاثیر صدای قطار شهری بر توانایی خواندن نام داشت

 

( The Effect Of Elevated Train Noise On Reading Ability) دانش آموزان در معرض آلودگی صوتی نمرات ضعیف تری از دیگر دانش آموزان کسب مب کنند

قطار شهری از کنار ضلع شرقی این مدرسه عبور می کرد و آلودگی صوتی کلاسهای درس تا 89 دسی بل افزایش میداد . به طوری که معلمان مجبور می شدند که فریاد بزنند. این وضعیت هر 4.5دقیقه به مدت 30 ثانیه تکرار می شد .

ارلین و دنیس نمرات دانش آموزان ضلع شرقی و غربی را با هم مقایسه کردند و نشان دادند که به طور میانگین دانش‌آموزان ضلع شرقی از نظر مهارت خواندن حدود 4 ماه عقبتر از دانش‌آموزان ضلع غربی بودند و نمرات ضعیف تری کسب کردند. تحقیقات بعدی نشان داد که کودکانی که در محیطهای شلوغ زندگی می کنند استرس و فشار خون بیشتری دارند. (سیارک)

اما خبر خوب این است که با همه این تفاسیر هنوز هم جای امیدواری وجود دارد

اول اینکه با یک جفت گوش‌گیر ارزان قیمت میتوانید این معضل را به شکل موقت حل کنید. ضمن اینکه بعضی از کشورها به راهکارهای مفیدتری دست یافته‌اند . در حالیکه در کشور ما هنوز هیچ راهکار مدون و قانون خاصی حداقل از لحاظ اجرایی برای مبارزه با آلودگی صوتی وجود ندارد بعضی کشورهای دنیا قوانین بسیار سخت و محکمی در این مورد وضع کرده‌اند.

در بعضی کشورها قوانین سختگیرانه ای برای مقابله با آلودگی صوتی وضع شده است

آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا در بحث مبارزه با آلودگیهای صوتی است. در آلمان در روز یکشنبه استفاده از ماشین چمن زنی ممنوع است چون مردم در روز یکشنبه استراحت می‌کنند و و سر و صدای ماشین چمن زنی و پمپ باد برگ‌روب موجب برهم زدن آرامش آنها می شود. آلمانها حتی قوانینی برای لولزم پر سرو صدا دارند و استفاده از آنها را به ساعتهای خاصی از روز محدود می کنند. در اتحادیه اروپا هم به طور کلی شرایط و قوانین سختگیرانه‌ای را برای سر و صدای لوازم خانگی نظیر یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، آبمیوه‌گیر و میکسر وضع کرده‌اند و این دستگاهها برای اینکه در اروپا اجازه فروش داشته باشند باید تستهای آلودگی صوتی را با موفقیت پشت سر بگذرانند و یک سری استاندارد های صوتی را پاس کنند. با این شرایط آلمان و اتحادیه اروپاحتی از کشور آمریکا هم در زمینه مبارزه با آلودگی صوتی پیشی گرفته‌اند.

آلودگی صوتی به صورت جدی سلامت روح و روان کودکان را تهدید می کند

حتی در کشور هندوستان هم مدتی است که استفاده از موتورهای دوزمانه پر سرو صدا ممنوع شده است. البته کشور هندوستان به علت علاقه شدید رانندگان آن به بوق زدن یکی از آلوده‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ صوتی است و مقامات مسئول در این کشور در حال تدوین مقرراتی برای مبارزه با معضل بوق زدن در خیابانهای این کشور هستند.

در هر صورت باید در تمام دنیا عزم راسخی برای مبارزه با آلودگی صوتی به وجود بیاید و این مسئله نیاز به فرهنگ سازی و قوانین و مقررات مناسب دارد .

مطمئنا راه حل قطعی و دائمی در این معضل به پاسخ این سوال برمیگردد:

چه موقع میخواهیم آلودگی صوتی را جدی بگیریم ؟

 سوال اساسی اینجاست : چه موقع آلودگی صوتی را جدی میگیریم ؟

امیدوارم که با خوندن این مقاله هر چه بیشتر این مسئله را جدی بگیرید و خودتان و فرزندانتان را درمحیطهای  پر سروصدا قرار ندهید و یا اینکه حداقل از هدفون و یا گوش‌گیر استفاده کنید .  این موضوع می تواند باعث کاهش اثرات مخرب آلودگی صوتی روی بدن و سلامت شما شود.

 ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید