راهکارهایی برای افزایش ضریب هوشی

صرف نظر از این که انسان چقدر پا به سن گذاشته باشد و در کدام دوره از زندگی خود به سر ببرد، راهکار هایی وجود دارد که با توسل به آن ها قادر خواهد بود، ضریب هوشی خود را بالا تر ببرد. در حقیقت استفاده از این راهکار ها ساده تر از چیزی است که فکر می کنید. برای نمونه یکی از این راهکار ها این است که ؛ برای این کار می توانید طی روندی این جمله را به خود بگویید که با هوش هستید. از دیگر راهکار های ساده و مؤثری که برای بالا بردن ضریب هوشی می توان از آن ها استفاده کرد، به این موارد می شود اشاره کرد: افزایش مدت زمانی که در طول روز به ورزش کردن اختصاص می دهید، اختصاص دادن مدت زمانی برای خوابی کوتاه در بعد از ظهر و افزایش روابط اجتماعی. با تمام این تفاسیر، تحقیقات زیادی در این خصوص صورت گرفته است و راهکارهای دیگری نیز پیشنهاد شده که ممکن است به نظر شما کاملاً بی ربط بیاید، با این حال، استفاده از این راهکار ها ضریب هوشی انسان را بالاتر خواهد برد. برای نمونه تحقیقاتی در ژاپن در این خصوص صورت گرفته است و نتایج حاصل شده از آن نشان می دهد که یاد گرفتن موتور سواری و هدایت موتور سیکلت، قدرت پردازش مغز انسان را بالا تر می برد. با سیارک همراه باشید تا اطلاعاتی دقیق تر در خصوص راهکار هایی در اختیار شما قرار دهیم که با استفاده از آن ها قادر خواهید بود ضریب هوشی خود را بالا تر ببرید.

به خود بگویید که با هوش هستید

این مورد ممکن است برای بسیاری عجیب به نظر برسد، با این حال باید خاطر نشان کرد که در افزایش ضریب هوشی تأثیر گذار خواهد بود و تنها کافی است که هر زمان فرصت کردید، به خود بگویید با هوش هستید و این روند را ادامه دهید، به همین سادگی. اساتید دانشگاه های استنفورد و کلمبیا در این خصوص تحقیقاتی انجام داده اند و نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که دانشجویانی که تشویق شده و به آن ها گفته شده است که با هوش هستند، در نهایت عملکرد بهتری از خود نشان داده اند. برای انجام این تحقیقات دانشجویان به دو گروه با تعداد نفراتی مشابه تقسیم شدند. به گروه اول گفته شد که امکان افزایش ضریب هوشی وجود دارد و آن ها را مورد تشویق و تحسین قرار دادند، حال آن که دقیقاً عکس این موضوع برای گروه دوم رخ می داد، یعنی کسی آن ها را تشویق نکرد و نیز به آن ها گفته شد که ضریب هوشی انسان قابل تغییر نیست و بیشتر به عوامل ژنتیکی بستگی دارد. پس از آن امتحانی مشابه برای هر دو گروه در نظر گرفته شد. هشتاد و پنج درصد از نفراتی که در گروه اول بودند، قادر به پاسخ دادن به بیشتر سؤالات و کسب نمره قبولی شدند، حال آن که برای گروه دوم این درصد تا عدد پنجاه و چهار کاهش یافت.

برقراری و افزایش روابط اجتماعی

افزایش روابط اجتماعی و دوری از گوشه گیری و انزوا، می تواند اثرات مثبتی برای سلامتی ذهنی و جسمی فرد داشته باشد. از افزایش نشاط و شادابی افراد گرفته تا بهبود سلامت جسمانی از فوایدی هستند که برقراری روابط اجتماعی برای انسان به ارمغان خواهد آورد. یکی دیگر از این فواید که به تازگی مشخص شده است، افزایش ضریب هوشی افرادی است که روابط اجتماعی بیشتر و مؤثر تری نسبت به دیگران دارند. تحقیقاتی در دانشگاه ایالتی میشیگان در این خصوص صورت گرفته است و نتایج این تحقیقات نشان می دهد که افرادی که روابط اجتماعی بیشتر و مؤثر تری دارند، در نهایت در استفاده از مهارت های شناختی مربوط به مغز خود، عملکرد بهتری از خود نشان داده و همین مسئله باعث می شود به مرور زمان ضریب هوشی آن ها افزایش پیدا کند. مهارت های شناختی به آن دسته از مهارت هایی گفته می شود که مربوط به فرایند هایی در مغز است که در نهایت موجبات یادگیری افراد و نیز آموزش دادن به دیگران را برای آن ها فراهم می کند. این البته تنها بخشی از مهارت های شناختی است.

جویدن آدامس

راهکاری بسیار ساده در خصوص بالا بردن ضریب هوشی وجود دارد که جویدن آدامس است. جویدن آدامس علاوه بر این که تأثیر مثبتی بر فعالیت ها و فرایند های مربوط به مغز می گذارد، سبب کاهش استرس و افزایش شادابی افراد نیز می شود. تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است که در ادامه اطلاعاتی دقیق تر در خصوص آن برای تان عنوان می کنیم: در این تحقیقات دو گروه از افراد در نظر گرفته شده و هر گروه در یک اتاق جداگانه قرار داده شدند. گروه اول در اتاقی ساکت و آرام و گروه دوم در اتاقی که صدا های آزار دهنده ای در آن شنیده می شد. از هر دو گروه درخواست شد که روی فعالیتی که از آن ها خواسته شده بود، تمرکز کنند. به نیمی از تعداد افرادی که در هر یک از دو اتاق حضور داشتند، آدامس داده شد تا در حین انجام کاری که از آن ها خواسته شده بود، آدامس بجوند. نکته قابل توجه در نتایج به دست آمده از انجام این آزمایش ها آن بود که افرادی که آدامس می جویدند (صرف نظر از این که در کدام یک از اتاق ها قرار داشتند) از سطح هوشیاری بالاتر، سرعت واکنش بیشتر و افزایش توجهی جزئی نسبت به سایر افراد برخوردار بودند.

اختصاص دادن زمانی کوتاه برای خوابی کوتاه در طول بعد از ظهر

احساس خستگی می کنید؟ بهتر است به جای این که فوراً به سراغ نوشیدن قهوه بروید، برای مدت زمان کوتاهی استراحت کنید. حتی خوابی بسیار کوتاه در طول بعد از ظهر، می تواند انرژی بدن را به طور قابل توجهی بازیابی کند و انسان پس از بیدار شدن کاملاً سر حال خواهد بود. تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا در این خصوص صورت گرفته است. در این تحقیقات دو گروه مختلف از دانش آموزانی که عادت به استراحت کردن در طول بعد از ظهر داشتند و دانش آموزانی که عادت به انجام این کار نداشتند، در نظر گرفته شدند و بررسی و تحلیل دقیقی روی عملکرد آن ها در مدرسه یا دانشگاه انجام شد. به طور مجزا آزمایش هایی هم روی این دو گروه انجام شد که به یکی از آن ها اشاره می کنیم: در این آزمایش، برای هر دو گروه یک فعالیت بسیار سخت و زمان گیر در نظر گرفته شد که باید انجام می دادند. پس از انجام این فعالیت، از گروه اول خواسته شد که برای مدت زمانی نود دقیقه ای استراحت کنند، حال آن که افراد گروه دوم باید بیدار می ماندند تا زمان فعالیت بعدی فرا برسد. پس از انجام فعالیت دوم، مشخص شد که افراد گروه اول که استراحت کرده بودند، عملکرد بسیار بهتری از افراد گروه دوم داشتند و این در حالی بود که افراد گروه دوم، در یادگیری مطالبی که به آن ها گفته می شود، با مشکل مواجه می شدند و قابلیت ذخیره اطلاعات نیز در آن ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته بود و هر چیزی که عنوان می شد، پس از مدتی کوتاه از خاطرشان می رفت.

رؤیا پردازی کردن

اگر از آن دسته افرادی هستید که به رؤیا پردازی کردن علاقه دارید، بهتر است خود را به خاطر این عادت رفتاری سرزنش نکنید، چرا که این کار در حقیقت باعث افزایش ضریب هوشی می شود. تحقیقاتی در این خصوص در یک مرکز تکنولوژی در جورجیا انجام شد و در این تحقیقات نوار مغزی چیزی حدود صد نفر به وسیله دستگاه های ام آر آی به طور دقیق مشخص شد. پس از این کار، از این افراد خواسته شد تا در فعالیت ها و آزمایش هایی شرکت کنند که به واسطه آن ها، محققان این مرکز تکنولوژی می توانستند ضریب هوشی و قدرت خلاقیت هر یک از این افراد را مورد ارزیابی قرار دهند. با توجه به بررسی های انجام شده روی این افراد، مشخص شد که کسانی که بیشتر عادت به رؤیا پردازی کردن داشتند، عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

نواختن سازهای موسیقی

بسیاری زمانی که پا به سن می گذارند، احساس می کنند که اگر بخواهند کار جدیدی یاد بگیرند، از پس آن بر نخواهند آمد و این در حالی است که این باور اشتباهی است. حتی یک انسان بالغ و پر مشغله هم می تواند در کلاس های مربوط به یادگیری گیتار، پیانو و سازهای دیگر شرکت کند. نه تنها یاد گرفتن نواختن این ساز ها باعث خواهد شد برای خود سرگرمی جدیدی پیدا کنید، بلکه ضریب هوشی نیز  به واسطه این یادگیری افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، یادگیری نواختن یک آلت موسیقی، به مرور زمان تغییراتی در شکل مغز انسان به وجود آورده و قدرت ذهنی انسان را افزایش می دهد. تمامی این تأثیرات در کنار هم سبب می شود که در نهایت قدرت و مهارت های شناختی در انسان افزایش پیدا کند. حقیقت این است که زمانی که اقدام به یادگیری یک ساز و یا آلت موسیقی می کنید، دقیقاً همان بخشی از مغز درگیر فعالیت می شود که وظایف دیگری چون ذخیره اطلاعات و شنیدن صدای بیرون به عهده آن است و همین مسئله است که باعث افزایش و بهبود مهارت های شناختی می شود.

انجام تمرینات ورزشی

ورزش کردن یکی از بهترین و مؤثر ترین فعالیت هایی است که برای سلامت روحی و روانی افراد توصیه می شود و فواید آن بر هیچ کس پوشیده نیست. جالب است بدانید که ورزش کردن در بهبود مهارت های شناختی انسان نیز نقش مؤثری دارند. محققانی در مرکزی مخصوص به سرطان در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، با انجام تحقیقاتی بر روی موش های آزمایشگاهی، مولکول جدیدی کشف کردند که در اثر فعالیت های فیزیکی و ورزش کردن تولید می شود. نامی که برای این مولکول در نظر گرفته شد، «ایریسین» بود. نه تنها این مولکول باعث می شود که از فرسودگی و از کار افتادگی قدرت ذهن و مغز انسان جلوگیری شود، بلکه نتایج تحقیقات نشان می دهد که هر چه تعداد این مولکول ها در جریان خون انسان بیشتر باشد، فعالیت هایی که مربوط به یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات در مغز می شود، با قدرت بیشتری به کار خود ادامه خواهند داد.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار

مصرف قهوه و سایر نوشیدنی های حای کافئین در ساعات اولیه روز، علاوه بر این که باعث رفع خواب آلودگی و حالت کسل بودنی می شود که انسان معمولاً در صبحگاه دارد، این مزیت را نیز دارد که باعث افزایش سرعت فکر کردن و کارایی و بهبود فرایند های مغزی می شود. بنا به تحقیقات انجام شده در این خصوص، میزان دویست میلی گرم کافئین (کافئینی که تقریباً در یک فنجان کوچک قهوه وجود دارد) به تنهایی قادر خواهد بود فرایندهایی که منجر به صحبت کردن می شود را سرعت بخشد. برای انجام این تحقیقات از دو گروه از افراد استفاده شد و به گروه اول یک قرص که حاوی دویست میلی گرم کافئین بود داده شد و مشخص شد که گروهی که قرص کافئین دار مصرف کرده بودند، در انجام فعالیت هایی که به آن ها سپرده شده بود، دقت و سرعت عمل بیشتری داشتند.

بوئیدن گیاه رزماری

بنا به تحقیقاتی که در خصوص این گیاه صورت گرفته است، بویی که رزماری تولید می کند می تواند سبب افزایش سرعت و دقت در انجام فعالیت های ذهنی شود، بنابر این می توان گفت که تنها کارایی گیاه رزماری استفاده آن در سالاد و دیگر غذاها نیست. در سال 2012 گروهی از افراد برای انجام این تحقیقات در نظر گرفته شدند و در دو زمان مختلف از آن ها خواسته شد که فعالیت هایی که مربوط به فرایند های ذهنی می شد را انجام دهند؛ اول زمانی که در حالت عادی بودند و دوم در زمانی که گیاه رزماری را استشمام کرده بودند. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد که زمانی که این افراد گیاه رزماری را استشمام کرده بودند، عملکرد به مراتب بهتر و سریع تری از خود نشان دادند.

اختصاص دادن زمانی برای نوشتن

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که منظور از نوشتن، تایپ کردن به وسیله کامپیوتر نیست و منظور همان حالت قدیمی نوشتن به وسیله کاغذ و قلم است و بنا به اطلاعات به دست آمده این کار در نهایت سبب افزایش ضریب هوشی می شود. بنا به تحقیقاتی که در دانشگاه های کالیفرنیا و لوس آنجلس در این خصوص صورت گرفته است، دانشجویانی که در طول کلاس، با استفاده از کاغذ و قلم نُت برداری می کردند، در مقایسه با کسانی که این کار را به وسیله کامپیوتر شخصی خود انجام می دادند، برای مدت زمانی طولانی تر مطالب عنوان شده را به خاطر سپرده و در امتحانات نهایی نیز عملکرد بهتری از خود نشان می دادند.

در سیارک بخوانیم:

ضریب هوشی شما چند است

تست سنجش ضریب هوشی (iq) 

ضریب هوشی و IQ افراد مشهور 

بالابردن ضریب هوشی کودکان

عواملی که ضریب هوشی را کاهش می دهند 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید