علائم ظاهری افرادی که به خودکشی می اندیشند بخش دوم

این گونه افراد بیش از اندازه در مورد حالت فیزیکی و بدنی خود حساس هستند

مسلماً این که بخواهید اضافه وزن نداشته و بدنی سالم و روی فرم داشته باشید، چیز بدی نیست، چراکه بدین صورت هم از ظاهری زیبا بهره خواهید برد و هم از بیماری های ناشی از اضافه وزن دور خواهید ماند و در معرض این گونه بیماری ها قرار نخواهید گرفت، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که اگر دوستی یا آشنایی در نزدیکی تان است و مشاهده می کنید که بیش از اندازه در رابطه با حالت جسمانی خود وسواس به خرج می دهد، می توانید به وجود مسئله ای غیر عادی در رابطه با حالت روحی این فرد شک کنید. صحبت کردن بیش از اندازه در رابطه با حالت جسمانی، انجام ورزش های شدید به طور مرتب، در نظر گرفتن رژیم های غذایی ای که بیش از اندازه سبک هستند، تمامی این ها می تواند حاکی از وجود مشکلی در رابطه با مسائل روحی آن فرد باشد. تحقیقاتی در این خصوص در دانشگاه ایالتی جورجیای آمریکا صورت گرفت که نتایج آن حاکی از این مسئله بود، دانش آموزان دبیرستانی که باور داشتند که دچار اضافه وزن هستند، و یا اینکه واقعاً دچار اضافه وزن بودند، نسبت به سایر دانش آموزان، بیشتر در معرض اقدام به خود کشی قرار داشتند و افکار این چنینی در این افراد شایع تر بود. مونیکا سوان، دارای دکترای روانشناسی و مسئول این تحقیقات، در این خصوص عنوان کرد: «نوجوانان از لحاظ روحی فشار زیادی را در رابطه با ظاهر خود تحمل می کنند و داشتن بدنی زیبا و زیبایی ظاهری به طور کلی برایشان اهمیت بسیاری دارد و کوچکترین نقصی می تواند سبب مشکلات عدیده روحی در این افراد شود. این مسئله در نوجوانان بسیار شایع تر از سایر رده های سنی است.

این گونه افراد به مرور زمان رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان می دهند و گویی همه را دشمن خود می دانند

آیا در نزدیکی خود دوستی یا آشنایی را دارید که تا کنون بسیار مهربان بوده باشد و با همه رفتاری خوب در پیش گرفته باشد، اما گویی یک شبه تبدیل به هیولایی شده که به سرعت از کوره در می رود و از کوچکترین اظهار نظرهایی که به او اطلاق می شود آزرده خاطر شود؟ این یکی دیگر از مظاهر بیرونی است که می تواند حاکی از آن باشد که فرد دچار افسردگی شده است. تحقیقات بسیاری در مرکز ملی سلامت روحی و روانی آمریکا صورت گرفته است و با کنار هم گذاشتن تمامی این تحقیقات، این نتیجه به دست آمده است که در خصوص علائم مربوط به افسردگی، دو مورد وجود دارد که از اهمیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار است و  می تواند دلیل محکم تری بر این مسئله باشد که فرد دچار افسردگی  شده است. این دو مورد این ها هستند: «بروز خشم بیش از اندازه و یا صحبت کردن در رابطه با گرفتن انتقام از شخصی بخصوص» و «تغییرات ناگهانی و مکرر در حالت روحی (از خوشحالی به ناراحتی، از آرامش به استرس و اضطراب و ...)». نکته ای که باید در خصوص این افراد در نظر داشته باشید این است که در حقیقت این ها از دست شما عصبانی نیستند و به خاطر کاری که ممکن است شما کرده باشید ناراحت نیستند و تنها از اینکه به آنچه که از دنیا خواسته اند و آرزوی رسیدن به آن را در سر می پرورانده اند، دست نیافته اند، احساس آزردگی می کنند و شما تنها بدل به وسیله ای می شوید که آن ها خشم خود را روی آن تخلیه می کنند. این موضوع می تواند در درک این افراد کمک شایانی به شما بکند.

این گونه افراد از اختلالات ذهنی رنج می برند

اگر احساس می کنید که کسی در نزدیکی شما (دوست یا آشنا) دچار اختلالی ذهنی شده است و از چنین معضلی رنج می برد، باید هر چه سریع تر در فراهم آوردن هر آن چه که برای او ثمر بخش خواهد بود، اقدام کنید. بنا به تحقیقاتی که در مرکز اختلالات روانی آمریکا صورت گرفته است، بیش از نود درصد افرادی که کارشان به خودکشی می کشد و در نهایت اقدام به این کار می کنند، از یکی از انواع اختلالات ذهنی رنج می برند، حال ممکن است این اختلال ذهنی، افسردگی باشد و یا فرد از دو قطبی بودن و یا سایر بیماری ها و اختلالات مرتبط رنج ببرد. البته اگر از آن دسته افرادی هستید که شخصی که برای شما عزیز است  و دوستش دارید دچار چنین اختلالاتی شده است، خبر خوب برای شما این است که راهکارهایی برای مقابله با اینگونه اختلالات در نظر گرفته شده است که با به کار گرفتن آن ها در زمان و مکان درست می توانید اقدام به مقابله و بهبود این اختلالاتی کنید که عزیزانتان به آن دچار شده اند. تنها نکته ای که در این خصوص باید مد نظر قرار بگیرد این است که نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشید و زمانی که عزیزانتان در شرایط روحی بدی به سر می برند باید با تمام وجود در کنارش باشید و هر کمکی از دستتان بر می آید برایش فراهم کنید.

اغلب این افراد کابوس می بینند

اگر کودکی دارید که به خاطر دیدن کابوس های ترسناک، شب ها نمی تواند درست بخوابد و در این موضوع دچار اختلال شده است، مطمئن باشید که به کمک شما احتیاج دارد، هر چند معمولاً در مورد کابوس های خود سکوت کرده و با کسی صحبت نمی کنند. تحقیقاتی که در آکادمی مسائل و اختلالات مربوط به خواب در آمریکا انجام شده است نشان می دهد، بالغ بر شصت و شش درصد افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند، از دیدن کابوس های شبانه رنج می برده اند. البته نکته ای که در این خصوص حائز اهمیت است، دانستن این است که در حقیقت خود این کابوس ها نیستند که سبب می شوند فرد، اقدام به خودکشی کند و مسئله مهم تری که در این خصوص وجود دارد، اختلالاتی است که از نداشتن خواب کافی به واسطه دیدن کابوس در فرد حادث می شود. نکته دیگر در خصوص این مطلب این است که این گونه اختلالات بیشتر در میان کودکان شایع است و حتماً باید این نکته را در نظر داشته باشید که کودک معمولاً کابوس های خود را از دیگران مخفی نگاه می دارد و اگر احساس کردید که کودک در طول روز احساس خواب آلودگی می کند و یا اینکه مدتی است که تغییراتی در رفتارش در طول روز حاصل شده است، حتماً باید جویای علت این مسئله شوید.

این گونه افراد معمولاً به انزوا کشیده شده و از بیرون رفتن با دوستان خود خود داری می کنند

اگر از میان دوستان خود کسی را سراغ دارید که مدتی است ناگهان قطع رابطه کرده و خیلی تمایلی به بیرون آمدن با شما، همانند قبل، نشان نمی دهد، باید به دنبال دلیل این مسئله باشید، چرا که به احتمال زیاد مشکلی در میان است و این مشکل به مسائل روحی و روانی دوست شما مربوط می شود. بنا به تحقیقاتی که در مجمع پیشگیری از خودکشی در نوجوانان صورت گرفته است، این مسئله ثابت شده است که یکی از مهمترین نشانه هایی که  حاکی از احتمال اقدام به خودکشی در نوجوانان است، همین نکته است که با تغییراتی در رفتار آن ها بروز پیدا می کند. کناره گیری از دوستان و یا تغییراتی که در رفتار های اجتماعی این نوجوانان حاصل می شود، از جمله این تغییراتی هستند که باید اهمیت زیادی برای آن قائل شد و آن را بسیار جدی گرفت. انزوا و گوشه گیری یکی از شایع ترین علل افسردگی است که در بلند مدت می تواند اثرات سوئی به همراه داشته باشد.

 این گونه افراد به مرور زمان اشتهای خود را از دست می دهند

گری کندی، دارای مدرک فوق دکترای روانشناسی، در مصاحبه ای با مجله «Everyday Health» عنوان کرد: «یکی از مهمترین علائمی که می تواند حاکی از بروز افسردگی در فرد باشد، کاهش اشتها است و باید جدی گرفته شود. در افرادی هم که به افسردگی مبتلا هستند، این کاهش اشتها می تواند نشانه مزمن تر شدن افسردگی شان باشد.  بسیاری از افرادی که به افسردگی دچار هستند (یا می شوند) انرژی و علاقه خود به زندگی را از دست می دهند. کاهش علاقه به خوردن خوراکی و غذا هم می تواند زیر مجموعه همان کاهش انرژی به صورت کلی باشد.». در صورت مشاهده چنین علائمی در عزیزان خود به سرعت از علت آن کسب اطلاع کرده و اگر منشأ روحی و روانی برای این گونه معضلات تشخیص داده شد، در جهت رفع آن تلاش کنید. فراموش نکنید که افرادی که در معرض افسردگی قرار دارند و یا اینکه به آن دچار شده اند، بسیار حساس هستند و در رویکرد خود در مقابله با بیماری آن ها به هیچ وجه از خشونت و زور استفاده نکنید، چرا که این گونه رفتار ها نه تنها تأثیر مثبتی نخواهد داشت، بلکه به بدتر شدن و مزمن تر شدن افسردگی شخص بیمار نیز دامن خواهد زد.

این گونه افراد به طور معمول از بی خوابی مزمن رنج می برند

بی خوابی مزمن به طور کلی یک اختلال و بیماری بسیار جدی شناخته می شود که در بلند مدت، می تواند تأثیرات ویرانگری هم از نظر روحی و روانی و هم از نظر جسمی بر روی فردی که از این بیماری رنج می برد داشته باشد؛ افسردگی یکی از این اختلالاتی است که می تواند از بی خوابی مزمن نشأت بگیرد. تحقیقاتی در این خصوص در دانشگاه تگزاس شمالی صورت گرفت و نتایج این تحقیقات حاکی از این مسئله بود که کسانی که از بی خوابی مزمن رنج می برند تا چیزی حدود ده برابر افراد عادی که روزانه بین هفت تا نه ساعت می خوابند، در معرض ابتلا به افسردگی هستند. اگر شخص (یا اشخاصی) را می شناسید که با این مشکل دست و پنجه نرم می کند، توصیه می شود تحقیقاتی انجام دهید و با یافتن راهکارهایی، این راهکار ها را در اختیار فرد مبتلا به بی خوابی قرار دهید. در صورت حاد تر شدن مشکل نیز توصیه می شود با مشاور و یا روان پزشک متخصص صحبت کنید و مسئله را با او در میان بگذارید.

در سیارک بخوانیم:

علائم ظاهری افرادی که به خودکشی می اندیشند بخش اول 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید