خوش بینی یا هوش

مثال کلاسیک خوش بینی، نیمه پر لیوان است، فرض کنید یک لیوان نیمه پر دارید. از افراد مختلفی می خواهید وضعیت را توصیف کنند. برخی به نیمه پر لیوان و برخی به نیمه خالی لیوان اشاره می کنند.

افرادی که نیمه پر لیوان را می بینند افراد خوش بینی هستند که در شرایط یکسان فکر مثبتی دارند. تحقیقات نشان داده خوش بینی ممکن است ژنتیکی باشد و مقدار سروتونین بالاتری در مغز خود داشته باشند.

افراد بدبین ممکن است حتی بیشتر از افراد خوش بینی زندگی کنند ولی کیفیت زندگی پایین تر احساس می کنند. افراد بد بین به سراغ مواد مخدر نمی روند، کارهای خطرناک نمی کنند، با ریسک کمتری زندگی می کنند. این افراد به دلیل انتخاب های سخت و سر سختانه مطمئنا بیشتر عمر خواهند کرد.

انسان ها به صورت ذاتی بدبین نیستند و شرایط محیطی در ایجاد حس بدبینی بسیار موثر است، مغز انسان به گونه ای طراحی شده افکار منفی را فراموش می کند و بیشتر روی موارد مثبت تمرکز دارد. 

 

هوش یا خوش بینی

با درنظر داشتن موارد بالا، ما می توانیم خوش بینی را به کودکان بیاموزیم، هوش کاملا ژنتیکی است و درباره آن کاری از دست ما بر نمی آید. در شرایط مساوی هوشی، کودک خوش بین بسیار موفق تر خواهد بود. او همیشه با امید به گرفتن نتیجه کار را ادامه می دهد و به سختی نا امید می شود. کودک بدبین حتی قبل از شروع کار امیدی به موفقیت ندارد. شاید اصلا کار یا فعالیت جدید را شروع نکند.

پس به کودکان خود خوش بینی را آموزش دهیم.

 

واقع بینی

واقع بینی در برابر خوش بینی و بد بینی قرار می گیرد، این افراد بدبین نیستند و واقع گرا هستند. مثلا هیچ وقت در قرعه کشی شرکت نمی کنند، نه به این دلیل که احتمال می دهند برنده نمی شود، چون با یک حساب و کتاب ساده می توان شانس برنده را مشخص کرد و این احتمال بسیار پایین است. 

 

بدبینی

بدبینی همیشه بد نیست، همانطور که در بالا ذکر شد، افراد بدبین عمر بیشتری می کنند چون زندگی سالم تری دارند ولی واقعا لازم نیست برای داشتن زندگی سالم عینک بدبینی بزنیم می توانیم حد تعادل بین بدبینی و واقع بینی را رعایت کنیم و در نهایت به اتفاقات به چشم مثبت نگاه کنیم.

بدبینی و خوش بینی در فکر ما هستند، ما در برخورد با هر اتفاقی می توانیم آن را به بدترین شکل ممکن یا بهترین حالت ممکن تصور کنیم و با ان برخورد کنیم. 

همین امروز عینک بدبینی را بردارید تا دنیا به شما لبخند بزند، لحظات زیبای زندگی را با یک حال بد برای خانواده و دوستان تلخ نکنید.

 

 

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید