برقراری روابط اجتماعی و غلبه بر تنهایی

بنا به اطلاعات منتشر شده توسط کمپین «پایان دادن به تنهایی»، کمسیونی که در سال 2016 و توسط فردی به نام ام پی جو کاکس راه اندازی شده است، ضررهایی که از تنها بودن متوجه انسان می شود، می تواند با کشیدن پانزده نخ سیگار در طول روز برابری کند. علاوه بر این، تنهایی می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به اختلالاتی چون بیماری قلبی، سکته مغزی، افزایش فشار خون و حتی زوال عقل و دیوانگی شود. تحقیقاتی در این باره حاکی از آن بوده است که نزدیک به شصت و چهار درصد افرادی که تنها زندگی می کنند، به مراتب بسیار بیشتر از انسان های عادی در معرض دیوانگی ای که منجر به بستری شدن در تیمارستان شود قرار می گیرند. در سوی دیگر اما، داشتن و برقراری روابط اجتماعی سالم می تواند طول عمر افراد را افزایش دهد و خطر ابتلا به بیماری های عنوان شده را نیز کاهش دهد. علاوه بر این، کسانی که روابط اجتماعی سالم دارند، زمانی که با بیماری به خصوصی دست و پنجه نرم می کنند، به مراتب بهتر از انسان های تنها می توانند با بیماری مقابله کرده و روند درمانی را بپیمایند.

آخرین آمار به دست رسیده حاکی از آن است که نزدیک به نه میلیون فرد بالغ اغلب و یا همیشه تنها هستند و روابط سالم و مؤثری با دیگران ندارند و همین مسئله باعث شده تا رویکرد جدی تری نسبت به این مسئله نیاز باشد. اگر شما نیز جزئی از این نه میلیون انسان تنها هستید، همانند دیگران در معرض خطرات بسیاری قرار خواهید گرفت. پیش از هر چیز دیگری برای فائق آمدن بر تنهایی باید از این مسئله آگاهی پیدا کنید که چه تأثیر مخربی می تواند بر شما داشته باشد. پس از آن توجه شما را به راهکارهایی جلب خواهیم کرد که به واسطه آن ها قادر خواهید بود تنهایی خود را به پایان برسانید. با سیارک همراه باشید.

در مورد این مسئله که اساسا چرا تنها شده اید بیشتر فکر کنید و علت اصلی آن را جویا شوید

یک مؤسسه خیریه سلامت ذهنی طی مقاله ای عنوان کرده است که بیش از هر چیز دیگر دو عامل وجود دارند که می توانند مسبب تنهایی افراد شوند: یا این که فرد به مانند انسان های عادی از داشتن روابط اجتماعی محروم است، و یا این که با وجود حضور در اجتماع و در میان سایر افراد، احساس می کند که آن گونه که باید و شاید او را نمی فهمند و درک نمی کنند، به حرف های او گوش نمی دهند و یا این که به او اهمیتی نداده و برای اش ارزشی قائل نمی شوند. در همین مقاله عنوان شده است که افرادی که تنهایی را تجربه می کنند بهتر است به خوبی به این مسئله بیندیشند و ببینند در کدامین یک از این دو گروه جای می گیرند. به این وسیله افراد ایده بهتری درباره احساس تنهایی خود پیدا خواهند کرد و می توانند تصمیمات بهتر و مؤثر تری برای غلبه بر آن بگیرند.

با شخص دیگری صحبت کنید

صحبت کردن با دوستان و اعضای خانواده یک راهکار مشخص و نسبتا ساده برای غلبه بر تنهایی است، اما ممکن است توانایی برقراری چنین ارتباطی را نداشته باشید (حال به هر دلیل شخصی ای که می خواهد باشد)، به همین خاطر می توان به عضویت گروه هایی در آمد که به همین منظور گرد آوری شده اند و یا این که سعی کنید از طریق علایق و کارهایی که در اوقات فراقت خود انجام می دهید، سعی در برقراری ارتباط با دیگران داشته باشید و روابط سالم اجتماعی خود را افزایش دهید. کمپین «پایان دادن به تنهایی» که پیش تر درباره آن اطلاعاتی داده شد، در این باره توصیه کرده است که کار داوطلبانه هم می تواند راهکار بسیار خوبی برای غلبه بر تنهایی باشد. این گونه فعالیت ها علاوه بر این که روابطی را میان فرد با دیگران شکل می دهد، سبب شکل گیری احساسات مشترک نیز خواهد شد.

از اینترنت بیشتر استفاده کنید

البته کاملا مشخص است که سپری کردن زمان در اینترنت مطمئنا جایگزین تمامی روابط شما در دنیای واقعی نخواهد شد و نباید هم بشود، اما به طور کلی می تواند مثمر ثمر باشد. این توصیه بیش از هر کس دیگری متوجه آن دست از افرادی می شود که سن شان بالاتر رفته و هنوز تنها هستند. البته، اینترنت در این یک مورد به خصوص، شاید آن قدر ها هم که از آن تعریف می شود، خوب نباشد و رؤیا پردازی درباره آن چندان کار درستی نیست، با این حال، تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است که از وجود ارتباطی میان تنهایی و عدم صرف زمان در اینترنت و فضای مجازی خبر می دهد، بنا بر این بهتر است از این فضای مجازی استفاده کرده تا بر تنهایی خود غلبه کنید.

افزایش روابط  اجتماعی معنا دار

اگر به تازگی به این فکر افتاده اید که اکانت توئیتری برای خود درست کنید و یا این که در مغازه خیریه محل سکونت تان کار داوطلبانه انجام دهید، بسیار هم خوب و عالی است، اما تحقیقات انجام گرفته در این باره حاکی از آن است که علاوه بر آن چه عنوان شد، این که با چه کسانی وقت بگذرانید هم حائز اهمیت است. برای نمونه یکی از این تحقیقات که در سال 2011 انجام گرفته حاکی از آن بوده است که افراد مسن تری که بیشتر سعی بر گذراندن وقت با افراد خانواده خود داشته اند به مراتب کمتر از افرادی که با غریبه ها ارتباط برقرار می کرده اند، احساس تنهایی به آنها دست می داده است. شاید بهانه خوبی باشد تا گوشی تلفن را برداشته و احوال مادر و دیگر اعضای خانواده تان را جویا شوید.

طرز فکر خود را تغییر دهید

تحقیقات دیگر صورت گرفته درباره تنهایی حاکی از آن است که تغییر دادن کلی طرز فکر افراد به مراتب می تواند راهکار مؤثر تر و نتیجه بخش تری برای غلبه بر تنهایی باشد. تحقیقاتی که در سال 2010 در این باره صورت گرفت نشان می داد آن دسته از رویکردهایی که صرفا برای تغییر دادن «افکار نا به هنجار» افراد در نظر گرفته شده بود (افکاری چون عقاید منفی و بد، یا در نظر گرفتن این مسئله که افراد یا سیاه اند و یا سفید و...) به طور میانگین تا چهار برابر هر رویکرد دیگری نتیجه بخش بوده اند. برای دست یابی به این منظور، صرفا تلاش های فردی کافی نیست و اگر از این گونه افکار رنج می برید، بهتر است با یک روان درمانگر مشاوره کنید و از او خواستار توصیه هایی در این باره شوید.

 به هنگام تنهایی اوقات خوشی برای خود رقم بزنید

مشخصا سپری کردن زمان زیاد در انزوا هر فردی را تنها خواهد کرد. اما صرف نظر از این مسئله، آموختن این که چگونه به هنگام تنهایی اوقات خوشی داشته باشید، به همان اندازه زندگی اجتماعی می تواند حائز اهمیت باشد. بنا بر این بهتر آن است که تنهایی خود را با آن دسته فعالیت هایی پر کنید که از انجام شان لذت می برید و این نکته را هم به خاطر داشته باشید که دانستن قدر این لذتی که تجربه می کنید نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. به این وسیله نیز قادر خواهید بود بر تنهایی خود غلبه کنید. مشاهده کردن یک فیلم و یا خوردن غذا، به تنهایی و بدون حضور دیگران شاید چندان به نظرتان جالب و هیجان انگیز نباشد، با این حال تحقیقات انجام گرفته در سال 2015 در این باره حاکی از آن است که افراد در این خصوص مبالغه می کنند، یا به عبارت دیگر زمانی که تنها می شوند، بیش از آن چه که فکر می کردند از تنهایی شان لذت می برند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید