خشم، جنون کوتاه مدت است: رواقیون می دانستند چگونه آن را مهار کنند

215487987.jpg

ما اغلب عصبانی هستیم! شاید آنقدر، که یک روز بدون خشم جزئی یا خشم شدید نمی گذرد. از همه مهمتر این است که بدانیم چگونه با این احساسات مخرب مقابله کنیم ، که برخلاف برخی ادعاها در مورد قدرت انگیزشی خشم ، هیچ فایده ای برای ما ندارد. ماسیمو پییلوچی ، استاد فلسفه آمریکایی در کالج سیتی نیویورک و نویسنده کتابهای مربوط به فلسفه رواقی ، با یادآوری سنکا ، افکار خود را در مورد مبارزه با خشم به اشتراک می گذارد و حتی راهنمای خود را به سبک مدرن رواقی ارائه می دهد.


مردم به دلایل مختلف عصبانی می شوند: از چیزهای بی اهمیت (کسی در بزرگراه از من سبقت گرفت) تا افراد جدی (مردم همچنان در سوریه می میرند و هیچ کس کاری نمی کند!). اما اساساً عصبانیت به دلایل پیش پا افتاده بوجود می آید. به همین دلیل وب سایت انجمن روانشناسی آمریکا بخشی در مورد مدیریت خشم دارد. جالب است که بسیار شبیه به یکی از قدیمی ترین رساله های مربوط به این موضوع است - "در مورد خشم" که توسط فیلسوف رواقی لوسیوس آنی سنکا در قرن اول عصر ما نوشته شده است.


سنکا معتقد بود كه عصبانیت جنون كوتاه مدت است و حتی وقتی توجیه شود ، نباید براساس آن عمل كنیم.

 

زیرا اگرچه"... سایر رذیله ها بر تصمیمات ما تأثیر می گذارند ، عصبانیت بر عقل ما تأثیر می گذارد: برخوردهای سبک از عصبانیت به طرز محسوسی افزایش می یابد ، اما ذهن انسان به شدت در عصبانیت فرو می رود ... شدت آن به هیچ وجه محدود به خاستگاه خود نیست: از بی اهمیت ترین آغازها به بالاترین ارتفاعات بالا می رود."

 

یک محیط مدرن ایده آل برای مدیریت خشم اینترنت است. اگر حساب کاربری توییتر یا فیس بوک دارید ، یا وبلاگ هایی را می نویسید ، می خوانید یا نظر می دهید ، می فهمید منظورم چیست.

همچنین به فواید غیرقابل مشاهده مراجعه کنید : چرا همه احساسات منفی منفی نیستند
ماسیمو پییلوچی می گوید: همچنین در انجمن های آنلاین بسیار زیاد می نویسم. این بخشی از کار من به عنوان معلم است و همچنین به نظر من وظیفه من به عنوان یک عضو جامعه است. صحبتهایی که من با مردم از سراسر جهان انجام می دهم ، به طور معمول ، صمیمانه و متقابلا آموزنده است ، اما با این وجود ، گاهی اوقات آنها ....... به عنوان مثال ، یکی از نویسندگان مشهور که اخیراً با وی در مورد مسئله فنی اختلاف نظر داشتیم ، بلافاصله اظهار داشت که من مزخرفات کامل می نویسم.

اوه چگونه نمی توان از چنین کلماتی توهین را برداشت نکرد ، به خصوص اگر آنها را در آدرس خود قرار دهید نه از یک ترول ناشناس بلکه از یک فرد معروف با بیش از 200k مشترک استفاده کنید؟ و در اینجا است که  شما باید پیروی از توصیه های اپیکتتوس ، دیگر فیلسوف رواقی قرن دوم ، آزاده ای که معلم شد. اپیکتتوس به شاگردان خود از این طریق آموزش داد:

 

"به یاد داشته باشید که ما کسانی هستیم که رنج می کشیم ، ما کسانی هستیم که به دلیل داوری های خودمان برای خودمان مشکل ایجاد می کنیم. به عنوان مثال ، منظور از توهین چیست؟ کنار سنگ بایستید و به او توهین کنید - آیا به چیزی دست خواهید یافت؟ اگر کسی به توهین مانند سنگ  پاسخ دهد ، متخلف از تهمت او چه سود خواهد برد؟ "


 درست. البته ، برای یادگیری نادیده گرفتن توهین ها ، مانند سنگ بودن ، به زمان و تمرین نیاز خواهد داشت ، اما به نظر می رسد که من توانسته ام این مهارت را کسب کنم. بنابراین من در پاسخ به موارد فوق چه کردم؟ من مثل سنگ عمل کردم و به سادگی کلمات توهین آمیز را نادیده گرفتم و به نوشتن پاسخ برای افراد دیگر متمرکز شدم ، سعی کردم آنها را در گفتگوی سازنده درگیر کنم. در نتیجه ، همانطور که به من گفته شد ، نویسنده مشهور به شدت عصبانی شد ، در حالی که من آرام ماندم.

 

بعضي ها می گويند عصبانيت واكنش صحيح در برابر برخی از موقعيت ها است

، مثلاً در پاسخ به بی عدالتی ، و اينكه در اعتدال ، عصبانيت می تواند يك محرك برای برخی اقدامات باشد. اما Seneca پاسخ می دهد که صحبت کردن در مورد عصبانیت متوسط ​​مانند صحبت کردن در مورد خوک هایی است که پروازمی کنند . در مورد انگیزه ، رویکرد  این است که ما به لطف احساسات مثبت - خشم از بی عدالتی یا تمایل به ایجاد مکان بهتری در جهان ، به اجرای هر عملی نزدیک می شویم. عصبانیت به سادگی مورد نیاز نیست و در واقع فقط دخالت می کند.

 

فیلسوف مارتا نوسباوم در مقاله خود برای ائون ، بیهودگی خشم را به عنوان نمونه از نلسون ماندلا نشان داد. وقتی دولت آپارتاید در آفریقای جنوبی ، ماندلا را به مدت 27 سال به زندان فرستاد ، وی بسیار عصبانی بود. و دلایل خوبی برای این امر داشت - از این گذشته ، دولت آپارتاید، یک بی عدالتی آشکار علیه او شخصاً و علیه کل مردمش مرتکب شده بود.

 

با این حال ، در برخی از مواقع ، ماندلا فهمید که  عصبانیتبی معنی است . او فهمید که برای غلبه بر احساسات مخرب و روی آوردن به سمت دیگر ، برای دستیابی به اعتماد ،  دوستی ، لازم است. بنابراین ماندلا با نگهبان خود دوست شد و در پایان ، بازی او با موفقیت تمام شد: او شاهد یکی از آن گذارهای مسالمت آمیز به جامعه ای بهتر بود که متأسفانه در تاریخ بسیار نادر است.

 
جالب اینجاست که نقطه عطف در تغییر ذهن ماندلا در شرایطی اتفاق افتاد که یکی از رفقایش نسخه ای از افکاری را که توسط قاچاقچیان بصورت قاچاق  در میان زندانیان توزیع شده بود، خواند. کتاب ماركوس اورئلیوس،  یک فیلسوف رواقی.و ماندلا توانست به طور مؤثر توصیه های ماركوس اورئلیوس را دنبال كند.

 

گفته است که اگر مردم مرتکب اشتباه شوند ، باید "به آنها آموزش دهید - و آن را بدون عصبانیت انجام دهید."

 

و اینجا "راهنمای مدرن استوئیک" من است - یک راهنمای مدیریت خشم با الهام از توصیه های سنکا:

 

1. درگیر مراقبه فعال باشید: در مورد موقعیت هایی که باعث عصبانیت شما می شود فکر کنید و تصمیم بگیرید که چگونه با آنها کنار بیایید.

2. به محض احساس علائم عصبانیت ، عصبانیت را علامت گذاری و تشخیص دهید. صبر نکنید ، در غیر این صورت از کنترل خارج می شود.

3. هر زمانی که ممکن باشد با افراد آرام ارتباط برقرار کنید ، از شخصیت های تحریک پذیر یا عصبانی خودداری کنید. به یاد داشته باشید که حالات مسری است.

4- سازهای موسیقی را اجرا کنید یا عمداً هر فعالیتی را که باعث آرامش شما می شود انجام دهید - در این حالت عصبانیت آشکار نمی شود.

5- محیطی با رنگها و رنگهای دلپذیر و غیر تحریک کننده را پیدا کنید. در واقع مدیریت شرایط بیرونی بر روحیه ما تأثیر می گذارد.

6. اگر خسته شده اید ، وارد بحث نشوید - در این حالت مستعد تحریک هستید ، که می تواند به راحتی درایجاد  عصبانیت دخیل شود.

7. اگر تشنه یا گرسنه هستید ، بحثی را شروع نکنید - به همان دلیلی که در پاراگراف قبلی مشخص شد.

8- از شوخ طبعی خود انتقادی استفاده کنید - سلاح اصلی ما در برابر غیرقابل پیش بینی بودن جهان و شرارت پیش بینی شده برخی از برادران ما شوخ طبعی خود انتقادی است.

9. مسافت شناختی را تمرین کنید - آنچه سنکا "تأخیر" در پاسخ شما می نامد - برای مثال ، پیاده روی کنید یا حتی به توالت بروید ، این به شما امکان می دهد که استرس را کاهش دهید.

10- بدن خود را تغییر دهید تا افکار خود را تغییر دهید - آگاهانه آهسته راه بروید ،  صدای خود را پایین بیاورید ، گویی عملکرد فرد آرام را بر بدن خود تحمیل کنید.

اول از همه ، نسبت به دیگران ملایم باشید - این مسیر رسیدن به یک زندگی بهتر است. توصیه های عصبانیت سنکا در آزمایش زمان ایستاده است ، و همه ما باید توجه کنیم.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید