بارداری هفته 1 تا 40 بخش سوم

برای سلامت زنان باردار قرار شد طول دوره بارداری را از هفته 1 تا 40 بصورت کوتاه و خلاصه وار در پست های ادامه دار بیاوریم بخش اول و بخش دوم در هر هفته شاهد تغییرات مادر و جنین هستیم و در آخر هر هفته نکته هفته را از دیدگاه متخصص زنان می آوریم تا مادران باردار به این نکات توجه کنند.

 

هفته 17 بارداری

کودک: وزن کودک شما اکنون نسبت به دو هفته پیش، دو برابر شده است. چربی‌ها شروع به تشکیل شدن کرده‌اند که به تولید گرما و متابولیسم کودک شما کمک می‌کند. ریه‌ها مایع آمنیوتیک را بیرون می‌دهند و سیستم‌های گردش خون و ادرار کار می‌کنند. موی روی سر، ابروها و مژگان پرپشت‌تر می‌شود.
مادر: اکنون با اضافه شدن 5 تا 10 پوند به وزنتان، بیشتر باردار نشان می‌دهید. همچنین ممکن است متوجه شوید که اشتهایتان بیشتر شده است.

نکته هفته:

برای جلوگیری از احساس سرگیجه یا ضعف، به آرامی موقعیتتان را تغییر دهید، مخصوصاً زمانی که از حالت درازکش به نشسته یا از حالت نشسته به ایستاده تغییر وضعیت می‌دهید. اگر احساس سرگیجه داشتید، بنشینید و سرتان را پایین‌تر بیاورید یا چند لحظه دراز بکشید.

 

 

هفته 18 بارداری

کودک: شتاب رشد سریع کودک شما کند می‌شود اما واکنش‌ها به صورت لگد زدن می‌شود. کودک می‌تواند خمیازه بکشد، به بدنش کش بدهد و قیافه بگیرد و حتی اخم کند. جوانه‌های چشایی شروع به رشد می‌کنند و کودک می‌تواند تلخ و شیرین را تشخیص دهد. کودک می‌تواند در صورتی که لب‌هایش لمس شود، بمکد و ببلعد و حتی سکسکه کند. شبکیه‌ها به نور حساس شده‌اند، بنابراین اگر یک نور روشن روی شکمتان بتابد، کودک احتمالاً حرکت می‌کند تا چشم‌هایش را ببندد.


مادر: رحم شما که به اندازه یک طالبی شده است، می‌تواند احتمالاً زیر ناف شما احساس شود. اکنون حرکت کودک را به احتمال زیاد حس می‌کنید. یک اولتراسوند وسط بارداری می‌تواند از الان تا هفته 22 انجام شود تا رشد و نمو کودک مورد ارزیابی قرار گرفته و تاریخ مقرر برای زایمان مشخص شود. اگر کودک در موقعیت مناسب باشد، اولتراسوند می‌تواند نشان دهد که آن پسر است یا دختر. قلب شما باید 40% تا 50% بیشتر کار کند تا بارداری‌تان را تأمین نماید.

نکته هفته:

شریک شما می‌تواند با شما برای اولتراسوند بیاید؟ این شانس را دارید که کودک شما را برای اولین بار با یکدیگر ببینید.

 

 

هفته 19 بارداری

کودک: پوست کودک شما رشد کرده و شفاف می‌شود و به علت رگ‌های خونی نمایان در آن، به رنگ قرمز دیده می‌شود. یک روکش سفید کرمی محافظ، که ورنیکس نامیده می‌شود، روی پوست کودک شروع به رشد می‌کند.
مادر: هر چه کودک شما به رشد خود ادامه می‌دهد، شما با دردهای میان بارداری (دردهای پایین شکم، سرگیجه، سوزش، یبوست، گرفتگی عضلات پا، تورم خفیف قوزک و خود پاها و درد کمر) مواجه می‌شوید. گشاد شدن رگ‌های خونی می‌تواند موجب به وجود آمدن لکه‌های ریز موقتی قرمز رنگ (با نام خال عنکبوتی) روی صورت، شانه‌ها و بازوهایتان شود.

نکته هفته:

مواظب خودتان باشید! سعی کنید خودتان را زیاد خسته نکنید، چون کودک شما به سرعت رشد می‌کند.

 

 

هفته 20 بارداری

کودک: کودک شما می‌تواند از الان صداها را بشنود (صدای شما، ضربان قلبتان و صدای شکمتان و نیز صداهای خارج از بدن شما). اگر صدای بلندی در نزدیکی شما ایجاد شود، کودک گوش‌هایش را با دست‌هایش می‌پوشاند و حتی ممکن است وحشت زده شود . همچنین اغلب حرکت می‌کند (پیچ و تاب می‌خورد، می‌گردد، لول می‌خورد، مشت و لگد می‌زند.)
مادر: تبریک! اکنون نزدیک وسط بارداری‌تان هستید. رحم شما در نزدیکی ناف شما است. دور کمرتان اندکی بیشتر به نظر می‌آید.
عفونت مثانه محتمل است، چرا که عضلات خاصی در مجرای ادراری شل می‌شوند. تنفستان عمیق‌تر خواهد شد و ممکن است بیشتر از معمول عرق کنید چون تیروئید شما فعال‌تر شده است.

نکته هفته:

کمردرد؟ به طرز قرار گرفتن خودتان دقت کنید. روی یک چهارپایه بنشینید یا از صندلی ارگونومیک استفاده کنید، از ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید، با یک بالش کوچک قرار گرفته در اطراف کمرتان بخوابید و اشیا را به جای کمرتان با پاهایتان بردارید.
در درون شما چه می‌گذرد؟
موی سر کودک شما شروع به رشد می‌کند و کرک جنینی که موی لطیفی است، شانه‌ها، کمر و گیجگاه او را می‌پوشاند. این مو از کودک شما محافظت می‌کند و معمولاً در پایان هفته اول زندگی کودک می‌ریزد.

 

20 هفتگی

پوست کودک شما با روکش متمایل به سفید با نام ورنیکس پوشیده می‌شود. این ماده «پنیری مانند» از پوست کودک شما در برابر قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل مایع آمنیوتیک جلوگیری می‌کند و دقیقاً قبل از تولد می‌ریزد.
شما دیگر حرکت بچه را حس خواهید کرد، چرا که عضلات او رشد می‌کند و دارد آن‌ها را تمرین می‌کند. این حرکت، «روح بخشیدن» نام دارد.

 

 

هفته 21 بارداری

کودک: کودک شما به طور پیوسته چربی جمع می‌کند تا گرم بماند. نرخ رشد کمتر می‌شود، اما اندام‌های آن هنوز رشد می‌کنند. غده‌های چربی کودک شما یک روکش روغنی ایجاد می‌کنند که ورنیکس نام دارد و پوست را در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند. جوانه‌های دندان‌های دائمی شروع به تشکیل می‌کنند.
مادر: شما شروع به جلوه می‌کنید! رحم شما شروع به گسترش تا ناف شما می‌کند. احتمالاً تا کنون 10 تا 14 پوند وزن اضافه کرده‌اید.

نکته هفته:

اگر علاقه‌مند به کلاس‌های زایمان هستید، الان وقت خوبی برای جستجوی آن است.

 

 

هفته 22 بارداری

کودک: عضلات کودک شما هر هفته قوی‌تر می‌شوند و پلک‌ها و ابروها رشد می‌کنند. کودک شما خیلی حرکت می‌کند و به صدا، ریتم و ملودی شما پاسخ می‌دهد. اگر آواز بخوانید و با کودک شما صحبت کنید، این صداها بعداً نوزادتان را آرام خواهد کرد.
مادر: رحم شما هنوز رشد می‌کند و احتمالاً حس خوبی دارید (دیگر از تهوع صبحگاهی خبری نیست). هرچند ممکن است هنوز گرفتگی دست و پا و تورم پا و قوزک پا داشته باشید.

نکته هفته:

برای جلوگیری از گرفتگی، کلسیم و پتاسیم بیشتری مصرف کنید. قبل از خواب یک لیوان شیر یا وعده مختصر غذاهای غنی از پتاسیم مانند گریپ‌فروت، پرتقال و موز مصرف کنید. اگر گرفتگی پا دارید، سعی کنید پنجه‌های پا را به سمت صورتتان خم کنید و پاهایتان را صاف نگه دارید.

 

 

هفته 23 بارداری

کودک: پوست کودک شما هنوز چین دار است، چون کودک شما هنوز باید وزن اضافه کند. موی لطیف موسوم به کرک جنینی روی بدن گاهی اوقات تیره‌تر می‌شود.
مادر: احتمالاً حدود 12 تا 15 پوند وزن اضافه کرده‌اید. در طول بارداری ممکن است متوجه افزایش ترشحات واژنی شوید که معمولاً شفاف تا متمایل به زرد با بوی خفیف هستند. اگر رنگ یا بوی آن تغییر شدیدی پیدا کرد، به مراقب بهداشت خود مراجعه کنید تا احتمال عفونت بررسی شود. آیا بخشی از کمرتان درد می‌کند؟ دراز کشیدن، ماساژ و گذاشتن یک پد گرم کننده یا بطری آب داغ در آن ناحیه می‌تواند کمک کند.

نکته هفته:

پوستتان کش می‌آید، می‌تواند خشک و دردناک شود. مرطوب نگه داشتن آن با لوسیون ها و کرم‌ها می‌تواند سودمند باشد.

 

 

هفته 24 بارداری

کودک: کودک شما شروع به تولید سلول‌های سفید خون می‌کند که به او در مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند و می‌تواند لمس و صدای شما واکنش نشان دهد. اگر هنوز سکسکه کودک شما را حس نکرده‌اید، الان می‌توانید آن را حس کنید.
مادر: انتظار داشته باشید که این ماه هر هفته یک پوند وزن اضافه کنید. مراقب بهداشت شما می‌تواند دیابت بارداری شما را بین این هفته و هفته 28 مورد آزمایش قرار دهد.

نکته هفته:

شریک زندگی شما می‌تواند ضربان قلب نوزاد را با گذاشتن یک گوش بر روی شکمتان بشنود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید