رنگ خون پریود به چه معنی است

رنگ خون پریود

 

رنگ خون پریود

رنگ خون پریود یا رنگ خون قاعدگی شخص می تواند اطلاعات حیاتی بهداشتی او را منتقل کند. به عنوان مثال ، رنگ خون نارنجی یا خاکستری بعضی اوقات می تواند نشان دهنده عفونت واژن باشد.
 
خونریزی در دوران قاعدگی از طریق بافت رحم و خونریزی از ریزش بافت رحم صورت می گیرد.رنگ خون پریود بسته به اینکه چه مدت در رحم بماند ، از قرمز روشن تا قهوه ای تیره یا سیاه متفاوت است.
 
خونی که به اندازه کافی و طولانی در رحم بماند با اکسیژن (اکسید شدن) واکنش نشان می دهد. به نظر می رسد خون که مدت زمان اکسیداسیون شده تیره تر است.تغییرات هورمونی و شرایط سلامتی نیز می تواند بر رنگ و بافت خون پریود تأثیر بگذارد.
 
در این مقاله ، جدول خونریزی دوره ای را ارائه می دهیم و بحث می کنیم که رنگ های مختلف خون قاعدگی به چه دلیلی می تواند باشد. ما همچنین تغییرات رنگ را در یک دوره ، معنی لخته ها و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم را بررسی می کنیم.

 

خون سیاه در دوره پریود

خون سیاه می تواند در آغاز یا پایان دوره پریود شخص ظاهر شود. این رنگ به طور معمول نشانه خون یا خون قدیمی است که مدت بیشتری را برای ترشح در رحم به طول انجامیده و زمانی برای اکسیداسیون داشته است ، ابتدا به رنگ قهوه ای یا قرمز تیره روشن شده و سپس در نهایت سیاه می شود.
خون سیاه گاهی اوقات می تواند نشان دهنده انسداد داخل واژن فرد باشد. علائم دیگر انسداد واژن می تواند شامل موارد زیر باشد:
تخلیه بد بو
تب
مشکل در ادرار کردن
خارش یا تورم در داخل واژن یا اطراف آن
 

 

خون قهوه ای یا قرمز تیره در دوره پریود

مانند خون سیاه ، قهوه ای یا قرمز تیره نشانه خون قدیمی است و ممکن است در آغاز یا پایان یک دوره ظاهر شود. رنگ خون قهوه ای یا قرمز تیره تا به اندازه طولانی خون اکسیداسیون خون سیاه نداشته و می تواند در سایه های مختلف ظاهر شود.

بارداری

خون قهوه ای یا لکه بینی گاهی نیز می تواند نشانه اولیه بارداری باشد که پزشکان از آن با اصطلاح خونریزی کاشت استفاده می کنند.
 
ترشح قهوه ای یا لکه بینی در دوران بارداری می تواند نشانگر سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد ، یعنی زمانی که تخمهای لقاح یافته در لوله فالوپی به جای رحم کاشته شوند.
 
برای زنانی که در دوران بارداری لکه بینی یا خونریزی واژن را تجربه می کنند ، مهم است که به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنند.
 

زجگی

ترشحات واژینال قرمز تیره یا قهوه ای که پس از زایمان رخ می دهد ، lochia یا خونریزی بعد از زایمان نامیده می شود. Lochia دلیلی برای نگرانی نیست و راه بدن برای بیرون راندن خون و بافت اضافی از رحم است.
 
Lochia معمولاً با خون قرمز روشن شروع می شود و با کاهش جریان ، به سایه تیره تر انتقال می یابد. با گذشت زمان ، ترشحات از نظر رنگ و هم از نظر مقدار کم تر می شوند.
 
مدت زمان lochia در افراد مختلف متفاوت است ، اما معمولاً طی چند ماه اول پس از زایمان می گذرد. زنانی که بعد از زایمان خونریزی بسیار سنگینی را تجربه می کنند باید به پزشک مراجعه کنند.
 
همه زنان بعد از زایمان لکه ها را تجربه نمی کنند. همچنین ممکن است زنان به دلیل تغییر در سطح هورمون ، دوره های نامنظمی را پس از زایمان تجربه کنند.
 

 

خون قرمز روشن در دوره پریود

خون قرمز روشن نشانگر خون تازه و جریان پایدار است. یک دوره ممکن است با خونریزی قرمز روشن شروع شود و تا انتهای دوره تیره شود. برخی افراد ممکن است دریابند که خون آنها در طول دوره خود قرمز روشن می ماند.
 
لکه بینی غیر معمول یا خونریزی بین چرخه های قاعدگی ممکن است نشانه عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشد. رشد پولیپ یا فیبروم در لایه رحم نیز می تواند باعث خونریزی غیرمعمول سنگین شود.
 
به ندرت ، خونریزی قرمز روشن ممکن است نشانه ای از سرطان دهانه رحم باشد. علائم دیگر سرطان دهانه رحم عبارتند از:
دوره های سنگین تر
دوره های طولانی تر از حد معمول
خونریزی بعد از مقاربت
ترشحات واژن ناخوشایند است
درد در قسمت تحتانی کمر ، لگن یا پاها
از دست دادن اشتها
کاهش وزن غیر قابل توضیح
رنگ صورتی خون
هنگامی که خون با مایع گردن رحم مخلوط شود ، خون صورتی یا لکه بینی ایجاد می شود.
 
استفاده از کنترل هورمونی هنگام تولد می تواند سطح استروژن را در بدن پایین بیاورد ، که می تواند در طی دوره ها منجر به ایجاد جریان کمتری با رنگ صورتی شود.
 
مقاربت جنسی می تواند برش های کوچک در واژن یا دهانه رحم ایجاد کند. خون ناشی از این برش ها می تواند با مایعات واژن مخلوط شده و به عنوان ترشحات صورتی از بدن فرد خارج شود.
سایر دلایل خون پریود صورتی می تواند شامل موارد زیر باشد:
 
کاهش وزن قابل توجه
رژیم ناسالم
کم خونی
بارداری
در دوران بارداری ، ترشحات صورتی که حاوی بافت است و در کنار گرفتگی وجود دارد ، ممکن است نشانگر سقط جنین باشد. برای زنانی که در هنگام بارداری خونریزی واژن را تجربه می کنند بسیار مهم است که پزشک یا متخصص زنان خود را ببینند.
 

 

خون نارنجی در دوره پریود

خونی که با مایع گردن رحم مخلوط می شود نیز می تواند نارنج به نظر برسد.خون یا ترشحات نارنجی اغلب نشان دهنده عفونت مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس است. افرادی که خون نارنجی دارند باید علائم دیگر سوزش واژن مانند خارش واژینال ، ناراحتی و ترشحات ناخوشایند را بررسی کنند.
 
اگرچه خون یا ترشحات دوره چریود به رنگ نارنجی همیشه نشان دهنده عفونت نیست ، اما برای شخص مناسب است که برای ارزیابی به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کند.
 

 

خون خاکستری در دوره پریود

ترشحات خاکستری معمولاً نشانه واژینوز باکتریایی است ، شرایطی که به دلیل عدم تعادل بین باکتری های مفید و مضر در واژن، مهبل اتفاق می افتد.
 
علائم دیگر واژینوز باکتریایی عبارتند از:
 
خارش داخل و اطراف واژن
بوی واژن ناخوشایند که اغلب مردم آن را "ماهی" می نامند
سوزش یا ادرار دردناک
افرادی که علائم واژینوز باکتریایی دارند باید به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنند. پزشکان معمولاً برای درمان واژینوز باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز می کنند.
 
بارداری
در مراحل بعدی حاملگی ، ترشحات خاکستری حاوی لخته ها می تواند سقط جنین را نشان دهد. زنانی که در دوران بارداری دچار خونریزی می شوند باید به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنند.
 
تغییر رنگ در طی یک دوره
خون از ماه به ماه یا حتی در طی یک دوره واحد می تواند در رنگ و بافت تغییر کند.
تغییرات هورمونی و همچنین رژیم غذایی فرد ، شیوه زندگی ، سن و محیط ، همگی می توانند باعث ایجاد تغییرات در خون دوره ای شوند.
 
خون دوره با توجه به تغییر جریان می تواند از قرمز روشن تا قهوه ای تیره متفاوت باشد. عفونت ها ، حاملگی و در موارد نادری سرطان دهانه رحم می تواند باعث ایجاد رنگ غیرمعمول خون یا خونریزی نامنظم شود.
 
افرادی که دوره های طولانی یا سنگین غیرمعمول را تجربه می کنند ممکن است نیاز به ملاقات با پزشک داشته باشند.
 

 

لخته شدن خون در دوره پریود

اگر فردی خونریزی داشته باشد و بعد از کمتر از 2 ساعت به تامپون یا تغییر پد نیاز داشته باشد ، فرد باید به پزشک مراجعه کند.
خون دوره سالم می تواند حاوی تکه های قابل مشاهده ای از لایه رحم باشد. این تکه های کوچک از بافت یا لخته ها در خون باعث نگرانی نمی شود.
 
با این حال ، خونریزی بسیار سنگین یا لخته های بزرگ می تواند نشانه ای از یائسگی باشد. یائسگی زمانی است که فرد دچار خونریزی قاعدگی غیرمعمول یا دوره های طولانی مدت بیش از 7 روز شود.
 
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC توصیه می کند در صورت داشتن یکی از موارد زیر به پزشک مراجعه کند:
خونریزی که فرد را مجبور به تغییر تامپون یا پد بعد از کمتر از 2 ساعت کند
خون با لخته هایی که اندازهآنه ها بزرگ است
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری همچنین موارد زیر را به عنوان علل یائسگی ذکر کرده است:
 
رشد فیبروم های رحمی یا پولیپ ها روی رحم
عدم تعادل هورمونی
بیماری التهابی لگن
دستگاه کنترل زایمان داخل رحمی (IUD)
اختلالات خونریزی ، مانند بیماری فون ویلبراند
برخی داروهای خاص مانند آسپرین و ضد انعقادها
سرطان دهانه رحم یا رحم
بدون درمان ، منوراژی می تواند منجر به عوارضی مانند کم خونی یا خستگی مزمن شود .
 

 

چه زمانی برای رنگ خون پریود به پزشک مراجعه کنیم

توصیه می شود افراد برای هر یک از علائم زیر با پزشک یا متخصص زنان مشورت کنند:
 
ترشحات واژن جدید یا غیرمعمول
دوره های نامنظم که طول و تغییر می کنند از یک ماه به ماه دیگر
خونریزی بعد از یائسگی
از دست دادن سه یا چند دوره
بوی ناخوشایند واژن
ترشحات واژن ضخیم خاکستری یا سفید
خارش داخل یا اطراف واژن
تب
هرکسی که باردار باشد و متوجه خونریزی یا ترشحات غیر معمول واژن شود باید با پزشک یا متخصص زنان صحبت کند.
 

 

خلاصه مقاله

رنگ و قوام خون پریود می تواند اطلاعات مفیدی درمورد سلامت کلی فرد داشته باشد.با این حال ، دوره هرکسی متفاوت است و خون می تواند در یک دوره و از ماه به ماه تغییر رنگ و قوام دهد. بنابراین لازم است مردم بدانند که چه چیزی برای آنها عادی است.
 
خون دوره سالم به طور معمول از قرمز روشن تا قهوه ای تیره یا سیاه متغیر است. خون یا ترشحات نارنجی یا خاکستری ممکن است نشان دهنده عفونت باشد. زنانی که در دوران بارداری دچار خونریزی می شوند ، برای ارزیابی باید به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید