چرا بدن زنان نسبت به مردان، راحتتر کبود می شود

یک زن جوان این هفته از من پرسید چرا پاهایش براحتی کبود می شوند. این سوال را در کلینیکم (همچنین سر میز شامم) زیاد شنیده ام.
وقتی یک رگ خونی سحطی آسیب می بیند و خون به درون بافت های زیرسطحی نشت می کند، کبودی ظاهر می شود. خون قرمز پخش شده در پوست بصورت آبی سیاه به نظر می رسد. اندازه ی کبودی به این بستگی دارد که چقدر خون قبل از تشکیل لخته خون، برای جلوگیری از خونریزی، به بیرون نشت کرده باشد.  هرچقدر رگ آسیب دیده بزرگتر باشد، زمان لخته شدن طولانیتر می شود، و کبودی بزرگتر خواهد بود. (سیارک)  


وقتی خون جمع شده در طول روز برمی گردد، هموگلوبین، ساختار حاوی آهن، که اکسیژن را در سلول های قرمز خون جذب می کند، به اجزای آن، یعنی بیلیروبین و بیلیوردین تجزیه می شود. بیلیوردین دارای رنگ سبز است؛ به همین دلیل است که رنگ کبودی با مرور زمان، آبی سیاه به زرد سبز تغییر پیدا می کند. معمولا دو تا چهار هفته طول می کشد تا سلول های خونی به طور کامل مجددا جذب شوند. کبودی بر روی صورت یا قسمت های بالای بدن، بدلیل تفاوت در عرضه ی خون، سریع تر از کبودی پاها بهبود پیدا می کند.
اینکه زنان ساده تر از مردان کبود می شوند، واقعیت دارد. و در پاها و باسن آنها بسیار برجسته تر است. همانطور که بسیاری از زنان به شما خواهند گفت، گاهی اوقات حتی یک ضربه و یا آسیب کوچک، می تواند باعث ایجاد لکه های سیاه و آبی شود. (سیارک)  
کبودی آسان تر در زنان، احتمالا به دلیل پوست نازک ترشان (هر چند زنان خانواده ی من اینطور نیستند...) و بدلیل اینکه ساختار چربی و رگ های خونی در پوست آنها، در مقایسه با مردان مقداری متفاوت است، می باشد. لایه کلاژن متراکم در مردان ضخیم تر است و نگهداری رگ های خونی در آنها محفوظ تر می باشد. بطور مشابه، تفاوت های ساختاری بین پوست زنان و مردان را می توان در مواردی مانند سلولیت (همانطور که می دانید مردان آنرا ندارند، حتی زمانیکه آنها اضافه وزن دارند).
کبودی شایع و معمولا طبیعی است، اما در موارد غیر معمول می تواند یک نشانگر برای شرایط پزشکی جدی مانند اختلالات خونریزی، پلاکت پایین و یا دیگر اختلالات خونی، یا بیماری کبدی باشد. اگر شما هر گونه نگرانی ای داشتید، مثل همیشه، با پزشک خود مشورت کنید.
علاوه بر زن بودن، وقتی رگ های خونی شما آسیب پذیر می شود، مانند وقتیکه که پوست نازک می شود، کبودی اتفاق می افتد: نازک شدن پوست مثل
پیری
آسیب ناشی از خورشید (بخصوص روی ساعدها) (سیارک)  
استروئیدهای خوراکی یا موضعی
کبودی آسان، همچنین زمانیکه خون دیرتر لخته می شود، رخ می دهد، مانند موارد زیر
آسپرین
ایبوپروفن، ناپروکسن
پلاویکس
کومادین (وارفارین)
روغن ماهی
ویتامین E
سیر
زنجبیل
ژینکو بیلوبایرین
بنابراین، اگر شما با ساق پای خود ضربه ای به میز پیشدستی زده باشید، برای به حداقل رساندن کبودی، چه کاری می توانید انجام دهید؟
به مدت 10 تا 20 دقیق روی آن یخ قرار دهید. یخ جریان خون را کند می کند و مقدار نشت خون به پوست را به حداقل می رساند.
پا را بالا نگه دارید. که تاثیر گرانش روی تجمع خون در پاها را به حداقل می رساند.
پس از یک روز یا بیشتر، از کمپرس گرم استفاده کنید، که می تواند به بهبود سریعتر کبودی کمک کند.
در نهایت، خوردن مقدار زیادی زغال اخته و یا کلم بروکلی، را برای ویتامین K؛ مرکبات برای ویتامین C؛ تخم مرغ، لبنیات، گوشت یا ماهی برای ویتامین B12؛ سبزیجات برگدار برای اسید فولیک مصرف کنید. همه ی این ویتامین ها برای لخته شدن خون و درمان مورد نیاز هستند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید