چگونه موهای خود را سالم نگه داریم؟

چهار روش: شستشو و خشک نمودن با استفاده از محصولات، تغذیه مناسب، مشاوره

داشتن موی براق، پرطراوت، قوی می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش داده و منجر بشود که شما آماده رویارویی با دنیا بشوید.این مراحل ساده را دنبال نمائید و به زودی دارای موی شاداب ، سالمی خواهد بود که همیشه آرزویش را داشته اید!

 

روش 1 از 4: شستشو و خشک نمودن

آگاهی داشتن از زمان شستشو. مردم اغلب به اشتباه فکر می کنند که باید موی خود هر روز شستشو نمایند، اما شستشوی بیش از حد مو اغلب می تواند منجر به خشک شدن مو شده، یا کیفیت آن را کاهش بدهد.برای اکثر مردم، شستشوی دو بار در هفته کافی می باشد.

  • هر چه موی شما بلندتر، ضخیم تر، مجعدتر باشد، بین شستشوها برای مدت طولانی تر دوام می آورد.
  • اگر موی شما به سرعت چرب می شود و شما باید هر روز آن را شستشو نمائید، از شامپوی "روزانه" یا سبک وزن استفاده نمائید، در حالی که این شامپوها نسبت به دیگر شامپوها دارای مواد شوینده خفیف تری هستند.

استفاده از مکمل. همیشه پس از شامپو از یک مکمل خوب استفاده نمائید. مکمل برای موی شما رطوبت لازم را فراهم خواهد نمود، در حالی که آن را نرم تر می نماید.همچنین پس از دوش گرفتن شانه نمودن موی شما را آسان تر می نماید، از این رو منجر به آسیب کمتری می شود.از مکمل تنها در پایان و وسط موی خود استفاده نمائید، در غیر این صورت موی شما چرب به نظر خواهد رسید.

  • از مکمل Leave-in حداقل یکبار در هفته استفاده نمائید.مکمل های Leave-in جهت التیام دادن موی شما به صورت کامل به لایه شاخی موی شما نفوذ می نمایند.
  • سعی کنید از اسپری مکمل پس از دوش گرفتن استفاده نمائید. اسپری موی شما را منعطف تر نموده و درهم پیچیدن مو را از بین می برد.(سیارک)
  • هرازگاهی، سعی کنید از مکمل قوی استفاده نمائید.می توانید از مکمل های قوی مانند روغن زیتون، روغن آوکادو یا روغن نارگیل استفاده نمائید.

از شانه استفاده نمائید. موی مرطوب نسبت به موی خشک بیشتر مستعد آسیب می باشد، به احتمال زیاد شکننده تر و مرتجع تر است.از آنجایی که مو زمانی که مرطوب است شکننده تر است، شما نباید پس از شستشو آن را شانه بزنید.در عوض باید مقداری گره بازکن روی آن اسپری نمائید، و سپس از شانه دانه بزرگ برای از بین بردن گره ها و به حداقل رساندن شکنندگی استفاده کنید.

  • به یاد داشته باشید که از آنتها آغاز نمائید، نه از ریشه ها.
  • هنگامی که مو خشک است، از برس زدن، شانه زدن یا دست زدن غیر ضروری خودداری کنید.
  • از انگشتان خود برای شانه زدن مو استفاده کنید در حالی که رطوبت می تواند به مو آسیب برساند.صبر کنید تا اینکه دوش گرفتن شما هرگونه گره را از بین ببرد.

شامپو و مکملی را خریداری نمائید که مناسب موی شما است. شامپو و مکمل را برای موی چرب، معمولی، خشک یا رنگ شده انتخاب نمائید! مهم نیست موی شما چه نوعی داشته باشد، محصول متخصصی وجود دارد که برای مراقبت از شما ساخته شده است.

موی خشک را با حوله خشک نکنید. در حالی که موی مرطوب شکننده تر است، خشک نمودن موی خشک با حوله می تواند به آن آسیب برساند.مالش موی مرطوب با یک حوله می تواند پوشش مو را تخریب نموده (لایه بیرونی مو)، باعث شکنندگی بیشتر مو شده و آن را مجعد یا پرزدار نماید.

  • به جای مالش، موی خود را با یک حوله پاک نمائید تا رطوبت اضافی آن گرفته بشود.
  • حوله بسیار جاذب را خریداری نمائید که پس از شستشو بتوانید به دور موی خود بپیچید.(سیارک)

از سشوار به ندرت استفاده کنید. استفاده مکرر از سشوار می تواند موی شما را خشک نموده، باعث شکنندگی و چند شاخگی مو بشود.استفاده خود را از سشوار تا حد ممکن محدود نمائید، اجازه بدهید مو به صورت طبیعی خشک بشود.اگر از سشوار استفاده می نمائید، آن را نزدیک به موهای خود نگه ندارید، این کار منجر به سوختگی موی شما می شود.

  • قبل از خشک نمودن همیشه از اسپری یا سرم محافظت در برابر گرما استفاده کنید.
  • سعی کنید به منظور به حداقل رساندن آسیب، از خنک کننده در سشوار استفاده نمائید.
  • سشوار یونی خریداری نمائید.سشوار یونی ذرات باردار را از بین می برد همین کار زمان خشک شدن را به نصف کاهش می دهد و پوشش مو را صاف نگه می دارد.

 

روش 2 از 4: استفاده ازمحصولات

از ماسک مو استفاده نمائید. حداقل یکبار در ماه جهت نرمی و براقی مو از ماسک مو استفاده نمائید.از ماسک مویی استفاده کنید که برای موی شما مناسب است، چه موی شما خشک باشد، چه چرب یا رنگ شده.ماسک های مناسب مو در داروخانه ها و سالن های آرایش یافت می شوند.می توانید ماسک مو را خود تهیه نمائید، با استفاده از مواد تشکیل دهنده موجود در آشپزخانه.

  • برای تمامی انواع مو: آوکادو و عسل: گوشت آوکادو را برش داده و از یک آوکادو رسیده جدا نموده و با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید.آن را به مو مالدیه و اجازه بدهید 20 دقیقه بماند قبل از اینکه آن را بشوئید.
  • برای موی خشک:روغن زیتون و تخم مرغ: سه قاشق غذاخوری روغن زیتون را با دو عدد تخم مرغ ترکیب نموده و این ترکیب را به موی خود بمالید و اجازه بدهید 20 دقیقه بماند.اگر از بوی تخم مرغ خام خوشتان نمی آید، می تواند از روغن تخم مرغ آماده استفاده نمائید (eyova).
  • برای موی چرب: سرکه سیب و لیمو: ¼ فنجان سرکه سیب را با پوست رنده شده یک لیمو درسته ترکیب کرده و اجازه بدهید به مدت 15 دقیقه روغن از طریق پوست سر جذب گردد، سپس آن را بشوئید.
  • برای پوست سر پوسته پوسته: موز، عسل و بادام: ½ موز رسیده و دو قاشق غذاخوری عسل و چند قطره روغن بادام را ترکیب نموده و اجازه بدهید به مدت 20 دقیقه روی مو بماند.(سیارک)

از سرم استفاده نمائید. قبل از خشک نمودن جهت مرطوب نمودن مو از سرم استفاده نمائید، یا به موی خشک شده به صورت ملایم بپاشید.این کار موی شما را نرم و براق نموده، مجعد شدن آن را به حداقل می رساند.

  • معمولا تنها مقدار بسیار کمی از سرم مورد نیاز می باشد (اندازه سکه).
  • از سرم در انتهای مو و وسط های مو استفاده نمائید، اما به ریشه ها نمالید، در غیر این صورت مو چرب به نظر خواهد رسید.

از محافظ در برابر گرما استفاده کنید. استفاده از برخی انواع محافظت در برابر گرما قبل از قرار گرفتن مو در دمای بالا برای محافظت از یون ها و خشک کن ها مهم است.گرما بدترین دشمن شما می باشد،بنابراین از اسپری محافظ گرما جهت حفظ رطوبت و به حداقل رساندن سوزش و شکنندگی استفاده کنید.

  • محصولات محافظ گرما اشکال بسیاری دارند، از جمله اسپری، سرم، موس و کرم.
  • همیشه از محافظ گرما جهت رطوبت مو استفاده نمائید.اگر جهت خشک نمودن مو از آن استفاده کنید،بالای مو قرار می گیرد و به اندازه کافی محافظت نمی نماید.

از محصولات محافظ UV استفاده کنید. می دانید حفاظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV چقدر مهم است، اما در مورد مو چطور؟خورشید می تواند مو را خشک نموده و به آن آسیب برساند، بنابراین استفاده از محصولاتی که آسیب خورشید را به حداقل می رسانند مهم است.این محصولات مانع از سوختگی سریع موهای رنگ روشن می شوند، و موی تیره را از قرمز شدن محافظت می نمایند.

  • اکثر محصولات محافظ UV محصولات نهایی هستند از قبیل اسپری مو مبتنی بر UV یا مکمل های Leave-in.
  • به خاطر داشته باشید که محصولات محافظ UV همیشه باید جهت مرطوب نمودن مو به کار بروند.در غیر این صورت، روی سطح مو قرار گرفته و به مو نفوذ نمی کنند.(سیارک)

از محصولات شیمیایی استفاده نکنید. از شامپوها، مکمل ها و دیگر محصولات مراقبت مو که دارای سولفات، پارابن ها یا کلر سدیم هستند استفاده نکنید.این مواد در طول زمان در مو نفوذ نموده، منجر به آسیب مو می شوند.

 

روش 3 از 4: تغذیه مناسب

ماهی قزل آلا بخورید. ماهی قزل آلا بهترین دوست شما می باشد زمانی که دارای رژیم غذایی سالم برای موی شما است.ماهی قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 می باشد، و همچنین دارای ویتامین D و پروتئین است، همه موارد برای موی سالم و قوی حیاتی هستند.امگا-3 برای موی سالم مهم است، تقریبا 3% ساقه مو را تشکیل می دهد، در حالی که همچنین در روغن های طبیعی بدن یافت می گردد که منجر به هیدراته شدن پوست سر می شود.

  • همچنین می توانید اسیدهای چرب امگا-3 را در دیگر ماهی ها، از قبیل قزل آلا، شاه ماهی، خال مخالی و ساردین بیابید.یا اگر به ماهی دسترسی ندارید، سعی کنید آوکادو و دانه کدو را در رژیم غذایی خود جای بدهید.

گردو بخورید. در کنار یک میان وعده خوشمزه، گردو دارای مزایای چشمگیری می باشد زمانی که منجر به سلامتی موی شما می شود.برخلاف دیگر نوع آجیل، گردوها دارای محتوای امگا-3 بوده و منبع غنی ویتامین E و بیوتین می باشد، جالب توجه است که، گردوها همچنین دارای مس معدنی هستند، که منجر به حفاظت و تقویت رنگ و شفافیت طبیعی موی شما می شود.

  • علاوه بر خوردن گردو به عنوان سالاد خوشمزه و دسر عالی، همچنین می توانید مقدار کمی روغن گردو روی سالاد پاشیده، یا آن را در غذای سرخ کردنی به کار ببرید.(سیارک)

صدف خوراکی بخورید. این صدف های خوشمزه دارای محتوای روی بالایی هستند.روی برای سلامت مو بسیار مهم است- در حقیقت مقدار پائین روی در رژیم غذایی می تواند منجر به ریزش مو بشود.همچنین این موضوع منجر به خشکی پوست سر و شوره سر می شود.تنها سه اونس صدف خوراکی دارای تقریبا پنج برابر نیاز روزانه روی شما می باشد.همچنین منبع پروتئین می باشند، که برای موی شما خبر فوق العاده خوبی می باشد.

روی همچنین در آجیل، گوشت گاو، تخم مرغ و غلات غنی شده و کل نان ها یافت می شود.

سیب زمینی شیرین بخورید. سیب زمینی شیرین مقادیر بالایی از بتا کاروتن را برای بدن شما فراهم می آورد، یک آنتی اکسیدان که به تولید ویتامین A می پردازد.ویتامین A باعث تحریک تولید روغن هایی می شود که پوست سر را هیدراته نموده و محافظت می نمایند.کمبود ویتامین A منجر به خشکی، خارش پوست سر شده و شوره سر را به وجود می آورد.

  • دیگر منابع طبیعی بتا کاروتن عبارتند از : طالبی، هویج، انبه، زردآلو و کدو تنبل.

تخم مرغ بخورید. گذشته از منبع غنی پروتئین تخم مرغ دارای چهار ماده معدنی ضروری می باشد، یعنی: روی، سلنیوم، سولفور، و آهن.آهن مهم ترین این مواد می باشد، در حالی که منجر به انتقال اکسیژن به فولیکول های مو می شود و از کم خونی جلوگیری می کند، بیماری که باعث ریزش مو می شود.

  • سایر فرآورده های حیوانی، از قبیل گوشت گاو، مرغ، خوک و ماهی، همچنین به افزایش میزان آهن شما کمک می کنند.

اسفناج بخورید. اسفناج یک غذای فوق العاده حاوی آهن، بتا کاروتن، ویتامین B کمپلکس، و ویتامین C می باشد- همگی این موارد به زیبایی، براقی مو با تحریک تولید چربی در پوست سر کمک نموده و منجر به سلامتی فولیکول های مو می شوند.

  • اگر طرفدار اسفناج نیستید، سعی کنید دیگر سبزیجات برگ دار حاوی مواد مغذی بالا بخورید، از قبیل کلم بروکلی، کلم پیچ، و برگ چغندر.

عدس بخورید.عدس – دوست گیاهخواران در همه جا می باشد- که دارای ویتامین و مواد معدنی برای سلامتی مو است، از قبیل پروتئین، آهن، روی، و بیوتین.بنابراین حتی اگر دوستدار گوشت قرمز هستید، باید برخی از این حبوبات کوچک را ترکیب نمائید ممکن است رژیم غذایی شما را تقویت نماید.

ماست یونانی بخورید.ماست یونانی دارای پروتئین، ویتامین B5 (همچنین معروف به اسید پانتوتنیک می باشد، که شما در بسیاری از شامپوها و مکمل ها مشاهده می کنید) و ویتامین D بالا می باشد، که به تازگی با سلامت فولیکول های مو در ارتباط است.

  • دیگر فرآورده های لبنی سودمند مشابه عبارتند از پنیر دلمه، پنیر کم چرب، و شیر رقیق.

زغال اخته بخورید.زغال اخته میوه فوق العاده با خواص درمانی متعدد می باشد، همچنین دارای مقدار بالایی ویتامین C می باشد که منجر به خوش حالتی مو می شود.ویتامین C باعث تحریک گردش خون می شود، که برای حمل رگ های خونی کوچک ضروری برای سلامت پوست سر و فولیکول های مو حیاتی است.بدون ویتامین C کافی، مو شکننده می شود

مرغ بخورید.هیچ چیزی به اندازه مرغ پروتئین ندارد، علاوه بر فراهم نمودن روی، آهن، و ویتامین های B که منجر به ضخامت و تقویت مو می شوند.در حالی که مو تقریبا به صورت کامل دارای پروتئین است، مواد غنی از پروتئین اساس مو هستند، بنابراین به خاطر موی خود بخورید.(سیارک)

  • بوقلمون، گوشت کم چرب، ماهی، خوک و گوشت گوساله دیگر منابع غنی پروتئین می باشند.

از مکمل غذایی استفاده کنید.اگرچه حفظ رژیم غذایی سالم روش عالی جهت دریافت ویتامین های ضروری برای موی سالم است، استفاده از مکمل ویتامین می تواند اطمینان حاصل نماید که شما همه نیازهای روزانه خود را دریافت می کنید.5 مکمل ویتامین عالی که شما برای موی سالم به آن ها نیاز دارید عبارتند از بیوتین، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین B5 و اینوزیتول.

  • با مرکز بهداشت و درمان قبل از افزودن مکمل به رژیم غذایی خود مشورت کنید.

 

روش 4 از 4: مشاوره عمومی

هر 6-8 هفته کوتاهی انجام دهید.کارشناسان مراقبت مو به طور کلی هر شش تا هشت هفته کوتاهی را توصیه می نمایند، به منظور از بین بردن انتهای مرده و حفظ خوش حالتی مو.

  • معمولا کوتاهی یک یا دو اینچ جهت از بین بردن مو خوره کافی است، اما همیشه مشورت کنید.
  • اگر خواهان بلند کردن موی خود هستید، سعی کنید لایه ها را جهت از بین بردن بخش های آسیب دیده کوتاه کنید، اما بلندی را حفظ نمائید.

از پوشش استفاده کنید.پوشش می تواند موی شما را از اشعه های مضر UV و تاثیرات خشک نمودن خورشید محافظت نماید.پوشش همچنین می تواند ریشه های چرب موجود بین شستشوها را پوشش بدهد.

در گره زدن موی خود مراقب باشید.محکم بستن مو باعث شکنندگی مو می شود، به خصوص اگر خشک باشد.معقب کشیدن مو زمانی که مرطوب است بسیار مخرب است.به صورت دم اسبی و شل مو را ببندید، و اجازه بدهید مو باز باشد قبل از اینکه به خواب بروید.

  • روش بستن موی خود را جایگزین نمائید- یک روز پائین ببندید، یک روز بالا و روز دیگر به کنار.بدین ترتیب، همیشه به همان تارموها فشار وارد نمی کنید.

از بستن مو با باندهای فلزی خودداری کنید، بسیار مخرب هستند

از استرس اجتناب کنید.استرس واکنش شیمیایی در بدن شما ایجاد می کند که به صورت منفی بر سلامتی شما تاثیر می گذارد.این تغییرات در ظاهر شما منعکس می شوند، از جمله موی شما، که در اثر استرس نازک تر شده یا دچار ریزش می شود.آیا سلامتی شما یا موی شما با به حداقل رسیدن استرس مطلوب می گردد.در پایان روز به دنبال روش هایی جهت استراحت کردن باشید.

  • ورزش سبک، ماساژ و آروماتراپی روش های عالی جهت کاهش استرس و بهبود بخشیدن به سلامتی موی شما هستند.

شب هنگام مراقب موی خود باشید.از خوابیدن بر روی بالش پنبه که موی شما را خشک می کند اجتناب کنید،در عوض بر روی بالش ابریشم یا ساتن بخوابید یا شب هنگام روسری ابریشم به موی خود ببندید.با موی بسته شده به صورت دم اسب نخوابید، زیرا منجر به شکنندگی می شود.

از سیگار ، کافئین و نوشابه های گازدار اجتناب کنید.سیگار کشیدن، کافئین و نوشابه های گازدار را از زندگی خود حذف نمائید- این کار موی شما را قوی تر و بلندتر می نماید. (سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید