علل ریزش مو

در

مو بجز کف دست و کف پا در همه‌جای بدن انسان وجود دارد و رشد می کند  اما بخاطر نازک و کرکی شکل بودن ، بسیاری از آنها تقریبادیده نمی شوند. جنس مو از پروتئینی به نام کراتین می باشد که در فولیکول‌های مو در لایه بیرونی پوست تولید می گردد.  تار مو در واقع یک رشته از سلول‌های کراتین مرده می باشد. هر فرد بالغ به طور متوسط 100.000 تا 150.000 تار مو دارد و روزانه حدود 100تای آن می ریزد.
هرفولیکول چرخه حیاتی دارد که می‌تواند تحت تاثیر سن، بیماری و طیف گسترده‌ای از عوامل دیگر قرار گیرد. سوال اصلی این مقاله اینست که چه چیزی باعث ریزش مو می‌شود؟

ده غذای برتر برای داشتن موهای سالم 

4 راه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موها در هوای خشک زمستان

آیا کندن موها باعث رویش ضخیم تر مو می شود 

چگونه موهای خود را سالم نگه داریم؟
پزشک‌هادقیقا نمی‌دانند که چرا برخی از فولیکول‌ها عمر کوتاه‌تری نسبت به سایر فولیکول‌ها دارند. با این حال چندین عاملی که می‌توانند ریزش مورد را تحت تاثیر قرار دهند در زیر آمده است :
• هورمون‌ها، مانند سطوح غیرطبیعی آندروژن (هورمون‌های مردانه که به طور معمول در بدن زن و مرد تولید می‌گردد)
• ژن‌ها، ژن‌های والدین (هم پدر و هم مادر) قادرند  بر مستعد بودن فرد برای ابتلا به طاسی الگوی مردانه یا زنانه تاثیرگذار باشد.
• استرس، بیماری و زایمان می‌تواند منجر به ریزش موقت مو شود.

6 دلیل برای اینکه موهای خاکستری را رنگ نکنیم

آیا استفاده ی کمتر از شامپو به موهای چرب کمک می کند

بهترین ها برای موهای شما

عفونت قارچی نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.
• داروها، داروهایی مانند داروهای شیمی‌درمانی که جهت درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند، رقیق‌کننده‌های خون، مسدود‌کننده‌های آدرنرژیک بتا که برای کنترل فشار خون استفاده می‌شوند و قرص‌های ضدبارداری می‌توانند منجر به ریزش موقت مو شوند.
• سوختگی، جراحت و اشعه ایکس نیز می‌تواند منجر به ریزش موقت مو شود. در چنین مواردی معمولا پس از بهبودی جراحت یا سوختگی رشد طبیعی مو از سر گرفته می‌شود مگر اینکه یک اسکار (جای زخم) ایجاد شود. در این صورت مو دیگر هرگز مجددا رشد نخواهد کرد.
• بیماری خودایمنی نیز می‌تواند منجر به آلوپسی آره‌آتا شود. در آلوپسی آره‌آتا سیستم ایمنی به دلایل نامعلومی فعال شده و فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اکثر افراد مبتلا به آلوپسی آره‌آتا مو مجددا رشد می‌کند، اگرچه ممکن است به طور موقت بسیار نازک و روشن‌ باشد و پس از مدتی به ضخامت و رنگ اولیه برمی‌گردد.
• شیوه‌های آرایشی، مانند استفاده بیش از حد از شامپو، پرم (فر شش ماهه)، رنگ مو و سشوار می‌تواند منجر به ضعیف شدن و شکنندگی مو شود و در نتیجه موها بسیار نازک می‌شوند. استفاده از گل‌ سر مویی‌های سفت، بیگودی، و فر کردن مو نیز می‌تواند منجر به آسیب و شکستن مو شود. با این حال این موارد منجر به طاسی نمی‌شوند. در بسیاری از موارد اگر منبع مشکل از بین برود رشد مو به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. البته آسیب شدید به مو یا پوست سر گاهی اوقات باعث طاسی منطقه‌ای دائمی می‌شود.
• مشکلات پزشکی. بیماری‌های تیروئید، لوپوس، دیابت، کمبود آهن، اختلالات خوردن و کم‌خونی می‌توانند منجر به ریزش مو شوند. در بیشتر مواقع زمانی که بیماری درمان شود رشد مو به حالت طبیعی برمی‌گردد مگر اینکه اسکارهایی به شکل برخی از انواع لوپوس، لیکن‌پلان یا اختلالات فولیکولی باقی بماند.
• رژیم غذایی. رژیم غذایی با پروتئین کم و یا رژیم‌های با محدودیت شدید کالری نیز می‌توانند منجر به ریزش موقت مو شوند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

استفاده از 7 ماده غذایی برای داشتن مو های سالم

در

ضرب المثلی قدیمی می گوید: شما همانی هستید که می خورید. ممکن است فکر کنید که این حرف شامل مغز، ناخن، پوست یا مو می شود، اما من فکر می کنیم هر آنچه می خوریم بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهد. ساده تر بگویم، غذا مواد مهمی که بدن شما به آن نیاز دارد را تامین می کند.

برای مثال، بر اساس تحقیقات کلینیک Cleveland، غذا هایی که برای مغز مفید هستند شامل گردو، چربی های امگا 3، تمشک، زردچوبه، جو و کوینولا   می شوند. رژیم غذایی مدیترانه ای با هیدروکربن کم که شامل میوه، سبزی،، حبوبات، چربی های سالم و ماهی است، می تواند برای جلوگیری از آلزایمر مفید باشند.

در حالی که محصولات بسیار زیادی در بازار هستند که می توانند جلوه ی خوبی به موهای شما ببخشند، وجود مواد سالم در رژیم غذایی، محافظ این 100،000 مو خواهد بود. (سیارک)  

در زیر تعدادی از این غذا ها آمده اند:

اسید های چرب امگا 3 سالم: می تواند رشد و درخشش موهای شما را بهبود بخشد. بدن شما قادر نیست این چربی های سالم را خود به خود تولید کند. بنابراین ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه، ساردین و ماهی تن آلباکور می توانند آن ها را تامین کنند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که دو وعده (3.5 اونسی) در هفته ماهی چرب مصرف کنید. اگر غذای دریایی دوست ندارید، امگا 3 در بعضی دانه ها و آجیل ها مانند دانه های کتان نیز یافت می شوند اما شکل آن متفاوت است.همچنین می توانید با پزشک خود درباره ی مصرف مکمل های غذایی نیز مشورت کنید.

ماست یونانی: که پروتئین فراوان دارد و برای سالم نگه داشتن موها ضروری است. ویتامین B5 (یا پانتوتنیک اسید) نیز در آن موجود است که می تواند باعث جلوگیری از ریزش و نازک شدن موها شود. همینطور که داریم درباره ی پروتئین صحبت می کنیم، بهتر است خاطر نشان کنم که از غذاهایی مانند گوشت لخم، مرغ و بوقلمون نیز می توانید برای دریافت پروتئین استفاده کنید. این غذاها از ریزش مو جلوگیری می کنند و رشد و ضخامت مو ها را بهبود می بخشند. تخم مرغ، شیر و پنیر نیز منابع پروتئین کاملی هستند. اگر گیاه خوارید، پروتئین مورد نیاز خود را از غذاهایی مانند کوینولا  ، نخود و عدس تامین کنید. (سیارک)  

توت فرنگی، مرکبات و فلفل: این غذا ها چه چیزی مشترک دارند؟ آن ها ویتامین C بالایی دارند که به بدن شما کمک میکند تا پروتئین بسازد و از آنجایی که بدن شما قادر به ذخیره ویتامین C نیست، گنجاندن این میوه ها در رژیم غذایی روزانه اهمیت زیادی دارد. سایر منابع ویتامین C شامل آناناس، طالبی، کیوی و سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم و برگ های سبز است.

غذاهای غنی از آهن: کمبود آهن می تواند باعث ریزش مو شود. هر نوع فقر آهن را با غذاهایی که سرشار از آهن هستند مانند گوشت لخم، بوقلمون، دانه های کامل، میوه خشک، لوبیا و زرده تخم مرغ جبران کنید.

بیوتین: این کمپلکس محلول در آب ویتامین B، که با عنوان ویتامین H نیز شناخته می شود، در مقادیر کم در غذاهایی مانند تخم مرغ، پنیر، ماست، مرغ و جگر وحود دارد. بیوتین به استحکام کراتین موجود در موها و ناخن ها کمک می کند و به عنوان مکمل دارویی در بسیاری از داروخانه ها به فروش می رسد.  شواهد ابتدایی دال بر کاهش ریزش مو ناشی از بیماری خود ایمنی، به علت مصرف مکمل های بیوتین همراه با روی و کرم موضعی حاوی کلوبتازول پروپیونات وجود دارد. (سیارک)  

سیب زمینی شیرین: بدن شما آنتی اکسیدان بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند که باعث جلوگیری از داشتن موهای خشک و کدر می شود و تولید سبوم (مایع چرب تولید شده توسط غدد پوسته سر که باعث جلوگیری از خشک شدن مو می شود) را ترغیب می کند. بتا کاروتن، که عامل رنگ های زیبای میوه ها و سبزیجات است، در هویج، زرد آلو، انبه، مارچوبه، کلم بروکلی و کلم پیچ فراوان است.

سیلیکا: در مطالعه ای بر روی زنانی که دچار نازکی موی موقت بودند نشان داده شد که آن هایی که مکمل غذایی سیلیکا مصرف می کنند، افزایش رشد موی قابل توجهی را تجربه کرده اند. غذاهایی که شامل این ماده معدنی می باشند شامل موز، جو و کشکش است.  

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

آلوپسی آره آتا چیست

در

آلوپسی آره آتا بعنوان یک بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می شود، که در آن سیستم ایمنی بدن که برای محافظت از بدن در برابر مهاجمان خارجی از جمله ویروس ها و باکتری ها طراحی شده است، به اشتباه به فولیکول های مو، ساختاری که موها را رشد می دهد حمله می نمایند. این می تواند منجر به ریزش موی سر و قسمتهای دیگر بدن شود.

در اغلب موارد، موی بخش های کوچکی می ریزد، یعنی به اندازه یک چهارم موی سر به صورت تکه های گرد. در بسیاری از موارد، بیماری فراتر از چند تکه نیست. در برخی از افراد، ریزش مو گسترده نمی شود. گرچه غیرمعول است اما این بیماری می تواند موجب از دست دادن کل موی سر ( آلوپسی آره آتای توتالیز ) یا ریزش کامل موی سر، صورت و بدن (آلوپسی آره آتای universalis) شود.(سیارک

علت این بیماری چیست؟

چه کسانی بیشترین احتمال دچار شدن به این بیماری را دارند؟

آیا ریزش موی من نشانه یک بیماری جدی را دارد؟

آیا امکان دارد به کودکانم انتقال دهم؟

آیا موی من دوباره رشد خواهد کرد؟

من منتظر وقوع چه چیزهایی باشم؟

چگونه درمان می شود؟

چگونه آلوپسی آره آتا زندگی من را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

چگونه می توانم با اثرات این بیماری کنار بیایم؟

چه تحقیقاتی در زمینه آلوپسی آره آتا انجام می شود؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

مترجم  itrans.ir  

نظرات

۱۴۰۱/۱/۳۱بیماری جیدا پینکت، همسر ویل اسمیت چیست؟ واقعیت این است که بیماری جیدا پینکت، همسر ویل اسمیت آلوپسی است و مدت زیادی است که از ریزش مو رنج می برد و کوتاه کردن موی کوتاه برای مد و تلاشی برای شوکه کردن مردم نیست، بلکه یک ضرورت است. ویل اسمیت که می‌دانست همسرش چقدر بیماری آلوپسی مشکل به همراه دارد، نمی‌توانست از او دفاع نکند. البته او بعداً به خاطر خلق و خوی خود عذرخواهی کرد.وقتی کریس راک، جیدا پینکت را با "جین سرباز" از فیلمی به همین نام مقایسه کرد، بازیگر به روی صحنه رفت، به کمدین دستور داد دهانش را ببندد و سیلی محکمی به صورتش زد.

در ادامه بخوانید...

چه کسانی بیشترین احتمال ابتلا به آلوپسی آره آتا را دارند

در

آلوپسی آره آتا نزدیک به 2 درصد از آمریکایی ها از هر دو جنس و در تمامی سنین و زمینه های نژادی را مبتلا ساخته است. اغلب در دوران کودکی آغاز می شود.

اگر شما عضو خانواده ای هستید که از اعضای آن فردی مبتلا می باشد، خطر ابتلا به آن کمی بیشتر خواهد بود. اگر عضوی از خانواده شما اولین پچ موی خود را در سن کمتر از 30 سالگی از دست بدهد، خطر دیگر اعضای خانواده بیشتر میباشد. به طور کلی، یک پنجم افراد مبتلا به این بیماری، عضوی از خانواده را دارند که مبتلا به بیماری است. 

پست های مرتبط:

آلوپسی آره آتا چیست؟

علت این بیماری چیست؟

چه کسانی بیشترین احتمال دچار شدن به این بیماری را دارند؟

آیا ریزش موی من نشانه یک بیماری جدی را دارد؟

آیا امکان دارد به کودکانم انتقال دهم؟

آیا موی من دوباره رشد خواهد کرد؟

من منتظر وقوع چه چیزهایی باشم؟

چگونه درمان می شود؟

چگونه آلوپسی آره آتا زندگی من را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

چگونه می توانم با اثرات این بیماری کنار بیایم؟

چه تحقیقاتی در زمینه آلوپسی آره آتا انجام می شود؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

مترجم  itrans.ir  

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا ریزش موی من در آلوپسی آره آتا نشانه ای از یک بیماری جدی می باشد

در

آلوپسی آره آتا بیماریی نیست که حیات انسان را تهدید نماید. موجب هیچ گونه دردی نمی شود و افراد در حالت کلی سالم می باشند. اما برای بیشتر افراد، بیماری که به صورت غیرقابل پیش بینی ظاهر آن ها را  تحت تاثیر قرار می دهد و راهی که موجب بروز چنین بیماری می شود، موضوع مهمی خواهد بود.

تاثیر آلوپسی آره آتا در وهله اول نگرانی اجتماعی و روانی می باشد. با این حال در آلوپسی universal، ریزش مژه و ابروها و موی بینی و گوش می تواند موجب شود
تا گرد و غبار و ذرات خارجی از طریق چشم و بینی و گوش به فرد آسیب برسانند. (سیارک

آلوپسی آره آتا اغلب در افرادی بروز می دهد که اعضای خانواده آنها بیماری خود ایمنی منجمله دیابت نوع 1، آرتریت روماتوئید، و یا بیماری آدیسون دارند. افرادی که مبتلا به بیماری آلوپسی آره آتا هستند معمولا بیماری های خود ایمنی دیگری ندارند، اما احتمال وقوع بیماری تیروئید، اگزمای آتوپیک، آلرژی بینی و آسم دارند.

آیا امکان دارد این بیماری را به کودکانم انتقال دهم؟

امکان دارد آلوپسی آره آتا به ارث برده شود. با این حال بسیاری از کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا والدین مبتلا به این بیماری ندارند و اکثریت قریب به اتفاق والدین مبتلا به آلوپسی آره آتا، آن را به کودکان خود انتقال نمی دهند.

آلوپسی آره آتا شبیه به برخی از بیماری های ژنتیکی نیست که در آن کودک با داشتن یکی از والدین مبتلا، احتمال 50-50 برای ابتلا به این بیماری را دارد. دانشمندان بر این باورند که ممکن است تعدادی از ژن ها وجود داشته باشد که افراد خاصی را مستعد ابتلا به چنین بیماری نماید. بسیار بعید می باشد که کودک همه ی ژن های مورد نیاز برای ابتلا به این بیماری را داشته باشد.

حتی با ترکیب صحیح (اشتباه) از ژن ها، از احتمال وقوع آلوپسی آره آتا نمی توان اطمینان داشت. در دوقلوهای همسان که تمامی ژن های مشابه را به اشتراک می گذارند، نرخ تطابق تنها 55 درصد می باشد. به عبارت دیگر، اگر یکی از دوقلوها بیماری داشته باشد تنها احتمال 55 درصد وجود دارد که دیگر دوقلو مبتلا به این بیماری شود. این نشان می دهد که علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل دیگری برای مبتلا شدن به این بیماری نیاز می باشد. (سیارک

پست های مرتبط:

آلوپسی آره آتا چیست؟

علت این بیماری چیست؟

چه کسانی بیشترین احتمال دچار شدن به این بیماری را دارند؟

آیا ریزش موی من نشانه یک بیماری جدی را دارد؟

آیا امکان دارد به کودکانم انتقال دهم؟

آیا موی من دوباره رشد خواهد کرد؟

من منتظر وقوع چه چیزهایی باشم؟

چگونه درمان می شود؟

چگونه آلوپسی آره آتا زندگی من را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

چگونه می توانم با اثرات این بیماری کنار بیایم؟

چه تحقیقاتی در زمینه آلوپسی آره آتا انجام می شود؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

مترجم  itrans.ir  

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا موهای من دوباره رشد خواهد کرد

در

شانس این که موهای شما با یا بدون درمان دوباره رشد کند وجود دارد اما امکان دارد دوباره ریزش نیز داشته باشند. هیچ فردی نمی تواند زمان رشد دوباره یا ریزش آن را پیش گویی نماید. دوره این بیماری از فردی به فرد دیگر تغییر می کند. برخی از افراد تنها چند پچ از موهای خود را از دست می دهند، سپس موها دوباره رشد می کنند و این شرایط دوباره تکرار نمی شود.

افراد دیگری هستند که ریزش مو در آنها ادامه می یابد و تا سالهای زیادی رشد دوباره ندارد. افراد کمی نیز تمامی موی سر خود را از دست می دهند، برخی همه موی سر، صورت و بدن را از دست می دهد. حتی در آنهایی که تمامی موی خود را از دست می دهند، امکان رشد مجدد کامل وجود دارد.

در برخی از افراد، ابتدا موها با رنگ سفید شروع به رشد دوباره می نمایند و به صورت تدریجی رنگ موها باز می گردد. اغلب، رشد دوباره مو در نهایت همان رنگ قبلی و بافت اصلی مو را خواهد داشت.

من منتظر وقوع چه چیزهایی باشم؟

دوره آلوپسی آره آتا بسیار غیرقابل پیش بینی است و عدم اطمینان از آنچه که اتفاق خواهد افتاد دشوارترین و خسته کننده ترین جنبه از این بیماری است. امکان دارد ریزش مو در شما ادامه داشته باشد یا ریزش موی شما متوقف گردد. مویی که می ریزد امکان دارد دوباره رشد کند و یا نکند، و امکان دارد پچ های بی مو ادامه داشته یا نداشته باشند. (سیارک

پست های مرتبط:

آلوپسی آره آتا چیست؟

علت این بیماری چیست؟

چه کسانی بیشترین احتمال دچار شدن به این بیماری را دارند؟

آیا ریزش موی من نشانه یک بیماری جدی را دارد؟

آیا امکان دارد به کودکانم انتقال دهم؟

آیا موی من دوباره رشد خواهد کرد؟

من منتظر وقوع چه چیزهایی باشم؟

چگونه درمان می شود؟

چگونه آلوپسی آره آتا زندگی من را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

چگونه می توانم با اثرات این بیماری کنار بیایم؟

چه تحقیقاتی در زمینه آلوپسی آره آتا انجام می شود؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

مترجم  itrans.ir  

نظرات

در ادامه بخوانید...

آلوپسی آره آتا چگونه درمان می شود

در

گرچه هیچ درمان یا داروی تایید شده ای برای درمان بیماری آلوپسی آره آتا وجود ندارد اما برخی از افراد درمی یابند که داروهای مورد تایید برای مقاصد دیگر می توانند به طور موقت به رشد دوباره مو کمک نمایند.

به خاطر داشته باشید که گرچه این درمانها امکان دارد رشد موها را افزایش دهد، اما هیچیک از آنها از پچ های جدید پیشگیری نمی کنند یا در واقع بیماری را بهبود نمی دهند. با مراقب سلامتی خود درباره بهترین گزینه ها برای خودتان مشورت نمایید. ترکیبی از درمانها ممکن است کارآمد باشد. بپرسید که چه مدت درمان ممکن است طول بکشد، چه مدت طول می کشد تا نتایج درمان مشاهده شود و چه عوارض جانبی احتمالی وجود دارد.

علاوه بر این در درمان جهت رشد موها، اقداماتی وجود دارد که می تواند انجام شود تا اثرات  قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید یا ناراحتی های ریزش مو را به حداقل برساند.

ضد آفتابها برای موی سر، صورت یا تمامی مناطق در معرض خطر مهم می باشد.

عینک (یا عینک آفتابی) از چشم ها در برابر نور بیش از حد آفتاب و گرد و غبار بهنگام از دست دادن مژه ها و ابروها محافظت می کند.

کلاه گیس، کلاه، شال گردن از پوست سر در برابر خورشید محافظت کرده و آن را گرم نگه می دارد.

پماد داخل سوراخهای بینی آن را مرطوب نگه می دارد و به محافظت در برابر هجوم موجودات به بینی زمانی که موهای بینی ریخته است، کمک می کند. (سیارک

پست های مرتبط:

آلوپسی آره آتا چیست؟

علت این بیماری چیست؟

چه کسانی بیشترین احتمال دچار شدن به این بیماری را دارند؟

آیا ریزش موی من نشانه یک بیماری جدی را دارد؟

آیا امکان دارد به کودکانم انتقال دهم؟

آیا موی من دوباره رشد خواهد کرد؟

من منتظر وقوع چه چیزهایی باشم؟

چگونه درمان می شود؟

چگونه آلوپسی آره آتا زندگی من را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

چگونه می توانم با اثرات این بیماری کنار بیایم؟

چه تحقیقاتی در زمینه آلوپسی آره آتا انجام می شود؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

مترجم  itrans.ir  

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸استرس و اضطراب هم تاثیر داره؟

در ادامه بخوانید...