بازگشت دکستر - فصل 9

دکستر

سریال درباره دکستر مورگان - دیوانه ای که دیوانه های دیگر را شکار می کند - راه اندازی مجدد شده است. شورانر کلاید فیلیپس به پروژه بازگشت و سریال دکستر چهار فصل اول (و بهترین) را در اختیار ما قرار داد. در مورد اینکه چگونه اشتباهات پیشینیان خود را اصلاح می کند و از ترفندهای موفق قدیمی خود به روشی جدید استفاده می کند می گوید.

 

مسافر جالب: دکستر هشت سال بعد

مردی لاغر با اسلحه در جنگلی پوشیده از برف می دود تا آهنگ «مسافر» ایگی پاپ را ببیند. این دکستر مورگان پیر ( مایکل اس. هال ) است که اکنون حتی نمی تواند به یک آهو شلیک کند . مسافر تاریک خودش سال ها خوابید: پس از مرگ غم انگیز خواهرش، دکستر کسی را نکشته. در فینال فصل 8 2013، دکستر مورگان مرگ خود را در طوفان در میامی جعل کرد و به عنوان یک چوب‌ بر  ریش‌دار دوباره متولد شد و پسر جوان هریسون را تحت مراقبت دوست دختر هانا قرار داد. از قسمت اول سریال احیا شده، متوجه می شویم که او به شهر Iron Lake در شمال نیویورک نقل مکان کرده و با نام جیم لیندسی در آنجا زندگی می کند (این گونه است که نویسندگان به جف لیندزی، نویسنده کتاب ادای احترام کردند. سری رمان های دکستر).

 

دکستر
مایکل سی هال و جنیفر کارپنتر


جیم در فروشگاه تجهیزات شکار Fred's Tackle کار می کند و هر روز صبح یک جعبه کیک به محل کار می آورد. او همچنین یک بار دونات را به اداره قتل پلیس میامی برد. دکستر عادت داشت با پدر خوانده مرده خود، افسر پلیس هری، چت کند، اما اکنون خواهر ناتنی مرده دب ( جنیفر کارپنتر ) جایگزین او شده است . روح دب همیشه سر بیچاره فریاد می زند، تا او دوباره بیرون نرود و شروع به کشتن نکند. ملاحظات تولید هر چه باشد، این تغییر ایجاد شد، در اساطیر سریال قرار می گیرد: در فصل های اخیر، دکستر دیگر به "کد هری" که فقط کشتن قاتلان دیگر را تجویز می کند، پایبند نبود. در ضمن، علاوه بر کارپنتر، سازندگان سریال نیز حضور در فلش بک و جان لیثگو (قاتل شومی به نام ترینیتی از فصل چهارم) را اعلام کردند.

 

خون بد: انگیزه های قدیمی در نسخه جدید

در غیر این صورت ، New Blood یک الگوی آشنا را تکرار می کند: دکستر ممکن است دیگر برای پلیس کار نکند. دوست دختر فعلی او آنجلا ( جولیا جونز ) مدیر سایت محلی است. پس از ده سال پرهیز، دکستر، البته، دوباره قاتل شایسته مرگ را پیدا خواهد کرد. اما او دیگر آنقدر چابک نیست: دکستر پیر در چهار قسمت اول می‌توانست بسیاری از افراد شرور را مجازات کند. برای طرفداران وفادار این سریال، تعجب آور نیست که یک دیوانه دیگر، "بد" روی زمین عمل می کند - تقریباً در تمام فصول قدیمی چنین بود.

 

خون جدید تعداد زیادی ارجاع قدیمی به فیلم های دهه 90 و حتی اواخر دهه 80 دارد. اپیزود ملاقات دکستر با آنجلا، که ماشینش را در قسمت اول New Blood متوقف می کند، سلامی است به همان صحنه از  هارلی دیویدسون و کابوی مارلبرو (1991). مامور پلیس آنجلا، دختر ویلچر استر ( کتی سالیوان )، بسیار یادآور لوسی منشی فراموش نشدنی از  توئین پیکس (1990-1991) است که در منطقه پذیرش کلانتر ترومن کار می کرد. دیوانه مرموز که دکستر با او روبرو خواهد شد، ترجیح می دهد کار کثیف خود را با موسیقی انجام دهد، پس از ضبط یک رکورد با آهنگ پاپ دهه 1960، مانند مستر بلوند از  Reservoir Dogs.(1992). و شرورترین دریاچه غنی‌تر آهن، که اکولوژی محلی را مسموم می‌کند، دائماً با هلیکوپتر خود تحت نفرین ساکنان بر فراز شهر پرواز می‌کند، همانطور که شرور اصلی در  "خانه کنار جاده" (1989) انجام داد.

 

دکستر
جک آلکات و مایکل سی هال 


یکی دیگر از بازاندیشی‌های خلاقانه در مورد انگیزه‌های سنتی سریال، خط ارتباطی با پسر نوجوان دکستر است. در فصل اول سریال، نحوه تبدیل شخصیت عنوان به یک دیوانه به تفصیل شرح داده شد: او شاهد قتل مادرش بود. هری مورگان، پلیسی از میامی، دکستر کوچک را از صحنه جرم بیرون آورد و به معنای واقعی کلمه او را از یک حوض خون بیرون آورد و به فرزندی پذیرفت. به زودی، هری تمایلات وحشیانه را در پسر کشف کرد، متوجه شد که اقدامات سرکوبگرانه نمی تواند ماهیت او را اصلاح کند و جانور ساکن در دکستر را در جهت درست هدایت کرد. این داستان در پایان فصل چهارم با پسر دکستر تکرار شد: او شاهد بود که چگونه مادرش ریتا توسط ترینیتی دیوانه وحشتناک کشته شد. و از آن زمان، دکستر با نگرانی به بچه نگاه کرد و نگران بود که آیا سریالی بالقوه در او متولد شود.

 

برای فصل جدید، استفاده نکردن از چنین نقشه امیدوارکننده ای گناه بود و پسر بزرگ شده هریسون ( جک آلکات) به زودی در آستان کلبه جنگلی دکستر ظاهر می شود. این مرد خوب به پدرش دلیلی جدی می دهد تا مشکوک شود که مسافر تاریک خودش نیز در درون او زندگی می کند. اما با ظهور مورگان جونیور، مضامینی به وجود می‌آید که قبلاً در این مجموعه وجود نداشت: داستان بزرگ شدن دشوار، عشق اول، همکلاسی‌های تهاجمی که تمایل دارند افراد ضعیف را مسموم کنند - در یک کلام، یک داستان نوجوانانه تمام عیار. درباره یک جوان مضطرب

 

تصحیح اشتباهات: اصلاً چرا فیلمبرداری فصل جدید ضروری بود؟

مسیرهای کتاب و سریال دکستر  تقریباً بلافاصله از هم جدا شد: نویسندگان این مجموعه فقط حقوقی بر روی اولین رمان جف لیندسی، شیطان خفته دکستر (2004) داشتند، و سپس آنها شروع به ابداع توطئه های خود کردند. در رمان سوم، دکستر در تاریکی (2007)، لیندسی عرفان را اضافه کرد. به نظر می رسد که دکستر توسط یک موجود فراطبیعی، از نوادگان خدای باستانی مولوخ، رهبری می شد.

 

در سریال همچین چیزی وجود نداشت. او بدون هیچ عرفانی رتبه های بالایی کسب کرد. چهار فصل اول، ساخته شده توسط مجری برنامه، کلاید فیلیپس ، هنوز هم بهترین در نظر گرفته می شود . بسیاری از منتقدان و طرفداران سریال فکر می‌کردند که ارزش توقف در فصل چهارم را دارد: صحنه‌ای که پسر جوان دکستر داستان خود دکستر را با زیبایی تمام سریال را تکرار می‌کند. پس از آن فصل، فیلیپس و ملیسا روزنبرگ فیلمنامه نویس (چرخه فیلم گرگ و میش، جسیکا جونز ) پروژه را ترک کردند و دکستر در سراشیبی غلتید و ایده های قدیمی را تکرار کرد  قسمت دوازدهم فصل هشتم یکی از ناامیدکننده ترین فینال های سریال تلویزیونی به حساب می آید.

 

دکستر
استیون مارکوس رابرتسون و مایکل سی هال


اما در New Blood، کلاید فیلیپس دوباره در راس کار است! فصل نهم باید کل داستان را بازنویسی کند و جبران همه رنج های مخاطب باشد. و چهار قسمت اول واقعاً ما را به دکستر قدیمی بازمی‌گرداند که به دلیل سن و تغییر اخلاقی سرعتش کاهش پیدا کرده است. اما تنش اینجا کمتر از فصل اول نیست، به لطف خط دوم با هریسون و وراثت بد او.

 

تنظیم جدید نیز امیدوارکننده به نظر می رسد. به جای یک شهر بزرگ، یک گوشه دنج دوستانه فریبنده با اسرار تاریک محیطی عالی برای ترسناک بودن است. همانطور که یکی از ناظران آمریکایی هوشمندانه اشاره کرد، New Blood هنوز به چهار فصل اول که به طرز درخشانی اختراع شده است، راه پیدا نکرده است، اما به وضوح بهتر از دو فصل گذشته است. یا به قول خود قهرمان، با نگاه کردن به دریاچه جنگلی Iron Lake: «این، البته، خلیج میامی نیست. اما اینجا هم جاهایی هست که می‌توان جسد را پنهان کرد.»

سریال «دکستر: خون جدید» 

2021 - 2021، ایالات متحده آمریکا
دکستر: خون جدید
درام، جنایی
کارگردان: مارکوس شیگا ، سانفورد باکستاور
بازیگران: مایکل اس هال ، جک آلکات ، جولیا جونز

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • شیوا :

    شاید نه اولین، اما یکی از چشمگیرترین و خاطره انگیزترین سریال های اوایل قرن بیست و یکم که در آن ضد قهرمان به یک قهرمان تبدیل می شود. در واقع، با او بود که یک سری پروژه شروع شد، جایی که داستان از دیدگاه یک شخصیت منفی روایت می شود: یک دیوانه، یک قاتل، و لیست ادامه دارد. تا حدودی این «دکستر» بود که جریان اصلی ضدقهرمان را در این سریال ایجاد کرد. اما شایان ذکر است: او به یک سریال عالی تبدیل شد نه به این دلیل که ابتدا یک دیوانه را قهرمان کرد، بلکه به این دلیل که از یک قاتل دیوانه مردی را ساخت که به عدالت امید می دهد. او برای کسانی که تصمیم گرفتند بدون مجازات بمانند، مجازات می کند. سازندگان «دکستر» در صدد توجیه یا عادی سازی قهرمان نیستند. این نشان می دهد که چگونه یک شخص راهی برای مبارزه با وحشتناک ترین شیاطین خود پیدا می کند و آرزوهای تاریک را به سمتی درست هدایت می کند. این شخصیتی عمیقاً انسان‌گرا است که به راحتی آسیب‌پذیر است، با حس مهربانی و عدالت شدید، با قوانین اخلاقی گاه بسیار محافظه‌کارانه‌اش. شخصیت دکستر اصلی ترین چیزی است که این سریال را از همه سریال های کمتر موفق متمایز می کند. در چارچوب ژانر کارآگاهی کلاسیک، نویسندگان موفق شدند تمثیلی تقریباً مقدس در مورد پیروزی روح بر جسم بسازند. البته جذابیت و استعداد بازیگری مایکل اس هال در کار دشوار رساندن داستان ژانر به سطح کاملاً جدیدی از درک ، قابل چشم پوشی نیست.

    1401/10/1 13:25

بیشتر بخوانید