نقد فیلم انسجام ، گربه شرودینگر زنده است یا مرده؟

فیلم انسجام
تحلیل فیلم coherence
صادقانه بگویم ، من فیلم های این چنینی را دوست دارم. فیلم حتما نباید جزو  فیلم های برتر 2020 باشد . معما های پیچیده ای که در آنها اغلب چند روز راجع به فیلم فکر می کنید و باید تصمیم بگیرید که چه دیدید. بنابراین این بار من جذب توصیف و بررسی های مثبت متعدد  فیلم معمایی انسجام  ( 2013 )قرار گرفتم. مفهوم داستان فیلم انسجام چیست؟ در  نقد فیلم انسجام  خواهیم دید.

 

نقد فیلم coherence

معرفی فیلم معمایی انسجام 

داستان فیلم انسجام

هشت نفر در خانه. درباره آنها چه می دانیم؟ در حال حاضر در اینجا فیلم انسجام مشکلات جدی پیدا کرده است. واقعیت این است که ما عملاً چیزی درباره قهرمانان نمی دانیم."امیلی"، "کوین"، "مایک"، "لی"، "بث"، "هیو"، "امیر" و "لوری" . امیلی یک رقاص سابق است که پروژه خود را از دست داده است. - کوین شوهر اوست که می خواهد به یکی از کشورهای خاورمیانه برود و همسرش را با خود ببرد. - مایک بازیگر سابق است که مشروبات الکلی دوست دارد. - لی همسر اوست ، که تجارت اسکایپ دارد. - بث یک زن وسواس فنگ شویی است. - هیو - خوب ... او یک برادر دارد ، یک فیزیکدان نظری.و امیر فقط امیر است. - لوری دوست امیر است که وقتی او نبود با کوین رابطه داشت. همین. 

 

در  داستان فیلم coherence  ما در مورد زندگی فعلی قهرمانان فیلم انسجام چیزی نمی دانیم ، تنها چیزی که می دانیم اطلاعات عمومی است. بنابراین ، حداقل به نوعی همدردی با آنها در طول فیلم انسجام و چه بعد کارساز نیست.  و سپس یک ستاره دنباله دار داریم که به دلیل آن  در نگاه اول وقایع غیر قابل توصیف شروع به رخ دادن می کنند (برهم ریختگی کوانتومی ، به دلیل آن واقعیت های زیادی همزمان اتفاق می افتد ، که در آن قهرمانان ما وجود دارند - نوعی گربه شرودینگر) ، و قهرمانان فیلم انسجام ما شروع به واکنش نشان دادن به آن می کنند . و در اینجا مشکل دوم فیلم انسجام آغاز می شود - بی منطقی مطلق اقدامات قهرمانان ما. 

 

و اگر در ابتدا این اقدامات در  موضوع فیلم coherence   منطقی به نظر می رسد - برای درخواست تلفن به تنها خانه ای که دارای برق است بروید. هر چه بیشتر می گذرد ، توضیح منطقی دشوارتر است. فرار مداوم از خانه به تنهایی یا در گروه های کوچک ، به جای اینکه فقط در داخل خانه بمانند. و ارزش آن چیست؟ باید آنها را بکشیم وگرنه آنها ما را می کشند.  چرا آن دیگران باید سعی کنند قهرمانان ما را بکشند و چرا قهرمانان ما دیگران را بکشند؟

 

در مرحله بعدی فیلم انسجام  ، ما سعی در توضیح آنچه اتفاق می افتد از نظر فیزیک داریم. در نگاه اول ، همه چیز منطقی به نظر می رسد. اما فقط در نگاه اول  ، ناظر خارجی در  انسجام  کیست و نقطه شروع کجاست؟ دنباله دار و لحظه ظهور آن؟ نه ، کارساز نیست ، مشاهده کننده نمی داند در جعبه چه اتفاقی می افتد ، این اوست که در واقع ، با اقدامات و فرضیات خود واقعیت های زیادی را در مورد زنده یا مرده بودن گربه شرودینگر ایجاد می کند. و یک دنباله دار برای این نقش مناسب نیست.

 

* گربه شرودینگر چیست؟

فیلم در مورد گربه شرودینگر

خب  گربه شرودینگر  یه جور نظریه علمی است .این پارادوکس به آزمایش «گربه شوادینگر» معروف است که در سال ۱۹۳۵ میلادی توسط اروین شرودینگر، فیزیکدان اتریشی، مطرح شد. یه گربه داخل یه جعبه هست که پنجاه درصد شانسِ زنده موندن داره.یه شیشه سم هم داخل جعبه وهست. طبق فیزیکِ کلاسیک یا گربه زنده میماند یا میمیرد. اما طبق فیزیک کوانتوم، هر دو واقعیت به طورِ همزمان وجود دارد. فقط زمانی که در جعبه باز شود این دو واقعیت معلوم می شود که گربه زنده است یا مرده.

 

رقم 5 میلیون واقعیت ممکن از کجا آمده است؟ هیو آن را محاسبه کرد. اما هیو یک "گربه در داخل جعبه" است ، او نمی تواند بر واقعیت تأثیر بگذارد ، همانطور که همه این "گربه ها" نمی توانند از کثرت واقعیت ها آگاه باشند ، برای آنها واقعیت همیشه یکسان است - آنها یا زنده هستند ، یا مرده  . یا هستند ، یا نیستند . بودن یا نبودن.

 

خب .بد نیست نظری به این جملات از دیدگاه علمی در  فیلم انسجام ۲۰۱۳   بیندازیم : فیزیک کوانتوم با پدیده های فیزیکی در مقیاس اتم و زیراتم سر و کار دارد. شاید از همین ابتدا کوانتوم با موضوع ایده فیلم انسجام بی ربط به نظر برسد، چرا که فیلم انسجام می خواهد درباره جهان ها حرف بزند! و عظمتِ جهان ها را چه به یک ذره؟ خب اگر توجه کنیم که در لحظه انفجار بزرگ، جهان بسیار کوچکتر از الکترون بوده، آن وقت با این فرض، این مشکل حل می شود.

 

فیلم انسجام

 

آیا  حالت بینابینی  جود ندارد؟

coherence نقد فیلم

در یک سیستم کوانتومی در صورت تغییر فاز اجزای آن سیستم، امکان بروز ناهمبستگی کوانتومی وجود خواهد داشت و یکی از پیامدهای این ناهمبستگی، احتمال افزونی اجزا است. پدیده­ ای که اگر در مورد انسان اتفاق بیفتد در باور عامیانه از آن به عنوان "همزاد" یاد می­ شود. بسط این موضوع در فیزیک کوانتوم منجر به تعریف مفهوم جهان‌ های موازی می­ شود؛ جهان‌ هایی که از یکدیگر تنها توسط یک رویداد کوانتومی جدا می‌ شوند. حالا تعداد انسان­ ها را ضرب­ در تعداد تصمیماتی که هر لحظه می­ گیرند کنید تا تعداد جهان­ های موازی به بی­ نهایت میل کند!

 

در یک برداشت از این مفهوم می­ توان گفت تمامی حالاتی که احتمال اتفاق افتادن آن­ها هست در  فیلم coherence  در جهان های موازی اتفاق می­ افتند و جهان ما تنها نمایشگر یک حالت از مجموعه بی­ نهایتی از این حالات است... حال این سوال مطرح می­ شود که تا چه حد علاقه­ مند به دیدن نتیجه دیگر تصمیماتی که می­ توانستیم بگیریم هستیم؟  اگر این کار را می کردم چی می شد ؟اگر با فرد دیگری ازدواج می­ کردم چه اتفاقی می­ افتاد؟! اگر و اگر و اگر های بینهایت.  آیا قرار گرفتن در مقابل نسخه دیگری از خودمان که کاملا مانند ما فکر نمی کند، دلهره­ آور و ترسناک می باشد؟... 

 

 توضیحات فیلم انسجام ( Coherence ) بدون اسپویلر قابل درک نیست (و دلیلش را خواهید فهمید!) ، خوب ، بیایید ببینیم. صادقانه بگویم ، در ابتدا در فیلم انسجام  صحبت های هشت نفره در مهمانی را کسل کننده به خصوص با عدم توانایی خودم در حفظ نام یک باره این تعداد بازیگر ، ناخوشایند می دانم ، اما بعد موضوع جالب آغاز شد. توصیف فیلم انسجام  بدون اسپویلر غیرممکن است ، اما بلافاصله می گویم - فیلم انسجام واقعا جالب است ، از یک لحظه خاص خود را به این فکر می اندازید که دنبال آن هستید ، و همه چیزهای اطراف را فراموش می کنید. و تعلیق شدید آغاز می شود .

 

در شبی که یک ستاره دنباله دار بر فراز زمین پرواز می کند ، هشت دوست در خانه جمع می شوند تا اخبار را رد و بدل کنند ، غذاهای خوشمزه بخورند و در شادی های کوچک زندگی شریک شوند. آنها پشت میز می نشینند ، به آرامی غذای خود را می خورند ، مکالمه می کنند ، و از موضوعات مختلف صحبت می کنند. ناگهان برق قطع می شود. به نظر می رسد یک دردسر جزئی است که قادر به از بین بردن اجتماعا آنها نیست. 

 

اما معلوم است که این فقط آغاز کار است. بیننده گام به گام به یک سری حوادث غیرقابل درک و عجیب و غریب کشیده می شود که در ابتدا توضیحی کاملاً ساده دارند. و فقط وقتی تعداد حادثه ها از یک توده حساس خاص فراتر رود و روان شخصیت ها دیگر از پس کنار آمدن با هرج و مرج پیرامون آنها برنمی آید ، این درک برای آنها حاصل می شود که توضیح آنچه اتفاق می افتد را باید خارج از مقوله های کلیشه ای آنها جستجو کرد. 

 

فیلم انسجام

 

فیلم انسجام با فیزیک نظری به روشی عجیب بازی می کند ، اما آنقدر عمیق معاشقه نمی کند که داستان را از دست بدهید. بیننده درگیر یک معمای هیجان انگیز پویا ، روانشناختی ، فکری درباره ماورالطبیعه است ، بدون اینکه در پیچ و خم های داستان گم شود.  فیلم انسجام متفکرانه  و دارای قدرت گفتگوی خوب و بازی خوب است که غالباً بداهه پردازی یک بازیگر است.

 

جو ارتباط شخصیت ها بسیار طبیعی است ، هرچند که کمی بهم ریخته است. فرضیه بسیار ساده است: در یک مهمانی شام ، جامعه ای هشت نفره ، متشکل از زوج های متاهل یا همسر. در حالی که همه در یک شرکت خوب از غذا ، شراب و تفریح ​​لذت می برند ، اتفاقات عجیب و غریب بیشتری شروع می شود. چیزهای کوچک در فیلم انسجام نقش بسزایی دارند. از لحظه خرابی تلفن همراه نمی توان از هیچ چیز غافل شد که به سایر جنبه های زندگی هر شخصیت آسیب می رساند: رمز و راز شروع به آشکار شدن می کند و همه بینندگان عاشق آزمایش های فکری را به وجد می آورد.

 

بودن یا نبودن در جعبه شرودینگر ،  فرصتی برای فرار به یک مکان بهتر فراهم می کند ، این افراد خوشایندو موفق ( آنها همچنین شخصیت های حقیر هستند) مصمم هستند که راه حل بهینه برای خود پیدا کنند. آنچه آنها کشف می کنند نه تنها برای آنها ، بلکه همچنین برای بیننده غیرمنتظره و ترسناک است: سقوط به طور ذاتی در هر یک از آنها اتفاق می افتد. هرچه در این حفره عمیق تر می روید ، تاریک تر و پیچیده تر می شود ، نگرانی بیشتر درباره تلاش برای نجات خود از خود بیشتر می شود. 


این فیلم انسجام ، نماینده یک ژانر کاملاً متفاوت ، با بودجه اندک و تولید تقریباً تئاتری (اکشن نوار ، بیشتر اوقات در داخل خانه انجام می شود) ، سازندگان فیلم انسجام موفق به خلق یک داستان خارق العاده بسیار قوی شدند.

*

"تفسیر دیگری که اخیراً از آزمایش فکری شرودینگر انجام شده ، توضیح شلدون کوپر ، قهرمان سریال بیگ بنگ تئوری است که برای همسایه اش پنی که تحصیلات آکادمیک ندارد می دهد . ماهیت داستان شلدون این است که می توان مفهوم گربه شرودینگر را در روابط بین افراد به کار برد. برای اینکه بفهمید چه اتفاقی بین زن و مرد می افتد ، چه نوع رابطه ای بین آنها وجود دارد: خوب یا بد ؟  فقط باید جعبه را باز کنید. قبل از آن ، رابطه هم خوب است و هم بد."

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Cyelii 193 :

    شما کمی در مورد فیزیک می دانید و متوجه می شوید که عبارت "انحراف فضا-زمان" چیست؟ اگر نه، پس من فکر می کنم شما فیلم را در جایی نزدیکتر به وسط ها خاموش کنید. صرفاً به این دلیل که در آنجا است که یک فرد ناآماده سرانجام سر نخ را از دست می دهد . یعنی فقط طرفداران باتجربه داستان های علمی تخیلی که در ابتدا برای هر چیزی آماده هستند و صرفاً به دلیل عشق به هنر آماده تحمل سردرگمی ارائه هستند، می توانند همه اینها را تحمل کنند. باید بگویم که من شخصاً فیلم را دوست داشتم، به دلیل ایده جالب، طرح فریبنده و بدون عجله طرح و پایان تند کلاسیک. با این حال، من فقط در تلاش دوم، دوباره - به عشق هنر - توانستم آن را تماشا کنم. با این حال، هم افتتاحیه و هم پایان آن در مجموع نیم ساعت زمان نمایش است و یک ساعت کامل دیگر باید فیلمنامه ای آشفته و بودجه کمی برای فیلم را تحمل کنید. Birkit واقعاً می خواست کار اصلی انجام دهد، اما نه این بار. بنابراین ، چهار زوج متاهل (؟) ، آشنایان قدیمی ، تصمیم گرفتند عصر را با شام و نوشیدنی و صحبت بگذرانند. ملاقات مسالمت آمیز دوستان، همه چیز مناسب و خوش رفتار است، اما جایی در آسمان بالای سر آنها ستاره دنباله دار خاصی در حال پرواز است، که، همانطور که بعدا مشخص شد، روند وقایع را تحریف می کند (به عبارت اول من نگاه کنید). ناگهان چراغ خاموش می شود، چیزی به صدا در می آید، کسی در را می زند، شهر اطراف ناگهان خالی می شود، ماشین ها و مردم ناپدید می شوند، اما قهرمانان می بینند که خانه دیگری در آن نزدیکی وجود دارد، جایی که ظاهراً همه چیز به همان شکل باقی می ماند. چراغ روشن است و مردم نیز هستند. ما باید برویم و ببینیم چه چیزی وجود دارد و چگونه است، درست است؟ ایده درسته اما... این متاثر از بودجه ضعیف و کارگردانی ضعیف و فیلمبردار ضعیف است. فیلم تقریباً در یکی دو اتاق فیلمبرداری شده است. آماده باش تا بفهمی کی مال کیه، کی کدوم خونه رو ترک کرده، به کدوم خونه اومدن، اونجا چی پیدا کردند و برگشتن؟ در عرض یک ساعت (اگر آن را تحمل کنید و طرح را از دست ندهید)، در نهایت به تمام پیچیدگی ها پی خواهید برد و حتی، به احتمال زیاد، از خط داستانی کلی، یک پایان خوب و ظاهر نهایی یکی از داستان های اصلی قدردانی خواهید کرد. کاراکترها (به هر حال، خوب انجام شد)، با این حال ... من کمی گیج شدم ، اما باز هم - فیلمی با چنین طرحی می تواند با کارگردان دیگری و پول های بیشتر بهتر باشد. اجازه دهید یادآوری کنم، من شخصاً آن را دوست داشتم و طرفداران این ژانر مطمئنا آن را دوست دارند.

    1400/8/25 19:18
  • dorsa 87 :

    معرفی فیلم . فیلم انسجام coherence در واقع تقریباً اولین کار جیمز وارد بیرکیت است که شایستگی هایش فقط می تواند شامل چند فیلم کوتاه و همچنین کار بر روی کار گور وربینسکی - "رانگو" باشد که بیرکیت یکی از فیلمنامه نویسان آن است. با این حال، Birkit تصمیم گرفت پروژه کامل خود را منتشر کند. در واقع، coherence بسیار باوقار و با دقت ساخته شده بود. طرح تصویر به ما در مورد گروه کوچکی از دوستان می گوید که اغلب برای تعطیلات بزرگ دور هم جمع می شوند، داستان های خود را با هم تبادل می کنند، میز را می چینند و اوقات بسیار راحتی را سپری می کنند. در یکی از این عصرها، یک ستاره دنباله دار بر فراز این سیاره پرواز می کند، که ظاهراً مقصر همه چیزهایی است که بعدا اتفاق می افتد، یعنی زنجیره ای از وقایع کاملاً غیر منطقی و نسبتاً مرموز. در کل می‌خواهم بگویم که هنوز به موضوع جهان‌های موازی این‌قدر در سینما و فیلم های جدید پرداخته نشده است و در مجموع، این هنوز یک موضوع کار‌ نشده است. در وهله اول است که جیمز وارد بیرکیت برنده می شود، او برای اجرای یک ایده عالی بسیار تلاش کرد، اما مهمتر از همه، او توانسته به طرز ماهرانه ای آن را زنده کند. تصویر در یک حرکت به نظر می رسد، و به محض اینکه به تدریج کارت های خود را آشکار می کند، می فهمید که به چالش کشیده شده اید. در اینجا کارهای زیادی فقط در بالاترین سطح انجام شده است، من نمی خواهم مثال بزنم، زیرا در این مورد عمداً اسپویلرها را می زنم. این فیلمی نیست که بتوان در موردش اینطور صحبت کرد، حداقل یکی دو تا شگفتی برای بیننده اش دارد. بازیگرانی که در اینجا شرکت می کنند، اصولاً کاملاً متقاعدکننده بازی کردند و من شخصاً شکایتی از آنها ندارم. درست است، من می خواهم در اینجا مشارکت نیکلاس براندون را برجسته کنم، که هرگز به طور منظم در سینما حضور نداشته است؛ صادقانه بگویم، من حتی تا حدودی از مشارکت او در این پروژه شگفت زده شدم. همه چیز خنده دار در اینجا اشاره کوچکی است که در گفتگوی بین شخصیت ها رخ می دهد، یعنی به حرفه بازیگری او و شرکت در یک سریال خاص. فیلم انسجام ساخته جیمز وارد بیرکیت، نمایشی است که با دقت درجه بندی شده تا میلی متری، طرفداران فیلم هایی مانند «رایکر» یا «مثلث» را تحت تأثیر قرار می دهد. این اثر مملو از رمز و رازهای بسیاری است، اما در عین حال به آنها پاسخ می دهد و پایانی کاملاً باز برای تماشاگر می گذارد که من شخصاً آن را به خصوص در فیلم ها دوست دارم. "فیلم انسجام" ضبط می کند و تا انتها رها نمی شود، با این وجود، می خواهم توجه داشته باشم که هنوز چندین لحظه افتضاح وجود دارد، اما همه این حذفیات آزاردهنده با کارگردانی با استعداد، طرح و بازی بسیار خوب بیش از آن جبران می شود.

    1400/8/25 20:40
  • JamesEluro 464 :

    به طور کلی، به نظر من، پول کلان گاهی اوقات فیلم های خارق العاده را خراب می کند. در واقع، اگر می توانید تعقیب و گریزهای دیدنی، تیراندازی با سلاح های لیزری و غیره را در قاب قرار دهید، چرا خودتان را با طرح داستان بپیچید. این نوار که نماینده طبقه ای کاملاً متفاوت است، با بودجه اندک و تولید عملاً نمایشی (اکشن نوار، بیشتر اوقات در داخل خانه انجام می شود)، سازندگان تصویر موفق شدند یک داستان خارق العاده بسیار قوی خلق کنند. به نظر می رسد که می بینیم: مردم در خانه جمع شده اند، می ترسند، به طور دوره ای به جایی می روند، فعالیت های خشونت آمیز را تقلید می کنند و مکالمات پارانوئیدی دارند. اما اعتیاد آور است، زیرا در پس همه اینها، یک خط داستانی بسیار با کیفیت ساخته شده است که تا انتها به طرز درخشانی موضوعات را به هم نزدیک می کند.

    1400/8/25 20:43
  • Macro :

    من به ندرت رتبه برتر را می دهم، اما این فیلم به من ضربه زد. من با تماشای فیلم فراموش نشدنی «مه» چیزی مشابه را تجربه کردم. همان حس آزاردهنده ناشناخته، ترس از تاریکی و ارواح وهم انگیز پشت شیشه. فقط بر خلاف فیلم ترسناک «مه»، این فیلم سینمایی کارگردانی علمی تخیلی دارد. راستش من اصلاً فیزیکدان نیستم و نمی توانم اعتبار واقعیات علمی ارائه شده در فیلم را ارزیابی کنم. اما می توانم احساساتم را از: بازیگری توصیف کنم در طول یک سال گذشته، با تماشای فیلم‌های زیادی با ستاره‌های ارجمند و تریلرهای رنگارنگ و امیدوارکننده، به قدری ناامید شدم که تصمیم گرفتم توجه خود را به یک فیلم غیر تبلیغاتی با بازیگران کم معطوف کنم. کار بازیگران تکان دهنده بود - انگار من خودم در خانه آنها بودم و این معماها را حل می کردم و احساس ناامیدی کامل از آنچه اتفاق می افتاد داشتم. شخصیت اصلی تا حد زیادی تحت تأثیر قرار گرفت - او به طور واقعی وضعیت Emm و ناامیدی او را منتقل کرد. قهرمانان ثانویه به طور هماهنگ با عصبانیت ها، اقدامات غیرمنطقی و سردرگمی عمومی وضعیت را تکمیل کردند و بدون مزاحمت اوضاع را تشدید کردند.! اسکار به همه آنها فوری! طرح ایده اصلی حول پارادوکس زمان ساخته شده است که می تواند چندین خط زمانی موازی ایجاد کند. حوزه ای که قبل از "فیلم انسجام " در سریال «آنسوی مرز» به خوبی به نمایش درآمده بود، همیشه برایم جالب بوده و تعجب می کردم که چرا یکی دو فیلم در این زمینه از قلم افتاده است؟! دوستان به دلایلی دور هم جمع می شوند و شام می خورند. شخصیت اصلی Emm در مورد موارد گذشته صحبت می کند که ستاره های دنباله دار از کنار زمین عبور کردند و چگونه زندگی مردم را تغییر داد. علاوه بر این، گردابی از اتفاقات شروع می شود که بیننده را جذب می کند و تا آخر رها نمی کند. قطعا ارزش دیدن دارد، حتی اگر ایده اصلی را بدانید، اما پایان آن شما را شوکه خواهد کرد (البته اگر تخیل داشته باشید و بتوانید خود را به جای شخصیت اصلی تصور کنید). عمل طرفداران اکشن و جلوه های ویژه در این فیلم غذایی برای لذت بردن پیدا نمی کنند. همه چیز در خانه شکل می گیرد، حالت قهرمانان از نقطه اوج احساسات شدید به نقطه منفی ناامیدی تغییر می کند. این دقیقاً همان چیزی است که بیننده را بدون خون، "بوم" و "بنگ" از زوایای مختلف و سایر گرافیک های کامپیوتری جذب می کند. پس زمینه روانی روابط اجتماعی جالب ترین کنش در فیلم انسجام است. اگر حتی برای یک دقیقه بتوانید خود را به جای یکی از قهرمانان تصور کنید، به شما تضمین می دهم، به دلیل درک احتمال وقوع چنین اتفاقی در روزمره ما، خوابیدن در شب برای شما دشوار خواهد بود. زندگی البته، اکنون شکاکان عباراتی را به من نسبت می دهند که اگر هر فیلم ترسناکی به زندگی واقعی منتقل شود، دیگر اعصابی وجود نخواهد داشت. که من به آنها پاسخ خواهم داد: این "ترفند" فیلم انسجام است، که هیچ هیولا، خون آشام و بیگانه اختراعی وجود ندارد. افراد واقعی و یک محیط واقعی وجود دارد. وحشتناک واقعی! کار کارگردانی عالی و تقریباً اولین کار جیمز وارد بیرکیت. من مشتاقانه منتظر پروژه های جدید او هستم!

    1400/8/25 21:08

بیشتر بخوانید