وودی آلن: من همیشه خودم را رومانتیک می پنداشتم

وودی آلن


وودی آلن کارگردان آمریکایی (نام اصلی آلن استوارت کونیگزبرگ ) چهار بار برنده اسکار ، در اول دسامبر سال 1935 در نیویورک به دنیا آمد. او در سال های مدرسه با نام مستعار خود ، با نوشتن ستون های روزنامه ، شروع کرد. وی وارد دانشگاه نیویورک و سپس کالج شهر نیویورک شد ، اما از هیچ یک فارغ التحصیل نشد. در 19 سالگی ، آلن وارد بخش نوشتن NBC شد.

 

تا سال 1962 ، او ، با محاسبات خودش ، بیش از 20 هزار جوک برای کمدین های مختلف نوشت. در همان زمان ، بازی های او در ژانر استندآپ محبوبیت بیشتری پیدا می کرد. در سال 1965 ، اولین فیلم براساس فیلمنامه وی "تازه چه خبر ، پوسی کت؟" منتشر شد و در سال 1966 اولین نمایشنامه "آب نخورید" او به نمایش درآمد.

 

اولین کارگردانی وودی آلن در 1966 کمدی جاسوسی بود. چه خبر، تایگر لی‌لی؟  مجموعه ای از تقلیدهای پارودی را از ژانرهای مختلف - "موز" ، "خواب" و "عشق و مرگ" باز کرد. کمدی رمانتیک آنی هال در سال 1977 با استقبال گسترده مخاطبان و منتقدان روبرو شد و چهار جایزه اسکار بهترین فیلم ، بهترین فیلمنامه ، بهترین کارگردانی و  بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.

 

وودی آلن

 

وودی آلن دو بار اسکار بهترین فیلمنامه را برد - برای درام 1987 و هانا و خواهرانش و کمدی Midnight in Paris در سال 2012. در سال 2002 نیز به او نخل طلای افتخاری در جشنواره فیلم کن اعطا شد که فقط از اینگمار برگمن تقدیر شد.

 

از سال 1980 تا 1992 با بازیگر میا فارو رابطه داشت. این زوج به دلیل رابطه عاشقانه آلن با Sun-i Previn ، دختر خوانده فارو در ازدواج قبلی از هم جدا شدند. آلن و سون-یی پرون در سال 1997 ازدواج کردند. در سال 2014 ، دختر خوانده آلن ، دیلن فارو ، از آزار و اذیت آلن خبر داد.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید