افسانه سینما : پل نیومن صاحب معروف ترین چشم های آبی هالیوود

پل نیومن

پل نیومن با مشهورترین چشم های آبی تاریخ سینما در طول پنج دهه فیلم هالیوود زندگی حرفه ای موفقی داشته است. نام پل نیومن همیشه یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینمای آمریکا بوده است. او خود یک بار خاطر نشان کرد که چهره ای دارد که متعلق به یک دزد نیست. اما در همان زمان ، پل نیومن قلب میلیون ها بیننده را دزدید ، اما مهمتر از همه ، او تبدیل به نمادی شد که به تغییر درک بسیاری از افراد کمک کرد.

 

پل نیومن در 26 ژانویه 1925 در اوهایو به دنیا آمد. پدرش آرتور ساموئل نیومن (نویمان) و مادرش ترزیا فتسکووا اسلواکی بود. پسربچه در مدرسه ، علاقه خود را به تئاتر نشان می داد و مادرش از هر لحاظ این سرگرمی را تشویق می کرد. بنابراین برای اولین بار نیومن در 7 سالگی در تولید رابین هود اولین نمایش خود را انجام داد. پس از ترک مدرسه ، پل در نیروی دریایی خدمت کرد و هنگامی که جنگ پایان یافت ، او به خانه بازگشت.

 

 پل نیومن

 پل نیومن 

 

پدرش اندکی بعد درگذشت و پل نیومن یک فروشگاه کوچک لوازم ورزشی را به ارث برد. اما او درگیر مشاغل خانوادگی نبود و به سادگی تمام دارایی ها را فروخت.پل نیومن تحصیلات خود را ادامه داد و پس از آن ، دانشجوی دانشکده بازیگری دانشگاه ییل شد. پس از پایان تحصیلات در ،  پل نیومن به نیویورک نقل مکان کرد ، و در آنجا تحصیلات بازیگری خود را ادامه داد ، این بار طبق سیستم استانیسلاوسکی. از سال 1952 ، پل نیومن شروع به دریافت اولین پیشنهادات خود در مجموعه های تلویزیونی و تولیدات برادوی کرد.

 

 فقط دو سال بعد ، پل نیومن اولین نقش اصلی خود را در فیلم تاریخی جام نقره به دست آورد. متأسفانه این فیلم مورد انتقاد smithereens قرار گرفت و خود بازیگر یک بار اعتراف کرد که این فیلم را از همه فیلم های گرفته شده در دهه پنجاه بدترین فیلم می داند. خوشبختانه این مانع آینده شغلی موفق  پل نیومن نشد.

فیلم کسی اون بالا منو دوست داره  با بازی پل نیومن 

 پل نیومن

صحنه ای از فیلم کسی اون بالا منو دوست داره

 

بعد از درام 1956 Someone Above Loves Me ، که در آن پل نیومن در نقش بوکسور راکی ​​گراتزیانو بازی می کرد ، بسیاری شروع به صحبت در مورد ستاره در حال ظهور کردند. حتی او را با جیمز دین که سال قبل از دنیا رفته بود مقایسه کردند.با این وجود ظاهر درخشان تنها چیزی نبود که آنها را با دین متحد کرد. نیومون همچنین یکی از طرفداران مشتاق اتومبیلرانی بود. وی برای اولین بار در جریان فیلمبرداری فیلم برندگان در سال 1969 به این ورزش علاقه مند شد. او بعداً تیم Newman / Haas Racing خود را ایجاد می کند و در سال 1995 به پیرترین سوارکاری تبدیل می شود که تیمش در یک مسابقه رسمی برنده شد.

 

 پل نیومن
پل نیومن در مسابقات اتومبیلرانی شرکت می کند

 

اما این سالها بعد خواهد بود. و حالا ، روی صحنه فیلم بعدی - تابستان گرم طولانی - نیومن با همسر آینده خود جوآن وودوارد آشنا می شود ، که بعداً بیش از یک بار در صحنه فیلمبرداری با او کار می کند. اتفاقاً به بازی او در این فیلم جایزه ای در جشنواره فیلم کن اهدا شد.

 

 فیلم تابستان گرم طولانی با بازی پل نیومن 

 پل نیومن

 پل نیومن و جوان وودوارد در تابستان گرم طولانی

 

اما شهرت واقعی پس از انتشار اقتباس فیلم به همین نام از نمایشنامه تنسی ویلیامز گربه روی شیروانی داغ به  پل نیومن رسید. شریک وی در این پروژه الیزابت تیلور بود. شخصیت دشوار و درخشان شخصیت اصلی ، که علاقه اش به زندگی را از دست داده است ، اولین نامزدی اسکار خود را برای نیومن به ارمغان آورد. و ، گرچه آن سال جایزه به او تعلق نگرفت ، اکنون کل آمریکا نام این بازیگر را می دانستند.

 

 فیلم گربه روی شیروانی داغ  با بازی پل نیومن 

 پل نیومن

عکس از فیلم گربه روی شیروانی داغ

 

دهه 1960 اوج شکوفایی پل نیومن بود. این فیلم با مشارکت وی - خروج که داستان شکل گیری اسرائیل را روایت می کرد ، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در درام بیلیاردباز این بازیگر نقش یک بازیکن بیلیارد را بازی کرد. نامزد دیگر اسکار برای پل نیومن توسط وسترن هود آورده شد ، جایی که این بازیگر نقش یک زن بدجنس و زن بازیگر را بازی می کرد که به چیزی جز لذت و سود خود علاقه ای نداشت. به دنبال آن اقتباس سینمایی دیگری از تنسی ویلیامز - پرنده با صدای شیرین جوانی در سال 1966 ، آلفرد هیچکاک نیومن را به عنوان نقش اصلی در تریلر جدید خود پرده پاره دعوت کرد.

 فیلم پرده پاره  با بازی پل نیومن 

 پل نیومن

عکس از فیلم پرده پاره

پل نیومن پس از تحصیلات عالی ، تصمیم گرفت فقط به حرفه بازیگری اکتفا نکند. در سال 1968 ، او اولین فیلم خود را با نام ریچل ریچل کارگردانی کرد. این اقتباس فیلم مارگارت لارنس از God’s Mockery بود که داستان یک معلم ساده مدرسه را روایت می کرد. نقش اصلی درام  را همسرش جوآن وودوارد بازی کرد . اولین کارگردانی نیومن جایزه گلدن گلوب را به عنوان بهترین کارگردانی دریافت کرد.

 

 فیلم ریچل ریچل  با بازی پل نیومن 

 پل نیومن

جوان وودوارد و پل نیومن در صحنه فیلمبرداری ریچل ریچل

 

کار بعدی پل نیومن فیلم درام لوک خوش دست بود که در آن بازیگر نقش اصلی را بازی کرد. قهرمان او لوک مردی مستقل و با اراده قوی است که هیچ گونه تعدی به حیثیت خود را تحمل نمی کند ، و به همین دلیل در زندان به سر می برد.

 

 فیلم لوک خوش دست  با بازی پل نیومن

 پل نیومن

فیلم لوک خوش دست

از نظر پل نیومن ، عصر دهه 60 کمتر از آنچه آغاز شده بود به پایان رسید. آنها به همراه رابرت ردفورد در پردرآمدترین فیلم وسترن تاریخ فیلم ، بوچ کسیدی و ساندنس کید بازی کردند. شخصیت نیومن ، بوچ کسیدی ، واگن های قطار بانکی را سرقت می کند ، اما در عین حال وی در فیلم نماد روحیه آزادی و استقلال شخص در برابر قوانین مقرر است.

 

 فیلم بوچ کسیدی  با بازی پل نیومن

 پل نیومن

صحنه ای از فیلم Butch Cassidy and the Sundance Kid

 

سرنوشت در سال 1973 هنگام کار در فیلم کلاهبرداری ، نیومن و رادکلیف را دوباره روی صحنه می آورد. قهرمان پل نیومن یکی از باورنکردنی ترین ماشین های تاریخ را در نظر دارد تا انتقام مرگ دوستش را بگیرد. این داستان  7 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم را از آن خود می کند. در همان سال ، پل نیومن ، به همراه باربرا استرایسند ، استودیویی را تأسیس کردند که برای دفاع از منافع بازیگران در برابر تهیه کنندگان و استودیوهای فیلم سازی طراحی شده بود.

در سال 1972 ، فیلم درام تأثیر اشعه گاما بر گل‌های همیشه بهاری مردی در ماه منتشر شد و جوهر لطیف روح یک زن را آشکار کرد. این دومین اثر در فیلمبرداری پل نیومن است ، جایی که او به عنوان کارگردان بازی کرد. جوآن گرچه اسکار دریافت نکرد اما جوایز معتبری را دریافت کرد.

 

 فیلم کلاهبرداری  با بازی پل نیومن

 پل نیومن

 فیلم کلاهبرداری

 

روابط جوآن و پاول تحت الشعاع مرگ تنها پسرشان اسکات قرار گرفت (به غیر از او ، بازیگران دو دختر دیگر داشتند). وی در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر درگذشت و نیومن برای مدت طولانی احساس گناه خود را در عدم توانایی نجات پسرش از این اعتیاد می دانست. به یاد وی ، پل نیومن بنیاد اسکات نیومن را بنیان نهاد ، که برنامه های آموزشی را برای جوانانی که می خواهند از اعتیاد به مواد مخدر و الکل خلاص شوند ، فراهم می کند. علاوه بر این ، پل نیومن The Hole in the Wall Gang Camp در کانتیکت را تاسیس کرد ، یک اردوگاه پیشاهنگی تابستانی برای کودکان سرطانی.

 

شاید بیشترین ادای احترام به میراث پل نیومن ، بنیاد متعلق به نیومن باشد که همچنان سود خود را به امور خیریه اختصاص می دهد. بنیاد متعلق به نیومن همچنین از راهنمایی و آموزش رهبران جوانان حمایت می کند و فرصت هایی را برای آنها فراهم می کند تا از طریق یک برنامه کمک هزینه تحصیلی در کارهای غیرانتفاعی و بشردوستانه تجربه کسب کنند.

 

متأسفانه ، مرکز اسکات نیومن در سال 2013 به دلیل کاهش کمک ها منحل شد.  میراث وی مطمئناً ارزش تجلیل دارد زیرا همچنان بر دیگران تأثیر می گذارد و از آنها الهام می گیرند.

 

 پل نیومن

اسکات نیومن در کودکی با والدینش

 

طی دو دهه آینده ، نیومن به طور منظم دعوت می شد تا در نقش های متنوع ظاهر شود. او با کارگردان جان هاستون در کمدی وسترن زندگی و روزگار قاضی روی بینهمکاری کرد. در درامای بدون بدخواهی سیدنی پولاک ، نیومن نقش یک فروشنده مشروبات الکلی را بازی کرد که به طور غیرقانونی متهم به قتل شد. و سال بعد او به عنوان یک وکیل مست ، یک پرونده از دست دادن عمدی را به عهده گرفت. این درام حقوقی سیدنی لومت بود ، حکم.

 

 فیلم بدون سوءنیت  با بازی پل نیومن

 پل نیومن

قاب از فیلم بدون سوءنیت

 

و سرانجام ، پس از 6 نامزدی اسکار ، برای هفتمین بار ، پل نیومن جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت می کند. تندیس طلا با بازی در فیلم رنگ پول مارتین اسکورسیزی برای بازیگر آورده شده است. این فیلم دنباله فیلم 1961 Rascal بود که نیومن نیز در آن بازی کرد. اتفاقاً در کنار او ، یکی از نقش های اصلی را تام کروز بازی می کرد که تازه در حال صعود به اوج های شهرت بود.

 

 فیلم رنگ پول با بازی پل نیومن

 پل نیومن

 فیلم رنگ پول

دوره دهه 90 برای نیومن فقط با چند کار ارزشمند مشخص شده است. او در کمدی عجیب و غریب برادران کوئن ، هودسکر ، کارگزار و همچنین تراژی کمدی بدون احمق ها ساخته رابرت بنتون بازی کرد.

 

آخرین کار در حرفه پل نیومن نقش رهبر یک گروه گانگستری در فیلم جاده ای به سوی تباهی بود. این تصویر در سال 2002 منتشر شد. کارهای نیومن نامزدی اسکار ، بفتا و گلدن گلوب را دریافت کرده است.

 

 فیلم جاده ای به سوی تباهی با بازی پل نیومن

 پل نیومن

عکس از فیلم جاده ای به سوی تباهی

 

در تاریخ 25 مه 2007 ، بازیگر مشهور هالیوود پل نیومن بازنشستگی نهایی خود را اعلام کرد. پل نیومن اظهار داشت که دیگر قادر به بازی در سطح مناسبی نیست. در ژوئن 2008 ، این بازیگر افسانه ای با سرطان ریه در بیمارستان بستری شد. علی رغم معالجه ، این بازیگر در تاریخ 26 سپتامبر همان سال در سن 83 سالگی در خانه خود درگذشت.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید