لایزا مینلی رقابت سخت با مادرش جودی گارلند و زندگی مانند فیلم کاباره

لایزا مینلی

 

12 مارس هفتاد و پنجمین سالگرد خواننده و بازیگر مشهور آمریکایی ، لایزا مینلی ، برنده اسکار بود. او در تمام زندگی خود سعی داشت از زیر سایه مادر معروف خود ، جودی گارلند بازیگر خارج شود ، اما از بسیاری جهات سرنوشت دشوار او را تکرار کرد. رقابت آنها بلافاصله پس از تولد لایزا آغاز شد و حتی پس از مرگ جودی به پایان نرسید ...


تئاتر احمقانه و غیر منطقی در خانواده جودی گارلند

لایزا مینلی در کنار والدینش

لایزا مینلی در کنار والدینش |  عکس


مسیر زندگی لایزا از بدو تولد از پیش تعیین شده بود - والدین وی کارگردان برنده اسکار "وینسنت مینلی" و بازیگر زن گجودی گارلند" بودند و اجداد وی از اوایل قرن 18 به بازیگری مشغول بودند. بعدا ، لایزا گفت: " بازیگری در خون من است. من به خاطر این به عنوان یک اسب نژاد خوب بزرگ شده ام . " در 3 سالگی ، او برای اولین بار در کنار مادرش در صحنه فیلمبرداری ظاهر شد و از آن زمان نمی توانست زندگی دیگری را برای خودش تصور کند.

 

جودی گارلند به همراه دخترش

جودی گارلند به همراه دخترش |  عکس

 

او بسیار شبیه مادرش بود ، آنها یکدیگر را می پرستیدند ، اما در عین حال رابطه آنها عجیب و دردناک بود. با تولد دخترش ، جهان دیگر به دور ستاره هالیوود (جودی گارلند) نمی چرخید ​​، او دیگر از 13 سالگی که در فیلم "جادوگر اوز" بازی کرده بود ،و مورد ستایش جهانی که به آن عادت کرده بود ، را احساس نمی کرد.

شکست ها شروع به آزار او کردند ، کارگردانان دیگر جودی را در تصاویر قهرمانان عاشقانه نمی دیدند. افسردگی پس از زایمان به یک اختلال روانی تبدیل شد ، هر چیز کوچکی می توانست او را عصبانی کند ، او مبلمان و ظروف را خرد می کرد و حتی دو بار سعی کرد خانه خود را به آتش بکشد.

 

لایزا مینلی

لایزا مینلی در کنار والدینش |  عکس

 

لایزا بعدا در مورد مادرش گفت: " زندگی با این زن مانند تئاتر پوچ بود. من یک دوره سقوط  و شکست را در بزرگ شدن گذراندم. خیلی چیزها یاد گرفتم ، خیلی زود زود . " صبح جودی با آمفتامین شروع می شد و عصر با باربیتورات پایان می یافت. وقتی لایزا 4 ساله بود ، والدینش طلاق گرفتند ، به زودی مادرش دوباره ازدواج کرد و دو فرزند به دنیا آورد. مراقبت از آنها به دوش لایزا افتاد.

 

لایزا مینلی

جودی گارلند با کودکان |  عکس

 

در سن 12 سالگی ، او نه تنها رسیدگی به نوزادان ، بلکه پنهان کردن قرص ها را از مادرش و فراخوانی آمبولانس هنگامی که یک بار دیگر قصد خودکشی داشت را آموخته بود. 23 تلاش برای خودکشی انجام شده بود. قدرتمندترین تجربه کودکی لایزا ترس وحشت از دست دادن مادر و رها شدن بود.

 

رقبا در صحنه و پشت صحنه

لایزا مینلی

بازیگر جوان در کنار مادرش |  عکس

 

این دختر تنها وقتی که او روی صحنه آواز می خواند یا در فیلم بازی می کرد ، مادرش را سالم و خوشحال می دید. در سن 16 سالگی ، لایزا تصمیم گرفت از لس آنجلس به نیویورک نقل مکان کند. او وارد مدرسه هنر تئاتر شد و شروع به اجرا روی صحنه کرد که این نیز راه اصلی برای فراموش کردن همه مشکلات بود. از آن زمان ، او و مادرش در این حرفه رقبای هم شدند.

لایزا مینلی

بازیگران زن لایزا مینلی و جودی گارلند |  عکس

 

منتقدان پس از نمایش اولین موزیکال وی ، لایزا را کپی دقیق از جودی گارلند خواندند. شاید هر بازیگر زن مشتاق دیگری چنین مقایسه ای را چاپلوسانه بداند ، اما برای لایزا این جمله سنگین بود. او نمی خواست فقط سایه مادرش باشد ، فقط "دختر جودی گارلند زیبا". با این حال ، او خیلی زود موفق شد ثابت کند که به هیچ وجه از او کمتر نیست. در سال 1964 ، ستاره هالیوود به همراه دخترش در صحنه پالادیوم لندن اجرا کرد. بیشتر بینندگان به خاطر جودی گارلند به آنجا آمده بودند. با این حال ، دختر 18 ساله او به طور غیر منتظره روی صحنه از او پیشی گرفت و قهرمان عصر شد ، تماشاگران او را با کف زدن تحسین کردند. از آن زمان ، این ستاره جوان به تدریج مادرش را به سمت پس زمینه سوق داد ، که باعث افسردگی بیشتر او شد - اکنون جودی گارلند مجبور شد نگران مقایسه با یک دختر جوان و با استعداد باشد.

 

لایزا مینلی

لایزا مینلی بازیگر جوان در کنار مادرش |  عکس 

آنها تنها در صحنه رقیب نبودند. جودی گارلند 5 بار ازدواج کرد ، دخترش  4 بار! در همان زمان ، اولین ازدواج او با موسیقی دان پیتر آلن به دلیل خیانت پیتر آلن از هم پاشید (... با مادرش)! خود جودی آنها را معرفی کرد ، او دخترش را به ازدواج سوق داد و سپس با پیتر آلن رابطه برقرار کرد. لایزا مینلی با اطلاع از این موضوع اعلام کرد که دیگر مادر ندارد و ارتباط با او را متوقف کرد. و به زودی به او اطلاع دادند که جودی گارلند 47 ساله در اثر مصرف بیش از حد باربیتورات درگذشته است. از آن زمان به بعد ، لایزا احساس گناه ، ترس مادی از رها شدن و پیش فرض اینکه او زندگی خود را به همان روش ، در همان سن پایان از دست خواهد داد ، گذشت.

 

لایزا مینلی

از فیلم کاباره * Cabaret * ، 1971 |  عکس

 

جودی گارلند پیروزی دخترش را نمی دید ، اگرچه به سختی از او راضی بود. 2 سال و نیم پس از درگذشت وی ​​، فیلم موزیکال "کاباره" با بازی لایزا مینلی در نقش اصلی منتشر شد. این اثر باعث محبوبیت جهانی این بازیگر و چندین جایزه معتبر سینمایی از جمله گلدن گلوب و اسکار شد. و پاداش اصلی این بود که آنها سرانجام او را دختر جودی گارلند صدا نکردند: " معلوم شد که این خواننده مینلی ، به زیبایی می رقصد ، و معلوم است که این رقصنده مینلی فوق العاده بازی می کند. و این مینلی واقعاً هیچ چیز از مادر افسانه ای اش کمتر ندارد . "

 

لایزا مینلی

لایزا مینلی در * فیلم کاباره * و در * اسکار * |  عکس

 

فیلم کاباره به استعاره ای برای کل زندگی او تبدیل شده است. او خود را با تعداد زیادی از طرفداران محاصره کرد به طوری که این سر و صدا فکر او را در مورد تنهایی زدود. در دهه 1970. افسانه هایی در مورد عاشقانه های بیشمار او پخش می شد ، در روزنامه ها او را "ماشین عشق" و "خورنده خوشبختی شخص دیگری" لقب می دادند. همسر باردار مارتین اسکورسیزی تقاضای طلاق کرد و وی را به خیانت با لایزا مینلی متهم کرد. و هنرمند اندی وارهول صحنه زیر را به خاطر آورد: " روز دیگر لایزا مینلی با همسرش جک هیلی دست در دست در خیابان راه می روند و به طور تصادفی با مارتین اسکورسیزی برخورد می کند. مارتین درست در وسط خیابان فریاد می زند که لایزا با میخائیل باریشنیکوف رابطه دارد: "چطور می توانی ؟!" ، و بعد با همان روحیه ... و همه اینها در جلو  شوهر لایزا مینلی  ، که در همان نزدیکی ایستاده است!  گفته می شود."

 

لایزا مینلی

بازیگر و خواننده لایزا مینلی |  عکس

 

او تمام اشتباهات مادرش را تکرار کرد ، به الکل و داروهای غیرقانونی سوق داده شد و همچنین چندین دوره توانبخشی را نیز بدون موفقیت پشت سر گذاشت. بازگشت به اوایل دهه 1980. اعتیاد بر سلامتی او تأثیر می گذارد - او بد ظاهر می شد ، کلمات آهنگ ها و کل مونولوگ ها را در اجرا فراموش می کرد. 

 

آشتی با گذشته

لایزا مینلی

 

او فقط در بزرگسالی توانست درک کند که در تمام زندگی خود دختری سرکش باقی مانده و سعی دارد چیزی را به مادرش ثابت کند. یک روز دکتر در نامه ای به مادرش به او توصیه کرد که تمام نارضایتی ها و ترس های ناگفته را دور بریزد. او سه روز با خواندن این نامه هق هق گریه کرد. تنها پس از آن ، او احساس کرد که در حال بهبود است: « برای اولین بار پس از سالها ، آرامش در روح من حکم فرما شد. برای اولین بار در زندگی خود درگیری با خودم را متوقف کردم و از همه مهمتر ، فهمیدم که مادرم را واقعاً چقدر دوست دارم و دوست دارم و چقدر به او مدیون هستم . "

 

در دهه 2000 خود این هنرمند با اهدای مبالغ زیادی به مراکز توانبخشی به دیگران در جهت خلاص شدن از اعتیاد کمک کرده است. او مدتهاست که در فیلم ها بازی نمی کند ، آخرین فیلم با مشارکت او در سال 2013 اکران شد. علی رغم مشکلات متعدد سلامتی ، لایزا مینلی هنوز در جمع ظاهر می شود و در رویدادهای اجتماعی شرکت می کند.

 

لایزا مینلی

بازیگر و خواننده لایزا مینلی |  عکس

 

لایزا مینلی سرانجام با گذشته و شیاطین درونی خود صلح کرد: در مورد آنچه دیروز اتفاق افتاده هیچ کاری نمی توانید انجام دهید . تمام شده و رفته .نیازی به ترس از فردا نیست ، زیرا هنوز نیامده است. شما باید در همان جایی که هستید ، در امروز  بمانید  همه چیز ، خوب است .

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید