چگونه به عزیزانمان کمک کنیم تا دیابت خود را کنترل کنند

مراقبت از شخص مبتلا به دیابت کار ساده ای نیست. علاوه بر سوق دادن به سمت عادت های سالم، باید قند خون عزیزتان را مرتب چک کنید، مقادیر فشار خون و کلسترول را زیر نظر داشته باشید و انسولین را مدیریت کنید.
اما اجازه ندهید لیست کار های بالا شما را بترساند. با کمی آموزش، برنامه ای منظم و دیدگاهی مثبت، شما و فرد مورد مراقبت شما می توانید دیابت را تحت کنترل خود در آورید.


اول از همه سعی کنید اصطلاحات تخصصی و هدف های کلیشه ای در دیابت را به حداقل برسانید. برای مثال، A1C تستی است که از طریق آن می توان مقادیر متوسط قند خون یک فرد را در دو یا سه ماه گذشته اندازه گیری کرد. نام های دیگر این تست شامل هموگلوبین A1C یا هموگلوبین گلیکوزیله هستند. تشخیص های مختلفی برای نتایج بهینه ی این تست وجود دارد که مقادیر کمتر از 6.5 تا 7 درصد را در بر میگیرند. شما باید از پزشک مخصوص فرد بخواهید تا مقدار هدف را مشخص کند.
تست های گلوکز خون نیز وجود دارند که نتایج سریع تری به شما می دهند و می توان آن ها را در حین خوردن غذا یا بعد از آن انجام داد. تست هایی که قبل از خوردن غذا و با معده ی خالی گرفته می شوند، preprandial نامیده می شوند و تست هایی که دقیقاً بعد از شروع خوردن انجام می شوند، postprandial نام دارند. هدف های پیشنهادی برای تست های preprandial از 70 تا 130 میلی گرم بر دسی لیتر متغیرند. در حالی که مقادیر بهینه برای تست های postprandial میتوانند کمتر از mg/dL 140 و نه بیشتر از mg/dL 180 تعریف شوند.
آزمایش های فشار خون و کلسترول باید توسط پزشک انجام شوند اما باید در نظر داشته باشید که افراد با دیابت در معرض ریسک فشار خون و کلسترول بالا قرار دارند. بنابراین بهتر است که فرد را به مصرف کمتر غذا های چرب و شور و فعالیت بدنی منظم ترغیب کرده تا سیستم قلبی و عروقی آن ها عملکرد خوبی داشته باشد.
مدیریت انسولین می تواند مسئولیت دلهره آوری برای برخی افراد مببتلا به دیابت و مراقبان آن ها باشد. در حالی که این موضوع حقیقت دارد که با سرنگ و تزریق سر و کار دارید، اما روش کار بسیار ساده است و همواره روش های جدیدی برای ورود انسولین به بدن ارائه می شود. در دیابت نوع 2 همیشه به انسولین نیاز نیست. تا وقتی که پانکراس به کار خود ادامه می دهد، با رژیم غذایی سالم و ورزش می توان از تزریق انسولین معاف بود. اما چون دیابت یک بیماری پیش رونده است، بیشتر بیماران نهایتاً نیاز به دارو پیدا می کنند تا به بدن خود کمک کنند که بهتر از انسولین استفاده کند و برخی نیز به خود انسولین نیاز پیدا می کنند.
با پزشک خود درباره ی اینکه انسولین به چه مقدار نیاز است و بهترین راه مصرف آن چیست مشورت کنید.
می توانید تقویمی تهیه کنید و در آن قند خون، کلسترول، فشار خون و زمان های تزریق انسولین را یادداشت کنید. هر گاه رویه های ثابتی را به دست آوردید متوجه خواهید شد که مدیریت دیابت راحت تر از آنچه که فکر می کردید بوده است.

پست های مرتبط :

انواع دیابت

رژیم غذایی برای دیابتی ها

پیوند ISLET

چگونه به عزیزانمان کمک کنیم تا دیابت را کنترل کنند.

9ماده غذایی شگفت انگیز برای دیابتی ها

کنترل سطح قند خون در دیابت نوع 2

انتخاب جوراب مناسب برای پای دیابتی

در مورد دیابت بیشتر بدانید

دیابت را جدی بگیرید

دانستن الفبای (ABC) دیابت

یاد بگیرید که چگونه با دیابت­ زندگی کنید

بیماران دیابتی از روال عادی مراقبت مطلع شوید تا سالم بمانید

پیش­ دیابت و مقاومت به انسولین چیست

چگونه مقاومت به انسولین به دیابت نوع 2 و پیش دیابت مربوط می­شود

آیا مقاومت به انسولین و دیابت می توانند معکوس شوند

چه گام هایی می تواند مقاومت به انسولین و پیش دیابت را معکوس کند

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Caden 307 :

    I feel so much happier now I unaerstdnd all this. Thanks!

    1395/8/1 19:37

بیشتر بخوانید