پیشگیری از آلزایمر

طبق اظهارات پزشکان آلزایمر بخش اجتناب ناپذیری از پیری است. "دکتر شاراد پل"  میگوید

درواقع بسیاری از علائم مشخصه آلزایمر ، مانند از دست دادن حافظه و سردرگمی را میتوان جلوگیری یا کاهش داد.

یک جراح سرطان پوست، پزشک خانواده و نویسنده بهداشت ژنتیک اظهار داشته ما با رعایت برخی موارد میتوانیم از آلزایمر خود و عزیزانمان جلوگیری کنیم. 

سخنان مبهم و بی ربط می تواند نشانه ی اولیه ی آلزایمر باشد

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر



1-  ترک سیگار
یکی از موثرترین روش برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ترک سیگار میباشد. آمار بین المللی آلزایمر نشان داده احتمال مبتلا شدن افراد سیگاری به آلزایمر 45درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری میباشد. بنیاد کشف دارو و آلزایمز گزارش داده ترک سیگار در هر زمان میتواند خطر ابتلا را کاهش دهد. حتی ترک سیگار پس از چند دهه نیز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. افرادی که سیگاری نیستند اما در تماس مستقیم دود سیگار هستند نسبت به افراد سیگاری بیشتر در معرض آلزایمر قرار میگیرند. تماس با دود سیگار باعث درگیری عروق مغزی و ایجاد آلزایمر ناشی از درگیری عروق میشود


2- ترک مشروبات الکلی
ترک مشروبات الکلی نیز مانند ترک سیگار میتواند خطر کلی آلزایمر را کاهش دهد. بطور کلی نوشیدن یک الی 3لیوان مشروبات الکلی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش میدهد. با این حال نوشیدن مقدار متوسط آن ممکن است خطر ابتلا به سکته را کاهش دهد و با باز کردن رگهای خونی خطر لخته شدن خون و در نهایت بیماری های قلبی را کاهش میدهد. اما اگر شما مشروبات الکلی مصرف نمیکنید هیچوقت بخاطر فواید آن این کار را انجام ندهید.


3- فعالیت بدنی
فعالیت یک روش بسیار خوبی برای پیشگیری از آلزایمر است. درست است که فعالیت ها برای آلزایمر مفید است ولی سعی کنید متناسب با سن فعالیت داشته باشید. حرکات یوگا، پیاده روی، دوچرخه سواری در کاهش استرس و فشار خون و حفظ تعادل موثر میباشند. یک گروه از محققین دودسته 16نفری بالای 67سال را انتخاب کردند: یک دسته بمدت 6ماه، 4بار در هفته ورزش های هوازی نظیر تردمیل و دوچرخه ثابت داشتند و دسته دوم در مدت مشابه و به تعداد دفعات یکسان گروه ورزشی هوازی، ورزش استقامت انجام دادند، با توجه به اینکه تمامی شرکت کنندگان مبتلا به اختلال شناختی خفیفی بودند، بعد از گذشت 6ماه اسکن مغزی افراد نشان داد در گروه ورزش هوازی حجم مغز افراد نسبت به گروه ورزش استقامت افزایش بیشتری یافته بود. همچنین طبق یافته محققان گروه هوازی شاهد بهبود قابل توجهی در حافظه و مهارت های فکری بودند.

4- مصرف غذاهای مفید

آنچه در مصرف غذاها باید مد نظر داشته باشید نوع غذاهایی است که روزانه مصرف میکنید، رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای میتواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. این رژیم غذایی شامل مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا، دانه غلات مثل گندم و برنج، همراه با گوشت قرمز حداقل و  فرآورده های لبنی میباشند. تحقیقات نشان داده است افراد مسن تر که رژیم غذای مدیترانه ای را رعایت مینمایند نسبت به انواع دیگر رژیم های غذایی کمتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار میگیرند.

با آلزایمر خداحافظی کنید

تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر

5- خواب کافی

خواب خوب و کافی ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. دانشگاه برکلی(Berkeley)  اعلام داشته افرادی که به بی خوابی مبتلا هستند درصد بتاآمیلوئید خون آنها افزایش میابد که باعث بیماری آلزایمر، شایعترین نوع آلزایمر میگردند. بهترین روش برای مبارزه با بی خوابی کاهش استرس از طریق حرکات یوگا و تمرکز میباشد، سعی کنید از خوردن قرص های خواب آور وغذاهای کافئین دار و شیرین در شب بپرهیزید. محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده اند بعضی از افراد با وارد شدن به دوران سالمندی، توانایی لازم برای داشتن خواب عمیق را از دست میدهند. این مسئله میتواند پیامد های منفی و مخربی را برای سالمندان داشته باشد.

سالمندانی که چندین بار در شب از خواب بیدار میشوند در معرض ابتلا به آلزایمر هستند پس بهتر است از دوران میانسالی بفکر چاره باشیم.


6- یادگیری زبان جدید

یاد گیری زبان جدید با آلزایمر بی ارتباط نیست، هنگامی که یادگیری زبان جدید را شروع میکنید مغز به شروع به فعالیت کرده و عصب های آن تحریک میشوند و این عمل مغز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. اگر یادگیری زبان در سنین پیری بسیار مشکل است بهتر است بجای یادگیری زبان از جدول های سودوکو یا پازل استفاده شود.
 تجربیات خود را در مورد علائم و درمان بیماری آلزایمر با کاربران به اشتراک بگذارید.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید