التهاب مثانه در زنان باردار

در


عفونت علامت دار مثانه، التهاب مثانه نام دارد و علائم بالینی آن در زنان باردار و غیر باردار یکسان هستند: سوزش ادرار، خون در ادرار، چرک در ادرار، فوریت و تکرر ادرار. زنان بارداری که در مورد سوزش ادرار شکایت دارند باید به سیستیت حاد مشکوک باشند، و آزمایش ادرار و کشت ادرار باید به منظور راهنمایی برای بهترین درمان آنتی بیوتیکی انجام شوند. همچنین در زنان باردار سوزش ادرار می تواند نتیجه ی واژینیت یا اورتریت باشد و می تواند با حضور باکتریوری متمایز شود. تشخیص آن در یک زن باردار علامت دار با شناسایی رشد باکتری در کشت ادرار تایید می شود: شمارش کمّی ≥105 واحد شکل دهنده ی کلنی (CFU) / میلی لیتر، و یا ≥103 CFU/ml و پیوری (> 7 سلول سفید خون / میلی لیتر). 
درمان سیستیت حاد در زنان باردار شامل درمان تجربی با آنتی بیوتیک در زمان آغاز شکایت از سوزش ادرار می باشد، پس از آن به فراخور نتایج کشت، الگوی حساسیت جاندار جدا شده و کشت های پس از آن باید جهت تایید عقیم سازی ادرار انجام شوند . همچنین در تعیین عوامل درمان تجربی باید هر گونه اطلاعات میکروبیولوژیکی قبلی و ایمنی دارویی از جمله مرحله خاص بارداری در نظر گرفته شوند . جدول پایین نشان می دهد که عوامل ضد میکروبی بالقوه و انتخاب بین آنها باید بر اساس عوامل متعددی به طور جداگانه صورت گیرد از جمله سابقه آلرژی بیمار، الگوهای کار و رفتار محلی، شیوع مقاومت در جامعه محلی، در دسترس بودن و هزینه. یک کاوش آماری نشان داد که بین رژیم های مختلف آنتی بیوتیک از نظر نتایج میزان علاج، عفونت مکرر، بروز زایمان زودرس، و نیاز برای تغییر آنتی بیوتیک ها هیچ تفاوت بزرگی وجود دارد .


مدت زمان بهینه درمان سیستیت نامشخص است، اما معمولا سه تا هفت روز کافی است. به نظر می رسد هیچ تفاوتی بین دوره های آنتی بیوتیک کوتاه و طولانی تر وجود ندارد و درمان تک دوز به fosfomycin محدود می شود. بیمارانی که در معرض خطر بوده اند یا سابقه عفونت با انتروباکتریاسه مولد ESBL داشته اند را می توان با نیتروفورانتوئین و fosfomycin و پس از آن متناسب با نتایج کشت درمان کرد. برای زنان مبتلا به باکتریوری مداوم یا مکرر، آنتی بیوتیک های سرکوبگر یا پیشگیری کننده ممکن است علاوه بر درمان مجدد، تضمین کننده باشند.

آنتی بیوتیک

دوز

مدت زمان

نشانه

یادداشت

Nitrofurantoin monohydrate/

macrocrystals

100 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت

7 -5 روز

 

AS,C

اجتناب در سه ماهه اول

Amoxicillin

500 میلی گرم خوراکی هر 8 ساعت

7 -3 روز

 

AS, C

ضد باکتری در برابر بیماریزاهای ادراری.

Amoxicillin clavulanate

500 میلی گرم خوراکی /  داخل وریدی هر 8 ساعت 

 

10 -7 روز

 

C, P

گزینه ای برای پاتوژن­های مقاوم در برابر بتالاکتام

Ampicillin sulbactam

هر 6 ساعت 3 گرم داخل وریدی

14- 10 روز

 

C, P

گزینه ای برای پاتوژن­های مقاوم در برابر بتالاکتام

Ampicillin

+

Gentamicina

هر 6 ساعت 2 1 گرم داخل وریدی

هر 8 ساعت 5/1 میلیگرم/کیلوگرم داخل وریدی

 

14- 10 روز

 

P

اولین انتخاب برای بیماران با پیلونفریت

Cephalexin

500 میلی گرم خوراکی هر 6 ساعت

7- 3 روز

 

AS,C

ضد باکتری در برابر بیماریزاهای ادراری.

Cefpodoxime

100 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت

7 -3 روز

 

AS,C

ضد باکتری در برابر بیماریزاهای ادراری.

Ceftriaxone

1 گرم وریدی یا عضلانی هر 24 ساعت

14 -10 روز

 

P

گزینه­ای برای بیماران سرپایی

Cefepime

1 گرم وریدی هر 12 ساعت

 

14- 10 روز

 

P

انتخاب برای HAI

Piperacillin tazobactam

375/3 گرم وریدی هر 6 ساعت

14- 10 روز

 

P

انتخاب برای HAI

Trimethoprim sulfamethoxazole

160/800 میلی گرم (یک قرص دوقلوی قدرتی) هر 12 ساعت

 

7 -3 روز

 

AS,C

اجتناب در سه ماهه اول و در مدت بارداری  

Ertapenem

1 گرم وریدی یا عضلانی هر 24 ساعت

14 -10 روز

 

P

درمان ESBL

Meropenem

1 گرم وریدی هر 8 ساعت

14 -10 روز

 

P

درمان ESBL

Doripenem

500 میلیگرم وریدی هر 8 ساعت

14 -10 روز

 

P

درمان ESBL

Fosfomycin

3 گرم به صورت خوراکی به صورت تک دوز

تک­دوز

AS,C

ضد باکتری در برابر بیماریزاهای ادراری.

علائم اختصاری: :AS باکتریوری بدون علامت؛  C: عفونت مثانه؛  P: پیلونفریت؛  IV: داخل وریدی؛  IM: عضلانی؛  HAI: بهداشت و درمان مرتبط با عفونت؛ ESBL: باکتری های مولد بتالاکتاماز با طیف گسترده (ESBL)  

نکته مهم

 این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.(سیارک)

در سیارک بخوانیم:

 عفونت های ادراری

علل و علائم مثانه عصبی

عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی

عفونت ادراری در دوره ی بارداری 

آیا ماست می تواند عفونت قارچی واژن را درمان کند 

درمان عفونت ادراری را با آبِ ذغال اخته متوقف کنید 

5 دلیل که ممکن است عفونتهای ادراری به عفونتهای کلیه منجر شود

نظرات

در ادامه بخوانید...

سنگ کلیه ، علت و علائم

در
سنگ کلیه علت و درمان

 

سنگ کلیه

پیشرفت و تشکیل سنگ کلیه توسط عوامل مختلف، از جمله تغذیه و حتی منطقه ای که در آن زندگی می کنید، تحت تاثیر قرار می گیرد.سنگ های کلیه، در عملکرد طبیعی کلیه ها و دستگاه ادراری اختلال بوجود می آورند. سنگ ها می توانند عوارض جدی ایجاد کنند، و همچنین باعث ناراحتی زیادی می شوند.
درمان سنگ کلیه پس از تشخیص توسط پزشک تجویز می شود. در برخی موارد ممکن است جراحی ضروری باشد، امادر بعضی موارد، رژیم غذایی خاص و مصرف داروهایی که به شکستن و حذف سنگ ها کمک می کند، کافی است.
 
علامت اصلی که می تواند از نشانه های سنگ کلیه باشد، درد بسیار شدید است. حملات درد ممکن است با تهوع، استفراغ، لرز، تب همراه باشد. در چنین مواردی، شما باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید. همچنین سنگ های کلیه می توانند با ادرار مکرر، خون در ادرار آشکار شوند.
از نظر جنس ۸۵ درصد سنگ‌های کلیه کلسیمی‌ و مابقی سنگ‌هایی با ترکیبات اسید اوریک  و مرکب از اسید اوریک، کلسیم  و سنگ‌های عفونی‌ هستند. در سنگ‌های عفونی ترکیبات بالا با عفونتی که در کلیه یا مثانه وجود دارد ترکیب و تشکیل سنگ بزرگی را داده است
 
طبق گفته پزشکان، تشکیل سنگ های کلیه تحت تأثیر بسیاری از عوامل ژنتیک، محیط زیست (آب منطقه) و تغذیه است. به عنوان مثال، در آب و هوای گرم به علت کمبود آب خطر سنگ کلیه بیشتر وجود دارد، بنابراین رژیم نوشیدن آب بسیار مهم است. علاوه بر این، ظهور سنگهای کلیه می تواند کمبود ویتامین های خاصی را ایجاد کند، فراوانی گوشت در رژیم غذایی در برابر کمبود فیبر و سوء مصرف الکل هم یکی دیگر از بروز سنگ های کلیوی می باشد.

 

آیا ویتامین C می تواند باعث سنگ کلیه شود

ویتامین C به عنوان ویتامین فوق العاده مفید برای سلامت انسان محسوب می شود، اما کارشناسان به مردم هشدار می دهند که مصرف زیاد ویتامین C خطرناک است. واقعیت این است که ویتامین C می تواند سنگ کلیه را در مردان تحریک کند.
 
تحقیقات در این زمینه توسط محققان موسسه کارولینسکا استکهلم در سوئد انجام شده است. به عنوان بخشی از این آزمایش، دانشمندان اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی بیش از 48 هزار نماینده از مردان را که سن آنها بین 45 تا 79 سال بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در میان همه افراد، پزشکان سنگ کلیه را در 436 مرد یافتند.
 
معلوم شد که این بیماران دوزهای بالایی از ویتامین C مصرف می کردند و حدود 1000 میلی گرم اسید آسکوربیک مصرف می کردند. بنابراین، خطر بیماری کلیه دو برابر شده است.
 
دانشمندان بر این باورند که نتایج تحقیقات را نمی توان برای زنان اعمال کرد.همچنین آنها معتقدند که سنگهای کلیه به کیفیت و دوز مواد مغذی دیگری که فرد با اسید آسکوربیک، ویتامین C مصرف می کند بستگی دارد.

 

آیا آنتی بیوتیک ها می توانند سنگ کلیه ایجاد کنند

دانشمندان آسیب ناشی از آنتی بیوتیک ها را اعلام کرده اند. آنها معتقدند که آنتی بیوتیک ها می توانند باعث ایجاد سنگ کلیه شوند. 
 
تحقیق در این زمینه شامل دانشمندان آمریکایی شد. آنها تاریخچه پرونده ها را از 26 هزار بیمار که سنگ کلیه داشتند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. معلوم شد که شکل گیری سنگها با استفاده از آنتی بیوتیک ها از گروه های فلوروکینولون ها، سفالوسپورین ها، سولفونامید ها، نیتروفوران ها و پنی سیلین های وسیع عمل می کند. قابل توجه است که کودکان و نوجوانان در معرض بیشترین خطر هستند. 
 
همچنین دانشمندان متوجه شده اند که احتمال تشکیل سنگ در چند ماه بعد و  حتی  سال پس از مصرف آنتی بیوتیک ها ادامه دارد. 
 
دانشمندان بر این باورند که این ممکن است به دلیل این واقعیت باشد که پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، باکتری های مفید در روده انسان می میرند. 
 
با این حال، دانشمندان باور ندارند که به این دلیل، باید از آنتی بیوتیک ها اجتناب کنید. در هر صورت، چنین درمانی با آنتی بیوتیک ها باید موجه باشد.

نظرات

در ادامه بخوانید...