بهترین خوراکی ها برای بهبود کارکرد مغز انسان بخش دوم

کیمچی

غذا ها و خوراکی های تخمیر شده به هنگام هضم و وارد شدن در دستگاه گوارشی ممکن است احساس ناخوشایندی برای فرد رقم بزنند، با این وجود، نکته ای که در خصوص این گونه خوراکی ها وجود دارد، خواص بسیار زیاد آن ها برای مغز  و کارکرد آن است. از آن جایی که مغز و روده ارتباط بسیار نزدیک و مستقیمی با یکدیگر دارند، پس از مصرف کیمچی که نوعی کلم به خصوص متعلق به کره است، سلامت مغز و کارکرد آن به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته و از شدت یافتن اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی جلوگیری می شود.

تمشک

این مورد از جمله جایگزین هایی است که می توان به جای توت فرنگی برگزید و کسانی که چندان علاقه ای به توت فرنگی ندارند، می توانند همان فواید را با خوردن تمشک به دست آورند. تمشک نیز همانند توت فرنگی از منابع غنی فلاونوئید ها به شمار می رود و ایجاد اختلال در مهارت های شناختی مربوط به مغز را (اختلالی که به واسطه کهولت سن رخ می دهد) به تعویق می اندازند. تمشک و مواد خوراکی شبیه به آن، باید مد نظر کسانی قرار بگیرد که وارد دهه ششم یا هفتم زندگی خود می شوند، چرا که در آن زمان، مهارت های ذهنی و سلامت مغز به طور جدی تری به خطر می افتد و با خوردن خوراکی هایی این چنینی می توان از بسیاری از این اختلالات پیش گیری کرد.

هویج

هویج از جمله سبزیجاتی است که تقریبا همه از تأثیر آن بر چشم و افزایش سلامت آن آگاهی دارند، اما جالب است بدانید که خوردن هویج بر کارکرد مغز نیز تأثیر گذاشته و برای آن مفید است. تحقیقاتی در سال 2010 در خصوص این ماده خوراکی صورت گرفته و نتایج حاکی از آن است که هویج، حاوی مقادیر زیادی لوتئولین است که می تواند التهابات موجود در مغز را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده و کارکرد حافظه فرد را نیز بهبود بخشد. علاوه بر این، هویج هم از جمله خوراکی هایی است که خطر ابتلا به اختلالات ناشی از کهولت سن را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

تخمه آفتابگردان

حتما نباید عاشق فعالیت های ورزشی و یا تماشای آن ها باشید تا از خوردن تخمه آفتابگردان لذت ببرید. تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین  E ( ای) است و مصرف مداوم آن می تواند تأثیر بسزایی بر سلامت مغز داشته باشد و از افول مهارت های شناختی جلوگیری می کند. علاوه بر این ها، خوردن تخمه آفتابگردان به بهبود کارکرد مغز نیز کمک می کند.

بادام زمینی

یکی از مواردی که در بخش پیشین مقاله اشاره ای به خواص آن برای مغز شد، عدس بود؛ بادام زمینی نیز همانند عدس سرشار از فولات (یا فولیک اسید) است و مصرف مداوم آن می تواند باعث بهبود کارکرد حافظه و پردازش اطلاعات در مغز شود. علاوه بر این ها، تحقیقاتی که در سال 2015 در این خصوص صورت گرفته است، نشان می دهد خوردن بادام زمینی در کاهش خطر ابتلا به افسردگی و یا کم کردن اختلالات ناشی از افسردگی نیز مؤثر است. می توان برای عصرانه مقداری بادام زمینی همراه خود برد و به هنگام فراغت مصرف کرد و یا این که صبح خود را با خوردن کمی کره بادام زمینی آغاز کنیم.

کلم

کلم نیز از دیگر خوراکی هایی است که به واسطه طعم به خصوص اش، خیلی کسی از آن با اشتیاق سخن نمی گوید و معمولا در رژیم غذایی افراد جایی ندارد؛ جایی که به واسطه خصوصیات منحصر به فرد کلم برای سلامتی، کاملا لایق آن است. تحقیقاتی در سال 2012 در این خصوص صورت گرفته است و نتایج نشان می دهد کلم نیز از جمله خوراکی هایی است که سرشار از زآگزانتین و لوتئولین می باشد؛ این دو ترکیب شیمیایی منحصر به فرد موجود در کلم، می توانند کاهش عملکرد مغز به واسطه کهولت سن را به طور قابل ملاحظه ای به تعویق بیندازند و نیز خطر رخ دادن سکته های مغزی را کاهش می دهند.

خیار شور

همانند آن چه در خصوص کیمچی عنوان شد، خیار شور هم از جمله خوراکی هایی به شمار می رود که در ساخت آن از فرایند تخمیر استفاده شده است. خیار شور از جمله مواد خوراکی ای است که میزان کالری موجود در آن بسیار کم بوده و سرشار از پروبیوتیک ها است و تحقیقاتی که در سال 2014 در این خصوص انجام گرفته است، نشان می دهد خوردن چند دانه خیار شور در طول روز می تواند تأثیر بسزایی بر سلامت مغز داشته باشد. طعم خوب خیار شور این کار را به مراتب راحت تر می کند.(کسانی که فشار خون بالا دارند به خاطر نمک زیاد مصرف نکنند)

روغن زیتون

دفعه بعدی که هوس خوردن کمی سبزیجات پخته شده کردید، بهتر است کمی روغن زیتون بر روی آن بریزید و به ترکیب خود بیفزایید. اخیرا تحقیقاتی در خصوص این ماده خوراکی صورت گرفته و نتایج نشان می دهد که مصرف مداوم روغن زیتون می تواند به بهبود کارکرد حافظه و نیز عملکرد فرد در فرایند یادگیری کمک شایانی کند. علاوه بر این ها، مصرف روغن زیتون می تواند از شکل گیری اختلالات عصبی ای که در نهایت منجر به بروز بیماری هایی چون آلزایمر می شوند، جلوگیری کند.

خواص روغن زیتون 

مارچوبه

مارچوبه نیز از جمله خوراکی هایی است که سرشار از فولات (یا فولیک اسید) است و مصرف مداوم آن ثمرات بسیار زیادی برای سلامت مغز دارد. تحقیقاتی که در سال 2007 در این خصوص صورت گرفته است نشان می دهد ویتامین های موجود در مارچوبه می تواند به طور قابل ملاحظه ای از ضعف عملکرد های مربوط به مهارت های شناختی در افراد مسن تر بکاهد.

گینکو

ممکن است در حال قدم زدن در پیاده رو باشید و توت هایی روی زمین ببینید که تقریبا به رنگ هلو هستند؛ این توت ها به احتمال زیاد میوه درخت گینکو هستند. نام دیگری که برای این توت به خصوص در نظر گرفته اند «داروی مغز» است و به واسطه خواص بسیار زیادی که برای سلامت مغز دارد این نام را برای آن در نظر گرفته اند. تحقیقاتی در مرکز سلامت دانشگاه مریلند در این خصوص صورت گرفته و نتایج حاکی از آن است که مصرف مداوم گینکو می تواند خون رسانی به مغز را افزایش داده و برای سلامت آن بسیار مفید باشد.

کلم بروکسل

کلم معمولی تنها سبزیجاتی نیست که بسیاری از خوردن آن پرهیز می کنند و در عین حال از منابع غنی زآگزانتین و لوتئولین به شمار می رود و در حقیقت کلم بروکسل نیز ساختاری بسیار همانند با کلم معمولی دارد و این دو ترکیب شیمیایی را در خود دارد که پیش از این در خصوص فواید آن برای مغز توضیحاتی داده شد. علاوه بر این، کلم بروکسل حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان نیز هست که می توانند در جلوگیری از بروز اختلالات مربوط به مهارت های شناختی مرتبط با مغز کمک رسان باشند.

مریم گلی

اضافه کردن مقدار اندکی از این سبزی معطر به مواد اولیه غذایی که در حال طبخ آن هستید، می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت مغز و قدرت تفکر تان داشته باشد. در سال 2003 تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفت و به افرادی پیش از آنکه آزمونی برای سنجش مهارت های شناختی شان از آن ها گرفته شود، مقداری مریم گلی داده شد و این افراد در نهایت عملکرد بهتری نسبت به آن هایی داشتند که خوراک معمول خود را مصرف کرده بودند.

تخمه کدو

زینک و قوای ذهنی و مغزی انسان ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و تخمه کدو از منابع غنی زینک به شمار می رود. تحقیقات انجام گرفته در سال 2006 در این خصوص نشانگر این مطلب است که مصرف مداوم زینک می تواند تأثیر شگرفی بر کارکرد حافظه انسان داشته باشد و نیز از بروز اختلالات ناشی از کهولت سن در مغز جلوگیری کند. در فصلی که کدو قابل دسترسی باشد، می توان دانه های آن را خشک کرده و مصرف کرد و اگر زمان کافی برای این کار در اختیار ندارید، می توانید از تخمه های آماده کدو که در مغازه ها هست استفاده کنید.

چای سبز

شروع کردن روز با یک فنجان چای سبز، علاوه بر آن که انرژی قابل ملاحظه ای برای انجام کار های روزانه در اختیارتان می گذارد، ثمرات بسیار زیادی نیز برای سلامت مغز تان خواهد داشت. در سال 2006 تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفت و نتایج حاکی از آن بود که مصرف مداوم چای سبز باعث کاهش اختلالات مرتبط با عدم کارکرد صحیح مهارت های شناختی است و برای سلامت مغز می تواند بسیار مفید باشد. نکته جالب توجه تر در خصوص تحقیقات انجام شده این بود که مردم نقاطی از کره زمین که مصرف چای سبز در آن ها رایج تر است (ژاپن و کشور های آسیای شرقی برای نمونه)، کمتر در معرض زوال عقل و افول کارکرد آن قرار می گیرند و از این حیث، در مقایسه با مردم قاره اروپا و آمریکا، قوای ذهنی و سلامت مغزی بهتری دارند.

انگور قرمز

آنتی اکسیدان های موجود در انگور قرمز، دلیل اصلی قرار گرفتن این میوه در میان مواردی است که تا کنون عنوان شده اند. کافی است دو بار در طول روز اقدام به خوردن انگور قرمز کنید تا از فواید آن برای سلامت مغز خود بهره مند شوید. علاوه بر بهبود کارکرد حافظه، خوردن انگور قرمز می تواند سبب افزایش تمرکز نیز بشود.

فلفل

صرف نظر از این که غذای خود را با چاشنی تند تر دوست داشته باشید یا خیر، فلفل نیز از جلمه خوراکی هایی است که می تواند کارکرد و سلامت مغز را بهبود بخشد. فلفل نیز همانند کرفس حاوی مقادیر زیادی لوتئولین است که می تواند التهابات مغز را کاهش داده و از بروز اختلال در عملکرد حافظه به واسطه کهولت سن تا حدود زیادی جلوگیری کند. البته مصرف فلفل به تنهایی برای هر کسی خوشایند نیست و به جای این کار می توان اقدام به شناسایی آن دسته از غذاهایی کرد که از فلفل به عنوان مواد اولیه در آن ها استفاده می شود.

آب

البته آب نوشیدنی است و با خوراکی هایی که تا کنون عنوان شده اند متفاوت است، با این وجود عنوان کردن آن بی دلیل نیست و همانند تمامی مواردی که تا کنون عنوان شده اند، آب نیز می تواند بر سلامت مغز تأثیر گذار باشد. تحقیقاتی در سال 2013 در این خصوص صورت گرفته است و نتایج آن نشان می دهد که کم آبی بدن، حتی برای مدت زمانی بسیار کوتاه، می تواند تأثیر شگرفی در چگونگی کارکرد مغز داشته باشد و به هیچ عنوان با سلامت آن سازگار نیست. بنا بر این نوشیدن آب کافی در طول روز را فراموش نکنید (هشت لیوان در طول روز) و از ثمرات آن برای کارکرد مغز خود بهره مند شوید.

آویشن

آویشن نیز از جمله ادویه هایی است که علاوه بر طعم و بوی خوشایندی که دارد، برای سلامت و بهبود کارکرد مغزی نیز مفید است. تحقیقاتی که در سال 2015 در این خصوص صورت گرفته حاکی از آن است که ترکیبات موجود در آویشن کمک می کنند رشته های عصبی منتهی به مغز، نظم و حالت اصلی خود را حفظ کنند.

دانه های چیا (نوعی گیاه)

البته دانه های چیا بسیار کوچک هستند و با این حال، برای سلامت مغز بسیار مفید اند. این دانه های سرشار از امگا سه بوده و اضافه کردن مقداری از آن ها به نوشیدنی ای که صبح هنگام مصرف می کنید می تواند تأثیرات بسیار خوبی بر سلامت و بهبود کارکرد مغز داشته باشد.

دانه های چیا یا دانه های قدرت 

چای بابونه

نوشیدن یک فنجان چای بابونه علاوه بر این که باعث آرامش می شود، برای سلامت و بهبود کارکرد مغز نیز مفید خواهد بود. تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته حاکی از آن است که ترکیبات موجود در چای بابونه قابلیت جلوگیری از شکل گرفتن اختلالاتی چون آلزایمر و افسردگی را دارند و مغز را قوی و سالم نگاه می دارند.

جعفری

جعفری نیز از دیگر سبزیجاتی است که حتما باید جایی برای آن در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید. ظاهر به خصوص این سبزی باعث شده است تا معمولا از آن برای تزئین کردن غذا و یا طعم دار کردن آن استفاده شود، با این وجود تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، حاکی از آن است که مصرف مداوم جعفری ارتباط بین سلولی در مغز را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد.

تخم کتان

هزاران سال است که کتان به واسطه خواص بیشمار آن به شکل خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد، اما اگر بخواهیم به طور جزئی تر آن را مورد بررسی قرار دهیم باید عنوان کنیم که خواص بیشماری برای سلامت مغز نیز دارند. تخم کتان سرشار از چربی های مفید برای سلامتی است و علاوه بر این که کارکرد حافظه را بهبود می بخشند، برای مهارت های رفتاری مرتبط با مغز نیز حائز اهمیت هستند.

خواص تخم کتان 

گوجه فرنگی

صرف نظر از این که از گوجه تازه استفاده کنید و یا این که ترجیح دهید از سس های کچاپ حاوی گوجه فرنگی و این گونه محصولات استفاده کنید، گوجه فرنگی نیز همانند چند مورد دیگری (مواردی چون کرفس) که تا کنون عنوان شدند، حاوی مقادیر زیادی لوتئولین است و پیش از این در خصوص فواید آن برای سلامت مغز صحبت شد.

لیکوپن چیست؟خواص و منابع

بهترین خوراکی ها برای بهبود کارکرد مغز انسان بخش اول 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید