بهترین خوراکی ها برای بهبود کارکرد مغز انسان بخش اول

در

همه ما غذاها و خوراکی هایی می خوریم که برای سلامت قلب، ماهیچه ها و دیگر اعضای بدن مان مفید بوده و کارکرد این اعضا را بهبود می بخشند، با این وجود، کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از غذاها و خوراکی های مفید برای کارکرد مغزش آگاهی داشته و اقدام به مصرف آن ها کند. این در حالی است که با توجه به تحقیقات گسترده ای که در این زمینه صورت گرفته است، با کمی جستجو در منابع اطلاعاتی مختلف، این افراد قادر به یافتن خوراکی ها و غذا هایی خواهند بود که در نهایت سبب افزایش تمرکز و قدرت خلاقیت آن ها خواهد شد. ما نیز در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از این گونه خوراکی ها آشنا کنیم؛ خوراکی هایی که منجر به بهبود حافظه انسان، بهبود مهارت های حرکتی و حتی کاهش افسردگی می شود. با سیارک همراه باشید.

بهترین خوراکی ها برای بهبود کارکرد مغز انسان بخش دوم 

اسفناج

سبزیجاتی که برگ آن ها مصرف خوراکی دارند و نیز سبزیجاتی که تیره رنگ هستند، حاوی مقادیر زیادی فولات (یا فولیک اسید) و ویتامین ب 12 هستند؛ هر دوی این ها می تواند در جلوگیری از زوال عقل و افول کارایی آن جلوگیری کرده و فرایند های منتهی به این گونه اختلالات را به تعویق بیندازد. محققان دانشگاه های تفتز و بوستون بیماران قلبی مختلفی را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و به این نتیجه رسیدند که آن دسته از بیمارانی که هموسیستئین موجود در جریان خون شان بیش از اندازه افراد عادی بود، تا چیزی حدود دو برابر بیشتر از این افراد عادی در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار می گرفتند. این در حالی است که از علل اصلی افزایش هموسیستئین موجود در جریان خون می توان به کمبود ویتامین های ب 6 و ب 12 و نیز کمبود فولات (یا اسید فولیک) اشاره کرد؛ پیش از این نیز عنوان شد که اسفناج حاوی این ویتامین ها و فولات است و با خوردن آن می توان از اختلالات این گونه مرتبط با مغز جلوگیری کرد.

کشمش

کشمش از جمله مواد خوراکی سرشار از عنصر بور (نام یک عنصر شمیایی با عدد اتمی ۵ است) است. بنا به تحقیقات انجام شده در ایالات متحده آمریکا، افرادی که در طول روز حداقل 3.2 میلی گرم عنصر بور دریافت می کنند، تا ده درصد بیشتر از افراد عادی قادر به انجام فعالیت های مربوط به حافظه و حواس هستند و عملکرد بهتری نسبت به افراد عادی دارند (علاوه بر کشمش، سیب و آجیل و خشکبار نیز از دیگر منابع غنی عنصر بور به شمار می روند). علاوه بر این کشمش از جمله خوراکی های تنظیم کننده فشار خون است و افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند، می توانند با خوردن کشمش اقدام به تنظیم فشار خون خود کنند.

بوقلمون

گوشت بوقلمون حاوی مقادیر زیادی از تیروسین (نوعی آمینو اسید) است. تحقیقات نشان می دهد که تیروسین نقش مهمی در تنظیم میزان ترشح دوپامین توسط مغز دارد؛ دوپامین نیز نوعی از اعصاب منتقل کننده اطلاعات است که وظیفه مهمی در انتقال اطلاعات به حافظه به عهده دارد. تحقیقاتی در ارتش نیروی زمینی آمریکا در این خصوص صورت گرفت و نتایج حاکی از آن بود که سربازانی که تا یک ساعت پیش از شروع تمرین های خود، خوراکی ای حاوی آمینو اسید تیروسین مصرف کرده بودند، عملکرد بهتری در انجام تمرین های پیچیده تر از خود نشان می دادند.

زغال اخته

به طور کلی می توان عنوان کرد که میوه ها و سبزیجات تیره رنگ (مانند زغال اخته، توت فرنگی و اسفناج)، از منابع غنی و سرشار آنتی اکسیدان به شمار می روند. بنا به تحقیقاتی که در مرکز تغذیه ایالات متحده آمریکا و توسط دکتر جیمز جوزف، بر روی موش های آزمایشگاهی صورت گرفته است، آن دسته از موش هایی که عصاره زغال اخته به خوردشان داده شده بود، به نسبت دیگر موش ها، حافظه کوتاه مدت بهتری داشته و نیز در مهارت های حرکتی نیز عملکرد بهتری از خود نشان داده بودند.

بادام

بادام از جمله منابع غنی ویتامین ای به شمار می رود. ویتامین ای، خواصی همانند آنتی اکسیدان ها دارد و تحقیقات انجام گرفته در این خصوص نشان می دهد که دریافت میزان کافی ویتامین ای در طول روز در نهایت باعث خواهد شد تا به طور قابل ملاحظه از کاهش عملکرد قوای ذهنی به واسطه افزایش سن جلوگیری شود و سرعت این زوال عقلی کاهش یابد. تنها چند دانه بادام در طول روز کافی است تا ویتامین ای مورد نیاز یک روز بدن را تامین کنید.

ماهی

مغذی ترین وسالم ترین ماهی های موجود، آن هایی هستند که در آب های سرد زندگی می کنند؛ ماهی هایی چون سالمون و نیز ماهی تن. این گونه ماهی ها حاوی مقادیر زیادی از چربی مفید امگا سه هستند؛ امگا سه نقش بسیار مهمی در چگونگی کارکرد مغز ایفا می کند. جالب است بدانید که امگا سه موجود در گوشت این گونه ماهی ها، به واسطه تغذیه به خصوص این ماهی ها در گوشت شان قرار می گیرد؛ جلبک، ماهی های کوچک دیگر و نیز نوعی پلانکتون به خصوص، خوراک اصلی این ماهی ها است و امگا سه موجود در گوشت شان از همین منابع خوراکی تأمین می شود (پلانکتونی که عنوان شد معمولا در آب های سرد یافت می شود و به همین خاطر است که ماهی های آب سرد از حیث وجود امگا سه در گوشت شان غنی تر اند). تحقیقات نشان می دهد که جذب امگا سه علاوه بر بهبود عملکرد مغز، به کاهش افسردگی و از بین بردن نشانه های ظاهری آن نیز کمک می کند.

مصرف ماهی در پیشگیری از آرتریت روماتوئید 

تخم مرغ

تخم مرغ به عنوان یکی از منابع غنی کولین به شمار می رود، ماده ای مغذی که به نظر می رسد در بهبود عملکرد حافظه نقش تأثیر گذاری ایفا می کند. تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و طی آن دو گروه از دانش آموزان انتخاب شده و به گروهی از آن ها میزان 3 یا 4 گرم کولین داده شد (گروه دیگر تغذیه عادی خود را تجربه کردند)؛ نزدیک به یک ساعت پس از این تغذیه، آزمونی برای سنجش کارکرد حافظه از آن ها گرفته شد و کسانی که کولین مصرف کرده بودند، نتایج بهتری در این آزمون کسب کردند. علاوه بر این تخم مرغ از منابع سرشار امگا سه نیز به شمار می رود که در خصوص خواص آن صحبت شد.

۱۲ اتفاقی که با خوردن تخم مرغ در بدن می افتد 

افزایش قد کودکان با تخم مرغ 

قهوه

تحقیقاتی در این خصوص در بریتانیا انجام گرفته و نتایج حاکی از آن است که مصرف کافئین موجود در یک فنجان معمولی قهوه، تأثیر چشمگیری در افزایش تمرکز و حواس گذاشته و نیز در حل کردن مسائل گوناگون کمک رسان افراد بوده است.

این قهوه دوست‌داشتنی، مخدر یا موثر؟ 

بلغور جو

تحقیقاتی در این خصوص در دانشگاه تورنتوی کانادا صورت گرفته و نتایج حاکی از آن است که خوردن خوراکی هایی که به عنوان منابع غنی کربوهیدرات به شمار می روند، همانند آن است که یک فنجان کوچک از گلوکز (قند) به مغز خود تزریق کرده باشیم و در حقیقت میزان گلوکز موجود در جریان خون را افزایش می دهد؛ این افزایش گلوکز سبب می شود حافظه و تمرکز بهتری داشته باشیم.

گوشت

محققان سوئیسی در این خصوص تحقیقاتی انجام داده اند و به این نتیجه دست یافته اند که از میان سه نوع گوناگون صبحانه از لحاظ تغذیه ای (کربوهیدرات بالا، پروتئین بالا و یا ترکیبی از این دو)، افرادی که خوراکی های حاوی پروتئین بیشتری به هنگام صبح مصرف کرده بودند، در یک آزمون به خصوص کامپیوتری مربوط به حافظه عملکرد بهتری از خود نشان داده بودند. دکتر کارینا فیسچر، مسئول هدایت این تحقیقات بود و در این خصوص عنوان کرد: «زمانی که یک وعده غذایی سرشار از پروتئین مصرف می کنید، حافظه کوتاه مدت عملکرد بهتری نشان خواهد داد، چرا که با افزایش پروتئین، آمینو اسید هایی چون تیروسین نیز همراه با آن افزایش پیدا می کنند.».

گردو

گردو یکی دیگر از مواد خوراکی است که تأثیرات فوق العاده آن بر کارکرد مغز به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست و تحقیقات بسیاری اثبات کننده این ادعا هستند. یکی از این تحقیقات برای نمونه نشانگر این مسئله است که مصرف گردو به طور مداوم، از کاهش عملکرد ذهنی و تأثیر گذاری آن به واسطه بالا رفتن سن جلوگیری می کند و این مسئله پیش از هر چیز دیگری به واسطه وجود مواد مغذی ای چون چربی امگا سه، فیبر، ویتامین ای و بسیاری مواد دیگر است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی از جمله سبزیجاتی است که به واسطه طعم به خصوص اش، کودکان کمتر به خوردن آن تمایل نشان می دهند، با این وجود افراد مسن تر با پیدا کردن آگاهی از فواید کلم بروکلی برای مغز، بهتر است مصرف آن را در رژیم غذایی خود بیشتر کنند. کلم بروکلی که گویی ماکت یک درخت بزرگ و واقعی است، حاوی ماده ای به نام لوئتین است؛ لوئتین در حقیقت نوعی رنگدانه گیاهی است که بنا به تحقیقاتی که در سال 2016 در خصوص آن صورت گرفته است، توانایی به واقعیت بدل کردن پدیده ای را دارد که با نام «هوشیاری کریستالیزه شده» شناخته می شود. در حقیقت این کریستالیزه شده هوشیاری به این معنا است که افراد بالغ این امکان و قابلیت را خواهند داشت تا سنین بالاتری مهارت ها و دانشی که در زمان کودکی و جوانی خود آموخته را به کار گرفته و فعالیتی مرتبط با آن دانش و مهارت به خصوص انجام دهند.

آووکادو

آووکادو علاوه بر این که طعم بسیار خوبی دارد، حاوی مقادیر زیاد چربی اشباع نشده، فیبر و لوئتین است و بنا به تحقیقاتی که در سال 2017 در این خصوص صورت گرفته است می تواند در بهبود سلامت های شناختی تأثیر گذار باشد. محققان این بررسی عنوان کرده اند که آن دسته از افرادی که در طول دروان تحقیق، هر روز یک آووکادو خام می خوردند، به مرور زمان حافظه و مهارت شان در حل مسائل گوناگون به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کرده بود و عملکرد بهتری در این زمینه نشان می دادند. نکته ای که در خصوص آووکادو وجود دارد طعم بسیار خوب آن است که به مراتب کار را برای بهره گیری از مواد مغذی موجود در آن ساده تر می کند.

خواص روغن آووکادو 

شکلات تلخ

خواندن این مورد می تواند بهانه ای باشد برای خوردن شکلات که هواداران بسیاری دارد. تحقیقاتی در سال 2013 در این خصوص صورت گرفته و نشان می دهد تقریبا همه انواع شکلات برای کارکرد مغز مفید و نتیجه بخش هستند، با این وجود، گونه های تلخ تر شکلات حاوی مقادیری فلاونوئید است که می تواند تأثیر چشم گیر تری در حفظ قدرت ذهنی و مغزی انسان داشته باشد و بروز اختلالاتی چون آلزایمر را به تعویق انداخته و از آن ها پیشگیری کند.

آیا شکلات تلخ برای بدن مفید است؟ 

عدس

محققان مرکز تغذیه و سلامت دانشگاه مری لند آمریکا عنوان کردند که نه تنها عدس حاوی مقادیر زیادی پروتئین گیاهی است که خود ثمرات بسیار زیادی برای سلامتی فرد دارد، بلکه مقادیری فولات (یا اسید فولیک) نیز در آن موجود است که برای حفظ سلامتی و بهبود کارکرد مغز که به واسطه افزایش سن به طور قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار می گیرد، نقش مهمی ایفا می کند. جالب است بدانید که اسید فولیکی که زنان باردار برای جلوگیری از ناقض شدن جنین و رساندن ویتامین های لازم به آن ها استفاده می کنند، از عدس به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده آن استفاده می شود.

چغندر

البته چغندر از جمله خوراکی هایی است که به واسطه طعم به خصوص اش، هر کسی حاضر به خوردن آن نمی شود، با این وجود صرف نظر از این که طعم اش را دوست داشته باشید یا خیر، نمی توان منکر خواص آن برای سلامتی شد. تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است نشان می دهد نیترات های موجود در چغندر به طور قابل ملاحظه ای عملکرد ذهنی فرد را بهبود می بخشند و این مسئله به این خاطر رخ می دهد که خون رسانی به مغز پس از خوردن چغندر بیشتر می شود.

زرد چوبه

در حال حاضر هزاران سال از نخستین زمانی که زرد چوبه توسط انسان مورد استفاده قرار گرفته است، می گذرد و دلیل بسیار قابل اتکائی برای این مسئله وجود دارد. نه تنها می توان به وسیله زرد چوبه غذایی خوش طعم و خوش رنگ تهیه کرد، بلکه خواص بسیار زیادی برای سلامت فرد دارند و استفاده از آن را بیش از پیش حائز اهمیت می کند. زرد چوبه از بروز بسیاری از اختلالات مرتبط با التهاب جلوگیری کرده و سبب می شود نشانه های بروز آلزایمر در فرد کاهش پیدا کنند.

40 خاصیت برای زردچوبه بخش دوم 

40 خاصیت برای زردچوبه 

گل کلم

صرف نظر از این که گل کلم را به عنوان جزئی از مواد تشکیل دهنده سالاد خود برگزینید و یا این که در غذایی دیگر، مواد مغذی بسیاری در آن وجود دارند که سبب سالم نگاه داشتن بدن می شوند. سال ها است که متخصصان تغذیه همگی به این باور مشترک رسیده اند که گل کلم تأثیر شگرفی در بهبود عملکرد مغز انسان دارد، با این وجود، اخیرا تحقیقات جدیدی در این خصوص صورت گرفته و نتایج حاکی از آن است که مصرف گل کلم طی روندی مداوم باعث می شود تا ضعف های شناختی که غالبا به واسطه افزایش سن برای انسان رخ می دهند، به طور قابل ملاحظه ای به تعویق افتند.

کرفس

البته ظاهر کرفس به گونه ای است که کمتر کسی انتظار شنیدن این مسئله را دارد که بر کارکرد مغز تأثیر گذار باشد. با این وجود تحقیقات صورت گرفته در خصوص کرفس، نشان می دهد که  لووتولین موجود در آن (یکی از اصلی ترین مواد موجود در کلم)، از بروز اختلالات ناشی از افزایش و کهولت سن در مغز به طور قابل ملاحظه پیش گیری کرده و بسیاری از این اختلالات را به تعویق می اندازد و حافظه فرد در سنین بالا تر را قوی تر نگاه می دارد.

سوئیس چارد

سوئیس چارد، سبزی ای است که برگ های آن تقریبا تمامی رنگ های رنگین کمان را نشان می دهند و سرشار از مواد مغذی برای مغز است. رنگ دانه های موجود در این گیاه منحصر به فرد، علاوه بر این که ظاهر زیبای آن را پدید می آورند بسیاری از بیماری های مرتبط با رشته های عصبی در مغز  (بیماری هایی چون آلزایمر) پیش گیری می کند. تحقیقاتی که در سال 2001 در این خصوص انجام شده، گواهی بر این ادعا است.

توت فرنگی

تنها به خوردن توت فرنگی در فصل تابستان اکتفا نکنید و بهتر آن است که در فصول دیگر نیز تا حد امکان از این میوه مغذی بهره بگیرید.  تحقیقاتی در این خصوص در سال 2012 صورت گرفته و نتایج حاکی از آن است که افرادی که به طور معمول عادت به خوردن توت فرنگی داشته و جایی برای آن در رژیم غذایی خود در نظر گرفته بوده اند، دیر تر از سایرین در مهارت های شناختی شان دچار اشکال می شدند. نزدیک به صد و بیست هزار نفر در این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفتند و به همین خاطر نتایج حاصل از این تحقیقات می تواند به اندازه کافی قابل اتکا باشد.   این مقاله ادامه دارد...

بهترین خوراکی ها برای بهبود کارکرد مغز انسان بخش دوم 

نظرات

در ادامه بخوانید...

پیشگیری از آلزایمر

در

طبق اظهارات پزشکان آلزایمر بخش اجتناب ناپذیری از پیری است. "دکتر شاراد پل"  میگوید

درواقع بسیاری از علائم مشخصه آلزایمر ، مانند از دست دادن حافظه و سردرگمی را میتوان جلوگیری یا کاهش داد.

یک جراح سرطان پوست، پزشک خانواده و نویسنده بهداشت ژنتیک اظهار داشته ما با رعایت برخی موارد میتوانیم از آلزایمر خود و عزیزانمان جلوگیری کنیم. 

سخنان مبهم و بی ربط می تواند نشانه ی اولیه ی آلزایمر باشد

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر



1-  ترک سیگار
یکی از موثرترین روش برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ترک سیگار میباشد. آمار بین المللی آلزایمر نشان داده احتمال مبتلا شدن افراد سیگاری به آلزایمر 45درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری میباشد. بنیاد کشف دارو و آلزایمز گزارش داده ترک سیگار در هر زمان میتواند خطر ابتلا را کاهش دهد. حتی ترک سیگار پس از چند دهه نیز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. افرادی که سیگاری نیستند اما در تماس مستقیم دود سیگار هستند نسبت به افراد سیگاری بیشتر در معرض آلزایمر قرار میگیرند. تماس با دود سیگار باعث درگیری عروق مغزی و ایجاد آلزایمر ناشی از درگیری عروق میشود


2- ترک مشروبات الکلی
ترک مشروبات الکلی نیز مانند ترک سیگار میتواند خطر کلی آلزایمر را کاهش دهد. بطور کلی نوشیدن یک الی 3لیوان مشروبات الکلی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش میدهد. با این حال نوشیدن مقدار متوسط آن ممکن است خطر ابتلا به سکته را کاهش دهد و با باز کردن رگهای خونی خطر لخته شدن خون و در نهایت بیماری های قلبی را کاهش میدهد. اما اگر شما مشروبات الکلی مصرف نمیکنید هیچوقت بخاطر فواید آن این کار را انجام ندهید.


3- فعالیت بدنی
فعالیت یک روش بسیار خوبی برای پیشگیری از آلزایمر است. درست است که فعالیت ها برای آلزایمر مفید است ولی سعی کنید متناسب با سن فعالیت داشته باشید. حرکات یوگا، پیاده روی، دوچرخه سواری در کاهش استرس و فشار خون و حفظ تعادل موثر میباشند. یک گروه از محققین دودسته 16نفری بالای 67سال را انتخاب کردند: یک دسته بمدت 6ماه، 4بار در هفته ورزش های هوازی نظیر تردمیل و دوچرخه ثابت داشتند و دسته دوم در مدت مشابه و به تعداد دفعات یکسان گروه ورزشی هوازی، ورزش استقامت انجام دادند، با توجه به اینکه تمامی شرکت کنندگان مبتلا به اختلال شناختی خفیفی بودند، بعد از گذشت 6ماه اسکن مغزی افراد نشان داد در گروه ورزش هوازی حجم مغز افراد نسبت به گروه ورزش استقامت افزایش بیشتری یافته بود. همچنین طبق یافته محققان گروه هوازی شاهد بهبود قابل توجهی در حافظه و مهارت های فکری بودند.

4- مصرف غذاهای مفید

آنچه در مصرف غذاها باید مد نظر داشته باشید نوع غذاهایی است که روزانه مصرف میکنید، رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای میتواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. این رژیم غذایی شامل مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا، دانه غلات مثل گندم و برنج، همراه با گوشت قرمز حداقل و  فرآورده های لبنی میباشند. تحقیقات نشان داده است افراد مسن تر که رژیم غذای مدیترانه ای را رعایت مینمایند نسبت به انواع دیگر رژیم های غذایی کمتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار میگیرند.

با آلزایمر خداحافظی کنید

تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر

5- خواب کافی

خواب خوب و کافی ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. دانشگاه برکلی(Berkeley)  اعلام داشته افرادی که به بی خوابی مبتلا هستند درصد بتاآمیلوئید خون آنها افزایش میابد که باعث بیماری آلزایمر، شایعترین نوع آلزایمر میگردند. بهترین روش برای مبارزه با بی خوابی کاهش استرس از طریق حرکات یوگا و تمرکز میباشد، سعی کنید از خوردن قرص های خواب آور وغذاهای کافئین دار و شیرین در شب بپرهیزید. محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده اند بعضی از افراد با وارد شدن به دوران سالمندی، توانایی لازم برای داشتن خواب عمیق را از دست میدهند. این مسئله میتواند پیامد های منفی و مخربی را برای سالمندان داشته باشد.

سالمندانی که چندین بار در شب از خواب بیدار میشوند در معرض ابتلا به آلزایمر هستند پس بهتر است از دوران میانسالی بفکر چاره باشیم.


6- یادگیری زبان جدید

یاد گیری زبان جدید با آلزایمر بی ارتباط نیست، هنگامی که یادگیری زبان جدید را شروع میکنید مغز به شروع به فعالیت کرده و عصب های آن تحریک میشوند و این عمل مغز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. اگر یادگیری زبان در سنین پیری بسیار مشکل است بهتر است بجای یادگیری زبان از جدول های سودوکو یا پازل استفاده شود.
 تجربیات خود را در مورد علائم و درمان بیماری آلزایمر با کاربران به اشتراک بگذارید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

غذاهایی که سبب افزایش تمرکز و قدرت ذهن می‌شوند 7 مورد

در

اگرازیک دونده مسابقات دوی ماراتون درباره سلامتی انسان سؤال کنید، مطمئناً جوابی که خواهید شنید محدود به سلامتی جسمانی و فیزیکی نمی‌شود. درحقیقت برای این شخص و بسیاری ازافراد، سلامت ذهنی انسان از اهمیتی هم سطح با سلامت فیزیکی برخوردار است. جالب است بدانید که تغذیه شما در طول روز، می‌تواند تأثیر بسزایی بر این امر داشته باشد. خوشبختانه با داشتن تغذیه‌ای مناسب می‌توانید تمرکز خودرا افزایش داده و هوشیاری خود را در سطح قابل توجهی نگاه دارید. البته این رژیم غذایی مناسب، در نهایت منجر به افزایش ماهیچه‌ ها و سلامت جسمانی شما نیز می‌شود. حال تحقیقاتی صورت گرفته است و نتایج آن حاکی از این است که هفت غذا وجود دارند که به طور بخصوصی در سلامت ذهنی انسان تأثیر مثبت خواهند گذاشت. بیشترین تأثیر این سلامت، در بهبود عملکرد انسان در مهارت‌ های شناختی است. با استفاده از این مواد غذایی قادر خواهید بود تمرکز خود را افزایش دهید و در موقعیت هایی که ماهیچه ها و بدنتان دیگر از توان کافی برخوردار نیستند، می‌توانید با تمرکز بر روی هدفتان، ماهیچه های از کار افتاده خود را به کار بندید. علاوه بر این این مواد غذایی خوشمزه هستند، مزایای بسیاری علاوه بر آنچه ذکر شد برای سلامتی انسان دارند و در نهایت می‌‌توان به سادگی آنها را در رژیم غذایی هر روزه خود جای داد. با سیارک همراه باشید تا شما را با این مواد غذایی که سبب افزایش تمرکز و بهبود مهارت های شناختی می شوند، آشنا کنیم.

  1. ماهی سالمون

برای همه به خوبی آشکار است که خوردن ماهی هایی که دارای چربی مفید برای بدن هستند، باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود.  کریستن اسمیت، متخصص و سخنگوی مرکز تغذیه ای در آمریکا در این خصوص عنوان کرد: «ماهی سالمون یکی از غنی ترین منابع اُمگا سه است که چربی مفیدی برای بدن به حساب می‌آید و بنا به تحقیقات صورت گرفته، تأثیر بسزایی در بهبود سلامت و عملکرد مغز دارند.» بسیاری از متخصصین تغذیه در آمریکا در تلاش اند تا با استفاده از مطبوعات و مجله ها، مردم را از فواید ماهی سالمون آگاه کنند و آنها را ترغیب به جا دادن این ماده خوراکی در برنامه غذایی خود کنند. به طوری که حداقل دو بار در هفته از این ماده خوراکی استفاده کنند. البته تا کنون ناکام مانده اند و به نظر می رسد مردم آمریکا خیلی اقبالی به این ماده خوراکی نشان نمی دهند که البته تنها خود متضرر می‌شوند، چراکه ماهی به طور کلی، علاوه بر فوایدی که ذکر شد، یکی از منابع غنی پروتئین نیز می‌باشد که برای سلامت انسان بسیار مفید است. پروتئین این ویژگی را دارد که شما را برای مدتی طولانی سیر نگاه می‌دارد و این مسئله سبب کاهش وزن و کمتر شدن خودن غذاهایی می‌شود که می‌توانند برای شما مضر باشند. متخصصین تغذیه پیشنهاد کرده اند که در وعده غذایی صبحانه، جایی برای ماهی سالمون داشته باشیم. خوردن ماهی سالمون در کنار تخم مرغ در وعده صبحانه می‌تواند گزینه ایده آلی باشد. علاوه بر این می‌توانید از ماهی سالمون در وعده ناهار خود استفاده کنید. در سالاد و یا هر غذای دیگری که دوست داشته باشید.

  1. تخم مرغ

تا مدت ها افراد بسیاری به خاطر کلسترول موجود در تخم مرغ، از خوردن آن پرهیز می‌کردند، حال آنکه اکنون در علم تغذیه، تخم مرغ به عنوان یک ماده غذایی بسیار ارزشمند به حساب می‌آید و تقریباً در تمامی رژیم های غذایی متفاوت تجویز شده برای افراد مختلف، جایی برای تخم مرغ محفوظ است. تخم مرغ یکی از منابع غنی پروتئین به شمار می‌رود و مواد معدنی و چربی های مفیدی در آن موجود است که در سلامت بدن نقش بسزایی دارند. کولین یکی از این مواد مفید موجود در تخم مرغ است. اسمیت، که یک متخصص تغذیه است در این خصوص گفت: «با مصرف کولین که در تخم مرغ (و برخی غذاهای دیگر) وجود دارد، عنصری شیمیایی در مغز آزاد می‌شود که با نام استیل کولین شناخته می‌شود و تأثیر بسزایی در عملکرد مغز و سیتسم عصبی انسان به طور کلی دارد.»

بنا به تحقیقات انجام شده در آمریکا، بیش از نود درصد مردم این کشور، کولین لازم برای بدن (در طول یک روز کامل) را دریافت نمی‌کنند. این در حالی است که خوردن یک عدد تخم مرغ، تا چیزی حدود بیست درصد کل کولین مورد نیاز برای بدن را تأمین می‌کند. در سوی دیگر، ماسچا دیویس، صاحب امتیاز مرکز تغذیه نومادیستا، عنوان کرده است که تخم مرغ علاوه بر مزایای ذکر شده، یک منبع غنی ویتامین ب (ب 12 و ب 6) به حساب می‌آید. این ویتامین ها نیز تأثیر بسزایی در سلامتی مغز دارند. شاید حتی نیازی به اشاره کردن به این موضوع نباشد که جای دادن تخم مرغ در وعده غذایی تا چه اندازه می‌تواند آسان باشد. بسته به ذائقه خود می‌توانید آن را سرخ کرده یا بپزید و به عنوان یک میان وعده مغزی نوش جان کنید. اگر قصد دارید کمی تنوع ایجاد کنیدف می‌توانید تخم مرغ خود را در روغن زیتون تفت دهید (که به مراتب سالم تر از روغن های دیگر است) و با آن یک ساندویچ خوشمزه درست کنید.

  1. سبزیجاتی که برگهای سبز دارند

البته سبزیجات فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد و مصرف سبزیجات در اکثر رژیم های غذایی توصیه می‌شود، اما یکی از کارکردهای سبزیجات در سلامت بدن، تأثیر بسزای آن در سلامت مغز انسان است. یکی از آخرین تحقیقات انجام شده در این خصوص نشان می‌دهد که جای دادن اینگونه سبزیجات حتی در یک وعده غذایی، می‌تواند تأثیرات کاهنده ای را که افزایش سن بر مهارت های شناختی و قدرت تمرکز دارد را تا یازده سال به تعویق بیندازد. یکی از متخصصین تغذیه در این خصوص گفت: «سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند، از غنی ترین مواد غذایی به شمار می‌روند، لوتئین و ویتامین کی موجود در این سبزیجات، خود بخوبی نشانگر این موضوع است که چرا سبزیجات چنین نقش مثبتی در سلامت مغز انسان ایفا می‌کنند.» سبزیجاتی که برگ سبز تیره تری دارند را می‌توان به عنوان ماده غذایی اصلی در سالاد استفاده کرد و علاوه بر این با مشاهده دستور پخت غذاهای متفاوتی که از سبزیجات در مواد لازم خود بهره می‌گیرند، می‌توانید از تأثیرات مثبت این ماده غذایی استفاده کنید.

  1. زردچوبه

همانگونه که مطلع هستید از این ادویه طلایی برای رنگ دار کردن غذا و بهتر کردن ظاهر آن استفاده می‌شود. البته جالب است بدانید که تنها فایده این ادویه، بهبود ظاهر غذا نیست و فواید دیگری هم دارد. اکثر تحقیقاتی که در مورد زردچوبه صورت می‌گیرد، بر مکمل کورکومین موجود در آن متمرکز است (کورکومین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که خاصیت ضد التهابی دارد). یک متخصص تغذیه با نام دیویس در خصوص زردچوبه گفت: «زردچوبه تأثیر آنتی اکسیدانی بسیاری قوی‌ای روی عملکرد مغز دارد و زمانی که با فلفل سیاه ترکیب شود، این تأثیر بیشتر از قبل هم خواهد شد.

تحقیقی که اخیرا در خصوص زردچوبه و فواید آن انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف مکمل کورکومین موجود در زردچوبه برای مدت هجده ماه و به میزان دو بار در روز می‌تواند تأثیر چشم گیری در بهبود حافظه و حواس شود. زردچوبه کمی طعم تندی دارد که آن را به ادویه هایی چون فلفل شبیه می‌کند، به همین خاطر است که می‌توان از آن در اکثر مواد غذایی بهره گرفت و استفاده کرد؛ از تخم مرغ سرخ شده گرفته تا گوشت و خورش و... .

  1. آجیل

به قدری از فواید بادام زمینی و کره آن، در گوشه و کنار مشاهده کرده‌اید که به نظر می‌رسد ذکر فایده‌ای جدید، تعریف بیش از اندازه باشد، با این حال قصد داریم شما را با فایده تازه ای از کره بادام زمینی آشنا کنیم. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که خوردن آجیل در افرادی که سنین بالاتری دارند، سبب افزایش و بهبود مهارت های شناختی شان می‌شود. علاوه بر این، گردو حاوی مواد پلی فنیک است که در سبزیجات نیز به طور عمده وجود دارد و سبب کاهش التهاب در مغز می‌شود. ماده خوراکی دیگری پیدا نخواهید کرد که بتوانید به سادگی آجیل و خشکبار آن را مصرف کنید. می‌توانید به سادگی کمی آجیل در جیب خود بریزید و در طول روز و هر موقعی که دوست داشتید به خوردن آن بپردازید. غذاهای بسیاری نیز وجود دارد که در دستور پخت آنها از آجیل و خشکبار به عنوان مواد لازم استفاده شده است.

  1. آووکادو

با کمی دقت نظر در مواد خوراکی و غذایی که به آنها اشاره شده است، می‌توانید ببینید که تقریباً همه این مواد خوراکی شباهتی با هم دارند. تمامی این مواد خوراکی حاوی چربی کم و مفید برای بدن هستند که برای سلامت مغز، نقش بسزایی ایفا می‌کند. آووکادو دیگر ماده خوراکی است که برای سلامت مغز بسیار مفید است. دیویس، که یک متخصص تغذیه است درباره آووکادو گفت: «آووکادو حاوی مقادیر زیادی چربی مفید برای بدن و ویتامین ای است که هردوی این ها تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد مغز انسان دارند و در بلند-مدت از تأثیر کاهنده سن انسان بر سلامت مغز کمی جلوگیری می‌کنند.» تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است نشان می‌دهد که افرادی که برای مدت شش ماه، یک آووکادو در روز مصرف می‌کنند، مهارت های شناختی و حافظه شان به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا می‌کند. علاوه بر این آووکادو تاچیزی حدود بیست ویتامین و ماده معدنی وارد بدن شما می‌کند که آن را بدل به یک ماده خوراکی بسیار ارزشمند می‌کند و جای دادن آن در رژیم غذایی هر روزه خود، می‌تواند تأثیرات بسیار خوبی بر سلامت انسان داشته باشد. آووکادو نیز همچون دیگر مواردی که در این لیست به آنها اشاره کرده ایم، به سادگی مصرف می‌شود و در غذاهای بسیاری می‌توانید از آن استفاده کنید؛ ترکیب آووکادو با کمی لیمو (یا آب لیمو) و نمک طرفداران بسیاری دارد.

  1. کَفیر

این ماده خوراکی که از فرآوزده های شیر به حساب می‌آید، طعمی شبیه به ماستی دارد که کمی رقیق شده باشد و سرشار از پروبیوتیک است. محققان تغذیه بر این باور اند که پروبیوتیک موجود در روده تأثیر بسیار مهمی در کاهش سرعت از بین رفتن تأثیر همیشگی مهارت های شناختی دارد. علاوه بر این تحقیقات دیگری نیز در این خصوص صورت گرفته است و نتایج آن نشان داده که افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند، در صورت استفاده از محصولات حاوی پروبیوتیک، مهارت های شناختی شان بهبود پیدا خواهد کرد. با وجود اینکه تحقیقات در مورد کَفیر، مراحل ابتدایی خود را طی می‌کند، در اینکه فوایدی را متوجه بدن انسان می‌کند شکی نیست و بهتر است این ماده خوراکی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کَفیر یکی از منابع غنی پروتئین و کلسیم به شمار می‌رود (هردوی اینها سبب سلامت ماهیچه ها نیز می‌شوند) و به راحتی می‌توان آن را به ماست اضافه کرده و نوش جان کرد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

راهکارهایی برای افزایش قدرت ذهنی و هوشیاری هفت مورد

در

زمانی که سن افراد بالا تر می رود، توجه بیشتری به سلامتی وضعیت قلبی و عروقی خود می کنند، چرا که به مرور زمان کارکرد ارگان های مربوط به قلب رو به افول می نهند. علاوه بر این انجام فعالیت های ورزشی از دیگر نکاتی است که معمولاً مورد توجه افراد قرار می گیرد، چرا که افزایش قدرت بدنی و حجم ماهیچه ها از نتایج مستقیم این گونه فعالیت های ورزشی هستند. اما نکته ای که حائز اهمیت است، این است که علاوه بر این دو موردی که ذکر شد که باید مورد توجه قرار بگیرند، مسئله دیگری نیز وجود دارد که هر چه سن افراد بالا تر می رود، رسیدگی و توجه به آن اهمیت بیشتری پیدا می کند و بعضاً هستند افرادی که آن را نادیده می گیرند. این مسئله ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، وضعیت ذهنی و مغز انسان است که هر چه سن بالا تر می رود، کارکرد اولیه خود را از دست می دهد. اگر بخواهیم به طور دقیق تر این مسئله را مد نظر قرار داده و در خصوص آن صحبت کنیم، باید عنوان کنیم که کاهش فعالیت مغزی و ذهن انسان، به طور معمول از سن سی سالگی آغاز می شود. از مسائل مربوط به مغز و ذهن انسان که پس از سی سالگی تحت تأثیر قرار گرفته و در کارکردشان به گونه ای اختلال ایجاد می شود، می توان به «مهارت های شناختی اجتماعی» اشاره کرد. دهه پنجم زندگی فرد و بعد از پنجاه سالگی، اوج این کاهش کارکرد در فعالیت های مغزی و ذهن را مشاهده می کنیم. با این وجود اگر کسی قصد داشته باشد به این روند رو به افول خاتمه داده و یا حداقل روند آن را کند تر کرده و تا سنین بالا از کارکرد بهتر ذهنی برخوردار باشد، چندان جای نگرانی نیست و اقداماتی در این خصوص وجود دارد که می تواند برای فرد از لحاظ ذهنی نتیجه بخش باشد. به همین خاطر است که با افراد متخصص در این خصوص گفتگو هایی انجام شده و تحقیقات جامعی نیز صورت گرفته که نتایج این گفتگو ها و تحقیقات، راهکارهای مؤثری را در اختیار افراد قرار می دهد تا قادر باشند به این مهم دست یابند و حتی در سنین بالا، از کارکرد مؤثر ذهنی برخوردار باشند. با سیارک همراه باشید تا جزئیات بیشتر و دقیق تری در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

یافتن آن چه که در فکر و ذهن خود تمایل بیشتری به آن دارید

هر فرد، بسته به شرایطی که در آن بزرگ شده و امکاناتی که در اختیارش قرار گرفته است، در یک زمینه به خصوص استعداد بیشتری از خود نشان داده و اگر کاری در آن زمینه به خصوص به او محول شود، قادر خواهد بود تا به بهترین نحو ممکن از پس انجام دادن آن بر آید. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که هر فرد، بسته به شرایط منحصر به فرد خود، تمایل ذهنی و فکری خود را یافته و تا جای ممکن آن را توسعه دهد. برای نمونه شخصی که به طراحی داخلی منازل و دکوراسیون علاقه مند است، مدام باید در خصوص کار خود فکر کند و ایده های جدیدی برای بهبود کار خود بیابد. تونی دُتینو، یک مرکز مشاوره تجاری در منهتن آمریکا دارد و مدت ها است به عنوان مشاور خدمات تجاری فعالیت کرده و به آن ها توصیه می کند که با چه ایده هایی قادر خواهند بود در کسب و کار خود عملکرد بهتری داشته و نتیجه دلخواه را دریافت کنند. او در این خصوص عنوان کرد: «برای نمونه من به علم شناخت اجسام و پدیده ها علاقه دارم، اما بسته به شرایط منحصر به فرد هر شخصی، این علاقه ها ممکن است متفاوت باشند، برای نمونه شخصی به طراحی مدل های جدید دوچرخه علاقه داشته و تمامی هدف اش این است که خلاقیتی در این حوزه از خود نشان دهد. یا شخصی را در نظر بگیرید که به ادبیات علاقه مند بوده و امکان گسترش خلاقیت اش در این زمینه بیش از سایر موارد وجود دارد. بنا بر این صرف نظر از این که فرد در چه حوزه ای تمایل به بروز خلاقیت خود دارد و شرایط او چگونه است، نکته مهم این است که همان زمینه و حوزه ای را پیدا کند که ذهن اش را بیش از هر چیز دیگری درگیر کرده و به آن علاقه مند است، تنها در این صورت است که حتی در سنین بالا تر هم افراد از هوشی قابل توجه برخوردار خواهند بود و افول وضعیت ذهنی، سبب از کار افتادگی آن ها نخواهد شد.».

صرف کردن زمان برای مطالعه تا جایی که برای فرد مقدور است

نکته مهم دیگری که باید مد نظر داشت، این است که پا به سن گذاشتی، مانعی برای مطالعه روزانه افراد نشود و داشتن یک برنامه روزانه برای مطالعه در زمینه ای که فرد به آن علاقه مند است، از اهیمت به خصوصی برخوردار است. تنها در این صورت است که ذهن فرد مدام درگیر مطالب جدید شده و نیز به مسائل تازه ای در خصوص حوزه مورد علاقه خود پی خواهد برد. نکته جالب توجه در خصوص مطالعه این است که افول وضعیت و شرایط ذهنی به واسطه پا به سن گذاشتن را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و محدود می کند. دُتینو در این خصوص عنوان کرد: «همان گونه که پیش از این نیز عنوان کردم، من به علم شناخت اشیاء و پدیده ها علاقه به خصوصی دارم و تمامی تلاش ام را به کار می گیرم تا از تمامی تحقیقات جدید و مقاله هایی که در این زمنیه در درسترس ام قرار می گیرند استفاده کرده و آن ها را به خوبی مطالعه کنم. نکته ای که در خصوص این مطالعه وجود دارد این است که هر چه بیشتر در حوزه ای که به آن علاقه مند هستیم و به گونه ای هیجان ما را بر می انگیزد، مطالعه داشته باشیم، قدرت ذهنی مان به طور قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و نه تنها در حوزه مورد علاقه خود مطالب بیشتری خواهیم آموخت، بلکه به طور کلی شرایط ذهنی مان توسعه و بهبود خواهد یافت و به اصطلاح تیز هوش تر خواهیم بود.».

حفظ ارتباط مؤثر با افرادی که در حوزه کاری شما فعالیت کرده و طرز فکری مشابه با شما دارند

از دیگر نکات مهمی که باید مد نظر قرار بگیرد این است که تا جایی که برای هر فردی مقدور است، سعی بر آن داشته باشد تا از نتیجه مطالعات و دانش دیگران نیز بهره مند شود. حال اگر این افرادی که برای کسب اطلاعات بیشتر با آن ها رابطه برقرار می کنیم، در زمینه کاری خودمان فعالیت داشته باشند، ایده آل خواهد بود. این گونه قادر خواهیم بود در مدت زمانی بسیار کوتاه، اطلاعات جدیدی به دست آوریم و نیز به زاویه دید منحصر به فردی که هر شخصی در مورد موضوعی به خصوص دارد آشنایی پیدا کنیم که خود به توسعه دادن شرایط ذهنی مان کمک شایانی خواهد کرد. دُتینو در این خصوص عنوان کرد: «من به هیچ عنوان تنها کار نمی کنم. در واقع ما گروهی از افراد هستیم که به طور مرتب به وسیله ایمیل و راه ها ارتباطی دیگر با یکدیگر در خصوص مسائل و مطالب مختلف گفتگو می کنیم و به محض این که تئوری و ایده جدیدی در زمینه کاری مان مطرح شود، یکدیگر را از آن مطلع می کنیم و این گونه قادر خواهیم بود تا جایی که برای مان مقدر است به روز باشیم. این نکته را باید به خاطر داشته باشیم که هر چه بیشتر با افراد متخصص در زمینه و حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنیم، قادر خواهیم بود دانش و اطلاعات بیشتری در این خصوص پیدا کنیم.».

از قابلیت های ذهنی و هوش خود، تا جایی که امکان دارد شناختی دقیق پیدا کنید

از دیگر نکاتی که باید مد نظر قرار بگیرد، شناختی جامع و دقیق از شرایط ذهنی است و این که برای نمونه در چه ساعاتی از روز، فرد بهترین و بیشترین بازده را از لحاظ ذهنی دارد. البته کمی زمان می برد تا فرد قادر باشد به چنین شناختی دست پیدا کند، با این وجود، چیزی نیست که قابلیت عملی شدن نداشته باشد و تنها به این نیاز است که فرد کمی بیشتر به خود توجه داشته باشد. نمونه ای در این خصوص برای تان نقل می کنیم تا ایده بهتری در خصوص موضوع مورد بحث داشته باشید. استفان وُلفرام، دارای مدرک دکترا است و نیز چند کتاب شناخته شده نوشته است که یکی از آن ها «نوعی جدید از علم (A New Kind of Science)» است. او چند جایزه مطرح نیز در به خاطر قدر دانی از فعالیت هایش دریافت کرده که یکی از آن ها جایزه مک آرتور است. او در این خصوص عنوان کرد: «برای این که قادر به عملی کردن این ایده باشم و به هدف خود برسم، در تک تک لحظات روزی که بیدار هستم و فعالیت می کنم، تصمیم می گیرم که چه کاری را بهتر است انجام دهم. برای نمونه صبح اول وقت که از خواب بیدار می شوم و کمی کسل هستم (و البته فکر می کنم این مسئله برای اکثریت غریب به اتفاق مردم همین گونه باشد)، بیشتر سعی می کنم کارهای ساده ای چون پاسخ دادن به ایمیل هایم را انجام دهم. پس از آن سعی می کنم با هم کاران و دوستانم صحبت کنم؛ البته نه در خصوص مسائل خیلی مهم و یا این که برای پیدا کردن راهکاری برای مشکلی که در کار پیش آمد کرده است، بلکه تنها در این خصوص که برای نمونه اوضاع و شرایط کلی کار چگونه است و صحبت های معمولی این چنینی. این گونه که تا کنون به آن پی برده ام، شب ها معمولاً زمانی است که از لحاظ ذهنی آماده تر و خلاق تر از هر موقع دیگری هستم و هوشیاری ام در شب هنگام، بیشتر از سایر مواقع روز است، به همین خاطر بیشتر سعی می کنم کار های مهم تر را در این هنگام انجام دهم. برای نمونه پروژه هایی که به خلاقیت بیشتری احتیاج دارند را به شب اختصاص می دهم. برای این که از لحاظ ذهنی همیشه آماده باشم و قادر باشم کارهای خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهم، سعی می کرده ام این روند مشخص ذهنی خود را پیدا کرده و تا جایی که برایم مقدور است به آن پایبند باشم.».

اختصاص دادن زمانی به خصوص برای فعالیت های تفریحی در کنار کار

از دیگر نکات مهمی که باید مد نظر داشته باشیم و متأسفانه کمتر افراد به آن توجه می کنند این است که ذهن و مغز انسان نیز، همانند ماهیچه ها و اعضای بدن، پس از فعالیتی طولانی مدت، کارکرد همیشگی خود را از دسته داده و به اصطلاح خسته می شوند. به همین خاطر است که باید توجه ویژه ای به این مسئله معطوف کرد و با کار گرفتن بیش از اندازه از مغز، در کارایی مؤثر آن اختلال ایجاد نکرد. در این خصوص گفتگویی با گرِت لیزی که فیزیک دانی شناخته شده است و مقالات متعدد و قابل توجهی در زمینه تحصیلی و کاری خود دارد انجام دادیم که می تواند برای تان جالب توجه باشد. او در این خصوص عنوان کرد: «فعالیتی که برای تفریح به سراغ آن می روم، موج سواری و اسکی روی برف است. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که زمانی که فرد در انجام کارهای خود عجله کرده و زمان زیادی را صرف کار خود می کند، به مرور کارکرد قبلی و مؤثر ذهن خود را از دست می دهد و فردی که تمامی زمان خود را صرف کار کردن می کند، قدرت تفکر خلاقانه و عمیق را به مرور زمان از دست می دهد. خوشبختانه من دوستان زیادی در نقاط مختلف ایالت دارم و هر گاه که احساس می کنم دیگر قادر به تحمل فشاری که کار ام متوجه ام می کند نیستم، به آن ها پناه می برم و برای مدتی کوتاه از فعالیت های مورد علاقه خود لذت می برم تا انرژی و خلاقیت لازم برای ادامه کار ام را پیدا کنم. من بر این باور هستم که هر شخصی، صرف نظر از این که به چه کاری مشغول باشد، از این گونه فعالیت های تفریحی مورد علاقه دارد و حتماً باید زمانی را به این گونه فعالیت ها اختصاص دهد.».

ده دقیقه ابتدایی و انتهایی روز خود را به تفکر خلاقانه اختصاص دهید

اسکات هاگوود، یکی از کسانی است که در فعالیت های مربوط به مهارت های ذهنی بسیار شناخته شده است و کتابی معروف به نام «قدرت ذهن» دارد، او در این خصوص عنوان کرد: «همانگونه که روی صندلی خود نشسته ام، چشمان ام را می بندم و سعی می کنم یکی از این دو صحنه را در ذهن خود به وجود آورده و خود را در آن ها احساس کنم: ساحل مورد علاقه ام در آروبا و یا مزرعه ای که پای کوهی به نام اِسموکی وجود دارد و دوران کودکی خود را در آن سپری کردم. البته تنها تصویر مکانی که به آن علاقه دارم را در ذهن خود تصور نمی کنم، بلکه سعی می کنم تمامی صدا ها و بو هایی که در آن دوران احساس می کردم را نیز احساس کنم. کمی زمان برد تا بتوانم این گونه خود را غرق در رؤیا کنم، اما حالا می توانم از ثمرات این مهارت ام استفاده کنم، چرا که ذهن ام متمکز تر شده است و تمرکز بیشتری پیدا کرده ام و هر چیزی به سادگی قادر نخواهد بود این تمرکز مرا به هم بزند. تصور خلاقانه و تصویر سازی در ذهن به من کمک کرده است که تمامی تمرکز خود را بر هدفی که در سر دارم متمرکز کنم.».

پروتئین غذای مغز است

فرانک لاولیس، دارای مدرک دکترای رواشناسی است و در کالیفرنیای آمریکا مشغول به کار مشاوره و درمان بیماران خود است و نیز کتاب های مطرحی در زمینه کارکرد ذهن و مغز انسان دارد. او در این خصوص عنوان کرد: «من عادت دارم که روز خود را با  وعده صبحانه ای آغاز کنم که سرشار از پروتئین باشد. دو تخم مرغ آب پز و یک کاسه جوی پخته شده، معمولاً چیزی است که به عنوان صبحانه مصرف می کنم. پروتئین این صبحانه مغذی کمک شایانی به من برای ادامه فعالیت های روزانه ام می کند.». تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و نتایج حاکی از آن است که دانش آموزانی که پیش از شرکت در آزمون های خود، یک یا دو عدد تخم مرغ می خورند، قادر هستند تا بیست درصد نتیجه بهتری نسبت به سایر دانش آموزان داشته باشند.

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

چه چیزی باعث پیر شدن مغز ما می شود

در
مغز پیری
با افزایش سن ، نورون ها کوچک می شوند و اتصالات بین آنها شروع به تضعیف می کند.دقیقاً مانند بقیه بدن ، پیر شدن مغز شما اجتناب ناپذیر است. در حقیقت ، در طول عمر شما ، اندام سه پوندی بیش از هر قسمت دیگر بدن تغییر خواهد کرد. بسیاری از افراد مسن ممکن است با به یاد آوردن نامها و اعداد ، به خاطر سپردن قرارها ، انجام چند وظیفه و انجام مفاهیم جدید در حافظه ، مشکل پیدا کنند. 
 
دانشمندان تلاش می کنند تا دریابند که چگونه مغز با گذشت زمان تغییر می کند. با افزایش سن ، مناطق مختلفی از مغز کوچک می شوند ، به ویژه آنهایی که در یادگیری و سایر کارهای سطح بالاتر دخیل هستند. اتصالات بین سلولهای عصبی یا سلولهای عصبی شما تخریب می شود و منجر به کندتر شدن پردازش اطلاعات می شود. و ممکن است جریان کلی خون در مغز نیز کاهش یابد. با این وجود شواهد در حال افزایش وجود دارد که نشان می دهد مغز با وجود پیری طبیعی هنوز قادر به سازگاری و تغییر است.
 
به راحتی ارتباط پیر شدن مغز و هرگونه عارضه روانی ناشی از بیماری آلزایمر آسان نیست. این بیماری به طور معمول سلولهای عصبی و اتصالات آنها را در مناطقی از مغز که مسئول حافظه هستند از بین می برد. اما در حالی که مغز تا حدودی به عنوان بخشی از پیری سالم در حال کوچک شدن است ، مقدار زیادی از نورونها را در این فرآیند از دست نمی دهد. اساساً ، تغییرات مرتبط با آلزایمر - و سایر اشکال زوال عقل - بخشی طبیعی از پیری مغز محسوب نمی شوند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا آلزایمر از والدین به ارث می رسد

در
آلزایمر

 

آیا آلزایمر ارثی است

بزرگترین لذت های زندگی اغلب ساده ترین است: خندیدن به خاطرات کودکی با یک دوست قدیمی. خرید شام خانوادگی. برای تعطیلات بعدی برنامه ریزی کردن و گپ و گفتگوی آنلاین با اقوامی که در شهرهای دیگر ، کشورهای دیگر زندگی می کنند.
اینها مواردی است که بیماری آلزایمر آن ها را دزدیده و هرگز بازگشتی ندارد. آلزایمر می تواند به تدریج یا سریع پیشرفت کند ، اما بیماران به ناچار حافظه خود ، توانایی تفکر ، برنامه ریزی ، و حتی شناخت افراد نزدیک به خود را از دست می دهند. تمام هویت آنها اساساً هم در جهان و هم برای خود آنها گم شده است.
 بیش از 46 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند. آلزایمر یکی از پرخطرترین مشکلات سلامتی قرن بیست و یکم محسوب می شود. انتظار می رود تعداد افراد مبتلا به زوال عقل هر 20 سال دو برابر شود - به این معنی که تا سال 2050 بیش از 135 میلیون نفر مبتلا خواهند شد. بیماری آلزایمر (AD) علت اصلی زوال عقل است ، که معمولاً در افراد مسن تشخیص داده می شود اما در افراد جوان 30 یا 40 سال نیز رخ می دهد.
آلزایمر تا حدودی ارثی است. اما عوامل دیگری نیز در این بازی وجود دارد.دانشمندان تصور می كنند كه عوامل مختلفی چگونگی پیشرفت بیماری آلزایمر را تعیین می كنند. به طور فزاینده ای ، تحقیقات نشان داده است که ژن ها نقش اصلی در بروز بیماری دژنراسیون مغز دارند. اما آلزایمر می تواند در مراحل مختلف زندگی تجلی یابد. این که آیا بیماری در اوایل زمان زندگی یا شروع آلزایمر در اواخر عمر باشد  می تواند چگونگی ابتلا به آن را اثبات کند.
 
آلزایمر در اوایل شروع به طور معمول بین سنین 30 تا 60 سالگی اتفاق می افتد و بسیار نادر است کمتر از 10 درصد از مبتلایان به این بیماری به شدت با ژنتیک در ارتباط است. دانشمندان سه ژن را پیدا کرده اند که در آن جهش ها می تواند باعث ابتلا به آلزایمر یا FAD شود. اگر پدر یا مادر شما (بیولوژیکی) یکی از ژنهای جهش یافته را داشته باشد ، شما نیز احتمال ارث بردن آن را دارید. با این حال ، همه افراد مبتلا به آلزایمر در اوایل رشد جهش در این سه ژن را ندارند.
 
برای بیشتر مبتلایان به آلزایمر علائم در حدود 65 سالگی یا دیرتر شروع می شود. در حالی که محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند که دقیقاً چه عاملی منجر به بروز آلزایمر در اواخر عمر می شود ، آنها فکر می کنند که یک پکیج از عوامل ژنتیکی و خطر های محیطی ابتلا به بیماری را در فرد ایجاد می کند. بنابراین ، اگر یکی از بستگان مبتلا به آلزایمر باشد ، لزوماً به این معنی نیست که شما این بیماری را به ارث خواهید برد. اما احتمالاً بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به آلزایمر را دارید.
سیستم های بهداشت و درمان در حال حاضر با مشکلات جدی در مقابله با بروز فعلی آلزایمر روبرو هستند و ممکن است فقط در یک یا دو دهه توسط تعداد کاملی از بیماران آلزایمر که به مراقبت احتیاج دارند غلبه کنند. مطابق با بیماری آلزایمر بین المللی ، حدود 40٪ هزینه های مراقبت از زوال عقل در سرتاسر جهان توسط منابع "غیر رسمی" پرداخت می شود - که در بسیاری موارد به معنای خانواده بیمار است.
 

 

مشکلات تشخیص آلزایمر

در حال حاضر ، تشخیص AD عمدتاً مبتنی بر علائم بالینی ، از جمله آزمایش شناختی است و تعداد قابل توجهی از بیماران تشخیص داده می شوند که بیماری آنها قبلاً پیشرفت کرده باشد. این علائم معمولاً بعد از سن 60 سالگی بروز می کند اگرچه افرادی که دارای جهش های ژنتیکی کمیاب هستند ممکن است زودتر به این بیماری مبتلا شوند. تشخیص AD براساس اقدامات شناختی تنها در 70-80٪ موارد صحیح است. حتی با مطالعات تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) ، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) ، تشخیص ممکن است قطعی نباشد.
 

 

آزمایش برای تشخیص آلزایمر

آزمایشات جدیدی ایجاد شده است که مبتنی بر نشانگرهای زیستی موجود در مایع مغزی نخاعی (CSF) ، مایعات موجود در ستون فقرات و اطراف مغز است. CSF به عنوان محافظ ستون فقرات و مغز عمل می کند ، منابع مورد نیاز خون را به همراه می آورد و مواد زائد سلول های مغز را از بین می برد.
 
این مایع می تواند حاوی پپتیدهایی باشد که ارتباط نزدیکی با بیماری آلزایمر دارند: آمیلوئید بتا (Abeta) و تاو . در یک مغز سالم ، این پپتیدهای Abeta تجزیه و از بین می روند. در یک بیمار مبتلا به آلزایمر ، آنها با هم جمع می شوند و پلاک های سخت و نامحلول را تشکیل می دهند. درهم و برهم های عصبی Tau - الیاف نامحلول ، پیچ خورده و پیچیده ، که از ساختارهای تشکیل دهنده پروتئین تاو به نام میکروتوبول ها تشکیل شده اند - به طور معمول مواد مغذی و سایر مواد مهم را از یک سلول عصبی به سلول دیگر منتقل می کنند. با آلزایمر پروتئین غیر طبیعی است و میکروتوبولها ناپایدار هستند. آزمایش های جدید Abeta و Tau می تواند اطلاعات بالینی را در اختیار پزشکان قرار دهد تا به آنها در تشخیص سریعتر و دقیق تری کمک کند.
نشانگرهای زیستی در تشخیص بیماری AD بسیار زیاد است. آنها اقدامات عینی هستند ، قابل تجدید پذیر هستند و از نظر پزشک مستقل هستند.

 

تشخیص زود هنگام آلزایمر

بدون هیچ درمانی برای آلزایمر ، آیا واقعاً نکته ای برای آزمایش و تشخیص بیماری وجود دارد؟ کارشناسان به دلایل مختلف پاسخ مثبت می دهند. دکتر جفری کاممینگز ، مرکز کلینیک کلیولند لو روو مرکز بهداشت مغز (کلیولند ، اوهایو)اظهار داشت: تشخیص دقیق و در اسرع وقت "بسیار مهم است".
 
وی می گوید: "ما می دانیم كه بیماری خیلی دیر در جریان بالینی تشخیص داده می شود."
 
اگرچه بسیاری از مطالعات در مورد داروهای نویدبخش نتایج منفی داشته اند ، اما محققان توانستند درباره این بیماری ویرانگر اطلاعات بیشتری کسب کنند و درک عمیق تری از نحوه طراحی کارآزمایی های بالینی و شناسایی افرادی که باید در آن قرار گیرند ، کسب کنند. به عنوان مثال ، دانشمندان اکنون می دانند که رویکرد درمانی بیماران در مراحل اولیه بیماری باید متفاوت از رویکرد افراد در مراحل بعدی باشد.
 
ما می خواهیم بیماران زود تشخیص داده شوند تا بتوانیم درمان را شروع کنیم. ما می توانیم آنها را در کارآزمایی های بالینی قرار دهیم و مهمتر از همه ، ما به آنها و خانواده های آنها کمک خواهیم کرد تا درک کنند که این بیماری چیست.
و آنچه کاملاً مشهود است این است که ، مانند سرطان ، تشخیص و تشخیص زودرس آلزایمر از اهمیت حیاتی برخوردار است. هرچه زودتر درمان شروع شود ، احتمال اینکه تأثیر مثبتی در جلوگیری از پیشرفت بیماری داشته باشد ، بیشتر است. برای آزمایشات بالینی ، دانستن اینکه بیماران شرکت کننده واقعاً آلزایمر دارند - و نه شکل دیگری از زوال عقل - اعتماد به نفس بیشتری به نتایج نشان می دهد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

دو محصول برای مغز که شما را از زوال عقل نجات می دهد

در
دانشمندان دریافته اند که مصرف منظم دو غذا به حفظ عملکرد مغز و جلوگیری از زوال عقل تا پیری کمک می کند.دانشمندان آمریکایی و اسپانیایی یک مطالعه ده ساله را به اتمام رسانده اند. آنها سالها است که افراد با رژیم های مختلف را تماشا می کنند و به این نتیجه رسیده اند که روغن زیتون و ماهی بهترین غذاها برای عملکرد مغز هستند. نتایج این مطالعه در مجله علمی انجمن آلزایمر منتشر شده است.
 
این مطالعه شامل دو گروه از افراد بود. یکی با استعداد ژنتیکی به بیماری آلزایمر ، دوم بدون آن. که به طور دوره ای برای عملکرد شناختی مورد آزمایش قرار می گرفتند.
 
معلوم شد کسانی که به رژیم غذایی مدیترانه ای پایبند بوده اند عملکردهای ذهنی را طولانی تر از کسانی که متفاوت می خورند حفظ می کنند. علاوه بر این ، این وابستگی به گروهی که شخص متعلق به آن بود ارتباطی ندارد.
 
سپس دانشمندان شروع به نظارت بر نحوه عملکرد عناصر اصلی رژیم بر روی مغز کردند: سبزیجات و میوه ها ، غلات کامل ، آجیل و حبوبات ، روغن زیتون و ماهی. نتیجه گرفته شد افرادی که ماهی زیادی و روغن زیتون می خورند ، شاخص های بهتری دارند. همین شاخص ها در افرادی بودند که مستعد ابتلا به این بیماری بودند.
 
همانطور که مشخص شد ، آنها 19 درصد علائم کمتری از این بیماری ایجاد کرده اند که قابل مقایسه با دارو درمانی است. یعنی فقط دو محصول به حفظ عملکردهای شناختی تا پیری کمک می کند.

نظرات

در ادامه بخوانید...