مراقبه و یوگای پرانامایا

(سیارک)  : دانشمندان فکر می کنند که محل دقیق گروهی از سلول های مغز را که به مراقبه واکنش نشان می دهند را یافته اند
قرن هاست که مردم با آهسته تر کردن تنفس خود برای آرام کردن ذهنشان استفاده کرده اند. در برخی از ما این مساله به شکل یوگا یا مدیتیشن و در برخی دیگر به شکل 10 نفس عمیق قبل از وحشتزدگی شدید رخ داده است.
مهم نیست این مساله را چه بنامیم ولی مدارک دانشمندان از این مساله حمایت کرده که تنفس حسی از آرامش را تلقین می کند حتی اگر هیچ کس تا کنون منشاء آن را دقثقا نشناخته باشد. اکنون محققان فکر می کنند که بالاخره پاسخ این سوال را پیدا کرده اند و محل گروه کوچکی از نرون ها را در رشته های مغزی موش ها پیدا کرده اند که تنفس را به حس آرامش مرتبط می کند.
محققان برای روشن شدن موضوع فقط به موش ها اکتفا نکرده اند و این آزمایش را دائما روی انسان نیز تکرار کرده اند.
ولی مغز موش شباهت های زیادی به مغز انسان دارد و می توان توضیح داد که چگونه روش هایی مثل مراقبه و یوگای پرانامایا می تواند این احساس آرامش و خوشحالی (یوفوریا) را در سطح بدن ایجاد کند.
مارک کارسنو از مدرسه ی پزشکی دانشگاه استنفورد و سرپرست محققان می گوید " این تحقیق فریبنده است چونکه فهم سلولی یا موکلولی از شیوه کار آن ایجاد می کند " .
گروهی از سلول های مورد بحث به مجموعه ای از pre-Botzinger‌ ها و منطقه ای از نرون ها تعلق دارند که در رشته های مغزی عمیق وجود دارد که گفته میشود با هر بار بازدم و دم مثل عصب تنظیم کننده ی تنفس ، می سوزند.
این ساختار اولین بار در موش ها در سال 1991 کشف شد ولی ساختار مشابه دیگری نیز در انسان پیدا شده است.
کارسنو می گوید که عصب تنظیم کننده ی تنفس در برخی موارد ، نسبت به معادل خود در قلب، وظیفه ی سخت تری دارد.
" به غیر از دنباله ی یک بعدی و‌ آرام به سریع قلب ، انواع دیگری از تنفس نیز مثل منظم، مهیج، افسوس، خمیازه، نفس نفس زدن، خوابیدن، خندیدن و هق هق کردن وجود دارد.
همچنین ادامه داد که ما متعجبیم که انواع فرعی نرون هایی نیز در مرکز کنترل تنفس وجود دارد که مسئول تولید انواع مختلف تنفس هستند.
سال گذشته ، کارسنو و گروهش شواهدی را یافتند که گروه کوچکی از نرون ها در مجموعه ی pre-Botzinger‌ فقط مسئول تولید آه هستند که بدون آنها موش ها هرگز آه نمی کشند و زمانی که تحریک شوند، حیوانات دیگر نمی توانند آه کشیدن خود را متوقف کنند.
در مقاله ی اخیر، آنها گروه متمایزی از نرون ها را در مجموعه ای پیدا کردند که وظیفه ی آرامش را دارند و ظاهرا حالت هایی از آرامش و انگیختگی را در واکنش به تنفس تنظیم می کنند.
برای فهمیدن این مساله ، گروه ما دو علامت ژنتیکی را به نام Cdh9 و Dbx1‌ شناسایی کرده است که به طور برجسته در مجموعه ی pre-Botzinger‌ فعال بوده و ظاهرا با تنفس رابطه دارند.
سپس آنها با مهندسی ژنتیک موش ها را بدون نرون هایی بررسی کردند که این دو ژن را بیان می کند و جمعیت فرعی 175 نرونی را در رشته ی مغزی درآورده اند.
جالبتر اینکه موشهایی که بدون این نرون ها بودند ، هنوز تنفس طبیعی داشته ولی یک تفاوت مهم در آنها مشاهده شد یعنی آهسته تر از موش های معمولی نفس می کشیدند.
کوین یاکل یکی از محققان گروه که اکنون در دانشگاه کالیفرنیای سن فرانسیسکو است می گوید " من در ابتدا نا امید شده بودم ولی بعد از چند روز متوجه شدم که چیز عجیب دیگری در حال رخ دادن است یعنی موش های بدون نرون Cdh9 و Dbx1‌ به شدت آرامتر از موش های گروه کنترل بودند. آنها هنوز انواع تنفس را داشتند ولی بسیار آهسته تر شده بود.
یاکل می گوید اگر آنها را در محیط جدیدی قرار دهیم که معمولا شناسایی و استشمام بیشتری را تحریک می کند،‌ فقط خود را تمیز می کنند. در موش هایی که به عنوان گروه گواه حالت آرامش ذهنی در نظر گرفته شده اند ، ما به شدت شگفت زده شدیم. (صحبت یاکل با دیانا کاون در Scientific American‌) ، این مورد یقینا چیزی نبود که فکر می کردیم پیدا کنیم. " (سیارک
با توجه به بررسی های آینده ، گروه ما شواهدی را پیدا کرد که نرون ها ارتباط هایی را با locus coeruleus یعنی منطقه ای از رشته های مغزی ، تشکیل می دهند که در تنظیم انگیختگی و عاطفه سهیم است و مسئول بیدار شدن ما در شب و رها کردن نگرانی و پریشانی است.
این گروه نتیجه گیری کرد که به جای تنظیم تنفس، این گروه کوچک نرون ها به آن پاسخ داده و یافته های خود را به locus coeruleus گزارش می کنند تا حالت روانی ما را در واکنش به آن تنظیم کنند.
کارسنو می گوید اگر موردی باعث آسیب یا تشدید تنقس شود، شما باید دقیقا از آن مطلع باشید ، این 175 نرون که بقیه ی اتفاقات را در مغز به ما می گوید ، یقینا حیاتی هستند".(سیارک
این تحقیق یقینا مرحله ی نوید بخش آینده است ولی باید به یاد داشته باشیم که هنوز مراحل زیادی مانده که یاد بگیریم چگونه مجموعه ی pre-Botzinger‌ خصوصا در انسان ها کار می کند.
عصب شناس موسسه ی ملی سلامت و بهداشت فرانسه ، آنتوئین لوتز ، محققی که در تیم این تحقیق نیست به Scientist American‌ گفت "هنوز در این مقاله ی جدید این احتمال مطرح شده که هر کدام از روش ها مثل یوگا، پرانایاما و مراقبه که فعالانه تنفس را کنترل می کند از این مسیر برای تنظیم برخی از جنبه های انگیختگی استفاده می کند".
در حالی که گروه های دیگر اکنون باید این تحقیق را بیشتر در موش ها و در نهایت در انسان ها دنبال کنند، کارسنو و تیمش اکنون به فهم بهتر رازهای دیگر مخفی در مجموعه ی pre-Bozinger‌ ادامه می دهند.
فلد من می گوید اثبات شده مجموعه ی pre-Bozinger‌ اکنون نقش مهمی در اثر تنفس روی انگیختگی و عواطف مثل مراقبه ایفا می کند. امیدواریم که فهم این وظیفه ی مرکزی به درمان استرس، افسردگی و عواطف منفی دیگر منجر شود. "

10 حرکت یوگا که می تواند شگفتی ساز شود.

5 حرکت یوگا برای استقامت بدن

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

ترجمه  itrans.ir / هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است.

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید