اولین خاطره شما احتمالا هرگز اتفاق نیفتاده است

در


 اولین خاطره شما چیست؟ ممکن است صحنه ی واضحی که از چشمان یک کودک نوپا دیده میشود به ذهنتان بیاید. در واقع در مطالعه ی جدیدی کشف شده است که این صحنه میتواند خیالی باشد.

نویسنده ی راهبر این مطالعه(Shazia Akhtar) در این باره میگوید: این به این خاطر است که بر اساس نوشتارهای علمی، این غیرممکن است که شما خاطره ای مربوط به قبل از 2 سالگی داشته باشید. علیرغم اینکه حدود 40 درصد از افراد شرکت کننده در این مطالعه ادعا کردند که اولین خاطره آنها مربوط به 2 سالگی یا سنین پایین تر از 2 سال است - که در واقع بیشتر این ادعاها مربوط به دوره 9 تا 12 ماهگی است.

این دوره در واقع قسمتی از مرحله پیش کلامی در زندگی انسان است، دوره ای که هنوز قابلیت ساختن خاطرات در انسان تکامل نیافته است. به همین خاطر دانشمندان از خاطرات این دوره عمدتا به عنوان خاطرات خیالی (fictional) یاد میکنند.

در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شده بود که اولین خاطرات خود را و همچنین زمانی را که این خاطره رخ داده است، شرح دهند. محققان تاکید کرده بودند که شرکت کنندگان حتما باید مطمئن باشند که این خاطره، خاطره ی خود آنهاست. به عبارت دیگر خاطره باید تجربه مستقیم خود فرد شرکت کننده باشد و نباید این خاطره را از روی عکس ها یا داستانهای خانوادگی تعریف کنند.

در یک نظرسنجی آنلاین حدود 2500 نفر اولین خاطرات خود را به نوعی جعل کرده بودند. طبق گفته دکتر اختر (Akhtar)  این خاطرات آنچنان میتوانند عمیق و ریشه دار باشند که افراد ممکن است از قبول اینکه این  و ساختگی هستند امتناع کنند، حتی زمانی که از پایه علمی فرایند حافظه آگاه شدند.

محققان دریافتند که این خاطرات خیالی به خصوص در بین افراد میانسال و افراد مسن تر شایعترند. با این حال آنها مطمئن نیستند که کدام گروه سنی نسبت به این خاطرات خیالی مستعدترند.

مدت زمان طولانی ای چنین به نظر می آمد که اولین خاطرات در زندگی انسان، شخصیت و کل زندگی انسان را تحت تاثیر قراردهد. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال 1965 بیان میکند که یادآوری خاطرات اولیه میتواند دیدگاه شخص نسبت به واقعیت و خود را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد.هر آنچه که پیامدهای خاطرات اولیه ما باشد، این خاطرات عمیقا با اولین احساس خودآگاهی ما عجین هستند. بنابراین، این احتمال که این خاطرات میتوانند جعلی و ساختگی باشند، فکر نگران کننده ای است.منبع: livescience.com

نظرات

در ادامه بخوانید...

حقایق جالب در باره کارکرد ذهن انسان بخش اول

در

بسیاری هستند که برای همیشه در خاطر ما نقش می بندند و  نیز اشخاص زیادی را ملاقات می کنیم که شاید ترجیح دهیم نقشی از آن ها در خاطرمان باقی نماند. در حقیقت بیش از هرچیز دیگری همین خاطراتی که در ذهن انسان باقی می ماند، شخصیت او را شکل می دهد. اگر ذهنیتی از گذشته در خاطر ما نمی ماند، قادر به برقراری ارتباط با دیگران نمی شدیم، در کار خود پیشرفت نمی کردیم و حتی راجع به مسائل ساده ای چون غذای مورد علاقه خود ذهنیتی پیدا نمی کردیم. بسیاری بر این باور اند که حافظه، کلیدی است که قفل های بسیاری را در زندگی باز می کند.

با وجود نقش عمده خاطرات و حافظه انسان، بسیاری از ما اطلاعات ناچیزی در خصوص آن ها داریم و از چگونگی کارکرد حافظه و این گونه مسائل شاید بتوان گفت، بی اطلاع هستیم. با این وجود، بر خلاف تمامی آن کلاس های خسته کننده زیست شناسی که همه ما در مدرسه گذرانده ایم، آن چه در مراکز حفظ و نگه داری خاطرات در مغز انسان می گذرد، بسیار جالب توجه است. برای نمونه یکی از حقایق جالبی که در خصوص مغز ما وجود دارد این است که نظریه ای وجود دارد در این خصوص که مغز انسان قادر به ذخیره اطلاعاتی است که میزان آن از مجموع اطلاعات چهار هزار گوشی موبایل آیفون بیشتر خواهد شد. در این مقاله قصد داریم شما را با حقایق جالبی آشنا کنیم که در خصوص حافظه و مغز انسان وجود دارد و به احتمال زیاد، این حقایق برایتان جدید و قابل توجه خواهد بود. با سیارک همراه باشید.

در همان دوران کودکی، فرایند فراموش کردن خاطرات آن دوران شروع می شود

آیا کسی را سراغ دارید که زمانی را که برای نخستین بار روی پاهای خود ایستاده و شروع به راه رفتن کرده را به خاطر داشته باشد؟ و یا کسی که نخستین تجربه رفتن به مهد کودک را به یاد داشته باشد؟ مطمئناً پاسخ به این سؤال منفی خواهد بود و حتی خود ما نیز قادر به یادآوری این اتفاقات دوران کودکی نیستیم. اما سؤال اینجا است که از چه زمانی فراموش کردن خاطرات دوران کودکی آغاز می شود؟ جالب است بدانید که روان شناسان و محققان دانشگاه اِموری هم این سؤال برایشان پیش آمده و به همین خاطر بود که تحقیقات و اقدامات خود را آغاز کرده تا در یابند دقیقاً از چه زمانی فرایندی که تحت عنوان «فراموشی کودکی» شناخته شده، آغاز می شود. نتایج این تحقیقات حاکی از آن بود که کودکان بین پنج تا هفت سال، چیزی حدود شصت درصد از خاطرات دوران کم سن و سال تر خود را به خاطر داشتند و این در حالی بود که این میزان برای کودکان بین هشت و نه سال، تا چیزی حدود چهل درصد کاهش پیدا کرد. بنا براین فرایند فراموشی از سنین پایین تر آغاز شده و به مرور تقریباً هیچ خاطره ای از سال های ابتداییِ زندگی در ذهن کودک باقی نخواهد ماند.

خواب کافی در طول شب، به بهبود فرایند نگه داری و حفظ مطالب در مغز کمک خواهد کرد

التبه این مسئله به هیچ عنوان جای تعجبی ندارد، اما باید بدانیم که خواب کافی در طول شب، باعث می شود مغز کارکرد بهتری به طور کلی داشته باشد. تحقیقاتی در این خصوص انجام شد و گروهی از افراد در نظر گرفته شده و پس از این که به آن ها آموزش داده شد چگونه انگشتان خود را روی پیانو حرکت دهند تا صدای مشخصی تولید شود، گروهی که دوازده ساعت استراحت کرده بودند، عملکرد بهتری از خود نشان داده و به خوبی به خاطر داشتند که چگونه باید انگشتان خود را حرکت دهند. متیو واکر، مدیر مسئول لابراتوار بی آی دی، در این خصوص عنوان کرد: «زمانی که خواب هستید، این گونه به نظر می رسد که مطالب و مسائلی که در طول بیداری آموزش دیده و یا خوانده و شنیده اید، به سمت آن قسمت هایی از مغز می روند که در حفظ و نگاه داری خاطرات، عملکرد مؤثرتری از خود نشان می دهند.».

عبور کردن از چهار چوب در می تواند باعث فراموش شدن مطالب شود

گابریل رادوانسکی که روانشناس است در گفتگویی که با او در این خصوص انجام شده بود عنوان کرد: «وارد یا خارج شدن از چهار چوب یک در، نقش نوعی محدوده را در ذهن انسان ایفا می کند. این محدوده، فعالیت هایی که توسط انسان انجام گرفته است را از سایر فعالیت ها جدا کرده و در قسمت دیگری از مغز ذخیره می کند.». گابریل به همراه تیم تحقیقاتی اش آزمایشی در این خصوص انجام داد که با هم نگاهی به جزئیات آن خواهیم انداخت: برای این منظور گابریل، دو گروه از افراد را در نظر گرفت. گروه اول باید وسایلی را در یک اتاق جا به جا می کردند و به گروه دوم این وظیفه محول شده بود که وسایلی را از اتاقی به اتاق دیگر ببرند؛ به این معنی که در مسیر خود باید از چهار چوب درهایی که اتاق ها را از یکدیگر جدا می کرد، عبور کنند. نتایج تحقیقات در نهایت حاکی از آن بود که افرادی که وسایل را میان اتاق ها جا به جا می کردند، تا چیزی حدود سه برابر افراد گروه دیگر، امکان داشت که فراموش کنند کدام شیء را باید بردارند.

همین مسئله عبور از چهار چوب در، از لحاظ ذهنی هم صادق است

جالب است بدانید که اگر قصد حفظ کردن مطلبی را داشته باشید، بهتر است راجع به چهار چوب در فکر نکنید. این مسئله هم در ادامه تحقیقات گابریل رادوانسکی و تیم اش مشخص شد. در انجام این تحقیقات از افراد خواسته می شد که مطلبی را به خاطر بسپارند و این در حالی بود که از گروهی از این افراد خواسته شد که در حال به خاطر سپردن مطلب به چهار چوب در فکر کنند. نتایج حاکی از آن بود که کسانی که به چهار چوب در فکر می کردند، کمتر از گروه دیگر قادر به به خاطر سپردن  مطالب بودند. این مسئله به احتمال بسیار زیاد،  از نقشی که درب ها در ذهن انسان به خود گرفته اند نشأت می گیرد؛ نقش محدود کننده و نقش جدا کننده درب ها.

توانایی در به خاطر سپردن صدا ها در انسان به مراتب کمتر است

شاید ارزش صرف هزینه برای شرکت در کلاس هایی که با بهره گیری از وسایل دیجیتال کمک آموزشی کلاس های خود را برگزار می کنند، فکر بدی نباشد. جالب است بدانید که چیزی حدود شصت و پنج درصد از کل جمعیت آمریکا، به اصطلاح، دانش آموزان بصری هستند؛ در واقع برای این که مطلبی را به خوبی یاد بگیرند، باید حتماً چیزی که به آن ها آموزش داده می شود را مشاهده کنند و تنها شنیدن صدای معلم برای فرد کافی نخواهد بود. نزدیک به یک چهارم مطالبی که می شنویم از یاد ما خواهند رفت و جلوه های بصری و به کار گیری وسایل دیجیتال برای این منظور، در نهایت سبب می شود فرایند یادگیری با پیشرفتی چهار صد درصدی به نسبت حالت عادی رو به رو شود.

سن و سالی وجود دارد که به طور معمول انسان در آن به بهترین شکل ممکن قادر به تشخیص افراد از روی چهره آن ها خواهد بود

تحقیقاتی به صورت مشترک میان محققان دانشگاه های دارموث و هاروارد صورت گرفت و نتایج حاکی از آن بود که پس از گذر از مرز سی سالگی، قابلیت تشخیص دیگران با توجه به چهره آن ها رو به افول می نهد. اگ بخواهیم به طور دقیق تر به این مطلب نظری بیندازیم، باید عنوان کنیم که به طور تقریبی، بین سی تا سی و چهار سالگی، زمانی است که انسان از لحاظ تشخیص دیگران از روی چهره در شرایط ایده آل ذهنی خود به سر می برد و پس از سی و چهار سالگی، این قابلیت به مرور زمان کاهش پیدا می کند. این کاهش تا جایی ادامه پیدا می کند که یک فرد هفتاد ساله، تقریباً چیزی حدود هفتاد و پنج درصد از کسانی را که می بیند، تنها به واسطه چهره شان به یاد خواهد داشت و چهره دیگران را فراموش خواهد کرد.

برخی دروغ ها را ساده تر از دیگر دروغ ها می توان به خاطر سپرد

حقیقتی وجود دارد که انکار آن غیر ممکن است: همه انسان ها کم و بیش، دروغ می گویند. اما چگونگی عنوان کردن این دروغ ها است که در نهایت مهمترین تأثیر را در به خاطر آوردن (یا نیاوردن) داستان هایی که سرِ هم کرده ایم خواهد داشت. تحقیقاتی در این خصوص در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا صورت گرفت و نتایج حاکی از آن بود که توضیحاتی که به دروغ ادا می کنیم (گسترش دادن مطالب و مسائلی که تنها زاییده خیال ما بوده و دروغ هستند و وجود خارجی ندارند) بعد ها ساده تر به یاد فردی خواهد آمد که آن ها را عنوان کرده است و این روند در مقام مقایسه با انکار های به دروغ قرار می گرفت (انکار به دروغ به این معنی است که چیزی را انکار کنید که در حقیقت وجود دارد و درست است). کسی که عهده دار این آزمایش شده بود، شان لِین نام داشت و در این خصوص عنوان کرد: «اگر قرار باشد در خصوص چیزی که اتفاق نیفتاده و وجود خارجی ندارد به شما توضیحاتی دهم و یا این که به عبارت دیگر دروغی در خصوص آن اتفاق نیفتاده بگویم، باید تجزیه و تحلیل های بسیاری در مغز خود انجام دهم تا چیزی از قلم نیفتد. به همین خاطر است که در نهایت فراموش کردن این گونه مطالب کمی دشوار تر است از حالت دیگر.».

عشق در نگاه اول، تنها ساخته ذهن انسان است

تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و نتایجش حاکی از آن است که احساسی که با نام عشق در نگاه اول شناخته می شود، در حقیقت وجود خارجی ندارد و تنها ذهن انسان است که این باور را به وجود می آورد که دو فردی که با یکدیگر رابطه دارند، در نگاه اول عاشق یکدیگر شده اند. شخصی را در نظر بگیرید که عاشق همسر خود است و این باور در او وجود دارد که در همان نگاه اول عاشق همسر خود شده است. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص برای این فرد می افتد این است که خاطرات خود از نخستین دیدارش با شریک زندگی اش را با احساسات حال حاضر خود مورد سنجش قرار می دهد و همین مسئله است که باعث می شود این باور در او به وجود بیاید. در حقیقت احساس شخص در همان زمان نخستین آشنایی با همسرش متفاوت از احساسات حال حاضرش بوده است، تنها دیگر آن را به خاطر نمی آورد. دُنا جو بریج کسی بود که مسئولت انجام این تحقیقات را به عهده گرفته بود و در این خصوص عنوان کرد: «انسان به طور غریزی خاطرات خود را تغییر شکل می دهد و داستان هایی باور پذیر در خصوص آن ها به وجود می آورد به گونه ای که با شرایط زندگی حال حاضر او سنخیت و سازگاری داشته باشند.».

حافظه های کوتاه و بلند مدت وجود دارد و این دو ساز و کاری متفاوت از یکدیگر دارند

بنا به تحقیقاتی که تا کنون در این خصوص صورت گرفته است، میان پنج تا نه مطلب و مسئله گوناگون را می توان در حافظه کوتاه مدت نگه داشت و این مطالب یا مسائل تنها برای مدتی حدود بیست تا سی ثانیه در ذهن فرد و حافظه کوتاه مدت او باقی خواهند ماند. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که تنها مطالبی در ذهن انسان باقی خواهند ماند و فرد آن ها را بعد ها به خاطر خواهد آورد، که در حافظه بلند مدت او جای گرفته باشند. البته ارقامی که در خصوص حافظه کوتاه مدت عنوان شد، کاملاً دقیق نمی باشند و هنوز تحقیقات در این خصوص ادامه دارد، با این وجود، این مسئله مسلم است که مطالبی که در حافظه کوتاه مدت جای می گیرند، بعد ها از ذهن انسان خواهند رفت.

مدیتیشن از آن دسته فعالیت هایی است که می تواند سبب پیشرفت و بهبود کارکرد حافظه شود

آگاهی ذهنی و داشتن تسلط بر شیوه کارکرد مغز، هر دو در نتیجه مدیتیشن به دست می آیند و نقش مهمی در چگونگی حافظه فرد و کارایی آن ایفا می کنند. تحقیقاتی در این خصوص در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا صورت گرفته است و نتایج این تحقیقات گواهی بر این ادعا است. برای انجام این تحقیقات دانشجویانی را در نظر گرفته و آن ها را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول از این دانشجویان موظف بودند که چهار جلسه در طول هفته، در کلاس های مدیتیشنی شرکت کنند که زمان هر جلسه از چهل و پنج دقیقه تجاوز نکند. گروه دیگر نیز به روند معمول زندگی خود پایبند می ماندند و کار به خصوصی نباید انجام می دادند. در نهایت و پس از دو هفته هر دو گروه در یک آزمون مشابه شفاهی شرکت کردند و دانشجویان گروه اول که این دو هفته در کلاس های مدیتیشن شرکت می کردند، توانستند به طور کلی شصت امتیاز بیشتر از دانشجویان گروه اول دریافت کنند.

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

در ادامه بخوانید...

ویتامین هایی برای تقویت فکر و حافظه / بخش اول

در

(سیارک) برای این که رژیم غذایی متناسب جهت فعالیت مغز داشته باشید ، در نظر گرفتن مصرف انرژی بدن به تنهایی کافی نبوده بلکه بایستی نیازهای آن را به پروتئین ها و عناصر معدنی از قبیل فسفر و کلسیم نیز تأمین کنید. دانشمندان در جستجو برای یافتن علل برخی از بیماری های اسرارآمیز مانند بری بری و اسکوربوت (بیماری های ناشی از نبودن یک ویتامین خاص ) و ضمن تحقیقاتی که بر روی حیوانات با خوراندن مواد غذایی تصفیه شده به آن ها یعنی نمک های معدنی و پروتئین ها (آلبومینوئیدها)، گلوسیدها ( قندها و نشاسته ها و لیپیدها یا همان مواد چرب) که به صورت خالص تهیه شده بودند، پی بردند که این سبک رژیم غذایی برای حفظ زندگی نامناسب است و باید برخی عناصر دیگر هم وجود داشته باشد تا رشد و تکامل طبیعی صورت گیرد.

همچنین مشاهده شد که مقادیر حداقل برخی عناصر که اکثر آنها ضروری بوده و برای حفظ سلامتی لازم است، تعادل حیاتی را حفظ میکند. این عناصر ویتامین ها هستند. در هنگام کشف به غلط تصور شده بود که این مواد از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند. هر چند شکل تأثیرگذاری آنها هنوز به طور دقیق روشن نیست ولی می دانیم که به صورت کاتالیزور در پدیده های اکسیداسیون - احیاء ارگانیک و جذب و دفع فعال هستند. هر یک از آن ها نقش خاصی را ایفا می کند، زیرا با فقدان یکی از آن ها با وجود آن که سایر موارد در مقادیر مناسب در رژیم غذایی حضور داشته باشند ، بیماری های خاصی ایجاد می شود که آن ها را با نام کمبود ویتامینی می شناسند.

امروزه بیماری های ناشی کمبود های شدید ویتامینی و یا فقدان کامل ویتامین ها از زمانی که مواد غذایی به نسبت گذشته متنوع تر شده کمتر اتفاق می افتد. ولی غالبا با حالت های «پیش کمبودی» که یا بر اثر کمبود مقدار ویتامین مصرفی و یا بر اثر تهیه مواد غذایی به صورت ناقص و یا شیوه ی نادرست پخت و پز مواد و یا به دلیل نابود شدن ویتامین ها در قسمت های مختلف لوله گوارش به وجود می آیند رو به رو هستیم . در این حالت برخی از ویتامین ها در معده از طریق تغییرات غلظت اسید کلریدریک یا همان اسید معده از بین می روند.

از سوی دیگر، ذخیره ویتامین در سلول های کبدی افراد مسن به نسبت افراد بالغ به شکل نا متناسب تری انجام می شود.

بنابراین در صورتی که مایل هستید سالم مانده و تعادل عصبی مناسبی داشته باشید، بهتر است ویتامین ها را در مقادیر کافی ( یعنی حدود ۲۰۰ میلی گرم در رو ز) همراه با سایر مواد لازم در رژیم غذایی مصرف کنید .

در این رابطه ، ویتامین B1 و بطور کلی مجموعه ویتامین های گروه B ( تیامین ، پیریدوکسین ، بیوتین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، اسید پانتوتنیک ، بتائین ، کولین و غیره ) نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند.

در این رابطه درابتدا این گروه ویتامین ها و در ادامه برخی از ویتامین های دیگر را مورد بررسی قرار می دهیم ( ویتامین (A , D , C ,..) که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای کارآیی مناسب بدن و فعالیت صحیح مغز لازم هستند .

  1. ویتامین B1 و مجموعه ی ویتامین های گروه B

ویتامین B1 را که به آن تیامین یا آنورین نیز گفته می شود، انتقال جریان عصبی را تسهیل می کند. حذف کامل آن از رژیم غذایی باعث ناپدید شدن تقريبا کامل دانه هایی که به آن ها ذرات نیسل گفته می شود، تخریب و آسیب همراه با زخم اعصاب پیرامونی و همچنین بخشی از اعصاب پشتی ستون فقرات می شود و از نظر بالینی باعث ایجاد بحران های تشنجی خواهد شد.

اگر مقدار این ویتامین کافی نباشد، تخریب گلوکز به صورت کامل صورت نمی گیرد و در مرحله ای از متابولیسم آن متوقف شده و سمومی ( اسید پیرودیک ) را برای بافت عصبی تولید میکند. این ماده همچنین در تشکیل دیاستازی که برای به کار بردن گلوکز درون سلولی لازم است دخالت دارد. دیاستاز آنزیمی است که تجزیه ی نشاسته به مالتوز را کاتالیز می کند. نشاسته فرم ذخیره ای قند در گیاهان است و باید به مالتوز و سپس به گلوکز تبدیل شود تا در بدن ذخیره و استفاده شود.

در حالت کمبود این ویتامین شخص عصبی بوده و دچار بی خوابی، ناراحتی های قلبی، هوابلعی و سوء هاضمه می گردد. در عوض، در صورتی که شخص به مقدار مناسب و کافی ویتامین B1 مصرف کند، فعالیت فکری او بهبود یافته و اندیشه او باز شده و حفظه اش تقویت می گردد.

 الكليسم ( مصرف مداوم الکل ) عامل مهمی در کمبود ویتامین B1 می باشد. الکل از سویی چون یک عنصر هیدروکربنه است، باعث می شود که بدن این ویتامین را مصرف کند و از سوی دیگر الکل باعث ایجاد اختلالاتی ماندد هیپوکلریدری، گاستریت، ناراحتی های روده ای و کبدی می شود، که جذب این ویتامین را دچار اشکال می سازد.

با توجه به رابطه ای که بین گلوکزی که باید تبدیل شود و ویتامین B1 وجود دارد، چنین نتیجه میگیریم که هر اندازه میزان مصرف گلوکز ( قندها و نشاسته ها ) بیشتر باشد، باید مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف شود.

نیاز متوسط یک فرد بزرگسال به ویتامین B1 دو میلی گرم در روز بوده و تجویز بر این اساس است که مقدار مصرف به 4 تا 6 میلی گرم افزایش یابد. در نوجوانان، کارگران، خانم های شیرده و خصوصا افراد مبتلا به بیماری های کبدی که کبد شان برای تثبیت ویتامین B1 دچار اشکال است، مقدار بیشتری باید مصرف شود چون این افراد توانایی استفاده ی حداکثری از مقدار ویتامین مصرف شده را ندارند. از سوی دیگر چون تأثیر آن با حضور ویتامین C بیشتر می شود، بهتر است شخص مواد غذایی را که مقادیر زیادی از این دو ویتامین را با هم برخوردارند با یکدیگر مصرف کند تا جذب بیشتر شود.

خوشبختانه ویتامین B1 کمیاب نبوده و آن را می توان به مقدار زیاد در مخمر آبجوی تازه ، جوانه ی غلات ، هویج ، سبوس ، عدس ، میوه های روغن دار ( گردو و فندق ) ، زرده ی تخم مرغ ، جگر و سبزی های سبز یافت. همچنین باکتری های ماست نیز مقدار قابل توجهی از ویتامین B1 را در لوله گوارشی تولید می کنند.

جدول مقادیر ویتامین B1 در 100 گرم از مواد غذایی مختلف:

عصاره مخمر 22 پرتقال 0.3
مخمر آبجو 6 تا 12 کاهو 0.25
جوانه ی گندم 2 تا 4 شاه بلوط 0.25
هویچ 1.8 نان سبوس دار 0.25
سبوس گندم 0.5 تخم مرغ 0.25
آرد جو سیاه 0.5 گوشت گوساله 0.25
لپه ، عدس 0.4 کلم 0.25
گردو ، فندق 0.24 اسفناج 0.25
لوبیا 0.3 شیر 0.05
نخود 0.3 نان سفید 0.03

 از میان سایر ویتامینهای گروه B ، پیریدوکسین یا ویتامین B6  علاوه بر سایر خواص خود، اعصاب تحریک شده و افراد بی خواب را تسکین می دهد. کودکانی که رژیم غذائی شان از نظر ویتامین B6 دچار کمبود باشد، دچار تشنج می شوند. علاوه بر این موارد، آزمایش هایی که در دانشگاه کارولینای شمالی انجام شده نشان داده است که موش های خرما که ویتامین B6 در مواد غذائی شان کاهش یافته و یا حذف شده است، دچار حملات سکته ای شده اند و هر اندازه کمبود بیشتر باشد، این حملات نیز شدید تر می شوند. 

یکی دیگر از اعضای این گروه بیوتین یا ویتامین H می باشد، این ماده تولید انرژی کرده و برای حفظ سلامتی مغزی در میان افرادی که کارهای فکری بیشتری دارند و معلمین و دانش آموزان موردنیاز است. این دو ویتامین ( ویتامین B6 و H ) معمولا در مواد غذایی که دارای ویتامین B1 هستند یافت می شود. موادی مثل عصاره ی مخمر ، مخمر آبجو ، جوانه ی گندم ، هویج ، سبوس گندم ، آرد جو سیاه ، لپه ، عدس دارای بیشترین مقدا از ویتامین B1 هستند.

آزمایش هایی که روی گروهی از داوطلبین انجام شده نشان داده است که ، تغذیه ای که فاقد یک یا چند مورد از ویتامین گروه B باشد، می تواند به سرعت فشار عصبی، اسپاسم های عضلانی و تکان های غیرقابل اجتناب دست ها و سر را ایجاد کند.

همانگونه که قبلا نیز تأکید کردیم، در تغذیه صحیح می توا طريق مصرف جوانه گندم، مخمر آبجو و میوه های روغن دار ( گردو، فندق ) و ماست مقدار مورد نیاز ویتامین های گروه B را به دست آورد . 

٢. اهمیت ویتامین D

ویتامین D ماده ی دیگری است که بهتر است اهمیت آن را در فعالیت درست مغز نادیده نگیریم زیرا قسمت مهمی از متابولیسم کلسیم، یعنی عنصری که برای کارهای مغزی لازم است، در گرو فعالیت این ویتامین است.

متأسفانه این ویتامین در مواد غذایی معمول ما به مقدار کمی وجود دارد. ماهی ها، کره ی کاکائو و روغن کاکائو ( عصاره پوسته ی کاکائویی که زیر آفتاب پهن شده باشد ) مقادیر قابل توجهی از این ماده را در خود دارد. همچنین روغن جگر ماهی ها ( مثل ماهی تن، مورو، فلتان ) دارای مقدار زیادی از این ویتامین هستند. در زمستان که نور خورشید کمتر است و ویتامین D کمتری تولید می شود با مصرف روغن جگر ماهی و یا اشکال دارویی این ویتامین که به صورت آمپول و کپسول نیز موجود است می توان مقدار مورد نیاز این ویتامین را تأمین کرد.

البته این حالت بیشتر برای زمستان مطرح است زیرا این ماده در تابستان از طریق موادی به نام استرول در پوست تحت تأثیر تابش مستقیم آفتاب ساخته می شود . استفاده متعادل و با نظر پزشک (چیزی که معمولا به ندرت به آن توجه می شود ) از حمام آفتاب می تواند مقادیری از ویتامین D را که برای بدن ضروری است تولید کند.

نیاز روزانه ما به این ویتامین 0.003 میلی گرم تا 0.010 میلی گرم می باشد. غنی ترین مواد از نظر ویتامین D موادی مثل روغن جگر ماهی تن ، روغن جگر ماهی فلتان ، روغن جگر ماهی مورو ، ساردین در روغن ، کره ، کاکائو ، تخم مرغ ، قارچ ، جگر و شیر گاو می باشد.

جدول مقادیر ویتامین D در 100 گرم از مواد غذایی :

روغن جگر ماهی تن 5 کاکائو 0.0025
روغن جگر ماهی فلتان 4.4 تخم مرغ 0.0025
روغن جگر ماهی مورو 0.6 قارچ 0.002
ساردین در روغن 0.004 جگر 0.002
کره 0.004 شیر گاو 0.0015 تا 0.0001

٣. ویتامین B3

فقدان آمید نیکوتینیک یا ویتامین B3 و یا ویتامین PP ( ریشه ی این نام از پلاگرا۔ پروانتیو به معنای پیشگیری از پلاگر گرفته شده است ) باعث ایجاد یک ناراحتی عجیب و خطرناک یعنی پلاگری می شود که با ناراحتی های عصبی و آسیب های جلدی تظاهر می کند. این ویتامین در گذشته جزو خانواده ی ویتامین های B نبود و به آن ویتامین PP می گفتند به همین خاطر آن را جدا توضیح می دهیم.

بیماری پلاگر برای اولین بار در اسپانیا مورد توجه قرار گرفت. هر چند کمی پیش از آن در قسمت شمالی ایتالیا (خصوصا در لومباردی) و همچنین در برخی از نقاط آمریکا شدیدا گسترش یافته بود. این بیماری به صورت خستگی غیر معمول، غمگین بودن، از دست دادن حافظه، بی خوابی، سر گیجه و ناراحتی های خاص دیگر بروز می کند. علاوه بر این ، علائم دیگری نیز که در اینجا روی آن ها تأكید نمی کنیم از طریق مجاری گوارشی و پوست بروز می کند. اگر بیماری تداوم پیدا کند، ناراحتی های گوارشی تشدید شده، ضعف و بی حالی به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش می یابد ، ناراحتی های عصبی نیز تشدید شده و منجر به جنون پلاگری خواهد شد ، که بیمار را به سمت خود کشی سوق می دهد.(سیارک)

چون پلاگر مخصوصا در میان افرادی که تقریبا بصورت انحصاری از آرد ذرت تغذیه می کرده اند رایج بوده است، در اوایل تصور می شد که پلاگر بر اثر عنصری سمی که در غلات به صورت گروهی یا انفرادی وجود دارد ایجاد می شود. ولی بعدها معلوم شد که بیماری پلاگر اساسا به دلیل فقدان ویتامین B3 در ذرت ایجاد می شود. اشخاصی که به این بیماری مبتلا می شوند، با تجویز چند میلی گرم از این ماده به زندگی عادی باز می گردند. در واقع اگر چه این ناراحتی بر اثر فقر ویتامینی بوجود می آید، اما در اکثر موارد به دلیل ناراحتی های جنبی دیگری  به صورت هم زمان که از کمبود پروتئین ها و چربی ها ناشی می شود حالت پیچیده تری پیدا میکند که مطالعه سبب شناسی ( اتیولوژی ) آن را مشکل می سازد.

به هر حال، ویتامین B3 ضمن آنکه برای کارایی مناسب سیستم اعصاب و خصوصا حافظه ضروری است، مصرف مقدار متناسبی از آن در رژیم غذایی که نسبتا ساده نیز می باشد برای فعالیت درست بدن مفید است . در هر صورت، در مورد ضعف شدید یا از دست دادن حافظه، اختلال روحی همراه با فکر کردن به خودکشی و ضعف عمومی همراه با سردرد مداوم، بهتر است از امید نیکوتینیک به صورت دارویی استفاده کنید ( هر چند که این مورد استفاده از مواد غذایی که از نظر ویتامین B3 غنی هستند منتفی نمی سازد ).

نکته : قهوه نیز تقریبا از نظر ویتامین B3 غنی است. در یک فنجان قهوه، ۱ تا ۳ میلی گرم از این ویتامین وجود دارد و نیاز روزانه بدن به این ویتامین ۱۵ تا ۲۰ میلی گرم است، واضح است که مقادیری را که در قهوه موجود است نمی توان نادیده گرفت. برعکس در چای ویتامین PP وجود ندارد.

مواد غذایی که از نظر این ویتامین غنی هستند شامل مخمر آبجو ، جگر ، آرد گندم سبوس دار ، سویا و هویج ، ماهیچه ، سیب زمینی ، حبوبات ، ماهی های چرب ، ماهی های بدون چربی ، شلغم ، شیر گاو و شیر مادر هستند.

 متأسفانه مصرف قهوه، به مقدار زیادی تارهای عصبی را تحریک میکند به همین خاطر نباید آن را شب نوشید، زیرا می تواند باعث بی خوابی شود. قهوه به خاطر کافئین موجود در آن، بی شک به یک مغز خسته اجازه می دهد که به کار خود ادامه دهد ولی دیر یا زود، بدن مقدار زیاده از حد آن را احساس خواهد کرد.

از میان مواد غذایی که دارای ویتامین B3 نیستند می توان نشاسته ، شکر سفید ، آرد ذرت ، چربی ها و روغن های گیاهی یا حیوانی را نام برد.

میزان ویتامین B3 در 100 گرم از قسمت های قابل مصرف مواد غذایی:

مخمر آبجو 50 حبوبات 2
جگر 17 ماهی های چرب 2
آرد گندم سبوس دار 5 ماهی های بدون چربی 1.5
سویا ، هویچ 4 شلغم 0.8
ماهیچه 3 تا 4 شیر گاو 0.3
سیب زمینی 2 شیر مادر 0.26

این مقاله ادامه دارد.........  ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

حقایق جالب در باره کارکرد ذهن انسان بخش دوم

در

برخی از مردم حافظه ای قدرتمند تر از سایرین دارند

در حال حاضر در دنیای علم و تحقیقات، گونه ای به خصوص از حافظه شناسایی شده است که برای آن نام «حافظه بسیار قدرتمند در زندگی شخصی فرد (به اختصار HSAM)» در نظر گرفته شده است. در حقیقت این گونه به خصوص از حافظه تنها در افرادی وجود دارد که این قابلیت را دارند که تقریباً هر آن چیزی که برای شان رخ داده و پیش آمده کرده است را، به خاطر بسپرند؛ برای مثال  اگر از این گونه افرادی که چنین حافظه ای دارند سؤال کنید که در روز دوازدهم مارچ سال 1998، برای صبحانه چه چیزی خورده اند، به احتمال بسیار زیاد، پاسخ درستی خواهید شنید و از آن شگفت زده خواهید شد. با این وجود ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر چند داشتن این گونه حافظه قدرتمند برای دیگرانی که آن را ندارند، یک موهبت به شمار می رود و ممکن است آرزوی داشتن چنین حافظه ای را داشته باشند، اما باید دانست که آن قدر ها هم که از دور به نظر می رسد، داشتن چنین حافظه ای لذت بخش نیست؛ جیل پرایس، نخستین کسی بود که وجود این حافظه قدرتمند (HSAM) در او تشخیص داده شد و هنگامی که از او در خصوص چگونگی حال و هوای این حافظه سؤال کردند در پاسخ گفت: «توقف ناپذیر، غیر قابل کنترل و به طور کلی کلافه کننده.».

حقایق جالب در باره کارکرد ذهن انسان بخش اول

کسانی که چپ دست هستند، حافظه بهتری در مقایسه با سایرین دارند

تنها چیزی حدود ده درصد از کل جمعیت کره زمین را افرادی تشکیل می دهند که چپ دست هستند، اما نکته ای که در خصوص این افراد که در اقلیت قرار گرفته اند این است که هم خود ایشان و هم کسانی که ارتباط فامیلی با آن ها دارند، در مقایسه با کسانی که راست دست هستند از حافظه قدرتمند تری برخوردارند و در حقیقت زمانی که مطلبی برای آن ها عنوان می شود، احتمال این که آن مطلب به یادشان بماند، در مقایسه با افراد راست دست، بسیار بیشتر است. بنا به تحقیقات و مطالعات انجام شده در این خصوص، قسمت هایی در مغز که وظیفه شان متصل کردن، دو نیم کره چپ و راست مغز است، در افرادی که چپ داست هستند، کمی بزرگ تر است و در نهایت همین مسئله است که سبب می شود خاطرات به شکل واضح تری در ذهن این افراد باقی بماند و برای مدتی طولانی تر قادر به به خاطر سپردن خاطرات خود خواهند بود.

شاهدان عینی ای که تنها بر حافظه خود متکی هستند، به طور قابل ملاحظه ای امکان اشتباه کردن دارند

در این مورد توجه شما را به آمار بسیار جالبی که در دسترس قرار گرفته است، جلب می کنیم: تا سال 1990، تعداد 239 نفر به واسطه شهادت شاهدان عینی در دادگاه روانه زندان شده بودند. در همان سال 1990 بود که تصمیم بر آن گرفته شد که آزمایش های دی ان ای در خصوص جرم این افراد انجام پذیرد تا همگان از قطعی و درست بودن حکمی که برای شان صادر شده است، آگاهی کسب کرده باشند. نکته جالب در خصوص این مسئله این بود که تقریباً چیزی حدود هفتاد و سه درصد از این 239 نفری که به زندان افتاده بودند، بی گناه تشخیص داده شده و آزاد شدند. این مسئله به این معنی است که گواه شاهدان عینی در خصوص آن ها اشتباه بوده است. البته این نشانگر نقطه ضعفی است که حافظه انسان دارد و به هیچ عنوان کسی از میان این افراد، با قصد و غرضی به خصوص، شهادت دروغ نداده بوده است. حقیقت این است که ذهن انسان در بسیاری از مواقع حقایقی را به خاطر می آورد که وجود خارجی ندارند (همانند آن چه در خصوص عشق اول عنوان شد) و مشکلی که در این خصوص وجود دارد این است که این اتفاق کاملاً ناخود آگاه بوده و راهکاری برای فائق آمدن بر آن وجود ندارد. این اتفاق خصیصه ای ذهنی است.

انجام جراحی و برداشتن نیم کره مغزی از سر، بدون عواقبی که دارد امکان پذیر نیست

نوعی جراحی به خصوص وجود دارد که تنها در موارد نادری انجام می گیرد. نام این جراحی، جراحی نیم کره مغز است و اتفاقی که طی آن می افتد این است که طی عمل جراحی یک نیم کره مغز را به طور کلی خارج می کنند. این گونه جراحی البته همان گونه که عنوان شد بسیار نادر است و اغلب برای کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که به طور مکرر از حملات شدید تشنجی و عصبی رنج می برند. نکته ای که در خصوص این عمل جراحی وجود دارد این است که اجتناب از عوارض آن، مقدور نیست و علاوه بر تغییری که در شیوه کارکرد مغز به وجود می آورد، تغییرات کوچک دیگری هم گریبان گیر فرد خواهد شد. براندُن براک، از جراحان متخصصی است که تجربه انجام این جراحی را دارد و در این خصوص عنوان کرد: «به طور معمول، حافظه، حس شوخ طبعی و به طور کلی شخصیت فرد، دچار تغییرات عمده نخواهد شد و تنها اتفاقی که از لحاظ ذهنی کاملاً در فرد قابل رؤیت بوده و دیگران متوجه آن خواهند شد، تغییرات جزئی ای است که در مهارت های شناختی فرد شکل می گیرد.».

خواب کوتاه بعد از ظهر، در یادآوری و به خاطر سپردن مطالب مؤثر است

بسیاری بر این باور اند که اگر پس از مدت زمان زیادی که صرف مطالعه و تحقیق در خصوص مطلبی کرده اند، کمی استراحت کرده و خواب کوتاهی داشته باشند، بیشتر مطالب را به احتمال زیاد فراموش خواهند کرد، حال آن که این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد و نه تنها این گونه نیست، بلکه خواب کوتاه بعد از ظهر به فرد کمک می کند تا هر آن چه را که پیش از خوابیدن مطالعه کرده بوده را به خوبی به خاطر بسپرد. تحقیقاتی در این خصوص توسط محققان آلمانی صورت گرفته است که گواهی بر این ادعا است؛ آن ها در این تحقیقات خود دو گروه از افراد را در نظر گرفته و پس از آن که دسته ای کارت به آن ها نشان داده شد، از آن ها خواستند که این کارت ها را به خاطر بسپرند. پس از آن از افراد گروه اول درخواست شد که یک خواب چهل دقیقه ای داشته باشند و افراد گروه دوم چنین وظیفه ای نداشتند. نتیجه ای که به دست آمد حاکی از آن بود که افراد گروه اول که تجربه خواب چهل دقیقه ای را داشتند، قادر بودند نزدیک به هشتاد و پنج درصد کارت ها را به خوبی به خاطر بسپرند و این در حالی بود که این درصد برای افراد گروه دوم که نخوابیده بودند، به شصت درصد کاهش یافت.

نشستن در حالی که ستون فقرات کاملاً صاف باشد، به فرد کمک خواهد کرد خاطرات را ساده تر به یاد بیاورد

خم کردن کمر به هنگام نشستن علاوه بر این که از لحاظ بدنی می تواند آسیب رسان باشد، انسان را با یادآوری خاطرات با مشکل مواجه می کند. البته این مطلب ممکن است برایتان کمی عجیب به نظر برسد، با این وجود، محققان دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو، با انجام تحقیقاتی در این خصوص به این نتیجه رسیدند که نشستن صحیح و کاملاً صاف، این زمینه را برای فرد فراهم می کند که خاطرات خود را ساده تر به یاد بیاورد. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که فرد به هنگام صاف نشستن، امکان جریان یافتن خون و نیز به همراه آن اکسیژن به سمت مغز خود را هموار تر کرده و خون و اکسیژن بیشتری در این حالت روانه سر و مغز انسان می شود. میزان افزایش خون و اکسیژن موجود در سر، در مقایسه با زمانی که فرد به هنگام نشستن کمر خود را خم می کند، با افزایشی چهل درصدی رو به رو می شود و در نهایت همین مسئله است که کارکرد مغز و ذهن انسان را بهبود بخشیده و فرد قادر خواهد بود، خاطرات بیشتری را به یاد بیاورد.

در میان حواس پنجگانه انسان، این حس بویایی است که نزدیک ترین رابطه را با حافظه دارد

شاید تجربه چنین مسئله ای را در زندگی خود داشته باشید که برای نمونه، زمانی که بوی یک شیرینی به خصوص به مشامتان رسیده، به یاد یک مهمانی خانوادگی افتاده باشید که مدت ها پیش در منزل مادر بزرگتان برگزار شده بود. این مسئله ای است که نه تنها در خصوص شما، بلکه در باره افراد بسیاری صدق می کند و این یک حقیقت است که بویایی در ارتباط مستقیم با حافظه انسان قرار دارد، اما چه چیزی است که این ارتباط را شکل می دهد و دلیل این اتفاق چیست؟ برای پیدا کردن پاسخ این سؤال، نظر دکتر جوزف مِرکُلا را در این خصوص جویا شده ایم؛ او در این باره عنوان کرد که قسمتی در مغز که وظیفه نگه داری و ثبت خاطرات را به عهده دارد و با نام هیپوکامپ یا اَسبک مغز (قسمتی از دستگاه کناره‌ای مغز که مرکز یادگیری است) شناخته می شود، به طور قابل ملاحظه ای به بخش هایی از بینی فرد که مهمترین نقش را در شناسایی بوی مواد مختلف ایفا می کنند، نزدیک است و همین نزدیکی است که باعث شده تا این ارتباط میان آن چه بو می کنیم، با خاطرات وجود داشته باشد. دکتر جوزف مِرکُلا در ادامه صحبت های خود در این خصوص گفت: «نزدیکی این دو بخش مربوط به حافظه و بینی انسان، خود به خوبی گویای این مسئله است که به چه علتی زمانی که چیزی را بو می کنیم، به طور نا خود آگاه به یاد خاطره ای می افتیم که مرتبط با آن بوی به خصوص است.».

از دست دادن حافظه می تواند ارتباطی با اختلالات تیروئیدی داشته باشد

دکتر مجید فتوحی و تیم تحقیقاتی اش در این خصوص بررسی ها و تحقیق های زیادی انجام داده و در نهایت به نتایجی در این خصوص دست یافته اند که ممکن است برایتان جالب توجه باشد. دکتر فتوحی در گفتگویی با اِی بی سی نیوز، در خصوص نتایج تحقیقات شان عنوان کرد: «البته این مسئله کاملاً صحیح است که تیروئید در مغز انسان هیچ گونه نقش به خصوصی ایفا نمی کند، اما نکته ای در خصوص آن وجود دارد؛ زمانی که در کارکرد تیروئید فرد اختلال به وجود می آید، یکی از نخستین علائمی که فرد در خود مشاهده می کنید، مشکلاتی است که در خصوص به یاد آوردن خاطره هایش با آن مواجه می شود. تا کنون تحقیقات بسیاری روی افرادی که دچار کم کاری و یا پر کاری تیروئید هستند صورت داده ایم  و تقریباً اطمینان داریم که اکثریت این افراد در خصوص به یاد آوردن خاطره ها و نیز تمرکز کردن بر مطلبی به خصوص، دچار مشکل می شوند. نکته دیگری که در خصوص این تحقیقات وجود دارد آن است که مشخص شده این اختلال کم کاری و یا پر کاری تیروئیدی در خانم ها بیشتر از آقایان مشاهده می شود.».

اگر قصد دارید آن چه مطالعه می کنید برای مدتی طولانی در خاطرتان بماند، بهتر است از یک فونت عجیب و غریب برای متنی که مطالعه می کنید استفاده کنید

تقریبا در تمامی مطالبی که در طول روز مطالعه می کنیم، از یک فونت به خصوص استفاده می شود. برای نمونه تمامی کتاب هایی که می خوانیم، فونت استانداردی دارند و نیز مطالبی که در سایت ها مطالعه می کنیم. این مسئله در نهایت سبب می شود که اگر متنی را بخوانیم که فونتی متفاوت از فونت های معمول داشته باشد، در خاطر ما برای مدتی طولانی تر باقی خواهد ماند و برای به خاطر سپردن آن ها کار ساده تری خواهیم داشت. روان شناسان دانشگاه پرینستون در این خصوص تحقیقاتی انجام داده اند که نتایجش گواهی بر این ادعا است. آن ها دو گروه از افراد را در نظر گرفته و آزمون مشابهی برای افراد هر دو گروه تدارک دیدند. بنا بر آن شد که گروه اول، مطالب و جزوات خود را به همان فونت های معمول و استاندارد مطالعه کند و این در حالی بود که مطالبی که برای مطالعه گروه دوم در نظر گرفته شده بود، با فونتی غیر معمول و عجیب برای آن ها تهیه شده بود. نکته جالب توجه در خصوص این آزمون آن بود که گروه دوم به مراتب عملکرد بهتری نسبت به گروه اول داشته و نتایج بهتری در آزمون کسب کردند.

اگر از چیزی به این منظور عکسی گرفته شود که برای مدتی طولانی در خاطر بماند، این اتفاق نخواهد افتاد

شاید این مسئله به نظرتان بسیار طعنه آمیز و حتی خنده آور بیاید که این امکان وجود داشته باشد که عکسی که از چیزی به این منظور که بهتر به خاطر بماند گرفته می شود، در حقیقت نتیجه ای کاملاً برعکس این موضوع خواهد داشت و با این کار، نه تنها نمی توان مطلب را به خوبی به خاطر سپرد، بلکه زودتر از حالت عادی فراموش خواهد شد. تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفت و نتایج آن در مجله ای به نام حافظه و مهارت های شناختی در اختیار عموم قرار گرفت. در آن تحقیق، یک نقاشی به خصوص به افراد مختلفی نشان داده شد و از برخی از این افراد خواسته شد برای به خاطرسپردن بهتر این نقاشی از آن عکس بگیرند و این در حالی بود که سایر افراد تنها به بررسی و نگاه کردن به تصویر برای به خاطر سپردن آن اکتفا می کردند. نکته قابل توجه این بود که افرادی که از تصویر عکس نمی گرفتند، در پرسشنامه ای که بعد ها در اختیار آن ها قرار داده شد، اطلاعات بیشتر و بهتری در خصوص نقاشی ارائه دادند. حقیقت این است که در این مورد، اتفاقی که این دو گروه از افراد را از یکدیگر متمایز کرد این بود که افرادی که از نقاشی عکس می گرفتند، زمان کمتری را برای تجزیه و تحلیل و بررسی نقاشی صرف کرده و عکس گرفتن این ذهنیت را برایشان به وجود آورده که نیازی به این کار نیست، و در نهایت همین مسئله است که باعث می شود زودتر آن را فراموش کند. البته این که عکسی از آن نقاشی تهیه کرده و این که هر زمان که بخواهند به آن دسترسی خواهند داشت نیست که سبب می شود فرد توجه کمتری به خود نقاشی کند و محققان بر این باور اند که اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که فرد بیش از آن که به آن چیزی که در حال عکس گرفتن از آن است دقت کند، ذهن خود را متمرکز بر فرایند عکاسی می کند و این علت اصلی این اتفاق است.

اگر چیزی را با صدای بلند عنوان کنید، احتمال این که در خاطرتان بماند بیشتر است

اگر یک سخنرانی بسیار مهم و حیاتی در پیش دارید و یا این که نیاز دارید اطلاعات به خصوصی را در رابطه با یکی از مشتریان خود به خاطر بسپرید، توصیه می شود متن سخنرانی و یا اطلاعات مکتوبتان در خصوص مشتری را با صدای بلند بخوانید. محققان بریتانیایی بر این باور اند که یکی از رویکردهایی که می تواند به ذخیره سازی اطلاعات در حافظه بلند مدت کمک کند، این است که مطالب را با صدای بلند بخوانیم.

از هر ده انسانی که به پیری می رسند، یکی از آن ها دچار آلزایمر می شود

متأسفانه، آلزایمر یکی از آن بیماری هایی است که هنوز درمانی برای آن یافت نشده و تقریباً هم شایع است. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط دپارتمان ایالتی سلامت در تگزاس، این اختلال وابسته به مغز چیزی حدود 5.7 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد، و بالغ بر ده درصد این افراد سنی بالای شصت و پنج سال دارند..........ادامه دارد........

نظرات

در ادامه بخوانید...

ذخیره اطلاعات به روش کد بندی

در

یکی از پیچیده ترین بخش های بدن انسان که هنوز هم برای بشر نا شناخته مانده مغز است. بخشی که بیشتر فرایند ها و دستورات توسط آن صادر شده و تمام فعالیت های زیستی را در اختیار دارد.

اما یکی از اعجاب انگیز ترین کار هایی که این قسمت انجام می دهد ذخیره ی اطلاعات است.

اطلاعاتی که خاطرات، غم ها، شادی ها و آرزو های ما را در بر می گیرد. به طور اعجاب انگیزی به ما کمک می کند زبان جدیدی بیاموزیم، با مردم صحبت کنیم، خاطرات را به یاد بیاوریم و یادمان بماند که چه کسی هستیم، اهل کجاییم و اسم خود را به خاطر داشته باشیم. داشتن این اطلاعات معمولا  عادی به نظر می رسند اما چه بسا کسانی که به علت آسیب های مغزی حتی نامشان را فراموش می کنند. در این مقاله به یکی از روش های ثبت حافظه و نحوه ی عملکرد آن می پردازیم. با سیارک همراه باشید.

یکی از پیچیده ترین وظیفه مغز ذخیره ی اطلاعات است.

به این علت آن را پیچیده می نامیم که مغز بدون این که خاطرات را قاطی کند، بدون این که مسیری را که طی می کنیم را فراموش کند و بدون این که کلمات را جا به جا کند آن ها را طبقه بندی می کند. و می توان در مواقع لزوم آن ها را بازیابی کرد. روش های زیادی برای بازیابی وجود دارد اما اکنون مایلم اندکی در مورد فرایند ذخیره سازی اطلاعات با شما صحبت کنم.

حافظه کوتاه مدت:

تمامی داده هایی که وارد مغز می شوند در این بخش ذخیره می شوند. این قسمت از مغز که حافظه ی کوتاه مدت نام دارد، اطلاعات ورودی را بررسی می کند و هنگام استراحت بدن شروع به فعالیت ذخیره سازی می کند. خوابیدن در شب به همین علت بسیار مهم است. بعد از این که فرد به خواب می رود مغز طی مراحلی به ریکاوری اطلاعات ورودی طول روز می پردازد. در یکی از این مراحل حافظه ی کوتاه مدت با روش های مختلف تصاویر، صداها، بو ها، مزه ها و اطلاعات را ذخیره می کند. اما ذخیره سازی اطلاعات را درون قسمت بزرگتری انجام می دهد که به آن حافظه ی بلند مدت می گویند.

حافظه ی بلند مدت:

دانشمندان با اندازه گیری امواج مغزی دریافته اند مغز در هنگام خواب 20 برابر فعال تر از زمان تماشای تلویزیون است.

زیرا در هنگام استراحت بدن حافظه ی کوتاه مدت مغز شروع به ذخیره سازی اطلاعات و داده های ورودی می کند. این اطلاعات در بخش دیگری به نام حافظه بلند مدت ذخیره می شود. البته اطلاعات به طور دائمی در این قسمت نیز باقی نمی مانند. تنها تمرین و تکرار یک داده می تواند آن را برای مدت طولانی تری ثبت کند و البته چیزی که به اصطلاح ملکه ی ذهن شده باشد باقی می ماند.

کد بندی اطلاعات:

شاید برایتان پیش آمده باشد یک بو، یک صدا و حتی یک آهنگ برای شما یادآور خاطراتی باشد که فکر می کردید فراموش کرده اید. این را کد بندی اطلاعات می گویند. داده هایی که در حافظه ی طولانی مدت ذخیره شده اند هر چقدر کمتر استفاده شوند زودتر فراموش می شوند اما ذهن برای یاد آوری آن قسمت های کلیدی را حفظ می کند. قسمت های کلیدی بویی است که شما را به کودکی باز می گرداند، مزه ای است که شما را به سال های دور می برد. این ها مانند کلید واژه عمل می کنند یعنی ذهن به جرقه ای نیاز مند است تا آن ها را دوباره و دوباره به یاد بیاورد. به این روش ذخیره ی اطلاعات به روش کد بندی می گویند. اما می توان این روش را تقویت کرد. شما می توانید با استفاده از این روش زبان جدیدی بیاموزید، فرمول ها را حفظ کرده و مواردی که به خاطر می سپارید را افزایش دهید. می توانید برخی از روش ها مانند شرطی سازی را امتحان کنید. یا از روش قلعه ی ذهنی استفاده کنید. شاید بیشتر شما کاراگاه شرلوک هولمز عصر جدید را دیده باشید که با این روش خاطرات را به یاد می آورد. این روش کاملا واقعی و علمی است. در این روش فرد تصور می کند که حافظه اش یک خانه یا قلعه است که اطلاعات درون اتاق های آن پنهان شده است با گشتن درون این اتاق ها اطلاعات را بازیابی می کند. در روش کد بندی یک جرقه لازم است تا تمام آن ها بازیابی شوند.

مطالبی که بیان شد تنها قطره ای از دریای کارایی های حافظه است. هنوز روش های زیادی وجود دارد که ذهن هر کس از آن ها در ذخیره سازی داده ها استفاده می کند. یا حتی یک ذهن از چندین روش مختلف برای ذخیره ی اطلاعات استفاده می کند. اما نکته ی مهم این است که ذهن می تواند ما را فریب دهد و چیز هایی که وجود نداشته اند را در قالب خاطرات به ما قالب کند و حتی جالب است بدانید در حالی که سعی می کنید خاطره ای را به یاد بیاورید در واقع ذهن شما آخرین باری که آن را به یاد داشته اید را به یاد می آورد به همین علت ممکن است خاطره ای تحریف شده باشد و جالب تر این که همه انسان ها حداقل یک خاطره دارند که متعلق به خودشان نیست. پس مراقب باشید فریب ذهن خود را نخورید.

شاد باشید

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

بهترین خوراکی ها برای بهبود کارکرد مغز انسان بخش دوم

در

کیمچی

غذا ها و خوراکی های تخمیر شده به هنگام هضم و وارد شدن در دستگاه گوارشی ممکن است احساس ناخوشایندی برای فرد رقم بزنند، با این وجود، نکته ای که در خصوص این گونه خوراکی ها وجود دارد، خواص بسیار زیاد آن ها برای مغز  و کارکرد آن است. از آن جایی که مغز و روده ارتباط بسیار نزدیک و مستقیمی با یکدیگر دارند، پس از مصرف کیمچی که نوعی کلم به خصوص متعلق به کره است، سلامت مغز و کارکرد آن به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته و از شدت یافتن اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی جلوگیری می شود.

تمشک

این مورد از جمله جایگزین هایی است که می توان به جای توت فرنگی برگزید و کسانی که چندان علاقه ای به توت فرنگی ندارند، می توانند همان فواید را با خوردن تمشک به دست آورند. تمشک نیز همانند توت فرنگی از منابع غنی فلاونوئید ها به شمار می رود و ایجاد اختلال در مهارت های شناختی مربوط به مغز را (اختلالی که به واسطه کهولت سن رخ می دهد) به تعویق می اندازند. تمشک و مواد خوراکی شبیه به آن، باید مد نظر کسانی قرار بگیرد که وارد دهه ششم یا هفتم زندگی خود می شوند، چرا که در آن زمان، مهارت های ذهنی و سلامت مغز به طور جدی تری به خطر می افتد و با خوردن خوراکی هایی این چنینی می توان از بسیاری از این اختلالات پیش گیری کرد.

هویج

هویج از جمله سبزیجاتی است که تقریبا همه از تأثیر آن بر چشم و افزایش سلامت آن آگاهی دارند، اما جالب است بدانید که خوردن هویج بر کارکرد مغز نیز تأثیر گذاشته و برای آن مفید است. تحقیقاتی در سال 2010 در خصوص این ماده خوراکی صورت گرفته و نتایج حاکی از آن است که هویج، حاوی مقادیر زیادی لوتئولین است که می تواند التهابات موجود در مغز را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده و کارکرد حافظه فرد را نیز بهبود بخشد. علاوه بر این، هویج هم از جمله خوراکی هایی است که خطر ابتلا به اختلالات ناشی از کهولت سن را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

تخمه آفتابگردان

حتما نباید عاشق فعالیت های ورزشی و یا تماشای آن ها باشید تا از خوردن تخمه آفتابگردان لذت ببرید. تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین  E ( ای) است و مصرف مداوم آن می تواند تأثیر بسزایی بر سلامت مغز داشته باشد و از افول مهارت های شناختی جلوگیری می کند. علاوه بر این ها، خوردن تخمه آفتابگردان به بهبود کارکرد مغز نیز کمک می کند.

بادام زمینی

یکی از مواردی که در بخش پیشین مقاله اشاره ای به خواص آن برای مغز شد، عدس بود؛ بادام زمینی نیز همانند عدس سرشار از فولات (یا فولیک اسید) است و مصرف مداوم آن می تواند باعث بهبود کارکرد حافظه و پردازش اطلاعات در مغز شود. علاوه بر این ها، تحقیقاتی که در سال 2015 در این خصوص صورت گرفته است، نشان می دهد خوردن بادام زمینی در کاهش خطر ابتلا به افسردگی و یا کم کردن اختلالات ناشی از افسردگی نیز مؤثر است. می توان برای عصرانه مقداری بادام زمینی همراه خود برد و به هنگام فراغت مصرف کرد و یا این که صبح خود را با خوردن کمی کره بادام زمینی آغاز کنیم.

کلم

کلم نیز از دیگر خوراکی هایی است که به واسطه طعم به خصوص اش، خیلی کسی از آن با اشتیاق سخن نمی گوید و معمولا در رژیم غذایی افراد جایی ندارد؛ جایی که به واسطه خصوصیات منحصر به فرد کلم برای سلامتی، کاملا لایق آن است. تحقیقاتی در سال 2012 در این خصوص صورت گرفته است و نتایج نشان می دهد کلم نیز از جمله خوراکی هایی است که سرشار از زآگزانتین و لوتئولین می باشد؛ این دو ترکیب شیمیایی منحصر به فرد موجود در کلم، می توانند کاهش عملکرد مغز به واسطه کهولت سن را به طور قابل ملاحظه ای به تعویق بیندازند و نیز خطر رخ دادن سکته های مغزی را کاهش می دهند.

خیار شور

همانند آن چه در خصوص کیمچی عنوان شد، خیار شور هم از جمله خوراکی هایی به شمار می رود که در ساخت آن از فرایند تخمیر استفاده شده است. خیار شور از جمله مواد خوراکی ای است که میزان کالری موجود در آن بسیار کم بوده و سرشار از پروبیوتیک ها است و تحقیقاتی که در سال 2014 در این خصوص انجام گرفته است، نشان می دهد خوردن چند دانه خیار شور در طول روز می تواند تأثیر بسزایی بر سلامت مغز داشته باشد. طعم خوب خیار شور این کار را به مراتب راحت تر می کند.(کسانی که فشار خون بالا دارند به خاطر نمک زیاد مصرف نکنند)

روغن زیتون

دفعه بعدی که هوس خوردن کمی سبزیجات پخته شده کردید، بهتر است کمی روغن زیتون بر روی آن بریزید و به ترکیب خود بیفزایید. اخیرا تحقیقاتی در خصوص این ماده خوراکی صورت گرفته و نتایج نشان می دهد که مصرف مداوم روغن زیتون می تواند به بهبود کارکرد حافظه و نیز عملکرد فرد در فرایند یادگیری کمک شایانی کند. علاوه بر این ها، مصرف روغن زیتون می تواند از شکل گیری اختلالات عصبی ای که در نهایت منجر به بروز بیماری هایی چون آلزایمر می شوند، جلوگیری کند.

خواص روغن زیتون 

مارچوبه

مارچوبه نیز از جمله خوراکی هایی است که سرشار از فولات (یا فولیک اسید) است و مصرف مداوم آن ثمرات بسیار زیادی برای سلامت مغز دارد. تحقیقاتی که در سال 2007 در این خصوص صورت گرفته است نشان می دهد ویتامین های موجود در مارچوبه می تواند به طور قابل ملاحظه ای از ضعف عملکرد های مربوط به مهارت های شناختی در افراد مسن تر بکاهد.

گینکو

ممکن است در حال قدم زدن در پیاده رو باشید و توت هایی روی زمین ببینید که تقریبا به رنگ هلو هستند؛ این توت ها به احتمال زیاد میوه درخت گینکو هستند. نام دیگری که برای این توت به خصوص در نظر گرفته اند «داروی مغز» است و به واسطه خواص بسیار زیادی که برای سلامت مغز دارد این نام را برای آن در نظر گرفته اند. تحقیقاتی در مرکز سلامت دانشگاه مریلند در این خصوص صورت گرفته و نتایج حاکی از آن است که مصرف مداوم گینکو می تواند خون رسانی به مغز را افزایش داده و برای سلامت آن بسیار مفید باشد.

کلم بروکسل

کلم معمولی تنها سبزیجاتی نیست که بسیاری از خوردن آن پرهیز می کنند و در عین حال از منابع غنی زآگزانتین و لوتئولین به شمار می رود و در حقیقت کلم بروکسل نیز ساختاری بسیار همانند با کلم معمولی دارد و این دو ترکیب شیمیایی را در خود دارد که پیش از این در خصوص فواید آن برای مغز توضیحاتی داده شد. علاوه بر این، کلم بروکسل حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان نیز هست که می توانند در جلوگیری از بروز اختلالات مربوط به مهارت های شناختی مرتبط با مغز کمک رسان باشند.

مریم گلی

اضافه کردن مقدار اندکی از این سبزی معطر به مواد اولیه غذایی که در حال طبخ آن هستید، می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت مغز و قدرت تفکر تان داشته باشد. در سال 2003 تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفت و به افرادی پیش از آنکه آزمونی برای سنجش مهارت های شناختی شان از آن ها گرفته شود، مقداری مریم گلی داده شد و این افراد در نهایت عملکرد بهتری نسبت به آن هایی داشتند که خوراک معمول خود را مصرف کرده بودند.

تخمه کدو

زینک و قوای ذهنی و مغزی انسان ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و تخمه کدو از منابع غنی زینک به شمار می رود. تحقیقات انجام گرفته در سال 2006 در این خصوص نشانگر این مطلب است که مصرف مداوم زینک می تواند تأثیر شگرفی بر کارکرد حافظه انسان داشته باشد و نیز از بروز اختلالات ناشی از کهولت سن در مغز جلوگیری کند. در فصلی که کدو قابل دسترسی باشد، می توان دانه های آن را خشک کرده و مصرف کرد و اگر زمان کافی برای این کار در اختیار ندارید، می توانید از تخمه های آماده کدو که در مغازه ها هست استفاده کنید.

چای سبز

شروع کردن روز با یک فنجان چای سبز، علاوه بر آن که انرژی قابل ملاحظه ای برای انجام کار های روزانه در اختیارتان می گذارد، ثمرات بسیار زیادی نیز برای سلامت مغز تان خواهد داشت. در سال 2006 تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفت و نتایج حاکی از آن بود که مصرف مداوم چای سبز باعث کاهش اختلالات مرتبط با عدم کارکرد صحیح مهارت های شناختی است و برای سلامت مغز می تواند بسیار مفید باشد. نکته جالب توجه تر در خصوص تحقیقات انجام شده این بود که مردم نقاطی از کره زمین که مصرف چای سبز در آن ها رایج تر است (ژاپن و کشور های آسیای شرقی برای نمونه)، کمتر در معرض زوال عقل و افول کارکرد آن قرار می گیرند و از این حیث، در مقایسه با مردم قاره اروپا و آمریکا، قوای ذهنی و سلامت مغزی بهتری دارند.

انگور قرمز

آنتی اکسیدان های موجود در انگور قرمز، دلیل اصلی قرار گرفتن این میوه در میان مواردی است که تا کنون عنوان شده اند. کافی است دو بار در طول روز اقدام به خوردن انگور قرمز کنید تا از فواید آن برای سلامت مغز خود بهره مند شوید. علاوه بر بهبود کارکرد حافظه، خوردن انگور قرمز می تواند سبب افزایش تمرکز نیز بشود.

فلفل

صرف نظر از این که غذای خود را با چاشنی تند تر دوست داشته باشید یا خیر، فلفل نیز از جلمه خوراکی هایی است که می تواند کارکرد و سلامت مغز را بهبود بخشد. فلفل نیز همانند کرفس حاوی مقادیر زیادی لوتئولین است که می تواند التهابات مغز را کاهش داده و از بروز اختلال در عملکرد حافظه به واسطه کهولت سن تا حدود زیادی جلوگیری کند. البته مصرف فلفل به تنهایی برای هر کسی خوشایند نیست و به جای این کار می توان اقدام به شناسایی آن دسته از غذاهایی کرد که از فلفل به عنوان مواد اولیه در آن ها استفاده می شود.

آب

البته آب نوشیدنی است و با خوراکی هایی که تا کنون عنوان شده اند متفاوت است، با این وجود عنوان کردن آن بی دلیل نیست و همانند تمامی مواردی که تا کنون عنوان شده اند، آب نیز می تواند بر سلامت مغز تأثیر گذار باشد. تحقیقاتی در سال 2013 در این خصوص صورت گرفته است و نتایج آن نشان می دهد که کم آبی بدن، حتی برای مدت زمانی بسیار کوتاه، می تواند تأثیر شگرفی در چگونگی کارکرد مغز داشته باشد و به هیچ عنوان با سلامت آن سازگار نیست. بنا بر این نوشیدن آب کافی در طول روز را فراموش نکنید (هشت لیوان در طول روز) و از ثمرات آن برای کارکرد مغز خود بهره مند شوید.

آویشن

آویشن نیز از جمله ادویه هایی است که علاوه بر طعم و بوی خوشایندی که دارد، برای سلامت و بهبود کارکرد مغزی نیز مفید است. تحقیقاتی که در سال 2015 در این خصوص صورت گرفته حاکی از آن است که ترکیبات موجود در آویشن کمک می کنند رشته های عصبی منتهی به مغز، نظم و حالت اصلی خود را حفظ کنند.

دانه های چیا (نوعی گیاه)

البته دانه های چیا بسیار کوچک هستند و با این حال، برای سلامت مغز بسیار مفید اند. این دانه های سرشار از امگا سه بوده و اضافه کردن مقداری از آن ها به نوشیدنی ای که صبح هنگام مصرف می کنید می تواند تأثیرات بسیار خوبی بر سلامت و بهبود کارکرد مغز داشته باشد.

دانه های چیا یا دانه های قدرت 

چای بابونه

نوشیدن یک فنجان چای بابونه علاوه بر این که باعث آرامش می شود، برای سلامت و بهبود کارکرد مغز نیز مفید خواهد بود. تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته حاکی از آن است که ترکیبات موجود در چای بابونه قابلیت جلوگیری از شکل گرفتن اختلالاتی چون آلزایمر و افسردگی را دارند و مغز را قوی و سالم نگاه می دارند.

جعفری

جعفری نیز از دیگر سبزیجاتی است که حتما باید جایی برای آن در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید. ظاهر به خصوص این سبزی باعث شده است تا معمولا از آن برای تزئین کردن غذا و یا طعم دار کردن آن استفاده شود، با این وجود تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، حاکی از آن است که مصرف مداوم جعفری ارتباط بین سلولی در مغز را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد.

تخم کتان

هزاران سال است که کتان به واسطه خواص بیشمار آن به شکل خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد، اما اگر بخواهیم به طور جزئی تر آن را مورد بررسی قرار دهیم باید عنوان کنیم که خواص بیشماری برای سلامت مغز نیز دارند. تخم کتان سرشار از چربی های مفید برای سلامتی است و علاوه بر این که کارکرد حافظه را بهبود می بخشند، برای مهارت های رفتاری مرتبط با مغز نیز حائز اهمیت هستند.

خواص تخم کتان 

گوجه فرنگی

صرف نظر از این که از گوجه تازه استفاده کنید و یا این که ترجیح دهید از سس های کچاپ حاوی گوجه فرنگی و این گونه محصولات استفاده کنید، گوجه فرنگی نیز همانند چند مورد دیگری (مواردی چون کرفس) که تا کنون عنوان شدند، حاوی مقادیر زیادی لوتئولین است و پیش از این در خصوص فواید آن برای سلامت مغز صحبت شد.

لیکوپن چیست؟خواص و منابع

بهترین خوراکی ها برای بهبود کارکرد مغز انسان بخش اول 

نظرات

در ادامه بخوانید...

تفاوت مغز زن و مرد

در
شش واقعیت جالب در مورد تفاوت های بین زن و مرد مغز است که شاید شما از آن مطلع نباشید
مغز زنان و مردان: تفاوتهای اصلی با یکدیگر ، که دانشمندان قادر به اثبات آن بودند.
موضوع تمایز مغز زنان از مغز مردان مدت زمان طولانی مورد بحث دانشمندان بوده است. صدها مطالعه انجام شده است ، داده های بسیار متناقضی به دست آمده است. با این حال ، آخرین اثر علمی دانشمندان معتبر دانشگاه کالیفرنیا ، که نشان داد هنوز اختلافات بسیار جالبی وجود دارد.
 
شش واقعیت جالب در مورد تفاوت های بین مغز زنان و مردان :
 

واقعیت شماره 1 حافظه و احساسات

عملکرد حافظه زنان بهتر است. محققان دریافته اند که زنان بهتر است از آزمون حافظه استفاده کنند ، به خصوص مواردی که مربوط به کلمات یا زبان است. نیمکره های مغز در زنان بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. به همین دلیل ، زنان حافظه بهتری دارند و بیشتر اوقات واژگان بیشتری استفاده می کنند. خانمها با احساسات فکر می کنند ، مردان در ارزیابی واقعیت ، کمتر نگران هستند.  
 
به گفته یكی از نویسندگان این مطالعه ، ارین ساندرمن ، اطلاعات دریافت شده به آنها هشدار داده است. واقعیت این است که آزمایش های کلامی مشابه در تشخیص مرحله اولیه بیماری آلزایمر ، که با اختلال در حافظه همراه است ، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
 

واقعیت شماره 2. مغز در زنان بیشتر می ریزد

گروهی از محققان انگلستان و فنلاند دریافتند كه با افزایش سن ، مغز انسان کاهش پیدا می کند. کاهش قابل توجه هر ده سال یکبار قابل ثبت است. دانشمندان به مدت ده سال مردان و زنان 33 تا 45 ساله را مشاهده کردند. در نتیجه ، معلوم شد که مغز خانم ها با گذشت زمان در حجم بیشتری از آنچه مردان کم می کنند ، کاهش یافته است. 
 
این واقعیت با مطالعات دانشمندان دیگری که مغز افراد مسن را مورد مطالعه قرار داده اند تأیید شده است. بیماران آنها افرادی در سنین 65 تا 82 سال بودند.
 

واقعیت شماره 3. مغز در زنان و مردان در مناطق مختلف متفاوت است

در مردان ، لوب تمپورال و فرونتال ، که وظیفه شخصیت ، احساسات و عملکرد شناختی را بر عهده دارد ، با افزایش سن کاهش می یابد. در زنان ، هیپوکامپ و لوب پاریتال مغز "خشک می شوند". آنها مسئول زبان ، حافظه ، تفکر مکانی و ادراک بصری هستند. این امر بر رفتار افراد و ارتباط آنها با دیگران تأثیر می گذارد.
 

واقعیت شماره 4. تغییرات مغزی بر بیماری تأثیر می گذارد 

مطالعات نشان داده اند که تفاوت در تغییرات وابسته به سن در زنان و مردان بر خطر ابتلا به برخی بیماری ها تأثیر می گذارد. این تفاوت خصوصاً در افراد مسن وجود دارد. زنان از ابتلا به آلزایمر و بیماری پارکینسون نسبت به مردان بیشتر در خطر هستند.
 

واقعیت شماره 5. ادراک جهان

دانشمندان ثابت کرده اند که در پردازش سیگنالهای مغزی از حواس در زنان و مردان تفاوت هایی وجود دارد. بنابراین ، معلوم شد که خانمها شنوایی تیز تری دارند. مغز زن صداها را با وضوح و جزئیات بیشتری درک می کند. مغز مرد اما با درک احساسات لمسی موفق شد. تفاوت بینایی وجود دارد. دانشمندان دریافته اند که مردان تصویر را یکپارچه تر می بینند ، و زنان توجه بیشتری به جزئیات کوچک دارند.
 

واقعیت شماره 6. اثر استروژن

همانطور که مشخص شد با افت شدید هورمون استروژن در زنانی که یائسگی را تجربه می کنند ، کاهش حافظه رخ می دهد.

نظرات

در ادامه بخوانید...