25 اختراع مهم در تاریخ که جهان را به طور بنیادی تغییر داد

در

دو دهه پیش ، مردم حتی نمی توانستند چنین سطحی از فناوری را که امروز وجود دارد ، تصور کنند. امروزه پرواز به نیمی از کره زمین تنها نصف روز طول می کشد ، تلفن های هوشمند مدرن 60 هزار برابر سبک تر و هزاران برابر از اولین رایانه ها بهره وری دارند ، امروزه بهره وری کشاورزی و امید به زندگی بیش از گذشته در تاریخ بشر است.(بدون در نظر گرفتن کرونا) بیایید سعی کنیم بفهمیم کدام یک از  اختراعات مهمترین بوده و در واقع تاریخ بشر را تغییر داده است.

1. سیانور

سیانورسیانور سمی است و بسیار مهم است.

 

در حالی که به نظر می رسد سیانور در این لیست کاملاً بحث برانگیز است ، این ماده شیمیایی نقش مهمی در تاریخ بشر داشته است. در حالی که شکل گازی سیانور باعث مرگ میلیون ها نفر شده است ، این ماده است که عامل اصلی استخراج طلا و نقره از سنگ معدن است. از آنجا که اقتصاد جهانی با استاندارد طلا گره خورده بود ، سیانور عامل مهمی در توسعه تجارت بین المللی است.

 

2. هواپیما

هواپیما
برادران رایت.

 

امروز ، هیچ کس تردید ندارد که اختراع "پرنده فلزی" با کاهش چشمگیر زمان حمل و نقل کالا یا افراد ، یکی از بزرگترین تأثیرات را در تاریخ بشر داشته است. اختراع برادران رایت با اشتیاق عمومی مورد استقبال عموم قرار گرفت.

 

3. بیهوشی

بیهوشی
بیهوشی نوعی دارو برای بیماران و پزشکان است.

 

تا سال 1846 ، هرگونه عمل جراحی بیشتر شبیه نوعی شکنجه ی طاقت فرسا بود. اگرچه از داروهای بیهوشی هزاران سال استفاده می شده است ، اما اشکال اولیه آنها فقط الکل یا عصاره ماندراک بوده است. اختراع بیهوشی مدرن به شکل اکسید نیتروژن و اتر به پزشکان اجازه داد بدون کمترین مقاومت از جانب بیماران با خیال راحت عمل کنند (به هر حال بیماران چیزی احساس نمی کردند).

 

4. رادیو

 رادیو
بحث بر سر اینکه مخترع رادیو کیست ، امروز نیز ادامه دارد.

 

ریشه تاریخ رادیو بسیار بحث برانگیز است. بسیاری استدلال می کنند که گوگلیمو مارکونی مخترع رادیو بوده است. برخی دیگر ادعا می کنند که مخترع رادیو  نیکولا تسلا بوده است. در هر صورت این دو نفر کارهای زیادی برای مردم انجام دادند تا بتوانند از طریق امواج رادیویی با موفقیت اطلاعات را انتقال دهند.

 

5. تلفن

الكساندر گراهام بل
نمایش تلفن بل در سال 1877

 

تلفن یکی از مهمترین اختراعات در دنیای مدرن ما بود. مانند تمام اختراعات بزرگ ، هنوز هم اختلاف نظر وجود دارد که مخترع آن چه کسی بوده است. یک چیز واضح است: اداره ثبت اختراعات ایالات متحده اولین حق ثبت اختراع تلفنی را به الكساندر گراهام بل در سال 1876 اعطا كرد. این حق ثبت اختراع به عنوان پایه ای برای تحقیقات و توسعه انتقال الکترونیکی صدای دوربرد در آینده است.

 

6. شبکه جهانی وب

شبکه جهانی وب
شبکه جهانی وب: 1969.

 

در حالی که همه آن را به عنوان یک اختراع بسیار اخیر تصور می کنند ، اینترنت به شکل اولیه در سال 1969 ، هنگامی که ارتش ایالات متحده ARPANET را توسعه داد ، وجود داشت. اما در شکل نسبتاً مدرن ، اینترنت فقط به لطف تیم برنرز لی ایجاد شد ، وی شبکه ابر پیوند سند را در دانشگاه ایلینوی ایجاد کرد و اولین مرورگر وب جهانی را ایجاد کرد.

 

7. ترانزیستور

ترانزیستور
شکل ظاهری اولین ترانزیستور است.

 

به نظر می رسد امروز برداشتن تلفن و تماس با کسی در مالی ، آمریکا یا هند بسیار آسان است ، اما بدون ترانزیستور امکان پذیر نیست. ترانزیستورهای نیمه هادی ، که سیگنالهای الکتریکی را تقویت می کنند ، امکان ارسال اطلاعات در مسافت های طولانی را فراهم کرده اند. فردی که پیشگام این تحقیقات بود ، ویلیام شوکلی بود.

 

8. ساعت اتمی

ساعت اتمی

ساعت اتمی


گرچه ممکن است این اختراع مانند بسیاری از ادعاهای قبلی انقلابی به نظر نرسد ، اما اختراع ساعت اتمی در پیشرفت علم بسیار مهم بود. با استفاده از سیگنال های مایکروویو ساطع شده از سطح مختلف انرژی الکترون ، ساعتهای اتمی و دقت آنها ، طیف گسترده ای از اختراعات جدید ، از جمله GPS ، GLONASS و اینترنت را ممکن کرده است.

 

9. توربین بخار

توربین بخار

توربین بخار.


توربین بخار چارلز پارسونز به معنای واقعی کلمه توسعه بشر را تغییر داد و به صنعتی شدن کشورها انگیزه داد و کشتی ها توانستند به سرعت از اقیانوس عبور کنند. فقط در سال 1996 ، 90٪ برق ایالات متحده توسط توربین های بخار تولید شد.

 

10. پلاستیک

 پلاستیک
این پلاستیک متفاوت است.

 

با وجود استفاده گسترده از پلاستیک در جامعه مدرن ما ، این ماده فقط در قرن گذشته ظاهر شد. از مواد مقاوم در برابر آب و قابل انعطاف پذیری تقریباً در همه صنایع از بسته بندی مواد غذایی گرفته تا اسباب بازی ها و حتی فضاپیماها استفاده می شود. اگرچه بیشتر پلاستیک های مدرن از نفت ساخته می شوند ، اما امروز تماس های فزاینده ای برای بازگشت به نسخه اصلی که بخشی ارگانیک بود وجود دارد.

 

11. تلویزیون

تلویزیون
تقریباً 80٪ مردم جهان تلویزیون دارند.

تقریباً 80٪ مردم جهان تلویزیون دارند.


تلویزیون سابقه ای افسانه ای و طولانی دارد که به دهه 1920 برمی گردد و تا امروز نیز ادامه دارد. این اختراع به یکی از محبوب ترین محصولات مصرفی در سراسر جهان تبدیل شده است - تقریباً 80٪ خانواده ها تلویزیون دارند.

 

12. نفت

نفت
طلای سیاه.

 

اکثر مردم هنگام پر کردن مخزن ماشین خود اصلاً فکر نمی کنند. اگرچه انسان ها از هزاره ها قبل در حال استخراج نفت بودند ، صنعت مدرن نفت و گاز در نیمه دوم قرن نوزدهم ظهور کرد. صنعتگران پس از مشاهده تمام مزایای فرآورده های نفتی و میزان انرژی تولید شده در اثر سوزاندن آنها ، برای ساختن "طلای مایع" اقدام به ساخت چاه کردند.

 

13. موتور احتراق داخلی

موتور احتراق داخلی
موتور احتراق داخلی.

 

بدون کشف کارایی احتراق فرآورده های نفتی ، یک موتور احتراق داخلی مدرن غیرممکن بود. با توجه به اینکه کاربرد آن به معنای واقعی کلمه در همه جا شروع شده است ، از اتومبیل گرفته تا کمباین های کشاورزی و ماشین آلات معدن ، این موتورها به مردم امکان جایگزینی کار طاقت فرسا ، سخت کوشی و پر زحمت را با ماشین آلاتی داده است که می توانند کار را خیلی سریعتر انجام دهند. موتور احتراق داخلی همانطور که در اتومبیل ها استفاده می شود ، به مردم آزادی حرکت می دهد.

 

14. بتن آرمه

بتن آرمه
بتن آرمه.

 

رونق ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه تنها در اواسط قرن نوزدهم اتفاق افتاد. به لطف جاسازی میله های تقویت کننده فولاد (میله های تقویت کننده) در بتن قبل از ریختن آن ، مردم توانستند سازه های مصنوعی بتن آرمه را بسازند که از نظر وزن و اندازه چندین برابر بیشتر از قبل است.

 

15. پنی سیلین

پنی سیلین
پنی سیلین

 

اگر پنی سیلین نبود تعداد بسیار کمی از مردم امروز در سیاره زمین زندگی می کردند. پنی سیلین که به طور رسمی توسط دانشمند اسکاتلندی الکساندر فلمینگ در سال 1928 کشف شد ، به یکی از مهمترین اختراعات / اکتشافاتی تبدیل شده است که دنیای مدرن را امکان پذیر کرده است. آنتی بیوتیک ها از جمله اولین داروهایی هستند که می توانند با استافیلوکوک ، سفلیس و سل مبارزه کنند.

 

16. یخچال

یخچال
این  ظاهر اولین یخچال است.

 

مهار گرما شاید مهمترین کشف تاکنون باشد ، اما هزاره های زیادی طول کشیده است. اگرچه مدت هاست مردم از یخ برای خنک سازی استفاده می کنند ، اما کاربرد و در دسترس بودن آن محدود بود. در قرن نوزدهم ، دانشمندان با استفاده از مواد شیمیایی تبرید مصنوعی را اختراع کردند. در اوایل دهه 1900 ، تقریباً همه کارخانه های کنسرو فروشی و عمده توزیع مواد غذایی از یخچال برای نگهداری غذا استفاده می کردند.

 

17. پاستوریزاسیون

پاستور
لوئی پاستور مردی است که پاستوریزاسیون را کشف کرد.

 

نیم قرن قبل از کشف پنی سیلین ، یک فرآیند جدید کشف شده توسط لوئی پاستور به نجات جان بسیاری از افراد کمک کرد - پاستوریزاسیون یا گرم کردن مواد غذایی (در اصل آبجو ، شراب و محصولات لبنی) در دمایی به اندازه کافی بالا برای از بین بردن بیشتر باکتری های فساد. برخلاف عقیم سازی ، که تمام باکتریها را از بین می برد ، پاستوریزاسیون فقط تعداد پاتوژن های بالقوه را تا حدی کاهش می دهد که باعث می شود بیشتر مواد غذایی بدون ترس از آلودگی در عین حفظ طعم غذا قابل استفاده باشند.

 

18. باتری خورشیدی

باتری خورشیدی
باتری خورشیدی

 

درست همانطور که نفت صنعت را به طور کلی تقویت کرد ، اختراع سلول خورشیدی به انسان امکان استفاده از انرژی تجدید پذیر را به روش بسیار کارآمدتری داد. اولین سلول خورشیدی عملی در سال 1954 توسط دانشمندان بل تلفن ساخته شد و امروزه محبوبیت و کارایی سلول های خورشیدی سر به فلک کشیده است.

 

19. ریز پردازنده

ریز پردازنده
ریز پردازنده

 

اگر ریزپردازنده اختراع نمی شد ، مردم امروز باید لپ تاپ و تلفن هوشمند را فراموش کنند. یکی از مشهورترین ابررایانه های ENIAC در سال 1946 ساخته شد که 27215 تن وزن داشت. مهندس اینتل تد هوف اولین ریزپردازنده را در سال 1971 ایجاد کرد و تمام عملکردهای یک ابر رایانه را در یک تراشه کوچک قرار داد و بنابراین رایانه های قابل حمل را امکان پذیر ساخت.

 

20. لیزر

لیزر
چنین لیزر مفیدی.

 

تقویت کننده نور یا لیزر تحریک شده در سال 1960 توسط تئودور میمن اختراع شد. از لیزرهای مدرن در انواع اختراعات از جمله برش لیزری ، اسکنر بارکد و تجهیزات جراحی استفاده می شود.

 

21. تثبیت نیتروژن

تثبیت نیتروژن
تثبیت نیتروژن: برای زندگی روی زمین.

 

با تبدیل نیتروژن اتمسفر به آمونیاک ، تولید کودهای بسیار کارآمد که امکان افزایش تولید محصولات کشاورزی را فراهم می کند امکان پذیر شد.

 

22. نوار نقاله

نوار نقاله
نوار نقاله

 

اهمیت خطوط مونتاژ امروز بسیار دشوار است. قبل از اختراع ، همه محصولات با دست ساخته می شدند. یک خط مونتاژ یا نوار نقاله امکان توسعه تولید در مقیاس وسیع قطعات یکسان را فراهم می کند ، به طور قابل توجهی زمان تولید محصول جدید را کاهش می دهد.

 

23. ضد بارداری خوراکی

ضد بارداری خوراکی
پیشگیری از بارداری خوراکی.

 

اختراع قرص ضد بارداری خوراکی یکی از مهمترین نوآوری ها بود. همین اختراع بود که انگیزه ای برای انقلاب جنسی شد.

 

24. تلفن همراه / تلفن هوشمند

تلفن همراه
محبوب ترین گجت.

 

اکنون ، مطمئناً ، بسیاری این مقاله را از طریق تلفن هوشمند می خوانند. برای این منظور باید از موتورولا تشکر کنیم ، که در سال 1973 ، اولین تلفن همراه جیبی بی سیم را منتشر کرد که وزن آن به 2 کیلوگرم می رسید و شارژ مجدد آن 10 ساعت طول کشید. بدتر از آن ، در آن زمان فقط می شد 30 دقیقه اولین تلفن همراه  صحبت کرد.

 

25. برق

برق
برق مادر تمام اختراعات است. 

 

بیشتر اختراعات مدرن بدون برق به سادگی امکان پذیر نیست. پیشگامانی مانند ویلیام گیلبرت و بنجامین فرانکلین بنیان اولیه ای را بنا نهادند که مخترعانی چون ولت و فارادی دومین انقلاب صنعتی را بر آن پایه به سرانجام رساندند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

بزرگ ترین خورشید مصنوعی جهان به تازگی در آلمان راه اندازی شد

در

اینجا کمی روشن است.
(سیارک)  : سین لایت (نور خورشید) بزرگ ترین مجموعه نورافکن های پروژکتور فیلم است که تابه‌حال در یک اتاق جمع شده است، و دانشمندان در آلمان آن ها را تجمیع می کنند تا به انرژی کارآمد و تجدید پذیری دست یابند.
این آزمایش شامل "بزرگ ترین خورشید مصنوعی" جهان است که در زوریخ در حال رخ دادن است، شهری واقع در 30 کیلومتری (19 مایلی) در غرب کلن، و توسط دانشمندان مرکز هوافضای آلمان (DLR) انجام می پذیرد.
این دستگاه دارای 149 نورافکن پروژکتور فیلم رده صنعتی است، و هرکدام دارای تقریباً 4000 برابر ولتاژ یک لامپ متوسط است.
زمانی که این خورشید مصنوعی روشن می شود، نوری ایجاد می کند که 10000 برابر نور طبیعی خورشید بر روی زمین است.چرخاندن لامپ ها و متمرکز کردن آن ها بر روی یک نقطه می تواند دمایی در حدود 3500 درجه سلسیوس (6332 درجه فارنهایت) ایجاد کند، که سه برابر گرمای تولید شده توسط یک کوره بلند است.
اجازه دهید اینجا روشن بشود
همه‌روزه، مقدار زیادی از انرژی زمین را در قالب نور از سمت خورشید ما گرم می کند. باوجوداینکه از قبل راه هایی برای بهره برداری از نور خورشید در دست داریم، مانند پانل های خورشیدی، بسیاری از آن هنوز هم دست‌نخورده باقی مانده است.
دانشمندان امیدوارند آزمایش هایشان با سین لایت راه هایی را برای به دام انداختن انرژی هدر رفته مشخص کند.
آزمایش ها بدون خطرات و هزینه های آن انجام نمی شوند. برنارد هاف اشمیت از DLR به گاردین گفته است "اگر شما زمانی که دستگاه روشن است وارد اتاق شوید، مستقیماً خواهید سوخت".
برای اجتناب از آن، این آزمایش داخل یک محفظه با محافظت در برابر تشعشع انجام خواهد شد.(سیارک
این خورشید مصنوعی در هنگام روشن شدن مقادیر زیادی انرژی مصرف می کند، طوری که، یک عملیات چهارساعته آن به اندازه الکتریسیته مورد استفاده یک خانواده چهارنفره در طول یک سال انرژی می برد، بنابراین گران می باشد.
ولی اگر آزمایش سین لایت منجر به انرژی کارآمدتر و پاک تری برای آینده شود این آزمایش بسیار ارزشمند خواهد بود.هدف اول تعیین نصب بهینه مورد نیاز برای استفاده از نور خورشید برای تأمین انرژی یک واکنش است که سوخت هیدروژن تولید می کند یک منبع سوخت پاک بالقوه برای ماشین ها و هواپیماها.
هافشمیت توضیح می دهد که "ما برای راندن [هواپیماها] و خودروها با سوخت بدون CO2 به میلیاردها تن هیدروژن نیاز خواهیم داشت". تغییرات آب و هوایی سرعت می گیرد و ما نیاز به تسریع نوآوری ها داریم.
در آینده، این تأسیسات می تواند برای آزمودن دوام قطعات سفر به فضا زمانی که در معرض تابش خورشیدی قرار دارند استفاده شود، بنابراین نه تنها سین لایت می تواند به ما کمک کند تا با بحران انرژی در زمین مقابله کنیم، بلکه می تواند به کشف جهان فراتر از خودمان هم کمک کند.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

ترجمه  itrans.ir / هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

منابع انرژی تجدید پذیر

در

منابع انرژی تجدید پذیر در تمام اروپا و کشورهای همسایه فراوان است. با این وجود، به علت تصمیم گیری های سیاسی و فنآورانه ی گذشته، سهم فعلی منابع انرژی تجدیدپذیر نوین در ترکیب انرژی اروپا بسیار پایین است. اگر بخواهیم از تغییرات خطرناک آب و هوایی جلوگیری کنیم ، باید در تصمیم گیری های سیاسی ای که ترکیب انرژی فعلی را شکل داده اند، تجدید نظر شود، تا نقش انرژیهای تجدیدپذیر را در آینده نزدیک به طور کامل به رسمیت بشناسند، و یک محیط مناسب برای یک سیستم پایدار انرژی ایجاد کنند.
ایده استفاده از انرژی خورشیدی برای انجام عملیات مکانیکی بسیار قدیمی است، و «تکامل آن در طی قرن ها به دستگاه های عجیب و غریب مختلفی حیات داده است» ، آنگونه که "آگوستین موچوت" در اوایل سال 1878 درنمایشگاه جهانی در پاریس اعلام کرد.  در سال 1861 "موچوت " موتور بخاری ایجاد کرد که به طور کامل از نور خورشید نیرو می گرفت. اما هزینه های بالای آن، همراه با قیمت در حال سقوط ذغال سنگ، اختراعش را به تبدیل شدن به یک پاورقی در تاریخ انرژی محکوم کرد. از آن زمان، با توجه به اعتقاد قوی به مزیت هایِ فراگیرِ منابع انرژی فسیلی، سرمایه گذاری و تحقیق در فنآوری های انرژی تجدیدپذیر، بخش ناچیزی نسبت به اعتبارات تامین شده برای منابع فسیلی و انرژی هسته ای را تشکیل داده است. در طول بحران انرژی در دهه ی 1970، برخی چیزها به آرامی شروع به تغییر کردند، و در سال های اخیر با توجه به قیمت های بالای انرژی و نوسانات قیمت و با توجه به تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوا، شتاب پیدا کردند. ( سیارک)
این دیدگاه رایج است که برای اروپا کاهش 80 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 یک هدف آب و هوایی در دراز مدت است. کاهش تولید گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا به اندازه 80٪ در 40 سال، چالش بزرگی است و به یک دگرگونی در کل سیستم انرژی، با پیامدهای بزرگ برای جوامع و اقتصادها نیاز دارد. در برخی از بخش ها ، مانند بخش برق ، راه حل های فنآورانه که می تواند کاهش تولید گازهای گلخانه ای قابل توجهی را ممکن سازند در حال حاضر وجود دارد و بسیاری از فن آوری های جدید در حال توسعه هستند. بخش های دیگر  مانند بخش کشاورزی و حمل و نقل  می تواند مشکلات بیشتری در کاهش تولید گازهای گلخانه ای در اندازه مورد نیاز داشته باشد. به همین دلایل، ما معتقدیم که بخش برق اروپا، اولین بخشی خواهد بود که تا سال 2050 به طور کامل بدون کربن کار خواهد کرد.

شبکه فوق هوشمند

چندین گزینه، برای بدون کربن کار کردنِ بخش برق وجود دارد. هیچ یک از آنها آسان نیست، اکثرا نیاز به مدل های ذهنی جدید و اصلاحات سیاسی دارد، اما بسیاری از آنها امکان پذیر است. برخی از گزینه های اصلی ای که امروزه مورد بحث است، صرفه جویی در انرژی ، جذب و ذخیره سازی کربن (CCS)، انرژی هسته ای و انرژی های تجدیدپذیر هستند. اقدام در سمت تقاضا، از جمله، اقدامات بهره وری انرژی به طور فزاینده مهم است، اما جزئیات این نکته در این مقاله مورد بحث نیست. در سمت عرضه، گزینه ی انرژی تجدیدپذیر تنها راه حل پایدار است، و در نتیجه این گزینه کم خطرناکتر، صرف نظر از ریسک سرمایه گذاری بلند مدت، خطرات زیست محیطی، خطرات سیاستی، و یا دیگر خطرات مرتبط با آن، در مرکز توجه است. این گزینه شامل انواع فنآوری هایی است که ، برخی از آنها در حال حاضر کامل هستند (مانند انرژی آبی، باد ساحلی، و زیست توده) و بقیه در مراحل مختلف توسعه هستند.  ( سیارک)
در میان حوزه وسیع گزینه های تجدیدپذیر، دو رویکرد اصلی وجود دارد.

رویکرد اول

که شامل تولید برق متمرکز در مقیاس کاربرد همگانی است که در یک منطقه وسیع توزیع می شود. لازم است که برق در مسافت های طولانی از ایستگاه های تولید به مناطق بارگذاری و ذخیره سازی انتقال یابد. این کار با حداقل تلفات با استفاده از فنآوری های انتقالِ «جریان مستقیم ولتاژ بالا» (HVDC)، که چند دهه است در همه قاره ها استفاده می شود، امکان پذیر است. این روش به طور گسترده ای به عنوان فوق شبکه شناخته شده است.

رویکرد دوم 

نیروگاه های مجازی متشکل از انبوه مولدهای پراکنده ی به هم پیوسته اند و توسط فنآوری های هوشمند مدیریت می شوند، (مانند ارتباط دو طرفه بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، و همچنین بین تولیدکننده) و کنتورهای هوشمند، که مصرف کنندگان را قادر به مدیریت خودکار بار مصرف - و در نتیجه هزینه برق خود  می کند. این عملیاتِ هوشمندِ تولید انرژی تجدیدپذیر غیرمتمرکز، همراه با ابزارهای مدیریت سمت تقاضا برای مطابقت بهتر تقاضا با منابع فرّار، معمولا به عنوان شبکه هوشمند شناخته می شود. این دو رویکرد اغلب به عنوان جایگزین انحصاری مشاهده می شوند، اما ادغام آنها به لحاظ مفهومی لازم و به لحاظ فنی ممکن است. آنچه ما شبکه فوق هوشمند (SSG) مینامیم، ترکیبی از این دو روش است. ما قویا بر این باوریم که با ترکیب آنها، نه تنها میتواند روند بی کربن سازی را سرعت بخشیم، بلکه راه را برای توسعه بیشتر فنآوری هایی که می توانند نیازهای بسیار متفاوت انرژی در اروپا ، در کشورهای همسایه ، و در هر جای دیگر جهان را برطرف کنند، باز می کنیم.ترجمه  itrans.ir 

در سیارک بخوانیم :

سوخت های جایگزین

برق‌آبی و ۱۰ نکته‌ای که شاید ندانید

تولید برق از جزر و مد خلیج فارس

دریافت انرژی گرمایی از عمق اقیانوس

خداحافظی با سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۲۷

تهیه سوخت از خورشید

تولید سوخت از پلاستیک های غیر قابل بازیافت

انرژی زمین گرمایی وکاربرد آن

نظرات

در ادامه بخوانید...

مهمترین اختراع های تاریخ بشر بخش اول

در

موتور بخار

توماس سیوری، یک مهندس نظامی انگلیسی است که در سال 1698 برای نخستین بار نام موتور بخار را بر سر زبان ها انداخت. در حقیقت او کسی است که نخستین موتور بخاری که اختراع شد، به نام او ثبت شده است. البته این موتور بخاری که در تصویر مشاهده می کنید، موتور بخاری نیست که در سال 1698 و توسط توماس سیوری اختراع شد. سال ها بعد و در سال 1760 بود که نهایتاً یک مهندس اسکاتلندی به نام جیمز وات، موتور بخار توماس سیوری را مورد بررسی و تحقیق قرار داد و یک موتور کاملاً جدید و به روز شده از روی آن طراحی کرد و ساخت. این موتور بخار اساسی شد برای آن چه قرار بود در آینده ساخته و تولید شود. اختراع موتور بخار توسط جیمز وات به عنوان یکی از مهمترین رخداد های انقلاب صنعتی ای شناخته می شود که از اروپا و آمریکا آغاز شد و سپس تمام دنیا را در بر گرفت وهمه چیز را وارد مرحله جدیدی کرد.

حروف الفبا

یک سیستم کاملاً پیچیده و دشوار که غالباً بر پایه استفاده از تصویرها استوار بود، پیش از به میان آمدن حروف الفبا، برای برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می گرفت. پس از مدت ها و بنا به نظر مورخان، در آغاز دوره نو سنگی و میان سال های 1850 تا 1700 پیش از میلاد مسیح بود که نخستین تلاش ها برای به وجود آوردن حروف الفبا صورت گرفته و این گونه به نظر می رسد که نخستین حروف الفبایی که متشکل از حروف صدا دار باشد در میان همین سال ها به وجود آمده است. اطلاعات دیگری که از نخستین حروف الفبای موجود در تاریخ بشر موجود است، این است که این حروف متشکل از بیست و دو سمبل هستند که هر کدام نمایانگر صدایی به خصوص می باشند.

کاغذ

این محصول مورد استفاده بشر یکی از مهمترین اختراعاتی است که تا کنون توسط بشر انجام شده است. مورخان چینی قادر به اختراع کاغذ بوده اند و بنا به باور مورخان از سال 105 پس از میلاد مسیح، این محصول حیاتی مورد استفاده بشر قرار گرفته است. تی سای، دولت مردی چینی بود و به این نکته پی برد که از ترکیب پوست درخت توت با کنف، پارچه و تور ماهیگیری قادر به تولید خمیری خواهد بود که بعد ها به خمیر کاغذ شهرت گرفت و با استفاده از همین خمیر بود که توانست کاغذ تولید کند. کاغذی که در نهایت یکی از علل اصلی ثبت تاریخ، دست به دست گشتن دین ها و تجربیات فرهنگ های گوناگون دنیا شد و سبب شد که بشر به دانش کنونی دست یافته و با درس گرفتن از تجربیات گذشتگان خود رو به جلو حرکت کند.

قطب نما

قطب نما از جمله مواردی است که پی بردن به این که برای نخستین بار چه کسی قادر به اختراع آن شده است، کاری دشوار است، چرا که اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست. البته این به این معنی نیست که هیچ اطلاعاتی از آن در دست نداریم. به باور مورخان، قطب نما (البته مطمئنا نه به شکل امروزی آن) در تمدن های باستانی چین و یونان مورد استفاده قرار می گرفته است و اولین استفاده از قطب نما های مغناطیسی توسط مردمانی صورت گرفته است که در اطراف مدیترانه سکونت داشتند. نخستین زمانی که برای استفاده از این گونه قطب نما ها به ثبت رسیده است به قرن دوازدهم باز می گردد.

واکسیناسیون

پیش از آن که واکسیناسیون همه گیر شده و به عنوان پیشگیری از بیماری های خطرناک و کشنده مورد استفاده قرار بگیرد، این چینی ها بودند که روشی مخصوص به خود به ثبت رسانده بودند که بی شباهت به واکسیناسیون نبود. در این روش، طبیبان چینی سعی می کردند میکروبی که عامل بیماری سرخک و آبله و امثالهم می شد را از بدن بیمار برداشته و به گونه ای کنترل شده در بدن کودک سالم قرار می دادند و او را تحت نظر می گرفتند تا در آینده دیگر به این گونه بیماری ها دچار نشود. نهایتاً اما در سال 1796 بود که برای نخستین بار ادوارد جنر، پزشک و محقق بریتانیایی توانست واکسن را به گونه ای که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، بر سر زبان ها بیندازد و این فعالیت های ادوارد بود که منجر به اختراع و گسترش واکسیناسیون به شکل امروزی آن شد. اوارد از ویروسی که باعث آبله گاو می شد استفاده کرد تا به واسطه آن آبله را به طور کنترل شده وارد بدن انسان کرده و از بروز این بیماری در آینده فرد جلوگیری کند. داستان جالبی پشت این اختراع ادوارد است: روزی ادوارد در مزرعه ای بود و با زنی که در حال دوشیدن یک گاو بود هم کلام شد و صحبت جالبی از او شنید که در نهایت منجر به اختراع واکسن شد. آن زن به ادوارد گفت: «من هیچ وقت به آبله دچار نخواهم شد، چون این بیماری را از گاو گرفته ام و حالا خوب شده ام. هیچ وقت صورتم با دانه های حاصل از آبله از زیبایی نخواهد افتاد.».

فریز کردن و خنک نگاه داشتن خوراکی ها

برای نخستین بار در سال 1748 بود که دکتر ویلیام کولن، اولین نمونه از دستگاه تولید شده توسط انسان که به واسطه آن می شد محصولات و مواد خوراکی را برای مدتی خنک نگاه داشت، در دانشگاه گلسگو در معرض دید عموم قرار داد، با این وجود سال ها بعد و در سال 1805 بود که نهایتاً مخترع آمریکایی، الیور اوانز، اولین دستگاهی که بدون هیچ مشکلی قادر به خنک نگاه داشتن مواد خوراکی بود را تولید کرد و همین دستگاه مخترع آمریکایی بود که به عنوان پایه و اساس یخچال و فریزر های امروزی قرار گرفت. این دستگاه تولید شده توسط الیور اوانز آمریکایی، به سرعت توجهات زیادی را به خود جلب کرد و بیشترین استفاده از آن در آن زمان به نام کارخانه های بسته بندی گوشت ثبت شد. تصویری که مشاهده می کنید، دستگاهی است که در سال 1926 برای خنک نگاه داشتن مواد غذایی و خوراکی مورد استفاده قرار می گرفت.

بیهوشی

نکته قابل توجه در خصوص استفاده از بیهوشی قدمت آن است. برای نخستین بار، چیزی حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح بود که برای نخستین بار، سومری ها با استفاده از تریاک حاصل از خشخاش مجروح جنگی و یا کسی که از بیماری بسیار دردناکی رنج می برد را بی هوش می کردند. با وجود این شکل امروزی بیهوشی که توسط داروهای به خصوص صورت می گیرد، به نیمه های قرن نوزدهم میلادی باز می گردد. جان کالینز وارن و ویلیام مورتون دو پزشک متخصصی بودند که برای نخستین بار در سال 1846 میلادی در عمل جراحی خود از داروهای ویژه ای برای بیهوش کردن بیمار خود استفاده کردند. داروهای مورد استفاده توسط این دو پزشک متخصص، به عنوان پایه و اساس کار محققان قرار گرفت و نمونه هایی از روی آن ساخته شد که به مراتب عوارض کمتری متوجه بیمار خواهند کرد.

لنزهای اُپتیکال (وابسته به بینایی)

بنا به اطلاعاتی که به دست رسیده است، ایتالیا نخستین کشوری است که در آن استفاده از لنزهای شیشه ای به ثبت رسیده است. لنزهایی که برای ساخت آن ها از کریستال طبیعی استفاده شده بود و نخستین استفاده از این گونه لنز ها در ایتالیا به قرن سیزدهم میلادی بر می گردد. البته این لنزها تفاوت های عمده ای با لنزهای کنونی داشتند و نهایتاً در سال 1729 بود که وکیلی انگلیسی به نام چستر مور هال، با استفاده از دو لنز به طور مجزا و قرار دادن این دو لنز بر یکدیگر، نخستین لنزهای بی رنگی را اختراع کرد که به عنوان پایه و اساس لنزهایی قرار گرفتند که اکنون در چشم پزشکی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه چاپ

یوهانس گوتنبرگ، یک آهنگر آلمانی بود که برای نخستین بار از تکه های فلزی بهره گرفت و به وسیله آن ها یک دستگاه متحرک تایپ نوشته ها اختراع کرد. این اختراع گوتنبرگ در سال 1430 انجام گرفت و به عنوان نمونه اصلی برای دستگاه های چاپی در نظر گرفته شد که سال های بعدی مورد استفاده قرار گرفتند. نخستین انجیلی که دست نویس نیست و به وسیله دستگاه، چاپ شده است، توسط همین دستگاهی چاپ شد که یوهانس گوتنبرگ آلمانی اختراع کرد.

پنی سیلین

اولین آنتی بیوتیکی که عالم پزشکی به خود دیده است، برای نخستین بار به طور کاملاً تصادفی و به وسیله دکتر الکساندر فلمینگ اختراع شد (فردی که در تصویر مشاهده می کنید). الکساندر فلمینگ یک میکروب شناس و متخصص بود که در بیمارستان سینت ماری لندن مشغول به کار بود. او بعدها در خصوص این اختراع شگفت انگیز خود عنوان کرد: «روز بیست و هشتم سپتامبر 1928 بود که نزدیکی های سحر از خواب بیدار شدم و به هیچ عنوان در آن زمان به فکر این نبودم که با اختراع نخستین آنتی بیوتیک یا  دارویی که به واسطه آن می توان میکروب و باکتری ها را از بین برد انقلابی در دنیای پزشکی ایجاد کنم. اما حدس می زنم این دقیقاً همان اتفاقی بود که در نهایت رخ داد.»

سیستم های ضد عفونی کننده و بهداشتی

برای اولین بار در اواسط قرن نوزدهم میلادی بود که استفاده از این گونه سیستم های بهداشتی، به شکلی که اکنون رایج است، مطرح شد. در سال 1848 بود که برنامه ای تحت عنوان سلامت و بهداشت عمومی طرح ریزی و اجرا شد و یکی از متخصصان این حوزه که سر ادوین چادویک نام داشت، در سال های بعدی، اصلاحاتی در این خصوص صورت داد و مواد جدیدی مورد استفاده قرار داد و در نهایت در سال 1866 بود که برنامه جامعی برای بهداشت و سلامت جامعه بدون هیچ ایراد و اصلاحی پیاده سازی شد. از دیگر دستاورد های بزرگ در این حوزه می توان به یافته های دکتر جان اسنو در سال 1854 اشاره کرد که برای نخستین بار به این نکته پی برد که بیماری وبا، قابلیت انتشار در میان اقشار جامعه به وسیله آب را دارا است و نیز چهار سال بعد و در سال 1860 میلادی بود که لوئیز موریاس برای نخستین بار صحبت از مخازنی را به میان آورد که قابلیت نگاه داری و دفع آن چه در فاضلاب ها جاری می شود در آن ها وجود داشته باشد. تصویری که مشاهده می کنید، مربوط به یک مکان کاملاً استرلیزه و ضد عفونی شده است که در بریتانیا و در دوران جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار می گرفت.

کودهای مصنوعی

پروفسور فریتز هابر، یک شیمی دان آلمانی بود که توانست روشی اختراع کند که با به کار گیری آن می شد آمونیاک موجود در نیتروژن را با آمونیاک موجود در هیدروژن ترکیب کرد. برای نخستین بار در سال 1918 بود که فریتز هابر این فرایند را با موفقیت انجام داد. در نهایت همین ترکیب بود که به واسطه آن دانشمندان قادر به تولید انبوه کود های مصنوعی شدند و در اتفاقی که در جهان با نام انقلاب سبز شناخته می شود، این کود ها توانستند نقش عمده و مهمی داشته باشند. تصویری که مشاهده می کنید مربوط به پروفسور فریتز هابر، مخترع روش ساخت کودهای مصنوعی است.

موتوری که به وسیله احتراق داخلی کار می کرد

برای نخستین بار در سال 1858 بود که مهندسی بلژیکی به نام ژان ژوزف اتین توانست نخستین موتور محرکی را طراحی کند و بسازد که به وسیله سیستم احتراق داخلی کار می کرد. اما این تنها طرح اولیه بود و چند سال بعد و در سال 1876 بود که مهندسی آلمانی تبار با نام نیکلاس اوتو توانست کمی طرح اولیه ژان را گسترش داده و نخستین موتور چهار زمانه را طراحی کند و بسازد. در سال 1885 هم شخصی به نام کارل بنز توانست تغییراتی روی هر دو موتور قبلی انجام داده و از آن برای حرکت دادن یک سه چرخه (سه چرخه ای که در تصویر مشاهده می کنید) استفاده کند. به همین خاطر است که نخستین اتومبیلی که ساخته شده است متعلق به کارل بنز است و همین سه چرخه ای است که در تصویر مشاهده می کنید.

اینترنت

اگر بخواهیم به نخستین استفاده هایی که از اینترنت شده است اشاره کنیم، باید به نگاهی به تاریخ جنگ سرد بیندازیم، یعنی زمانی که ایالات متحده آمریکا، از آن به عنوان سلاحی در خدمت دولت استفاده کرد. در سال 1962 بود که دولت مردان آمریکایی، به شدت نگران حمله قریب الوقوعی بودند که اتحاد جماهیر شوروی قرار بود بر شبکه های تلفنی که جای جای آمریکا را به یکدیگر متصل می کرد انجام دهند و پس از آن یک محقق و دانشمند ام آی تی آمریکایی بود که ایده یک شبکه بسیار بزرگ را مطرح کرد که به واسطه آن قادر به اتصال تعداد زیادی دستگاه کامپیوتر و انتقال اطلاعات به این طریق باشند. به مرور زمان و تا سال 1965 بود که ایده های جدیدی در این زمینه مطرح شد و طرح اولیه دانشمند آمریکایی توسعه بیشتری پیدا کرد و در همین سال 1965 بود که شبکه اینترنتی که اکنون با نام «آرپا» شناخته می شود به وجود آمد. آرپا به طور انحصاری برای استفاده دولت آمریکا طراحی شد. در نهایت در سال 1969 بود که اولین پیام به وسیله اینترنت منتقل شد و از آن زمان تا کنون پیشرفت چشمگیر خود را ادامه داده است.ترجمه  itrans.ir

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

مهمترین اختراع های تاریخ بشر بخش دوم

در

هواپیما

هفدهم دسامبر سال 1903 بود که دو برادر آمریکایی تبار با نام های اُرویل و ویلبر رایت، نخستین هواپیمایی که تا کنون بشر به خود دیده است را اختراع کرده (هواپیمایی که در تصویر مشاهده می کنید) و از آن تاریخ به بعد، حمل و نقل به شکلی دیگر رقم خورد و وارد مرحله ای جدید شد. اُرویل و ویلبر تنها قادر بودند برای مدت 59 ثانیه با این هواپیما در آسمان بمانند و مسافتی که برای نخستین بار با آن قادر به پیمودن بودند به چیزی حدود دویست و شصت متر می رسید. فعالیت بی وقفه این دو برادر ادامه پیدا کرد و در نهایت دو سال بعد، یعنی در سال 1905 بود که توانستند نخستین هواپیمایی را تولید کنند که قابلیت پیمودن مسافت بیشتری با آن وجود داشته باشد. همین هواپیما بود که به عنوان پایه و اساس کار سایر مهندسان پرواز قرار گرفت و به مرور زمان هواپیماهایی تولید شد که در حال حاضر در آسمان های نقاط مختلف جهان به پرواز در می آیند.

مهمترین اختراع های تاریخ بشر بخش اول

نیروی الکتریسیته یا برق

زمانی که صحبت از برق و نیروی الکتریسیته می شود، نخستین نامی که به ذهن همگان می رسد، توماس آلوا ادیسون است. با این وجود جالب است بدانید که این اختراع به صورت ناگهانی اتفاق نیفتاد و افراد بسیاری در این راه گام گذاشته، تلاش کردند و این تلاش ها، به عنوان پایه و اساس کار مخترع بزرگی چون ادیسون شد. ویلیام گیلبرت، بنجامین فرانکلین، الساندرو ولتا و مایکل فارادی از جمله کسانی بودند که وقت زیادی را صرف این کار کردند. البته، اتفاق بزرگی که در سال 1878 رخ داد، سبب شد که انسان با این نیروی الکتریسیته فوق العاده و نتایجی که می تواند به همراه داشته باشد آشنا شد. درست در زمانی که توماس ادیسون در آمریکا، و جوزف سوان در انگلستان نخستین لامپ های رشته ای را درست کردند که با نیروی الکتریسیته می شد آن ها را روشن نگاه داشت.

تلوزیون

جان لوگی بیرد شخصی بود که برای اولین بار نام تلویزیون را مطرح کرد و در ماه مارچ 1925 بود که برای نخستین بار از سیستم ویدئویی اولیه خود که تازه آن را ساخته بود پرده برداشت. نخستین فعالیت های جان لوگی محدود به این می شد که می توانست تصویر صورت انسانی را به فاصله ای دور تر فرستاده و به واسطه این دستگاه خود به نمایش بگذارد. البته، سیستم به کار گرفته شده در همین دستگاه های ویدئویی بود که در نهایت امکان تولد تلویزیون های سال های آتی را فراهم آورد.

کامپیوتر های شخصی

در سال 1971 بود که تد هاف، مهندس شرکت اینتل، توانست ریزپردازنده ها را تولید کند و کارکرد آن ها را به مرور گسترش دهد و این عامل مهمی در شکل گیری دنیای کامپیوترهای شخصی، به گونه ای که امروزه آن ها را می شناسیم، بود. طی همان سال ها بود که کسانی چون پائول جی آلن، بیل گیتس، استیو جابز و استفان وزنیاک، با هم فکری و فعالیت های بسیار زیادی که انجام دادند، توانستند نمونه های اولیه کامپیوتر های شخصی را تولید کنند که با نام میکرو کامپیوتر شناخته می شد و قابلیت های زیادی را در اختیار خریدار گذاشته و از لحاظ قیمت نیز به گونه ای بود که مردم عادی هم امکان خرید آن را داشته باشند.

تلفن

الکساندر گراهام بل، محقق و دانشمندی بود که در اسکاتلند به دنیا آمده و در آمریکا بزرگ شد و زندگی می کرد. هفتم مارچ سال 1876 بود که در نهایت اختراع جدید و کاملاً نوینی به نام او ثبت شد که نام تلفن برای آن در نظر گرفته شد. بل در آن زمان که تلفن را اختراع کرد، در مدرسه ای کار می کرد به طور به خصوص برای کسانی در نظر گرفته شده بود که از نعمت شنوایی محروم بودند و در کنار کار خود، ایده جالبی به ذهنش رسید که بیشتر وقت خود را صرف آن می کرد. این ایده انتقال صدا از نقطه ای به نقطه دیگر و به وسیله قدرت الکتریسیته بود که در نهایت منجر به اختراع تلفن شد. البته تلفن اولیه گراهام بل بسیار متفاوت از چیزی است که امروزه وجود دارد، با این حال، ایده اصلی انتقال صدا به وسیله قدرت برق یا الکتریسیته همانی است که گراهام بل در دستگاه اولیه خود به کار گرفت و دیگران به گسترش و توسعه ایده گراهام بل پرداخته و تلفن های امروزی را به وجود آوردند. تصویری که مشاهده می کنید، مربوط به الکساندر گراهام بل است.

شکافت هسته ای

در سال 1984 بود که فیزیک دان مطرح ایتالیایی، انریکو فرمی، برای نخستین بار واکنشی را پایه ریزی کرد که با نام واکنش زنجیره ای هسته ای شناخته شد و طی همان سالیان بود که صحبت ها در خصوص شکافت هسته ای و امکانات جدیدی که برای بشر فراهم خواهد کرد مطرح شد. البته این تنها آغاز ماجرا بود و فعالیت های انریکو فرمی، به عنوان پایه و اساس کارهای بعدی قرار گرفت که به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و امکان استفاده از انرژی هسته ای به گونه ای که امروزه آن را می شناسیم فراهم آمد. در حقیقت در سال 1938 بود که دو دانشمند و محقق آلمانی به نام های اوتو هان و فریتز استراسمن برای نخستین بار قادر به شکستن یک اتم اورانیم به بخش های مختلف شدند و از آن زمان بود که فرایندهای هسته ای رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

دستگاه های الکترونیکی نیمه رسانا (دستگاهی که رسانندگی الکتریکی آن از فلزات کمتر و از عایق ها بیشتر است)

در سال 1947 بود که جان باردین، والتز براتین و ویلیام شاکلی با همکاری با یکدیگر توانستند نخستین دستگاه ترانزیستور را اختراع کنند (وسیلۀ نیمه‌رسانای فعال در مدارهای الکترونیکی که شامل سه یا تعداد بیشتری پایانه باشد و تقریباًً تمام عملیات لامپ‌های گرما ـ یونی، ازجمله تقویت و آشکارسازی و نوسان‌سازی و کلیدزنی را انجام دهد). دستگاهی که در ساخت آن از وسایل الکتریکی نیمه رسانا استفاده شده بود. البته ایده این وسایل و دستگاه های نیمه رسانا، پیش از این نیز توسط فیزیک دان ایتالیایی، الساندرو ولتا و در سال 1782 مطرح شده بود، اما وی قادر به بکارگیری عملی ایده و تئوری خود نشده بود. در سال 1901 نیز برای نخستین بار از این وسایل نیمه رسانا در دستگاه های رادیویی استفاده شد و جاگادیش چاندرا، دانشمند هندی کسی بود که به این ایده جامه عمل پوشانید.

رادیو

در سال 1901 بود که مخترع ایتالیایی، گولیلمو مارکونی، توانست به وسیله دستگاهی که اختراع کرده بود نخستین امواج رادیویی را از فراز اقیانوس اطلس عبور داده و به گیرنده هایی در فاصله بسیار دور تر برساند. البته پیش از این نیز ایده چنین کاری توسط دانشمندان دیگری مطرح شده بود و گولیلموی ایتالیایی، فعالیت های آن ها را به عنوان پایه و اساس کار خود قرار داد و در نهایت موفق شد به بسیاری از تئوری های آن ها جامه عمل بپوشاند. نیکلا تسلا و ناتان استابل فیلد از جمله کسانی بودند که تلاش های بسیاری در این خصوص کردند. نیکلا تسلا حتی تا جایی پیش رفت که در سال 1893 توانست یک دستگاه اولیه از رادیو اختراع کند و در معرض دید عموم قرار دهد.

داروهای کنترل بارداری

دکتر کارل دیراسی که اصالتاً اتریشی تبار بود و بزرگ شده آمریکا، شیمی دانی بود که به عنوان پدر و پیشگام دارو ها و قرص هایی شناخته می شود که برای کنترل و پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار می گیرند. کارل دیراسی تحقیقات جامعی در خصوص قاعدگی شدید و اختلالات مربوط به آن انجام داد و در سال 1957 بود که سازمان های بهداشت و سلامت رسمی آن زمان، از اهمیت این تحقیقات وی آگاهی پیدا کرده و مهر تأیید بر آن نهادند. در نهایت در سال 1960 بود که این شیمی دان ساکن آمریکا، توانست با استفاده از اطلاعات حاصل از تحقیقاتش، اقدام به تولید دارویی کند که برای پیشگیری از بارداری می شد از آن بهره گرفت.

تلفن همراه

برای نخستین بار در سال 1973 بود که اولین نمونه تلفن همراه توسط جان اف میشل و مارتین کوپر، طراحی، ساخته و در معرض دید عموم قرار داده شد. با این حال چیزی حدود ده سال طول کشید تا نخستین نمونه های قابل استفاده از این تلفن های همراه در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و در نهایت در سال 1983 بود که برای اولین بار از دستگاه های تلفن همراه استفاده شد.

میکروسکوپ

آن چیزی که به عنوان پایه و اساس کار میکروسکوپ های امروزی قرار گرفته است، در سال 1620 و برای نخستین بار توسط کرنیلز دربل مورد استفاده قرار گرفت. اما حقیقت این است که سال ها پیش از آن و نزدیک به قرن سیزدهم میلادی بود که صحبت از استفاده از آب در ظروف کروی شکلی می شد که به واسطه آن می شد اجسام را کوچکتر یا بزرگتر از اندازه معمول آن ها مشاهده کرد و همین ایده ها بود که برای طراحی و ساخت عدسی میکروسکوپ های امروزی به کار گرفته شد.

پرینترهای سه بعدی

در سال 1981 بود که هیدئو کوداما برای نخستین بار قادر به تولید وسایل و ادواتی شد که با به کارگیری آن ها می شد دستگاه پرینتر سه بعدی به وجود آورد و در حقیقت ایده اصلی هیدئو از ساخت این وسایل همین کار بود، با این حال، چیزی حدود بیست سال طول کشید تا این ایده عملی شود. در سال 2000 بود که پیشرفت چشمگیر تکنولوژی هیدئو را قادر ساخت که کارکرد وسایل خود را بهبود بخشیده و نخستین دستگاه های پرینتر سه بعدی را طراحی کند و بسازد.

مهندسی ژنتیک

مهندسی ژنتیک و فعالیت های مربوط به آن برای نخستین بار در سال 1973 بود که روی مجموعه ای از باکتری ها مورد استفاده قرار گرفت. مهندسی ژنتیک شامل فعالیت هایی می شود که پیشرفت های چشمگیری در عالم پزشکی و بهداشت به وجود آورده است و با استفاده و به کارگیری تحقیقاتی که در این حوزه انجام می شد، محققان قادر بودند که بیماری های بسیار خطرناکی را که معمولاً به مرگ افراد منجر شده و تهدید جانی به شمار می رفتند را کنترل کرده و درمانی برای آن ها بیابند. ارگانیسم های جدیدی نیز در این حوزه به وجود آمد که پیشرفت های چشمگیری در عالم پزشکی به ارمغان آورد.

بلوتوث

در سال 1994 بود که اریکسون توانست برای نخستین بار این تکنولوژی را اختراع کند و چیزی حدود پنج سال بعد و در سال 1999 بود که نمونه های کاربردی اولیه آن مطرح شد. البته در همان سال 1999 نبود که بلوتوث به طور گسترده ای بر روی دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده قرار بگیرد و چند سالی زمان برد تا استفاده گسترده از این تکنولوژی بر روی دستگاه های تلفن همراه آغاز شود. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

اختراعاتی که می توانند کره زمین را از خطر نابودی نجات دهند بخش دوم

در

اختراعی که به وسیله آن می توان دود آلوده خارج شده از اگزوز خودرو ها را بدل به محصولاتی کرد که در هنرهای بصری مورد استفاده قرار می گیرند

اگر از جمله کسانی باشید که به نقاشی کشیدن، نوشتن و خلق آثار این چنینی علاقه دارند، با استفاده از این اختراع جدید علاوه بر این که قادر خواهید بود آثار هنری خود را خلق کنید، در کنار آن آلودگی هوا را نیز تا حدودی کاهش خواهید داد؛ آلودگی ای که بنا به آخرین اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانی سلامت، خطرناک ترین تهدید بیرونی برای سلامت انسان و نیز محیط زیست است و سالانه به طور میانگین نزدیک به 6.5 میلیون نفر، به واسطه قرار گرفتن در معرض این گونه آلودگی ها جان خود را از دست می دهند که در نوع خود رقم قابل توجهی است.

انیرود شارما، مهندسی است که به دنبال راهکار و راه حلی برای کمتر کردن این گونه آلودگی ها می گشت و در نهایت قادر به اختراع روشی شد که به واسطه آن فرد قادر خواهد بود کربن موجود در دود آلوده خارج شده از اگزوز خودرو ها را بازیافت و مورد استفاده های دیگر قرار دهد. دستگاه اولیه ای که انیرود به همراه تیم تحقیقاتی اش ساختند این امکان را به وجود می آورد که حدود نود و پنج درصد از کل کربن (کربنی که در این حالت معمولا شکل دوده به خود می گیرد) موجود در دود آلوده خارج شده از اگزوز خودرو ها (و نیز دودی که سایر موتور های سوختی آن را وارد جریان هوا می کنند) را بدل به جوهر و یا رنگی کرد که برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد. انیرود بر محصول نهایی حاصل از این فرایند نام «Air-Ink (جوهر هوا)» را نهاده است.

حبابی از جنس آب که به عنوان جایگزینی برای کیسه های پلاستیکی ساخته شده و مصرف خوراکی دارد

آمار و ارقام استفاده سرانه کیسه های پلاستیکی در جهان سر سام آور است: در هر دقیقه حدود یک میلیون کیسه پلاستیکی در نقاط مختلف جهان خریداری و توسط افراد استفاده می شود. رودریگو گارسیا گنزالس شخصی است که راهکاری برای این مسئله پیدا کرده است. تکنیک و روشی در آشپزی حرفه ای وجود دارد که از آن تحت عنوان «کروی ساختن ذرات آب (Spherification)» یاد می شود و همان گونه که از نام اش بر می آید، با به کار بستن این روش ذرات آب شکل کروی به خود می گیرند. گارسیا گنزالس از این روش بهره گرفته است و به واسطه آن یک توپ کوچک یخ زده از آب را با ماده دیگری که از جنس عصاره جلبک دریایی است کاملا پوشش داده و از این عصاره به عنوان پوسته ای برای آب یخ زده خود بهره گرفته است. نتیجه این ایده خلاقانه یک حباب نسبتا کوچک آبی می شود که حالتی ژلاتینی به خود گرفته است و می توان از نمونه های بزرگ تر آن به عنوان جایگزینی برای کیسه های پلاستیکی بهره گرفت. نکته جالب توجه در خصوص این اختراع خلاقانه گارسیا گنزالس این است که این محصول مصرف خوراکی دارد و پس از استفاده به جای دور ریختن می توان آن را خورد؛ اگر هم در محیط زیست و آب دریا ها ریخته شود ضرری را متوجه جانداران دیگر نخواهد کرد.

اختراعاتی که می توانند کره زمین را از خطر نابودی نجات دهند بخش اول 

دستگاهی که زباله های پلاستیکی شناور در آب های آزاد را جمع آوری می کند

پیش از این و در بخش نخست همین مقاله اطلاعاتی در خصوص سطلی داده شد که قادر به جمع آوری زباله های موجود در آب های آزاد بود. حال قصد داریم شما را با اختراع دیگری در این حوزه آشنا کنیم. بویان سالت شخصی است که این اختراع به نام او ثبت شده است. بویان از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف داد تا تمامی وقت خود را صرف اختراع جدید اش کند؛ اختراعی که به وسیله آن می توان پلاستیک های موجود و شناور در آب های آزاد را جمع آوری کرد. در حال حاضر این اختراع بویان به عنوان یکی از وسایل اصلی طرحی به شمار می رود که هدف از پیاده ساختن آن، جمع آوری زباله های موجود در آب های اقیانوس آرام  بوده است. در حال حاضر نزدیک به 1.8 تریلیون تکه پلاستیک در آب های آزاد شناور است؛ تکه هایی که به وسیله جریان آب وارد نقاط مختلف شده اند. دستگاهی که توسط بویان سالت اختراع شده است، در حقیقت یک لوله بسیار بزرگ و شناور است که می تواند پلاستیک های شناور در آب را به سمت خود کشیده و در محفظه هایی به خصوص جای دهد. این لوله ثابت نیست و به گونه ای طراحی شده است که به همراه موج های آب حرکت کند (البته لنگر هایی هم برای ثابت نگاه داشتن آن در مواقع ضروری تعبیه شده است). در نهایت پلاستیکی که توسط این لوله جمع آوری می شود، به وسیله قایق های موتوری به سمت خشکی برده می شوند.

دستگاهی که به وسیله آن می توان لاستیک ها را بازیافت کرد

معمولا برای خلاصی از زباله هایی چون لاستیک، مجبور به آتش زدن آن ها می شوند، چرا که تخریب پذیر نیستند و زمان قابل توجهی لازم است تا تجزیه شوند. آتش زدن لاستیک موجب به وجود آمدن ترکیبات شیمیایی و بسیار خطرناکی به شکل دود می شود که آب، خاک و هوا را به شدت آلوده می کند و خطری جدی برای محیط زیست به شمار می رود. حال دستگاهی اخترع شده است که امکان بازیافت کرده این لاستیک ها را فراهم می کند و به جای انباشتن و سوزاندن آن ها، می توان با استفاده از این دستگاه به تکه های بسیار کوچک لاستیک تجزیه شان کرد و از این تکه ها برای ساخت محصولات گوناگونی چون چمن های مصنوعی بهره گرفت.

طرز کار دستگاه این گونه است که ابتدا لاستیک را به قطعات کوچک تری بدل می کند و سپس این تکه های کوچک وارد روزنه های دیگر دستگاه شده و کوچک تر و کوچک تر می شوند تا در نهایت بتوان از آن ها در ساخت محصولات دیگر بهره گرفت. نکته دیگری که در خصوص این دستگاه وجود دارد این است که هر گونه ناخالصی موجود در لاستیک ها را نیز (فلز و یا هر ناخالصی دیگر) جدا کرده و بنا بر این لاستیک های کوچک به دست آمده کاملا خالص و قابل استفاده خواهند بود.

تولید محصولات غذایی و کشاورزی به وسیله فضولات جانداران آب زی

آکواکالچر نامی است که به انگلیسی به پرورش ماهی و آکواریم اطلاق می شود؛ هیدروپونیک نیز نامی است که برای کشاورزی بدون استفاده از خاک یا به عبارت دیگر کاشت محصولات کشاورزی در محلول های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد (معادل فارسی آن آب کشت است). در حال حاضر روش جدیدی اختراع شده است که به واسطه آن می توان با استفاده از فضولات جانداران آب زی (که در محیط مصنوعی پرورش داده می شوند، حوضچه یا آکواریوم)، گیاهانی را پرورش داد. این گیاهان در نهایت آب محل زندگی این جانداران آب زی را پاکیزه نگاه خواهند داشت. نامی که برای این روش تازه انتخاب شده است، آکواپونیک نام دارد که ترکیبی است از دو نامی که در ابتدای متن همین مورد عنوان شد.

این روش تازه اختراع شده می تواند نقشی مهم و اساسی در تولید محصولات طبیعی و ارگانیک داشته باشد: با استفاده از این روش می توان به جای ریختن فضولات جانداران آب زی در آب های آزاد و آلوده کردن این آب ها، آن ها را برای پرورش و تولید محصولات غذایی مورد استفاده قرار داد. فایده دیگری که استفاده از این روش دارد این است که آب را نیز از آلودگی پاک کرده و مصرف آب مورد نیاز برای حوضچه ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. تصویری که مشاهده می کنید متعلق به نخستین منبع پرورش محصول آکواپونیک در کانادا است.

دستگاهی که بازمانده های غذا را به انرژی مورد نیاز برای فعالیت اجاق گاز بدل می کند

دستگاه دیگری که قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم این قابلیت را دارد که با استفاده از بازمانده غذا ها و مواد خوراکی و نیز فضولات جانداران مزارع و جانوران دامی، انرژی تجزیه پذیر و پاکیزه ای تولید کرد و آن را برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار داد. نام این دستگاه «زیست گاز خانه (Home Biogas 2.0)» است (تصویری که مشاهده می کنید متعلق به همین دستگاه است) و به طور مستقیم به اجاق گاز موجود در خانه متصل می شود. تنها مسئله ای که در خصوص استفاده از این دستگاه منحصر به فرد وجود دارد این است که باید در شرایط آب و هوایی نسبتا گرمی باشید که بتوانید به طور بهینه از آن بهره بگیرد و این منبع سوخت رسانی را در خانه خود داشته باشید (میانگین دمای هوا در طول شبانه روز باید نزدیک به بیست درجه سیلسیوس یا شصت و هشت درجه فارنهایت باشد).

پس از نصب دستگاه، تنها کاری که لازم است انجام دهید، قرار دادن بازمانده های غذا و فضولات دامی در چاهکی است که روی قسمت فوقانی آن در نظر گرفته شده است. این غذا یا فضله دامی به داخل محفظه به خصوصی در دستگاه می افتد و سپس سایر فرایند های مربوط به تبدیل آن ها به انرژی و سوخت آغاز می شود. طرز کار این دستگاه به این صورت است که حرارت نور خورشید را دریافت کرده و به وسیله آن باکتری به خصوصی که در مخزن دستگاه جای دارد، فعال شده و شروع به کار می کند و بازمانده های غذا و فضولات دامی را بدل به زیست گاز می کند. گاز حاصل از این فرایند در مخزن دیگری که برای ذخیره آن تعبیه شده است، جای گرفته و با فشار بسیار اندک و به مرور زمان به سمت اجاق گاز آشپزخانه روانه می شود.

 هواپیما های بدون سرنشینی که درخت می کارند

به جرأت می توان گفت که درختان مهمترین نقش را در بقای محیط زیست ایفا می کنند: گاز های گلخانه ای مضر برای هوا را در خود ذخیره می کنند، آب و هوا را تصفیه می کنند و کربن و سایر ترکیبات مضر را از آن ها جدا می کنند، غذا و سرپناه برای موجودات و انسان تأمین می کنند و به طور کلی عامل اصلی بقای اکو سیستم یا زیست بوم ها هستند. متأسفانه اما در هر دقیقه در سراسر جهان، به اندازه مساحت بیست و هفت زمین فوتبال درخت از دست می دهیم (آتش سوزی جنگل ها، خشکی، قطع درختان و عوامل این چنینی سبب این مسئله هستند).

این مسئله باعث شد تا یک شرکت مهندسی فعال در بریتانیا (شرکتی با نام زیست کربن (Bio Carbon)) اقدام به ساخت هواپیما های بدون سرنشینی کند (drone) که وظیفه کاشت درخت را به عهده گرفته و تا حدودی خسارت وارد آمده بر زمین را جبران کنند. طرز کار این هواپیما های بدون سرنشین به این صورت است که ابتدا مکان های مناسب برای کاشت درخت را شناسایی کرده و سپس خود را در ارتفاع دو متری سطح زمین جای گیر می کنند. پس از آن دانه های درختان را با سرعتی بر روی زمین پخش می کنند که در عمق مناسب برای رشد قرار بگیرند.

توربین های بادی غول آسایی که شبیه به درختان نخل اند

باد، منبعی عاری از هر گونه آلودگی و تجدید پذیر از انرژی است و به صورت تئوری می توان عنوان کرد که تنها با استفاده از همین انرژی حاصل شده از باد، می توان تمامی مصارف بشری را تأمین کرد و از هر گونه انرژی دیگر بی نیاز شد، البته این تئوری تنها در صورتی قابل عملی شدن خواهد بود که فضای بسیار بزرگی در اختیار داشته باشیم، چرا که به تعداد زیادی توربین بادی احتیاج خواهیم داشت. گزینه دیگری که در این خصوص پیش روی ما قرار دارد (به جز ساخت تعداد زیادی توربین بادی) این است که توربین های بادی غول پیکری بسازیم (توربین های بادی ای که ارتفاع شان از برج ایفل بلند تر باشد) که ده برابر توربین های بادی حال حاضر قدرت داشته باشند.

در حال حاضر گروهی از مهندسان در حال کار کردن بر روی همین مسئله هستند و قصد دارند توربین های بادی غول پیکری بسازند که تنها طول تیغه هاشان به چیزی حدود دویست متر خواهد رسید. البته نکته ای که در این خصوص اهمیت پیدا می کند، این است که چنین حجم بزرگی باید به گونه ای طراحی شود که قابلیت تحمل فشار باد در ارتفاع بالا را داشته باشد، به همین خاطر است که این مهندسان، قصد دارند این توربین ها را به گونه ای طراحی کنند که شبیه به درختان نخل، به هنگام وزش باد خم شوند تا قادر به تحمل فشار ناشی از آن باشند. بنا بر این طراحی این توربین های بادی غول پیکر به گونه ای خواهد بود که بتوانند حتی فشار ناشی از طوفان ها را نیز تحمل کنند.

ماهواره هایی که نشتی گاز متان را شناسایی می کنند

بعضا شکستگی ها و آسیب دیدگی هایی در لوله هایی که حامل گاز متان هستند پدید آمده و سبب نشتی پیدا کردن این گاز خطرناک برای محیط زیست می شوند. نکته ای که در خصوص گاز متان وجود دارد این است که بی بو است و قابل مشاهده نیست، بنا بر این، در صورتی که به بیرون نشت پیدا کند، این امکان وجود دارد که برای ماه های متوالی به نشتی ادامه دهد و کسی هم نتواند از این مسئله آگاهی بیابد. گاز متان، برای محیط زیست بسیار خطرناک است و تا چیزی حدود هشتاد برابر گاز کربن امکان ذخیره کردن حرارت در خود را دارد. و اما راهکاری که برای این مسئله در نظر گرفته شده است فرستادن یک ماهواره با نام «متان ست (Methane SAT)» به فضا است که هر گونه نشتی در نقاط مختلف را روی نمایشگر های به خصوص نشان خواهد داد.

دستگاهی که به وسیله آن می توان دمای صخره های مرجانی را کاهش داد و از خطر نابودی آن ها جلوگیری کرد

همان گونه که می دانید، به واسطه تغییرات اقلیمی و آب و هوایی شکل گرفته در کره زمین، حرارت به مرور در حال بالا رفتن است و پیش از هر چیز دیگری، این صخره های مرجانی هستند که به واسطه این بالا رفتن حرارت در معرض تهدید نابودی قرار می گیرند، چرا که قابلیت تحمل حرارت های بالا را ندارند و از بین می روند. مو احسانی، مهندسی است ساکن در آریزونا و برای این مسئله راهکاری اندیشیده است و در حال طراحی دستگاهی متشکل از یک لوله و یک پمپ یا تلمبه است و به وسیله آن می توان آب سرد تر موجود در بستر اقیانوس ها را به قسمت فوقانی آب و جایی که صخره های مرجانی در آن قرار گرفته اند منتقل کرد و بدین صورت دمای آن ها را پایین تر آورد. ایده اصلی مو احسانی این است که انرژی مورد نیاز برای این پمپاژ کردن آب به سمت بالا را از حرکت موج های دریا تأمین کند و در صورت عملی شدن این ایده خلاقانه، کمک شایانی به حفاظت از صخره های مرجانی خواهد کرد.

آنزیم های تجزیه کننده پلاستیک

اگر این روندی که پیش گرفته ایم را تغییر ندهیم و همین مسیر را ادامه دهیم، تا سال 2050، نزدیک به دوازده میلیارد تن، زباله پلاستیکی روی کره زمین خواهیم داشت و این آمار بسیار نگران کننده است. گروهی از محققان ژاپنی البته راهکاری برای این مسئله پیدا کرده اند که تا حدودی از نگرانی های موجود خواهد کاست: این محققان آنزیمی جهش یافته اختراع کرده اند که با نام PETase شناخته می شود و در صورت استفاده تنها ظرف چند روز قادر خواهد بود زباله های پلاستیکی را تجزیه کند؛ فرایندی که در حالت عادی صد ها سال زمان می برد. البته نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که آنزیم های جهش یافته قادر به از بین بردن کلی پلاستیک نمی باشند و تنها می توانند آن را به مواد اولیه تشکیل دهنده اش تجزیه کنند که برای بازیافت پلاستیک مناسب خواهد بود.

صفحه های تأمین انرژی آینده

صفحه های خورشیدی ای که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، بر روی پشت بام ها و یا زمین های آزادی قرار می گیرند که قابلیت جذب نور خورشید را بهتر از هر جای دیگری داشته باشند. اخیرا دانشمندان در حال انجام دادن تحقیقاتی هستند مبنی بر این که آیا عملی شدن این ایده قابل تصور است که از صفحه هایی استفاده کرد که به جای نور خورشید منبع دیگری برای تأمین انرژی داشته باشند؛ منبعی چون قطرات باران. یا این که صفحاتی که بر سطح جاده ها نصب شوند (تصویری که مشاهده می کنید متعلق به نمونه های آزمایشی همین صفحات است) و انرژی مکانیکی حاصل از عبور و مرور خودرو ها را به انرژی های دیگری بدل کنند. البته این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می برد. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 اختراع و اکتشاف اتفاقی

در
پوشش تفلون یا ظروف نچسب زندگی را برای ما راحت تر می کند. به نظر می رسد که زمان و تلاش زیادی برای اختراع آن صرف شده است. اما معلوم می شود که همیشه چنین نیست. گاهی اوقات خود مخترعان هم نمی دانستند  در پی اختراع یا اکتشاف چه چیزهایی هستند. مثلا، نان های کشمشی : آیا می دانید، به لطف یک تصادف خنده دار، این نوآوری آشپزی ظاهر شد؟
 
sayarak.com دانستنی هایی را درباره چندین اختراع و اکتشاف شناخته شده مورد بررسی قرار داده که برای آن ها برنامه ریزی نشده و کاملا غیر منتظره اختراع یا کشف شده اند.

1. اکسیر جاودانگی در مقابل اختراع اتفاقی باروت

باروت
اختراع باروت : انفجار از قطعات زغال سنگ، گوگرد و نیترات، توسط چینی ها به رسمیت شناخته شده است. اما آنها در ابتدا قصد نداشتند از آن برای اهداف نظامی استفاده کنند.
 
Saltpetre (نیترات پتاسیم) به طور گسترده ای در پزشکی استفاده می شد: کیمیاگران چینی با مواد دارویی آن را مخلوط می کردند تا دارو های سنتی خود را تولید کنند یا آتش را برای ایجاد "شفا" دود کنند. بر اساس برخی گزارش ها ، در تلاش برای یافتن اکسیر جوانی، آنها به طور تصادفی باروت را اختراع کردند. نتیجه این آزمایش های ناموفق کیمیاگری کشف آتش بازی ها، ترقه ها و بمب های واقعی بود.
اروپاییها چندین قرن بعد استفاده از باروت را حدس زده اند. اما اگر عدالت را رعایت کنیم، می بینیم که این پودر نه تنها در جنگ، بلکه در معدن، صنعت، مهندسی، شیمی و بالستیک نیز مورد استفاده قرار گرفت.
 
2. رفتار غیر واقعی در مقابل علم زبان بدن 
زبان بدن
زبان بدن، یا kinesika، برای هر کسی که حداقل به روانشناسی علاقه دارد، جالب است. گاهی اوقات به طریقی که فرد به نظر می رسد، لبخند می زند، و آنچه را در موقعیت می پذیرد، می توانید در مورد او بدانید که حتی خودش نمی داند.
 
این علم توسط انسان شناسان برجسته، روانشناسان و متخصصان فرهنگ شناسی مورد مطالعه قرار گرفت. دانستن زبان بدن، بیشترین مزایای عملی جرم شناسان را به ارمغان آورد. محققان می توانند با در نظر گرفتن رفتار غیرواقعی یک مظنون یا شاهد، متوجه شوند که آیا او حقیقت را بیان می کند یا خیر؟ و در مورد اینکه به طور کلی او چه کسی است؟
 
اما امروز نه تنها مأموران اجرای قانون، معنای عبارات چهره و حرکات را درک می کنند. بلکه به لطف تعدادی از کتاب های موجود در زبان بدن، (به عنوان مثال، بهترین فروش Allan و Barbara Pease،) هر کسی می تواند افکار دیگران را با حرکات او برای خواندن موثر مذاکرات تجاری و یافتن شریک زندگی مناسب یاد بگیرد.
 

3. مواد تشکیل دهنده برای باروت در مقابل اکتشاف اتفاقی ید

کشف اتفاقی ید
Saltpeter (نیترات پتاسیم) یک کود و یک ماده مهم برای تولید باروت است. در سال 1811، صاحب کارخانه تولید نیترات، برنارد Courtois به طور اتفاقی ید را کشف کرد .
 
در آن زمان در فرانسه و دیگر کشورها یک ماده قلیایی برای تولید باروت از نمک دریایی به دست می آمد. Courtois متوجه شد که خاکستر جلبک، مس را از بین می برد. برای پیدا کردن این که چرا این اتفاق می افتد، شیمیدان شروع به افزودن واکنش های مختلف به خاکستر کرد. در نتیجه او بخارات بنفش برخی از مواد ناشناخته را کشف کرد. دو سال بعد  فیزیکدان فرانسوی Gay-Lussac مواد شیمیایی و این ماده را بررسی کرد و نام آن را «ید» نامید. چند سال بعد، پزشکان آلمانی به خواص پزشکی شیمیائی ید پرداختند.
 
یک افسانه وجود دارد که Courtois کاشف ید نبود بلکه گربه او پیشگام در کشف ید بود. گربه او یک بار بصورت اتفاقی داخل یک ظرف مواد شیمیایی پرید و بخار روح مانندی از خاکستر جلبک دریایی و اسید سولفوریک به وجود آورد که یک کشف بزرگ را به همراه داشت.
 

4. پلاستیک شفاف در مقابل چسب قطره ای

Superglue (چسب معجزه یا چسب قطره ای) یکی دیگر از اختراعات مشهور جهان است که اتفاقی اختراع شده است. هری کوور، شیمیدان آمریکایی، در طول جنگ جهانی دوم، با ایجاد پلاستیک شفاف برای استفاده در بخش نشانه‌گیری سلاح‌ها، آزمایش میکرد. اما آزمایش ها به نتیجه نمی رسید.
چند سال بعد، دانشمند اختراع خود را به یاد آورد و فهمید که می تواند از آن به طور موفقیت آمیزی برای اهداف تجاری و به نفع بشریت مورد استفاده قرار گیرد: چسب معجزه زندگی بسیاری را در طول جنگ ویتنام نجات داد. در سال 1958، Coover یک اختراع برای ثبت کرد، که در سراسر جهان به عنوان superglue مشهور شد. جالب است که، علیرغم موفقیت فوق العاده، شیمیدان به طرز افسانه ای ثروتمند نشد!
 

5. مایع مبرد یخچال در مقابل اختراع اتفاقی تفلون

 اختراع اتفاقی تفلون
در سال 1938 یک دانشمند جوان آمریکایی، روی پلکنت، این وظیفه را به عهده گرفت: برای پیدا کردن یک فرم جدید غیر سمی مایع مبرد(مُبَرِد )برای یک یخچال و فریزر کار می کرد. روی پلکنت و دستیار او، ربوک، با یکی از مواد بالقوه، یک ماده گازی بی رنگ، tetrafluoroethylene ، ترکیب فلوئور و کربن، آزمایش میکردند.
 
گاز حاصل شده در سیلندرهای کوچک ذخیره میشد. یک روز، زمانی که آنها به آزمایشگاه رسیدند، دانشمندان کشف کردند که ماده در بالون ناپدید شده است: گاز خارج شده بود، اما، با توجه به وزن سیلندر، ماده ای درون آن وجود داشت.روی پلکنت بالون را باز کرد و متوجه شد که tetrafluoroethylene از گاز به ماده مومی شکل تبدیل شده است. و در طول مطالعه معلوم شد که این ماده در معرض خوردگی اسید و حرارت زیاد مقاوم است.
 
پس از 3 سال، کشف ثبت اختراع شد و نام تفلون را دریافت کرد . 4 سال بعد تولید تجاری آغاز شد. ابتدا - برای صنعت و امور نظامی، پس از آن - برای تولید پارچه هایی که خاک را جذب نکنند، عایق سیم ها و، در نهایت، ایجاد ظروف آشپزخانه با پوشش غیر چوب.
 

6. Superglue در مقابل بوک مارک ها

برچسب رنگی
برچسبها Post-It-Notes ، یکی از محبوب ترین کالاهای اداری در حال حاضر نیز به صورت تصادفی به دنیا آمده است. علاوه بر این، سازندگان آنها 12 سال طول کشید تا نحوه استفاده از یافته های خود را دریابند.
 
در سال 1968، دانشمند Spens Silver بر روی بهبود چسب اکریلیک برای نوار چسب ها کار میکرد اما او موفق نمیشد. چسب جدید، در واقع، چسبندگی کافی نداشت، فقط چسبناک بود. Spens Silver متوجه شد که او چیز غیر معمولی را اختراع کرده است، اما او نمیتواند کاربرد عملی در اختراعش را پیدا کند.
برای مدت طولانی، چسب خود را در قالب اسپری چسبناک به همه کسانی که از کشف او می دانستند نشان داد. و بالاخره یک همکار دانشمند، آرتور فری، در نهایت کاربر عملی این چسب به ذهنش رسید. این مرد در هنگام استفاده از کتابخانه کلیسا مشکل در پیدا کردن متن در کتاب داشت. او از قطعات کاغذ ساده به عنوان نشانگذاری استفاده میکرد، اما آنها همیشه از لای کتاب می افتادند. سپس Fry پیشنهاد چسباندن برچسب ها به کتاب  را با استفاده از اختراع Spens Silver داد . بوک مارک ها به طور کامل بر روی ورق نگهداری می شود و در صورت لزوم راحت برداشته می شود و هیچ علامتی  به جا نمی گذارد. در این شکل، برچسب Post-It-Notes امروزه بسیار محبوب است.
 
 

7. ظروف مخروطی وفل یکبار مصرف به جای ظروف قابل استفاده مجدد 

مخروطی وفل
بستنی مورد علاقه مردم در پایان قرن نوزدهم بود: در آن زمان در هر گوشه ای در حال فروش بستنی بودند. بستنی در فنجان های شیشه ای استفاده می شد که البته بسیار غیر بهداشتی و حتی خطرناک بود.
 
در سال 1904، نمایشگاهی جهانی در آمریکا در هوای گرم بر پاشده بود. فروشندگان بستنی، از جمله Arnold Fomach جوان، یک صف طولانی برای فروش بستنی داشتند. بستنی ساز قادر به خدمت به همه نبود، زیرا ظروف کافی نداشت. و ارنست هوموئه، فروشنده نزدیک به او که فروشنده وفل های داغ و تند بود و در آن گرما هیچ خریداری نداشت، تصمیم گرفت تا به همکارش با تهیه وفل به شکل یک مخروط به جای فنجان کمک کند. بعدا، این نوع سرو بستنی به سرعت در سراسر جهان پخش شد.
 

8. رومیزی ضد آب و کشف اتفاقی سلفون

سلفون
در سال 1908، یک شیمیدان و مهندس شرکت نساجی فرانسوی، ژاک براندنبرگر، برای ایجاد روکش مقاوم در برابر رطوبت برای سفره های آشپزخانه کار می کرد. دانشمند معتقد بود اگر پارچه با ویسکوز تازه درست کند، کثیف نخواهد شد.
براندنبرگر پتانسیل محصول جدیدش را مشاهده کرد - یک فیلم شفاف جامد که اجازه نمی دهد تا بخار آب عبور کند و آب را جذب نمی کند. در طول چند سال آینده، شیمیدان تولید صنعتی سلفون را آغاز کرد (لا سلولان - از واژه های فرانسوی سلولز، سلولز و دیافان، "شفاف").
 
 تا پایان سال های 1930 سلوفون به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت. سپس شرکت آمریکایی DuPont حق تولید سلوفون را به دست آورد  تنها در دهه 1960 پلی اتیلن جایگزین سلفون شد، اما این دو مفهوم هنوز در زندگی روزمره اشتباه گرفته می شود.
 

9. MRI در مقابل سونوگرافی

سونوگرافی
سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است. انواع مختلفی از مطالعات وجود دارد که به شناسایی این بیماری وحشتناک در مراحل اولیه کمک می کند: ماموگرافی، اشعه ایکس، CT، سونوگرافی و MRI.
 
اولین دستگاه های سونوگرافی برای اسکن پزشکی بسیار متفاوت از دستگاه های مدرن بود: این یک مخزن بود که بیماران داخل آن قرار میگرفتند که مدتی باید درون آن می نشستند. در ابتدا اولتراسوند ها برای تشخیص آرتریت و سنگ کلیه مورد استفاده قرار گرفتند. بعدها ، پزشکان با تشخیص تومورها، از جمله سرطان سینه ، با اسکن اولتراسوند آشنا شدند .
 
MRI سینه به علت کنتراست بالای غدد پستان به عنوان یک روش تشخیصی اطلاعاتی شناخته شده است. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی اجازه می دهد تا پزشکان تصویر کامل از ساختار بافت ها، تومور را تشخیص دهند، در مورد محل آن و وجود متاستاز هایی که قابل مشاهده نیست، به عنوان مثال، در ماموگرافی، یاد بگیرند.
 
 

10. نوآوری در آشپزی نان کشمشی

نان کشمشی
این مجموعه بدون کشف دیگری کامل نخواهد بود. با این حال، این در مورد یک اختراع بزرگ علمی است که زندگی ما را تغییر داده است. همه چیز در مورد چگونگی آن، با یک تصادف خنده دار اتفاق افتاد و کشمش به نان اضافه شد.
 
این افسانه جادویی  توسط نویسنده ولادیمیر Gilyarovsky گفته شده است . آشپز مشهور ایوان فیلپیوف به دیکتاتور قدرتمند مسکو، ژنرال ژاکروسکی، فرماندار، خدمت می کرد. و یک اشتباه، که می توانست به اخراج کارگر حرفه ای منجر شود، به لطف شوخ طبعی او تبدیل به یک کشف در آشپزی شد.
 
"در آن روزها،  ژاکروسکی، فرماندار عمومی بود، و هر روز صبح صبحانه ژنرال توسط فیلپیوف سرو می شد تا روزی که ژنرال داخل نان با یک سوسک پخته درون نان مواجه شد.
و فریاد زد که:
- آه، چه بی رحمانه! اینجا را نگاه کنید! فیلپیوف را احضار کنید! 
فیلپیوف احضار شد و گفت:
- چی آه .. -ه؟ .. فقط؟! 
- این کشمش است، آقا! 
و تکه نان با  سوسک را خورد. 
- ژنرال گفت: تو دروغ می گویی، !نان با کشمش؟ بیرون بیرون!
و اینگونه بود که کشمش به نان اضافه شد!

نظرات

در ادامه بخوانید...