عادات رفتاری که سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود هفده مورد

سرطان یکی از خطرناک ترین بیماری هایی است که به واسطه آن همه ساله در نقاط مختلف جهان انسان های زیادی جان خود را از دست می دهند. بنا به بررسی ها و تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند، انتظار می رود تا بیست سال آینده حداقل بیست و دو میلیون مورد سرطان وجود داشته باشد. بسیاری از ما در طول روز کارهایی انجام می دهیم که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند و متأسفانه خود، از این کارها و خطراتی که متوجه سلامت ما می کنند آگاهی نداریم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این مقاله شما را با برخی از این عادات رفتاری آشنا کنیم. با سیارک همراه باشید.

خوردن گوشت نیم سوز شده

بسیاری ترجیح می دهند گوشت خود را برای مدت زمان طولانی تری نسبت به زمان معمول روی حرارت نگاه دارند و این کار باعث می شود گوشت حالتی نیم سوز شده پیدا کند. مسئله ای که در این خصوص وجود دارد این است که هنگام پختن و یا سرخ کردن گوشت با حرارت بالا، مواد شیمیایی ای در گوشت آزاد می شوند که باعث شکل گرفتن تغییراتی در حالت دی ان ایِ گوشت می شوند و متأسفانه همین تغییر است که در نهایت گوشت را بدل به تهدیدی برای سلامت می کند، چرا که امکان ابتلا به سرطان با خوردن گوشتی که این گونه طبخ شده باشد، افزایش پیدا می کند. تحقیقاتی دوازده ساله در خصوص مصرف گوشت و تأثیر آن بر سلامت انسان انجام شد و نتایج آن در مجله ای به نام Nature منتشر شد. نا گفته نماند که برای انجام این تحقیقات گروهی تقریباً شصت هزار نفری از مردم انتخاب شده و روی آن ها تحقیقات و بررسی را آغاز کردند. نتایج حاکی از آن بود خطر ابتلا به سرطان در میان افرادی که گیاه خوار بودند، بسیار کمتر از کسانی بود که به طور مرتب گوشت مصرف می کردند. توصیه محققان این مجله این بود که در صورت امکان گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کنیم و اگر چنین امکانی نیست در طبخ آن دقت کرده و از قرار دادن آن در معرض حرارت بالا پرهیز کنیم.

استفاده از بطری های پلاستیکی

بنا به تحقیقات صورت گرفته، بطری های پلاستیکی که معمولاً برای منظور نگه داری از آب معدنی از آن ها استفاده می شود، مواد شیمیایی خطرناکی دارند. یکی از آن مواد شیمیایی با نام بی پی ای شناخته می شود. بی پی ای، نوعی هورمون است که پس از وارد شدن به بدن، در کارکرد نقاط مختلفی از بدن اختلال ایجاد کرده و در نهایت خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. البته تحقیقات در خصوص بطری های پلاستیکی هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می برد و هنوز نمی توان با جرأت گفت که به هیچ وجه نباید از آن ها بهره گرفت، با این حال، توصیه می شود یک بطری از جنس فلز و یا سرامیک تهیه کرده و در آن بریزید که مطمئناً خطری برای سلامت نخواهند داشت.

عادات رفتاری که سبب افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان پوست می شود بخش اول

عادات رفتاری که سبب افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان پوست می شود بخش دوم 

خوابیدن در حالی که تلفن هوشمند نزدیک به سر باشد

بسیاری هستند که علاقه دارند در زمان خوابیدن به موسیقی آرامش بخشی که توسط تلفن هوشمند خود پخش می کنند گوش دهند و در هنگام گوش دادن به خواب فرو بروند. این گونه افراد حتماً باید این نکته را به خاطر داشته باشند که باید تا جایی که امکان دارد، موبایل خود را دورتر از سر خود قرار دهند. در حقیقت نباید زمانی که به خواب می روند، موبایل نزدیک به سرشان باشد. در ماه دسامبر گذشته، تحقیقاتی در مرکز سلامت کالیفرنیا در این خصوص صورت گرفت و نتایج این تحقیقات حاکی از آن بود که بسامد رادیویی ای که از دستگاه های تلفن هوشمند ارسال می شود، می تواند خطر زیادی را متوجه مغز انسان کرده و در نهایت خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش می دهد. به همین خاطر است که توصیه شده است تا جای ممکن این گونه وسایل را در هنگام خواب نزدیک به خود قرار ندهیم.

نشستن و عدم تحرک بیش از اندازه

روزهایی در هفته برای همه ما وجود دارند که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم و مدام باید این طرف و آن طرف برویم. این در حالی است که برخی روزهای هفته را نیز، به طور معمول در حال نشستن می گذرانیم و فعالیت بدنی چندانی نداریم. البته حالت دوم به احتمال زیاد برای بسیاری خوشایندتر خواهد بود، با این حال این نکته را باید به خاطر داشته باشیم که نشستن بیش از اندازه و عدم تحرک نیز از جمله مواردی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. در سال 2014، نتایج چهل و سه تحقیقی که طی دهه اخیر در خصوص سرطان و عواملی که باعث آن می شود، انجام شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج این بررسی ها حاکی از آن بود که نشستن بیش از اندازه در طول روز خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد. برای نمونه خطر ابتلا به سرطان ریه در این گونه افراد، با افزایشی شش درصدی همراه بوده است.

شستشوی لباس های آلوده

این مورد ممکن است برای برخی کمی عجیب به نظر برسد و ممکن است این سؤال برایشان پیش بیاید که چگونه این کار می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که بسیاری از مواد شوینده ای که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، حداقل بین یک تا چهار واحد ماده شیمیایی ای در خود دارند که با نام دی اکسین شناخته می شود. این ماده شیمیایی بسیار خطرناک است و خطر ابتلا به سرطان در کسانی که بیش از اندازه در معرض آن قرار بگیرند وجود دارد. در گذشته تحقیقاتی بر روی گونه های جانوری انجام شده است. جانورانی که در معرض دی اکسین و در تماس با آن قرار گرفته بودند، به نسبت جانوران دیگر بیشتر خطر ابتلا به سرطان و تشکیل غده های سرطانی در آن ها مشاهده شد و همین مسئله است که محققان را کمی نگران کرده و باعث شده این مورد ذکر شود. می توان برای شستشوی لباس ها از مواد طبیعی تر استفاده کرد و یا با تدابیر بهداشتی کامل به سراغ مواد شوینده رفت تا حتی المقدور از تماس مستقیم با آن خود داری شود.

استفاده از دئودورانت

اگر از کسانی هستید که عادت به استفاده روزانه از دئودورانت دارید، بهتر است با دقت بیشتری این مورد را مطالعه کنید. بنا به تحقیقات صورت گرفته در این خصوص، آلومینیم موجود در دئودورانت که به منظور کاهش و یا متوقف کردن تعریق در آن مورد استفاده قرار می گیرد، زمانی که توسط پوست بدن جذب می شود، می تواند دردسر ساز شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. اتفاقی که پس از جذب این آلومینیم توسط پوست بدن می افتد این است که در کارکرد گیرنده های استروژنی بدن اختلال ایجاد کرده و در نهایت خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. با این وجود برخی از محققان و مراکز تحقیقاتی دیگر نیز بر این باور اند که برای مشخص تر شدن این مسئله و تأثیر دئودورانت بر افزایش سرطان، باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

عدم رسیدگی به سلامت دهان و دندان

رسیدگی به سلامت دهان و دندان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، از مهمترین کارهایی است که به هیچ وجه نباید در انجام آن غفلت کرد. علاوه بر این که سلامت دهان و دندان خود به تنهایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در اتفاقات بسیاری تأثیر مستقیم دارند، عدم رسیدگی به آن، خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهد. تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته نشانگر این مسئله است که وضعیت بد لثه می تواند در نهایت تا چیزی حدود بیست و چهار درصد خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان ریه را افزایش دهد که در نوع خود قابل توجه است.

روشن گذاشتن تلویزیون در هنگام خوابیدن

بسیاری عادت کرده اند که به هنگام خوابیدن در مقابل تلویزیون قرار گرفته و صدای کم تلویزیون به آن ها کمک می کند راحت تر به خواب فرو بروند. نکته ای که این گونه افراد باید مد نظر داشته باشند این است که متأسفانه نور غیر طبیعی ای که تلویزیون تولید می کند، می تواند برای بدن بسیار مضر باشد. بنا به تحقیقات انجام شده در این خصوص، این عادت رفتاری خطر ابتلا به سرطان سینه و نیز سرطان پروستات را افزایش می دهد، چرا که اختلال زیادی در کارکرد ملاتونین بدن به وجود می آورد. ملاتونین هورمونی است که به هنگام خواب ترشح می شود و کمک می کند انسان سریع تر و راحت تر به خواب فرو برود.

استفاده از شمع های خوشبو کننده

این گونه شمع ها بسیار آرام بخش هستند و تأثیر فوق العاده ای از این لحاظ دارند و می توان با استفاده از آن ها به سرعت به کاهش استرس و اضطراب کمک کرد، با این حال، باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که استفاده از این گونه شمع ها و قرار گرفتن بلند مدت در معرض آن ها می تواند خطراتی جدی برای سلامت ما به همراه داشته باشد. این گونه شمع ها حاوی مقادیر زیادی مواد نفتی و قابل اشتعال هستند (بنزن و تولئون از جمله این مواد هستند) که قرار گرفتن در معرض آن ها برای بلند مدت و تنفس در هوایی که این گونه مواد در حال سوختن هستند، می تواند خطراتی را متوجه سلامت انسان کند و مهمتر از همه خطر ابتلا به سرطان به واسطه این عادت رفتاری افزایش پیدا خواهد کرد.

استفاده از  پودر بچه

بسیاری از محققان توصیه می کنند استفاده از این گونه پودر ها را تا جایی که امکان دارد کمتر کنیم. تحقیقاتی در سال 2010 در خصوص پودر بچه و تأثیرات آن بر سلامت انجام شد و نتایج آن در مجله ای که مختص به سرطان و عوامل آن بود منتشر شد. این نتایج حاکی از آن بود که استفاده از این گونه پودر ها، خطر ابتلا به برخی گونه های به خصوص سرطان را در خانم ها تا بیست و چهار درصد افزایش می دهد که درصد بالایی است و در نوع خود قابل توجه. به خاطر همین افزایش چشم گیر خطر ابتلا به سرطان است که توصیه میشود تا جایی که امکان دارد استفاده از این گونه پودر ها را کمتر کنیم.

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی پارابن

پارابن، نوعی ماده شیمیایی نگه دارنده است که در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی از آن بهره گرفته می شود. نکته ای که در خصوص پارابن ها وجود دارد این است که این ماده شیمایی می تواند بسیار خطرناک باشد و افراد زیادی از خطرات این ماده شیمیایی آگاهی ندارند. پارابن به سادگی توسط پوست بدن جذب شده و وارد جریان خون می شود و پس از آن کمک شایانی به تولید سلول هایی می کند که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. البته در حال حاضر افراد زیادی هستند که دیگر از این گونه محصولات آرایشی بهداشتی استفاده نمی کنند و به جای آن از مواد طبیعی برای زیبایی خود بهره می گیرند و این بسیار امیدوار کننده است.

خوردن گوشت های فرآوری شده

یکی از مهمترین کارهایی که برای پیش گیری از سرطان بهتر است مد نظر قرار بگیرد، یافتن جایگزینی مناسب برای ساندوچ های فست فود و هات داگ است. ساندویچ هایی که با سبزیجات تهیه می شوند، جایگزینی بسیار مناسب برای این کار به شمار می رود. مرکز سلامت و تحقیقات در خصوص سرطان در آمریکا اخیرا اطلاعاتی در این خصوص منتشر کرده است و بنا به این اطلاعات، گوشت فر آوری شده یکی از محصولات و مواد خوراکی ای است که در طبقه بندی این مرکز سلامت و تحقیقات، به عنوان ماده ای سرطان زا در نظر گرفته شده است. در حقیقت مصرف تنها 1.8 واحد گوشت فرآوری شده در طول روز می تواند خطر ابتلا به برخی از گونه های مشخص سرطان را تا چیزی حدود هجده درصد افزایش دهد که در نوع خود بسیار قابل توجه است.

ارتباط بین غذاهای با درجه فرآوری بالا‌ و سرطان 

قرار گرفتن و تنفس در معرض آلودگی های هوا

متأسفانه شرایط حال حاضر کره زمین به گونه ای شده است که حتی تنفس عادی هم می تواند به افزایش خطر ابتلا به سرطان دامن بزند. مدت ها است که این مسئله کاملاً مشخص شده است و محققان به ضرر های ناشی از آلودگی هوا و خطراتی که متوجه سلامت انسان می کنند پی برده اند. بنا به اطلاعات به دست آمده از مرکز جهانی سلامت، مواد شیمیایی سرطان زایی که در هوای آلوده اطراف ما قرار دارند، تنها در سال 2010 باعث مرگ چیزی حدود 220000 نفر شده است. بیماری اصلی ای که منجر به مرگ این افراد شده سرطان ریه بوده است.

سرطان ریه؛ علت، علائم و راه های درمان - علائم بیماری 

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب

بسیاری فکر می کنند که تنها زمانی به استفاده از کرم های ضد آفتاب نیاز پیدا می کنند که قرار است برای مدتی طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند و این در حالی است که این باور اشتباهی است و صرف نظر از این که برای چه مدتی قرار است در معرض تابش نور خورشید قرار بگیریم و این که در چه فصلی از سال به سر می بریم، استفاده از کرم ضد آفتاب از مهمترین عواملی است که از ابتلا به بیماری هایی چون سرطان پوست جلوگیری می کند.

اشتباه در هنگام بنزین زدن

مطمئنا رفتن به پمپ بنزین و فراهم کردن سوخت برای خودرو از جمله کارهایی است که طی روالی مشخص و تقریبا روزانه توسط بسیاری از افراد صورت می گیرد. متأسفانه اشتباهی رایج در این خصوص وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. زمانی که باک بنزین خودرو کاملاً پر می شود، به طور معمول بسیاری قادر به توقف جریان بنزین به محض پر شدن آن نیستند و این مسئله سبب می شود مقدار بسیار اندکی بیشتر از حد معمول در باک خودرو، بنزین قرار بگیرد. متأسفانه همین مقدار اندک بنزین اضافی کافی است تا در هنگام استارت زدن مجدد خودرو، مواد شیمیایی (از جمله بنزن) مختلفی وارد جریان هوا شوند که می توانند سبب افزایش خطر احتمال به سرطان ریه شوند.

ننوشیدن آب کافی

یکی از مهمترین کارهایی که باید اهیمت زیادی برای آن قائل شد، نوشیدن آب کافی در طول روز است که برای سلامت بدن بسیار ضروری است و کمک می کند تا تمامی ارگان ها و اعضای مختلف بدن، وظایف خود را به درستی انجام دهند. یکی از فوایدی که نوشیدن آب کافی در طول روز برای انسان دارد، این است که با دفع به موقع ادرار، سبب می شود خطر ابتلا به سرطان مثانه و دیگر اختلالات مربوط به آن به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید