شبکه ی عصبی ژنتیکی بر اساس داده کاوی در پیش بینی بیماری های قلبی بوسیله ی عوامل خطر

در

 (سیارک) تکنیک های داده کاوی به شکل گسترده ای در سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری درمانی برای پیش بینی و تشخیص بیماری های مختلف با دقت مناسب استفاده شده است. به دلیل توانایی آنها در شناسایی الگوها و روابط پنهان بین داده های پزشکی، این تکنیک ها در طراحی سیستم های پشتیبانی درمانی بسیار موثر واقع شده اند. یکی از مهمترین کاربردهای چنین سیستم هایی در شناسایی بیماری های قلبی نهفته است، چراکه این بیماری یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در دنیا است. تقریبا تمام سیستم هایی که بیماری های قلبی را پیش بینی می کنند از مجموعه داده های درمانی با پارامترها و ورودی ها از آزمایش های پیچیده ی استفاده می کنند. هیچکدام از این سیستم ها، بیماری های قلبی را بر اساس عوامل خطر مثل سن، سابقه ی خانوادگی، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، مصرف دخانیات، مصرف الکل، چاقی، و یا کم فعالیتی فیزیکی تشخیص نمی دهند. بیماران قلبی بسیاری از این عوامل خطر را در خود دارند که می توان از آنها برای شناسایی بیماری استفاده کرد. سیستم های مبتنی بر چنین عوامل خطری نه تنها به افراد متخصص کمک می کند، بلکه می تواند هشدار به موقعی برای بیماران در مورد حضور احتمالی بیماری قلبی در وی قبل از حضور در بیمارستان یا انجام چکاپ های پرهزینه فراهم سازد. از این رو، این مقاله به ارائه تکنیکی برای پیش بینی بیماری های قلبی بوسیله عوامل خطر می پردازد. این تکنیک حاوی دو مورد از موفق ترین ابزارهای داده کاوی، شبکه های عصبی و الگوریتم های ژنتیکی می باشد. سیستم ترکیبی پیاده سازی شده از مزیت بهینه سازی جهانی الگوریتم ژنتیک برای تشکیل بارهای شبکه عصبی بهره می برد. یادگیری این الگوریتم در مقایسه با انتشار به عقب، سریع تر، پایدارتر و دقیق تر است. این سیستم در Matlab پیاده سازی شده است و بیماری های قلبی را با دقت 89 درصد پیش بینی می کند.

بیماری های قلبی عامل اول مرگ و میر در سطح جهان است. در سال 2008، حدود 17.3 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی مردند که 20 درصد تمام مرگ ومیر ها را تشکیل می داد. از این مقدار، حدود 7.3 میلیون مورد به دلیل بیماری عروق کرونر بود و 6.2 میلیون مورد نیر به دلیل سکته رخ داده بود. تحقیقات اخیر در زمینه ی داروی توانسته عوامل خطری را شناسایی کند که به توسعه بیماری های قلبی کمک می کنند؛ با این حال، تحقیقات بیشتری برای استفاده از این دانش در کاهش رخداد بیماری های قلبی لازم است. دیابت، فشار خون و کلسترول بالا به عنوان عوامل خطرزای اصلی در بیماری های قلبی شناسایی شده اند.

عوامل خطر مربوطه به سبک زندگی مثل عادات غذایی، کم تحرکی، مصرف الکل و دخانیات و چاقی نیز از عوامل مهم بیماری های قلبی به حساب می آیند. مطالعات متعددی نشان می دهند که کاهش این عوامل خطر می تواند در جلوگیری از بیماری های قلبی تاثیر زیادی داشته باشد. تحقیقات زیادی بر روی جلوگیری از خطر بیماری های قلبی وجود دارد. داده ها از مطالعات جمعیت شناختی در پیش بینی بیماری های قلبی بر اساس فشار خون، عادات دخانی، سطوح کلسترول و فشار خون و دیابت موثر واقع شده اند. محققان از این الگوریتم های پیش بینی در قالب های سازگاریافته از برگه های امتیازدهی ساده سازی شده استفاده کرده اند تا بیماران بتوانند ریسک بیماری های قلبی خود را محاسبه کنند. نمره خطر فرامینگهام (FRS) یک معیار پیش بینی خطر است که در الگوریتم های پیش بینی بیماری های قلبی استفاده شده است.
این مطالعه با هدف توسعه ی یک سیستم داده کاوی هوشمند بر اساس شبکه های عصبی بهینه شده با الگوریتم ژنتیک برای پیش بینی بیماری قلبی بر اساس دسته بندی های عوامل خطر انجام شده است. این سیستم بوسیله MATLAB R2012a پیاده سازی شده است.

2. تکنیک های داده کاوی

تکنیک های داده کاوی برای کاوش، تحلیل و شناسایی داده های پزشکی بوسیله ی الگوریتم ها پیچیده برای کشف الگوهای نامشخص استفاده شده است. محققان از تکنیک های داده کاوی برای شناسایی بسیاری از بیماری ها همچون بیماری های قلبی، سکته، دیابت و سرطان استفاده می کنند. بسیاری از تکنیک های داده کاوی برای شناسایی بیماری های قلبی با دقتی مناسب استفاده شده است. محققان از تکنیک های داده کاوی مختلفی مثل بیزی، شبکه عصبی، درخت تصمیم گیری، چگالی کرنل و ماشین بردار پشتیبانی برای پیش بینی و تشخیص بیماری های قلبی استفاده کرده اند. یکی از این سیستم ها از دسته بندی یادگیری عصبی برای دسته بندی وظیفه های داده کاوی و نشان داد که این سیستم دسته بندی عملکردی مشابه به سیستم دسته بندی نظارتی دارد. سیستم پیش بینی حمله قلب موثر و هوشمند (IEHPS) بر اساس شبکه های عصبی و داده کاوی ساخته شده است و استخراج الگوهای قابل توجه برای پیش بینی بیماری قلبی بوسیله خوشه بندی K ابزاری را در دستور کار قرار داد. این سیستم از الگوریتم MAFIA برای کاوش الگوهای فراوان استفاده می کند. پولاتت و همکاران، بوسیله فازی ترکیبی و رویکرد k نزدیک ترین همسایه، یک سیستم برای پیش بینی بیماری های قلبی طراحی کردند که 87 درصد در شناسایی دقت داشت. در یک سیستم دیگر، شبکه ی عصبی برای شناسایی بیماری های قلبی با دقت 89.01 درصد بکار گرفته شد. لاتا و سابرامایان در سال 2007 یک سیستم پیش بینی بیماری های قلبی بوسیله الگوریتم ژنتیک و CANFIS پیشنهاد کردند که خطای میانگین مربعات آن پایین بود. با تحلیل تکنیک های مطرح شده، این مقاله به معرفی یک سیستم جدید با استفاده از الگوریتم های ژنتیکی و شبکه عصبی برای پیش بینی خطر بیماری های قلب پرداخته است. الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی شبکه عصبی استفاده شده است. در این مقاله، برای اولین یک الگوریتم ترکیبی بر روی عوامل خطر برای بهبود دقت پیش بینی بیماری های قلبی استفاده شده است. در نتیجه، هدف اصلی در اینجا، استفاده از این سیستم در پشتیبانی تصمیم گیری درمانی به عنوان شاخص ریسک است تا افراد بتوانند این ریسک ها را بدون ابتلا به بیماری های قلبی در آینده کاهش دهند.این مقاله ادامه دارد........ترجمه  itrans.ir

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

تکنیک های داده کاوی

در


(سیارک)تکنیک های داده کاوی برای کاوش، تحلیل و شناسایی داده های پزشکی بوسیله ی الگوریتم ها پیچیده برای کشف الگوهای نامشخص استفاده شده است. محققان از تکنیک های داده کاوی برای شناسایی بسیاری از بیماری ها همچون بیماری های قلبی، سکته، دیابت و سرطان استفاده می کنند. بسیاری از تکنیک های داده کاوی برای شناسایی بیماری های قلبی با دقتی مناسب استفاده شده است. محققان از تکنیک های داده کاوی مختلفی مثل بیزی، شبکه عصبی، درخت تصمیم گیری، چگالی کرنل و ماشین بردار پشتیبانی برای پیش بینی و تشخیص بیماری های قلبی استفاده کرده اند. یکی از این سیستم ها از دسته بندی یادگیری عصبی برای دسته بندی وظیفه های داده کاوی و نشان داد که این سیستم دسته بندی عملکردی مشابه به سیستم دسته بندی نظارتی دارد. سیستم پیش بینی حمله قلب موثر و هوشمند (IEHPS) بر اساس شبکه های عصبی و داده کاوی ساخته شده است و استخراج الگوهای قابل توجه برای پیش بینی بیماری قلبی بوسیله خوشه بندی K-ابزاری را در دستور کار قرار داد.

این سیستم از الگوریتم MAFIA برای کاوش الگوهای فراوان استفاده می کند. پولاتت و همکاران، بوسیله فازی ترکیبی و رویکرد k-نزدیک ترین همسایه، یک سیستم برای پیش بینی بیماری های قلبی طراحی کردند که 87 درصد در شناسایی دقت داشت. در یک سیستم دیگر، شبکه ی عصبی برای شناسایی بیماری های قلبی با دقت 89.01 درصد بکار گرفته شد. لاتا و سابرامایان در سال 2007 یک سیستم پیش بینی بیماری های قلبی بوسیله الگوریتم‌ ژنتیک و CANFIS پیشنهاد کردند که خطای میانگین مربعات آن پایین بود. با تحلیل تکنیک های مطرح شده، این مقاله به معرفی یک سیستم جدید با استفاده از الگوریتم های ژنتیکی و شبکه عصبی برای پیش بینی خطر بیماری های قلب پرداخته است. الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی شبکه عصبی استفاده شده است. در این مقاله، برای اولین یک الگوریتم ترکیبی بر روی عوامل خطر برای بهبود دقت پیش بینی بیماری های قلبی استفاده شده است. در نتیجه، هدف اصلی در اینجا، استفاده از این سیستم در پشتیبانی تصمیم گیری درمانی به عنوان شاخص ریسک است تا افراد بتوانند این ریسک ها را بدون ابتلا به بیماری های قلبی در آینده کاهش دهند.

تحلیل داده ها و کد گذاری

مشکل مربوط به عوامل خطر در بیماری های قلبی این است که عامل های خطر زیادی در این زمینه وجود دارد، مثل سن، استعمال سیگار، کلسترول خون، سلامت جسمانی، فشار خون، استرس و موارد این چنینی، و درک و دسته بندی هر کدام از آنها مطابق اهمیت آنها یک امر دشواری است. همچنین، بیماری های قلبی معمولا زمانی شناسایی می شوند که بیمار به سطوح پیچیده بیماری رسیده است. از این رو، عوامل خطر از چندین منبع تحلیل شدند. مجموعه داده های مدنظر از 12 عامل ریسک مهم تشکیل شده بود: جنسیت، سن، پیشینه ی خانوادگی، فشار خون، عادت دخانیاتی، مصرف الکل، بی تحرکی،دیابت ، کلسترول خون، رژیم غذایی ضعیف، چاقی. این سیستم نشان می داد که آیا بیمار در معرض خطر قلبی قرار دارد یا نه. داده ها برای 50 فرد از طریق نظرسنجی های انجام قلب آمریکا جمع آوری شد. اکثر بیماران قلبی در عوامل خطر اشتراکات زیادی داشتند. جدول 1 عوامل ریسک مهم شناسایی شده و مقدار و کدگذاری آنها را در پرانتز نشان می دهد؛ این مقادیر به عنوان ورودی به سیستم استفاده شدند.

 

عوامل خطر

مقادیر

1

جنسیت

مذکر (1)، مونث (0)

2

سن (سال)

20-34 (2-)، 35-50 (1-)، 51-60 (0)، 61-79 (1)، بیشتر از 79 (2)

3

کلسترول خون

کمتر از 200 میلی­گرم در دسی­لیتر – کم (1-)

200-239 میلی­گرم در دسی­لیتر – معمولی (0)

بیشتر از 240 میلی­گرم در دسی­لیتر – بالا (1)

4

فشار خون

کمتر از 120 میلیمتر جیوه – کم (1-)

120 تا 139 میلیمتر جیوه – معمولی (0)

بیشتر از 139 میلیمتر جیوه – بالا (1-)

5

ارثی

سابقه در عضو خانواده – بله (1)

در غیر اینصورت – نه (0)

6

دخانیات

بله (1) یا نه (0)

7

مصرف الکل

بله (1) یا نه (0)

8

فعالیت فیزیکی

پایین (1-)، طبیعی (0) یا بالا (1-)

9

دیابت

بله (1) یا نه (0)

10

رژیم

بد (1-)، طبیعی (0) یا خوب (1-)

11

چاقی

بله (1) یا نه (0)

12

استرس

بله (1) یا نه (0)

خروجی

بیماری قلبی

بله (1) یا نه (0)

تحلیل داده برای تبدیل داده به قالب کارآمد استفاده شده است، چراکه این مقادیر عموما در بازه ی [-1,1] کدگذاری شده است. تحلیل داده همچنین ناهنجاری ها موجود در داده ها را از بین می برد. این کار ضروری است. تحلیل داده برای تصحیح پیش پردازش داده نیاز بود. حذف ورودی های غلط به عمومی سازی بهتر شبکه عصبی کمک می کند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

علت سرد بودن دائمی پا چیست

در
چرا پاهای سرد خطرناک است؟ بعضی از اوقات همه می توانند در پاهای خود احساس سردی کنند. اما افرادی هستند که حتی در درجه حرارت 30 درجه احساس سرما در پا ها دارند. حال ببینیم علت سرد بودن دائمی پا چیست؟

 

8 علت پاهای سرد

کاهش دمای هوا

هنگامی که هوا سرد است، پا ها، به عنوان یک قاعده، نیز سرد می شود. این بسیار آسان است که توضیح دهید چرا؟ این واکنش طبیعی بدن به کاهش دما است.در سرما، اسپاسم در عروق اندام فوقانی و پایین رخ می دهد، بنابراین گردش خون از طریق آنها کاهش می یابد و در این قسمت از بدن فرد احساس سردی می کند.
چرا در سرما جریان خون در اندام ها مختل می شود؟ توضیحاتی برای این نیز وجود دارد. طبیعت راه شگفت انگیزی برای مراقبت از حفظ انسان دارد. تمام اندام های حیاتی در مرکز بدن قرار دارند. یعنی، گردش خون کافی در این منطقه همیشه باید حفظ شود، حتی زمانی که سرد است. و حفظ گرما در قسمت مرکزی بدن به دلیل خروج خون از نقاط دورتر، بسیار مهم تر از حفظ بازوها و پاها است.
اگر یک فرد برای مدت زمان بسیار طولانی در معرض سرما قرار گیرد و گردش خون در اندامها برای مدت طولانی مختل می شود، این می تواند سبب ایجاد سستی پاها و بازوها شود. این به دلیل کمبود اکسیژن در بافت رخ می دهد. اگر این علامت موقتی است و پس از گرم شدن بدن از بین می رود، نگران نباشید. در غیر این صورت، با دکتر مشورت کنید.
 

استرس شدید و اضطراب

در برخی از افراد، پاها به علت استرس یا اضطراب سرد می شوند. واقعیت این است که در حالت استرس در بدن، آدرنالین آزاد می شود. همانطور که از طریق بدن، اسپاسم عروق خونی محیطی پخش می شود، بنابراین جریان خون به اندام ها کاهش می یابد. این نوع واکنش اجازه می دهد که انرژی جمع شود و برای دفاع از بدن آماده شود.
 

اختلال در گردش خون

شایع ترین علت پاها و دست های سرد، گردش خون است که می تواند ناشی از علل مختلف باشد.
یک شیوه زندگی بیحوصله و کار بی تحرک در طول زمان منجر به اختلال در گردش خون در اندام های پایینی می شود. پیش بینی عواقب دشوار نیست:عواقب این سبک زندگی تقریبا همیشه در پاها باقی میمانند.
 
اغلب افراد سیگاری در نهایت مشکلات عروق خونی دارند و جریان خون به اندام ها مختل می شود. و این توضیح می دهد که چرا سیگاری ها دائما پاهای سرد دارند
 
یکی دیگر از علل شایع پاهای مداوم سرد، افزایش سطح کلسترول است که بر سرعت جریان خون از طریق عروق اثر می گذارد. اگر مقدار زیادی کلسترول در بدن وجود داشته باشد، پلاک ها روی دیواره های شریان ها ایجاد می شود که ظرفیت عروق را کاهش می دهد. این منجر به اختلال جریان خون در پاها می شود و درنتیجه باعث کاهش دمای آنها می شود.
 
افراد مبتلا به بیماری های قلبی اغلب از سرد شدن دائمی در پاها شکایت دارند. اگر قلب ضعیف است و قادر به پمپ کردن فشار خون با نیروی لازم نیست، ممکن است احساس سردی در پاها داشته باشید. بنابراین، اگر فرد دارای اندامهای شدیدا سرد باشد، لازم است که معاینه و مشاوره با متخصص قلب انجام شود .
 
اگر علت سرد بودن دائمی پا بیماری های عروقی باشد، علاوه بر احساس سردی، بیمار ممکن است چنین علائمی داشته باشد:
 
پوست بسیار سفید یا آبی روی انگشتان یا پا
سوزش، یا بی حسی اندام
پوست چسبنده و سرد 

کم خونی

کم خونی وضعیتی است که در آن سلول های قرمز خون (گلبول قرمز) در بدن انسان تولید می شوند و در نتیجه هموگلوبین کاهش می یابد. این مشکل می تواند ناشی از عوامل مختلف، از جمله کمبود آهن ، ویتامین B12 یا اسید فولیک باشد. کم خونی نیز اغلب در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه تشخیص داده می شود. و مشخصا، در حضور کم خونی، مردم اغلب در پاها، حتی در گرما، احساس سرما می کنند.
 
اگر علت پاهای سرد کمبود هموگلوبین باشد، علاوه بر این علائم، بیمار ممکن است دارای اختلال ریتم قلب و خستگی باشد. پس از بهبود آزمایش خون، سردی اندام تحتانی مانند سایر علائم کم خونی باید ناپدید شود.
 

دیابت

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر اختلالات گردش خون هستند. به همین دلیل است که بسیاری از دیابتی ها از سرد بودن دائمی پا شکایت می کنند.
 
جهش های مکرر در سطح قند می تواند منجر به اسپاسم شریان ها و بدتر شدن جریان خون در بافت ها شود، به همین دلیل پاها شروع به یخ زدن می کنند. اغلب ، نوروپاتی محیطی دیابتی، یکی از اشکال آسیب سلول های عصبی، بر روی زمینه دیابت مبتلا می شود . در این حالت، پاها هم همیشه سرد می شوند، اما در عین حال ، بی حس می شوند، و گاهی اوقات می سوزند (این علائم اغلب در شب ظاهر می شود).
 
همچنین در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک نفروپاتی دیابتی اغلب به عنوان یک عارضه ایجاد می شود، یکی از نشانه های آن پاهای همواره سرد است. بیمار می تواند، نه تنها  از سرد بودن دائمی پا، بلکه همچنین از حالت تهوع، خارش، از دست دادن اشتها، تنفس ناخوشایند، و همچنین تورم روی صورت، دست ها و پاها شکایت کند.

 

اختلال در سلول های عصبی

آسیب به سلول های عصبی می تواند باعث ایجاد پوسیدگی های مداوم شود. این می تواند به علت آسیب، یخ زدگی یا عوارض بیماری زمینه ای رخ دهد. نوروپاتی محیطی ممکن است در اثر بیماری کلیوی یا کبدی ایجاد شود که در نتیجه یک بیماری عفونی یا ژنتیکی باشد.
 
اگر علت پاهای سرد، نوروپاتی است، پس علاوه بر سردی، بیمار احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی اندام های پایین تر را تجربه می کند.
 

کم کاری تیروئید هیپوتیروئیدی

هیپوتیروئیدی یک بیماری است که در آن غده تیروئید میزان هورمون کمی تولید می کند که در نتیجه بر متابولیسم کلی اثر می گذارد. این، به نوبه خود، بر روند گردش خون، ضربان قلب و دمای بدن تاثیر می گذارد. بنابراین، به طور مداوم پاهای سرد می تواند به عنوان یکی از علائم هشدار دهنده است که نشان دهنده مشکلات در غده تیروئید. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، به عنوان یک قاعده، نه تنها بسیار حساس به سرما هستند، بلکه به سرعت خسته می شوند، اغلب دارای مشکلات حافظه، موهای بسیار نازک، پوست خشک و اضافه وزن هستند. بسیاری از بیماران با فعالیت ناکافی تیروئید از یبوست شکایت دارند و در زنان مبتلا به بیماری، چرخه قاعدگی مختل می شود.
 

بی اشتهایی

آنورکسیا یک رخداد بسیار رایج در میان افرادی است که رژیم های کم کالری را به شدت دنبال می کنند و در نتیجه وزن بدن آنها به طور قابل توجهی پایین تر از استانداردهای WHO است. یکی از نشانه های بی اشتهایی، علاوه بر کمبود وزن، پاهای سرد است. بنابراین اگر پاهای شما اغلب بسیار سرد هستند،  خودتان را وزن کنید و BMI خود را (شاخص توده بدن) بررسی کنید.
 

 

چرا پا در دوران بارداری سرد می شود

زنان باردار نیز اغلب شکایت دارند که پای آنها دائما سرد است. آیا این طبیعی است؟ کارشناسان می گویند که این می تواند به دلایل مختلف باشد. در طول بارداری، پس زمینه هورمونی به طور قابل توجهی در بدن زن تغییر کرده است. این کار بر اثر سیستم عصبی  است که به نوبه خود می تواند کیفیت خون را به اندام های پایین تر تحت تاثیر قرار دهد. 
 
علاوه بر این، در دوران بارداری، بسیاری از موارد متابولیسم مختل می شود. در نتیجه، حتی تغییرات جزئی در دمای هوا باعث می شود که مادر آینده به خصوص در اندام های پایین تر احساس سردی کند.
 
کم خونی در زنان در وضعیت بارداری - یک پدیده شایع است که همچنین می تواند با یک احساس سرما همراه باشد
 
تهوع صبح می تواند منجر به عدم تعادل نیتروژن در بدن شود. و این توضیح دیگری است که چرا زنان در دوران بارداری پاهای بسیار سرد دارند.
 

 

چگونه پاهای خود را با روش های خانگی گرم کنیم

درست است که یک پزشک می تواند علت اینکه چرا پاها دائما سرد می شوند را تشخیص دهد و همچنین درمان مناسب را تجویز کند. با این حال، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید پاهای خود را به طور موثر گرم کنید و از احساس سرما در خانه جلوگیری کنید.
 

حرکت بیشتر

اولین چیزی که شما می توانید به افرادی که اغلب احساس سردی می کنند توصیه کنید، تحرک بیشتر است. پیاده روی معمولی و یا تمرینات ابتدایی کمک می کند جریان خون را به پاها افزایش دهید و بنابراین اندام را گرم کنید. افرادی که کارشان با  نشستن طولانی همراه است، باید هر ساعت حداقل چند دقیقه در اطراف محل کار حرکت کنند.
 
تمرینات قلبی عروقی، به ویژه دویدن یا پریدن، گردش خون را حتی بیشتر افزایش می دهد. هر روز صبح انجام تمرینات قلبی به اندازه کافی انجام شود تا پاها در طول روز گرم و راحت باشند.
 

جوراب و دمپایی را فراموش نکنید

جوراب های گرم باید در کمد لباس هایی باشند که مردم در پای خود بطور دائم یخ می زنند. اگر خانه کف گرم نداشته باشد، بهتر است که پابرهنه راه رفتن را فراموش کرده و همیشه دمپایی بپوشانید. پیروی از این قاعده، گرمای بیشتری را به همراه خواهد داشت و به همین علت پاها خیلی سرد نیستند.
 

حمام پا

یک حمام گرم یکی از موثرترین و سریع ترین راه ها برای گرم کردن پا است. کافی است پاها را در آب گرم برای 10-15 دقیقه نگه دارید تا گردش خون در آنها افزایش یابد.قبل از خواب این روش بسیار مفید است ، زیرا آنها همچنین به کاهش فشار و آرامش ما کمک می کنند.
 
توجه: افراد مبتلا به دیابت و نوروپاتی حمام پا با استفاده از آب گرم ممنوع است، زیرا می تواند باعث سوختگی شود. در صورت وجود دیابت، این روش در آبی انجام شود که کمی گرمتر از دمای بدن است.
 

از بطری آب گرم استفاده کنید

هنگامی که پاها خیلی سرد است، خوابیدن دشوار است. برای گرم کردن پاها قبل از خواب، مفید است که یک پد گرم یا یک بطری پلاستیکی پر از آب گرم در پای تخت قرار دهید. به هر حال، یک بطری آب گرم نیز به کاهش درد در عضلات پس از یک روز بسیار فعال کمک می کند.
 

 

چه زمانی برای پا های سرد به دکتر مراجعه کنیم

همانطور که قبلا ذکر شد، در بسیاری از موارد، پای سرد، پدیده کاملا طبیعی است، به عنوان مثال، پس از هیپوترمی. اما گاهی این علامت می تواند نشانه ای از شروع یا پیشرفت بیماری باشد. اگر پا به طور دائم سرد است باید قطعا با یک متخصص مشورت کنید.
 
اگر احساس سردی در پاها با علائم دیگر همراه است، با پزشک مشورت کنید، از جمله:
 
خستگی 
تغییر وزن (از دست دادن یا افزایش)
تب
درد مفصلی
ظاهر شدن زخم بر روی پا
تغییرات در پوست، از جمله پوست بسیار خشک
 
اگر پا با لمس کردن گرم است، اما فرد هنوز احساس سردی می کند، باید با یک پزشک مشورت کند. این علائم معمولا با آسیب به انتهای عصب یا بیماری های مختلف عصبی ظاهر می شود.
درمان دائمی پاهای سرد توسط پزشک به صورت جداگانه تعیین می شود و بستگی به علت این بیماری دارد. در اغلب موارد، کارشناسان توصیه می کنند که بیماران به طور منظم حداقل تمرینات صبحگاهی را برای بهبود گردش خون در بدن انجام دهند. علاوه بر این، ورزش متوسط ​​برای پیشگیری از اختلالات قلبی مفید است. با این حال، در بعضی موارد ممکن است بدون علت در معرض سرماخوردگی قرار بگیرد. به طور خاص، این امر در مورد بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید یا کم خونی کاربرد دارد. اگر علت سرما بیماری قلبی باشد، پزشک ممکن است از گروهی از مسدود کننده های کلسیم تجویز کند که باعث افزایش فشار خون و گردش خون شود.
 
گاهی اوقات پاهای سرد طبیعی هستند. این غیر طبیعی است اگر پاها دائما سرد باشند. بنابراین، اگر چنین علامتی را در خود یا یکی از بستگان خود مشاهده می کنید، نباید مراجعه خود را به دکتر متوقف کنید. پزشک دلیل دقیق ناراحتی را تعیین می کند و روش های مؤثر برای گرم کردن پا را توصیه می کند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

خطرات چاقی

در

چاقی واژه ای است به معنای این که وزن شما 20% بیشتر از چیزی باشد که وزن غیرنرمال نسبت به قدتان تلقی گردد. که باعث می شود شما به احتمال زیاد شرایطی مثل زیر داشته باشید :
• بیماری های قلبی و سکته
• فشار خون بالا
• دیابت
• برخی سرطان ها
• بیماری کیسه ی صفرا و سنگ کیسه ی صفرا
• آماس مفصلی – استخوانی
• نقرس
• مشکلات تنفسی مثل خفگی در زمان خواب ( زمانی که فرد برای مدت کوتاهی در حین خواب نفس نکشد) و آسم
فردی که چاق باشد همه ی این مشکلات را ندارد. خطر زمانی زیاد میشود که شما سابقه ی خانوادگی یکی از وضعیت های بالا را داشته باشید.

در این جاست که وزن شما اهمیت پیدا می کند. اگر اضافه وزنتان بیشتر در اطراف شکم باشد ( شکل ( سیب))، نسبت به شکل گلابی " خطرناکتر است یعنی اضافه وزن تان بیشتر در اطراف ران و نشیمنگاه است.
در اینجا هفت وضعیت مربوط به چاقی یا اضافه وزن ، به دقت بررسی می گردد.
بیماری های قلبی و سکته
اضافه وزن باعث می شود شما به احتمال زیاد دارای فشار خون بالا و کلسترول بالا باشید . این دو وضعیت به احتمال بیشتر باعث حمله ی قلبی یا سکته می گردد.
خبر خوب این است که کاهش مقدار اندکی از وزن می تواند خطر پیشرفت بیماری قلبی یا سکته را کاهش دهد. اثبات شده کاهش 5-10% از وزنتان ، خطر پیشرفت بیماری قلبی را کاهش می دهد.

دیابت نوع دو
اکثر افرادی که دارای دیابت نوع دو هستند ، یا چاقند یا اضافه وزن دارند. شما می توانید با خوردن یک غذای رژیمی متعادل و خواب مناسب و ورزش بیشتر ، خطر پیشرفت دیابت نوع دو را با کاهش وزن ، از بین ببرید.
اگر دیابت نوع دو دارید ، وزن خود را کاهش داده و فعالیت جسمی خود را بالاتر برده تا بتوانید سطح قند خون خود را کنترل کنید. فعالتر شدن نیز نیاز شما را به تجویز داروی دیابتی کاهش می دهد.(سیارک)
سرطان
سرطان های روده ، پستان ( بعد از یائسگی ) ، رحم ( دیواره ی رحم) ، کلیه و مری مربوط به چاقی است. در برخی از مطالعات نیز ارتباط میان چاقی و سرطان های کیسه ی صفرا ، تخمدان و پانکراس گزارش شده است.
بیماری های کیسه ی صفرا
بیماری های کیسه و سنگ صفرا در افرادی که اضافه وزن دارند ، رواج بیشتری دارد.
کاهش وزن به خودی خود ، خصوصا کاهش وزن سریع یا کاهش مقدار زیادی از وزن ، باعث خطر بیشتر سنگ کیسه ی صفرا می گردد. کاهش وزن به میزان یک پوند در هفته ، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.
آماس مفصلی – استخوانی
این بیماری وضعیت مفاصل مشترک است که اکثرا روی زانو ، باسن یا پشت اثر می گذارد. اضافه وزن ، فشار زیادی روی این مفاصل قرار داده و باعث ساییدگی غضروف (بافت نرمچه ی مفاصل) می گردد که طبیعتا از آنها حمایت می کند.
کاهش وزن می تواند این فشار روی زانو ها ، باسن و پایین کمر را کاهش داده و علائم این ورم را بهبود بخشد.
نقرس
نقرس بیماری ای است که روی مفصل های اثر می گذارد. زمانی رخ می هد که در خون شما اسید اوره ی زیادی وجود داشته باشدو این اسید اوره ی بالا ، بلورهایی را تشکیل می دهد که در مفاصل رسوب می کند.
نقرس بیشتر در افرادی که اضافه وزن دارند ، رایج است. هر چه وزنتان بالا باشد ، احتمال بیشتری نیز وجود دارد که دچار نقرس شوید.
در دوره ی کوتاه ، تغییرات ناگهانی وزن ، باعث شروع ناگهانی نقرس می گردد. اگر سابقه ی نقرس دارید ، برای بررسی بهترین روش کاهش وزن با دکتر خود مشاوره کنید.
آپنه ی خواب
آپنه ی خواب ، وضعیت تنفسی است که به اضافه وزن ارتباط دارد. آپنه ی خواب باعث میشود فرد به سختی در خواب نفس کشیده و در زمان خواب ، اندکی تنفسش قطع گردد. آپنه ی خواب باعث بی خوابی شبانه و بیماری های قلبی و به احتمال زیاد ، سکته می شود.
کاهش وزن نیز آپنه ی خواب را بهتر می کند.

(سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

9ماده غذایی شگفت انگیز برای دیابتی ها

در

اگر شما دیابت دارید نگه داشتن رژیم غذایی سالم و جالب اغلب دشوار است.اینجا 9 ماده غذایی با ارزش داریم که نه تنها قند خون را کنترل می کند بلکه شما را برای  آشپزی سالم کمک می کند.


مرکبات

مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت سرشار از مقدار زیادی فیبر هستند که برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم می باشد.با این حال شما باید میوه بخورید نه آب میوه.تحقیقات انجام شده نشان داده است که افرادی که آب میوه می خورند از آنهایی که میوه می خورند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

کلم بروکلی

کلمها، مانند کلم بروکلی و گل کلم، حاوی ترکیبی به نام سولفورافان، که باعث بسیاری از فرآیندهای ضد التهابی است که باعث بهبود و کنترل قند خون و محافظت رگ های خونی  از آسیب های قلبی وعروقی می شود.این ماده مغذی را می توان بخارپز،سرخ شده و خام استفاده نمود.(سیارک)

بلغور جو دوسر

بلغور جو درسر مخصوصا نوع فولاد برش آن حاوی مقادیر بالایی از منیزیم است که به بدن کمک می کند تا گلوکز استفاده کند و انسولین به درستی ترشح شود.جو فولاد برش با جو پرک متفاوت است و دارای مواد مغدی و فیبر بیشتری می باشد.

سالمون

سالمون منبع غنی اسید چرب امگا3  می باشد که برای سلامتی و کاهش ریسک حمله قلبی مناسب است.سالمون شما را لاغر نگه میدارد  و باعث کاهش التهاب و بهبود عملکرد انسولین می شود.

لوبیا

لوبیا ها سرشار از فیبر هستند،لوبیاها آهسته در بدن هضم می شوند و در نتیجه باعث ثابت ماندن قند خون می شوند.لوبیاها دارای مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی چربی اشباع شده می باشند.(سیارک)

خرما

خرما شاید در نگاه اول زیبا به نظر نیاید اما مطمئنا طعم شیرین و پر از فیبر بودن خرما آن را به یک میان وعده قوی برای افراد دیابتی تبدیل  کرده است.خرما سرشار از آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد سرطانی دارد و باعث افزایش بینایی نیز می شود.خرما یک نوع شیرین کننده طبیعی است که برای افراد دیابتی مناسب است و جایگزین مناسبی برای شکر می باشد.

گردو

گردو حاوی اسید چرب اشباع نشده به نام اسید آلفا لینولنیک می باشد که برای کاهش التهاب مناسب است.این آجیل که منبع غنی آنتی اکسیدان است خاصیت ضد سرطان،ضد ویروسی و خواص ضد کلسترول بالا دارد و می تواند برای جلوگیری و پیشرفت از بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری قلبی کمک کند.

دارچین

با توجه به مطالعات منتشر شده در مورد مراقبت از دیابت مشخص شده که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که روزانه و به صورت ناشتا 1 یا چند گرم دارچین مصرف کرده اند قند خون آنها تا 30درصد کاهش یافته است.دارچین را می توان با اضافه کردن به چای،قهوه ماست یا هرچیزی اضافه کرد و از مزایای آن بهره مند شد.(سیارک)

ماست کم چرب 

مصرف 125 گرم ماست معادل حدود یک پیاله در روز خطر ابتلا به دیابت را به میزان24 درصد کاهش می‌دهد. البته این میزان برای افرادی که روزانه 4 پیاله و نیم ماست میل می‌کنند به 28 درصد نیز می‌رسد.(سیارک)

 

پست های مرتبط :

انواع دیابت

رژیم غذایی برای دیابتی ها

پیوند ISLET

چگونه به عزیزانمان کمک کنیم تا دیابت را کنترل کنند.

9ماده غذایی شگفت انگیز برای دیابتی ها

کنترل سطح قند خون در دیابت نوع 2

انتخاب جوراب مناسب برای پای دیابتی

در مورد دیابت بیشتر بدانید

دیابت را جدی بگیرید

دانستن الفبای (ABC) دیابت

یاد بگیرید که چگونه با دیابت­ زندگی کنید

بیماران دیابتی از روال عادی مراقبت مطلع شوید تا سالم بمانید

پیش­ دیابت و مقاومت به انسولین چیست

چگونه مقاومت به انسولین به دیابت نوع 2 و پیش دیابت مربوط می­شود

آیا مقاومت به انسولین و دیابت می توانند معکوس شوند

چه گام هایی می تواند مقاومت به انسولین و پیش دیابت را معکوس کند

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

10نشانه که در افراد سخت گیر وجود دارد

در

همه ما در زمان هایی تحت فشار بوده و با این احساس آشناییم، مثل داشتن ضرب‌العجل‌هایی در کار، پیش آمدن حوادث ناگوار، تلاش برای رسیدن به اهداف رفیع و .....اما برای افراد سخت گیر مثل ما، بیشتر این فشارها از خود ما ناشی می‌شود. خود را برای داشتن زیاد و زیادتر ، تحت فشار قرا می دهیم ، فکر شکست به ما استرس وارد می کند و اغلب خود را در مورد چیزهای کوچک سرزنش می‌کنیم.
اگر به خود سخت می‌گیرید، حتما این 10 نشانه در شما  هم وجود دارد.


1. کمک خواستن را دوست نداریم.  

اما برای کمک به هر کسی که نیاز دارد بیشتر خوشحال می‌شویم
دوست نداریم  از دیگران کمک بخواهیم زیرا نگرانیم که فکر کنند ، نالایق هستیم. تلاش می‌کنیم که توانا و مستقل باشیم،اما برای کمک به هر فردی آماده ایم ، و آن‌ها را برای کمک خواستن  موردسرزنش قرار نمی دهیم.

2. می‌خواهیم کامل زندگی کنیم.
 نمی‌خواهیم که یک زندگی متوسط داشته باشیم؛ خواهان زندگی‌های شگفت‌آور، خوشحال، و موفق هستیم. به خودمان سخت می‌گیریم زیرا برای رسیدن به این ایده آل سختی زیادی باید متحمل شویم.

3. از شکست متنفریم.
هیچ کس شکست را دوست ندارد، اما ما واقعاً، واقعاً از آن متنفریم.  همیشه دربارۀ اهداف و این که چگونه از شکست پرهیز کنیم فکر می‌کنیم، البته این به نفع ماست ،اغلب مدیریت می‌کنیم تا اشتباهات را پیش‌بینی کنیم و از انجام اشتباهات  مجدد پرهیز کنیم، اما زمانی که اشتباهی از ما سر می زند بسختی خودرا متنبه می کنیم.

4.فکر  دربارۀ انتقاد سازنده‌ای که دریافت کرده‌ایم  را متوقف نمی کنیم.
در صورتی که شخصی به ما نقد سازنده ای را پیشنهاد کند، گوش می‌کنیم و آن را برای ماه‌ها به خاطر می‌سپاریم. اغلب برایمان گوش دادن به انتقاد سخت است ، چون ما دوست نداریم هیچ چیز منفی دربارۀ خودمان بشنویم، اما  همیشه نهایتاً توصیه را  برای ارتقاء مهارت ها دنبال می‌کنیم.(سیارک)

5. مورد تمجید واقع شدن به ما احساس خوبی نمی‌دهد.
گرچه  واقعاً سخت کار می‌کنیم، اما همیشه از دریافت تعریف و تمجید متعجب می شویم . تلاش می‌کنیم تا آنجایی که ممکن است فروتن باشیم. احتمال دارد بگوییم "فراموشش کن، مسأله‌ای نیست" تا این که بگوییم "متشکرم!".


6. متأسفم را زیاد بکار می بریم.
اگر کسی را ناامید کنیم، بلافاصله عذرخواهی می‌کنیم. درک می‌کنیم که اشتباه کرده ایم و تنها راه،  تلاش برای درست کردن آن است. حتی زمانی که شخص مورد نظر ما را می‌بخشد، به سختی باور می‌کنیم که بخشیده شده ایم زیرا انتظار داریم سایر مردم نسبت به ما سخت‌گیر باشند.

7. اشتباهات گذشته را تثبیت می‌کنیم.
افرادی که به خودشان سختگیر هستند همیشه اشتباهاتشان را به یاد دارند چون امیدوارند که  با نگه داشتن اشتباه در ذهن ، دوباره اشتباه مشابهی را انجام ندهند. برخی اوقات سخت است، اما مفید هم واقع می شود زیرا هرگز اشتباهات مشابه را دوبار انجام نمی‌دهیم!

8. ما زیاد فکر می‌کنیم.
زمانی که سناریو یی را تصور می‌کنیم   اغلب دربارۀ مشکلاتی که هرگز رخ نداده اند فکر می کنیم، در صورتی که می توانیم درباره ی آینده ی درخشان و تمام احتمالاتی که در برمی گیرد فکر کنیم.

9. به خودمان دلگرمی می‌دهیم.
به خودمان دلگرمی های مثبت می دهیم تا برای همه چیز از مصاحبه های شغلی تا پختن یک خوراک جدید آماده شویم. به خودمان می گوییم که همه چیز خوب خواهد بود، و معمولاً همین گونه است.احتمالاً به خاطر دلگرمی های عالی ما.
10.  به افراد دیگر سخت نمی‌گیریم، فقط به خودمان سخت می‌گیریم.
نسبت به خود سخت گیر هستیم ، در عوض، تلاش می کنیم که نسبت به افراد دیگر مثبت و تشویق کننده باشیم تا آن ها درباره ی دستآوردهایشان احساس خوبی داشته باشند.

 

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸جالب بود مرسسسسسسسسسسی

در ادامه بخوانید...

اسموتی میوه ها و سبزیجات

در

در اینجا میزبان کاملی از تمامی چیزهای مورد پسند را داریم. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیتوکمیکال است که به مبارزه با سرطان، جلوگیری از بیماری های قلبی، تقویت استخوان ها و مفاصل، بهبود دید و اصلاح عدم تعادل هورمونی کمک می کند.


مواد لازم:
• سبزیجات
• میوه ها
• فلفل سیاه
• کمی نمک
طرز تهیه
1. سبزیجات و میوه ها را داخل پردازنده مواد غذایی بریزید.
2. مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید.
3. آن را چرخ کنید.
فواید
• میوه ها و سبزیجات منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین هستند. آنها آنتی اکسیدانهایی دارند که از سلول های بدنمان در مقابل رادیکال های مضر اکسیژن محافظت می کنند. سبزیجات و میوجات به حفظ سلامت گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.
• فلفل سیاه هضم غذا را بهبود و منبع خوبی از ویتامین E است.

بیست و پنج نوشیدنی برای سم زدایی و کاهش وزن

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...