سه ویروس که باعث تحریک سرطان می شوند

در
سه ویروس که باعث تحریک سرطان می شوند
حداقل سه ویروس وجود دارد که ظاهر تومورها را تحریک می کند. اینها سه ویروس : ویروس پاپیلومای انسانی ، ویروس اپشتن بار (EBV) و ویروس هپاتیت هستند. 
 
- ویروس پاپیلومای انسانی باعث 100٪ موارد سرطان دهانه رحم رحم و آلت تناسلی می شود. ویروس اپشتن بار(تبخال) - آنکولوژی سر و گردن و احتمالاً مری ، لنفوم و لوسمی و ویروس های هپاتیت - سرطان کبد را باعث می شود.
 
با پیشرفت واکسن ها و داروها ، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان کم نشده اند و این بدان معنی است که ویروس ها کشتن افراد را متوقف نکرده اند.
 
هر بیماری آنکولوژیکی چیزی نیست جز یک جهش ژنی ، که در برابر پیشگویی وراثت ارثی توسط چندین عامل دیگر تحریک می شود. اینها سیگار کشیدن ، پرخوری ، فعالیت بدنی کم ، و مواد سرطان زا هستند. 
 
تقریباً در همه جا ، ویروس ها در این جهش های ژن نقش دارند ، زیرا جهش ویروس و ایجاد جهش در سلول های دیگر یک روند طبیعی است."
 
ویروس اپشتن بار Epstein-Barr یک عامل ایجاد کننده از گروه ویروس تبخال است . ویژگی این نوع تبخال این است که باعث مرگ سلولی نمی شود بلکه تقسیم آنها را تحریک می کند و می تواند باعث بیماری های بدخیم سلول های خونی شود. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

ویروس و سرطان

در

 

 ممکن است  فکر کنید چرا برخی از ویروس ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

                                                

می دانیم که رفتارهای خاص و عوا مل محیطی ، مانند سیگار کشیدن و آلود  می تواند به سرطان منجر شود، ، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که گاهی اوقات پاسخ ایمنی بدن وی به ویروس ممکن است منجر به سرطان شود.  البته این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، اما اگر در طول تحقیق آزمایشات بیشتر ادامه یابد، می تواند منجر به روش های موثرتر پیشگیری از سرطان شود و حل این معضل بشری که به دلیل سبک زندگی جدید رو به افزایش است کمک کند.

 

این تحقیق از دانشگاه Cancer of Colorado نشان داد که آنزیم های ایجاد شده توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به ویروس مهاجم ممکن است باعث جهش های سرطانی شود.  براساس این تحقیق، یک آنزیم به نام APOBEC3 در واکنش به عفونت ویروسی منتشر شده و با کشیدن DNA ویروس به تلاش برای غیر فعال کردن آن کار می کند.  با این حال، ممکن است DNA فرد را نیز از بین ببرد و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این فرضیه ممکن است به توضیح اینکه چرا عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اغلب منجر به سرطان می شود کمک می کند.

 

محققان در تحقیقات اخیر خود نشان داده اند حدود 40 درصد از جهش ژنهای سرطان سر و گردن HPV مثبت توسط آنزیم َAPOBEC3 انجام میگیرد ،اما فقط 10درصد از سرطان های سر و گردن بهHPV  مربوط نیست .

 

"ما می دانیم برخی از مکانیسم هایی که این جهش ها را ایجاد می کنند، به عنوان مثال، تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند جهش هایی باشد که به سرطان پوست منجر می شود و سیگار کشیدن می تواند موتاسیون هایی را که به سرطان ریه منجر می شود، ایجاد کند . Dohun Pyeon"، " Ph.D. اما سرطانهای بیشتری وجود دارد که در آن ما منبع جهش را نمی دانیم.  گروهای  APOBEC3  می توانند توضیح دهند که چگونه برخی از این جهش ها ایجاد می شوند.  در واقع، APOBEC3A  را می توان به روش های مختلفی - نه فقط  با عفونت HPV - فعال کرد  و این عمل ممکن است یک درصد از جهش های سرطانی را در میان بسیاری از انواع سرطان به وجود آورد.

 

با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، HPV  باعث ایجاد سرطان های گردن رحم می شود، همچنین باعث ایجاد سرطان های واژن، ورم آلت تناسلی، انس، رکتوم و ریفارنکس می شود. در کل، حدود 31،500 مورد سرطان در سال را می توان به HPV نسبت داد . در حال حاضر یک واکسن وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از عفونت ها  HPV موثر باشد، اما واکسن موثرتر در زمان سزارین، ترجیحا قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس تزریق می شود .

 

طبق آنچه که Pyeon توضیح داد، اگر این تحقیق ادامه یابد، دانشمندان ممکن است قادر به تولید داروهایی باشند که از اثر APOBEC 3 بر روی DNA انسان جلوگیری کند.

 

اگر شما مبتلا به HPV هستید یا دارای سطح بالایی از APOBEC3A هستید، می توانید یک دارو برای جلوگیری از جهش های مهم استفاده کنید .

با این حال، این تیم همچنین یادآور می شود که عوامل دیگر نیزدرافزایش خطر سرطان علاوه بر اثر آنزیم روی جهش ها وجود دارد و آنها امیدوارند که تحقیق بیشتری انجام دهند تا بیشتر از قبل بتوانند به درمان یا پیشگیری از این بیماری، و یا کند شدن سرعت پیشرفت بیماری کمک کنند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا سیگار می تواند بدترین دشمن یک زن باشد

در

مطمئنا، سیگار به هر فردی چه مرد و چه زن به طور یکسان آسیب می‌رساند. اما برخی از تاثیرات سوء سیگار کشیدن از بارداری خارج رحمی گرفته تا یائسگی زودرس، تنها در مورد زنان پیش می آید و سلامت زنان را بخطر می اندازد. 19 نوامبر امسال، ۲۲ امین همایش انجمن سرطان آمریکاست که بزرگترین همایش ترک سیگار می باشد. اگر هنوز تصمیم به ترک سیگار نگرفته اید، در اینجا دلایلی آورده می شود که کاملا قانع‌کننده است.


سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و رکتال را افزایش می دهد

نه تنها سیگار کشیدن سبب انواعی از سرطان ها در زنان و مردان می شود، بلکه با توجه به کالج زنان و زایمان آمریکا (ACOG) زنان در خطر بالاتری از سرطان دهانه رحم قرار دارند. یک مطالعه دانمارکی که در 21 آپریل 1999 منتشر شد، انستیتوی ملی سرطان دریافته است زنانی که قبل از یائسگی ه سیگار می کشند نسبت به کسانی که سیگار نمی کشند به احتمال شش برابر سرطان رکتال در ان پیشروی می کند.
سیگار کشیدن دوره قاعدگی تان را بدتر می کند.
با توجه به ACOG، زنانی که سیگار می کشند علائم شدیدی از نشانه‌های پیش از قاعدگی تجربه می کنند و 50 درصد از انها به مدت دو روز یا بیشتر گرفتگی عضلانی دارند.

سیگار کشیدن برای باروری مضر می باشد

با توجه به ویکی سلتزر، ام. دی. معاون رئیس جمهور برای سرویس‌های سلامتی زنان در سیستم بهداشت و درمان یهودیان در ساحل شمالی جزیره لانگ در نیویورک، سیگار کشیدن عملا هر مرحله از بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد. «افراد سیگاری در مورد عدم تخمک گذاری در خطر بیشتری قرار دارند و احتمال کمی وجود دارد تا تخمک بارور در رحم او کاشته شود. افراد سیگاری در مورد لقاح آزمایشگاهی موفقیت کمتری دارند». همچنین سلتزر اشاره می کند که نیکوتنی با عملکرد فالوپ تداخل پیدا می کند و می تواند مانع از رفتن نرمال تخم به رحم شود که این نیز می تواند منجر به بارداری خارج از رحمی یا لوله های رحمی شود و به طور بالقوه شرایط تهدید زندگی در آن وجود دارد.

سیگار کشیدن به نوزاد متولد نشده تان اسیب می رساند

پروفسور بنجامین ساکس، استاد زنان و زایمان دانشکده پزشکی هاروارد می گوید «زمانی که شما در دوران بارداری سیگار می کشید جنین را مسموم می کنید. مونوکسید کربن به بافت جنینی، بیشتر از بافت‌های بالغ تمایل دارد و هنگامی که نیکوتین از جفت جنین عبور می کند، میزان ضربان قلب (کودک) افزایش می یابد».
با توجه به ACOG، سیگار کشیدن خطر سقط جنین را در زن باردار تا 39 درصد افزایش داده و فرصت را برای بروز عوارض جدی دیگر از جمله جداشدن جفت (زمانی که جفت جدا از دیواره رحم است)، جفت سرراهی (زمانی که جفت، دهانه رحم را می پوشاند) و تولد نوزاد مرده را بالا می برد.
بسیاری از مطالعات به سیگار کشیدن مادر بعنوان پیشگیرانه‌ترین علت کم وزنی هنگام تولد اشاره می کنند. شیر مادر افراد سیگاری می تواند نیکوتین را به نوزاد شیرخوارش انتقال دهد. و گزارشی در سال 1995 در مجله اطفال نشان می دهد نوزادانی که در معرض دود دخانیات قرار می گیرند تقریبا تا سه برابر احتمال مرگ از سندرم مرگ نوزاد دارند.

سیگار کشیدن شما را مسن می کند

احتمالا متوجه شده باشید که افراد سیگاری زودتر از افراد غیرسیگاری دچار چین و چروک می شوند. اغلب آنچه که نادیده گرفته می شود این است که سیگار کشیدن به مدت یک تا دو سال در یائسگی تعجیل ایجاد می کند. پروفسور ساندرا کارسون ام. دی، استاد زنان زایمان در کالج پزشکی بیلور در هوستون می گوید «نیکوتین در جریان یافتن خون به تخمدان تداخل ایجاد می کند و در صورتی که موجب کم شدن جریان خون به هر ارگانی شوید، عملکرد آن را کاهش خواهید داد.» استروژن در تخمدانها تولید می شود و کاریسون می گوید «می تواند توضیح داده شود که چرا سیگار کشیدن موجب یائسگی زود رس می شود» همچنین سیگار می‌تواند منجر به استئوپروز زودرس شود. کارسون ادامه می دهد: بسیاری از مطالعات نشان داده است که سیگار کشیدن به طور قابل توجهی تراکم مواد معدنی استخوان را کاهش می دهد.  (سیارک)  

سیگار کشیدن احتمال حملات قلبی را افزایش می دهد

با توجه به انستییتوی ملی بهداشت زنی که سیگار می کشد دو تا شش برابر بیشتر از کسی که سیگار نمی کشد احتمال داشتن حملات قلبی را دارد. بنا به گفته ACOG یک تا چهار سیگار در روز برای دو برابر کردن خطر بیماری قلبی کافی است. و یک تحقیق فنلاندی که در ژوئیه 1998 در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است نشان می دهد که زنان سیگاری بهمانند مردان بعد از سن 65 سالگی با احتمال دو برابر بیشتر حملات قلبی خواهند داشت. محققان معتقدند که استروژن (که ظاهرا مانع از سیگار کشیدن می شود) به زنان کمک می کند تا در برابر بیماری‌های قلبی مصون باشند.
و به خاطر داشته باشید که رفتار شما الگوی دخترتان یا هر دختری است که در زندگی‌تان وجود دارد. واندا جونز، سخنگوی مرکز ملی اطلاعات سلامت زنان می گوید: « در حال حاضر نرخ دختران دبیرستانی که سیگار می کشند همتراز با پسران است. این نوع برابری چیزی نیست که مادران و مادربزرگهای ما با آن رویارو بودند.»

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

نظرات

در ادامه بخوانید...

ارتباط اپیلاسیون با زگیل تناسلی و التهاب فولیکولیت

در

پاپیلومای انسـانی (Human Papilloma Virus) ویروسی می باشدکه از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی و یا پوست آلوده به ویروس منتقل می‌گردد. علائم این بیماری امکان دارد بعد از چند هفته، چند ماه و یا حتی چند سال بروز کند و احتمال اینکه فردی ناقل این بیماری باشد ولی علائمی در وی مشخص نباشد نیز هست. این بیماری بسیار مسری است.متخصصین اعلام نموده اند که نزدیک به ۳۳ درصد افراد آزمایش مربوط به اپیلاسیون واژن به یک بیماری آمیزشی دیگر مثل زگیل تناسلی نیز مبتلا بوده اند.

 

التهاب فولیکولیت
از آنجا که این مناطق بدن (ناحیه تناسلی)، مناطق حساس و نسبتا مرطوبی می باشند و احتمال وجود میکروب های مختلف در آنها بیشتر می باشد، خطر ایجاد التهاب های فولیکولیت پس از اپیلاسیون موهای زائد هم بالاتر است. این بیماری ناراحت کننده باعث ایجاد جوشهای چرکی سفید رنگی در اطراف فولیکول های مو می‌گردد. نواحی زخمی پوسته پوسته شده و اغلب خارش دارند، و حتی در صورت تشدید بیماری ممکن است دردناک شوند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

آنچه لازم است در باره سرطان روده بزرگ بدانید

در

چرا غربالگری میتواند زندگی شما را نجات دهد، راهنمایی هایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ.

سرطان روده بزرگ دومین علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است، سالانه حدود 50هزار نفر بعلت سرطان روده از بین میروند.این بیماری اغلب کشنده است زیرا قبل از رسیدن به مرحله پیشرفته شناسایی نمیشود.

علائم سرطان روده بزرگ

سرطان روده از قسمت پایین روده شروع میشود.بنا به گفته "گلدین" اکثر سرطان های روده بزرگ بویژه تومورهای کوچک هیچ نشانه ای ندارند مردم طبق روال عادی زندگی به همه جا رفت و امد دارند و اصلا فکر نمیکنند که تومور های متعددی را داشته باشند.مردم اغلب به آزمایش نرفته و زمانی برای معالجه اقدام میکنند که سرطان پیشرفت کرده است.علائم این بیماری زمانی مشخث میشود که به خارج از روده بزرگ گسترش یافته باشد.

70تا 90 درصد سرطان روده بزرگ پس از ازمایش با دیده شدن علائمی تشخیص داده میشوند. در حال حاضر این علائم عبارتند : اسهال، سیاه یا قیری شدن مدفوع، یوبوست یا ناتوانی کامل در اجابت مزاج، وجود گازهای مکرر در معده و وجود خون در مدفوع.

هر فردی که تجربه خونریزی در مقعد دارد باید به مشاورین مراقبت های بهداشتی و به پزشک مراجعه کند.(HCP).

بنا به گفته "گلدین" احتمال دارد مردم فکر کنند مبتلا به بواسیر هستند، اما ممکن است سرطان روده بزرگ داشته باشند.

خونریزی داخلی نیز باعث ضعف، خستگی و سرگیجه میشود.اگر شما هر یک از این علائم را دارید.به مشاورین مراقبت های بهداشتی و بیمارستان مراجعه کنید.

غربالگری سرطان روده بزرگ

اگر در معرض متوسط خطر ابتلا به سرطان روده هستید، در سن 50سالگی کولونوسکوپی انجام دهید."گلدین" اظهار میدارد. افراد با مشخصات زیر باید قبل از 50سالگی غربالگری شوند.

  • افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به سرطان روده هستند.
  • افرادی که آمریکایی-افریقایی هستند.
  • افرادی که سابقه بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو دارند.
  • افرادی که سابقه خانوادگی سرطان روده دارند.

"گلدین" توضیح میدهد : آزمایش های زیادی برای تشخیص سرطان روده وجود دارد، اما آزمایش مرسوم فعلا کولونوسکوپی است. برای کولونوسکوپی یک متخصص گوارش ، یک متخصص معده و روده با یک لوله بلند مجهز به دوربین روده را پوشش داده و پولیت ها را بررسی میکنند. پولیت ها در دیواره روده رشد کرده و در نهایت به تومور تبدیل میشود. اگر شما پولیت دارید، متخصص گوارش از آن نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه میفرستد. تا مشخص شود به سرطان روده مبتلا هستید یا خیر. این عمل Biopsy نام دارد. ممکن است در طول کولونوسکوپی پولیت ها یا حتی تومورهای کوچیک را بطور کامل برداند.

کلونوسکپی

کارهایی که قبل از کولونوسکوپی باید انجام دهید

یک شب قبل با نوشیدن یک داروی مایع که باعث اسهال کوتاه مدت میشود، روده خود را برای این کار اماده کنید.هدف از امادگی روده این است که روده را تمریز کنید.تا دوربین راحت تر روده را پوشش داده و بررسی کند. شما باید قبل از ازمایش از خودن غذاهای جامد اجتناب کنید. به اکثر مردم توصیه میشود مایعاتی مثل سوپ مرغ  و ژله مصرف کنند. قبل از کولونوسکوپی به شما داروی ارامبخش یا مخدر تزریق میکنند.که ممکن است باعث خواب الودگی شود.بد از کولونوسکوپی ممکن است شما احساس ضعف یا بیحالی داشته باشید، بنابر این همراه بودن یک دوست یا عضوی از خانوداه با شما ضروری است.تا راحتتر به منزلتان برگردید. اگر شما در معرض متوسط ابتلا به سرطان روده هستید، کولونوسکوپی بعدی را 10سال بعد انجام دهید.

سرطان روده بزرگ چگونه درمان می شود

اغلب ازمایشگاه ها نتایج Biopsy را ظرف 2هفته اعلام میکنند، اما بسیاری از انها نتیجه را زودتر میدهند.

اگر شما مبتلا به سرطان باشید، درمان شما به نحوه تهاجم سرطان بستگی دارد.تومورهای کوچک در طول کولونوسکوپی بطور کامل حذف میشوند. اگر تومورها در نقطه ای حذف نشوند شما باید جراحی شوید. جراح از غده لنفاوی شما نمونه برداری میکند تا مشخص کند سرطان به خارج از روده گسترش یافته یا نه. اگر سرطان به غده لنفاوی شما رسیده باشد باید شیمی درمانی شوید.

شیمی درمانی یک روشی است که سلول های باقیمانده بعد از عمل جراحی را از بین میبرد. شیمی درمانی داخل روده بزرگ انجام شده و معمولا به مدت شش ماه طول میکشد.

روشهای پیشگیری از ابتلا به سرطان

هیچ راهی برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ وجود ندارد، ولی چند تغیر در شیوه زندگی خطر ابتلا را کاهش میدهد.

- سیگار را ترک کنید، با چند دقیقه پیاده روی سیگار را زیر پا بگذارید.

- مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید: شواهد نشان میدهد که گوشت قرمز و غذاهای دودی، که با مواد نگهدارنده بنام نیتریت پردازش شده اند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش میدهند.

طبق گفته "گلدین" : تنظیم یک برنامه غذایی گیاهی و اضافه کردن حبوباتی مثل لوبیا ، عدس، نخود به غذا در پیشگیری از سرطان موثر است .

- به اندازه کافی ورزش کنید: با 150 دقیقه ورزش ملایم و 75 دقیقه ورزش تند در هفته وزن خود را کاهش دهید، کاهش وزن در قسمت میانتنه خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش میدهد.

- در مورد رژیم اسپرین از HCP سوال کنید: مطالعات زیادی نشان داده اند داروهای ضد التهابی مانند اسپرین و ناپروکسن خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش میدهد. اما این داروها باید طبق دستور پزشک و با مشورت HCP مصرف شود. این اقدامات به همراه غربالگری مهمترین عوامل برای جلوگیری از ابتلا به سرطان میباشند. با تشخیص به موقع سرطان و حذف پولیت ها قبل از تبدیل شدن به سرطان هزینه های درمان و نگرانی خود را به مقدار زیادی کاهش میدهید.منبع : doctoroz.com

مردان و سرطان کلون: اهمیت غربالگری

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است. 

نظرات

۱۴۰۰/۱۱/۱۶سرطان روده بزرگ کولونوسکوپی، آزمایش خون مخفی مدفوع، آزمایش DNA مدفوع، و سی تی کولونوگرافی برای غربالگری سرطان کولورکتال استفاده می شود. با پزشک خود تصمیم بگیرید که به کدام روش نیاز دارید. به افراد 50 تا 75 سال توصیه می شود که معاینه شوند. در عین حال، افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به چنین سرطانی هستند باید از سن 45 سالگی غربالگری شوند. چنین خطراتی عبارتند از: سابقه شخصی این نوع سرطان یا انواع خاصی از پولیپ، سابقه خانوادگی بیماری، بیماری قبلی همراه با بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون).

در ادامه بخوانید...

بدافزار جاسوسی در سیستم‌عامل اندروید

در


به‌تازگی یک نرم‌افزار بسیار خطرناک بر روی سیستم‌عامل اندروید پیدا شده است که می‌تواند تمامی اطلاعات شخصی کاربر را به سرقت ببرد.

 سیستم‌ عامل‌های همراه در دنیای امروزی ما به‌ شدت در معرض خطر حملات نرم‌افزاری هستند، و این آسیب‌پذیری به ویژه برای سیستم‌های عامل پرکاربرد و همه‌گیر، بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود.در این میان سیستم عامل گوگل یعنی اندروید که طیف وسیعی از دیوایس‌ها را پشتیبانی می‌نماید، به تازگی با یک بحران امنیتی جدید روبرو شده است.

ماجرا از این‌ قرار است که به‌تازگی یک بدافزار جاسوسی بسیار خطرناک در این سیستم عامل کشف‌شده است که می‌تواند به هکرها اجازه دستیابی به اطلاعات ارتباطی شخصی صاحب دستگاه را بدهد.

بطوری که کارشناسان امنیتی اعلام کرده‌اند، این نرم‌افزار جاسوسی بسیار خطرناک می‌تواند تعداد بسیار زیادی از نرم‌افزارهای محبوب اندروید را تحت کنترل خود درآورده و اطلاعات آنها را به‌صورت کامل شنود کند.بر اساس اعلام رسمی شرکت گوگل، نرم‌افزارهای زیر در لیست اهداف و قربانیان این نرم‌افزار جاسوسی قرار دارند:
- جی میل
- هنگ آوتز
- لینکدین
- کاکائو تاک
- مسنجر
- اسکایپ
- اسنپ چت
- استاک ایمیل
- تلگرام
- تریما
- وایبر
- واتس‌اپ

البته این نرم‌افزارها تنها مواردی نیستند که این نرم‌افزار جاسوسی به سراغ آنها می‌رود، بلکه این بدافزار می‌تواند مکالمات صاحب دستگاه را شنود کرده و حتی از نمایشگر او اسکرین شات تهیه کند.

این نرم‌افزار جاسوسی که Lipizzan نام دارد، بسیار خطرناک است ولی گوگل اعلام کرده است که تا به امروز توانسته است تا تعداد ۱۴ میلیارد دستگاه اندرویدی را از گزند آن در امان نگاه دارد.
با این‌ وجود گوگل اعلام کرده است که دانلود نرم‌افزار از هر منبعی به‌غیراز پلی استور می‌تواند خطر ابتلا به چنین نرم‌افزارهای جاسوسی خطرناکی را برای کاربر به همراه داشته باشد. منبع : ایتنا

نظرات

در ادامه بخوانید...

ویروس پاپیلومای انسانی اچ‌پی‌وی

در

ویروس پاپیلومای انسانی (اِچ‌پی‌وی) یکی از شایعترین بیماری‌های آمیزشی در دنیاست. این ویروس بیش از صد نوع دارد که چهل نوع آن در ناحیه تناسلی ایجاد بیماری می‌کند.
این ویروس بقدری شایع است که می‌توان گفت تقریبا هر مرد یا زنی در طول عمر خود با این ویروس در تماس قرار می‌گیرد.بسیاری انواع این ویروس بی‌خطر هستند و در بسیاری از موارد (۹۰%) بدون ایجاد هیچ آسیبی خودبخود طی دو سال از بین می‌روند.
این ویروس هم مرد و هم زن را مبتلا می‌کند اما مثل بسیاری از بیماری‌های آمیزشی، ختنه احتمال ابتلا را کم می‌کند. بسیاری موارد اچ‌پی‌وی بدون علامت هستند و فرد از آلودگی خود بی‌خبر می‌ماند. تنها بعضی انواع اچ‌پی‌وی ایجاد زگیل تناسلی می‌کنند. زگیل تناسلی ممکن است خودبخود خوب شود، بدون تغییر باقی بماند یا اینکه گسترش پیدا کند و عفونی شود. تنها برخی از انواع ویروس باعث سرطان گردن رحم می‌شوند.(سیارک
راه انتقال این ویروس پوست و مخاط (پوشش مرطوب اعضای داخلی بدن) است. مهمترین راه تماس جنسی است، بویژه از راه واژن و مقعد. انتقال ویروس از راه دهان هم امکان‌پذیر است.
در موارد کمی تماس با پوست اطراف ناحیه تناسلی (بدون دخول) یا تماس اعضای تناسلی (بدون دخول) می‌تواند باعث انتقال بیماری شود. موارد نادر انتقال مادر به جنین هم دیده شده است.
کاندوم مانع از انتقال ویروس می‌شود، مگر آنکه ویروس از پوست ناحیه‌ای که کاندوم نمی‌پوشاند منتقل شود. بنابراین توصیه می‌شود از ابتدای رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود و این کار تا پیش از دخول به تاخیر انداخته نشود.
اچ‌پی‌وی با سرطان دهانه رحم مرتبط است. تقریبا در تمام مبتلایان به سرطان دهانه رحم این ویروس پیدا می‌شود. این ویروس در ابتلا به سرطان مقعد، دهان و گلو و سرطان پروستات هم نقش دارد.این ویروس درمان ندارد یعنی نمی‌توان با دارو آن را در بدن از بین برد و ریشه کن کرد، اما برای عوارض آن درمان وجود دارد.
برای پیشگیری از این آلودگی واکسن وجود دارد، واکسن چهارگانه اچ‌پی‌وی (گارداسیل) از زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی زنان و مردان پیشگیری می‌کند.
توصیه می‌شود تمام افراد بزرگسال بخصوص آنها که شرکای جنسی متعدد دارند این واکسن را تزریق کنند.(سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...