قرص فوزامکس 70 عوارض و نحوه مصرف

در

AP_050128031957.jpg


آلندرونات برای پیشگیری و درمان انواع خاصی از از دست دادن استخوان ( پوکی استخوان ) در بزرگسالان استفاده می شود. پوکی استخوان باعث نازک شدن استخوان ها و شکستن راحت تر می شود. با افزایش سن، پس از یائسگی ، یا اگر برای مدت طولانی از داروهای کورتیکواستروئیدی (مانند پردنیزون ) استفاده می کنید، شانس شما برای ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. فوزامکس 70 با کاهش تحلیل استخوان عمل می کند . این اثر به حفظ استخوان های قوی و کاهش خطر شکستگی استخوان ها ( شکستگی ) کمک می کند. آلندرونات به دسته ای از داروها به نام بیس فسفونات ها تعلق دارد.

نحوه مصرف فوزامکس 70

قبل از شروع مصرف قرص فوزامکس 70 و هر بار مصرف مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید . دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید تا مطمئن شوید که بدن شما تا حد امکان دارو جذب می کند و خطر آسیب به مری را کاهش می دهد . اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

نحوه مصرف قرص فوزاماکس

فوزامکس 70 را یک بار در هفته، پس از بیدار شدن در طول روز و قبل از مصرف اولین غذا، نوشیدنی یا سایر داروها از طریق خوراکی مصرف کنید. آن را با یک لیوان پر ( 180-240 میلی لیتر) آب معمولی مصرف کنید. قرص را به طور کامل قورت دهید. آن را نجوید و نمکید. سپس حداقل 30 دقیقه کاملاً راست بمانید (نشستن، ایستاده یا راه رفتن) و تا اولین غذای روزانه خود دراز نکشید. آلندرونات فقط در صورت مصرف با معده خالی موثر است . حداقل 30 دقیقه (ترجیحاً 1 تا 2 ساعت) پس از مصرف دارو قبل از خوردن یا نوشیدن چیزی غیر از آب معمولی صبر کنید.

فوزامکس 70 را در طول روز قبل از خواب یا قبل از بیدار شدن مصرف نکنید . ممکن است جذب نشود و عوارض جانبی داشته باشید.

مکمل های کلسیم یا آهن ، ویتامین ها ، آنتی اسیدها، قهوه، چای، نوشابه، آب معدنی، آب میوه های غنی شده با کلسیم و غذا می توانند جذب آلندرونات را کاهش دهند. حداقل 30 دقیقه (ترجیحاً 1 تا 2 ساعت) پس از مصرف آلندرونات از مصرف آنها خودداری کنید.

 در مورد خطرات و مزایای استفاده طولانی مدت از فوزامکس 70 با پزشک خود صحبت کنید.

 

عوارض فوزاماکس 70

درد معده ، یبوست ، اسهال ، گاز یا حالت تهوع ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید .

به یاد داشته باشید که فوزامکس 70 به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از فوزامکس 70 استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: درد فک/گوش ، افزایش یا درد شدید استخوان/ مفاصل / عضله ، درد جدید یا غیر معمول لگن/ران/کشاله ران، تورم مفاصل/دست/ مچ پا /پا، مدفوع سیاه/قیری، استفراغی که شبیه تفاله قهوه است.

عوارض قرص fosamax 70

فوزامکس 70 به ندرت ممکن است باعث تحریک جدی و زخم مری شود . اگر متوجه هر یک از عوارض جانبی بعید اما بسیار جدی زیر شدید، مصرف آلندرونات را متوقف کنید و فوراً با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید: سوزش سر دل جدید یا بدتر شده ، درد قفسه سینه ، درد یا مشکل در هنگام بلع.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به فوزامکس 70 نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی ، از جمله: بثورات پوستی ، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه ، مشکل تنفسی ، فوراً به پزشک مراجعه کنید .


این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط در استفاده از فوزامکس 70

قبل از مصرف آلندرونات ، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا به سایر بیس فسفونات ها؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید . این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از فوزامکس 70 ، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به خصوص در موارد زیر: اختلالات مری ( مانند تنگی مری یا آشالازی )، مشکل در بلع، مشکل در ایستادن یا نشستن قائم به مدت حداقل 30 دقیقه، سطح پایین کلسیم ، مشکلات کلیوی . ، اختلالات معده / روده (مانند زخم).

برخی از افرادی که آلندرونات مصرف می کنند ممکن است مشکلات جدی استخوان فک داشته باشند. قبل از شروع فوزامکس 70، پزشک باید دهان شما را بررسی کند. قبل از انجام هر گونه کار دندانپزشکی به دندانپزشک خود بگویید که فوزامکس 70 را مصرف می کنید. برای کمک به جلوگیری از مشکلات استخوان فک، معاینات دندانی منظم داشته باشید و یاد بگیرید که چگونه دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید. اگر فک درد دارید ، فورا به پزشک و دندانپزشک خود اطلاع دهید.

 

قبل از انجام هر گونه جراحی (به ویژه روش های دندانپزشکی)، پزشک و دندانپزشک خود را در مورد فوزامکس 70 و سایر محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع کنید. پزشک یا دندانپزشک ممکن است به شما بگوید که قبل از جراحی مصرف آلندرونات / فوزامکس 70 را متوقف کنید. تمام دستورالعمل های مربوط به قطع یا شروع فوزامکس 70 را دنبال کنید.

 

مصرف فوزامکس 70 در کودکان توصیه نمی شود. مطالعات نشان داده است که بسیاری از کودکانی که فوزامکس 70 را مصرف می کردند، عوارض جانبی شدیدی مانند استفراغ ، تب و علائم مشابه آنفولانزا داشتند.

fosamax.jpg

مصرف فوزامکس 70 در بارداری

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. fosamax ممکن است سال ها در بدن شما باقی بماند. هنگام استفاده از آلندرونات نباید باردار شوید. 

مصرف فوزامکس 70 در شیردهی

مشخص نیست که آیا فوزامکس 70 به شیر مادر منتقل می شود یا خیر . قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

تداخلات دارویی فوزامکس 70

همچنین به بخش نحوه استفاده مراجعه کنید.

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید . هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

مصرف بیش از حد فوزامکس 70 

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد ، با 115 تماس بگیرید. در غیر این صورت، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: درد شدید معده ، سوزش سر دل دردناک ، درد در مری ( درد قفسه سینه )، ضعف / گرفتگی عضلانی ، تغییرات ذهنی / خلقی باشد.

نکات مهم

 فوزامکس 70 را با دیگران به اشتراک نگذارید . در خرید اینترنتی قرص فوزامکس به تاریخ انقضا دقت کنید زیرا قیمت قرص فوزاماکس 70 بالا وگران است.

تغییرات سبک زندگی که به تقویت استخوان‌های سالم کمک می‌کند شامل افزایش ورزش تحمل وزن ، ترک سیگار ، محدود کردن الکل، و خوردن وعده‌های غذایی متعادل حاوی کلسیم و ویتامین D کافی است . همچنین ممکن است نیاز به مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D داشته باشید . برای مشاوره خاص با پزشک خود مشورت کنید.

در حین مصرف فوزامکس 70، آزمایشات آزمایشگاهی و/یا پزشکی (اشعه ایکس، اندازه گیری قد، سطح مواد معدنی خون ) باید انجام شود. تمام قرارهای پزشکی و آزمایشگاهی را رعایت کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

 

دوز فراموش شده فوزامکس 70

اگر یک نوبت را فراموش کردید، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان منظم روز بعد مصرف کنید. دوز را برای جبران دوبرابر نکنید.

نظرات

۱۴۰۲/۳/۱۹من 58 ساله هستم و برای پوکی استخوان فوزاماکس تجویز کردند. روز بعد از مصرف دوز دوم، با درد شدید در قسمت بالای کمر و گردنم از خواب بیدار شدم. در طی 3 روز بعد، درد در ستون فقرات من و به داخل لگن من پخش شد. تصمیم گرفتم دوز سوم را مصرف نکنم تا ببینم آیا درد برطرف می شود یا خیر. حدود 14 روز طول کشید تا به حالت عادی برگردد. پس از بررسی مجدد عوارض جانبی داروها و خواندن این بررسی ها، تصمیم گرفتم استفاده از Fosamax را ادامه ندهم. من فکر می کنم عوارض جانبی این دارو بسیار خطرناک تر ازشرایطی است که درمان می کند.

۱۴۰۲/۳/۱۹Been on Fossamax for 4th week. I take the once a week tablet. After the 2nd dose, I had extreme foot pain to where I was awake all night, almost in tears. Saw a doctor and he immediately diagnosed me with Gout! Couldn’t walk! Was put on steroids which immediately helped with pain. After 4 days of steroids, I was almost pain free. I just read these reviews and am badly scared, especially since I just took my 4th weekly pill. I plan on stopping immediately

در ادامه بخوانید...

علت ایجاد کمردرد ها چیست

در

علت ایجاد کمردرد ها چیست؟
مهم است که بدانیم کمر درد علامتی از شرایط پزشکی است و یک تشخیص نیست. مشکلات پزشکی که باعث ایجاد کمردرد میشوند شامل:


مشکلات مکانیکی: یک مشکل مکانیکی مشکلی است که شما در حرکت ستون فقرات یا دردی که شما احساس میکنید زمانی که ستون فقراتتان را در یک جهت خاص حرکت میدهید. شاید شایع ترین مشکل مکانیکی که باعث ایجاد کمر درد میشود، انحطاط دیسکهای بین مهره ای است که دیسکهای بین مهره ای در ستون فقرات با گذشت زمان ساختارشان را از دست میدهند. با زوال آنها، قابلیت ضربه گیری و اتکایی خود را ار دست میدهند. این مشکل میتواند باعث بروز درد شود در صورتی که باعث وارد شدن استرس به کمر شود. سایر علل مکانیکی شامل اسپاسم و کشیدگی عضلانی و پاره شدن یا فتق دیسک.(سیارک)
جراحتها: جراحتهای ستون فقرات مانند رگ به رگ شدن و شکستگی میتواند باعث دردهای کوتاه مدت یا مزمن شود. رگ به رگ شدن شامل پارگیهایی در رباط هایی هستند که ستون فقرات را حمایت میکنند، و که در اثر پیچش یا بلند کردنهای اجسام به طور ناصحیح، ایجاد میشود. مهره های شکسته اغلب ناشی از پوکی استخوان هست. کمردردهایی ناشی از جراحتهای شدید مانند تصادف و افتادن از ارتفاع به ندرت اتفاق میافتد.
بیماریها و شرایط اکتسابی: بسیاری از مشکلات پزشکی میتوانند باعث کمردرد شوند. اینها شامل اسکولیوز، خمیدگی در ستون فقرات که معمولا تا میانسالی باعث ایجاد درد نمیشوند، spondylolisthesis؛ اشکال متفاوتی از آرتروز شامل osteoarthritis، آرتروئید روماتوئید، ankylosing spondylitis و تنگی مجرای ستون فقرات، باریک شدن حفره قرار گیری ستون فقرات که باعث ایجاد فشار روی ستون فقرات و عصب میشود. گرچه خود پوکی استخوان باعث ایجاد درد نمیشود، اما باعث ایجاد شکستهای دردناک در مهره ها میشود. سایر علل کمردرد شامل حاملگی؛ سنگ کلیه و عفونت ، اندومتریوز که ساخته شدن بافت رحمی خارج از رحم است و fibromyalgia شرایط که باعث خستگی و دردهای عضلانی میشود.
عفونت و سرطان: گرچه علل معمول کمردرد نیستند، عفونتها زمانی که در مهره ها باشند باعث ایجاد درد میشوند، شرایطی که التهاب استخوانی نامیده میشود، و زمانی که عفونت در دیسکها اتفاق می افتد diskitis نامیده میشود. تومورها از علل نادر کمردرد هستند. گاها تومورها از کمر شروع میشوند ولی اغلب آنها در جای دیگر شروع میشوند و از جاهای دیگر وارد کمر میشوند. (سیارک)
گرچه علل کمردرد معمولا فیزیکی هستند، استرسهای هیجانی میتوانند در شدت و مدت کمر درد تاثیر گزار باشند. استرس بدن را به روشهای مختلف تحت تاثیر قرار میدهد، مثلا باعث میشوند غضلات پشتی گرفته و دردناک شوند.

کمردرد چیست؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۲۷Ein wundervoller Farbenrausch mal wieder. Und die Gartenidee ist vorgemerkt, ich hab nämlich noch Platz, das Haus in dem wir wohne ist an einen riesigen Saselteinfensdn angebaut. Oben auf dem Felsen ist Platz, aber die Erdschicht ist zu dünn... so könnte ich dann auch noch mehr anbauen ;-)

در ادامه بخوانید...

چرا استخوان های سالم برای شما مهم هستند

در

چرا استخوان های سالم برای شما مهم هستند؟
استخوان های قوی ما را حمایت کرده و به ما اجازه حرکت می دهند. آنها محافظ قلب، شش ها و مغز ما از آسیب هستند. استخوان های ما همچنین انبار مواد معدنی حیاتی هستند که ما برای زندگی کردن به آنها نیاز داریم. استخوان های ضعیف به سادگی می شکنند و درد وحشتناکی را بوجود می آورند. ممکن است توانایی ایستادن یا راه رفتن را از دست بدهید. و به هنگام ضعیف شدن استخوان ها، شما قدتان هم کوتاه می شود.


استخوان ها، بی صدا و بدون هشدار ممکن است شروع به ضعیف شدن در اوایل زندگی شما کنند اگر رژیم غذایی سالم و انواع مناسب فعالیت های بدنی نداشته باشید. افراد زیادی در حال حاضر استخوان های ضعیف دارند و خودشان این را نمی دانند. دیگران تصمیماتی می گیرند که بعدها باعث ضعیف شدن استخوان هایشان خواهد شد.

 

                              استخوان های ضعیف باعث می شود که ستون فقرات سقوط کند.  
انواع مختلف بیماری های استخوان وجود دارد. رایج ترین آن پوکی استخوان است. در این بیماری، استخوان ها مواد معدنی ای مانند کلسیم از دست می دهند. آنها شکننده می شوند و به آسانی می شکنند. شکل بدن شما با پوکی استخوان مانند شکل خانه آسیب دیده توسط موریانه می شود. موریانه ها خانه شما را ضعیف می کنند همانطور که پوکی استخوان استخوان های شما را ضعیف می کند. اگر شما شکستگی های شدیدی بخاطر پوکی استخوان دارید، شما در معرض خطر هرگز راه نرفتن دوباره هستید. استخوان های ضعیف میت وانند به سادگی بشکنند. این می تواند مهلک باشد. استخوان های شکننده در آغاز دردناک نیستند. متاسفانه، اکثر مردم تا زمانی که یک شکستگی نداشته باشند متوجه استخوان های ضعیف خود نیستند. در آن زمان، قوی ساختن دوباره استخوان هایتان ساده نیست.

 

 پوکی استخوان باعث استخوان های ضعیف می شود
خبر خوب این است که شما هیچوقت خیلی پیر یا خیلی جوان نیستید که سلامت استخوان خود را بهبود بخشید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید با انجام آن استخوان هایتان را قوی نگه دارید و مانع شکستگی شوید. در تمام سنین، رژیمی با کلسیم و ویتامین دی کافی بهمراه فعالیت بدنی تحمل وزن روزانه می تواند مانع مسائل بعدی شود. می توانید با پزشک خود کار کنید تا علائم هشدار یا عوامل خطر را بررسی کند. وقتی شما پیرتر باشید، شما می توانید استخوان هایتان را تست کرده و برای قوی تر شدن آنها دارو مصرف کنید.(سیارک)

 اهمیت استحکام استخوان ها

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

مکمل ها می توانند داروهای ضد افسردگی را اثربخش تر نمایند؟

در

مطالعات اخیر نشان می دهند که مکمل ها به SSRIs جهت درمان افسردگی کمک می نمایند.(سیارک)

برای چندین سال، محققین به دنبال بهترین درمان برای چندین میلیون انسان افسرده بودند.درمان؟دارو؟درمان و دارو؟ تقریبا 12 درصد زنان داروی ضد افسردگی مصرف می نمایند، و در اکثر آن ها به صورت بالینی افسردگی تشخیص داده نشده است.با مصرف سرسام آور 400 درصدی داروی ضد افسردگی از دهه 1990، محققین بیشتر نگران استفاده مناسب داروها، و همچنین نحوه ارتباط این داروها با دیگر مکمل ها، مواد غذایی و نسخه ها بوده اند.

 

(آیا شما نیاز به مکمل فیبر دارید؟پاسخ اینجاست.)مسلما شایع ترین داروی ضد افسردگی مورد استفاده مهار کننده های جذبی سروتونین یا SSRIs می باشد.این داروها معمولا اولین سطح دفاعی در برابر مسائل سلامت روانی از قبیل افسردگی و اضطراب هستند.همچنین ممکن است برای مسائلی از قبیل بی خوابی و PMS نیز تجویز بشوند.SSRIs بیشتر شبیه به آنچه که از نامش پیداست وارد عمل می شود:آن ها به محض اینکه آزاد می شوند مانع باز جذب سرتونین شده، خلق و خوی طبیعی بدن را بالا می برند.همین امر سطح سرتونین را در بدن افزایش می دهد.سرتونین بیشتر= خلق و خوی بهتر.

 

پزشکان از افرادی که SSRIs مصرف می نمایند می خواهند که در خصوص ترکیب این داروها با مکمل های گیاهی و الکل از قبیل مخمر سنت جان هوشیار باشند، زیرا ترکیب این داروها می تواند برخی عوارض منفی داشته باشد.اما، بر عکس،تحقیق دیگر نشان می دهد که برخی مکمل ها ممکن است نقش SSRIs را ارتقاء بدهند.یک مطالعه از دانشگاه ملبورن گزارش می دهد که مکمل های اسید فولیک، امگا 3، ویتامین D، و آدنوزیل متیونین در واقع اثربخشی داروهای ضد افسردگی را به حداکثر می رسانند.

 

آن ها همچنین به همان تاثیرات بالقوه از جانب کراتین، روی، ویتامین C، و تریپتوفان اشاره نمودند، اما افزودند که تحقیق بیشتری جهت تائید یک اتصال مورد نیاز است.بنابراین چرا ترکیبات خاص مکمل-دارو بسیار اثربخش هستند، در حالی که دیگر موارد در واقع بسیار خطرناک می توانند باشند؟یک نظریه در خصوص نحوه ارتباط مکمل ها با سطوح سروتونین می باشد.به عنوان مثال، SAMe، فرم ترکیبی یک ترکیب طبیعی در بدن، منجر به افزایش عملکرد سروتونین شده، مقدار بیشتری را آزاد می سازد.

 

و بسیار شبیه به SSRIs، امگا 3 به کنترل جذب سروتونین می پردازد، بدین معنی که به شما در حفظ سطوح بالاتر سروتونین در بدن کمک می نمایند.یک ایده دوم نشان می دهد که افرادی که از افسردگی رنج می برند در بدن های خود التهاب را افزایش داده اند، و از آنجایی که SAMe و امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند، می توانند علائم افسردگی را با کاهش این التهاب کاهش بدهند.(خلق و خوی در نوسان شما بیشتر مرتبط با چیزی است که شما می خورید.آیا رژیم غذایی شما را عصبانی می نماید؟)

 

علاوه بر این، مکمل سازی با اسیدهای آمینه از قبیل کراتین و تریپتوفان ممکن است به بدن شما در تولید سروتونین بیشتر کمک می نماید زیرا اسیدهای آمینه پیش ساز تمامی پروتئین هایی هستند که مواد شیمایی عصبی، از جمله سروتونین را می سازند.دلیل مشابه استدلال می نماید که ویتامین های B، C و D همچنین ممکن است به نفع افرادی باشد که از افسردگی رنج می برند، در حالی که ویتامین ها در کمک به تولید سروتونین مهم هستند.

 

در حالی که صرف نظر از خرید یک بطری اسید فولیک، امگا 3،ویتامین D، یا SAMe  تا حدودی نابهنگام است،تحقیق مرتبط با ترکیب این مکمل ها با SSRIs دلگرم کننده می باشد.قبل از آغاز هرگونه رژیم مکمل، با پزشک مشورت نمائید، در حالی که تداخلات دارویی، اثربخشی و دوز باید مدنظر قرار بگیرند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

بررسی اجمالی پوکی استخوان

در

- استخوان چیست؟

- عوامل خطر

- پیشگیری

- علائم پوکی استخوان

- راه های تشخیص پوکی استخوان

- راه های درمان پوکی استخوان

یشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

داروهایی که باعث از دست رفتن استخوان می شوند

 - بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی 

استخوان چیست؟

استخوان بافت زنده و در حال رشد است. اکثرا از کلاژن، پروتئینی که چارچوب نرمی را فراهم می آورد، و کلسیم فسفات، ماده معدنی ای که قدرت و سختی به چارجوب اضافه می کند، ساخته شده است.

این ترکیب کلاژن و کلسیم استخوان را هم انعطاف پذیر و هم قدرتمند که به نوبه خود به استخوان ها برای تحمل فشار کمک می کنند، می سازد. بیش از 99 درصد کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها وجود دارد. 1 درصد باقی مانده در خون یافت می شود.

در طول عمر یک شخص، استخوان قدیمی حذف (جذب) و استخوان جدید به اسکلت اضافه (تشکیل) می شود. در طول دوران کودکی و نوجوانی، استخوان جدید سریع تر از حذف استخوان قدیمی اضافه می شود. در نتیجه، استخوان بزرگتر، سنگین تر و متراکم تر می شود. پیشی گرفتن تشکیل استخوان از جذب تا حداکثر توده استخوانی (حداکثر تراکم استخوان و قدرت) تا حدود 30 سال می رسد. بعد از آن زمان، جذب استخوان به آهستگی شروع به پیشی گرفتن از تشکیل استخوان می کند.

برای زنان، فقدان استخوان در چند سال اول پس از یائسگی سریع تر است و در سال های پس از یائسگی نیز ادامه دارد. پوکی استخوان – که اساسا زنان را تحت تاثیر قرار می دهد ولی گاهی اوقات بر مردان نیز اثر دارد – هنگامی که جذب استخوان خیلی خیلی سریع تر اتفاق می افتد یا هنگامی که جایگزینی خیلی کندتر اتفاق می افتد، گسترش خواهد یافت. اگر شما به حجم استخوان بهینه در طول سال های استخوان سازی تان نرسید، پوکی استخوان احتمال گسترش بیشتری دارد.

عوامل خطر

برخی عوامل خطر به گسترش پوکی استخوان مربوط است و به امر محتمل توسعه این بیماری در شخص کمک می کند. بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان چندین عوامل خطر دارند ولی دیگران که این بیماری در آنان گسترش یافته هیچ عامل خطر شناخته شده ای ندارند. برخی عوامل خطر غیر قابل تغییر هستند ولی شما می توانید باقی را تغییر دهید.

عوامل خطری که نمی توانید تغییر دهید:

- جنس. شانس شما در توسعه پوکی استخوان زمانی بیشتر است که شما زن باشید. زنان بافت استخوانی کمتری دارند و سریع تر از مردان به دلیل تغییراتی که با یائسگی رخ می دهد، استخوان از دست می دهند.

- سن. هرچقد پیرتر باشید، خطر ابتلا به پوکی استخوان در شما بیشتر است. استخوان های شما با پیرشدن شما نازک تر و ضعیف تر می شود.

- اندازه بدن. زنان کوچک و با استخوان بدنی کوچک بیشتر در خطر هستند.

- نژاد. زنان قفقازی و آسیایی بیشتر در خطر هستند. زنان آفریقایی، امریکایی و اسپانیایی کمتر ولی قابل توجه تر در خطر هستند.

- سابقه خانوادگی. خطر شکستگی ممکن است بخشی مربوط به وراثت باشد. افرادی که والدینشان سابقه شکستگی دارند، نیز به نظر می رسد توده استخوان کمتری داشته باشند و ممکن است در خطر شکستگی باشند.

عوامل خطری که می توانید تغییر دهید :

- هورمون های جنسی. عدم پریودهای ماهانه غیرعادی (آمنوره)، سطح پایین استروژن (یائسگی) و سطح تستوسترون پایین در مردان می تواند باعث پوکی استخوان شود.

- بی اشتهایی عصبی. این بی نظمی در خوردن که بواسطه ترس غیر منطقی از افزایش وزن مشخص می شود، خطر شما برای ابتلا به پوکی استخوان افزایش می دهد.

- کلسیم و ویتامین دی مصرفی. یک عمر رژیم غذایی کم کلسیم و کم ویتامین دی شما را بیشتر در معرض فقدان استخوان قرار می دهد.

- مصرف دارو : استفاده طولانی مدت از برخی داروها مانند گلوکوکورتیسوئیدها و برخی از داروهای ضد تشنج می تواند منجر به از دست دادن تراکم استخوان و شکستگی شود.

- سبک زندگی. سبک زندگی بی تحرک یا استراحت طولانی مدت موجب ضعیف شدن استخوان ها می شود.

- سیگار کشیدن. سیگار کشیدن هم برای استخوان ها و هم برای قلب و شش ها بد است.

- مصرف الکل. مصرف بی رویه الکل خطر از دست دادن استخوان و شکستگی را افزایش می دهد.

- پیشگیری

شما باید برای رسیدن به اوج حجم استخوان و ادامه ساخت بافت استخوانی جدید با افزایش سن، چندین فاکتور را در نظر بگیرید.  (سیارک)

 پست های مرتبط:

استراتژی ورزشی برای پیشگیری از استئوپروز

پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان

درمان استئوپروز یا پوکی استخوان

تشخیص استئوپروز یا پوکی استخوان

استئوپروز یا پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی

علائم پوکی استخوان و راه های تشخیص

پیشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir 

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۲۷Really enjoyed the NASA skit. I must admit I am very impressed with videos on Utube. Just watched a music video by Nyee Moses that was inkiedrble....Thancs keep up the great work!!

در ادامه بخوانید...

داروهایی که باعث از دست رفتن استخوان می شوند

در

چند دارو می تواند به از دست رفتن استخوان کمک کند. برای مثال، استفاده طولانی مدت از گلوکوکورتیکوئیدها (داروهای تجویز شده برای رنج گسترده ای از بیماریها، شامل آرتروز، آسم، بیماری کرون، لوپوس و دیگر بیماری های شش، کلیه ها و کبد) می تواند منجر به از دست رفتن تراکم استخوان و شکستگی شود.

از دست رفتن استخوان همچنین می تواند از درمان طولانی مدت با برخی داروهای ضد حمله عصبی مانند فنیتوئین ها و باربیتورات ها؛ داروهای هورمون محرک جنسی رها شده (GnRH) مورد استفاده برای درمان آندومتریوزیس؛ استفاده بیش از حد از داروی ضد ترش کردن معده حاوی آلومینیوم؛ برخی درمان های سرطان و هورمون تیروئید بیش از حد ناشی می شود.

 

مهم است که در مورد استفاده از این داروها با پزشکتان مشورت کنید و دوز دارویتان را به میل خودتان متوقف نکرده و یا تغییر ندهید.تمام داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. برخی داروها و عوارض جانبی در این نشریه اشاره شده اند. برخی عوارض جانبی ممکن است شدیدتر از بقیه باشند. شما باید بسته الحاقی که همراه دارویتان است را بررسی کنید و اگر سوالی در مورد عوارض جانبی احتمالی دارید از ارائه دهنده مراقبت های سلامت یا داروساز بپرسید.  (سیارک)

- پیشگیری

- علائم پوکی استخوان

- راه های تشخیص پوکی استخوان

- راه های درمان پوکی استخوان

یشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

 - بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

پیشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

در

جلوگیری از سقوط یک نگرانی عمده برای مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان است. افتادن می تواند احتمال شکستگی استخوان لگن، مچ دست، ستون فقرات یا بخش دیگری از اسکلت را افزایش دهد. علاوه بر عوامل محیطی ذکر شده در زیر، سقوط می تواند توسط نقص بینایی یا تعادل، بیماری های مزمنی که بر عملکرد روانی یا فیزیکی تاثیر می گذارند و برخی داروها مانند آرام بخش ها و ضد افسردگی ها نیز ایجاد شود. مهم است که اشخاص مبتلا به پوکی استخوان از هرگونه تغییرات فیزیکی که تعادل یا راه رفتنشان را تحت تاثیر قرار می دهد آگاه باشند و اینکه آنها این تغییرات را با ارائه دهنده مراقبت های سلامت خود مطرح کنند.

در اینجا چند راهنمایی برای کمک به حذف عوامل محیطی منجر به افتادن وجود دارد:

خارج از منزل:

- استفاده از عصا یا واکر برای افزایش استحکام

- پوشیدن کفش های تخت پلاستیکی برای انقباض

- راه رفتن روی چمن هنگامی که پیاده رو لیز است.

- حمل نمک یا آشغال های کوچک برای پاشیدن روی پیاده روهای لغزنده

- مراقب زمین های خیلی جلا داده شده باشید که لیز می شوند و به هنگامی خیسی، خطرناک هستند.

- استفاده از پاگرد پلاستیکی یا فرش در صورت امکان.

در داخل منزل:

- خالی نگهداشتن اتاق ها از در هم و برهمی، بخصوص کف زمین

- کف زمین را صاف نه لیز نگهدارید.

- پوشیدن کفش های حفاظت کننده و پاشنه کوتاه حتی در خانه

- خودداری از راه رفتن با جوراب، ساق و یا دمپایی

- مطمئن شوید که فرشها و قالیچه ها ترمز گیر داشته باشند و یا به کف زمین چسبیده باشند.

- مطمئن شوید که راه پله ها نور کافی دارد و اینکه پله ها در هر دو طرف نرده دارند.

- میله دستگیره در دیوار حمام نزدیک وان، دوش و توالت نصب کنید.

- از یک پادری پلاستیکی در حمام یا وان استفاده کنید.

- یک چراغ قوه با باتری های نو در کنار تخت خود قرار دهید.

- اگر از چهارپایه برای رسیدن به نقاطی که دسترسی به آنها سخت است استفاده می کنید، از نوع محکم آن با دستگیره و پایه های پهن استفاده کنید.

- اضافه کردن لوازم نصب کردنی سقف به اتاق با لامپ

- در نظر گرفتن خرید یک تلفن بی سیم برای اینکه مجبور نباشید که برای پاسخ به تلفن در حال زنگ عجله کنید یا برای اینکه شما بتوانید هرموقع که افتادید برای کمک تماس بگیرید. (سیارک)

 پست های مرتبط:

استراتژی ورزشی برای پیشگیری از استئوپروز

پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان

درمان استئوپروز یا پوکی استخوان

تشخیص استئوپروز یا پوکی استخوان

استئوپروز یا پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی

علائم پوکی استخوان و راه های تشخیص

پیشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

- پیشگیری

- علائم پوکی استخوان

- راه های تشخیص پوکی استخوان

- راه های درمان پوکی استخوان

داروهایی که باعث از دست رفتن استخوان می شوند

 - بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی 

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...