افزایش باروری با این غذاها

در

در این مقاله به غذاهایی اشاره می شود که برای سلامت زنان در دوران قبل و بعد از بارداری مناسب است و تاثیر مصرف این غذاها در باروری خانم هایی که قصد دارند باردار شوند، ثابت شده است.همچنین این غذاها برای باروری آقایان تاثیر بسزایی است. 

گوجه فرنگی

این راز برهیچکس پوشیده نیست که گوجه فرنگی منبع بزرگ لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان مهم است وکمک می کند تا از شر رادیکال های آزاد بدن خلاص شویم. هنگامی که رادیکال های آزاد وجود داشته باشند، می توانند تقریبا باعث مشکل در هر مرحله از فرآیند تولید مثل زنان و مردان شوند. از آنجا که ناباروری مردان اغلب مورد خطاب نیست، مهم است که توجه داشته باشید که مطالعات اخیر نشان داده اند لیکوپن به عنوان یک ماده غذایی فوق العاده است که به زنده ماندن اسپرم کمک می کند.(سیارک)

پروتئین گیاهی


پروتئین یک ریزمغذی ضروری است، در بدن برای ساخت و تعمیر بافت ها، استخوان، غضروف، مو، پوست و خون، و همچنین تشکیل آنزیم و هورمونها مهم است. تحقیقات مطالعه سلامت پرستاران نشان داده است که پروتئین های گیاهی در محافظت در برابر ناباروری تخمک گذاری در مقایسه با پروتئین های حیوانی نقش دارد. من همبرگر گوشت گاو بدون چربی را رد نمی کنم اما قطعا برای جایگزین آنها گزینه های خوشمزه گیاهی در نظر می گیرم. 

غلات سبوس دار


غلات کامل کربوهیدرات های پیچیده دارند که به تنظیم قند خون شما کمک می کند. هنگامی که رژیم غذایی شما سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده، مانند کربوهیدرات نان سفید، غلات شیرین، و غذای شیرین باشد، پانکراس شما هورمون انسولین را برای عادی سازی سطح قند خون ترشح می کند. تحقیقات نشان داده است که غلظت بالای انسولین خون باعث افزایش ناباروری تخمک گذاری در زنان است. برای تمرکز بر روی گرفتن غلات بیشتری در رژیم غذایی من، انتخاب سریع و آسان من فلفل قرمز و اسفناج Flatbread است. این انتخاب راحتی است و چیزی است که تمام خانواده می توانند از آن لذت ببرند (بله، بسیاری از زوج ها از ناباروری ثانویه رنج می برند ، به این معنی که آنها در حال حاضر یک فرزند در خانه دارند که نیاز به تغذیه دارد). به علاوه، شما می توانید در حالی که در کربوهیدرات های پیچیده دزدکی حرکت می کنید از یک پیتزای خوشمزه لذت ببرید. واین یک سیاست برد- برد است!

شیرکامل


آیا می دانید که ترکیب یک یا دو وعده از محصولات پر چرب لبنی (شیر، ماست، و پنیر) ممکن است در برابر ناباروری تخمک گذاری محافظت کند؟ بله، یافته های مطالعه سلامت پرستاران نشان داده اند که امید بستن برای گزینه های لبنی پر چرب در زمانی که برای باردار شدن تلاش می کنید ممکن است شانس موفقیت شما را افزایش دهد. هنگامی که چربی از لبنیات حذف شود، تعادل هورمونهای جنسی که به نوبه خود بر شانس تخمک گذاری و لقاح تاثیر دارند را تغییرمی دهد. این مهم است که توجه داشته باشید که با چربی کامل کالری بیشترمی آورد، بنابراین مطمئن شوید که در یک رژیم غذایی متنوع و متعادل هستید وقتی که می خواهید به شیر کامل آن را تغییر دهید.

قارچ

علاوه برکمی سدیم، کالری، چربی (عالی برای اضافه کردن به غذاهای مبتنی بر گوشت قرمز به منظور بهبود شرایط سلامتی خود) ، قارچ همچنین مواد مغذی مهم مانند ویتامین D و سلنیوم را در خود دارد. قارچ سفید که در معرض UV قرار داده شده باشد در واقع بیش از 100 درصد میزان مصرف روزانه توصیه شده ی ویتامین D شما را تامین می کند.تحقیقات اخیر نشان ویتامین D نه تنها باعث بهبود شانس دستیابی به حاملگی برای زنان تحت لقاح آزمایشگاهی می شود ، بلکه باعث بهبود کیفیت اسپرم، غلظت تستوسترون و نتایج کلی باروری در مردان است. (سیارک)

 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات خود را در مورد اثربخشی این پست با ما به اشتراک بگذارید....

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه داروها می توانند بر بارداری تاثیرگذار باشند؟

در

اگر داروهای خاصی استفاده می کنید، احتمالا باروری شما کم خواهد شد. در این قسمت آنچه لازم هست بدانید ارائه شده است. (سیارک
اگر قصد بارداری دارید و می خواهید که دوران بارداری شما به بهترین شکل باشد. زنانی که می خواهند خانواده تشکیل دهند، باید بدانند که کدام بیماریها از راه جنسی، فیبروئید، وزن بیش از حد، و ناراحتی تیروئید می توانند بر بارداری تاثیرگذار باشند. اما آنچه برای سلامت زنان زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد، تجویز داروهایی است که بر حاملگی تاثیرگذارند. کوپرمن، مدیر مرکز غدد تناسلی می گوید: چون چرخه قاعدگی زنان به وسیله تعامل بین مغز، تخمدان و رحم است، هر نوع مشکل سلامتی که این ارتباط را قطع کند، می تواند تاثیر معکوسی بر تخمک گذاری داشته باشد و دستیابی به بارداری را برای زنان چالش برانگیز سازد.(سیارک


برخی داروها برای درمان ناراحتیهای خاص ضروری هستند و زنان را با مشکلات ناتوانی برای بارداری و احساسات خاص همچون غمگینی، انزوا، عجز و ناتوانی و عصبانیت دست به گریبان می سازد. دومار، مدیر و مجری مرکز سلامت ذهن بدن دومار و مدیر مراقبتBoston IVF و نویسنده کتاب پیدا کردن آرامش برای مادران باردار می گوید: مادرانی که مشکلات باروری دارند، سطوح مساوی از اضطراب و افسردگی افرادی را دارند که بیماری سرطان، HIV یا بیماری قلبی دارند.
زمانیکه باردار هستید و دارو مصرف می کنید، با پزشک خود مشاوره کنید. در برخی موارد، جایگزین هایی برای داروهای موثر و OTC وجود دارد. در این قسمت اطلاعاتی درباره سالم ترین بارداری وجود دارد:


داروها چگونه بر باروری تاثیر می گذارند 

طبق گفته گریفین، متخصص مرکز باروری ، سه روش عمده برای تداخل دارو با باروری وجود دارد که دو مورد از آنها مستقیما به زنان مربوط می شود. طبق گفته وی، داروها باعث تاخیر در تخمک گذاری و باروری آندومتر یا رحم می شوند (سومین روشی که داروها در آن نقش دارند، تغییراتی است که در تولی اسپرم ایجاد می کنند)
Valerie Baker, M.D.، رئیس بخش غدد تناسلی و ناباروری دانشگاه استنفور می گوید: دارو می تواند با تاثیر بر تولید هورمون محرک فولیکول (FSH) یا هورمون جسم زرد(LH) توسط غده هیپوفیز، بر توانایی تخمک گذاری زنان یا تولید اسپرم مردان تاثیرگذار باشد.
مدت اثر
وقتیکه دارو متوقف شد، بهبودی بدن مدتی زمان لازم دارد البته این دوره از دارویی به داروی دیگر متغیر است. دکتر کوپرمن می گوید: اغلب داروها خارج از سیستم می باشند اما برخی داروها با تولید نرمال تخم تداخل دارند. برای مثال، زنانی که از متوترکسات در شیمی درمانی استفاده می کنند، باید قبل از بارداری، سه ماه منتظر باشند. بعد از توقف انواع روشهای کنترل بارداری، یک یا دو ماه طول می کشد تا به باروری بهینه بازگردید.
سوال مرتبط: اگر می خواهید باردار شوید، چه زمانی باید کنترل بارداری را قطع کنید؟
ریچارد پائولسون می گوید: این مسئله خیلی محتمل است چون پوشش داخلی رحم، مدت زیادی لازم دارد تا بعد از پیشگیری از بارداری ترمیم شود. برای مثال Depo-provera ، برای تمیز شدن از سیستم بدن زمان زیادی لازم دارد، یعنی حدود 10 ماه. (سیارک

داروهای بیش از حد

پاسخ شفافی درباره داروها و بارداری وجود ندارد. دکتر بیکر می گوید: هزاران دارو وجود دارند که بر باروری تاثیرگذارند و تا کنون بررسی نشده اند.دکتر گریفین می گوید: همچنین داروهایی وجود دارند که تاکنون نسبت به باروری تست نشده اند. خوشبختانه، OTC تداخلی با باروری ندارد اما همیشه بهتر است که قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید و در موارد زیر دقت کنید:
NSAIDs (داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی). دکتر کاپرمن می گوید: طبق برخی گزارشات، NSAIDها همچون مورتین یا آدویل، اثر کمی دارند. دگر گریفین می گوید: اینها می توانند با تخمک گذاری تداخل داشته باشند بویژه در توانایی تخم جهت آزاد شدن از تخمدان.
درمان طبیعی یا گیاهی
مشکل این زمینه تحقیقی این است که هیچ داده ای درباره آنها وجود ندارد. دکتر پائولسون می گوید: داروهای گیاهی معروف، گاهی اوقات دارای موادی هستند که همچون هورمون عمل می کنند (استروژن یا پروژستین)، همچون محصولات حیوانی ساخته شده از آدرنال، بیضه یا تخمدان.
تجویز دارو
اگر هر کدام از داروهای زیر را مصرف می کنید، درباره تاثیر آنها بر بارداری خود با پزشک مشورت کنید.
داروهای روانپزشکی همچون ضدافسردگی و برخی داروهای ضدروان پریشی می توانند با تنظیم هورمونی تخمک تداخل داشته و سطوح هورمون مربوطه همچون پرولاکتین را افزایش دهند. دکتردومار می گوید: تحقیق اخیر نشان داد، زنانی که SSRI (بازدارنده جذب سروتونین انتخابی) مصرف می کنند، دارای بارداری دیرهنگام خواهند بود؛ این دارو همچنین کارایی درمان باروری را کاهش داده و به تولد زودرس و سقط جنین منجر می شود.
تجویز NSAIDS. خطرات آن همانند OTC NSAIDS می باشند.
استروئیدها. این گروه شامل استروئیدهای انابولیک و کارتیکواستروئیدها می باشد که برای درمان آسم و سل جلدی استفاده می شوند و از تستسترون ساخته شده شده اند و بر باروری تاثیرگذارند. بویژه، استروئیدها از رها شدن هورمونهای لازم برای تخمک گذاری و قاعدگی جلوگیری می کنند. (سیارک
داروهای ضد تشنج (فنی توئین، کاربامازپین و والپروات) بر باروری تاثیر می گذارند.
داروهای ضد روان پریشی همچون ریسپریدون باعث افزایش سطح هورمون پرولاکتین و عدم تخمک گذاری می شود.
داروهای تیروئید. اگر مقدار دارو تنظیم شده نباشد، سطح پرولاکتین تغییر می کند.
محصولات پوستی دارای هورمون. از محصولات دارای هورمون استروژن و پروژسترون اجتناب کنید که باعث تاخیر در تخمک گذاری می شوند.
شیمی درمانی، بویژه عوامل آلکیله کننده، می توانند برای تخمدان سمی باشند و به ناباروری دائمی منجر شوند.

درمان های جایگزین

در برخی موارد همچون آسم، تجویز دارو اجتناب ناپذیر است. دکتر دامر می گوید: اما در برخی ناراحتی ها همچون SSRI افراد می توانند به لیست جایگزین این دارو توجه کنند همچون درمان رفتار شناختی که در اغلب موارد موثر است. طب سوزنی راه حل دیگری است.
اغلب پزشکان ترجیح می دهند که زنان به هنگام بارداری، حداقل مصرف دارو را داشته باشند. دکتر دامر می گوید: ایده خوبی است که قبل از بارداری با پزشک خود در باره این مسائل صحبت کنید. و اگر رژیم لازم باشد، مشورت نمایید. (سیارک)  

مامان عزیز خانوم خونه نظرات و تجربه های خودتونو با ما به اشتراک بگذارید...

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا استرس میزان باروری زن را پایین می آورد

در

 تحقیقات جدید تایید میکند که استرس، شانس یک زن را برای بارداری پایین می آورد ، به ویژه استرسی که تقریبا در زمان تخمک گذاری رخ میدهد بر سلامت زنان تاثیر مضاعف می گذارد.


"اگر شما بیشتربرای باردار شدن تلاش می کنید اما از همیشه احساس استرس بیشتری میکنید (نزدیک زمان تخمک گذاری) ، 40 درصد کمتر احتمال بارداری در آن ماه را دارید ، " کیرا تیلر نویسنده پژوهش میگوید . او استادیار در سلامت نفوس در دانشگاه لوییس ویل مدرسه سلامت عمومی و علوم اطلاعات است .تیلور معتقد است تحقیقات تیمش اولین نگاه به استرس در بازه های زمانی متفاوت در سیکل ماهانه زنان است که تعیین میکند آیا در نقاط مختلف ، تاثیرات متفاوتی وجود دارد.در تحقیقات ، محققان 400 زن ، به سن 40 سال یا جوانتر ، را بررسی کردند . همه آنها فعال بودند و از بارداری جلوگیری نمیکردند .   (سیارک)  
تیلور میگوید: " تنها یک سوم آنها برای بارداری تلاش میکردند ، اما همه آنها تماس بدون حفاظت و بدون جلوگیری از بارداری داشتند "زنان سطح استرس خود را به صورت روزانه از یک(کمترین) تا چهار (بیشترین ) ثبت میکردند . آنها برای بیش از 20 سیکل ، یا تا وقتی بارداری صورت بگیرد این کار را کردند . به صورت میانگین ، تا هشت سیکل استرس خود را ثبت کردند .در طول زمان تحقیقات ، 139 زن باردار شدند .محققان دریافتند که 46 درصد کاهش در لقاح برای هر یک - تا بالارفتن استرس درطول زمان تخمک گذاری وجود داشت . روز 14 سیکل به عنوان زمان تخمک گذاری تخمین زده شده بود .تاثیر در بارداری حتی بعداز اینکه محققان فاکتورهای دیگر را مثل سن ، شاخص جرم بدن(اندازه گیری برپایه وزن و قد) ، استفاده از الکل و اینکه چند وقت یک بار تماس اتفاق می افتد در نظر گرفتند ، وجود داشت .محققان به زمان های دیگر در سیکل نیز توجه کردند ، اما تیلور میگوید : "ما تاثیری از استرس در لانه گزینی پیدا نکردیم." به طور کلی لانه گزینی درصورت بارداری 6 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد .در حالی که تحقیقات ارتباطی بین استرس و لقاح نشان داد ، به صورت علت و معلولی اثبات نکرد.
در یافته های دیگر ، "زنانی که باردار شدند سطوح بالاتری (از استرس) نزدیک اتمام سیکل داشتند . " تیلور گفت که میتواند به خاطر سطوح هورمون باشد ، زیرا بالا رفتن سطوح استروژن و پروژسترون منجر به تغییرات رفتاری در آن زمان میشود .دکتر تامر سینگر ، سرپرست نوزایشی و نازایی در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک گفت ، تحقیقات جدید بازه زمانی که بیشترین تاثیر را از استرس میگیرد مشخص میکند .  (سیارک)  
او گفت : " آنها توانستند زمانی که بدون استرس بودن مهم است را روشن کنند ، و این نیمه اول (سیکل) است."
تیم تیلور به اینکه چرا استرس ، لقاح را در زمان تخمک گذاری تحت تاثیر قرار میدهد توجه نکردند . اما او حدس میزند که " استرس در سیگنال بین مغز و تخمدان ها اختلال ایجاد میکند ، و شانس تخمک گذاری را کاهش میدهد."
سینگر موافق بود.او گفت وقتی زنی سطح استرس بالایی دارد ، هورمون های مخصوص تخمک گذاری میتوانند مختل شوند .این اختلال هورمونی میتواند مانع پروسه شود ، تیلور گفت ، بنابراین " این میتواند راه طبیعت باشد برای گفتن ، حالا بچه دار نشو"   (سیارک)  
سینگر پیشنهاد داد که زنان میتوانند سطح استرس را با تمرین یوگا یا مدیتیشن با آگاهی ، به همراه راه های دیگر ، کاهش دهند.تیلور میگوید تمرین معتدل ، پنج بار در هفته به مدت 30 دقیقه هم میتواند استرس را کاهش دهد . اما تمرین شدید میتواند احتمال بارداری را کاهش دهد .او همچنین پیشنهاد داد که با استفاده از صحبت درمانی و مهارت های کنترل زمان میتوان سطوح استرس را پایین آورد .
تحقیقات به تازگی در Annals of Epidemiology به صورت آنلاین چاپ شد.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

بارداری هفته 1 تا 40

در

بارداری هفته 1 تا 40

اگر به تازگی باردار شده‌اید یا تلاش می‌کنید تا باردار شوید، پرسش‌های فراوانی درباره این که انتظار چه چیزی را باید در زمان بارداری داشته باشید، مطرح می‌شود. بدن شما در بارداری چگونه تغییر می‌کند؟ در داخل بدن شما چه می‌گذرد؟ راهنمای هفته به هفته ما برای زنان و سلامت زنان است و به شما در طول نه ماه بارداری‌ کمک می‌کند تا بتوانید مادر باهوش‌تر، دلگرم‌تر و آماده‌تری باشید. هر هفته بصورت بخش دوم به بخش سوم و اطلاعاتی درباره بدن و کودک شما و نیز مشاوره مفیدی می‌دهد که می‌توانید در طول بارداری‌ از آن بهره بگیرید. با یک نگاه به داخل رحم شما شروع می‌کنیم.

 

 

هفته‌ 1 و 2 بارداری

کودک: دانستن این که لقاح دقیقاً چه زمانی رخ می‌دهد، دشوار است، بنابراین پزشکان به محاسبه تاریخ مقرر از ابتدای آخرین چرخه قاعدگی‌تان می‌پردازند. درست است (از نظر محاسبه، قبل از این که لقاح صورت بپذیرد، «باردار» محسوب می‌شوید!)
مادر: در ابتدای دوره‌تان حدود 20 تخمک، کیسه‌های پرشده از مایع را اشغال می‌کنند که فولیکول نامیده می‌شود. اگر عادت ماهانه شما معمولاً هر 28 روز است، حدود 14 روز بعد، تخمک می‌گذارید: یکی از این فولیکول‌ها یک تخمک آزاد می‌کنند و آن به لوله رحمی پایین می‌آید و در آن منتظر لقاح می‌ماند. این زمان (14 روز پس از شروع دوره شما و یک یا چند روز بیشتر) زمانی است که بیشترین باروری را دارید. اگر می‌خواهید باردار شوید، این دوره، بهترین زمان برای تلاش است. پس از لقاح تخمک، آن به رحم منتقل می‌شود.
اگر در بار اول باردار نشدید، ناامید نشوید. بسته به سن زن، یک زن هر ماه 25% شانس باردار شدن دارد. بنابراین ممکن است نیاز به تلاش دوباره داشته باشید.
نکته هفته: قبل از بارداری با پزشک زنان و زایمان خود برای تعیین خطر بیماری‌های ژنتیکی و خطرات محیطی مشورت کنید و درباره تغییر سبک زندگی برای تضمین بارداری و کودک سالم یاد بگیرید. مهم‌تر از همه، حتماً 0.4 میلی‌گرم یا 400 میکرو گرم فولیک اسید در روز مصرف کنید. ثابت شده است که مصرف فولیک اسید چند ماه قبل از بارداری به شدت معلولیت‌های عصبی و نخاعی مانند مهره شکاف را کاهش می‌دهد.

 

 

هفته 3 بارداری

کودک: تبریک! اگر تخمک شما و اسپرم شریکتان با موفقیت یکدیگر را ملاقات کرده باشند، جنین به وجود آمده است، اگرچه بسیار کوچک است (در اندازه حدود سر سوزن). البته شبیه جنین یا کودک نیست؛ تنها مجموعه‌ای از 100 سلول است که به سرعت رشد کرده و تکثیر می‌شوند. لایه بیرونی ÷سلول‌ها، جفت خواهد شد و لایه داخلی، جنین می‌گردد.
مادر: شما در این زمان هیچ تفاوتی در بدن شما حس نخواهید کرد. به خاطر داشته باشید که هنوز عادتتان را از دست نداده‌اید.
نکته هفته: نمی‌توانید منتظر نتیجه آزمایش بمانید؟ از یک آزمایش بارداری خانگی استفاده کنید. آن‌ها به اندازه آزمایش ادرار یا آزمایش خون که در آزمایشگاه انجام می‌گیرد، مطمئن هستند (و فوراً نتیجه را متوجه خواهید شد). برای اطمینان از دقت، دستورالعمل آن را به دقت بخوانید و مطمئن شوید که تمام ملزوماتی که استفاده می‌کنید، تمیز باشند.

 

 

هفته 4 بارداری

کودک: اکنون که تخمک شما بارور شده است، در سطح رویه رحمتان لانه می‌گزیند. این عمل، لانه گیری نامیده می‌شود.
مادر: شما احتمالاً این هفته منتظر پریودتان هستید و اگر پریود نشوید، ممکن است یکی از اولین نشانه‌های بارداری‌تان باشد. همچنین ممکن است متوجه لکه‌های روشن شوید چرا که جنین اولیه در رحمتان لانه گیری می‌کند. شما ممکن است هنوز هیچ تفاوتی را احساس نکنید، اما حفره آمنیوتیک که با مایع پر می‌شود، و جفت که اکسیژن و مواد مغذی لازم برای رشد کودک را فراهم می‌کنند، در رحمتان شکل می‌یابند.
نکته هفته: تلاش کنید تا غذای سالم بخورید؛ به این معنی که انواع غذاها از گروه‌های غذایی توصیه شده را انتخاب کنید و حداقل 8 لیوان 8 اونسی آب در روز بنوشید. اما واقعاً لازم نیست دو برابر غذا بخورید؛ پس از باردار شدن تنها 300 کالری بیشتر در روز نیاز دارید. همچنین اگر در ابتدا میلتان به غذا به علت تهوع صبحگاهی کاهش یافت، نگران نباشید. اگر قبلاً تغذیه خوبی داشتید، کودک شما هر آنچه نیاز دارد، جذب خواهد کرد.

 

 

پایان ماه اول بارداری

Eye: چشم
Face: صورت
Amniotic sac: کیسه آمنیوتیک
Placenta: جفت
Embryo: جنین

 

 

در درون شما چه می‌گذرد؟

تخمک بارور شده رشد می‌کند و کیسه ضد آب در اطراف آن تشکیل شده و به تدریج به مایع پر می‌شود. این کیسه، آمنیوتیک نامیده می‌شود و به رشد جنین کمک می‌کند.
جفت نیز رشد می‌کند. آن یک اندام گرد مسطح است که مواد مغذی را از شما به کودک منتقل می‌کند و پسماندهای بچه را منتقل می‌نماید.
یک صورت اولیه با دایره‌های تیره بزرگ به عنوان چشم شکل می‌یابد. دهان، فک پایین و گلو رشد می‌کنند. سلول‌های خونی شکل می‌یابند و گردش خون شروع می‌شود.
در پایان ماه اول، طول کودک شما حدوداً یک چهارم اینچ است (کوچک‌تر از یک دانه برنج).

 

 

هفته 5 بارداری

کودک: کودک شما هنوز ریز است، اما قلب، مغز، نخاع، عضلات و استخوان‌ها شروع به رشد کرده‌اند. جفت که مواد مغذی را به نوازدتان می‌رساند، و کیسه آمنیوتیک که محیط گرم و امنی را فراهم می‌کند که در آن کودک شما می‌تواند به راحتی حرکت کند، هنوز در حال شکل گیری هستند. بند ناف شکل می‌یابد و کودک شما را به جریان خون شما وصل می‌کند.
مادر: شما ممکن است اکنون به باردار شدنتان مشکوک شوید. همچنین ممکن است متوجه نشانه‌های اولیه بارداری شوید:
• حالت تهوع (که تهوع صبحگاهی نامیده می‌شود، اگرچه ممکن است در هر زمان از روز یا شب رخ دهد)
• سوزش یا دردناک شدن سینه‌ها و تیره شدن نوک سینه‌ها
• تکرر ادرار
• احساس خستگی بیش از معمول
نکته هفته: شما باید با متخصص زنان و زایمان خود به محض این که به بارداری‌تان شک کردید، ملاقات داشته باشید. شروع زودهنگام مراقبت‌های پیش از تولد و مطابقت خود با کارهایتان، یک گام بزرگ در جهت داشتن بارداری سالم و کودک سالم است.

 

 

هفته 6 بارداری

کودک: کودک شما مانند یک بچه قورباغه شکل می‌گیرد و اندازه آن حدود یک ساچمه تفنگ است. چشم‌ها و جوانه دست و پا شکل می‌گیرد. در حین اولتراسوند، پزشکتان می‌تواند ضربان قلب را بشنود. بین روزهای 17 تا 56، زمان یک دوره آسیب پذیری است، چرا که در این زمان کودک بیشترین در معرض تأثیر گرفتن از هر چیزی است که می‌تواند رشد طبیعی را تحت تأثیر قرار دهد.
مادر: ممکن است چند پوند وزن اضافه کنید. یا اگر دارای تهوع صبحگاهی هستید، ممکن است دچار کاهش وزن شوید (این کاملاً طبیعی است). ممکن است متوجه تغییراتی در بدن شما شوید: لباس‌ها از ناحیه کمر، پاها و سینه‌ها اندکی تنگ‌تر می‌شوند. از طریق آزمودن لگن، پزشکتان تغییر در اندازه رحمتان را متوجه خواهد شد.
نکته هفته: هر روز از عادت‌های خوب پیش از تولد مانند تغذیه سالم و مصرف ویتامین‌های پیش از تولد پیروی کنید. اگر قبلاً رعایت نمی‌کردید، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را ترک کنید.

 

 

هفته 7 بارداری

کودک: کودک شما در حال رشد است. جوانه‌های دست و پا ظاهر می‌شوند تا رشد کرده و دست و پا شکل بگیرد. بسیاری از اعضا به رشدشان ادامه می‌دهند: قلب، ریه‌ها، روده‌ها، آپاندیس، مغز، نخاع، بینی، دهان و چشم‌ها.
مادر: شما هنوز ظاهر یک زن باردار را ندارید، اما اکنون تغییرات بدن شما را حس می‌کنید. ممکن است هنوز تهوع صبحگاهی داشته باشید و سینه‌هایتان احتمال سوزش داشته و حساس باشند.
نکته هفته: هرگز اجازه ندهید شکمتان کاملاً خالی شود (این باعث می‌شود حالت تهوع نداشته باشید). خوراک مختصری را کنار دستتان بگذارید و به جای سه وعده غذایی، چندین وعده کوچک‌تر داشته باشید. برای جلوگیری از افت قند خون، پروتئین مصرف کنید، مثلاً به بیسکوییت کراکرتان پنیر اضافه کنید.

 

 

هفته 8 بارداری

کودک: کودک شما اکنون در ششمین هفته رشد است. این هفته‌ای مهم برای رشد است. پلک‌ها جا می‌گیرند و گوش‌ها شکل می‌یابند. انگشت‌های کوچک پرده دار کودک شما رشد می‌کند و می‌تواند حتی در رحم شما شنا کند.
مادر: حجم خون شما افزایش می‌یابد و قلبتان 50% خون بیشتری در هر دقیقه برای کودک شما پمپاژ می‌کند. نشانه‌های متداول این هفته، بدخلقی و احساس تهوع از برخی از بوها است.
نکته هفته: سوتینی بپوشید که خوب از سینه‌ها محافظت کند. محافظت خوب از سینه‌ها در طول بارداری به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر باشید و از انحنای آتی جلوگیری می‌کند. تمرینات برای سفت نگه داشتن عضلات سینه‌تان نیز مفید است.

 

 

در هفته 8 بارداری در درون شما چه می‌گذرد؟

اعضای چهره کودک شما به رشدش ادامه می‌دهد. هر کدام از گوش‌ها به صورت یک چین کوچک پوستی در اطراف سر شکل می‌یابد. جوانه‌های ریزی که در نهایت به دست و پا تبدیل می‌شود، شکل می‌گیرد. انگشت‌ها و پنجه‌ها هم چنین هستند.
لوله عصبی (مغز، نخاع و سایر بافت‌های عصبی) کاملاً شکل می‌گیرد. اندام‌های گوارشی و حس کننده شروع به رشد می‌کنند. استخوان‌ها جایگزین غضروف‌ها می‌گردند..........ادامه دارد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

بارداری هفته 1 تا 40 بخش دوم

در

قرار شد برای سلامت زنان باردار از هفته اول تا 40 ام بارداری را در هر مقاله بصورت بخش اول و بخش دوم وبخش سوم  اطلاعاتی درباره تغییرات بدن شما و رشدجنین و نیز مشاوره مفیدی بعنوان نکته هفته در باره تغذیه، ورزش و ...بصورت خلاصه و مفید بیاوریم ، تا بتوانید در طول بارداری‌ از آن بهره بگیرید، حال با یک نگاه به داخل رحم شما شروع می‌کنیم.

 

هفته 9 بارداری

کودک: کودک شما به اندازه یک بادام زمینی است. سر او بلندتر شده و گردن بیشتر رشد کرده است. در حین اولتراسوند، می‌توانید چگونگی حرکت کودک شما را ببینید، اگرچه نمی‌توانید هنوز آن را حس کنید.
مادر: رحم به رشد خود ادامه می‌دهد و می‌توانید افزایش قطر کمرتان را مشاهده کنید. با این حال، تا زمانی که خودتان این خبر خاص را به دیگران ندهید، کسی متوجه بارداری‌ نخواهد شد. با این حال شما نباید وزن بیشتری اضافه کنید، مخصوصاً اگر ناسازگاری، ویار، سوزش معده، سوء هاضمه، تهوع بارداری یا نفخ دارید.

 

نکته هفته:

برای تغذیه زنان باردار: غذاهایی که دارای کلسیم هستند، مثل پنیر، ساردین و بروکلی را خیلی زیاد مصرف کنید. کودک و خودتان به آن به شدت نیاز دارید.

 

 

هفته 10 بارداری

کودک: کودک شما هنوز کوچک است، اما نگاه می‌کند و مانند یک کودک رفتار می‌کند. بازوها و پاها بلندتر شده‌اند و از آرنج و زانو قابل خم شدن هستند.
مادر: رحم که قبلاً به اندازه مشتتان بود، اکنون به اندازه یک گریپ‌فروت است. هنوز ممکن است بارداری‌ زیاد به چشم نیاید، اما احتمالاً در لباس‌های گشادتر راحت‌تر خواهید بود.
خستگی و بدخلقی شما می‌تواند ادامه داشته باشد، اما نگران نباشید: این نشانه‌ها زیاد طول نخواهد کشید.

 

نکته هفته:

شروع به خرید سوتین‌های بارداری کنید. به زودی به یکی از آن‌ها نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید با خودتان به کودک شیر بدهید، می‌توانید پیش‌تر بروید و سوتین شیردهی هم بخرید.

 

 

هفته 11 بارداری

کودک: یک هفته با رشد زیاد دیگر. حالا وقتی پزشکتان از گوشی طبی داپلر استفاده می‌کند، می‌تواند صدای چلپ چلوپ تند ضربان قلب را بشنود. اندام‌های تناسلی کودک شما رشد می‌کند، اما جنسیت آن هنوز از طریق اولتراسوند قابل تشخیص نیست.
مادر: هورمون‌های بارداری اثرات خوب و بدشان را نشان می‌دهند. ممکن است متوجه شوید که موها و ناخن‌های دست و پایتان سریع‌تر رشد می‌کنند. اما احتمالاً متوجه چرب شدن پوست و آکنه خواهید شد.

 

نکته هفته:

از دندان‌پزشک وقت بگیرید. حداقل یکبار در این نه ماه دندان‌پزشکتان را ملاقات کنید. هر روز مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید و ویتامین‌های پیش از تولد حاوی کلسیم را مصرف کنید تا دندان‌هایتان قوی بماند. ممکن است لثه‌هایتان به علت ترشح هورمون‌های بارداری و افزایش حجم خون، بیشتر خونریزی داشته باشد. اگر چنین است، از مسواک نرم استفاده کنید.

 

 

هفته 12 بارداری

کودک: تمام اعضای کودک شما، از جوانه دندان گرفته تا ناخن‌های پا در حال رشد است. کودک شما به رشد خود ادامه خواهد داد و در مابقی دوران بارداری، بزرگتر و قوی‌تر خواهد شد. در پایان این هفته، احتمال سقط جنین به شدت کاهش می‌یابد.
مادر: در چند هفته بعد، احساس انرژی بیشتری خواهید کرد. اکنون به طور معمول باید 1.5 تا 5 پوند وزن اضافه کرده باشید. پدر کودک نیز ممکن است نشانه‌های بارداری را تجربه کرده باشد که به «زائو نمایی پدر» یا «حاملگی دلسوز» در طول سومین ماه و زایمان معروف است و نشانه‌های آن حالت تهوع، درد شکمی، تغییرات در اشتها و اضافه وزن است.

 

نکته هفته:

سعی کنید تا درباره افزایش سایز هیجان زده نشوید. اغلب زنان در طول بارداری دچار افزایش اندازه در سینه‌ها، شکم، ران یا کپل می‌شوند. آن‌ها کلاً از بین نخواهد رفت، بلکه کم‌کم پس از بارداری‌ محو خواهند شد. برخلاف ادعاهای سازندگان، کرم‌ها و روغن‌ها باعث کوچک شدن آن نمی‌شود. میزان نمایان شدن آن به کشش طبیعی پوستتان بستگی دارد.

 

 

در درون شما چه می‌گذرد؟

در پایان ماه سوم، کودک شما کاملاً شکل یافته است و بازوها، دست‌ها، انگشت‌ها، پاها و پنجه‌ها تشکیل شده‌اند. دست‌های کوچک او قابلیت باز و بسته شدن را دارد. ناخن‌های دست و پا شروع به رشد کرده‌اند و گوش‌های خارجی تشکیل می‌شود. دندان‌ها شروع به شکل گیری می‌کند. اندام‌های تناسلی کودک شما نیز رشد می‌کند اما تشخیص جنسیت بچه با اولتراسوند غیرممکن است. سیستم‌های گردش خون و ادرار کار می‌کنند و کبد به تولید صفرا می‌پردازد.

 

 

هفته 13 بارداری

کودک: کودک شما به سرعت در حال رشد است! چشم‌ها شکل می‌گیرند، قوزک پا و مچ‌ها تشکیل یافته‌اند و اگر چه سرد هنوز از نظر تناسب، بزرگ است، بقیه بدن در حال رشد برای جبران عقب ماندگی است.
مادر: رحم خیلی رشد کرده است. اکنون دیگر لگن شما را پر کرده و شروع به رشد به سمت شکم کرده است. آن احتمالاً شبیه یک توپ گرد نرم است. اگر به علت تهوع صبحگاهی هنوز وزنتان زیاد نشده است، از الان به بعد وزن اضافه کرده و حس بهتری خواهید داشت.

 

نکته هفته:

به شریکتان پیشنهاد بدهید تا با شما برای چک آپ مراجعه کند. آن‌ها احتمالاً دوست دارند تا ضربان قلب بچه را بشنوند.

 

 

هفته 14 بارداری

کودک: گوش‌های کودک شما از گردن به اطراف سر منتقل می‌شوند و گردن بلندتر شده و چانه برجسته‌تر می‌شود. اعضای صورت و اثر انگشت منحصر به فرد تشکیل شده‌اند. کودک شما شروع به پاسخگویی به تحریک خارجی می‌کند. اگر شکمتان با انگشت ضربه‌ای وارد شود، بچه لول خواهد خورد.
مادر: اکنون احتمالاً لباس‌های بارداری‌ را می‌پوشید. پوست شما و عضلاتتان شروع به کشیده شدن می‌کند تا مناسب بچه در حال رشد شما باشد. احتمالاً دچار یبوست می‌شوید، چرا که هورمون‌های بارداری شکم را شل می‌کنند.

 

نکته هفته:

سعی کنید با تمرینات آرام، نوشیدن مایعات فراوان و خوردن میوه‌ها و سبزیجات فراوان یبوستتان را رفع کنید.

 

 

هفته 15 بارداری

کودک: بدن کودک شما با موی بسیار ظریفی پوشیده می‌شود که کرک جنینی نام دارد و معمولاً در هنگام تولد می‌ریزد. پلک‌ها و موهای سر شروع به رشد می‌کنند، استخوان‌ها محکم‌تر می‌شوند و کودک می‌تواند حتی انگشت خود را بمکد.
مادر: احتمالاً رحم حدود 3 تا 4 اینچ پایین‌تر از نافتان قابل حس کردن باشد. در پنج هفته بعدی، احتمالاً توصیه شود یک آزمایش خون بدهید که غربالگری نشانگر چهارگانه برای کمک به غربال سندرم داون نام دارد. همچنین ممکن است توصیه شود آمنیوسنتز انجام دهید که نمونه کوچکی از مایع آمنیوتیک برداشته شده را مورد آزمایش قرار می‌دهد. این مایع با سوزن به کمک اولتراسوند بین هفته‌های 15 تا 18 برداشته می‌شود. می‌توانید با پزشکتان در مورد این که کدام آزمایش‌های پیش از تولد را می‌خواهید انجام دهید، صحبت کنید.

 

نکته هفته:

شروع کنید یاد بگیرید تا به پهلوی چپ بخوابید (گردش خون شما در این حالت راحت‌تر است). می‌توانید پشتتان و بین پاهایتان بالش بگذارید. برخی بالش‌های بارداری از کل بدنتان حمایت می‌کنند.

 

 

هفته 16 بارداری

کودک: می‌توانید ضربان قلب کودک را در اتاق پزشک بشنوید. موی لطیف، کرک جنینی، می‌تواند روی سرتان رشد کند. بازوها و پاها حرکت می‌کنند و سیستم عصبی کار می‌کند.
مادر: در چند هفته آتی، می‌توانید حرکت بچه‌تان را احساس کنید که «روح بخشیدن» نامیده می‌شود. آن اغلب مثل یک حباب گاز یا لرزش آرام است. از آن جا که مرتباً اتفاق می‌افتد، خواهید فهمید که حرکت بچه شما است. بدنتان به طرق مختلف در حال تغییر است. افزایش حجم خون برای پشتیبانی از رشد کودک در حال رشدتان می‌تواند باعث خون دماغ شدن شود و متوجه خواهید شد که رگ‌های پایتان واضح‌تر می‌شود. خبر خوب این که از آن جا که رحم تغییر جا می‌دهد، دیگر لازم نیست به دفعات زیاد ادرار کنید.

 

نکته هفته:

اگر رگ‌های پاهایتان متورم شد، می‌توانید جوراب ساپورت بپوشید، وقتی توانستید پاهایتان را بالا بگیرید و تمرین کنید تا جریان خونتان بهبود یابد.

 

 

درهفته 16 بارداری درون شما چه می‌گذرد؟

انگشت‌ها و پنجه‌های کودک شما کاملاً برجسته شده است؛ پلک‌ها، ابروها، مژه‌ها، ناخن‌ها و موهای او شکل می‌گیرد. دندان‌ها و استخوان‌ها سنگین‌تر می‌شوند. کودک شما می‌تواند حتی انگشت شصت خود را بمکد، خمیازه بکشد و به بدنش کش و قوس بدهد.
اندام‌های تناسلی کودک اکنون کاملاً شکل یافته است و مراقب بهداشت شما می‌تواند با استفاده از اولتراسوند مشخص کند که کودک شما پسر است یا دختر. با این حال شما مجبور نیستید جنسیت بچه را بدانید. (به خودتان بستگی دارد).

نظرات

در ادامه بخوانید...

بارداری هفته 1 تا 40 بخش سوم

در

برای سلامت زنان باردار قرار شد طول دوره بارداری را از هفته 1 تا 40 بصورت کوتاه و خلاصه وار در پست های ادامه دار بیاوریم بخش اول و بخش دوم در هر هفته شاهد تغییرات مادر و جنین هستیم و در آخر هر هفته نکته هفته را از دیدگاه متخصص زنان می آوریم تا مادران باردار به این نکات توجه کنند.

 

هفته 17 بارداری

کودک: وزن کودک شما اکنون نسبت به دو هفته پیش، دو برابر شده است. چربی‌ها شروع به تشکیل شدن کرده‌اند که به تولید گرما و متابولیسم کودک شما کمک می‌کند. ریه‌ها مایع آمنیوتیک را بیرون می‌دهند و سیستم‌های گردش خون و ادرار کار می‌کنند. موی روی سر، ابروها و مژگان پرپشت‌تر می‌شود.
مادر: اکنون با اضافه شدن 5 تا 10 پوند به وزنتان، بیشتر باردار نشان می‌دهید. همچنین ممکن است متوجه شوید که اشتهایتان بیشتر شده است.

نکته هفته:

برای جلوگیری از احساس سرگیجه یا ضعف، به آرامی موقعیتتان را تغییر دهید، مخصوصاً زمانی که از حالت درازکش به نشسته یا از حالت نشسته به ایستاده تغییر وضعیت می‌دهید. اگر احساس سرگیجه داشتید، بنشینید و سرتان را پایین‌تر بیاورید یا چند لحظه دراز بکشید.

 

 

هفته 18 بارداری

کودک: شتاب رشد سریع کودک شما کند می‌شود اما واکنش‌ها به صورت لگد زدن می‌شود. کودک می‌تواند خمیازه بکشد، به بدنش کش بدهد و قیافه بگیرد و حتی اخم کند. جوانه‌های چشایی شروع به رشد می‌کنند و کودک می‌تواند تلخ و شیرین را تشخیص دهد. کودک می‌تواند در صورتی که لب‌هایش لمس شود، بمکد و ببلعد و حتی سکسکه کند. شبکیه‌ها به نور حساس شده‌اند، بنابراین اگر یک نور روشن روی شکمتان بتابد، کودک احتمالاً حرکت می‌کند تا چشم‌هایش را ببندد.


مادر: رحم شما که به اندازه یک طالبی شده است، می‌تواند احتمالاً زیر ناف شما احساس شود. اکنون حرکت کودک را به احتمال زیاد حس می‌کنید. یک اولتراسوند وسط بارداری می‌تواند از الان تا هفته 22 انجام شود تا رشد و نمو کودک مورد ارزیابی قرار گرفته و تاریخ مقرر برای زایمان مشخص شود. اگر کودک در موقعیت مناسب باشد، اولتراسوند می‌تواند نشان دهد که آن پسر است یا دختر. قلب شما باید 40% تا 50% بیشتر کار کند تا بارداری‌تان را تأمین نماید.

نکته هفته:

شریک شما می‌تواند با شما برای اولتراسوند بیاید؟ این شانس را دارید که کودک شما را برای اولین بار با یکدیگر ببینید.

 

 

هفته 19 بارداری

کودک: پوست کودک شما رشد کرده و شفاف می‌شود و به علت رگ‌های خونی نمایان در آن، به رنگ قرمز دیده می‌شود. یک روکش سفید کرمی محافظ، که ورنیکس نامیده می‌شود، روی پوست کودک شروع به رشد می‌کند.
مادر: هر چه کودک شما به رشد خود ادامه می‌دهد، شما با دردهای میان بارداری (دردهای پایین شکم، سرگیجه، سوزش، یبوست، گرفتگی عضلات پا، تورم خفیف قوزک و خود پاها و درد کمر) مواجه می‌شوید. گشاد شدن رگ‌های خونی می‌تواند موجب به وجود آمدن لکه‌های ریز موقتی قرمز رنگ (با نام خال عنکبوتی) روی صورت، شانه‌ها و بازوهایتان شود.

نکته هفته:

مواظب خودتان باشید! سعی کنید خودتان را زیاد خسته نکنید، چون کودک شما به سرعت رشد می‌کند.

 

 

هفته 20 بارداری

کودک: کودک شما می‌تواند از الان صداها را بشنود (صدای شما، ضربان قلبتان و صدای شکمتان و نیز صداهای خارج از بدن شما). اگر صدای بلندی در نزدیکی شما ایجاد شود، کودک گوش‌هایش را با دست‌هایش می‌پوشاند و حتی ممکن است وحشت زده شود . همچنین اغلب حرکت می‌کند (پیچ و تاب می‌خورد، می‌گردد، لول می‌خورد، مشت و لگد می‌زند.)
مادر: تبریک! اکنون نزدیک وسط بارداری‌تان هستید. رحم شما در نزدیکی ناف شما است. دور کمرتان اندکی بیشتر به نظر می‌آید.
عفونت مثانه محتمل است، چرا که عضلات خاصی در مجرای ادراری شل می‌شوند. تنفستان عمیق‌تر خواهد شد و ممکن است بیشتر از معمول عرق کنید چون تیروئید شما فعال‌تر شده است.

نکته هفته:

کمردرد؟ به طرز قرار گرفتن خودتان دقت کنید. روی یک چهارپایه بنشینید یا از صندلی ارگونومیک استفاده کنید، از ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید، با یک بالش کوچک قرار گرفته در اطراف کمرتان بخوابید و اشیا را به جای کمرتان با پاهایتان بردارید.
در درون شما چه می‌گذرد؟
موی سر کودک شما شروع به رشد می‌کند و کرک جنینی که موی لطیفی است، شانه‌ها، کمر و گیجگاه او را می‌پوشاند. این مو از کودک شما محافظت می‌کند و معمولاً در پایان هفته اول زندگی کودک می‌ریزد.

 

20 هفتگی

پوست کودک شما با روکش متمایل به سفید با نام ورنیکس پوشیده می‌شود. این ماده «پنیری مانند» از پوست کودک شما در برابر قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل مایع آمنیوتیک جلوگیری می‌کند و دقیقاً قبل از تولد می‌ریزد.
شما دیگر حرکت بچه را حس خواهید کرد، چرا که عضلات او رشد می‌کند و دارد آن‌ها را تمرین می‌کند. این حرکت، «روح بخشیدن» نام دارد.

 

 

هفته 21 بارداری

کودک: کودک شما به طور پیوسته چربی جمع می‌کند تا گرم بماند. نرخ رشد کمتر می‌شود، اما اندام‌های آن هنوز رشد می‌کنند. غده‌های چربی کودک شما یک روکش روغنی ایجاد می‌کنند که ورنیکس نام دارد و پوست را در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند. جوانه‌های دندان‌های دائمی شروع به تشکیل می‌کنند.
مادر: شما شروع به جلوه می‌کنید! رحم شما شروع به گسترش تا ناف شما می‌کند. احتمالاً تا کنون 10 تا 14 پوند وزن اضافه کرده‌اید.

نکته هفته:

اگر علاقه‌مند به کلاس‌های زایمان هستید، الان وقت خوبی برای جستجوی آن است.

 

 

هفته 22 بارداری

کودک: عضلات کودک شما هر هفته قوی‌تر می‌شوند و پلک‌ها و ابروها رشد می‌کنند. کودک شما خیلی حرکت می‌کند و به صدا، ریتم و ملودی شما پاسخ می‌دهد. اگر آواز بخوانید و با کودک شما صحبت کنید، این صداها بعداً نوزادتان را آرام خواهد کرد.
مادر: رحم شما هنوز رشد می‌کند و احتمالاً حس خوبی دارید (دیگر از تهوع صبحگاهی خبری نیست). هرچند ممکن است هنوز گرفتگی دست و پا و تورم پا و قوزک پا داشته باشید.

نکته هفته:

برای جلوگیری از گرفتگی، کلسیم و پتاسیم بیشتری مصرف کنید. قبل از خواب یک لیوان شیر یا وعده مختصر غذاهای غنی از پتاسیم مانند گریپ‌فروت، پرتقال و موز مصرف کنید. اگر گرفتگی پا دارید، سعی کنید پنجه‌های پا را به سمت صورتتان خم کنید و پاهایتان را صاف نگه دارید.

 

 

هفته 23 بارداری

کودک: پوست کودک شما هنوز چین دار است، چون کودک شما هنوز باید وزن اضافه کند. موی لطیف موسوم به کرک جنینی روی بدن گاهی اوقات تیره‌تر می‌شود.
مادر: احتمالاً حدود 12 تا 15 پوند وزن اضافه کرده‌اید. در طول بارداری ممکن است متوجه افزایش ترشحات واژنی شوید که معمولاً شفاف تا متمایل به زرد با بوی خفیف هستند. اگر رنگ یا بوی آن تغییر شدیدی پیدا کرد، به مراقب بهداشت خود مراجعه کنید تا احتمال عفونت بررسی شود. آیا بخشی از کمرتان درد می‌کند؟ دراز کشیدن، ماساژ و گذاشتن یک پد گرم کننده یا بطری آب داغ در آن ناحیه می‌تواند کمک کند.

نکته هفته:

پوستتان کش می‌آید، می‌تواند خشک و دردناک شود. مرطوب نگه داشتن آن با لوسیون ها و کرم‌ها می‌تواند سودمند باشد.

 

 

هفته 24 بارداری

کودک: کودک شما شروع به تولید سلول‌های سفید خون می‌کند که به او در مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند و می‌تواند لمس و صدای شما واکنش نشان دهد. اگر هنوز سکسکه کودک شما را حس نکرده‌اید، الان می‌توانید آن را حس کنید.
مادر: انتظار داشته باشید که این ماه هر هفته یک پوند وزن اضافه کنید. مراقب بهداشت شما می‌تواند دیابت بارداری شما را بین این هفته و هفته 28 مورد آزمایش قرار دهد.

نکته هفته:

شریک زندگی شما می‌تواند ضربان قلب نوزاد را با گذاشتن یک گوش بر روی شکمتان بشنود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

بارداری هفته 1 تا 40 بخش چهارم

در

برای سلامت زنان باردار قرار شد طول دوره بارداری را از هفته 1 تا 40 بصورت کوتاه و خلاصه وار در پست های ادامه دار بیاوریم در بخش های قبلی به اختصار بارداری هفته 1 تا 40 بخش اول  و  بارداری هفته 1 تا 40 بخش دوم و بارداری هفته 1 تا 40 بخش سوم را در هر هفته شاهد تغییرات مادر و جنین بودیم و در آخر هر هفته نکته هفته را از دیدگاه متخصص زنان آوردیم، تا مادران باردار به این نکات توجه کنند.

 

هفته 25 بارداری

کودک: پوست کودک شما اکنون به جای شفاف شدن، مات می‌شود. بدن کودک هنوز با چین احاطه شده است چون باید در داخل پوستش رشد کند. ضربان قلب می‌تواند از طریق یک گوشی طبی یا بسته به موقعیت بدن با قرار دادن گوش روی ناف شنیده شود.

مادر: برخلاف رشد رحم شما به سمت بالا، ممکن است در اطراف شکم نیز بزرگتر شود. ممکن است دچار هموروئید شوید که ناشی از افزایش جریان خون، یبوست، سوء هاضمه و سوزش است.

نکته هفته:

برای رفع هموروئید، یک بسته یخ یا نارون کوهی استفاده کنید یا از تشتک مخصوص هموروئید استفاده کنید. شیاف‌های بدون نسخه پزشک و/یا دستمال‌های طبی نیز می‌توانند کمک کنند. از ملین‌ها یا روغن‌های معدنی استفاده نکنید.

در درون شما چه می‌گذرد؟

در پایان ماه ششم، اثر انگشت و پنجه دیده می‌شود. پلک‌ها شروع به جدا شدن می‌کنند و چشم باز می‌شود.

 

ماه ششم بارداری

کودک شما ممکن است به صداها با حرکت کردن یا افزایش ضربان قلب واکنش نشان دهد و سکسکه کودک را می‌توانید حس کنید.

 

هفته 26 بارداری

کودک: شنوایی کودک شما کاملاً رشد کرده است. وقتی کودک به صداها واکنش نشان می‌دهد، ضربان قلبش افزایش می‌یابد. کودک شما به صورت ریتم دار با موسیقی می‌رقصد. ریه‌ها هنوز در حال رشد هستند، اما کامل نشده‌اند. الگوهای امواج مغزی کودک شما مانند یک نوزاد است که پس از 9 ماه به دنیا آمده است. او دارای الگوی خواب و بیداری است.

مادر: حرکات پیوسته کودک باید دلگرم کننده باشد. شما اکنون هر هفته یک پوند وزن اضافه می‌کنید. ممکن است به مرور رشد کودک شما و فشار آوردن به قفسه سینه، درد دنده‌هایتان را تجربه کنید. این فشار می‌تواند موجب سوء هاضمه و سوزش معده شود. ممکن است هر چه عضلات رحم شما کشیده می‌شود، در اطراف شکم دردهای بخیه مانند را تجربه کنید.

نکته هفته:

اگر برای بازگشت به کارتان برنامه ریزی می‌کنید، می‌توانید به مراکز مراقبت از کودک در منطقه‌تان مراجعه کنید. پرستار بچه حدود 250 تا 600 دلار در هفته هزینه دارد، مراقبت گروهی روزانه از 125 تا 200 دلار در هفته و مراقبت روزانه در خانه از 75 تا 125 دلار در هفته هزینه دارد. درباره انواع روش‌های مراقبت از کودک، ذهن باز داشته باشید.

 

هفته 27 بارداری

کودک: دست‌های کودک شما فعال هستند. مکیدن انگشت شصت، بچه را آرام می‌کند و عضلات فک و چانه تقویت می‌شوند. کودک شما حالا می‌تواند گریه کند.

مادر: می‌توانید نشانه‌های کشیده شدن را به مرور زمان که رحم گسترش می‌یابد، ببینید. اغلب زنان تا این موقع حدود 16 تا 22 پوند اضافه می‌کنند. تعادل و تحرک شما نیز می‌تواند با بزرگتر شدن شما، تغییر یابد.

نکته هفته:

در طول سه ماهه آخر، باید با پزشک یا مامای خود درباره زایمان صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند درباره علائم به شما اطلاعات بدهند تا نوع زایمان و میزان انقباضات قبل از مراجعه به بیمارستان یا زایشگاه مشخص شود. همچنین این زمان، زمان خوبی برای صحبت با پزشکان اطفال و تهیه تدارکات دیگر مانند پیش ثبت نام در مکانی که می‌خواهید زایمان کنید و برنامه زایمان است. اگر برنامه برای زایمان داشته باشید می‌توانید این را که زایمان چگونه خواهد بود، خیال‌بافی کنید. این برنامه باید به صورت برنامه زایمان در دفتر گزارش حال بیمار ثبت شده یا به آن ضمیمه شود.

 

هفته 28 بارداری

کودک: اندازه کودک شما از فرق سر تا کپل، حدود 10 اینچ و طول کل بدنش حدود 15.75 اینچ از سر تا پا است و وزن آن حدود 2.4 پوند است. امواج مغزی نشان دهنده خواب با حرکت سریع چشم (REM) است که به این معنی است که کودک شما می‌تواند خواب ببیند. پلک‌ها باز می‌شوند. شاخه‌های ریه‌ها رشد می‌کنند.

مادر: رحم شما کاملاً تا بالای ناف گسترش پیدا کرده است. هر چه در این ماه کودک بزرگتر و قوی‌تر می‌شود، ممکن است گرفتگی پا و تورم متوسط قوزک و پا، دشواری در به خواب رفتن، کوتاه شدن تنفس، دردهای پایین شکم، بدترکیب شدن یا انقباضات پراکنده Braxton Hicks (سفت شدن و شل شدن رحم، مانند تمرین عمل زایمان) است. هرچه مثانه‌تان به فشار آوردن بر رحم ادامه می‌دهد، ممکن است دوباره به دفعات بیشتری ادرار کنید.

نکته هفته:

حتی اگر شریک شما برای بودن با شما در اتاق زایمان برنامه ریزی می‌کند، می‌توانید یک doula (دستیار تخصصی زایمان که از مادر و شریکش پشتیبانی غیرپزشکی می‌کند) استخدام کنید. مطالعات نشان می‌دهد که doulaها می‌توانند فشار وارده به زن در زایمان را کاهش داده و احتمال نیاز به مسکن، یا عمل سزارین را کاهش دهند.

 

هفته 29 بارداری

کودک: چشم‌های کودک شما تقریباً همواره آبی است و می‌تواند بین نور خورشید یا نور مصنوعی گذرنده از دیواره رحم تمایز قائل شود. هر چه شرایط در شکم منقبض‌تر می‌شود، کودک شما حرکات آکروباتیک کمتری انجام می‌دهد، اما هنوز خیلی لگد می‌زند و به بدنش کش می‌دهد.

مادر: شما احتمالاً 19 تا 25 پوند وزن اضافه کرده‌اید. شما هنوز وقت دارید، بنابراین ممکن است بخواهید علائم زایمان زودرس، شامل گرفتگی‌های مانند قاعدگی یا درد در ناحیه پایین کمر، چکیدن مایع آمنیوتیک، یا ترشحات آب مانند متمایل به صورتی یا قهوه‌ای که گاهی اوقات به دنبال آن یک ماده لزج ژلاتینی غلیظ می‌آید. اگر چنین باشد، باید هر چه سریع‌تر با مراقب بهداشتتان صحبت کنید (گاهی اوقات می‌توان با استراحت مطلق، درمان یا احتمالاً بستری از زایمان جلوگیری کرد).

نکته هفته:

فشار خونتان معمولاً اندکی در هفتمین ماه افزایش می‌یابد. اگر سردرد شدید، تاری دید، تورم شدید دست‌ها، پاها یا قوزک پا داشته باشید، یا خیلی وزن اضافه کرده باشید، به مراقب بهداشتتان بگویید. این نشانه‌ها می‌تواند علامت شروع پره‌اکلامپسی باشد. یک وضعیت خطرناک که با فشار خون بالا و مقدار پروتئین زیاد در ادرار در طول بارداری مشخص می‌شود.

 

هفته 30 بارداری

کودک: قد کودتان حدود 17 اینچ از سر تا پا و وزنش حدود 3 پوند است. کودک چاق‌تر می‌شود و شروع به کنترل دمای بدن خود می‌کند. ابروها و مژه‌ها کاملاً رشد کرده‌اند و موی سر ضخیم‌تر می‌شود. تناسب سر و بدن اکنون مثل یک نوزاد است. دست‌ها اکنون کاملاً شکل یافته‌اند و ناخن‌ها در حال رشد هستند.

مادر: رحم شما حدود 4 اینچ بالاتر از ناف است و شاید باورش سخت باشد که هنوز حدود 10 هفته باقی است و در این مدت کودک به قفسه سینه‌تان فشار خواهد آورد. ممکن است در لگن یا شکم خود احساس ناراحتی کنید. احتمالاً هر هفته یک پوند وزن اضافه خواهید کرد.

نکته هفته:

غشاهای حول کودک که حاوی مایع آمنیوتیک است، کیسه آب نامیده می‌شوند. آن‌ها معمولاً تا زمان فرا رسیدن زایمان پاره نخواهند شد، اما اگر زودتر از موعد پاره شدند، احتمال عفونت زیاد است، بنابراین با مراقب بهداشت خود تماس بگیرید.

 

در درون شما چه می‌گذرد؟

کودک شما دائماً تغییر مکان می‌دهد و به تحریک، از جمله صدا، درد و نور پاسخ می‌دهد. در پایان ماه هفتم، چربی‌ها روی کودک شما انباشته شود.

 

ماه هفتم بارداری

مایع آمنیوتیک شروع به کاهش می‌کند.

 

هفته 31 بارداری

کودک: کودک شما می‌تواند صداهای متفاوت از جمله صداهای آشنا و موسیقی را تشخیص دهد.

مادر: رحم شما اکنون بخش بزرگی از شکم را پر می‌کند و احتمالاً 21 تا 27 پوند وزن اضافه می‌کنید. شما احتمالاً انتظار زایمان را می‌کشید (خیلی طول نخواهد کشید).

نکته هفته:

تمرینات تنفس و ریلکس کردن را انجام دهید.

 

هفته 32بارداری

کودک: کودک شما حدود 18.9 اینچ قد از سر تا پا و وزنی حدود 4 پوند دارد. کودک تقریباً تمام فضای رحم شما را پر کرده است، اما هنوز فضای کافی برای پشتک زدن را دارد. یک لایه چربی زیر پوست کودک شما در حال شکل گیری است. کودک سعی می‌کنید باز کردن چشم‌ها و تنفس را تمرین کند.

مادر: شما احتمالاً هر دو هفته یکبار پزشک را تا ماه آخر می‌بینید. ماه آخر باید هر هفته پزشک را ملاقات کنید. کمردرد و گرفتگی پایتان احتمالاً ادامه دارد. ممکن است متوجه خروج مایع متمایل به زرد رنگ با نام شیرماک از سینه‌هایتان شوید (این مایع قبل از تولید شیر خارج می‌شود).

نکته هفته:

ممکن است در یک مرحله از بارداری حمل متفاوتی با دیگران داشته باشید. وزن بیشتر یا کمتر، بزرگتر یا کوچک‌تر، عریض‌تر یا جمع و جورتر بودن به اندازه و موقعیت کودک، جنسیت کودک و میزان اضافه وزن شما بستگی دارد. برای راحتی بیشتر، مایعات فراوان بخورید، پاها را در هنگام نشستن بالا بگیرید، به سمت چپ دراز بکشید و جوراب‌های ساپورت بپوشید.

نظرات

در ادامه بخوانید...