بارداری هفته 1 تا 40 بخش دوم

قرار شد برای سلامت زنان باردار از هفته اول تا 40 ام بارداری را در هر مقاله بصورت بخش اول و بخش دوم وبخش سوم  اطلاعاتی درباره تغییرات بدن شما و رشدجنین و نیز مشاوره مفیدی بعنوان نکته هفته در باره تغذیه، ورزش و ...بصورت خلاصه و مفید بیاوریم ، تا بتوانید در طول بارداری‌ از آن بهره بگیرید، حال با یک نگاه به داخل رحم شما شروع می‌کنیم.

 

هفته 9 بارداری

کودک: کودک شما به اندازه یک بادام زمینی است. سر او بلندتر شده و گردن بیشتر رشد کرده است. در حین اولتراسوند، می‌توانید چگونگی حرکت کودک شما را ببینید، اگرچه نمی‌توانید هنوز آن را حس کنید.
مادر: رحم به رشد خود ادامه می‌دهد و می‌توانید افزایش قطر کمرتان را مشاهده کنید. با این حال، تا زمانی که خودتان این خبر خاص را به دیگران ندهید، کسی متوجه بارداری‌ نخواهد شد. با این حال شما نباید وزن بیشتری اضافه کنید، مخصوصاً اگر ناسازگاری، ویار، سوزش معده، سوء هاضمه، تهوع بارداری یا نفخ دارید.

 

نکته هفته:

برای تغذیه زنان باردار: غذاهایی که دارای کلسیم هستند، مثل پنیر، ساردین و بروکلی را خیلی زیاد مصرف کنید. کودک و خودتان به آن به شدت نیاز دارید.

 

 

هفته 10 بارداری

کودک: کودک شما هنوز کوچک است، اما نگاه می‌کند و مانند یک کودک رفتار می‌کند. بازوها و پاها بلندتر شده‌اند و از آرنج و زانو قابل خم شدن هستند.
مادر: رحم که قبلاً به اندازه مشتتان بود، اکنون به اندازه یک گریپ‌فروت است. هنوز ممکن است بارداری‌ زیاد به چشم نیاید، اما احتمالاً در لباس‌های گشادتر راحت‌تر خواهید بود.
خستگی و بدخلقی شما می‌تواند ادامه داشته باشد، اما نگران نباشید: این نشانه‌ها زیاد طول نخواهد کشید.

 

نکته هفته:

شروع به خرید سوتین‌های بارداری کنید. به زودی به یکی از آن‌ها نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید با خودتان به کودک شیر بدهید، می‌توانید پیش‌تر بروید و سوتین شیردهی هم بخرید.

 

 

هفته 11 بارداری

کودک: یک هفته با رشد زیاد دیگر. حالا وقتی پزشکتان از گوشی طبی داپلر استفاده می‌کند، می‌تواند صدای چلپ چلوپ تند ضربان قلب را بشنود. اندام‌های تناسلی کودک شما رشد می‌کند، اما جنسیت آن هنوز از طریق اولتراسوند قابل تشخیص نیست.
مادر: هورمون‌های بارداری اثرات خوب و بدشان را نشان می‌دهند. ممکن است متوجه شوید که موها و ناخن‌های دست و پایتان سریع‌تر رشد می‌کنند. اما احتمالاً متوجه چرب شدن پوست و آکنه خواهید شد.

 

نکته هفته:

از دندان‌پزشک وقت بگیرید. حداقل یکبار در این نه ماه دندان‌پزشکتان را ملاقات کنید. هر روز مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید و ویتامین‌های پیش از تولد حاوی کلسیم را مصرف کنید تا دندان‌هایتان قوی بماند. ممکن است لثه‌هایتان به علت ترشح هورمون‌های بارداری و افزایش حجم خون، بیشتر خونریزی داشته باشد. اگر چنین است، از مسواک نرم استفاده کنید.

 

 

هفته 12 بارداری

کودک: تمام اعضای کودک شما، از جوانه دندان گرفته تا ناخن‌های پا در حال رشد است. کودک شما به رشد خود ادامه خواهد داد و در مابقی دوران بارداری، بزرگتر و قوی‌تر خواهد شد. در پایان این هفته، احتمال سقط جنین به شدت کاهش می‌یابد.
مادر: در چند هفته بعد، احساس انرژی بیشتری خواهید کرد. اکنون به طور معمول باید 1.5 تا 5 پوند وزن اضافه کرده باشید. پدر کودک نیز ممکن است نشانه‌های بارداری را تجربه کرده باشد که به «زائو نمایی پدر» یا «حاملگی دلسوز» در طول سومین ماه و زایمان معروف است و نشانه‌های آن حالت تهوع، درد شکمی، تغییرات در اشتها و اضافه وزن است.

 

نکته هفته:

سعی کنید تا درباره افزایش سایز هیجان زده نشوید. اغلب زنان در طول بارداری دچار افزایش اندازه در سینه‌ها، شکم، ران یا کپل می‌شوند. آن‌ها کلاً از بین نخواهد رفت، بلکه کم‌کم پس از بارداری‌ محو خواهند شد. برخلاف ادعاهای سازندگان، کرم‌ها و روغن‌ها باعث کوچک شدن آن نمی‌شود. میزان نمایان شدن آن به کشش طبیعی پوستتان بستگی دارد.

 

 

در درون شما چه می‌گذرد؟

در پایان ماه سوم، کودک شما کاملاً شکل یافته است و بازوها، دست‌ها، انگشت‌ها، پاها و پنجه‌ها تشکیل شده‌اند. دست‌های کوچک او قابلیت باز و بسته شدن را دارد. ناخن‌های دست و پا شروع به رشد کرده‌اند و گوش‌های خارجی تشکیل می‌شود. دندان‌ها شروع به شکل گیری می‌کند. اندام‌های تناسلی کودک شما نیز رشد می‌کند اما تشخیص جنسیت بچه با اولتراسوند غیرممکن است. سیستم‌های گردش خون و ادرار کار می‌کنند و کبد به تولید صفرا می‌پردازد.

 

 

هفته 13 بارداری

کودک: کودک شما به سرعت در حال رشد است! چشم‌ها شکل می‌گیرند، قوزک پا و مچ‌ها تشکیل یافته‌اند و اگر چه سرد هنوز از نظر تناسب، بزرگ است، بقیه بدن در حال رشد برای جبران عقب ماندگی است.
مادر: رحم خیلی رشد کرده است. اکنون دیگر لگن شما را پر کرده و شروع به رشد به سمت شکم کرده است. آن احتمالاً شبیه یک توپ گرد نرم است. اگر به علت تهوع صبحگاهی هنوز وزنتان زیاد نشده است، از الان به بعد وزن اضافه کرده و حس بهتری خواهید داشت.

 

نکته هفته:

به شریکتان پیشنهاد بدهید تا با شما برای چک آپ مراجعه کند. آن‌ها احتمالاً دوست دارند تا ضربان قلب بچه را بشنوند.

 

 

هفته 14 بارداری

کودک: گوش‌های کودک شما از گردن به اطراف سر منتقل می‌شوند و گردن بلندتر شده و چانه برجسته‌تر می‌شود. اعضای صورت و اثر انگشت منحصر به فرد تشکیل شده‌اند. کودک شما شروع به پاسخگویی به تحریک خارجی می‌کند. اگر شکمتان با انگشت ضربه‌ای وارد شود، بچه لول خواهد خورد.
مادر: اکنون احتمالاً لباس‌های بارداری‌ را می‌پوشید. پوست شما و عضلاتتان شروع به کشیده شدن می‌کند تا مناسب بچه در حال رشد شما باشد. احتمالاً دچار یبوست می‌شوید، چرا که هورمون‌های بارداری شکم را شل می‌کنند.

 

نکته هفته:

سعی کنید با تمرینات آرام، نوشیدن مایعات فراوان و خوردن میوه‌ها و سبزیجات فراوان یبوستتان را رفع کنید.

 

 

هفته 15 بارداری

کودک: بدن کودک شما با موی بسیار ظریفی پوشیده می‌شود که کرک جنینی نام دارد و معمولاً در هنگام تولد می‌ریزد. پلک‌ها و موهای سر شروع به رشد می‌کنند، استخوان‌ها محکم‌تر می‌شوند و کودک می‌تواند حتی انگشت خود را بمکد.
مادر: احتمالاً رحم حدود 3 تا 4 اینچ پایین‌تر از نافتان قابل حس کردن باشد. در پنج هفته بعدی، احتمالاً توصیه شود یک آزمایش خون بدهید که غربالگری نشانگر چهارگانه برای کمک به غربال سندرم داون نام دارد. همچنین ممکن است توصیه شود آمنیوسنتز انجام دهید که نمونه کوچکی از مایع آمنیوتیک برداشته شده را مورد آزمایش قرار می‌دهد. این مایع با سوزن به کمک اولتراسوند بین هفته‌های 15 تا 18 برداشته می‌شود. می‌توانید با پزشکتان در مورد این که کدام آزمایش‌های پیش از تولد را می‌خواهید انجام دهید، صحبت کنید.

 

نکته هفته:

شروع کنید یاد بگیرید تا به پهلوی چپ بخوابید (گردش خون شما در این حالت راحت‌تر است). می‌توانید پشتتان و بین پاهایتان بالش بگذارید. برخی بالش‌های بارداری از کل بدنتان حمایت می‌کنند.

 

 

هفته 16 بارداری

کودک: می‌توانید ضربان قلب کودک را در اتاق پزشک بشنوید. موی لطیف، کرک جنینی، می‌تواند روی سرتان رشد کند. بازوها و پاها حرکت می‌کنند و سیستم عصبی کار می‌کند.
مادر: در چند هفته آتی، می‌توانید حرکت بچه‌تان را احساس کنید که «روح بخشیدن» نامیده می‌شود. آن اغلب مثل یک حباب گاز یا لرزش آرام است. از آن جا که مرتباً اتفاق می‌افتد، خواهید فهمید که حرکت بچه شما است. بدنتان به طرق مختلف در حال تغییر است. افزایش حجم خون برای پشتیبانی از رشد کودک در حال رشدتان می‌تواند باعث خون دماغ شدن شود و متوجه خواهید شد که رگ‌های پایتان واضح‌تر می‌شود. خبر خوب این که از آن جا که رحم تغییر جا می‌دهد، دیگر لازم نیست به دفعات زیاد ادرار کنید.

 

نکته هفته:

اگر رگ‌های پاهایتان متورم شد، می‌توانید جوراب ساپورت بپوشید، وقتی توانستید پاهایتان را بالا بگیرید و تمرین کنید تا جریان خونتان بهبود یابد.

 

 

درهفته 16 بارداری درون شما چه می‌گذرد؟

انگشت‌ها و پنجه‌های کودک شما کاملاً برجسته شده است؛ پلک‌ها، ابروها، مژه‌ها، ناخن‌ها و موهای او شکل می‌گیرد. دندان‌ها و استخوان‌ها سنگین‌تر می‌شوند. کودک شما می‌تواند حتی انگشت شصت خود را بمکد، خمیازه بکشد و به بدنش کش و قوس بدهد.
اندام‌های تناسلی کودک اکنون کاملاً شکل یافته است و مراقب بهداشت شما می‌تواند با استفاده از اولتراسوند مشخص کند که کودک شما پسر است یا دختر. با این حال شما مجبور نیستید جنسیت بچه را بدانید. (به خودتان بستگی دارد).

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید