آموزش ورد معرفی ابزار های سربرگ Design

در

نرم افزار ورد (به انگلیسی: Microsoft word) یکی از نرم افزارهای مجموعه ی نرم افزاری آفیس است که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شده و به روز می شود.

می توان گفت نرم افزار ورد Word در زمینه نوشتن و ویرایش متن یکی از بهترین و پرطرفدارترین نرم افزار ها است و یادگیری استفاده از ورد Word می تواند برای هر کسی با هر شغلی بسیار مفید باشد. در مقالات آموزش ورد که منتشر کرده ام نحوه نصب و راه اندازی و کار با ابزار های سربرگ های home  و  insert را توضیح داده ام.

در این مقاله قصد دارم سربرگ Design و راه های استفاده از ابزار های این سربرگ را در ورد Word معرفی کنم. اگر آموزش ورد Word قبلی را نخوانده اید و  مبتدی هستید ابتدا به آنها مراجعه کنید.بیشتر قسمت های کار با نرم افزار Word تاکنون توضیح داده شده است زیرا که بیشتر کارها در نوشتن با ابزار های سربرگ home  و  insertانجام  می شود و کارهایی مانند طراحی و صفحه آرایی به سایر سربرگ ها ارتباط دارد.

 

 

همان گونه که در عکس نیز مشاهده می شود سربرگ Design یا طراحی دارای دو گروه Document Formatting و Page Background است و همان طور که از نام این سربرگ پیداست بیشتر مربوط به کارهای طراحی یا صفحه آرایی است. اگر به خوبی با ابزار های این سربرگ آشنا شوید می توانید برای صفحات ورد Word تم انتخاب کنید و رنگ های موجود در صفحات و فونت، استایل ها و پس زمینه و ... را به دلخواه خود تغییر دهید.

 

ابتدا به بررسی گروه Page Background می پردازیم. در این گروه در ورد Word سه ابزار با نام های Watermark, Page Color و Page Borders وجود دارد. پیج بردر برای حاشیه بندی متن است. از طریق سربرگ home می توانید گزینه Borders را از گروه Paragraph انتخاب کنید. با انتخاب این مسیر پنجره ای برای شما باز می شود تا به حاشیه بندی صفحات ورد Word دست پیدا کنید. در این پنجره ورد Word سه سربرگ با نام های Borders ، Page Borders و Shading وجود دارد. در قسمت بردر می توانید برای یک قسمت از متن که انتخاب کرده اید حاشیه بسازید. در سربرگ Borders در سمت چپ پنجره می توانید یکی از انواع قالب ها مانند سایه دار، سه بعدی یا ... را انتخاب کنید. در وسط صفحه نوع استایل یا نوع خطوط و رنگ و عرض خطوط را انتخاب کنید و در سمت راست نیز نمونه ای از متن با حاشیه دور آن نمایش داده می شود.

 

در پیج بوردر نیز همین کار را انجام دهید با این تفاوت که تنظیمات به کل صفحات اعمال می شود نه تنها فقط یک یا چند پاراگراف. تفاوتی که پیج بردر نسبت به بردر دارد در زیر عرض خطوط قسمتی به نام Art یا هنری است که در این قسمت می توانید به جای خط از شکل هایی مانند توت فرنگی، گل یا شکل های دیگر برای حاشیه صفحات استفاده کنید.

 

سربرگ دیگر با نام Shading به نسبت در ورد Word ساده تر است. در این قسمت در Fill رنگ مورد Word نظر خود را انتخاب کنید و در قسمت استایل نیز یکی از استایل ها را انتخاب نمایید تا این تنظیمات به پس زمینه پاراگراف یا قسمتی از متن که انتخاب کرده اید اعمال شود. با این کار می توانید برای قسمتی یا کل متن رنگ هایی را به دلخواه خود به عنوان پس زمینه انتخاب کنید.

 

همان گونه که قبلا هم گفته شد یکی از راه های دسترسی به این ابزار ها در ورد Word از سربرگ هوم است و اما راه دیگر برای دسترسی به پنجره این ابزار ها سربرگ طراحی Design، گروه پیج بک گراند یا پس زمینه صفحه و پیج بردر است. از هر کدام از مسیر های بالا می توانید استفاده کیند ولی احتمالا از مسیر هوم ساده تر باشد چون بیشتر ابزارهایی که لازم دارید در این سربرگ قرار دارد.

 

گزینه دیگر در سربرگ طراحی، گروه پس زمینه صفحه، Page Color یا رنگ صفحه است. این گزینه در ورد Word مخصوص انتخاب رنگ پس زمینه تمام صفحات ورد Word طراحی شده است. اگر این گزینه را انتخاب کنید پنجره ای کوچک باز می شود. در این مرحله می توانید رنگی را انتخاب کنید تا مستقیم به صفحات ورد Word افزوده شود. در زیر رنگ ها گزینه ای به نام No Color وجود دارد اگر این گزینه را انتخاب کنید هیچ رنگ پس زمینه صفحه ای باقی نمی ماند و به همان رنگ سفید اولیه تغییر رنگ می دهد.

 

در زیر آن گزینه ای به نام More Color یا رنگ های بیشتر قرار دارد که همان گونه که از نامش مشخص است برای انتخاب رنگ هایی است که در این قسمت در دسترس نیست. در این قسمت نیز دو سربرگ با نام های استاندارد و شخصی سازی وجود دارد. می توانید از هر قسمتی که دوست داشتید رنگ مورد Word نظر خود را بیابید و آن را اعمال کنید. مورد Word دیگر گزینه Fill Effect است که با استفاده از آن می توانید افکت هایی را به صفحه بدهید تا قسمتی از صفحه کمرنگ تر یا پررنگ تر باشد و در کل رنگ صفحه را از حالت یکنواختی خارج و زیباتر می کند. در این قسمت حالت های مختلف مانند: یک رنگ یا دو رنگ و حالت هایی دیگر مانند افقی بودن رنگ ها یا عمودی یا مورب و ... وجود دارد که انتخاب هر کدام بستگی به سلیقه شما دارد.

 

گزینه دیگر در گروه پس زمینه صفحه، Watermark است. بهتر است با یک مثال کاربرد این گزینه در ورد Word را برای شما توضیح بدهم. فرض کنید دانشجو هستید و یک مقاله دارید که می خواهید کسی از آن استفاده نکند بنابراین نام خود را در پس زمینه تمام صفحات مقاله به صورت کم رنگ می نویسید تا همه بدانند که این مقاله مربوط به شما است. Watermark این کار را برای شما انجام می دهد. بر روی آن کلیک کنید تا پنجره ای باز شود. در این قسمت می توانید یکی از موارد confidential یا do not copy  را انتخاب کنید تا در پس زمینه صفحه های ورد Word قرار بگیرد اما شاید نوشتن محرمانه یا کپی نکنید برای شما جالب نباشد و دوست داشته باشید متن های دیگر یا دلخواه را بنویسید.

 

از گزینه more Watermark from Office.com به گزینه های آنلاین دسترسی پیدا می کنید و از طریق گزینه Custom Watermark می توانید متن دلخواه خود را در پس زمینه صفحات در ورد Word قرار دهید.

 

گزینه دیگر Remove Watermark است. اگر خواستید Watermark را که قبلا انتخاب کرده اید حذف کنید از این گزینه استفاده کنید. با انتخاب گزینه Custom Watermark پنجره ای باز می شود که در آن سه گزینه برای انتخاب وجود دارد گزینه اول No Watermark است یعنی بدون Watermark.

 

گزینه دوم Picture Watermark است که همان گونه که از نامش پیدا است یک عکس را در پس زمینه صفحه در ورد Word قرار می دهد. با انتخاب این گزینه، select picture فعال می شود. باید این گزینه را انتخاب کنید اگر به اینترنت متصل باشید می توانید آنلاین به ادامه کار بپردازید ولی اگر متصل نباشید سه گزینه به ترتیب از چپ به راست با نام های تلاش مجدد که کارش مشخص است، ادامه کار به صورت آفلاین، که این گزینه به شما این امکان را می دهد که از کامپیوتر خود عکسی را انتخاب کنید و گزینه لغو وجود دارد.

 

گزینه سوم Text Watermark است. در این قسمت در پس زمینه، متن را در ورد Word قرار می دهیم. ابتدا زبان نوشتن را انتخاب کنید سپس متن مورد Word نظر را بنویسید در گزینه بعدی فونت متن را انتخاب کنید و به همین ترتیب سایز متن و رنگ و ... را انتخاب کنید و در نهایت آن را اعمال کرده و گزینه ok را انتخاب کنید. در عکس زیر می توانید نمونه ای از کاربرد های گزینه های توضیح داده شده را ببینید و آن را با حالت عادی صفحات ورد Word مقایسه کنید.

 

 

 تا اینجا آنچه را که برای کار با این گروه لازم بود توضیح داده شد. از این قسمت به بعد به توضیح گروه دیگر در سربرگ طراحی با نام Document Formatting در ورد Word می پردازیم. در سمت چپ این گروه Themes قرار دارد. اگر بر روی آّن کلیک کنید چندین تم مختلف در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید هر کدام از آنها را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که هر تمی که انتخاب می کنید بر روی تمام فونت ها و اکثرا فونت های انگلیسی و همچنین تمام رنگ هایی که به کار برده اید و افکت ها تاثیر دارد و ممکن است آنها را تغییر دهد.

استفاده از تم ها در ورد Word باعث می شود که شما متن خود را به سلیقه خود شخصی سازی کنید. همچنین می توانید تمی را که در حال حاضر استفاده می کنید با استفاده از گزینه Save Current Theme در کامپیوتر ذخیره کنید تا بعدا در کارهای دیگر از آن استفاده کنید. گزینه دیگر browse for themes است که تکمیل کننده Save Current Theme می باشد زیرا تم هایی را که قبلا ذخیره کرده اید از طریق این گزینه می توانید بازیابی کنید و در صفحات ورد Word اعمال کنید.

 

در سمت راست تم استایل ها قرار دارد که می توان گفت: مهم ترین کاربرد این قسمت کلیک راست بر روی  استایل مورد Word نظر و Save یا ذخیره کردن آن است تا بتوانید در سایر کارها در ورد Word استفاده کنید. همچنین استایل ها بر روی فونت و به طور کلی نحوه نمایش متن ها تاثیر می گذارند.

 

گزینه بعدی در سمت راست این مجموعه Colors است. در این قسمت در ورد Word می توانید مجموعه رنگ های دلخواه خود را انتخاب کنید. در جلو هر مجموعه نام آن نیز نوشته شده تا بتوانید با توجه به نام رنگ یا شکل آن رنگ مورد Word نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال می توانید نارنجی یا زرد یا زرد مایل به نارنجی، سبز یا هر رنگی را انتخاب کنید. رنگ ها و تم ها بسیار به هم وابسته هستند و می توانید با ترکیب آنها صفحات ورد Word خود را به زیبایی آرایش کنید. نکته ای که در این قسمت مهم است شخصی سازی رنگ است. اگر در قسمت رنگ ها بر روی گزینه Customize Colors کلیک کنید پنجره ای باز می شود که به شما این امکان را می دهد تا رنگ پس زمینه متن ها یا هایپر لینک ها و ... را انتخاب کنید و رنگ های دلخواه خود را در کنار هم قرار دهید و در نهایت نامی برای آن انتخاب کرده و ذخیره کنید. تا هر وقت خواستید بتوانید از آن استفاده کنید.

 

در کنار Colors گزینه ای به نام Fonts وجود دارد. وقتی که تمی را برای کار خود در ورد Word انتخاب می کنید فونت تمام صفحات در قسمت های هدر و بدنه و سایر قسمت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. حال اگر بخواهید تمام این قسمت ها را یکجا تغییر دهید می توانید از گزینه Fonts در سربرگ طراحی استفاده کنید. این یک راه آسان است تا تمام فونت ها را بسیار سریع و یکجا تغییر دهید. بر روی Fonts کلیک کنید و فونت مورد Word نیاز خود را انتخاب کنید. البته تاثیر فونت های پیش فرض این قسمت بر متنهای انگلیسی بیشتر از فارسی است. اگر می خواهید بر روی فارسی فونت های دلخواه را اعمال کنید در مسیر Fonts گزینه Customize Fonts را انتخاب کنید و در آنجا فونت های دلخواه خود را تنظیم کنید یک نام برای آن انتخاب کنید و آن را ذخیره کنید.

 

گزینه دیگر در سربرگ طراحی در گروه Document Formatting گزینه Paragraph Spacing است. در اینجا می توانید فاصله بین خطوط و پاراگراف ها را در ورد Word تغییر دهید. این گزینه فاصله یک پاراگراف از پاراگراف جدید را به انتخاب شما تغییر خواهد داد. بر روی Paragraph Spacing کلیک کنید و یکی از مواردی را که در یک لیست به شما نشان می دهد انتخاب کنید. مانند سایر ابزار ها می توانید از طریق گزینه زیر لیست با نام Customize Paragraph Spacing خودتان فاصله کلمات، فونت، خطوط یا پاراگراف ها را تنظیم کنید و ذخیره کنید.

 

در زیر Paragraph Spacing گزینه ای با نام Effects یا افکت ها قرار دارد. این گزینه به طور سریع نمای کار شما را در ورد Word تغییر می دهد. هر چیزی که در کار خود استفاده کرده اید مانند: بردرها، رنگ پس زمینه، حاشیه ها و سایه ها و ... را می توانید از اینجا سریع تغییر دهید. کافی است بر روی Effects کلیک کنید و یکی از موارد موجود در لیستی که به شما نمایش داده می شود را انتخاب کنید.

 

مورد Word بعدی در این گروه Set as Default می باشد. این گزینه برای پیش فرض کردن طراحی و نمای کنونی برای تمام اسناد و کارهای جدید است. با این گزینه تنظیمات کنونی را ذخیره می کنید و هر گاه بخواهید یک کار جدید از نوع بلنک داکیومنت Blank Document ایجاد کنید این تنظیمات بر آن کار جدید اعمال می شود و دیگر لازم نیست دوباره از نو تک تک تمام تنظیمات را بسازید.

این گزینه برای مواردی عالی است که شما یک فونت مورد Word علاقه دارید و یا فاصله بین خطوط و پاراگراف های مورد Word نظر خود را اعمال می کنید. با این ابزار تمام فونت ها، رنگ ها، افکت ها و فاصله خطوط و ... به عنوان پیش فرض در نظر گرفته می شود. با کلیک بر روی این گزینه پیامی به شما نشان داده می شود که با انتخاب گزینه بله تمام تنظیمات به عنوان پیش فرض ذخیره می شود و با انتخاب لغو اتفاقی رخ نمی دهد.

 

در این مقاله آموزش ورد تمام کارایی های سربرگ طراحی Design توضیح داده شد. با تمرین و تکرار می توانید از این ابزارها و کارایی ها به خوبی استفاده کنید و با ترکیب کارایی های این سربرگ با سربرگ های دیگر مطمئناً می توانید کارهای خود را به صورت کامل و عالی با نرم افزار ورد Word انجام دهید.

در  کلام آخر چه زیبا فرمود سعدی: نابرده رنج گنج میسر نمی شود / مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

تایپ نیم فاصله در ورد و ویندوز

در

نرم افزار ورد (به انگلیسی: Microsoft word) یکی از نرم افزارهای مجموعه ی نرم افزاری آفیس است که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شده و به روز می شود.

نیم فاصله به فاصله کوتاه تر از یک فاصله (Space) گفته می شود، شما معمولا در تایپ در ورد از کدام یک بیشتر استفاده می کنید؟ (مورد دوم نیم فاصله است)

میتوانم

می‎توانم

می توانم

 

 در زبان فارسی، کاربرد فاصله‌ها میان کلمات مهم است و قواعد خاصی دارد. حتی در غیر فارسی نیز فاصله، نیم‌فاصله، فاصله بدون شکست و امثال آن خیلی کاربرد پیدا می‌کنند. برخی تایپیست ها، به‌ ویژه کسانی که تایپ پایان‌نامه‌های دانشجویی را انجام می‌دهند، از آگاهی کافی برخوردار نیستند. در میان دانشجویان هم آنها که خودشان تایپ پایان نامه و مقالات علمی را عهده‌دار می‌شوند، تایپ نیم فاصله و برخی کاراکترهای دیگر از این دست، مشکل‌آفرین می‌شود. گاه از روشهایی خطا، مثل تایپ تعداد زیادی اسپیس بین دو کلمه بهره می‌گیرند، یا گاه از درج نیم فاصله به‌کل صرف نظر می‌کنند.

در ادامه این پست  آموزش ورد روش تایپ نیم فاصله آمده است:

 

 روش اول :

این روش بسیار ساده است، کافیست در هر نرم افزاری اعم از نسخه های مختلف Word یا مرورگرهای مختلف اینترنتی

حالت اول: حرف مورد نظر را تایپ کنید و سپس کلیدهای Ctrl را به همراه Shift و کلید 2 همزمان فشار دهید

(Ctrl + Shift + 2)

حالت دوم: ترکیب کلیدهای کنترل و – (- + Ctrl)

 روش دوم :

تفاوت این روش با روش قبل این است که شما میتوانید در نرم افزار Word کلید ترکیبی خاصی برای سادگی درج نیم فاصله بسازید. (سیارک)

برای مثال جهت تنظیم کلید میانبر Ctrl+Space برای ایجاد نیم‏­ فاصله در ورد، مراحل زیر را انجام دهید:

 

 

1- به مسیر Insert > Symbol > more Symbol بروید.

2- از کادر باز شده به تب Special Characters بروید.

3- در این قسمت کلید­های مهم میانبر قرار گرفته‏­ اند.

بر روی Optional Hyphen دبل کلیک کنید.

4- ­­بر روی کلید Shortcut Key کلیک کنید.

5- پس از باز شدن کادر جدید فقط کافیست کلید میانبر مورد نظر را وارد کنید.(در قسمت Press New Shortcut Key)

این کار را با فشار همزمان 2 کلید انجام دهید.(توجه شود یکی از کلید­ها باید Alt یا Ctrl باشد).

پیشنهاد رایج آنست که از کلید “Ctrl+Space” استفاده شود.

در پایان روی Assign و سپس Close کلیک نمایید.

از این پس در نرم افزار ورد پس از تایپ حروف در صورت نیاز به نیم فاصله کلید های Ctrl+Space را فشار دهید.

 این پست آموزش ورد را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

شروع کار با نرم افزار ورد

در

نرم افزار ورد (به انگلیسی: Microsoft word) یکی از نرم افزارهای مجموعه ی نرم افزاری آفیس است که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شده و به روز می شود.

در مقاله قبلی با نام آموزش ورد نصب و معرفی نرم افزار ورد که در سایت سیارک منتشر کردم، مطالبی را در باره شرکت سازنده نرم افزار ورد word یعنی مایکروسافت، دانلود، نصب، مراحل اجرا و کلا مسیر راه اندازی این نرم افزار را تا ورود به محیط کار توضیح دادم. پس اگر آن را نخوانده اید توصیه می کنم ابتدا آن را بخوانید و سپس این مقاله و سایر مقالات را که در آینده منتشر می شود دنبال کنید.

 

در مقاله قبلی  مباحث بیشتر جنبه تئوری داشتند اما در این جلسه قصد دارم مباحث عملی تر و کاربردی تر باشند. کاربر گرامی امیدوارم شما با مفاهیم پایه کار با ویندوز آشنا باشید و مطمئنا هستید ولی جهت اطمینان برخی از مفاهیم را که ممکن است در این موضوع زیاد تکرار شوند در ابتدای کار توضیح می دهم. در مقاله قبلی نوار عنوان، سربرگ ها، ریبون، محیط کار و ... را توضیح دادم.

 

کلیک : به عملیات فشار دادن و رها کردن کلید سمت چپ موس یا موش واره کلیک گفته می شود. دقت کنید که کلیک چپ یا کلیک یکی هستند اما استفاده از کلیک رایج تر است.

کلیک راست: به عملیات فشار دادن و رها کردن کلید سمت راست موس یا موش واره کلیک راست گفته می شود.

 

انتخاب کردن متن: وقتی در ابتدای متنی کلید سمت چپ را فشار دهید و بدون آنکه رها کنید آن را تا جایی دلخواه بکشید و سپس رها کنید به این عملیات انتخاب متن گفته می شود.

انتخاب یک ابزار در ریبون: با کلیک کردن بر روی یک ابزار در ریبون آن ابزار در دسترس قرار می گیرد که به این عمل انتخاب ابزار می گویند.

کشیدن و رها کردن: همانند انتخاب متن است با این تفاوت که شما یک شیئ مانند یک عکس یا بر روی گوشه ای از یک کادر کلید چپ موس را فشار می دهید و بدون اینکه رها کنید تا جایی دلخواه می کشید و سپس رها می کنید.

 

مکان نما: به علامتی که در صفحه کار به صورت یک خط عمود است و ظاهر و پنهان می شود مکان نما گفته می شود.

Pointer یا اشاره گر: وقتی که موس را به حرکت در می آوریم در ویندوز یک علامت به شکل فلش وجود دارد که در دسکتاپ حرکت می کند که به آن اشاره گر گفته می شود. این علامت درورد word ممکن است به صورت ɪ باشد.

 

به نظر می رسد این تعاریف برای این جلسه کافی باشد، همان گونه که مشاهده می کنید بسیار ساده هستند و در کل کار با نرم افزار ورد word بسیار آسان است و زود یاد می گیرید. لازم است بدانید چون قرار است یک متن بنویسید پس زبان سیستم شما مهم است. در سمت چپ نوار وظیفه می توانید زبان سیستم را ببینید که یا EN نوشته شده، به معنای انگلیسی یا فا به معنای فارسی یا هر علامت و زبان دیگری که به صورت پیش فرض برای نوشتن انتخاب شده یا خودتان انتخاب کرده اید.

 

با فشار دادن کلید های alt و shift زبان سیستم عوض می شود همچنین با کلیک بر روی نوار وظیفه زبان های موجود برای انتخاب کردن برای شما نمایش داده می شود. نکته مهم این است که اگر با این دو روش نتوانستید زبان مورد نظر خود را بیابید ممکن است به این دلیل باشد که آن زبان در تنظیمات کامپیوتر شما تنظیم و انتخاب نشده است پس به کنترل پنل ( control panel ) بروید در آنجا language را انتخاب کنید سپس در صفحه باز شده add a language را انتخاب کنید، در اینجا انواع مختلف زبان ها در اختیارتان قرار می گیرد، زبان مورد نظر خود را از میان آنها انتخاب کنید و بر روی گزینه add کلیک کنید. سپس تنظیمات را ببندید. زبان مورد نظر شما به زبان های سیستم اضافه شد.

 

در اینجا فرض می کنیم شما تمام مشکلات احتمالی را برطرف کرده و وارد ورد word شده اید یهتر است از بحث اصلی دور نشویم و بر روی نرم افزار ورد word کار کنیم. در ورود به ورد word وارد محیطی می شویم که برای نوشتن به زبان انگلیسی مناسب است. به عکس زیر توجه کنید:

 

 

در این عکس مهم ترین قسمت ها که قبل از شروع به کار نیاز است با توجه به زبان مورد نظرتان برای نوشتن حتما تغییر دهید با فلش قرمز و عدد مشخص شده است.

1- شماره 1 مربوط به پاراگراف بندی است. یعنی پاراگراف ها و کلا متن ما از کدام سمت شروع به نوشتن بکند. راست یا چپ؟ همان طور که می دانید برخی از زبان ها مانند انگلیسی از چپ نوشته می شوند، اعداد فارسی نیز همین طور است. پس حالت موجود در عکس بالا در قسمت پاراگراف بندی برای انگلیسی مناسب است اما برای نوشتن متن فارسی باید بر روی آیکن کنار آن در داخل دایره کلیک کنیم تا به پاراگراف بندی راست چین تبدیل شود.

 

2- پس از طراز بندی پاراگراف سراغ طراز بندی متن می رویم در این قسمت بیضی شکل ما چهار مورد را می بینیم. فرض کنید می خواهید یک نامه اداری بنویسید. می خواهید عنوان در وسط صفحه در بالا باشد متن راست چین و در پایان نام و امضای خودتان در سمت چپ صفحه. ما برای این کار دو راه حل داریم ابتدا نامه را به صورت کامل بنویسیم و بعد تنظیمات را بر روی آن اعمال کنیم یا تنظیمات را در حین نوشتن بر روی متن اعمال کنیم. قبل از شروع به نوشتن عنوان مورد دوم از سمت چپ را انتخاب می کنیم. مکان نما از نظر افقی به وسط صفحه منتقل می شود. سپس کلید اینتر صفحه کلید را می زنیم تا به خط و پاراگراف جدید برویم. دقت کنید با هر بار زدن اینتر یک پاراگراف جدید آغاز می شود که این نکته از نظر نگارشی مهم است. در خط جدید باید متن نامه را از راست به چپ بنویسیم پس مورد دوم از راست را انتخاب می کنیم و در نهایت برای نوشتن نام خودمان در پایان و تشکر اینتر می زنیم و مورد اول از چپ را انتخاب می کنیم و متن را می نویسیم. در پایان، نامه به صورت زیر خواهد بود:

 

به نام خدا

در خواست (...............) از رئیس اداره (...............)

ریاست محترم اداره (................) شهرستان (.................)

احترامه اینجانب (........................) فرزند (.....................) به شماره شناسنامه (........................) خواستارا انجام (این کار.....................) می باشم. لطفا در این راستا اقدام نمایید.

 

با تشکر

همان طور که در متن نامه بالا می بینیم خط ها در متن وسط از سمت راست همه در یک راستا هستند ولی اگر به چپ نگاه کنیم در یک راستا نیستند اگر دوست داشتید دو طرف حاشیه چپ و راست خط ها همه در یک راستا قرار بگیرند از ابزار justify استفاده کنید. همان ابزار که در بیضی شماره 2 مورد اول از سمت چپ است.

3- در این قسمت اندازه متن با عدد مشخص شده است شما می توانید در داخل کادر که درون آن عدد 11 قرار دارد کلیک کنید، می بینید که عدد 11 انتخاب می شود. حال می توانید عدد مورد نظر خود را وارد کنید یا بر روی فلش رو به پایین در جلوعدد 11 کلیک کنید تا لیستی از اعداد ظاهر شود و از میان آنها متن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

4- این مورد فونت یا نوع قلم است. این مورد نیز مانند اندازه متن می تواند از طریق فلش داخل کادر مستطیلی یا از طریق کلیک داخل کادر تغییر داده شود. مثلا می توانید برای متون فارسی B Nazanin یا B zar یا هر فونت دیگری را انتخاب کنید.

 

فلش قرمز وسط صفحه که بدون شماره است جهت متن را نشان می دهد که با توجه به پاراگراف بندی در عکس آن را قرار داده ام. در نوار پایین صفحه سمت راست ابزار بزرگ نمایی قرار دارد. این ابزار می تواند اندازه صفحه را تغییر دهد. با کلیک بر روی علامت – یعنی شماره 5 بزرگنمایی کم می شود یا می توان گفت صفحه یا محیط کار کوچکتر می شود. مستطیل عمود یعنی شماره 6 وسیله  پیمایش به راست و چپ است.

 

اگر آن را بر روی آن کلیک کنید و به سمت راست بکشید و رها کنید بزرگنمایی زیاد و اگر به سمت چپ بکشید و رها کنید بزرگنمایی کم می شود. اگر بر روی علامت + یا شماره 7 کلیک کنیم بزرگنمایی زیاد می شود. با کلیک بر روی شماره 9 که درصد بزرگنمایی را نشان می دهد، پنجره ای باز می شود که دارای موارد بیشتری برای بزرگنمایی است تا بتوانید بزرگنمایی را به دلخواه تغییر دهید. حال می توانید با توجه به توضیحات، این موارد را برای نوشتن متن فارسی تنظیم کنیم و شروع به نوشتن متن فارسی کنیم.

 

در عکس زیر می توانید تغییر تنظیمات برای متن فارسی را  در نرم افزار ورد word ببینید و آن را با هنگامی که به برنامه وارد می شوید مقایسه کنید.

 

در نرم افزار ورد word تمام این تنظیمات در سربرگ HOME بودند هر چند که همه ی ابزار ها نبودند. و این در صورتی است که سربرگ های زیادی درورد word داریم. در هر حال تاکنون شما یاد گرفتید یک محیطورد word را آماده نوشتن متن فارسی یا انگلیسی کنید و متن خود را در آن بنویسید شما می توانید سایز و نوع فونت را تنظیم کنید. متن خود را نسبت به حاشیه چپ یا راست تراز بندی کنید و در نهایت با استفاده ازورد word یک متن ساده بنویسید. در آخر توصیه می کنم که اگر دوست دارید در کامپیوتر یا نوشتن توسط کامپیوتر مهارت پیدا کنید، تایپ ده انگشتی را یاد بگیرید. شما همچنین می توانید با آزمون و خطا سایر ابزار ها را امتحان کنید و کاربرد آنها را بیابید یا مقالات دیگر را دنبال کنید و مهارت بیشتری کسب کنید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

آموزش ورد صفحه آرایی بخش اول

در

نرم افزار ورد (به انگلیسی: Microsoft word) یکی از نرم افزارهای مجموعه ی نرم افزاری آفیس است که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شده و به روز می شود.

در مقالات و آموزش ورد جلسات قبل به معرفی و توضیح نصب و راه اندازی ورد word  و استفاده از آن پرداختیم. تا کنون در آموزش word، سربرگ های home، اینسرت و دزاین توضیح داده شده است. پس اگر نحوه کار با این سربرگ ها را نمی دانید لطفا ابتدا به آنها مراجعه کنید و آنها را بخوانید سپس به مطالعه این مقاله بپردازید. زیرا نکاتی که در آنها ذکر شده است، برای جلوگیری از تکرار مطالب در این مقاله تکرار نخواهد شد. و احتمالا اصطلاحاتی در مقلات قبلی توضیح داده شده است که لازم است بدانید و دوباره توضیح داده نمی شود. در این مقاله آموزش ورد word به بررسی، توضیح وکاربرد سربرگ Layout (صفحه آرایی، طرح بندی) پرداخته خواهد شد.

 

و در نهایت فرا می گیریم که از این سربرگ و ابزار های موجود در آن چگونه استفاده کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن کار خود را با ورد word ورد word انجام دهیم. همان گونه که قبلا هم گفته شده است هدف از ارائه این مقالات آموزش ورد word استفاده عموم یادگیرندگان است. پس ممکن است نکاتی ذکر شود که به نظر برخی از یادگیرندگان ساده باشد و یا نکاتی دیگر کاربردی تر باشد و مسلماً همه ی نکات در این مقاله ذکر نخواهد شد زیرا که مقاله طولانی و خسته کننده می شود پس مقالات بعدی  آموزش ورد word را نیز دنبال کنید.

 

 

اگر به عکس توجه کنید می بینید بعد از سربرگ Design سربرگ Layout (صفحه آرایی، طرح بندی) قرار دارد. این سربرگ ها در  ورد word عمدتا برای صفحه آرایی کاربرد دارد و از نام آنها نیز مشخص است. در ادامه کار با ابزار های سربرگ Layout (صفحه آرایی، طرح بندی) بیشتر آشنا می شویم و خواهیم دید که هر چند این سربرگ برای صفحه آرایی  در ورد word  است اما در برخی موارد لازم است در ابتدای کار و قبل از نوشتن متن در  ورد word برای تنظیمات صفحه به این سربرگ مراجعه کنیم.

در عکس بالا این سربرگ با رنگ صورتی مشخص شده است. کل ابزار ها و گروه ها در درون کادری مستطیل شکل زرد رنگ قرار دارد و نام گروه ها در داخل بیضی های نارنجی قرار گرفته است. ابزارهای مربوط به هر گروه نیز در داخل کادر های مستطیل شکل آّبی قرار دارد. در سربرگ Layout (صفحه آرایی، طرح بندی) سه گروه با نام های Page Setup ،Paragraph و Arrange وجود دارد. در این سربرگ ابتدا به بررسی گروه Page Setup می پردازیم.

 

در گروه Page Setup اگر از سمت چپ به راست به بررسی ابزار ها بپردازیم ابتدا به Margins یا حاشیه ها می رسیم. بر روی Margins یا حاشیه ها کلیک کنید تا لیستی از فرمت های مختلف حاشیه ها در اختیار شما قرار بگیرد. در هر مورد از این لیست نام فرمت حاشیه بندی به عنوان مثال: نرمال یا پهن یا ... و همچنین مقدار فاصله از بالا، پایین، چپ و راست نوشته شده است که می توانید آن را مطالعه کرده و بر اساس نیاز خود یک مورد را انتخاب کنید. البته قبل از هر تغییری این را در نظر داشته باشید که این تغییر بر روی متن شما تاثیر مستقیم دارد و ممکن است آن را به حاشیه های کاغذ نزدیک کند یا آن را دورتر کند.

 

اگر می خواهید کار در  ورد word خود را چاپ کنید حتماً قبل از چاپ پیش نمایش آن را ببینید تا نحوه چاپ کار بر روی کاغذ را مشاهده کرده و از صفحه آرایی آن مطمئن شوید. گزینه Margins یا حاشیه ها نیز در چاپ  ورد word تاثیر دارد و باید یک مورد مناسب را انتخاب کنید. اگر هیچ کدام از اندازه های موجود در لیست برای کار شما مناسب نیست می توانید به گزینه پایین لیست با نام Custom Margins بروید. در این قسمت می توانید فاصله حاشیه ها را در  ورد word خودتان تنظیم کنید و حتی فرمت جدیدی را که ساخته اید به عنوان پیش فرض قرار دهید.

 

گزینه بعدی در این گروه Orientation یا جهت صفحه است. این مورد بسیار ساده است زیرا فقط دو مورد در زیر مجموعه آن در  ورد word قرار دارد. جهت صفحه می تواند عمودی یا افقی باشد. با توجه به کاری که انجام می دهید قبل از نوشتن هر متنی به سربرگ Layout (صفحه آرایی، طرح بندی) بیایید و جهت صفحه را Portrait عمودی یا Landscape افقی تنظیم کنید. گاهی اوقات مهم نیست جهت صفحه کار شما افقی باشد یا عمودی. ولی در برخی موارد این امر مهم است. به عنوان مثال: می خواهید یک برنامه کاری یا برنامه مدرسه فرزندتان را بنویسید یا نمودار یا یک چارت سازمانی رسم کنید در این موارد بهتر است جهت صفحه کار در  ورد word  افقی باشد اما اگر بخواهید یک مقاله یا گزارش کاری یا نامه ای بنویسید اگر جهت صفحه عمودی باشد بهتر است.

 

گزینه بعدی در این گروه Size یا اندازه صفحه در  ورد word می باشد. همان طور که می دانید صفحات کاغذ اندازه های مختلفی دارند و اگر در نظر دارید کار خود را در صفحه ای غیر از A4 طراحی کنید و بنویسید در این جا می توانید اندازه صفحه را تغییر دهید و به دلخواه خود تنظیم کنید. بر روی گزینه Size کلیک کنید تا لیستی از سایز های مختلف نمایش داده شود.

در این میان می توانید هر سایزی را از موارد نمایش داده شده انتخاب کنید. نکته مهم در این مورد این است که اگر اندازه مورد نظر شما در این لیست وجود ندارد به آخر لیست بروید و در آنجا گزینه More Paper Size (اندازه های بیشتر ) را انتخاب کنید. پنجره ای باز می شود که سه سربرگ دارد. سربرگ اول از سمت چپ Margins است که از طریق گزینه Custom Margins در Margins نیز به این پنجره و سربرگ هدایت می شوید. سربرگ دوم در پنجره باز شده Paper است. این قسمتی است که ما از More Paper Size به آن هدایت می شویم. در این قسمت می توانید تنظیمات مربوط به کاغذ یا صفحات کار خود مانند طول و عرض و ... را انجام دهید. همچنین می توانید پیش نمایش آن را ببینید و یا آن را به صورت پیش فرض قرار دهید. گزینه مهم دیگر در این پنجره در سربرگ Paper گزنیه Print Options است. در این قسمت می توانید تنظیمات مربوط به پرینت را در  ورد word انجام دهید.

 

سربرگ دیگر در این پنجره سربرگ Layout است که خود شامل سه قسمت با نام های سکشن یا بخش یا قسمت، هدر و فوتر و پیج یا صفحه است. راهی وجود دارد که مستقیم شما را به این سربرگ در این پنجره هدایت خواهد کرد. اگر به عکس گروه Page Setup در سربرگ Layout نگاه کنید آیکنی را در گوشه راست، پایین خواهید دید که با یک کادر قرمز رنگ مشخص شده است. این آیکن همان راهی است که شما با کلیک بر روی آن به سربرگ Layout خواهید رفت. در قسمت پیش نمایش در سربرگ Layout دو گزینه مهم وجود دارد که یکی از آنها Borders است. کاربرد این گزینه در مقالات   ورد word دیگر توضیح داده شده است پس دوباره آن را توضیح نمی دهم و برای آشنایی با کابرد پنجره ای که از طریق این گزینه در  ورد word باز می شود به مقاله آموزش ورد word  معرفی ابزار های سربرگ Home مراجعه کنید. در مقاله مربوط به ابزار های سربرگ طراحی یا Design نیز در این مورد توضیح داده شده است. مورد بعدی شماره خط ها یا Line Numbers است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 

ابزار دیگر در این گروه Columns (ستون ها) است. با استفاده از این ابزار در  ورد word می توانید متن را به دو یا سه ستون در هر صفحه تقسیم کنید. شما می توانید خودتان تعداد ستون ها و فاصله بین آنها را تعیین کنید یا اینکه از یکی از فرمت های آماده استفاده کنید. بر روی Columns کلیک کنید در این قسمت می توانید یکی از موارد یک، دو،سه ستونی را انتخاب کنید یا از موارد راست یا چپ استفاده کنید. در زیر این موارد گزینه ای با نام More Columns وجود دارد که با انتخاب آن پنجره ای باط می شود. در این پنجره می توانید تعداد ستون ها و فاصله بین آنها و همچنین عرض هر ستون و ... را خودتان انتخاب کنید و تنظیم نمایید.

مورد دیگر در این گروه Breaks می باشد. کاربرد بریک این است که متن را در این موقعیت کنونی قطع می کند و به انتخاب شما از صفحه یا بخش یا ستون جدید در  ورد word ادامه می دهد. اگر بر روی این گزینه کلیک کنیم لیستی را به ما نشان می دهد که در کل شامل دو مورد است که هر مورد چند زیر مجموعه دارد. Page Break و Section Break. در این قسمت شما می توانید یکی از موارد موجود در لیست را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. مثلاً از صفحه یا ستون جدید آغاز به نوشتن کنید یا از بخش جدید یا ادامه در صفحه فرد یا زوج بعدی و ...

 

گزینه ای با نام Line Number در این گروه وجود دارد. نام این مورد به معنی شماره خط ها در  ورد word است و مشخص است که شماره خط ها را به ما نشان می دهد. اگر بر روی این گزینه کلیک کنیم می بینیم گزینه ای به نام None تیک خورده است که یه این معنی است که فعلا شماره خط ها نشان داده نمی شود. گزینه زیر آن Continuous به معنی ادامه دار است. با انتخاب این گزینه شماره ها از ابتدا متن آغاز شده و تا پایان متن ادامه دارد. در زیر این مورد نیز گزینه هایی برای انتخاب موجود است که شمارش را از ابتدای هر صفحه دوباره از عدد 1 آغاز می کند یعنی تعداد خط های هر صفحه را جدا از صفحات دیگر شمارش می کند و یا هر بخش را جدا از بخش های دیگر شمارش می کند و در آخر این لیست هم گزینه ای با نام Line Numbering Options وجود دارد که شما را به پنجره ای جدید می برد که در آن سربرگ Layout وجود دارد که در همین مقاله درباره این سربرگ توضیح داده شده است.

 

آخرین گزینه در این گروه Hyphenation است. کاربرد این گزینه بیشتر برای نوشتن کتاب و مجلات و مقالات در  ورد word است و فاصله ها را برای شما تنظیم کرده و فضای بیشتری را ذخیره می کند. وقتی متنی را می نویسید Hyphenation به شما کمک می کند تا کلمه ای که در حال نوشتن است اگر از حاشیه ها و کادر ها خارج شود به صورت اتوماتیک به خط بعدی در زیر این خط برود. در مسیر Hyphenation گزینه Hyphenation Options پنجره ای را باز می کند که گزینه های بیشتری را در این مورد در اختیار شما قرار می دهد.

 

در این قسمت از آموزش ورد word ورد word بخش اول ابزار های سربرگ صفحه آرایی از ورد word ورد word توضیح داده شد. برای این که مقاله طولانی نشود و خوانندگان گرامی از خواندن مقالات خسته نشوند ادامه مقاله در بخش دوم منتشر می شود. ادامه این مقاله را در بخش دوم با نام  آموزش ورد word  صفحه آرایی بخش دوم دنبال کنید.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

تایپ سریع فرمول ها و معادلات ریاضی با کلید میانبر

در

با استفاده از قابلیت Equation در نرم‌افزار Microsoft Word ، معادلات و فرمول‌های ریاضی را می شود تایپ کرد. با استفاده از یک کلید میان‌بر می‌توان این کار را سریع‌تر از قبل نیز انجام داد. 


در ابتدا نرم‌افزار Microsoft Word را اجرا کنید و در فایل خود به محلی که می خواهید فرمول ریاضی را وارد کنید رفته و مراحل زیر را اجرا کنید.
- سپس کلیدهای ترکیبی Alt و = را با هم فشار دهید.
- ویرایشگر Equation  روی صفحه مثل عکس زیر روشن می شود.


- اعداد و کاراکترهای دلخواه خود را تایپ کنیدو یا با استفاده از نمادهای نوار ابزار بالای صفحه آن‌ها را وارد ویرایشگر کنید.
- این میانبر روی کلیه‌ی نسخه‌های آفیس اجرا می شود.

نرم افزار ورد (به انگلیسی: Microsoft word) یکی از نرم افزارهای مجموعه ی نرم افزاری آفیس است که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شده و به روز می شود.

این پست آموزش ورد را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

تایپ شکل‌ عجیب و غریب در ورد

در

(سیارک) :انواع و اقسام شکل‌های عجیب و غریب مانند تیر، قلب، گل و... را بدون استفاده از نرم‌افزار خاصی و تنها با استفاده از کیبورد در محیط word تایپ کنید. مثل این ← ☺ در تصویر زیر ALT+1 تا ALT+30 نشان داده شده است.

 

برای تایپ اشکال مراحل زیر را انجام دهید. 
- در هنگام تایپ کلید Alt را نگه داشته و همزمان یکی از اعداد سمت راست کیبورد را تایپ نمایید. Alt را آزاد نمایید. در صورتی که مثلا Alt  را با 3 گرفته باشید عکس یک ♥ خوشکل تایپ می شود.

نرم افزار ورد (به انگلیسی: Microsoft word) یکی از نرم افزارهای مجموعه ی نرم افزاری آفیس است که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شده و به روز می شود.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

کاربردی ترین میانبر های صفحه کلید در ویندوز

در

 

در بسیاری از مواقع برای افزایش سرعت در کار به‌جای کلیک با ماوس می‌توان از میانبرهای صفحه کلید استفاده نمود. افراد حرفه ای برای تمام کارهای تایپ خود در برنامه های آفیس  از کلیدهای ترکیبی یا همان میانبرهای صفحه کلید استفاده می‌نمایند، چرا که با استفاده از میانبرهای صفحه کلید نه‌ تنها سرعت عمل را بالا می رود بلکه اقداماتی مانند هایلایت کردن بخشی از متن یا انتخاب یک سلول در برنامه‌های صفحه گسترده مانند اکسل را می توان دقیق‌تر انجام داد.

 

آشنایی خیلی از کاربران کامپیوتر با میانبرهای صفحه کلید در حد CTRL+X برای برش یا Cut، ترکیب CTRL+V برای چسباندن یا Paste و دیگر کلیدهای مشابه می باشد. در ادامه این پست ۲۲ کلید ترکیبی  که جزو کاربردی ترین میانبرهای صفحه کلید می باشند را معرفی می کنیم.

F5 یا CTRL + R

برای رفرش کردن صفحه‌‌ی وب‌ ، با فشردن F5 یا CTRL+R در هر مرورگری صفحه‌‌ی جاری را رفرش نمایید.

CTRL + A

اگر می‌خواهید  را انتخاب کنید، کافی است از کلیدهای ترکیبی CTRL+A  برای انتخاب تمام محتوای موجود در یک پنجره استفاده می شود . بعد از انتخاب قادر به Copy ،Paste و دیگر درخواست‌های قالب‌بندی می شوید.

 

ترکیب ALT و فلش‌های راست و چپ

برای عملیات بازگشت از فشردن کلیدهای ALT و فلش سمت چپ استفاده کنید.  ترکیب ALT و فلش سمت راست هم کار صفحه‌ی بعدی را انجام می دهد.

ترکیب Windows و کلیدهای جهت‌دار

 برای استفاده از ویژگی اسنپ (تقسیم صفحه نمایش به ۲ تا ۴ اپلیکیشن در ویندوز ۱۰ ) باید پنجره‌ها را با ماوس به راست یا چپ صفحه نمایش بکشیم (درگ کنیم).در صورتیکه راه آسان‌تری  استفاده از کلید Windows و فلش سمت چپ (یا راست) است . اگر بخواهید که پنجره‌‌ی مربوط به برنامه‌‌ی مورد نظر به‌اندازه‌ی یک‌چهارم صفحه‌‌ی نمایش شود می‌توانید از ترکیب کلیدهای Windows و فلش‌های بالا و پایین استفاده کنید.

CTRL + Shift + V

خیلی مواقع بعد از انتخاب متن و درگ کردن با ماوس،‌ هایلایت و سپس کپی پیست ، فونت‌ها بهمریخته می شوند.  راهکار ساده برای حل این مشکل در مرورگرهای کروم و فایرفاکس استفاده کلیدهای CTRL+Shift +V می باشد.

 

ALT + F4

معمولا برای بستن برنامه‌ها از کار نسبتا وقت‌گیر کلیک ماوس روی دکمه‌‌ی ضربدر بالای صفحه استفاده می شود. مخصوصا اگر قرار باشدچندین پنجره را با هم ببندیم. با استفاده ازکلیدهای ترکیبی ALT + F4 در ویندوزهای ۷، ۸ و ۱۰ می توانیم پنجره‌ها را ببندیم . میانبر CTRL+W هم همین کار را انجام می دهد . برای مثال اگر چند سایت در مرورگر باز باشند، با فشردن این کلید‌ها، به‌جای بسته شدن کل مرورگر تنها صفحه جاری بسته می شود.

Shift + F7

گاهی اوقات در نوشتن یک مقاله (به زبان انگلیسی) در word نیاز به واژه‌‌ی جدید و مترادفی داریم. چنانچه در حال نوشتن متن در مایکروسافت ورد باشیم، نیازی به مراجعه به برنامه‌ی لغت‌نامه یا جستجوی آنلاین نداریم. کافی است برای پیدا کردن مترادف کلمه‌‌ی مورد نظربعد از هایلایتکردن آن از کلید های  Shift+F7 استفاده کنید . نرم‌افزار Word فهرستی از واژگان مربوط را در پنلی در سمت راست صفحه نمایش می دهد.

CTRL + W

در حالتی  که با استفاده از CTRL+W صفحات  را یکی‌یکی بسته اید ولی متوجه می‌شوید که یکی از صفح ها را اشتباهی بسته و به آن نیاز دارید ، برای بازیابی مجدد از کلیدهای ترکیبی  CTRL+ SHIFT+T در هر مرورگری استفاده کنید.

Windows + L

هنگامی کهدلیلی برای قفل کردن  کامپیوتر در منزل یا محل کار ندارید . تمام کاری که لازم است انجام دهید فشردن کلیدهای Windows+L است و هیچ کلیک دیگری لازم نمی باشد. چنانچه برنامه‌های Windows Hello facial recognition یا fingerprint login را هم راه‌اندازی کرده باشید، نیازی به وارد کردن پسورد هم ندارید.

Windows + M

بعضی مواقع تعداد پنجره‌های باز در صفحه نمایش به حدی زیاد استکه قادر به رویت فایل‌های روی دسکتاپ نیستیم. در این حالت با استفاده از میان‌بر Windows + M تمام پنجره‌های باز را مینی مایز کنید تا صفحه‌‌ی دسکتاپ کاملا دیده شود.

Shift + Space

زمانی کهدر حال ویرایش یک برنامه‌‌ی صفحه گسترده مانند اکسل، Google Docs یا هر مجموعه‌‌ی دیگری می باشید،‌ سلول‌ها را با درگ ماوس هایلایت می کنید. در حالی که با فشردن کلیدهای Shift+Space قادرید یک ردیف کامل از هر برنامه را در حالت انتخاب قرارداده و به این ترتیب پس از انتخاب هر ردیف، می‌توانید با فشردن کلیدهای «- +CTRL» ردیف مورد نظر را پاک نمایید. دیگر ردیف‌های بالا یا پایین ردیف انتخاب‌شده را هم می‌توانید با کلیدهای CTRL+Shift به همراه فلش‌های بالا یا پایین ‌هایلایت نمایید.

CTRL + D

چنانچه تمایل به افزودن وب‌سایتی به فهرست علاقه‌مندی‌های خود می باشید، لازم یست که روی علامت ستاره برای انتقال آن به منوی Favorites کلیک نمایید. این کار را با فشردن کلیدهای CTRL+D در مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اج (یا اینترنت اکسپلورر) انجام دهید و با باز کردن یک پنجره گفتگو، می توانید که صفحه‌‌ی فعلی را نشانه‌گذاری، نام آن را ویرایش و حتی پوشه‌‌ی ذخیره‌سازی آن را مشخصنمایید.

CTRL + Shift + O

فشردن کلیدهای CTRL+Shift +O در کروم باعث نمایش تمام صفحه‌‌ی فهرست علاقه‌مندی‌ها می شود. کلیدهای CTRL+Shift+B هم فهرست علاقه‌مندی‌ها در مرورگرهای کروم، اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس را نمایش می دهد.

ALT + S و CTRL + Enter

چنانچه می‌خواهید محتوای ایمیلی را به‌سرعت هر چه بیشتر ارسال کنید، نیازی به کلیک ماوس روی دکمه‌‌ی Send در پایین صفحه نمی باشد. پس از تایپ پیام خود  بدون اتلاف وقت، کلیدهای ALT+S را در اوت لوک یا دیگر برنامه‌های دسکتاپ و CTRL+Enter را در جیمیل بزنید.

CTRL + R

 

برای پاسخ به یک پیام، لزومی به کلیک روی آیکون Reply نمی باشد. در برنامه‌های ایمیل مانند اوت لوک، فشردن CTRL+R بخش پاسخ‌دهی را باز می‌نماید. در سرویس‌های اینترنتی نظیر جیمیل و Outlook.com هم فشار دادن حرف R کافی است. البته در جیمیل باید ابتدا کلیدهای میانبر را در بخش تنظیمات فعال نمایید.

F2

 برای تغییر نام یک فایل انتخاب آن در Windows Explorer و فشردن کلید F2 است.برای تغییر هم‌زمان نام چند فایل  تمام فایل‌های مورد نظر را‌ هایلایت کرده و کلید F2 را فشار دهید و  نام جدید را تایپ کنید ، کلید Enter را بزنید. تمام فایل‌ها به همان نام جدید تغییر نام پیدا می کنند با این تفاوت که شماره‌ای متفاوت در داخل پرانتز روبه‌روی اسم هر فایل گذاشته می شود.

CTRL + P

برای پرینت از  CTRL+P استفاده نمایید.

Windows + P

 برای درست کردن دسکتاپ دومی برای خود در ویندوزهای ۸ و ۱۰ از کلیدهای Windows+P استفاده کنید.

Windows + E

برای دسترسی  به درایوهای خود به جای کلیک روی آیکن Computer  از کلیدهای میان‌بر Windows + E استفاده نمایید.

ترکیب Shift و کلیدهای جهت‌دار

برای‌ هایلایت  متن با استفاده از صفحه کلید، کلید Shift را نگه‌داشته و با کلیدهای جهت‌دار متن را به‌صورت بخش بخش‌ هایلایت نمایید. با نگه‌داشتن کلید CTRL می‌توانید کل کلمه را به‌جای هر کاراکتر با کلیدهای جهت‌دار انتخاب نمایید. در ضمن در اکثر برنامه‌های متنی برای ضخیم کردن متن یا ایتالیک کردن آن قادر هستید به ترتیب از کلیدهای ترکیبی CTRL+B و CTRL+I هم استفاده نمایید.

ترکیب Shift و کلیک

ممکن است بخواهید چند ردیف را در یک برنامه‌‌ی صفحه گسترده انتخاب کنید یا به دنبال از ترکیب Shift و کلیک برای  انتخاب و هایلایت بخش‌هایی از متن در مایکروسافت ورد یابرنامه‌‌ی فایل اکسپلورر استفاده می شود.  مثلا اگر می‌خواهید ردیف ۱۰ تا ۳۰ در یک صفحه‌‌ی اکسل را انتخاب نمایید. می‌توان اولین ستون را با کلیک انتخاب کنید و سپس با فشردن Shift آخرین ردیف را انتخاب کرده در نتیجه  تمام ردیف‌های میانی هم انتخاب می شوند.

چنانچه گزینه‌های مورد نظر شما پشت سر هم قرار ندارند ،  به‌جای Shift از کلید CTRL استفاده کنید.

CTRL + F

 

فشردن کلیدهای CTRL+F در هر برنامه‌‌ی خواندنی و همچنین تمام مرورگرها، واژه‌پردازها، برنامه‌های گسترده و ابزارهای توسعه‌دهنده قابل اجراست و  شما می توانید که کلمه‌‌ی مورد نظر خود را در یک متن خاص پیدا نمایید.

چنانچه کلمه را در متن برنامه پیدا کردید، با فشردن کلیدهای جهت‌دار می‌توانید تکرار کلمه را در باقی قسمت‌های متن پیداکنید. بعضی برنامه‌ها مانند کروم تمام تکرارها را با هم هایلایت می‌نماید. در این حالت برای پرش به تکرارها می‌توانید از کلید F3 استفاده کنید.

این پست را چگونه می‌بینید؟برای شما مفید بود؟لطفا با نوشتن کامنت درقسمت نظرات ما را مطلع کنید.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...