لیزر: آینده چراغ های خودرو

در

چراغ های لیزر قدم بزرگ بعدی در تکنولوژی نور خودرو هستند، بعد از هالوژن، زنون و LED، چراغ های لیزری آینده این صنعت هستند.

در آینده، چراغ های کوچکتر و بسیار پرنور تر با تکنولوژی لیزر ساخته خواهد شد.

دیودهای لیزر بسیار کوچک هستند، این دیود کوچک باریکه ای از نور در حد چند هزارم میلیمتر منتشر می کند.

روشنایی نور لیزر، 4 برابر LED های امروز است. در آینده مطمئنا اندازه چراغ های جلوی خودرو بسیار کوچک خواهد شد.

 

BMW i8 و Audi R8 LMX از اولین سری خودروهایی هستند که از تکنولوژی لیزر استفاده می کنند.

هر دو خودرو تقریبا همزمان وارد تولید شدند، شرکت OSRAM تولید کننده چراغ های لیزری این خودرو ها است. فاصله روشنایی با نور لیزر در این خودرو حدود 600 متر است که در مقایسه با LED های امروزی تقریبا 2 برابر بیشتر است.

در نبرد هدلایت ها، لیزر برنده است، مزایا و معایب لیزر به عنوان هدلایت را بررسی کنیم.

 

 

مزایای لیزر

  • به گفته BMW، چراغ لیزر نسبت به LED، بیشتر از 30% در مصرف برق صرفه جویی می کند.
  • پرتاب نور در لیزر 2 برابر LED است، تا فاصله 600 متر را کاملا روشن می کند.
  • کوچک بودن اندازه چراغ، یکی از مزایای جانبی لیزر است، هرچقدر حباب چراغ کوچک تر باشد احتمال شکستن آن در اثر برخورد سنگ های جاده ای کمتر می شود.

 

 

معایب لیزر

  • درحال حاضر مهمترین عیب این چراغ های لیزر قیمت بالای آنهاست. البته کاملا طبیعی است، هر تکنولوژی جدید در ابتدا گران قیمت خواهد بود.

 

به گفته OSRAM چراغ های لیزر آینده صنعت خودرو هستند و درحال حاضر روی تکنولوژی دیگر کار نمی شود. OSRAM یکی از غول های صنعت لامپ است و غیر از چراغ های خودرو، انواع لامپ های عکاسی را نیز تولید می کند.

 

 

آیا لیزر خطرناک است؟

لیزر یک وسیله آزمایشگاهی بود که بعدا با تکنولوژی CD و DVD وارد خانه های ما شد. همه ما علائم خطر روی درایو های CD را به خاطر داریم، برخورد پرتو لیزر با چشم انسان به شدن خطرناک است و حتی باعث کوری دائم خواهد شد. 

به گفته شرکت BMW، لیزری که در خودروی i8 تعبیه شده از فیلتر های مختلف عبور داده می شود و خطر زیادی برای چشم انسان ندارد، این لیزر به گونه ای طراحی شده در رانندگی داخل شهر و سرعت های پایین زیر 60 کیلومتر در ساعت نور بسیار ضعیفی دارد و بعد از آن قوی تر می شود. به هر حال نگاه کردن مستقیم به پرتو لیزر خطرناک است.

 

 

قوانین استفاده از هدلایت لیزر

درحال حاضر قوانین راهنمایی و رانندگی برای نصب چراغ های زنون وجود دارد که از حرکت خودروهایی که به صورت غیر شرکتی از این چراغ ها استفاده می کنند جلوگیری می کند. احتمالا با ورود چراغ های لیزری نیز، پلیس با خودروهایی که این چراغ ها را به صورت دستی نصب کنند برخورد خواهد کرد. 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌ های هدلایت:چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

در

(سیارک) : مطمئنا صنعت خودرو به میزان زیادی تکامل یافته است و به همراه این تکامل ، چراغ‌ های جلوی خودرو نیز به سطح بالاتری رسیده‌اند، خودرو سازان تاثیر چراغ‌ های هالوژن یا HID را بر روی مدل‌های خود تجزیه و تحلیل کرده‌ و به یک گزینه جدید رسیده‌اند: چراغ های LED. حداقل روی کاغذ به نظر می‌رسد که LED‌ ها راه‌حلی برای تولید انبوه خودرو ها باشند اما چندین نقطه ضعف هم وجود دارد که می‌تواند چشم‌انداز جهانی در مورد این نوع تکنولوژی را تغییر دهد.

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 توصیف اصول نحوه عملکرد چراغ‌ های ال‌ای‌دی بسیار سخت است اما به شکل خلاصه می‌توان گفت که آنها به حرکت الکترون‌های منفی به سمت "حفره‌های" مثبت در سرتاسر یک نیمه‌هادی متکی هستند. زمانی که یک الکترون ازاد در یک حفره می‌افتد که در سطح انرژی پایین تری قرار دارد، انرژی خود را از دست می‌دهد که باعث آزاد شدن یک فوتون (کوچکترین ذره تشکیل دهندۀ نور) می‌شود، این فرآیند الکترولومینانس  (برق‌درخشی) نامیده می‌شود.(سیارک)

اگر این فرآیند هزاران بار در ثانیه تکرار شود شاهد یک نور روشن مداوم خواهید بود که از سطحی حدود 2 میلی‌متر ساطع می‌شود دیود ساطع‌کننده نور (LED‌).

مهمترین نکته  در مورد چراغ‌ های LED این است که در مقایسه با لامپ‌های هالوژن کلاسیک به توان بسیار پایینی نیاز دارند. به عنوان مثال LED‌هادر تویوتا پریوس و چندین نوع خودرهای هیبریدی که در آنها برق نقش کلیدی ایفا می‌کند مورد استفاده قرار گرفته‌اند لزوما نه برای چراغ‌ های جلو. اولین واحدهای LED در خودروی آئودی R8 مدل 2004 مورد استفاده قرار گرفتند.

به طور کلی چراغ‌ های LED از نظر میزان تابندگی بین لامپ‌های هالوژن و HID قرار می‌گیرند اما پرتوهای متمرکزتری تولید می‌کنند و همچنین در اشکال مختلف تولید می‌شوند.

همچنین  LED‌ها به لطف اندازه کوچک خود امکان دستکاری زیادی دارند، تولید کنندگان قادرند انواع اشکال و مجموعه‌های مختلف را تولید کنند به نحوی که کاملا با مدل‌های خودرو های آنها تطابق داشته باشد و نیاز به رفلکتورهای زشت نیست.

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

اما نیاز است که چند مسئله را روشن کنیم. به عنوان مثال اگرچه LED‌ها هنگام روشن شدن همانند لامپ‌های هالوژن حرارت منتشر نمی‌کنند، اما زمانی که جریان برق از آن عبور می‌کند مقدار زیادی گرما در پایین امیتر (عمدتا چیپ یا تراشه) تولید می‌شود و در نتیجه خطر بالقوه‌ای برای قطعات و کابل‌های اتصال مجاور به همراه دارد. به همین دلیل است که چراغ‌ های LED به سیستم‌های خنک‌کننده مانند هیت‌سینک یا فن نیاز دارند تا از ذوب شدن آنها جلوگیری شود.

فراموش نکنید که این سیستم‌های خنک‌کننده در محفظه موتور قرار دارند که محیط خنکی برای سایر سیستم‌ها به منظور حفظ درجه حرارت مناسب و معقول نیست. به همین دلیل طراحی و پیاده‌سازی چراغ‌ های LED برای خودرو ها دشوارتر است و بنابراین گران‌تر از HIDها خواهند بود.(سیارک)

چرا در LED‌های روشن در روز یا چراغ عقب از هیت‌سینک استفاده نمی‌شود؟ ساده است چرا که هیچ کس برای حرکت در تاریکی به آنها متکی نیست. بنابراین نیاز نیست که همانند چراغ‌ های جلو قدرتمند باشند و این بدین معنی است که جریان عبوری از این چیپ‌ها آنقدر نیست که باعث ایجاد مشکلات حرارتی شود.

به طور خلاصه در مورد LED‌ها می‌توانیم بگوییم که:

مزایا:

اندازه کوچک، امکان سفارشی‌سازی در شکل‌های مختلف را فراهم می‌کند.

مصرف انرژی بسیار پایین

روشن‌تر از چراغ‌ های هالوژنی و ارائه نور گرم‌تر نسبت به HIDها

معایب:

هزینه تولید بالا

ایجاد حرارت بالا در اطراف قطعات مجاور

طراحی دشوارتر و کنار آمدن با دمای بالای محفظه موتور

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌های هدلایت: هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل در مقابله با هم

در

(سیارک) : آنچه که اکنون برای ما چیزهای رایج و معمولی است زمانی دستاوردهای عمدۀ تکنولوژی و فناوری بودند. زمانی بود که اضافه کردن یک پیچ ساده و یا تغییر شکل اجزای خاص منجر به نوآوری‌های قابل  توجهی می‌شد که سالها بعد این نوآوری‌ها خودشان پایه‌ای برای پروژه‌های پیشرفته‌تر شدند.بیایید در این پست نگاهی به چراغ‌ های جلو خودرو بیندازیم.

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اگرچه کل صنعت خودرو سازی از ال‌ای‌دی استفاده می‌کند اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که چگونه آنها از لامپ‌های ساده استیلنی در دهه 1880 تکامل یافته و بردهای ال‌ای‌دی بسیار پیچیده امروزی تبدیل شدند. علاوه بر این محققان دائما بر روی ایده "چراغ جلو" کار می‌کنند و تلاش می‌کنند که به پیشرفت‌های جدیدی دست یابند که به وضوح باعث برتری محصولات آنها نسبت به رقبا شود. چراغهای لیزری نیز از همین نمونه هستند اما قبل از بحث در مورد آنها باید سیستم‌های رایج که به وفور استفاده می‌شوند را نیز بررسی کنیم.

قصد نداریم که در مورد تاریخچه چراغ جلو صحبت کنیم چرا که قبلا این کار را انجام داده‌ایم، در عوض تلاش می‌کنیم بر روی چهار نوع تنظیمات عمده که امروزه به کار می‌روند تمرکز کنیم و ببینیم آنها چه هستند. بنابراین سعی می‌کنیم در مورد مزایا و معایب هر یک از آنها صحبت کنیم، اگرچه مردم به طور کلی اعتقاد دارند که همیشه جدیدتر بهتر هم است، که اغلب هم همین طور است. ممکن است برخی از شما با این ایده موافق باشید و برخی نیز مخالف باشید، بهر حال هر یک از این چهار نوع چراغ جلو خصوصیات مثبت و منفی خاص خودش را دارد. پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.

چراغ‌ های جلو هالوژنی

چراغ‌ های هالوژنی در حال حاضر در جهان خودرو ها بیشترین کاربرد را دارند و همانطور که می‌دانید این بخاطر مزیت اصلی آنها است: نصب آسان و ارزان.(سیارک)

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اساسا یک لامپ هالوژن در شرایط عالی عمری حدود 1000 ساعت دارد و هزینه جایگزینی آن در مقایسه با سایر انواع دیگر بسیار پایین است (حدود  دلار30 برای یک مجموعه مناسب). با این حال لامپ‌های هالوژن کم کم در حال تبدیل شدن به گزینه دوم برای شرکت‌های خودرویی در سرتاسر جهان هستند. اما چرا؟ هالوژن دقیقا هم‌معنی با بهره‌وری نیست و برای درک بهتر توضیح خواهیم داد که یک لامپ هالوژن چگونه کار می‌کند.

اول اینکه از یک شیشه ساخته شده است که در مقابل دماهای بسیار بالا مقاوم است، بعلاوه یک گاز که معمولا ترکیبی از آرگون و نیتروژن است و یک عدد رشته تنگستن. به منظور تولید نور، رشته تنگستن از طریق باتری خودرو جریان برق دریافت کرده و تا دمایی حدود 2500 درجه سلسیوس گرم می‌شود و شروع به درخشش می‌کند (فرآیند تابش یا دماشیدگی).

زمانی که لامپ هالوژن به اواخر عمر خود نزدیک می‌شود تنگستن بخار می‌شود و بر روی شیشه آن رسوب می‌گیرد و باعث پارگی رشته تنگستن می‌شود و قابلیت عملکرد آن از بین می‌رود .

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اما این زیاد مسئله مهمی نیست، بزرگترین مشکل این است که در حین تولید نور، این لامپ همچنین مقدار زیادی گرما تولید می‌کند که اساسا به صورت انرژی هدر می‌رود.(سیارک)

یک مشکل بزرگ دیگر که اغلب لامپ‌های هالوژن دارند نحوه واکنش آنها با مواد مختلف است. به عنوان مثال زمانی که لامپ معیوب را تعویض می‌کنید، مراقب باشید که به شیشه لامپ جدید دست نزنید! روغن و چربی روی انگشتان دست شما به شیشه کوارتز می‌چسبد و باعث می‌شود که گرما به طور یکنواخت پخش نشود و عمر لامپ به شدت کاهش می‌یابد.

با این حال لامپ‌های هالوژنی مزایایی دارند که باعث می‌شود تبدیل به گزینه اول برای اکثر خودرو سازان شوند: با حداقل میزان هزینه نور مناسبی تولید می‌کنند، در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند که بدین معنی است که می‌توان این لامپ‌ها را در مدل‌های مختلف خودرو نصب کرد، همچنین خودروسازان می‌توانند نسخه‌های چندتایی از انها بسته به نوع و ابعاد بدنه خودرو تولید کنند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه صحبت کنیم می‌توانیم جوانب مثبت و منفی لامپ‌های هالوژن را به شکل زیر بیان کنیم:

مزایا:

- تعویض آسان

- تولید ساده

- ابعاد مختلف

- مقرون به صرفه

معایب:

- به هدر رفتن انرژی

- نیاز به مراقبت اضافی

ادامه در پست  های آینده

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌ های هدلایت :چراغ‌ های HID (زنون)

در

زنون یا هدلایت ؟زنون بهتر است یا هدلایت ؟در این مقاله سعی داریم با مقایسه تکنولوژی چراغ‌ های هدلایت ، چراغ های زنون و هدلایت به این سوال ها پاسخ دهیم . 
چراغ های زنون یا لامپ‌های زنون که به شکل رسمی به عنوان چراغ‌ های تخلیه با شدت بالا چراغ های HIDS خوانده می‌شوند، معمولا به عنوان یک گزینه کارآمدتر برای چراغ های خودرو شناخته می‌شوند که عمدتا به خاطر گرمای رنگ و حجم نور تولید شده توسط انها است. 



 

چراغ های زنون

 

 

اولین نسل از چراغ‌ های زنون

اولین نسل از چراغ‌ های زنون در خودروی BMW سری 7 در سال 1991 ظهور یافتند و به آرامی تبدیل به گزینه شماره یک برای بسیاری از کمپانی‌های خودرو سازی شدند، اگرچه از اعلام آن به عنوان یک تجهیزات استاندارد اجتناب شده است.چراغ‌ های HID بسیار شبیه لامپ‌های نئون هستند. یک لوله محصور پر از گاز که در هر انتهای آن یک الکترود برای عبور جریان الکتریکی وجود دارد.

در زمینه‌های کاربرد در خودرو، لامپ HID، با استفاده از یک کوارتز شفاف، الکترودهای تنگستن و مخلوطی از گازها که توسط ولتاژ بالای جریان الکتریکی عبوری بین دو الکترود تحریک می‌شوند.علیرغم نام معمول مورد استفاده برای آنها، HIDها از یک مخلوط متال-هالید استفاده می‌کنند و در حین راه‌اندازی فقط متکی به زنون هستند. دلیل آن این است که یکی از مشکلات اصلی در لامپ‌های HID مقدار زمان لازم برای گازهای موجود برای رسیدن به دمای عملیاتی و ارائه نور قوی است.

فرآیند تابش نور در لامپ‌های HID در سه مرحله رخ می‌دهد: ابتدا فاز احتراق، یک پالس ولتاژ بالا تولید یک جرقه می‌کند که گاز زنون را یونیزه کرده و یک تونل از جریان بین الکترودها ایجاد می‌شود، سپس درجه حرارت لامپ به سرعت بالا می‌رود که باعث تبخیر نمک‌های فلزی می‌شود که باعث کاهش مقاومت بین دو الکترود می‌شود؛ در نهایت بالاست به عملیات مداوم سوئیچ کرده و میزانی توان مداوم ارائه می‌کند به نحوی که قوس الکتریکی سوسو نمی‌زند.در ادامه مقاله به تفاوت هدلایت و زنون از نطر مزایا و معایب هدلایت می پردازیم.

 

 

مزایا

اول اینکه چراغ‌ های زنون از نظر حجم نور تولیدی در مقایسه با چراغ‌ های هالوژن کارآیی بیشتری دارند. البته اگر زاویه نور به درستی تنظیم نشود می‌تواند به عنوان یک شکست بخصوص از نقطه نظر ترافیک ورودی بزرگ در نظر گرفته شود، (اغلب زمانی که کیت‌های موجود در بازار به شکل اشتباه نصب شوند یا از کاسه‌ چراغ‌ هایی استفاده شود که برای HIDها طراحی نشده‌اند).

طبق آمار رسمی، یک لامپ زنون 3000 لومن و mcd/m2 90 تولید می‌کند، در حالی که یک لامپ هالوژن 1400 لومن و mcd/m2 30 تولید می‌کند.البته لامپ‌های زنون کم کم در اندازه‌ها و نسخه‌های مختلف در دسترس قرار گرفته‌اند، به خصوص به منظور استفاده در مدلهای مختلف خودرو.

 یکی دیگر از نکات مثبت چراغ‌ های زنون این است که عمر نسبتا طولانی دارند که بسیار بیشتر از لامپ‌های قبلی یعنی لامپ‌های هالوژن هستند: تخمین زده می‌شود که در شرایط عادی عمر عملیاتی آنها حدود 2000 ساعت است.

بهره‌وری می‌تواند یکی دیگر از مزایا در هنگام انتخاب HID به جای چراغ‌ های هالوژن باشد. اگرچه این چراغ‌ ها به توان بیشتری در شروع نوردهی نیاز دارند اما پس از آنکه به دمای عملیاتی رسیدند، بسیار کم‌مصرف‌تر از لامپ‌های استاندارد هستند؛ که این به معنی تحمیل بار کمتر به دینام و همچنین گشتاور کمتر موتور جهت تامین برق است. با این حال به سختی می‌توانید تفاوتی در مصرف سوخت مشاهده کنید (شاید یک اونس سوخت در هر ساعت)، اما اگر طرفدار محیط زیست هستید آگاهی از این موضوع نیز می‌تواند برای شما جالب باشد.

 

چراغ های زنون

 

چراغ های زنون

چراغ های زنون

 

 

معایب

 خوب بدیهی است که هزینه بیشتری نسبت به لامپهای هالوژن (شامل نگهداری) دارند و همچنین پیچیده‌تر نیز هستند، چرا که به دستگاهی به نام بالاست نیاز دارند که یک در واقع یک خازن است که ولتاژ بالای مورد نیاز برای عملکرد HIDها را ایجاد و تنظیم می‌کند.

فراموش نکنید که این چراغ‌ ها به چند ثانیه زمان برای رسیدن به روشنایی کامل نیاز دارند، و به همین دلیل است که به عنوان نور بالای جداگانه مناسب نیستند. در برخی از خودروها از HID به عنوان نور پایین و لامپ‌های استاندارد جداگانه برای نور بالا استفاده می‌شود. در مدل‌های بالاتر واحد HID به هر دو شکل کار می‌کند (که به اشتباه زنون خوانده می‌شود) و از یک سایه مکانیکی درون رفلکتور به منظور تغییر جهت پرتوی نور استفاده می‌شود.

برخی‌ از چراغ‌ های زنون می‌توانند اثرات سوئی بر سلامت انسان داشته باشند، چرا که برخی از آنها حاوی مواد سمی مانند جیوه فلزی هستند. برخی از کشورها اقدامات ویژه‌ای برای منع استفاده از آنها اعمال کرده‌اند، اما این فقط منجر به هزینه‌های تولید و تعمیر بالاتر خواهد شد.

نهایتا اینکه میزان تابش خیره‌کننده تولید شده توسط چراغ جلو ممکن است برای سایر رانندگان حاضر در مسیر آزار دهنده باشد (بخصوص ترافیک روبرو)، بنابراین باعث افزایش تعداد تصادفات و مرگ و میر جدای از سرعت زیاد و مشکلات فنی می‌شود.(سیارک)

 

 

مزایا و معایب چراغ‌های زنون

مزایا:

- طول عمر بیشتر نسبت به چراغ‌ های هالوژن

- کارآمدتر از چراغ‌ های هالوژن هستند زیرا توان کمتری مصرف کرده و نور بیشتری تولید می‌کنند.

- دید بهتر برای راننده

معایب هدلایت 

- تابش خیره‌کننده بیش از حد و در نتیجه ایجاد مشکلات بالقوه برای ترافیک روبرو

- هزینه‌ بالا

- سیستم پیچیده نسبت به لامپ‌های هالوژن

- مواد مضر که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد

- به منظور رسیدن به روشنایی کامل به چند ثانیه زمان نیاز دارند

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

BMW و آئودی به سختی در تلاشند تا چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند

در
چراغ‌ های لیزری خودرو

 

چراغ‌ لیزری خودرو چیست

BMW و آئودی به سختی در حال تلاش هستند که چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند، فناوری جدید که 1000 برابر بهتر از چراغ‌ های LED است و در عین حال بسیار جمع و جورتر است. احتمالا می‌دانید که لیزر چیز بسیار خطرناکی است و فقط می‌توانند منطقه‌ای به اندازه عرض یک سکه را روشن کنند. پس چراغ‌ های لیزری چگونه می‌توانند تبدیل به یک ایده مناسب جهت پیاده‌سازی در خودرو ها شوند؟

همانند چراغ‌ های زنون که قبلا به آن اشاره شد، تکنولوژی جدید در اینجا نیز از لیزر فقط به عنوی بخشی از فرآیند تولید نور استفاده می‌کند. در واقع شما زمانی که از نور بالای خودرو استفاده می‌کنید یک مجموعه لیزری با قدرت بالا و لنزهایی در مقابل آن نخواهید داشت که همه چیز را در مقابل خود می‌سوزاند!

طبق توضیحات BMW، سستم آنها از سه لیزر آبی استفاده می‌کند که در پشت مجموعه چراغ جلو تعبیه شده است و به مجموعه کوچکی از آینه‌ها می‌تابد که انرژی آنها بر روی لنزهای کوچک حاوی گاز فسفر زردرنگ متمرکز شده است. این ماده در تماس با پرتوهای لیزر نور سفید بسیار روشن تولید می‌کند که نور حاصل از آن به سمت چراغ جلو منعکس می‌شود. پس اساسا شما به نور تولید شده توسط فسفر نگاه می‌کنید نه خود لیزر، که باعث می‌شود بتوان از این سیستم در جاده استفاده کرد.

حال اگر چراغ جلو آسیب ببیند یا از فوکوس خارج شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به گفته شرکت BMW این سیستم به صورت خودکار خاموش خواهد شد.

چراغ‌ های لیزری خودرو

نور تولید شده در این پروسه می‌تواند تا 1000 برابر بیشتر از LED‌ها باشد در حالیکه از دوسوم توان آنها (یا حتی نصف) استفاده می‌شود. و به لطف وجود فسفر، درجه رنگ نور (5.500 تا 6.000 کلوین) کاملا به نور طبیعی روز (حدود 6.500 کلوین) نزدیک است.(سیارک)

چراغ‌ های لیزری جدا از قدرت بیشتر نسبت به نور LED‌، می‌توانند فاصله‌ای حدود دو برابر را روشن سازند و به اندازه کافی کوچک هستند که امکان بسته‌بندی و طراحی ظاهری آنها با انعطاف بیشتری همراه است.

 

چراغ‌ های لیزری خودرو

نقطه ضعفی که BMW به آن اشاره کرده است  این است که فناوری‌های آنها فقط بر روی پرتوهای بالا کار می‌کند و همان‌طور که به نظر می‌رسد این به هزینه زیاد همراه است. وجود 6 لیزر با فناوری بالا در هر چراغ (در کل 12 عدد) هزینه‌ای حدود 10000$ (7.800 €) در بر خواهد داشت. این قیمت باید شامل فناوری‌های کاهنده خودکار نیز باشد چرا که هیچ یک از رانندگان مقابل نمی‌خواهند به این خورشیدهای کوچک از فاصله 600 متری (1968 فوت) خیره شود.

فناوری لیزر شرکت آئودی نیز به شیوه‌ای کاملا مشابه عمل می‌کند، فقط در هر چراغ چهار لیزر دارد. اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم می‌توانیم مزایا و معایب چراغ‌ های لیزری را به شرح زیر خلاصه کنیم:

 

مزایا چراغ‌ های لیزری

- بسیار کارآمد از نظر مصرف انرژی

- بسته‌بندی بسیار کوچک

- 1000 بار روشن‌تر از چراغ‌ های LED با محدودۀ دو برابر

 

معایب چراغ‌ های لیزری

- بسیار گران قیمت

- در حال حاضر نمی‌توان از آن هم برای نور پایین و هم نور بالا استفاده کرد، و نیاز به یک سیستم LED یا HID دارند

- نیاز به خنک کننده دارند چرا که حرارت ایجاد شده توسط آنها بسیار بیشتر از سیستم‌های LED است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

آخرین فناوری‌ های پیشرفته در خدمت خودرو های قدیمی تر :کیت‌ تبدیل چراغ‌ خودرو

در

 

 

 

کیت تبدیل چراغ خودرو چیست

ممکن است عده‌ای هنوز هم خودرو قدیمی‌تر داشته باشند که بدیهی است آخرین تکنولوژی های پیشرفته بر روی آنها نصب نشده است، از جمله چراغ‌های مدرن. از آنجا که همه توانایی یا تمایل به خرید خودرو ی جدید ندارند، بازار لوازم یدکی به کمک آنها آمده و کیت تبدیل چراغ خودرو برای آنها فراهم کرده است.

مسلما اجماع عمومی در مورد چراغ‌های جلوی موجود در بازار لوازم یدکی در جهان متمدن این است که معمولا توسط افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که تنها هدف آنها در زندگی این است که زندگی سایر استفاده‌کنندگان از جاده را تیره و سیاه کنند! اگرچه ممکن است این ادعا بخصوص در مورد چراغ‌های (زنون یا LED‌) تا حدی صحت داشته باشد اما همیشه چنین است، با این حال استفاده از آنها در بسیاری از کشورها غیرقانونی می‌باشد.(سیارک)

این بدین معنی نیست که تمامی آنها بد هستند، هر چند اگر بخواهید خودروی خود را از طریق بروزرسانی ایمن‌تر سازید، گزینه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید برای داشتن یک جفت چراغ جلوی بهتر آن فناوری‌ را انتخاب کنید.

رایج‌ترین کیت تبدیل موجود کیت زنون/HID هستند. توجه داشته باشید که اگر پروژکتور نداشته باشند نه تنها غیرقانونی هستند بلکه خطرناک نیز هستند (هم برای خودتان و هم برای افراد حاضر در جاده)؛ چرا که نور آنها نه تنها درخشنده‌تر از نور خورشید است بلکه به شکل دانه دانه نیز پراکنده می‌شود.

اگر می‌خواهید این مسیر را انتخاب کنید بسیار مراقب باشید و فقط دنبال کیت بروید که شامل لامپ‌هایی واقعی، بالاست، هرنسس و پروژکتور باشند. همچنین فقط در صورتی که در منطقه شما قانونی هستند از آنها استفاده کنید (همه آنها قانونی نیستند حتی اگر یک تولید کننده معتبر آنها را تولید کرده باشد) و نصب آن را به متخصص بسپارید.

نصب برخی از کیتها بسیار ساده است اما بسیاری از آنها نیاز به تغییرات گسترده در چراغ‌های جلو دارند و ترجیحا پس از شستشو و تمیز کردن چراغ‌های جلو نصب می‌شوند. وجود هر گونه ناخالصی بر روی چراغ‌های جلو می‌تواند به شدت باعث اختلال در نحوه ساطع شدن نور زنون شود و در نتیجه ایمنی بیشتر را به خطر شدید تبدیل می‌کند.

اخیرا، تعداد زیادی کیت نورپردازی LED نیز به بازار آمده است و مزایایی در مقایسه با لامپ‌های هالوژن قدیمی و لامپ‌های زنون/HID دارند.

نخست

اینکه در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و احتمالا باعث کاهش مقدار کمی مصرف سوخت می‌شود (البته نه زیاد).

دوم

اینکه آنها معمولا با دوام‌تر از سایر چراغ‌های جلو هستند (حتی اگر فابریک کارخانه نباشند)، البته باید در نظر داشت که هر چه کیفیت بالاتر باشد هزینه نیز بالاتر است.

سوم

اینکه نیاز به سرهم‌بندی یا مونتاژ زیاد با چراغ‌های استاندارد ندارند، اما نصب آنها باید توسط یک متخصص انجام شود بخصوص به این خاطر که در هنگام روشن شدن حرارت زیادی از آنها پراکنده می‌شود.(سیارک)

تا کنون هیچ کس یک سیستم چراغ جلوی لیزری غیرفابریک برای نصب و استفاده در خودرو های قدیمی نساخته است، اما با توجه به نرخ پیشرفت فناوری و کاهش هزینه‌ها بعید نیست که در چند سال آینده تولید شوند.

پس از گفتن تمامی این موارد مجددا تکرار می‌کنیم که انتخاب مسیر چیزی است که بستگی به شما دارد. اگر تصمیم به بروزرسانی اتومبیل کهنه یا قدیمی خود دارید تا آن را به چراغ‌های LED یا زنون مجهز کنید ابتدا باید ببینید که آیا در منطقه شما قانونی است یا خیر. سپس احتمالا باید به کتابچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید و ببینید که آیا سیستم برق آن به شما این امکان را می‌دهد که بدون زحمت لوازم اضافی به آن بیفزایید یا خیر. اگر همه چیز مناسب بود به دنبال ارزانترین کیتی که در بازار موجود است ، نروید و حتما برای خرید کیت با یک متخصص مشورت کنید.

 

مزایا کیت تبدیل چراغ خودرو

- هزینه آنها بسیار کمتر از هزینه درخواستی از سوی خودرو سازان به منظور نصب آنها به صورت یک آپشن روی خودرو است

- به طور قابل توجهی دید شما را در شب در مقایسه با چراغ‌های هالوژن ضعیف و معمولی افزایش می‌دهند.

- نیاز نیست که یک خودروی جدید خریداری کنید فقط کافی است چراغ‌های جلو را بهتر کنید.

 

معایب کیت تبدیل چراغ خودرو

- ممکن است در برخی از مناطق و ایالت‌ها ممنوع باشد

- اگر به شکل درست نصب نشوند یا اگر کیفیت آنها پایین باشد یا کیت آنها کامل نباشد، می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

شش راه ساده برای ایجاد اعتماد به نفس در دختران

در

آیا نگران این هستید که سپری کردن مدت زمان طولانی پشت گوش‌های هوشمند و لپتاپ برای اعتماد به نفس و روح و روان دخترتان مضر باشد؟ آیا به دنبال راهی برای تشویق او برای رها کردن یا حداقل فاصله گرفتن از فناوری و استراحت و لذت بردن از تابستان هستید؟


شاید به خاطر دارید که زمانی که شهر را ترک می‌کردید و به کمپ‌های تابستانی می‌رفتید چقدر لذت می‌بردید. خوب، دنیا عوض شده است و این روزها کودکان و فرزندان شما به سختی می‌توانند از فناوری و تکنولوژی دل بکنند. اما شاید ارزش تلاش کردن داشته باشد.
رسانه‌های اجتماعی و سیل تصاویر و پیام‌های پر زرق و برق که دختران ما را از طریق گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها بمباران کرده است می‌تواند باعث آسیب زدن به تصور آنها از خود شود. و تصویر "دختر متوسط" و لحظات آنلاین فقط آن را بدتر می‌کند.
ماه مه ماه اعتماد به نفس ملی نوجوانان و جوانان است و زمان مناسبی است که با دخترتان در مورد احساس وی نسبت به خودش صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که 53 درصد از دختران 13 ساله آمریکایی نسبت به اندام خود ناراضی هستند و 78 درصد از دختران 17 ساله از دیدن تصویر خود در آینه ناراحت می‌شوند.
اگر فکر می‌کنید که به نفع دختر شماست که مدتی از دوستان مجازی و فضای مجازی دور باشد، ممکن است به این فکر بیفتید که او را به کمپ‌های تابستانی بفرستید یا ماجراجویی‌های دیگری ترتیب ببینید. مثلا یک اردوگاه بیابانی، یک اردوگاه تفریحی در نزدیکی، یک مسافرت خانوادگی به اروپا یا یک سفر به آمریکای جنوبی. شاید هم او مسئولیت مشاور کمپ را دوست داشته باشد.(سیارک)  
کارشناسان در بنیاد کمپینگ و آموزش و پرورش معتقدند که اردوهای تابستانی می‌تواند به دختران نوجوان مهارت‌های زندگی را بیاموزد و به آنها کمک کند که نه تنها از نظر بدنی آماده‌تر شوند بلکه احساس قوی‌تر و بهتری نسبت به خود داشته باشند. بنظر می‌رسد که این بهتر از تماشای تلویزیون، پیگیری جشن‌های آنلاین و عکس‌های سلفی است، درست است؟
اگر کمپ و اردوگاه مد نظر شما نیست، می‌توانید به دختر خود در ایجاد تجربه اعتماد به نفس در خانه کمک کنید و او را تشویق کنید که این نکات ارائه شده از سوی این بنیاد را اجام دهد:
یک زمان بازتاب روزانه ایجاد کنید. تکنولوژی حواس ما را در تمام طول روز بمباران می‌کند. دختر خود را ملزم سازید که 30 دقیقه از روز از فناوری و تکنولوژی فاصله بگیرد و احساس خود، نیازهای خود و چگونگی مقابله با آنها را بیان کند. بسته به شخصیتش می‌تواند مجله بخواند، یوگا تمرین کند، پیاده‌روی کند یا بی سر و صدا در اتاق بدون وجود تلفن و سایر فناوری‌ها بماند.
به طبیعت بروید. بسیاری از تجارب بیادماندنی در اردوگاه‌ها و کمپ‌ها مربوط به زمان‌هایی هستند که در فضای بیرون سپری شده‌اند نشستن در اطراف آتش هنگام شب، پیاده‌روی تا بالای یک کوه در طلوع آفتاب، شنا کردن در اقیانوس و یا شناسایی گل‌های وحشی در هنگام یک گشت در طبیعت. حتی اگر در یک منطقه شهری زندگی می‌کنید، دختر خود را تشویق کنید که در ایوان خانه یا نیمکت پارک بنشیند و طبیعت را مشاهده کند. واقعا به طبیعت توجه کند بدون هیچ گونه حواس پرتی.(سیارک)  
یادگیری یک مهارت جدید. فرصت‌هایی برای او ایجاد کنید تا چیزی یاد بگیرد که بتواند برای ایجاد توانایی‌ها و اعتماد به نفس او کمک کند. خواه این کار چمن‌زنی، بازی تنیس، دوخت دامن، تعویض تایر، تعمیر شیر آب که چکه می‌کند، و یا اداره CPR باشد، فرصتی برای وی ایجاد کنید که یک کاری انجام دهد که به نظر چالش برانگیز می‌آید.
داوطلب. فقط چند ساعت کار دواطلبانه در هفته می‌تواند منجر به ایجاد احساس نیاز شود. نوجوانان به این احساس نیاز دارند. سایر داوطلبان و همچنین افراد دیگری که در حال خدمت هستند به منظور تکمیل اهداف مشترک به دختر شما متکی خواهند بود.
تبدیل شدن به یک مدل نقشی. نگهداری از کودکان یا پرورش فرزندان جوان‌تر می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس کمک کند. کودکان جوان‌تر ویژگی‌های دختر شما را تحسین می‌کنند که ممکن است خودش برای آنها ارزشی قائل نباشد، و کودکان جوان‌تر ترسی ندارند که به دختر شما بگویند که چه احساس خوبی در مورد او دارند.
عدم اتصال برای یک روز. با ایجاد یک چالش عدم اتصال خانوادگی از دختر خود حمایت کنید. یک روز در هفته تمامی تلفن‌ها، تبلت‌ها، کامپیوترها و سایر تکنولوژی‌ها را خاموش کنید.

یک ماجراجویی خانوادگی مانند قدم زدن در پارک محلی، یک بازی رقابتی خانوادگی در حایط پشتی، یا تهیه یک وعده غذایی با وظایف تقسیم‌ شده برای هر فرد برنامه‌ریزی کنید. حتی اگر بچه‌ها اعتراض کردند اصرار کنید که همه شرکت کنند. اگر یک روز کامل به نظر غیرممکن می‌رسد از زمان‌های کوچکتر مثل صبح شنبه یا یکشنبه شروع کنید. همزمان که پیشرفت می‌کنید، یک تفرج را برنامه‌ریزی کنید که به همه شما این امکان را می‌دهد که بر روی ماجراجویی تمرکز کنی نه تلفن پیاده‌روی و پیک‌نیک یک روزه، سفر به ساحل یا بازدید از یک موزه. به شکل خانوادگی تصمیم بگیرید اما توافق کنید که همه تلفن‌ها در کل روز خاموش باشد!
این تغییرات به کودکان کمک می‌کند که از جهان‌بینی طبیعی خود فراتر بروند و متوجه شوند که مدل مو، لباس و دیگر جنبه‌های مادی زندگی که خودشان و دوستانشان برای آنها ارزش قائل هستند آنچنان هم که به نظر می‌رسد حیاتی و ضروری نیستند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

چطوری اعتماد بنفس کاذب رو در بعضی ها بیاریم پایین؟؟؟۱۳۹۵/۱۰/۲۸

در ادامه بخوانید...