خودرو کلاسیک با عمر طولانی 30 خودرو بخش سوم

در

 در این بخش 10 خودرو کلاسیک با عمر طولانی بررسی می شود.

 

 

مشخصات خودرو بریستول 603

بریستول

بریستول 603، Bristol 603، سالیان عرضه: 1976 تا 2011 معادل با سی و پنج سال
بریستول 603 از این لحاظ خودرو منحصر به فرد و به خصوصی به شمار می رود که ترکیبی است از ظرافت و زیبایی خودروهای بریتانیایی و قدرت و استحکام خودروهای آمریکایی. بریستول از آن جمله خودروهایی بود که توانست در تمامی طول مدت زمانی که پروسه ساخت و عرضه آن به بازار ادامه داشت، جایگاهی ویژه در میان سایر خودرو با عمر طولانی داشته باشد و همیشه طرفداران خود را داشت (طی سال های آتی پس از سال اولیه عرضه آن، بسیاری از رقبای آن زمان بریستول 603 به طور کلی ساخت شان متوقف شده بود، با این حال، بریستول هنوز پا بر جا مانده بود). در نهایت اما در سال 2011 بود که به واسطه مسائلی که در شرکت سازنده این خودرو پدید آمد، تولید آن به طور کلی متوقف شد. البته مسئولان این شرکت دوباره گرد هم جمع شده اند و قصد دارند با عرضه کردن یک مدل چهار در جدید که قرار است در طراحی آن از خودروهای دهه پنجاه میلادی (1950) الهام گرفته شود، دوباره پا به عرصه صنعت خودرو سازی بگذارند (آخرین اخبار به دست رسیده حاکی از آن است که نام این خودرو بولت خواهد بود(Bullet)).

نکته ای که درباره بریستول 603 بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کند این است که برخی شرکت های بزرگ خودرو سازی این اجازه را به سازندگان خودرو دادند که در طی این سی و پنج سال برای نگه داشتن ظاهر زیبای خودرو شان از برخی المان های موجود در خودرو های پر فروش دیگر بهره گیرند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: فولکس واگن سیکوروکو، بدفورد سی اف 2، اپل سناتور بی، آئودی ای 4.

 

 

مشخصات خودرو رنو 12

رنو 12

رنو 12، Renault 12، سالیان عرضه: 1969 تا 2006 معادل با سی و هفت سال
مسئولان شرکت خودرو سازی رنو و سازندگان و طراحان آن همگی بر این باور بودند که مدل دوازده جدید شان به معنای واقعی کلمه بدل به یک خودرو جهانی خواهد شد و در چهار گوشه جهان فرایند ساخت و عرضه آن ادامه پیدا خواهد کرد. در کمال شگفتی پیش بینی آن ها کاملا درست و دقیق از آب در آمد. البته در طول این مدت سی و هفت سال بیشتر نمونه های ساخته شده از رنو 12 در کرانه غربی قاره اروپا به فروش رسید و این مناطق بدل به اصلی ترین بازار فروش خودرو شدند، با این حال کشورهای اروپای شرقی، برخی از نقاط قاره آمریکا و قاره استرالیا از دیگر نقاطی بودند که فرایند عرضه رنو 12 در آن ها با موفقیت همراه بود.

رنو 12 بیش از هر چیز دیگری از این لحاظ اهمیت پیدا می کند که توانست نام و نشانی برای شرکت خودرو سازی رنو به ارمغان آورده و فروش مدل بعدی این شرکت، داکیا را تضمین کند. بیست و شش سال پس از عرضه نمونه اولیه رنو 12 به بازار، هنوز در رومانی کسانی بودند که خواستار خودرو بوده و به همین خاطر بود که آخرین رنو 12 در آن زمان از خط تولیدی در فرانسه بیرون آمده و راهی رومانی شد. در طول مدت سی و هفت سالی که رنو 12 در دسترس علاقه مندان قرار می گرفت، نمونه های متعددی از آن طراحی شدند: یک مدل دو در و کاملا اسپورت که با نام 1410 شناخته می شد، یک مدل چهار در نسبتا جا دار با نام 1320، و در نهایت یک مدل وانت که بسته به سفارش مشتری می توانست دو در یا چهار در باشد. در نهایت نیز این مدل داکیا بود که به عنوان جایگزینی با قیمت مناسب و تقریبا ارزان برای رنو 12 در نظر گرفته شد و توسط مسئولان این شرکت روانه بازار فروش خودرو شد.

 

 

مشخصات خودرو مرسدس بنز کلاس جی

مرسدس بنز کلاس جی

مرسدس بنز کلاس جی، Mercedes Benz G Class، سالیان عرضه: 1979 تا 2017 معادل با سی و هشت سال
مرسدس بنز کلاس جی خودرو جهانی بود که توانست تا حدودی معادلی باشد برای رؤیای آمریکایی و آن چه مردم بیش از هر چیز دیگری خواهان اش بودند. صرف نظر از این که مردم عضو کدامین طبقه اجتماعی بودند، تقریبا همگان آرزوی خرید آن را داشته و خودروی بود که به سرعت مرزها را در هم نوردید و حتی به میدان های جنگ نیز راه یافت. در ابتدای امر و در سال 1979 که از کلاس جی مرسدس بنز رونمایی شد، می شد ایراداتی را برای آن متصور شد و هنوز مدل اولیه و تقریبا ناقصی به شمار می رفت که جای کار بیشتری داشت، با این حال، طولی نکشید که این نقایص به طور کلی بر طرف شده و خودرو بدل به یکی از گران قیمت ترین محصولات مرسدس بنز شد که با خرید آن می شد صاحب وسیله نقلیه ای شد که علاوه بر ظاهری فوق العاده لوکس و زیبا، کارایی بی نظیری داشت و مدت ها طول می کشید تا از توان اولیه آن کاسته شود.

همین سال اخیر بود که در نهایت به ساخت و عرضه کلاس جی پایان داده شد، با این وجود مدلی که به عنوان جایگزین آن در نظر گرفته شده است، بسیاری از المان های مدل سابق را در خود دارد و شاید بتوان گفت که تغییر چندانی به خود ندیده است. تنها این که برخی از قسمت های آن متناسب با نیاز های روز بهبود یافته و به روز شده اند و علاوه بر این مسائل ارگونومیک در طراحی اتاقک داخلی خودرو مد نظر قرار داده شده اند. به جز این شاید تغییر عمده دیگری مشاهده نشود.

 

 

مشخصات خودرو پژو 504

پژو 504

پژو 504، Peugeot 504، سالیان عرضه: 1986 تا 2006 معادل با سی و هشت سال
در نهایت در سال 1969 بود که مسئولان شرکت خودرو سازی پژو ثمرات زحمات چندین ساله خود را دیدند و خودرو شان به عنوان بهترین خودرو اروپایی سال انتخاب شد. بنا بر این مدل 504 جدید در حالی روانه بازار می شد که مسئولیت سنگینی به دوش داشت و می بایست موفقیت های مدل قبلی را ادامه دهد و بدل به وسیله نقلیه ای مستحکم و قابل اطمینان شود که البته همینطور هم شد. در برخی از نقاط قاره آفریقا برای آن لقب سلطان (پادشاه) جاده ها را در نظر گرفته بودند. از جمله کشور های دیگری که ساخت و عرضه این مدل جدید در آن ادامه پیدا کرد می توان به آرژانتین و چین اشاره کرد. در نهایت آخرین نمونه به روز شده از پژو 504 در سال 2006 و در نیجریه تولید شد و پس از آن روند تولید و عرضه آن به طور کلی متوقف شد.

 

 

مشخصات خودرو مینی

مینی

مینی، Mini، سالیان عرضه: 1959 تا 2000 معادل با چهل و یک سال
در طول مدت چهل و یک سالی که روند تولید و عرضه این خودرو به بازار ادامه یافت، نزدیک به پنج میلیون و سیصد هزار عدد از آن به فروش رسید و همین مسئله سبب شد تا مینی به عنوان یکی از خودروهای نمادین بریتانیا شناخته شود. الک لسیون طراح و مهندس اصلی ساخت این خودرو بود و جالب است بدانید که تنها بیست و هفت ماه زمان نیاز داشت تا طرح اولیه خود را تکمیل کرده و تولید رسمی خودرو آغاز شود که در نوع خود بسیار قابل توجه و بی سابقه بود.

جای دادن چهار سر نشین در خودروی به این حجم و اندازه به هیچ عنوان کار ساده ای نبود و عملی شدن آن نیز، با این حال، این مسئله را مدیون نکته سنجی طراحان و مهندسان اصلی پروژه هستیم که قادر به عملی کردن آن بودند. شرکت خودرو سازی بی ام سی که شعبه مرکزی آن در بریتانیا است، از یک موتور چهار سیلندری در این خودرو خود استفاده کرد که با استفاده از آب خنک می شد و علاوه بر این یک جعبه دنده غیر خودکار (با چهار دنده) برای آن در نظر گرفت و امضاء به خصوص خود را بر خودرو مینی نهاد.

خودرو مینی تا مدت ها الهام بخش خودرو های مسابقه ای و شهری بود و طراحی بسیار منحصر به فرد و خلاقانه اش مسبب اصلی این مسئله بود. برای نمونه طراحان لامبورگینی زمانی با این مسئله مواجه شدند که قادر به جای دادن موتور وی دوازده (موتوری است با سیلندرهای چهار لیتری) در قسمت پشتی سرنشینان مدل میئورای خود نبودند و برای حل این مسئله نگاهی دقیق تر به طراحی مینی انداخته و از آن استفاده کردند.

 

 

مشخصات خودرو لادا نیوا

لادا نیوا

لادا نیوا، Lada Niva، سالیان عرضه: 1977 تا کنون (هنوز هم روند تولید آن ادامه دارد)
شرکت خودرو سازی لادا، بسته به تقاضایی که توسط مشتریان شکل گرفته بود مبنی بر این که قادر به رانندگی در مناطق صعب العبور سیبری باشند، مدل نیوای خود را روانه بازار کرد: خودروی آفرود و فوق العاده کارآمد. برخی ادوات و المان های مورد استفاده در خودرو، الهام گرفته از فیات 2101 بود، با این حال، طراحی فوق العاده خلاقانه ای داشت و قسمت های اصلی خودرو کاملا ساخت داخل بودند. وزن سبک، استفاده از قطعات فشرده شده و قیمت مقرون به صرفه آن همگی از عواملی بودندکه موفقیت بی اندازه خودرو را رقم زدند. مدل نیوا از حیث صادر شدن به نقاط دیگر دنیا هنوز هم در میان سایر محصولات شرکت خودرو سازی لادا رکورد دار است.

شرکت خودرو سازی لادا در میان سایر شرکت های تولیدی بزرگ دنیا چندان حرفی برای گفتن ندارد و خودروهای چندان با کیفیتی را در طول دوران کاری اش روانه بازار نکرده است، با این حال مدل نیوای آن ها یک استثنا است و به اندازه ای خوب بود که یک دهه تمام هواداران پر و پا قرص خود را داشت و مورد استفاده آن دسته از مردم روس بود که گذرشان زیاد به نواحی قطبی می افتاد. در حال حاضر هنوز خط تولید نیوا متوقف نشده است، با این حال اخبار به دست رسیده توسط مسئولان شرکت لادا حاکی از آن است که به زودی مدلی جدید به عنوان جایگزین آن معرفی خواهند کرد.

 

 

مشخصات خودرو سیتروئن 2 سی وی

سیتروئن

سیتروئن 2 سی وی، Citroen 2CV، سالیان عرضه: 1948 تا 1990 معادل با چهل و دو سال
دیکشنری انگلیسی آکسفورد می توانست ذیل نام «anachronism (نا به هنگامی، محصول یا عادتی که دیگر به زمان گذشته تعلق دارد و مورد استفاده نیست)» تصویری از این مدل 2 سی وی سیتروئن قرار دهد. این خودرو حلزون مانند، برای دهه ها هواداران خود را داشت و کسانی بودند که آن را تقاضا می کردند و حتی از برخی مدل های بعدی شرکت خودرو سازی سیتروئن، مانند دیان و ویستا نیز عمر طولانی تری داشت. البته نباید این گونه تصور کرد که تمامی این سالیان را به این خاطر تولید و عرضه می شد که سیتروئن اکسیری به خصوص و جادویی در کاربراتور های آن اسپری کرده بود، بلکه مسئله تنها به سادگی خودرو مرتبط می شد.

نکته ای که در خصوص طراحی این مدل وجود داشت این بود که کارایی و کارآمد بودن متقدم بر ظاهر و فورم شناخته می شد (مسئله ای که حتی در امکانات ساده ای چون دسته بالا و پایین بر شیشه ها در نظر گرفته شده بود). 2 سی وی از آن دسته خودروهای نادری بود که بدون هیچ ادعایی وارد بازار خودرو شد و به سرعت هم خودرو محبوب شد. در طول چهل و دو سالی که روند تولید 2 سی وی ادامه یافت، نزدیک به پنج میلیون عدد از آن ساخته شد و به فروش رسید (یک میلیون و دویست هزار تای آن ون بود). حال اگر خودروهایی که 2 سی وی به عنوان قالب اصلی طراحی شان در نظر گرفته شد را هم مد نظر قرار دهیم (خودرو هایی چون سری امی، دیان و مهاری) این عدد تا نه میلیون افزایش پیدا می کند.

 

 

مشخصات خودرو مورگان 4/4

مورگان

مورگان 4/4، Morgan 4/4، سالیان عرضه: 1955 تا کنون (هنوز هم روند تولید آن ادامه دارد)
اگر قوانین و عرف های حاکم بر صنعت خودرو سازی را مد نظر قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که شرکت خودرو سازی مورگان در همان سالهای 1960 می بایست تولید مدل 4/4 خود را متوقف کرده و جایگزینی برای آن معرفی می کرد. اما بر خلاف انتظار همگان مسئولان این شرکت دل و جرأت بیشتری از خود نشان داده و وضعیت معمول را نادیده گرفتند و به تولید مدل 4/4 خود ادامه دادند. در طول سالیان بعدی که این مدل تولید می شد، تغییرات و بهبودهایی جزئی برای آن در نظر گرفته شد، با این حال، قالب و ظاهر اصلی هیچ گاه دستخوش تغییر نشد.

از همان اوایل در مدل 4/4 از موتور فورد استفاده می شد، اما از اوایل دهه هشتاد میلادی (1980) برای مدتی کوتاه این موتور جای خود را به موتور چهار سیلندری مورد استفاده در فیات داد. در حال حاضر نیز این مدل با موتور سیگمای فورد روانه بازار می شود که دارای سیلندرهای 1.6 لیتری است.

 

 

مشخصات خودرو فولکس واگن مدل دو

فولکس واگن مدل دو

فولکس واگن مدل دو، Volkswagen Type 2، سالیان عرضه: 1949 تا 2013 معادل با شصت و چهار سال
مدل دوی فولکس واگن (مدلی که لقب هایی چون باس (اتوبوس) و کومبی دارد) زمانی متولد شد که مسئول صادرات این شرکت که فردی هلندی بود عنوان کرد که از خودروی که برای جا به جایی قطعات در نزدیکی کارخانه ولفسبورگ استفاده می شود، استفاده های بهتری می شود کرد. اروپایی ها از این خودرو برای کار شان استفاده می کردند، حال آن که در آمریکا بیشتر به منظور سفر استفاده می شد.

بیش از هر جای دیگری این کشور های آمریکای لاتین، برزیل، مکزیک و امثال آن بودند که اقبال خوبی به این محصول نشان دادند و تا اوایل سال 2010 نیز هنوز روند تولید آن ادامه داشت، تا آن که سازندگان به این نتیجه رسیدند که با وضع قوانین جدید مربوط به استفاده از سیستم ایر بگ و ترمزهای ای بی اس، ادامه تولید آن چندان کار عاقلانه ای نخواهد بود. در طول این شصت و چهار سال نزدیک به ده میلیون عدد از این خودرو به فروش رسید.

 

 

مشخصات خودرو فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل، Volkswagen Beetle، سالیان عرضه: 1938 تا 2003 معادل با شصت و پنج سال
و مطمئنا خودرو کلاسیک تاریخ بیتل فولکس واگن است. محبوبیت این خودرو بسیار فراتر از سایر خودروهایی است که تحت عنوان خودرو کلاسیک شناخته می شوند. بیتل تقریبا در تمامی نقاط جهان به خوبی شناخته شده است و شهرت آن تقریبا قابل مقایسه با لوگوی کوکا کولا است.

میراثی که این خودرو از خود به جای گذاشت به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبود؛ فولکس واگن تنها این هدف را در ذهن داشت که وسیله نقلیه ای برای آلمانی ها طراحی کند. اواخر دهه سی میلادی بود که این خودرو به منظور استفاده نازی های آلمانی طراحی شد و جنگ جهانی دوم، برای مدتی تولید آن را متوقف کرد. پس از کوران جنگ جهانی دوم، خودرو تقریبا به نام بریتانیایی ها در آمد، اما هیچ یک از شرکت های خودرو سازی آن زمان بریتانیا خواستار آن نبودند. یکی از مقامات بریتانیا درباره آن نوشت: «این خودرو هیچ یک از نیازهای اساسی یک خودرو را برآورده نمی کند. ظاهر آن نیز برای عامه مردم چندان جذابیتی ندارد. بنا بر این ساخت عمده آن یک اشتباه اقتصادی است.

در نهایت در دهه شصت میلادی بود که قدرت هیتلر بدل به مبحث مورد علاقه مردم شده بود و جوی واگن نیز با عرضه مدل بیتل این علاقه را مستحکم تر کرد؛ البته او تنها فروش خودرو را خواستار بود و چیز دیگری در ذهن نداشت. قوانین سخت وضع شده در نهایت سبب پایان عمر بیتل شدند. آخرین مدل های خودرو در سال 2003 و در مکزیک تولید شدند. در تمامی طول این شصت و پنج سال نزدیک به بیست و یک میلیون دستگاه خودرو از مدل خودرو بیتل در پانزده کشور مختلف جهان تولید و به فروش رسیدند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

خودرو کلاسیک با عمر طولانی 30 خودرو بخش اول

در

خودرو کلاسیک

در طول تاریخ پر فراز و نشیب صنعت خودرو سازی، شاهد خودرو هایی بوده ایم که به طور قابل توجهی عمر طولانی داشته اند و توجهات بیشتری را به خود جلب کرده اند. شاید بهترین نمونه برای چنین خودروهایی، فولکس واگنی باشد که در تصویر اصلی این مقاله مشاهده می کنید؛ خودرویی که علاوه بر داشتن عمری طولانی در عرصه طراحی و ساخت، تقریبا در تمامی نقاط مختلف جهان به خوبی شناخته شده است و تبدیل به خودرو کلاسیک شده است. دراین مقاله موضوع اصلی همین مدل خودرو پرفروش با عمر طولانی مد نظر است که به هنگام عرضه خودرو در بازار، به سرعت از محبوبیت ویژه ای برخوردار شده و عمری نسبتا طولانی، در مقایسه با عمر معمول مدل های خودرو داشته اند. این نکته را هم به یاد داشته باشید که ترتیب لیست از کمترین سالیان به بیشترین است.  با سیارک همراه باشید تا با این مدل ها که بعضی جزو خودرو کلاسیک بحساب می آیند آشنا شوید.
در مقاله خودرو کلاسیک با عمر طولانی می خوانیم:

 

 

 

مشخصات خودرو پژو 205

پژو 205

پژو 205، Peugeot 205، سال های عرضه به بازار: 1983 تا 1998 معادل با پانزده سال
در سال 1978 بود که شرکت خودرو سازی پژو اقدام به طراحی مدل جدید خود، پژو 205 کرد که قرار بود به عنوان جایگزینی برای مدل 104 قدیمی تر روانه بازار شود. بیش از هر چیز دیگری این مدل جدید می بایست وزن کمتری می داشت، سر هم بندی قطعات آن ساده می بود و علاوه بر این دو، از قطعاتی در ساخت آن استفاده می شد که هزینه را برای مشتریان چندان بالا نبرد و قشر معمول یا متوسط جامعه توانایی خرید آن را داشته باشند. در آن سالیان شرکت خودرو سازی پژو اشتباهات مالی متعددی کرده بود و دیگر نمی توانست متحمل یک ضرر اقتصادی دیگر شود، چرا که ممکن بود به مرز ورشکستگی برسد.

برای نخستین بار در سال 1983 بود که طراحی مدل اولیه خودرو پژو 205 به پایان رسید و مراسم رونمایی از این خودروی چهار درب برگزار شد. طولی نکشید که این مدل جدید بدل به یکی از پرفروش ترین خودرو های پژو شد. به همین خاطر بود که طراحی مدل های دیگر این خودرو ادامه پیدا کرد و به سرعت مدل دو در، ون، و البته مدل محبوب جی تی آی آن روانه بازار شد. دو مدل رالیه و تی شانزده این خودرو، طراحی به مراتب لوکس تری از سایر مدل ها داشته و توجه آن دسته از مشتریانی را به خود جلب کردند که توانایی پرداخت هزینه بیشتری را در خود می دیدند.

شاید سازندگان و طراحان این خودرو انتظار دوام درخواست مشتریان برای این مدل را تا این اندازه نداشتند، چرا که در میانه های دهه نود میلادی (1990) بود که فروش آن به اوج خود رسید و سبب شد تا مدل های به خصوص تری از آن روانه بازار شوند. در نهایت در سال 1998 بود که پس از پانزده سال روند ساخت و عرضه این خودرو محبوب شرکت پژو به طور کلی متوقف شده و جای خود را به مدل های جدید تر داد.

 

 

مشخصات خودرو پژو 206

پژو 206

پژو 206، Peugeot 206، سالیان عرضه: 1998 تا 2016 معادل با هجده سال
همانگونه که در مورد پیش در خصوص آن صحبت شد، در سال 1998 بود که در نهایت ساخت مدل 205 به طور کلی متوقف شد و مدلی که به عنوان جایگزین آن در نظر گرفته شده بود، پژو 206 بود. این بار، سازندگان این خودرو مدل های متنوع تر و کاربردی تری برای خودروی خود در نظر گرفته بودند. مدل اصلی خودرو هاچ بک بود که بنا به سفارش مشتری می توانست دو در یا چهار در باشد. در کنار این مدل یک استیشن واگن به نام اس دبلیو هم از آن روانه بازار شد، و نیز در برخی بازارها یک مدل چهار در صندوق دار از آن به فروش رسید.

این مدل نیز همانند مدل پیشین این شرکت خودروسازی به سرعت بدل به یکی از محبوب ترین انتخاب مشتری ها شد و علاوه بر خود شرکت خودرو سازی پژو، کارخانه های رنگ سازی که وظیفه ساخت رنگ های مختلف خودرو را به عهده گرفته بودند، سود بسیار زیادی عایدشان شد. بیش از هر جای دیگری در جهان، این بازارهای کشور های اروپایی و نیز آمریکای لاتین بودند که توجه ویژه ای به این خودرو نشان دادند و تعداد زیادی از آن در بازار های این دو قاره به فروش رفت. البته پژو 206 در طی سالیانی که به فروش می رسید، با اتفاقات غیر منتظره بسیاری رو به رو شد. برای نمونه می توان به موفقیت چشم گیر خودروی دایکا اشاره کرد که توجهات را به سمت خود جلب کرد و باعث شد تا در فروش پژو 206 افت چشم گیری حاصل شود. همین مسئله بود که سبب شد تا سازندگان این شرکت خودرو سازی اقدام به طراحی و ساخت مدل ارزان قیمت تری کنند که با نام 206 پلاس روانه بازار شد.

 

 

مشخصات خودرو مرسدس بنز اس ال آر 107

مرسدس بنز اس ال آر 107

مرسدس بنز اس ال آر 107،Mercedes- Benz SL، سالیان عرضه: 1971 تا 1989 معادل با هجده سال
در طول تاریخ عرصه ساخت خودرو، شاید کمتر خودرویی را بتوان به خاطر آورد که محبوبیتی همچون مدل آر 107 مرسدس بنز اس ال را پیدا کرده باشد. علاوه بر ظاهر بیرونی بسیار زیبای این مدل جدید، طراحی داخلی آن نیز فوق العاده خوب و زیبا بود و همین گونه مسائل بود که در نهایت سبب شد تا برای مدتی تقریبا نزدیک به دو دهه این مدل جدید تمامی تلاش و توجه سازندگان و طراحان شرکت مرسدس بنز را معطوف به خود کند. آر 107، بدل به تنها مدلی از سری اس ال مرسدس بنز شد که یک مدل کوپه چهار سرنشین، با سقف ثابت از آن روانه بازار شد.

 

مشخصات خودرو فورد مدل تی

فورد مدل تی

فورد مدل تی، Ford Model T، سالیان عرضه: 1908 تا 1927 معادل با نوزده سال
فورد مدل تی، خودرویی است که توانست برای نخستین بار به تولید انبوه برسد و از این حیث، رکورد دار است و نام آن برای علاقه مندان به صنعت خودرو سازی، خاطره انگیز. نکته ای که درباره این مدل خودروی فورد وجود داشت و سبب محبوبیت آن شد این بود که نه تنها خوش ساخت تر و کاراتر از مدل های گران قیمت و لوکس دیگر هم عصر خود بود، بلکه قیمت بسیار مناسب تری نسبت به آن ها داشت و در آن زمان تقریبا هر کسی که شغلی تمام وقت داشت، توانایی خرید آن را در خود می دید. برای نمونه در سال 1917 قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده بود، معادل با پانصد دلار آمریکا بود، که با در نظر گرفتن تغییرات ارزش دلار در حال حاضر معادل با چیزی حدود نه هزار و ششصد دلار می شود. این در حالی بود که مدل های دست دوم خودرو به مراتب قیمت پایین تری داشتند.

در نهایت، اگر بخواهیم به طور کلی از اهمیت مدل تی در عرصه خودرو سازی صحبت کنیم، باید عنوان کرد که این خودرو سبب شد تا میلیون ها آمریکایی، دیگر برای گشت و گذار در کشور خود به اسب و یا قطار نیازمند نباشند و بتوانند با خودروی شخصی خود این کار را انجام دهند. ساخت و عرضه مدل تی خودروی فورد در حالی به اتمام رسید که نزدیک به پانزده میلیون عدد از آن در دوازده کشور مختلف جهان به فروش رسیده بود.

 

 

مشخصات خودرو سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی، Suzuki Jimny، سالیان عرضه: 1998 تا 2018 معادل با بیست سال
مدل جیمنی که خودرویی است چهار در چهار، برای نخستین بار در سال 1970 بود که به طور رسمی معرفی شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت و از آن زمان تا کنون، ساخت مدل های گوناگون آن ادامه یافته است. نخستین مدل طراحی شده از این خودرو، برای مدت یازده سال ساخته و عرضه می شد، و این در حالی بود که نسل دوم خودرو نزدیک به هفده سال فروش داشت. اما مدلی که از این حیث رکورد دار بوده و در لیست ما جای می گیرد، نسل سوم مدل های طراحی شده از این خودرو است که در همین سال جاری و پس از بیست سال نهایتا تولید و عرضه آن به اتمام رسید.

مدل های گوناگونی از این خودرو ساخته و روانه بازار می شد و بسته به سفارش مشتری، قدرت موتور هر مدل می توانست از شصت و پنج اسب بخار تا هشتاد و شش اسب بخار متغیر باشد، با این حال، بیش از این که قدرت موتور خودرو مد نظر باشد، عواملی که سبب محبوبیت بیش از اندازه آن شدند، جعبه دنده بسیار خوش ساخت و کارآمد آن و وزن بسیار کم اش بوده اند (نزدیک به هزار کیلوگرم که برای یک خودروی چهار در چهار ایده آل است). همین مسائل بود که در نهایت سبب شدند تا عرضه و ساخت آن برای این مدت طولانی دوام داشته باشد.

 

 

مشخصات خودرو فیات پاندا

فیات پاندا

فیات پاندا، Fiat Panda، سالیان عرضه: 1980 تا 2003 معادل با بیست و سه سال
در طراحی و ساخت مدل اصلی خودروی فیات پاندا، از مدل های سیتروئن 2 سی وی و نیز رنو چهار الهام گرفته شده است. مسئولان شرکت خودرو سازی فیات، از بخش فنی خود درخواست کردند که برای مدل جدید خود این نکته را بیش از هر چیز دیگری مد نظر داشته باشند که در طراحی خودرو از هیچ چیز غیر ضروری ای استفاده نشود (نه در طراحی ظاهری خودرو و نه در بخش فنی آن) و تا حد امکان ساده باشد. تمامی کسانی که به گونه ای در طراحی و ساخت این مدل جدید شرکت خودرو سازی فیات دست اندر کار بودند، این نکته را با تمامی وجود به خاطر سپرده و به کار بستند. در مدل های نخستین پاندا از یک موتور دو سیلندری استفاده شد که به وسیله گردش هوا خنک می شد.

در طی مدت زمان طولانی ای که مدل پاندا روانه بازار می شد، گونه های متعددی از آن طراحی و ساخته شدند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: پاندای چهار در چهار شاسی بلند، مدل ون پاندا که در بدنه آن از قطعات پلاستیکی فشرده شده بهره گرفته شده بود و نیز یک خودروی الکتریکی دو سرنشینه از آن. تنها در تورین ایتالیا نزدیک به چهار و نیم میلیون عدد از این خودرو ساخته شدند. جالب است بدانید که در حال حاضر و در حالی که چهارده سال از تولید رسمی پاندا می گذرد، مدل اصلی آن در جای جای ایتالیا و فرانسه به چشم می خورد و هنوز هم توسط عده زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

مشخصات خودرو رنجرور

رنجرور

رنجرور، Range Rover، سالیان عرضه: 1970 تا 1996 معادل با بیست و شش سال
در این مدل جدید، سعی بر آن بود که تا حد امکان از به کار بردن ادوات گوناگون (ادواتی که در سری دوم این خودرو ها به کار گرفته شده بود) خود داری شود و طراحی ساده تری برای آن در نظر گرفته شود. رنجرور بیش از هر چیز دیگری برای آن دسته از افرادی طراحی شده بود که به دنبال خودرویی می گشتند که در اوقات فراغت خود با استفاده از آن قادر باشند تقریبا به هر منطقه ای با خودروی خود بروند. یکی از نکاتی که سبب محبوبیت و عمر طولانی این مدل رنجرور شده است، مصادف شدن سالیان نخستین عرضه آن با زمانی است که خودروهای اس یو وی محبوبیت ویژه ای میان برخی افراد پیدا می کردند.

از اوایل سال 1980 بود که به مرور به فروش رنجرور افزوده می شد و زمانی که برای نخستین بار در سال 1987 در یک نمایشگاه معرفی اتومبیل در لس آنجلس در معرض دید عموم قرار گرفت، به سرعت بدل به منظره ای مکرر در ایستگاه های پمپ بنزین آمریکا شد.

 

 

مشخصات خودرو فیات 126

فیات 126

فیات 126، Fiat 126، سالیان عرضه: 1972 تا 2000 معادل با بیست و هشت سال
فیات 126 در حقیقت مدلی بود که به عنوان جایگزینی برای فیات 500 در نظر گرفته شده و به این منظور روند طراحی و ساخت آن آغاز شده بود، با این وجود، هر دوی این خودرو ها در کنار هم تا سال 1975 به فروش می رفتند و تا مدت ها هنوز هوادارانی برای مدل پانصد این خودرو وجود داشتند. فیات 126 نسبت به مدل پیشین ظاهر و طراحی به روزتری داشت ، با این وجود، تقریبا تمامی آن چه مربوط به بخش فنی خودرو می شد و ادوات مورد استفاده در آن، تقریبا بدون تغییر و دست نخورده باقی مانده بود. با وجود این که فیات 126 چندان جا دار نبود، امکان جا دادن به چهار سر نشین در آن وجود داشت و از دیگر عوامل محبوبیت آن می توان به موتور کوچک و دو سیلندره آن اشاره کرد که سبب کم مصرف شدن و به صرفه شدن آن می شد.

فیات 126 علاوه بر این که در نواحی غربی قاره اروپا به سرعت به شهرت چشم گیری دست یافت و به عنوان بهترین جایگزین مدل پیشین پذیرفته شد (که بخش بیشتر این موفقیت را مدیون طراحی خود بود)، در کمال تعجب به گونه ای بدل به خودروی ملی مردم لهستان نیز شد. در لهستان مردم برای آن لقب «مالوچ» را در نظر گرفتند که در زبان شان به معنای گهواره است. به طور کلی و مجموعا چیزی حدود چهار و نیم میلیون عدد از این خودرو ساخته و روانه بازار شد. نزدیک به سه میلیون و سیصد هزار عدد از این خودرو تنها در کارخانه ای در لهستان مونتاژ شدند. کارخانه ای که در حال حاضر در آن مدل های به روز فیات پانصد تولید می شود.

 

 

مشخصات خودرو جیپ واگونییر

جیپ واگونییر

جیپ واگونییر/ گرند واگونییر، Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer، سالیان عرضه: 1963 تا 1991 معادل با بیست و هشت سال
خودروی جیپ مدل واگونییر توانست مفهوم لوکس بودن در خودرو های اس یو وی را به مرحله جدیدی وارد کند. بیش از هر چیز دیگری، این مدل جدید به این خاطر برای برند جیپ حائز اهیمت بود که هیچ کدام از وسایل و ادوات مورد استفاده در مدل سی جی، در آن به کار بسته نشدند؛ سی جی همان مدل پیشرفته تری است که از روی مدل های ابتدایی ویلیز ساخته شده در دوران جنگ جهانی دوم ساخته شده بود. طراحی فضای داخلی به خوبی انجام شده بود و اطاقک داخل خودرو به حدی جادار بود که یک خانواده پر جمعیت به سادگی در آن جای می گرفتند و علاوه بر این، از لحاظ فنی هم فوق العاده بود و به بهترین شکل ممکن می شد از تمامی امکانات فنی آن بهره گرفت.

این مدل خودروی جیپ نیز، تقریبا روندی همانند رنجرور داشت و به مرور که فرایند ساخت و عرضه آن به بازار ادامه پیدا می کرد، فروش اش بیشتر و بیشتر شد (بعد ها نام آن به گرند واگونییر تغییر پیدا کرد). سازندگان شرکت خودرو سازی جیپ در سال های بعد از عرضه اولیه واگونییر، بیش از هر چیز دیگری تلاش خود را معطوف به این مسئله کردند که صدا و لرزش داخل اطاقک خودرو کاهش پیدا کند و کمتر احساس رانندگی با یک کامیون کوچک به راننده دست دهد. در نهایت در سال 1991 بود که مدل گرند چروکی به عنوان جایگزینی برای گرند واگونییر معرفی شد و ساخت و عرضه آن به بازار به طور کلی متوقف شد.

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

در ادامه بخوانید...

خودرو کلاسیک با عمر طولانی 30 خودرو بخش دوم

در

با وجود این که بسیاری از مدل های گوناگون خودرو با عمر طولانی به اندازه ای محبوب و پرفروش شده اند، که گویی دیگر فراموش کردن آن ها امکان پذیر نیست و برای همیشه حداقل توسط عده معدودی هم که شده مورد استفاده قرار خواهند گرفت، باید بدانید که به طور کلی در صنعت خودرو سازی، این مسئله که مدل به خصوص از خودرو برای مدتی بیشتر از یک دهه، به روند ساخت و عرضه اش به بازار ادامه داده شودو تبدیل به خودرو پر فروش مسئله ای عجیب و منحصر به فرد است و معمولا پس از گذشت این مدت زمان، تغییراتی بر روی مدل پیشین صورت گرفته و مدل بهبود یافته آن توسط شرکت خودرو سازی عرضه می شود. برای نمونه تغییری که غالبا در ساخت مدل های جدید از هر خودرویی در نظر گرفته می شود، بهبود دادن طراحی پلتفورم یا قالب اصلی خودرو است تا به این وسیله ایمنی خودرو افزایش یافته و وزن کمتری پیدا کند.
 خودرو کلاسیک با عمر طولانی 30 خودرو:

 

 

مشخصات خودرو فولکس واگن جتا

فولکس واگن جتا

فولکس واگن جتا، ام کا 2، Volkswagen Jetta mk2، سالیان عرضه: 1984 تا 2013 معادل با بیست و نه سال
برای نخستین بار در سال 1991 بود که ساخت و عرضه سری دوم خودروی جتا، ساخت شرکت خودرو سازی فولکس واگن، در چین آغاز شد و این دقیقا یک سال پیش از آن بود که تولید سری اول در قاره اروپا به اتمام برسد. نمونه های اولیه خودرو به وسیله قطعاتی ساخته شد که از اوراق کردن خودروهای قدیمی تر به جا مانده بود، با این حال، چیزی حدود چهار سال بعد و در سال 1995 بود که مسئولان شرکت تصمیم بر آن گرفتند تا قطعات دست اول برای ساخت مدل جتا در نظر بگیرند و همینطور هم شد.

در طول مدت بیست و نه سالی که این خودروی پرفروش و محبوب روانه بازار می شد، بسته به دوره ای که در آن تولید می شد، طراحی های متفاوتی به خود دید، با این حال، ایده اصلی و قالب آن همان مدل اولیه بود. جالب است بدانید که بعد از گذر این همه سال، هنوز هم در برخی نقاط از این  خودرو با عمر طولانی استفاده می شود؛ برای نمونه می توان به شهر بجینگ چین اشاره کرد که در حال حاضر از فولکس واگن جتا سری ام کا 2 به عنوان تاکسی استفاده می شود. 

 

 

مشخصات خودرو تویوتا سنتری ام کا 1

تویوتا

تویوتا سنتری ام کا 1، Toyota Century Mk1، سالیان عرضه: 1967 تا 1997 معادل با سی سال
شرکت خودرو سازی تویوتا، مدت ها پیش از آن که با عرضه کردن مدل ال اس، خود را بدل به یکی از بزرگترین رقبای شرکت های خودرو سازی مطرحی چون بی ام دبلیو و مرسدس بنز کند و نام و نشانی برای خود به ارمغان آورد، نسل اول خودرو های سنتری را روانه بازار کرد. بیشتر قسمت های این خودرو به وسیله دست استاد کاران ماهر طراحی می شد و تفاوت عمده آن با سایر خودرو ها در همین طراحی ظریف و زیبا بود. علاوه بر این، نسبت به زمان خود، از تکنولوژی قابل توجهی در برخی قسمت های آن استفاده شده بود که وجه تمایز دیگر آن به شمار می رفت. در سال 1971 بود که یک سیستم تهویه هوا خودکار به آن اضافه شد و در سال 1982 نیز یک سیستم ارتباطی فیبری.

 

 

مشخصات خودرو پژو 404

پژو 404

پژو 404، Peugeot 404، سالیان عرضه: 1960 تا 1991 معادل با سی و یک سال
در سال 1965 بود که پژو 404 برای آزمایش به یک شرکت اتومبیل رانی مطرح سپرده شد و بازخوردهای بسیار مثبت مطرح شده توسط متخصصان این شرکت، شهرتی جهانی برای آن به ارمغان آورد. استحکام فوق العاده خودرو در کنار هندلینگ بسیار خوب آن سبب شد تا در قاره آفریقا به سرعت محبوبیت ویژه ای پیدا کند و پژو بیشتر فروش خود را و سودی که از این مدل خودرو عاید اش شد را مدیون مردم آفریقا بود. البته ناگفته نماند که تولید پژو 404 در قاره اروپا، نزدیک به پانزده سال پس از عرضه نمونه های اولیه، یعنی در سال 1975 به طور کلی متوقف شد، با این حال، آخرین پژوی 404 ساخته شده در کنیا متعلق به سال 1991 می شود و به همین خاطر است که نام این مدل خودرو در لیست ما جا گرفته است. جالب است بدانید که پژو 504 هم که به عنوان جایگزینی برای مدل 404 روانه بازار شد، عمری طولانی داشت.

 

 

مشخصات خودرو فولکس واگن سانتانا

فولکس واگن سانتانا

فولکس واگن سانتانا، Volkswagen Santana، سالیان عرضه: 1981 تا 2012 معادل با سی و یک سال
فولکس واگن سانتانا به عنوان یکی از نخستین خودروهای اروپایی شناخته می شود که در چین سر هم بندی و تولید می شد. سیتروئن مدل سی ایکس، خودروی دیگری بود که می توانست به جای  سانتانا انتخاب شود، با این حال، دولت مردان چینی در نهایت به این نتیجه رسیدند که طراحی سی ایکس بیش از اندازه پیچیده است و به همین خاطر بود که قرارداد شان را با شرکت خودرو سازی فولکس واگن امضاء کردند.

فولکس واگن سانتانا، سلیقه مردم چین را به طور کلی دست خوش تغییر کرد و از آن زمان به بعد بود که خودرو های چهار در جا دار، در چین به طور گسترده ای مورد استقبال قرار گرفت. طراحی های متعددی از مدل سانتانا ساخته شد (از جمله سانتانا 2000، سانتانا 3000 و سانتانا ویستا) و علاوه بر استفاده مردم معمول، از آن ها به عنوان خودروی پلیس، تاکسی و نیز برای حمل مقامات دولتی استفاده می شد (البته تنها مقامات پایین رتبه تر که اجازه سواری با آئودی به آن ها داده نشده بود).

سانتانا به حقیقت خودرویی است که می توان آن را جهانی دانست و علاوه بر این که در کشور های آسیایی چون ژاپن مورد استقبال قرار گرفت، در کشور های آمریکای لاتین، آرژانتین و برزیل نیز استقبال بسیار خوبی از آن شد. در حال حاضر مدل های چهار در جدید و به روز شده ای از آن در چین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

مشخصات خودرو پژو 405

پژو 405

پژو 405، Peugeot 405، سالیان عرضه: 1987 تا کنون معادل با سی و یک سال (هنوز هم روند ساخت و عرضه آن ادامه دارد)
جالب است بدانید که پژو 405 از بیشتر ساکنین قاره اروپا، سفرهای بیشتری داشته و به نقاط مختلف جهان منتقل شده است. ابتدای امر این فرانسوی ها بودند که برای نخستین بار با این مدل جدید شرکت خودرو سازی پژو آشنا شدند و در آن سال های اولیه تعداد چندان زیادی از آن تولید نشد. پس از مدتی مسئولان پژو تصمیم بر آن گرفتند تا وارد بازارهای آمریکایی شده و در آن مدل جدید خود را عرضه کنند؛ تلاشی که در نهایت موفقیتی برای آن ها به همراه نداشت و مدل 405، بدل به آخرین خودروی پژویی شد که در ایالات متحده آمریکا به فروش می رفت.

با این وجود مسئولان پژو در ایران از بخت بهتری برخوردار بودند و همان مدل اصلی تولید شده در سال 1987 با طراحی به خصوص اش، هنوز هم در ایران تولید و سر هم بندی می شود. نکته جالب توجه این که پژو مدل دیگری با نام روئا نیز برای ایرانی ها در نظر گرفت که همان خودروی 405 است با این تفاوت که از یک موتور چهار سیلندری در آن استفاده شده است.

 

 

مشخصات خودرو لادا 2105

لادا 2105

پژو 405، Peugeot 405، سالیان عرضه: 1987 تا کنون معادل با سی و یک سال (هنوز هم روند ساخت و عرضه آن ادامه دارد)
برای ساخت مدل لادا، تصمیم بر آن گرفته شد که به جای طراحی کلی یک خودروی جدید، همان مدل فیات 124 که نخستین خودروی عرضه شده توسط این شرکت خودرو سازی بود را با بهبود بخشیده و از آن به عنوان قالب اصلی کار استفاده شود. در این مدل جدید از یک موتور چهار سیلندری استفاده شد و تغییرات جزئی دیگری نیز مد نظر قرار گرفت، با این حال، مسئله ای که بیش از هر چیز دیگری 2105 را محبوب و متفاوت از خودروی نخستین می کرد، چراغ های مربع شکل و نیز سپر های پلاستیکی مورد استفاده در آن بود.

شرکت خودرو سازی لادا، پس از مشاهده محبوبیت مدل 2105 خود تصمیم گرفت که آن را به کشور های دیگری نیز صادر کند. از آن جمله می توان به انگلیس و کانادا اشاره کرد؛ دو کشوری که در هر دوی آن ها 2105 شاهد فروش بسیار خوبی بود و به سرعت در میان مردم آن ها محبوب شد. در نهایت و طی سی و دو سالی که مدل 2105 روانه بازار می شد، نزدیک به چهارده میلیون عدد از آن ساخته شده و به فروش رسید و طراحی چهار در آن، هنوز هم به عنوان یکی از پرفروش ترین مدل های خودرو در جهان شناخته می شود.

 

 

مشخصات خودرو فیات اونو

فیات اونو

فیات اونو، Fiat Uno، سالیان عرضه: 1980 تا 2013 معادل با سی و سه سال
در سال 1995 (پانزده سال پس از تولید نخستین مدل آن) بود که تولید و فروش فیات اونو در قاره اروپا به طور کلی متوقف شد، با این حال، طی همان مدت زمان پانزده ساله از محبوبیتی چشم گیر در میان مردم اروپا برخوردار شد. البته شرایط در کشور برزیل به گونه ای دیگر بود و تنها چهار سال از زمان متوقف شدن کلی تولید آن در برزیل می گذرد. آخرین سالی که فیات اونو در کشور برزیل به فروش می رسید (2013)، نام آن را به میل تغییر داده بوده و نیز طراحی ظاهری جدیدی برای آن در نظر گرفته شده بود که بیشتر آن را به خودرو های ساخته شده از اوایل سال 2000 به بعد شبیه می کرد. این البته در حالی بود که خودرو از لحاظ فنی تغییرات چندانی به خود ندیده بود.

در نهایت، دولتمردان برزیلی طی بیانه ای رسمی اعلام کردند که هر خودرویی که پس از تاریخ یکم ژانویه 2014 در این کشور ساخته شود، باید در آن از سیستم ایر بگ برای سرنشینان جلو و نیز ترمز های ای بی اس استفاده شود و همین بیانیه بود که تولید فیات اونو را به طور کلی در این کشور متوقف کرد. اونو که در کشور برزیل مردم دیگر آن را با نام میل می شناختند، در نهایت کنار رفته و یک مدل جایگزین به نام گریز میل برای آن طراحی شد و روانه بازار برزیل شد.

 

 

مشخصات خودرو رنو 4

رنو 4

رنو 4، Renault 4، سالیان عرضه: 1961 تا 1994 معادل با سی و سه سال
رنو 4 از آن دسته خودرو هایی بود که در زمان مناسب در موقعیت مناسبی قرار گرفت و همین مسئله بود که زمینه ساز موفقیت بی شائبه آن شد. مدل قبل از آن 4 سی وی بود و رنو 4 به عنوان جایگزینی برای آن طراحی و روانه بازار شده بود. این مدل جدید ساخته شده توسط شرکت خودرو سازی رنو دقیقا همان چیزی بود که مردم می توانستند انتظار داشته باشند: مقرون به صرفه، قابل اتکاء و کم حجم و جا دار.

طی مدت سی و سه ساله ای که رنو 4 روانه بازار می شد، طراحان و سازندگان آن تغییرات و بهبود های جزئی بی شماری در آن پدید آوردند. برای نمونه سقف خودرو پنج بار دست خوش تغییر شد و طراحی های ظاهری گوناگونی برای آن در نظر گرفته شد و علاوه بر این هر چند سال یک بار موتور چهار سیلندر مورد استفاده در آن تقویت می یافت و بهبود داده می شد. با این حال، قالب اصلی طراحی خودرو هیچگاه دست خوش تغییر عمده نشد. جالب است بدانید که رنو 4 از آن دسته خودرو هایی است که در بسیاری از نقاط جهان به فروش رسید و با محبوبیتی چشم گیر در تمامی آن ها رو به رو شد. از آن جمله می توان به این کشور ها اشاره کرد: فرانسه، ایرلند، مراکش، الجزیره، یوگوسلاوی، شیلی و اروگوئه. طی این سی و سه سالی که رنو 4 تولید می شد، تقریبا چیزی حدود هشت میلیون عدد از آن ساخته شد.

 

 

مشخصات خودرو لندرور دیفندر

لندرور

لندرور 90/110/ دیفندر، Land Rover 90/110/ Defender، سالیان عرضه: 1983 تا 2016 معادل با سی و سه سال
مدل دیفندر طراحی شده توسط این شرکت خودرو سازی، الهام گرفته از نخستین لندروری است که در سال 1948 طراحی و ساخته شد. دو مدل 90 و 110 به ترتیب از این خودرو معرفی شده و روانه بازار شدند و این مدل های آفرود به عنوان جایگزینی برای سری سوم مدل دیفندر در نظر گرفته شده بودند و از طراحی معمول این شرکت خودرو سازی در آن ها بهره گرفته شده بود. در این مدل قابلیت کنترل چرخ های عقب علاوه بر چرخ های جلویی افزوده شده بود و نیز امکاناتی در اطاقک داخلی خودرو تا میزان راحتی سرنشینان آن به حداکثر برسد. در نهایت می توان گفت این شرکت خودرو سازی مدلی روانه بازار کرد که در نهایت کارایی توانسته بود تمامی آن چه از یک خودروی آفرود انتظار می رود را برآورده کند.

البته قانون شاید تنها مانعی باشد که مدل دیفندر قادر به عبور کردن از آن و فائق آمدن بر آن نبود: در نهایت در سال 2016 بود که ساخت این خودروی فوق العاده به طور کلی متوقف شد و تنها به این دلیل که سازندگان لندرور بنا به قوانین تازه وضع شده مجبور بودند ادوات و امکانات گران قیمت تری در خودروهای خود به کار گیرند. در همین سال بود که شایعاتی به گوش رسید مبنی بر این که ساخت این مدل لندرور در خارج از کشور ادامه پیدا خواهد کرد که البته صحت آن ها تأیید نشد و بنا بر این مدل های 90 و 110 دیفندر لندرور در حال حاضر در تاریخ ساخت خودرو به یاد خواهند ماند.

 

 

مشخصات خودرو تویوتا لند کروزر سری هفتاد

تویوتا لند کروزر

ویوتا لند کروزر سری هفتاد، Toyota Land Cruiser 70 Series، سالیان عرضه: 1984 تا کنون معادل با سی و چهار سال (هنوز هم ساخت آن ادامه دارد)
بر خلاف سازندگان شرکت خودرو سازی لندرور که قوانین تازه وضع شده آن ها را از پای در آورد و به طور کلی ساخت مدل دیفندر خود را متوقف کردند، این گونه به نظر می رسید که مسئولان شرکت خودرو سازی تویوتا اطلاعات بیشتری درباره چگونگی کسب و کار خودرو سازی داشته و رویکرد بهتری در این زمینه داشتند، چرا که آن ها توانستند خط تولید سری هفتاد لند کروزر خود را هم چنان باز نگاه داشته و به ساخت آن ادامه دهند. بیش از هر جای دیگری این قاره استرالیا و مردم آن بودند که به این خودرو توجه نشان دادند؛ جایی که شاید بیش از هر جای دیگری در آن به یک خودروی قدرتمند آفرود نیاز باشد؛ خودرویی که از یک موتور وی هشت بسیار قوی بهره می گیرد. خط تولید حال حاضر سری هفت لند کروز شامل مدل های دو در و چهار در وانت و نیز اس یو وی می شود.

 

 

مشخصات خودرو فولکس واگن گلف ام کا 1

فولکس واگن گلف

فولکس واگن گلف ام کا 1، Volkswagen Golf mk1، سالیان عرضه: 1974 تا 2009 معادل با سی و چهار سال
زمانی که مدل جدید خودروی گلف توسط دفتر مرکزی شرکت خودرو سازی فولکس واگن رونمایی و روانه بازار شد، مسئولان زیر مجموعه فولکس واگن در آفریقای جنوبی تصمیم بر آن گرفتند تا به جای عرضه مدل جدید گلف، همان مدل قدیمی و اصلی را بهبود داده و به عنوان جایگزینی ارزان قیمت تر برای مدل جدید روانه بازار کنند. بنا بر این ساخت این خودروی محبوب هاچ بک در آفریقای جنوبی ادامه پیدا کرد.

در قسمت بازاریابی فولکس واگن نیز تصمیم بر آن گرفته شد تا نسل اولیه خودروی گلف و مدل اصلی آن را به نام سیتی گلف تغییر دهند تا متمایز از طراحی جدید و ارزان قیمتی باشد که در آفریقای جنوبی صورت گرفته بود. البته نکته ای که وجود داشت این بود که زیر مجموعه فولکس واگن در آفریقای جنوبی تنها اقدام به ساخت مدل پنج در فولکس کرد و مدل های اولیه آن تنها در رنگ های قرمز روشن، زرد روشن یا آبی روشن قابل دسترسی بود. طراحان و مسئولان بخش های مرتبط در شرکت خودرو سازی فولکس واگن در طی سی و چهار سالی که این مدل روانه بازار می شد، بار ها تغییراتی در بخش های مختلفی از آن به وجود آوردند، با این حال، قالب اصلی خودرو هیچ گاه تغییر نکرد و تا پایان سال 2009 همان قالب و پلتفورم اصلی برای ساخت گلف استفاده می شد.

 این مقاله ادامه دارد... 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌ های هدلایت:چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

در

(سیارک) : مطمئنا صنعت خودرو به میزان زیادی تکامل یافته است و به همراه این تکامل ، چراغ‌ های جلوی خودرو نیز به سطح بالاتری رسیده‌اند، خودرو سازان تاثیر چراغ‌ های هالوژن یا HID را بر روی مدل‌های خود تجزیه و تحلیل کرده‌ و به یک گزینه جدید رسیده‌اند: چراغ های LED. حداقل روی کاغذ به نظر می‌رسد که LED‌ ها راه‌حلی برای تولید انبوه خودرو ها باشند اما چندین نقطه ضعف هم وجود دارد که می‌تواند چشم‌انداز جهانی در مورد این نوع تکنولوژی را تغییر دهد.

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 توصیف اصول نحوه عملکرد چراغ‌ های ال‌ای‌دی بسیار سخت است اما به شکل خلاصه می‌توان گفت که آنها به حرکت الکترون‌های منفی به سمت "حفره‌های" مثبت در سرتاسر یک نیمه‌هادی متکی هستند. زمانی که یک الکترون ازاد در یک حفره می‌افتد که در سطح انرژی پایین تری قرار دارد، انرژی خود را از دست می‌دهد که باعث آزاد شدن یک فوتون (کوچکترین ذره تشکیل دهندۀ نور) می‌شود، این فرآیند الکترولومینانس  (برق‌درخشی) نامیده می‌شود.(سیارک)

اگر این فرآیند هزاران بار در ثانیه تکرار شود شاهد یک نور روشن مداوم خواهید بود که از سطحی حدود 2 میلی‌متر ساطع می‌شود دیود ساطع‌کننده نور (LED‌).

مهمترین نکته  در مورد چراغ‌ های LED این است که در مقایسه با لامپ‌های هالوژن کلاسیک به توان بسیار پایینی نیاز دارند. به عنوان مثال LED‌هادر تویوتا پریوس و چندین نوع خودرهای هیبریدی که در آنها برق نقش کلیدی ایفا می‌کند مورد استفاده قرار گرفته‌اند لزوما نه برای چراغ‌ های جلو. اولین واحدهای LED در خودروی آئودی R8 مدل 2004 مورد استفاده قرار گرفتند.

به طور کلی چراغ‌ های LED از نظر میزان تابندگی بین لامپ‌های هالوژن و HID قرار می‌گیرند اما پرتوهای متمرکزتری تولید می‌کنند و همچنین در اشکال مختلف تولید می‌شوند.

همچنین  LED‌ها به لطف اندازه کوچک خود امکان دستکاری زیادی دارند، تولید کنندگان قادرند انواع اشکال و مجموعه‌های مختلف را تولید کنند به نحوی که کاملا با مدل‌های خودرو های آنها تطابق داشته باشد و نیاز به رفلکتورهای زشت نیست.

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

اما نیاز است که چند مسئله را روشن کنیم. به عنوان مثال اگرچه LED‌ها هنگام روشن شدن همانند لامپ‌های هالوژن حرارت منتشر نمی‌کنند، اما زمانی که جریان برق از آن عبور می‌کند مقدار زیادی گرما در پایین امیتر (عمدتا چیپ یا تراشه) تولید می‌شود و در نتیجه خطر بالقوه‌ای برای قطعات و کابل‌های اتصال مجاور به همراه دارد. به همین دلیل است که چراغ‌ های LED به سیستم‌های خنک‌کننده مانند هیت‌سینک یا فن نیاز دارند تا از ذوب شدن آنها جلوگیری شود.

فراموش نکنید که این سیستم‌های خنک‌کننده در محفظه موتور قرار دارند که محیط خنکی برای سایر سیستم‌ها به منظور حفظ درجه حرارت مناسب و معقول نیست. به همین دلیل طراحی و پیاده‌سازی چراغ‌ های LED برای خودرو ها دشوارتر است و بنابراین گران‌تر از HIDها خواهند بود.(سیارک)

چرا در LED‌های روشن در روز یا چراغ عقب از هیت‌سینک استفاده نمی‌شود؟ ساده است چرا که هیچ کس برای حرکت در تاریکی به آنها متکی نیست. بنابراین نیاز نیست که همانند چراغ‌ های جلو قدرتمند باشند و این بدین معنی است که جریان عبوری از این چیپ‌ها آنقدر نیست که باعث ایجاد مشکلات حرارتی شود.

به طور خلاصه در مورد LED‌ها می‌توانیم بگوییم که:

مزایا:

اندازه کوچک، امکان سفارشی‌سازی در شکل‌های مختلف را فراهم می‌کند.

مصرف انرژی بسیار پایین

روشن‌تر از چراغ‌ های هالوژنی و ارائه نور گرم‌تر نسبت به HIDها

معایب:

هزینه تولید بالا

ایجاد حرارت بالا در اطراف قطعات مجاور

طراحی دشوارتر و کنار آمدن با دمای بالای محفظه موتور

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌های هدلایت: هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل در مقابله با هم

در

(سیارک) : آنچه که اکنون برای ما چیزهای رایج و معمولی است زمانی دستاوردهای عمدۀ تکنولوژی و فناوری بودند. زمانی بود که اضافه کردن یک پیچ ساده و یا تغییر شکل اجزای خاص منجر به نوآوری‌های قابل  توجهی می‌شد که سالها بعد این نوآوری‌ها خودشان پایه‌ای برای پروژه‌های پیشرفته‌تر شدند.بیایید در این پست نگاهی به چراغ‌ های جلو خودرو بیندازیم.

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اگرچه کل صنعت خودرو سازی از ال‌ای‌دی استفاده می‌کند اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که چگونه آنها از لامپ‌های ساده استیلنی در دهه 1880 تکامل یافته و بردهای ال‌ای‌دی بسیار پیچیده امروزی تبدیل شدند. علاوه بر این محققان دائما بر روی ایده "چراغ جلو" کار می‌کنند و تلاش می‌کنند که به پیشرفت‌های جدیدی دست یابند که به وضوح باعث برتری محصولات آنها نسبت به رقبا شود. چراغهای لیزری نیز از همین نمونه هستند اما قبل از بحث در مورد آنها باید سیستم‌های رایج که به وفور استفاده می‌شوند را نیز بررسی کنیم.

قصد نداریم که در مورد تاریخچه چراغ جلو صحبت کنیم چرا که قبلا این کار را انجام داده‌ایم، در عوض تلاش می‌کنیم بر روی چهار نوع تنظیمات عمده که امروزه به کار می‌روند تمرکز کنیم و ببینیم آنها چه هستند. بنابراین سعی می‌کنیم در مورد مزایا و معایب هر یک از آنها صحبت کنیم، اگرچه مردم به طور کلی اعتقاد دارند که همیشه جدیدتر بهتر هم است، که اغلب هم همین طور است. ممکن است برخی از شما با این ایده موافق باشید و برخی نیز مخالف باشید، بهر حال هر یک از این چهار نوع چراغ جلو خصوصیات مثبت و منفی خاص خودش را دارد. پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.

چراغ‌ های جلو هالوژنی

چراغ‌ های هالوژنی در حال حاضر در جهان خودرو ها بیشترین کاربرد را دارند و همانطور که می‌دانید این بخاطر مزیت اصلی آنها است: نصب آسان و ارزان.(سیارک)

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اساسا یک لامپ هالوژن در شرایط عالی عمری حدود 1000 ساعت دارد و هزینه جایگزینی آن در مقایسه با سایر انواع دیگر بسیار پایین است (حدود  دلار30 برای یک مجموعه مناسب). با این حال لامپ‌های هالوژن کم کم در حال تبدیل شدن به گزینه دوم برای شرکت‌های خودرویی در سرتاسر جهان هستند. اما چرا؟ هالوژن دقیقا هم‌معنی با بهره‌وری نیست و برای درک بهتر توضیح خواهیم داد که یک لامپ هالوژن چگونه کار می‌کند.

اول اینکه از یک شیشه ساخته شده است که در مقابل دماهای بسیار بالا مقاوم است، بعلاوه یک گاز که معمولا ترکیبی از آرگون و نیتروژن است و یک عدد رشته تنگستن. به منظور تولید نور، رشته تنگستن از طریق باتری خودرو جریان برق دریافت کرده و تا دمایی حدود 2500 درجه سلسیوس گرم می‌شود و شروع به درخشش می‌کند (فرآیند تابش یا دماشیدگی).

زمانی که لامپ هالوژن به اواخر عمر خود نزدیک می‌شود تنگستن بخار می‌شود و بر روی شیشه آن رسوب می‌گیرد و باعث پارگی رشته تنگستن می‌شود و قابلیت عملکرد آن از بین می‌رود .

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اما این زیاد مسئله مهمی نیست، بزرگترین مشکل این است که در حین تولید نور، این لامپ همچنین مقدار زیادی گرما تولید می‌کند که اساسا به صورت انرژی هدر می‌رود.(سیارک)

یک مشکل بزرگ دیگر که اغلب لامپ‌های هالوژن دارند نحوه واکنش آنها با مواد مختلف است. به عنوان مثال زمانی که لامپ معیوب را تعویض می‌کنید، مراقب باشید که به شیشه لامپ جدید دست نزنید! روغن و چربی روی انگشتان دست شما به شیشه کوارتز می‌چسبد و باعث می‌شود که گرما به طور یکنواخت پخش نشود و عمر لامپ به شدت کاهش می‌یابد.

با این حال لامپ‌های هالوژنی مزایایی دارند که باعث می‌شود تبدیل به گزینه اول برای اکثر خودرو سازان شوند: با حداقل میزان هزینه نور مناسبی تولید می‌کنند، در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند که بدین معنی است که می‌توان این لامپ‌ها را در مدل‌های مختلف خودرو نصب کرد، همچنین خودروسازان می‌توانند نسخه‌های چندتایی از انها بسته به نوع و ابعاد بدنه خودرو تولید کنند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه صحبت کنیم می‌توانیم جوانب مثبت و منفی لامپ‌های هالوژن را به شکل زیر بیان کنیم:

مزایا:

- تعویض آسان

- تولید ساده

- ابعاد مختلف

- مقرون به صرفه

معایب:

- به هدر رفتن انرژی

- نیاز به مراقبت اضافی

ادامه در پست  های آینده

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌ های هدلایت :چراغ‌ های HID (زنون)

در

زنون یا هدلایت ؟زنون بهتر است یا هدلایت ؟در این مقاله سعی داریم با مقایسه تکنولوژی چراغ‌ های هدلایت ، چراغ های زنون و هدلایت به این سوال ها پاسخ دهیم . 
چراغ های زنون یا لامپ‌های زنون که به شکل رسمی به عنوان چراغ‌ های تخلیه با شدت بالا چراغ های HIDS خوانده می‌شوند، معمولا به عنوان یک گزینه کارآمدتر برای چراغ های خودرو شناخته می‌شوند که عمدتا به خاطر گرمای رنگ و حجم نور تولید شده توسط انها است. 



 

چراغ های زنون

 

 

اولین نسل از چراغ‌ های زنون

اولین نسل از چراغ‌ های زنون در خودروی BMW سری 7 در سال 1991 ظهور یافتند و به آرامی تبدیل به گزینه شماره یک برای بسیاری از کمپانی‌های خودرو سازی شدند، اگرچه از اعلام آن به عنوان یک تجهیزات استاندارد اجتناب شده است.چراغ‌ های HID بسیار شبیه لامپ‌های نئون هستند. یک لوله محصور پر از گاز که در هر انتهای آن یک الکترود برای عبور جریان الکتریکی وجود دارد.

در زمینه‌های کاربرد در خودرو، لامپ HID، با استفاده از یک کوارتز شفاف، الکترودهای تنگستن و مخلوطی از گازها که توسط ولتاژ بالای جریان الکتریکی عبوری بین دو الکترود تحریک می‌شوند.علیرغم نام معمول مورد استفاده برای آنها، HIDها از یک مخلوط متال-هالید استفاده می‌کنند و در حین راه‌اندازی فقط متکی به زنون هستند. دلیل آن این است که یکی از مشکلات اصلی در لامپ‌های HID مقدار زمان لازم برای گازهای موجود برای رسیدن به دمای عملیاتی و ارائه نور قوی است.

فرآیند تابش نور در لامپ‌های HID در سه مرحله رخ می‌دهد: ابتدا فاز احتراق، یک پالس ولتاژ بالا تولید یک جرقه می‌کند که گاز زنون را یونیزه کرده و یک تونل از جریان بین الکترودها ایجاد می‌شود، سپس درجه حرارت لامپ به سرعت بالا می‌رود که باعث تبخیر نمک‌های فلزی می‌شود که باعث کاهش مقاومت بین دو الکترود می‌شود؛ در نهایت بالاست به عملیات مداوم سوئیچ کرده و میزانی توان مداوم ارائه می‌کند به نحوی که قوس الکتریکی سوسو نمی‌زند.در ادامه مقاله به تفاوت هدلایت و زنون از نطر مزایا و معایب هدلایت می پردازیم.

 

 

مزایا

اول اینکه چراغ‌ های زنون از نظر حجم نور تولیدی در مقایسه با چراغ‌ های هالوژن کارآیی بیشتری دارند. البته اگر زاویه نور به درستی تنظیم نشود می‌تواند به عنوان یک شکست بخصوص از نقطه نظر ترافیک ورودی بزرگ در نظر گرفته شود، (اغلب زمانی که کیت‌های موجود در بازار به شکل اشتباه نصب شوند یا از کاسه‌ چراغ‌ هایی استفاده شود که برای HIDها طراحی نشده‌اند).

طبق آمار رسمی، یک لامپ زنون 3000 لومن و mcd/m2 90 تولید می‌کند، در حالی که یک لامپ هالوژن 1400 لومن و mcd/m2 30 تولید می‌کند.البته لامپ‌های زنون کم کم در اندازه‌ها و نسخه‌های مختلف در دسترس قرار گرفته‌اند، به خصوص به منظور استفاده در مدلهای مختلف خودرو.

 یکی دیگر از نکات مثبت چراغ‌ های زنون این است که عمر نسبتا طولانی دارند که بسیار بیشتر از لامپ‌های قبلی یعنی لامپ‌های هالوژن هستند: تخمین زده می‌شود که در شرایط عادی عمر عملیاتی آنها حدود 2000 ساعت است.

بهره‌وری می‌تواند یکی دیگر از مزایا در هنگام انتخاب HID به جای چراغ‌ های هالوژن باشد. اگرچه این چراغ‌ ها به توان بیشتری در شروع نوردهی نیاز دارند اما پس از آنکه به دمای عملیاتی رسیدند، بسیار کم‌مصرف‌تر از لامپ‌های استاندارد هستند؛ که این به معنی تحمیل بار کمتر به دینام و همچنین گشتاور کمتر موتور جهت تامین برق است. با این حال به سختی می‌توانید تفاوتی در مصرف سوخت مشاهده کنید (شاید یک اونس سوخت در هر ساعت)، اما اگر طرفدار محیط زیست هستید آگاهی از این موضوع نیز می‌تواند برای شما جالب باشد.

 

چراغ های زنون

 

چراغ های زنون

چراغ های زنون

 

 

معایب

 خوب بدیهی است که هزینه بیشتری نسبت به لامپهای هالوژن (شامل نگهداری) دارند و همچنین پیچیده‌تر نیز هستند، چرا که به دستگاهی به نام بالاست نیاز دارند که یک در واقع یک خازن است که ولتاژ بالای مورد نیاز برای عملکرد HIDها را ایجاد و تنظیم می‌کند.

فراموش نکنید که این چراغ‌ ها به چند ثانیه زمان برای رسیدن به روشنایی کامل نیاز دارند، و به همین دلیل است که به عنوان نور بالای جداگانه مناسب نیستند. در برخی از خودروها از HID به عنوان نور پایین و لامپ‌های استاندارد جداگانه برای نور بالا استفاده می‌شود. در مدل‌های بالاتر واحد HID به هر دو شکل کار می‌کند (که به اشتباه زنون خوانده می‌شود) و از یک سایه مکانیکی درون رفلکتور به منظور تغییر جهت پرتوی نور استفاده می‌شود.

برخی‌ از چراغ‌ های زنون می‌توانند اثرات سوئی بر سلامت انسان داشته باشند، چرا که برخی از آنها حاوی مواد سمی مانند جیوه فلزی هستند. برخی از کشورها اقدامات ویژه‌ای برای منع استفاده از آنها اعمال کرده‌اند، اما این فقط منجر به هزینه‌های تولید و تعمیر بالاتر خواهد شد.

نهایتا اینکه میزان تابش خیره‌کننده تولید شده توسط چراغ جلو ممکن است برای سایر رانندگان حاضر در مسیر آزار دهنده باشد (بخصوص ترافیک روبرو)، بنابراین باعث افزایش تعداد تصادفات و مرگ و میر جدای از سرعت زیاد و مشکلات فنی می‌شود.(سیارک)

 

 

مزایا و معایب چراغ‌های زنون

مزایا:

- طول عمر بیشتر نسبت به چراغ‌ های هالوژن

- کارآمدتر از چراغ‌ های هالوژن هستند زیرا توان کمتری مصرف کرده و نور بیشتری تولید می‌کنند.

- دید بهتر برای راننده

معایب هدلایت 

- تابش خیره‌کننده بیش از حد و در نتیجه ایجاد مشکلات بالقوه برای ترافیک روبرو

- هزینه‌ بالا

- سیستم پیچیده نسبت به لامپ‌های هالوژن

- مواد مضر که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد

- به منظور رسیدن به روشنایی کامل به چند ثانیه زمان نیاز دارند

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

BMW و آئودی به سختی در تلاشند تا چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند

در
چراغ‌ های لیزری خودرو

 

چراغ‌ لیزری خودرو چیست

BMW و آئودی به سختی در حال تلاش هستند که چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند، فناوری جدید که 1000 برابر بهتر از چراغ‌ های LED است و در عین حال بسیار جمع و جورتر است. احتمالا می‌دانید که لیزر چیز بسیار خطرناکی است و فقط می‌توانند منطقه‌ای به اندازه عرض یک سکه را روشن کنند. پس چراغ‌ های لیزری چگونه می‌توانند تبدیل به یک ایده مناسب جهت پیاده‌سازی در خودرو ها شوند؟

همانند چراغ‌ های زنون که قبلا به آن اشاره شد، تکنولوژی جدید در اینجا نیز از لیزر فقط به عنوی بخشی از فرآیند تولید نور استفاده می‌کند. در واقع شما زمانی که از نور بالای خودرو استفاده می‌کنید یک مجموعه لیزری با قدرت بالا و لنزهایی در مقابل آن نخواهید داشت که همه چیز را در مقابل خود می‌سوزاند!

طبق توضیحات BMW، سستم آنها از سه لیزر آبی استفاده می‌کند که در پشت مجموعه چراغ جلو تعبیه شده است و به مجموعه کوچکی از آینه‌ها می‌تابد که انرژی آنها بر روی لنزهای کوچک حاوی گاز فسفر زردرنگ متمرکز شده است. این ماده در تماس با پرتوهای لیزر نور سفید بسیار روشن تولید می‌کند که نور حاصل از آن به سمت چراغ جلو منعکس می‌شود. پس اساسا شما به نور تولید شده توسط فسفر نگاه می‌کنید نه خود لیزر، که باعث می‌شود بتوان از این سیستم در جاده استفاده کرد.

حال اگر چراغ جلو آسیب ببیند یا از فوکوس خارج شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به گفته شرکت BMW این سیستم به صورت خودکار خاموش خواهد شد.

چراغ‌ های لیزری خودرو

نور تولید شده در این پروسه می‌تواند تا 1000 برابر بیشتر از LED‌ها باشد در حالیکه از دوسوم توان آنها (یا حتی نصف) استفاده می‌شود. و به لطف وجود فسفر، درجه رنگ نور (5.500 تا 6.000 کلوین) کاملا به نور طبیعی روز (حدود 6.500 کلوین) نزدیک است.(سیارک)

چراغ‌ های لیزری جدا از قدرت بیشتر نسبت به نور LED‌، می‌توانند فاصله‌ای حدود دو برابر را روشن سازند و به اندازه کافی کوچک هستند که امکان بسته‌بندی و طراحی ظاهری آنها با انعطاف بیشتری همراه است.

 

چراغ‌ های لیزری خودرو

نقطه ضعفی که BMW به آن اشاره کرده است  این است که فناوری‌های آنها فقط بر روی پرتوهای بالا کار می‌کند و همان‌طور که به نظر می‌رسد این به هزینه زیاد همراه است. وجود 6 لیزر با فناوری بالا در هر چراغ (در کل 12 عدد) هزینه‌ای حدود 10000$ (7.800 €) در بر خواهد داشت. این قیمت باید شامل فناوری‌های کاهنده خودکار نیز باشد چرا که هیچ یک از رانندگان مقابل نمی‌خواهند به این خورشیدهای کوچک از فاصله 600 متری (1968 فوت) خیره شود.

فناوری لیزر شرکت آئودی نیز به شیوه‌ای کاملا مشابه عمل می‌کند، فقط در هر چراغ چهار لیزر دارد. اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم می‌توانیم مزایا و معایب چراغ‌ های لیزری را به شرح زیر خلاصه کنیم:

 

مزایا چراغ‌ های لیزری

- بسیار کارآمد از نظر مصرف انرژی

- بسته‌بندی بسیار کوچک

- 1000 بار روشن‌تر از چراغ‌ های LED با محدودۀ دو برابر

 

معایب چراغ‌ های لیزری

- بسیار گران قیمت

- در حال حاضر نمی‌توان از آن هم برای نور پایین و هم نور بالا استفاده کرد، و نیاز به یک سیستم LED یا HID دارند

- نیاز به خنک کننده دارند چرا که حرارت ایجاد شده توسط آنها بسیار بیشتر از سیستم‌های LED است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...