خودرو کلاسیک با عمر طولانی 30 خودرو بخش اول

خودرو کلاسیک

در طول تاریخ پر فراز و نشیب صنعت خودرو سازی، شاهد خودرو هایی بوده ایم که به طور قابل توجهی عمر طولانی داشته اند و توجهات بیشتری را به خود جلب کرده اند. شاید بهترین نمونه برای چنین خودروهایی، فولکس واگنی باشد که در تصویر اصلی این مقاله مشاهده می کنید؛ خودرویی که علاوه بر داشتن عمری طولانی در عرصه طراحی و ساخت، تقریبا در تمامی نقاط مختلف جهان به خوبی شناخته شده است و تبدیل به خودرو کلاسیک شده است. دراین مقاله موضوع اصلی همین مدل خودرو پرفروش با عمر طولانی مد نظر است که به هنگام عرضه خودرو در بازار، به سرعت از محبوبیت ویژه ای برخوردار شده و عمری نسبتا طولانی، در مقایسه با عمر معمول مدل های خودرو داشته اند. این نکته را هم به یاد داشته باشید که ترتیب لیست از کمترین سالیان به بیشترین است.  با سیارک همراه باشید تا با این مدل ها که بعضی جزو خودرو کلاسیک بحساب می آیند آشنا شوید.
در مقاله خودرو کلاسیک با عمر طولانی می خوانیم:

 

 

 

مشخصات خودرو پژو 205

پژو 205

پژو 205، Peugeot 205، سال های عرضه به بازار: 1983 تا 1998 معادل با پانزده سال
در سال 1978 بود که شرکت خودرو سازی پژو اقدام به طراحی مدل جدید خود، پژو 205 کرد که قرار بود به عنوان جایگزینی برای مدل 104 قدیمی تر روانه بازار شود. بیش از هر چیز دیگری این مدل جدید می بایست وزن کمتری می داشت، سر هم بندی قطعات آن ساده می بود و علاوه بر این دو، از قطعاتی در ساخت آن استفاده می شد که هزینه را برای مشتریان چندان بالا نبرد و قشر معمول یا متوسط جامعه توانایی خرید آن را داشته باشند. در آن سالیان شرکت خودرو سازی پژو اشتباهات مالی متعددی کرده بود و دیگر نمی توانست متحمل یک ضرر اقتصادی دیگر شود، چرا که ممکن بود به مرز ورشکستگی برسد.

برای نخستین بار در سال 1983 بود که طراحی مدل اولیه خودرو پژو 205 به پایان رسید و مراسم رونمایی از این خودروی چهار درب برگزار شد. طولی نکشید که این مدل جدید بدل به یکی از پرفروش ترین خودرو های پژو شد. به همین خاطر بود که طراحی مدل های دیگر این خودرو ادامه پیدا کرد و به سرعت مدل دو در، ون، و البته مدل محبوب جی تی آی آن روانه بازار شد. دو مدل رالیه و تی شانزده این خودرو، طراحی به مراتب لوکس تری از سایر مدل ها داشته و توجه آن دسته از مشتریانی را به خود جلب کردند که توانایی پرداخت هزینه بیشتری را در خود می دیدند.

شاید سازندگان و طراحان این خودرو انتظار دوام درخواست مشتریان برای این مدل را تا این اندازه نداشتند، چرا که در میانه های دهه نود میلادی (1990) بود که فروش آن به اوج خود رسید و سبب شد تا مدل های به خصوص تری از آن روانه بازار شوند. در نهایت در سال 1998 بود که پس از پانزده سال روند ساخت و عرضه این خودرو محبوب شرکت پژو به طور کلی متوقف شده و جای خود را به مدل های جدید تر داد.

 

 

مشخصات خودرو پژو 206

پژو 206

پژو 206، Peugeot 206، سالیان عرضه: 1998 تا 2016 معادل با هجده سال
همانگونه که در مورد پیش در خصوص آن صحبت شد، در سال 1998 بود که در نهایت ساخت مدل 205 به طور کلی متوقف شد و مدلی که به عنوان جایگزین آن در نظر گرفته شده بود، پژو 206 بود. این بار، سازندگان این خودرو مدل های متنوع تر و کاربردی تری برای خودروی خود در نظر گرفته بودند. مدل اصلی خودرو هاچ بک بود که بنا به سفارش مشتری می توانست دو در یا چهار در باشد. در کنار این مدل یک استیشن واگن به نام اس دبلیو هم از آن روانه بازار شد، و نیز در برخی بازارها یک مدل چهار در صندوق دار از آن به فروش رسید.

این مدل نیز همانند مدل پیشین این شرکت خودروسازی به سرعت بدل به یکی از محبوب ترین انتخاب مشتری ها شد و علاوه بر خود شرکت خودرو سازی پژو، کارخانه های رنگ سازی که وظیفه ساخت رنگ های مختلف خودرو را به عهده گرفته بودند، سود بسیار زیادی عایدشان شد. بیش از هر جای دیگری در جهان، این بازارهای کشور های اروپایی و نیز آمریکای لاتین بودند که توجه ویژه ای به این خودرو نشان دادند و تعداد زیادی از آن در بازار های این دو قاره به فروش رفت. البته پژو 206 در طی سالیانی که به فروش می رسید، با اتفاقات غیر منتظره بسیاری رو به رو شد. برای نمونه می توان به موفقیت چشم گیر خودروی دایکا اشاره کرد که توجهات را به سمت خود جلب کرد و باعث شد تا در فروش پژو 206 افت چشم گیری حاصل شود. همین مسئله بود که سبب شد تا سازندگان این شرکت خودرو سازی اقدام به طراحی و ساخت مدل ارزان قیمت تری کنند که با نام 206 پلاس روانه بازار شد.

 

 

مشخصات خودرو مرسدس بنز اس ال آر 107

مرسدس بنز اس ال آر 107

مرسدس بنز اس ال آر 107،Mercedes- Benz SL، سالیان عرضه: 1971 تا 1989 معادل با هجده سال
در طول تاریخ عرصه ساخت خودرو، شاید کمتر خودرویی را بتوان به خاطر آورد که محبوبیتی همچون مدل آر 107 مرسدس بنز اس ال را پیدا کرده باشد. علاوه بر ظاهر بیرونی بسیار زیبای این مدل جدید، طراحی داخلی آن نیز فوق العاده خوب و زیبا بود و همین گونه مسائل بود که در نهایت سبب شد تا برای مدتی تقریبا نزدیک به دو دهه این مدل جدید تمامی تلاش و توجه سازندگان و طراحان شرکت مرسدس بنز را معطوف به خود کند. آر 107، بدل به تنها مدلی از سری اس ال مرسدس بنز شد که یک مدل کوپه چهار سرنشین، با سقف ثابت از آن روانه بازار شد.

 

مشخصات خودرو فورد مدل تی

فورد مدل تی

فورد مدل تی، Ford Model T، سالیان عرضه: 1908 تا 1927 معادل با نوزده سال
فورد مدل تی، خودرویی است که توانست برای نخستین بار به تولید انبوه برسد و از این حیث، رکورد دار است و نام آن برای علاقه مندان به صنعت خودرو سازی، خاطره انگیز. نکته ای که درباره این مدل خودروی فورد وجود داشت و سبب محبوبیت آن شد این بود که نه تنها خوش ساخت تر و کاراتر از مدل های گران قیمت و لوکس دیگر هم عصر خود بود، بلکه قیمت بسیار مناسب تری نسبت به آن ها داشت و در آن زمان تقریبا هر کسی که شغلی تمام وقت داشت، توانایی خرید آن را در خود می دید. برای نمونه در سال 1917 قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده بود، معادل با پانصد دلار آمریکا بود، که با در نظر گرفتن تغییرات ارزش دلار در حال حاضر معادل با چیزی حدود نه هزار و ششصد دلار می شود. این در حالی بود که مدل های دست دوم خودرو به مراتب قیمت پایین تری داشتند.

در نهایت، اگر بخواهیم به طور کلی از اهمیت مدل تی در عرصه خودرو سازی صحبت کنیم، باید عنوان کرد که این خودرو سبب شد تا میلیون ها آمریکایی، دیگر برای گشت و گذار در کشور خود به اسب و یا قطار نیازمند نباشند و بتوانند با خودروی شخصی خود این کار را انجام دهند. ساخت و عرضه مدل تی خودروی فورد در حالی به اتمام رسید که نزدیک به پانزده میلیون عدد از آن در دوازده کشور مختلف جهان به فروش رسیده بود.

 

 

مشخصات خودرو سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی، Suzuki Jimny، سالیان عرضه: 1998 تا 2018 معادل با بیست سال
مدل جیمنی که خودرویی است چهار در چهار، برای نخستین بار در سال 1970 بود که به طور رسمی معرفی شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت و از آن زمان تا کنون، ساخت مدل های گوناگون آن ادامه یافته است. نخستین مدل طراحی شده از این خودرو، برای مدت یازده سال ساخته و عرضه می شد، و این در حالی بود که نسل دوم خودرو نزدیک به هفده سال فروش داشت. اما مدلی که از این حیث رکورد دار بوده و در لیست ما جای می گیرد، نسل سوم مدل های طراحی شده از این خودرو است که در همین سال جاری و پس از بیست سال نهایتا تولید و عرضه آن به اتمام رسید.

مدل های گوناگونی از این خودرو ساخته و روانه بازار می شد و بسته به سفارش مشتری، قدرت موتور هر مدل می توانست از شصت و پنج اسب بخار تا هشتاد و شش اسب بخار متغیر باشد، با این حال، بیش از این که قدرت موتور خودرو مد نظر باشد، عواملی که سبب محبوبیت بیش از اندازه آن شدند، جعبه دنده بسیار خوش ساخت و کارآمد آن و وزن بسیار کم اش بوده اند (نزدیک به هزار کیلوگرم که برای یک خودروی چهار در چهار ایده آل است). همین مسائل بود که در نهایت سبب شدند تا عرضه و ساخت آن برای این مدت طولانی دوام داشته باشد.

 

 

مشخصات خودرو فیات پاندا

فیات پاندا

فیات پاندا، Fiat Panda، سالیان عرضه: 1980 تا 2003 معادل با بیست و سه سال
در طراحی و ساخت مدل اصلی خودروی فیات پاندا، از مدل های سیتروئن 2 سی وی و نیز رنو چهار الهام گرفته شده است. مسئولان شرکت خودرو سازی فیات، از بخش فنی خود درخواست کردند که برای مدل جدید خود این نکته را بیش از هر چیز دیگری مد نظر داشته باشند که در طراحی خودرو از هیچ چیز غیر ضروری ای استفاده نشود (نه در طراحی ظاهری خودرو و نه در بخش فنی آن) و تا حد امکان ساده باشد. تمامی کسانی که به گونه ای در طراحی و ساخت این مدل جدید شرکت خودرو سازی فیات دست اندر کار بودند، این نکته را با تمامی وجود به خاطر سپرده و به کار بستند. در مدل های نخستین پاندا از یک موتور دو سیلندری استفاده شد که به وسیله گردش هوا خنک می شد.

در طی مدت زمان طولانی ای که مدل پاندا روانه بازار می شد، گونه های متعددی از آن طراحی و ساخته شدند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: پاندای چهار در چهار شاسی بلند، مدل ون پاندا که در بدنه آن از قطعات پلاستیکی فشرده شده بهره گرفته شده بود و نیز یک خودروی الکتریکی دو سرنشینه از آن. تنها در تورین ایتالیا نزدیک به چهار و نیم میلیون عدد از این خودرو ساخته شدند. جالب است بدانید که در حال حاضر و در حالی که چهارده سال از تولید رسمی پاندا می گذرد، مدل اصلی آن در جای جای ایتالیا و فرانسه به چشم می خورد و هنوز هم توسط عده زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

مشخصات خودرو رنجرور

رنجرور

رنجرور، Range Rover، سالیان عرضه: 1970 تا 1996 معادل با بیست و شش سال
در این مدل جدید، سعی بر آن بود که تا حد امکان از به کار بردن ادوات گوناگون (ادواتی که در سری دوم این خودرو ها به کار گرفته شده بود) خود داری شود و طراحی ساده تری برای آن در نظر گرفته شود. رنجرور بیش از هر چیز دیگری برای آن دسته از افرادی طراحی شده بود که به دنبال خودرویی می گشتند که در اوقات فراغت خود با استفاده از آن قادر باشند تقریبا به هر منطقه ای با خودروی خود بروند. یکی از نکاتی که سبب محبوبیت و عمر طولانی این مدل رنجرور شده است، مصادف شدن سالیان نخستین عرضه آن با زمانی است که خودروهای اس یو وی محبوبیت ویژه ای میان برخی افراد پیدا می کردند.

از اوایل سال 1980 بود که به مرور به فروش رنجرور افزوده می شد و زمانی که برای نخستین بار در سال 1987 در یک نمایشگاه معرفی اتومبیل در لس آنجلس در معرض دید عموم قرار گرفت، به سرعت بدل به منظره ای مکرر در ایستگاه های پمپ بنزین آمریکا شد.

 

 

مشخصات خودرو فیات 126

فیات 126

فیات 126، Fiat 126، سالیان عرضه: 1972 تا 2000 معادل با بیست و هشت سال
فیات 126 در حقیقت مدلی بود که به عنوان جایگزینی برای فیات 500 در نظر گرفته شده و به این منظور روند طراحی و ساخت آن آغاز شده بود، با این وجود، هر دوی این خودرو ها در کنار هم تا سال 1975 به فروش می رفتند و تا مدت ها هنوز هوادارانی برای مدل پانصد این خودرو وجود داشتند. فیات 126 نسبت به مدل پیشین ظاهر و طراحی به روزتری داشت ، با این وجود، تقریبا تمامی آن چه مربوط به بخش فنی خودرو می شد و ادوات مورد استفاده در آن، تقریبا بدون تغییر و دست نخورده باقی مانده بود. با وجود این که فیات 126 چندان جا دار نبود، امکان جا دادن به چهار سر نشین در آن وجود داشت و از دیگر عوامل محبوبیت آن می توان به موتور کوچک و دو سیلندره آن اشاره کرد که سبب کم مصرف شدن و به صرفه شدن آن می شد.

فیات 126 علاوه بر این که در نواحی غربی قاره اروپا به سرعت به شهرت چشم گیری دست یافت و به عنوان بهترین جایگزین مدل پیشین پذیرفته شد (که بخش بیشتر این موفقیت را مدیون طراحی خود بود)، در کمال تعجب به گونه ای بدل به خودروی ملی مردم لهستان نیز شد. در لهستان مردم برای آن لقب «مالوچ» را در نظر گرفتند که در زبان شان به معنای گهواره است. به طور کلی و مجموعا چیزی حدود چهار و نیم میلیون عدد از این خودرو ساخته و روانه بازار شد. نزدیک به سه میلیون و سیصد هزار عدد از این خودرو تنها در کارخانه ای در لهستان مونتاژ شدند. کارخانه ای که در حال حاضر در آن مدل های به روز فیات پانصد تولید می شود.

 

 

مشخصات خودرو جیپ واگونییر

جیپ واگونییر

جیپ واگونییر/ گرند واگونییر، Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer، سالیان عرضه: 1963 تا 1991 معادل با بیست و هشت سال
خودروی جیپ مدل واگونییر توانست مفهوم لوکس بودن در خودرو های اس یو وی را به مرحله جدیدی وارد کند. بیش از هر چیز دیگری، این مدل جدید به این خاطر برای برند جیپ حائز اهیمت بود که هیچ کدام از وسایل و ادوات مورد استفاده در مدل سی جی، در آن به کار بسته نشدند؛ سی جی همان مدل پیشرفته تری است که از روی مدل های ابتدایی ویلیز ساخته شده در دوران جنگ جهانی دوم ساخته شده بود. طراحی فضای داخلی به خوبی انجام شده بود و اطاقک داخل خودرو به حدی جادار بود که یک خانواده پر جمعیت به سادگی در آن جای می گرفتند و علاوه بر این، از لحاظ فنی هم فوق العاده بود و به بهترین شکل ممکن می شد از تمامی امکانات فنی آن بهره گرفت.

این مدل خودروی جیپ نیز، تقریبا روندی همانند رنجرور داشت و به مرور که فرایند ساخت و عرضه آن به بازار ادامه پیدا می کرد، فروش اش بیشتر و بیشتر شد (بعد ها نام آن به گرند واگونییر تغییر پیدا کرد). سازندگان شرکت خودرو سازی جیپ در سال های بعد از عرضه اولیه واگونییر، بیش از هر چیز دیگری تلاش خود را معطوف به این مسئله کردند که صدا و لرزش داخل اطاقک خودرو کاهش پیدا کند و کمتر احساس رانندگی با یک کامیون کوچک به راننده دست دهد. در نهایت در سال 1991 بود که مدل گرند چروکی به عنوان جایگزینی برای گرند واگونییر معرفی شد و ساخت و عرضه آن به بازار به طور کلی متوقف شد.

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید