خودرو کلاسیک با عمر طولانی 30 خودرو بخش سوم

 در این بخش 10 خودرو کلاسیک با عمر طولانی بررسی می شود.

 

 

مشخصات خودرو بریستول 603

بریستول

بریستول 603، Bristol 603، سالیان عرضه: 1976 تا 2011 معادل با سی و پنج سال
بریستول 603 از این لحاظ خودرو منحصر به فرد و به خصوصی به شمار می رود که ترکیبی است از ظرافت و زیبایی خودروهای بریتانیایی و قدرت و استحکام خودروهای آمریکایی. بریستول از آن جمله خودروهایی بود که توانست در تمامی طول مدت زمانی که پروسه ساخت و عرضه آن به بازار ادامه داشت، جایگاهی ویژه در میان سایر خودرو با عمر طولانی داشته باشد و همیشه طرفداران خود را داشت (طی سال های آتی پس از سال اولیه عرضه آن، بسیاری از رقبای آن زمان بریستول 603 به طور کلی ساخت شان متوقف شده بود، با این حال، بریستول هنوز پا بر جا مانده بود). در نهایت اما در سال 2011 بود که به واسطه مسائلی که در شرکت سازنده این خودرو پدید آمد، تولید آن به طور کلی متوقف شد. البته مسئولان این شرکت دوباره گرد هم جمع شده اند و قصد دارند با عرضه کردن یک مدل چهار در جدید که قرار است در طراحی آن از خودروهای دهه پنجاه میلادی (1950) الهام گرفته شود، دوباره پا به عرصه صنعت خودرو سازی بگذارند (آخرین اخبار به دست رسیده حاکی از آن است که نام این خودرو بولت خواهد بود(Bullet)).

نکته ای که درباره بریستول 603 بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کند این است که برخی شرکت های بزرگ خودرو سازی این اجازه را به سازندگان خودرو دادند که در طی این سی و پنج سال برای نگه داشتن ظاهر زیبای خودرو شان از برخی المان های موجود در خودرو های پر فروش دیگر بهره گیرند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: فولکس واگن سیکوروکو، بدفورد سی اف 2، اپل سناتور بی، آئودی ای 4.

 

 

مشخصات خودرو رنو 12

رنو 12

رنو 12، Renault 12، سالیان عرضه: 1969 تا 2006 معادل با سی و هفت سال
مسئولان شرکت خودرو سازی رنو و سازندگان و طراحان آن همگی بر این باور بودند که مدل دوازده جدید شان به معنای واقعی کلمه بدل به یک خودرو جهانی خواهد شد و در چهار گوشه جهان فرایند ساخت و عرضه آن ادامه پیدا خواهد کرد. در کمال شگفتی پیش بینی آن ها کاملا درست و دقیق از آب در آمد. البته در طول این مدت سی و هفت سال بیشتر نمونه های ساخته شده از رنو 12 در کرانه غربی قاره اروپا به فروش رسید و این مناطق بدل به اصلی ترین بازار فروش خودرو شدند، با این حال کشورهای اروپای شرقی، برخی از نقاط قاره آمریکا و قاره استرالیا از دیگر نقاطی بودند که فرایند عرضه رنو 12 در آن ها با موفقیت همراه بود.

رنو 12 بیش از هر چیز دیگری از این لحاظ اهمیت پیدا می کند که توانست نام و نشانی برای شرکت خودرو سازی رنو به ارمغان آورده و فروش مدل بعدی این شرکت، داکیا را تضمین کند. بیست و شش سال پس از عرضه نمونه اولیه رنو 12 به بازار، هنوز در رومانی کسانی بودند که خواستار خودرو بوده و به همین خاطر بود که آخرین رنو 12 در آن زمان از خط تولیدی در فرانسه بیرون آمده و راهی رومانی شد. در طول مدت سی و هفت سالی که رنو 12 در دسترس علاقه مندان قرار می گرفت، نمونه های متعددی از آن طراحی شدند: یک مدل دو در و کاملا اسپورت که با نام 1410 شناخته می شد، یک مدل چهار در نسبتا جا دار با نام 1320، و در نهایت یک مدل وانت که بسته به سفارش مشتری می توانست دو در یا چهار در باشد. در نهایت نیز این مدل داکیا بود که به عنوان جایگزینی با قیمت مناسب و تقریبا ارزان برای رنو 12 در نظر گرفته شد و توسط مسئولان این شرکت روانه بازار فروش خودرو شد.

 

 

مشخصات خودرو مرسدس بنز کلاس جی

مرسدس بنز کلاس جی

مرسدس بنز کلاس جی، Mercedes Benz G Class، سالیان عرضه: 1979 تا 2017 معادل با سی و هشت سال
مرسدس بنز کلاس جی خودرو جهانی بود که توانست تا حدودی معادلی باشد برای رؤیای آمریکایی و آن چه مردم بیش از هر چیز دیگری خواهان اش بودند. صرف نظر از این که مردم عضو کدامین طبقه اجتماعی بودند، تقریبا همگان آرزوی خرید آن را داشته و خودروی بود که به سرعت مرزها را در هم نوردید و حتی به میدان های جنگ نیز راه یافت. در ابتدای امر و در سال 1979 که از کلاس جی مرسدس بنز رونمایی شد، می شد ایراداتی را برای آن متصور شد و هنوز مدل اولیه و تقریبا ناقصی به شمار می رفت که جای کار بیشتری داشت، با این حال، طولی نکشید که این نقایص به طور کلی بر طرف شده و خودرو بدل به یکی از گران قیمت ترین محصولات مرسدس بنز شد که با خرید آن می شد صاحب وسیله نقلیه ای شد که علاوه بر ظاهری فوق العاده لوکس و زیبا، کارایی بی نظیری داشت و مدت ها طول می کشید تا از توان اولیه آن کاسته شود.

همین سال اخیر بود که در نهایت به ساخت و عرضه کلاس جی پایان داده شد، با این وجود مدلی که به عنوان جایگزین آن در نظر گرفته شده است، بسیاری از المان های مدل سابق را در خود دارد و شاید بتوان گفت که تغییر چندانی به خود ندیده است. تنها این که برخی از قسمت های آن متناسب با نیاز های روز بهبود یافته و به روز شده اند و علاوه بر این مسائل ارگونومیک در طراحی اتاقک داخلی خودرو مد نظر قرار داده شده اند. به جز این شاید تغییر عمده دیگری مشاهده نشود.

 

 

مشخصات خودرو پژو 504

پژو 504

پژو 504، Peugeot 504، سالیان عرضه: 1986 تا 2006 معادل با سی و هشت سال
در نهایت در سال 1969 بود که مسئولان شرکت خودرو سازی پژو ثمرات زحمات چندین ساله خود را دیدند و خودرو شان به عنوان بهترین خودرو اروپایی سال انتخاب شد. بنا بر این مدل 504 جدید در حالی روانه بازار می شد که مسئولیت سنگینی به دوش داشت و می بایست موفقیت های مدل قبلی را ادامه دهد و بدل به وسیله نقلیه ای مستحکم و قابل اطمینان شود که البته همینطور هم شد. در برخی از نقاط قاره آفریقا برای آن لقب سلطان (پادشاه) جاده ها را در نظر گرفته بودند. از جمله کشور های دیگری که ساخت و عرضه این مدل جدید در آن ادامه پیدا کرد می توان به آرژانتین و چین اشاره کرد. در نهایت آخرین نمونه به روز شده از پژو 504 در سال 2006 و در نیجریه تولید شد و پس از آن روند تولید و عرضه آن به طور کلی متوقف شد.

 

 

مشخصات خودرو مینی

مینی

مینی، Mini، سالیان عرضه: 1959 تا 2000 معادل با چهل و یک سال
در طول مدت چهل و یک سالی که روند تولید و عرضه این خودرو به بازار ادامه یافت، نزدیک به پنج میلیون و سیصد هزار عدد از آن به فروش رسید و همین مسئله سبب شد تا مینی به عنوان یکی از خودروهای نمادین بریتانیا شناخته شود. الک لسیون طراح و مهندس اصلی ساخت این خودرو بود و جالب است بدانید که تنها بیست و هفت ماه زمان نیاز داشت تا طرح اولیه خود را تکمیل کرده و تولید رسمی خودرو آغاز شود که در نوع خود بسیار قابل توجه و بی سابقه بود.

جای دادن چهار سر نشین در خودروی به این حجم و اندازه به هیچ عنوان کار ساده ای نبود و عملی شدن آن نیز، با این حال، این مسئله را مدیون نکته سنجی طراحان و مهندسان اصلی پروژه هستیم که قادر به عملی کردن آن بودند. شرکت خودرو سازی بی ام سی که شعبه مرکزی آن در بریتانیا است، از یک موتور چهار سیلندری در این خودرو خود استفاده کرد که با استفاده از آب خنک می شد و علاوه بر این یک جعبه دنده غیر خودکار (با چهار دنده) برای آن در نظر گرفت و امضاء به خصوص خود را بر خودرو مینی نهاد.

خودرو مینی تا مدت ها الهام بخش خودرو های مسابقه ای و شهری بود و طراحی بسیار منحصر به فرد و خلاقانه اش مسبب اصلی این مسئله بود. برای نمونه طراحان لامبورگینی زمانی با این مسئله مواجه شدند که قادر به جای دادن موتور وی دوازده (موتوری است با سیلندرهای چهار لیتری) در قسمت پشتی سرنشینان مدل میئورای خود نبودند و برای حل این مسئله نگاهی دقیق تر به طراحی مینی انداخته و از آن استفاده کردند.

 

 

مشخصات خودرو لادا نیوا

لادا نیوا

لادا نیوا، Lada Niva، سالیان عرضه: 1977 تا کنون (هنوز هم روند تولید آن ادامه دارد)
شرکت خودرو سازی لادا، بسته به تقاضایی که توسط مشتریان شکل گرفته بود مبنی بر این که قادر به رانندگی در مناطق صعب العبور سیبری باشند، مدل نیوای خود را روانه بازار کرد: خودروی آفرود و فوق العاده کارآمد. برخی ادوات و المان های مورد استفاده در خودرو، الهام گرفته از فیات 2101 بود، با این حال، طراحی فوق العاده خلاقانه ای داشت و قسمت های اصلی خودرو کاملا ساخت داخل بودند. وزن سبک، استفاده از قطعات فشرده شده و قیمت مقرون به صرفه آن همگی از عواملی بودندکه موفقیت بی اندازه خودرو را رقم زدند. مدل نیوا از حیث صادر شدن به نقاط دیگر دنیا هنوز هم در میان سایر محصولات شرکت خودرو سازی لادا رکورد دار است.

شرکت خودرو سازی لادا در میان سایر شرکت های تولیدی بزرگ دنیا چندان حرفی برای گفتن ندارد و خودروهای چندان با کیفیتی را در طول دوران کاری اش روانه بازار نکرده است، با این حال مدل نیوای آن ها یک استثنا است و به اندازه ای خوب بود که یک دهه تمام هواداران پر و پا قرص خود را داشت و مورد استفاده آن دسته از مردم روس بود که گذرشان زیاد به نواحی قطبی می افتاد. در حال حاضر هنوز خط تولید نیوا متوقف نشده است، با این حال اخبار به دست رسیده توسط مسئولان شرکت لادا حاکی از آن است که به زودی مدلی جدید به عنوان جایگزین آن معرفی خواهند کرد.

 

 

مشخصات خودرو سیتروئن 2 سی وی

سیتروئن

سیتروئن 2 سی وی، Citroen 2CV، سالیان عرضه: 1948 تا 1990 معادل با چهل و دو سال
دیکشنری انگلیسی آکسفورد می توانست ذیل نام «anachronism (نا به هنگامی، محصول یا عادتی که دیگر به زمان گذشته تعلق دارد و مورد استفاده نیست)» تصویری از این مدل 2 سی وی سیتروئن قرار دهد. این خودرو حلزون مانند، برای دهه ها هواداران خود را داشت و کسانی بودند که آن را تقاضا می کردند و حتی از برخی مدل های بعدی شرکت خودرو سازی سیتروئن، مانند دیان و ویستا نیز عمر طولانی تری داشت. البته نباید این گونه تصور کرد که تمامی این سالیان را به این خاطر تولید و عرضه می شد که سیتروئن اکسیری به خصوص و جادویی در کاربراتور های آن اسپری کرده بود، بلکه مسئله تنها به سادگی خودرو مرتبط می شد.

نکته ای که در خصوص طراحی این مدل وجود داشت این بود که کارایی و کارآمد بودن متقدم بر ظاهر و فورم شناخته می شد (مسئله ای که حتی در امکانات ساده ای چون دسته بالا و پایین بر شیشه ها در نظر گرفته شده بود). 2 سی وی از آن دسته خودروهای نادری بود که بدون هیچ ادعایی وارد بازار خودرو شد و به سرعت هم خودرو محبوب شد. در طول چهل و دو سالی که روند تولید 2 سی وی ادامه یافت، نزدیک به پنج میلیون عدد از آن ساخته شد و به فروش رسید (یک میلیون و دویست هزار تای آن ون بود). حال اگر خودروهایی که 2 سی وی به عنوان قالب اصلی طراحی شان در نظر گرفته شد را هم مد نظر قرار دهیم (خودرو هایی چون سری امی، دیان و مهاری) این عدد تا نه میلیون افزایش پیدا می کند.

 

 

مشخصات خودرو مورگان 4/4

مورگان

مورگان 4/4، Morgan 4/4، سالیان عرضه: 1955 تا کنون (هنوز هم روند تولید آن ادامه دارد)
اگر قوانین و عرف های حاکم بر صنعت خودرو سازی را مد نظر قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که شرکت خودرو سازی مورگان در همان سالهای 1960 می بایست تولید مدل 4/4 خود را متوقف کرده و جایگزینی برای آن معرفی می کرد. اما بر خلاف انتظار همگان مسئولان این شرکت دل و جرأت بیشتری از خود نشان داده و وضعیت معمول را نادیده گرفتند و به تولید مدل 4/4 خود ادامه دادند. در طول سالیان بعدی که این مدل تولید می شد، تغییرات و بهبودهایی جزئی برای آن در نظر گرفته شد، با این حال، قالب و ظاهر اصلی هیچ گاه دستخوش تغییر نشد.

از همان اوایل در مدل 4/4 از موتور فورد استفاده می شد، اما از اوایل دهه هشتاد میلادی (1980) برای مدتی کوتاه این موتور جای خود را به موتور چهار سیلندری مورد استفاده در فیات داد. در حال حاضر نیز این مدل با موتور سیگمای فورد روانه بازار می شود که دارای سیلندرهای 1.6 لیتری است.

 

 

مشخصات خودرو فولکس واگن مدل دو

فولکس واگن مدل دو

فولکس واگن مدل دو، Volkswagen Type 2، سالیان عرضه: 1949 تا 2013 معادل با شصت و چهار سال
مدل دوی فولکس واگن (مدلی که لقب هایی چون باس (اتوبوس) و کومبی دارد) زمانی متولد شد که مسئول صادرات این شرکت که فردی هلندی بود عنوان کرد که از خودروی که برای جا به جایی قطعات در نزدیکی کارخانه ولفسبورگ استفاده می شود، استفاده های بهتری می شود کرد. اروپایی ها از این خودرو برای کار شان استفاده می کردند، حال آن که در آمریکا بیشتر به منظور سفر استفاده می شد.

بیش از هر جای دیگری این کشور های آمریکای لاتین، برزیل، مکزیک و امثال آن بودند که اقبال خوبی به این محصول نشان دادند و تا اوایل سال 2010 نیز هنوز روند تولید آن ادامه داشت، تا آن که سازندگان به این نتیجه رسیدند که با وضع قوانین جدید مربوط به استفاده از سیستم ایر بگ و ترمزهای ای بی اس، ادامه تولید آن چندان کار عاقلانه ای نخواهد بود. در طول این شصت و چهار سال نزدیک به ده میلیون عدد از این خودرو به فروش رسید.

 

 

مشخصات خودرو فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل، Volkswagen Beetle، سالیان عرضه: 1938 تا 2003 معادل با شصت و پنج سال
و مطمئنا خودرو کلاسیک تاریخ بیتل فولکس واگن است. محبوبیت این خودرو بسیار فراتر از سایر خودروهایی است که تحت عنوان خودرو کلاسیک شناخته می شوند. بیتل تقریبا در تمامی نقاط جهان به خوبی شناخته شده است و شهرت آن تقریبا قابل مقایسه با لوگوی کوکا کولا است.

میراثی که این خودرو از خود به جای گذاشت به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبود؛ فولکس واگن تنها این هدف را در ذهن داشت که وسیله نقلیه ای برای آلمانی ها طراحی کند. اواخر دهه سی میلادی بود که این خودرو به منظور استفاده نازی های آلمانی طراحی شد و جنگ جهانی دوم، برای مدتی تولید آن را متوقف کرد. پس از کوران جنگ جهانی دوم، خودرو تقریبا به نام بریتانیایی ها در آمد، اما هیچ یک از شرکت های خودرو سازی آن زمان بریتانیا خواستار آن نبودند. یکی از مقامات بریتانیا درباره آن نوشت: «این خودرو هیچ یک از نیازهای اساسی یک خودرو را برآورده نمی کند. ظاهر آن نیز برای عامه مردم چندان جذابیتی ندارد. بنا بر این ساخت عمده آن یک اشتباه اقتصادی است.

در نهایت در دهه شصت میلادی بود که قدرت هیتلر بدل به مبحث مورد علاقه مردم شده بود و جوی واگن نیز با عرضه مدل بیتل این علاقه را مستحکم تر کرد؛ البته او تنها فروش خودرو را خواستار بود و چیز دیگری در ذهن نداشت. قوانین سخت وضع شده در نهایت سبب پایان عمر بیتل شدند. آخرین مدل های خودرو در سال 2003 و در مکزیک تولید شدند. در تمامی طول این شصت و پنج سال نزدیک به بیست و یک میلیون دستگاه خودرو از مدل خودرو بیتل در پانزده کشور مختلف جهان تولید و به فروش رسیدند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید