دزدی ، اختلاس ، تقلب چیست ؟

در

فرق اختلاس و دزدی، دزدی چیست، تفاوت اختلاس با دزدی، دزدی و اختلاس، تفاوت سرقت و تقلب و بالاخره اختلاس چیست به تمام این سوالات به نوعی کلاهبرداری در این مقاله پاسخ داده می شود.

 

تعریف قانونی تقلب چیست؟

در گسترده ترین معنی، تقلب می تواند هر جرمی را شامل شود که در آن، روش اصلی برای بدست آوردن چیزی با فریب باشد. این فریب از طریق نقشه های مختلف انجام می شود: روش های خاصی برای ارتکاب و پوشش این عمل متقلبانه مورد استفاده قرار می گیرد. سه روش برای گرفتن پول از قربانی بصورت غیرقانونی وجود دارد: زور، حقه یا سرقت. جرایمی که در آن از حقه استفاده می شود را تقلب می گویند.

تعریف قانونی تقلب این است که آیا بزه کیفری است یا حقوقی.

تقاوت در این است که موارد کیفری باید در سطوح بالاتر تایید شوند. برای مثال بیایید کارمندی را فرض کنیم که در انبار یک کارخانه ی تولید کامپیوتر کار می کند و وقتی کسی مواظب او نیست تراشه های ارزشمند کامپیوتری را می دزدد و به شرکت رقیب می فروشد. این عمل قطعا غیرقانونی است ولی این کارمند چه قانونی را نقض کرده است. آیا مرتکب تقلب شده است؟ پاسخ این است که قطعا بستگی دارد. بگذارید اقسام حقوقی دزدی را مرور کنیم.

 

دزدی یا سرقت چیست؟

عبارت حقوقی دزدی سرقت است که این گونه تعریف می شود: دزدی تبهکارانه، برداشتن، حمل، هدایت، راندن یا رانندگی با اموال فرد دیگر با نیتِ تبدیل کردن یا محروم کردن صاحبِ آن. به منظور اثبات اینکه فردی مرتکب سرقت شده است باید چهار مولفه ی زیر به اثبات برسد:
1. برداشتن یا کش رفتن اتفاق افتاده باشد.
2. پول یا اموال شخص دیگری باشد.
3. بدون موافقت صاحب آن انجام شده باشد.
4. به نیت محروم کردن صاحب آن چیز از استفاده یا تملک آن باشد.
در مثالی که زدیم، کارمند قطعا اموال کارفرمایش را کش رفته است و ما می توانیم با اطمینان بگوییم که بدون موافقت او این اتفاق افتاده است. علاوه بر این، با برداشتن تراشه های کامپیوتری از انبار و فروختن آنها به یک شخص ثالث، کارمند به وضوح نشان داده که نیتش محروم کردن کارفرمایش از توانایی تملک و استفاده از آن تراشه ها بوده است. بنابراین این کارمند در استفاده ی غیرقانونی از اموال شرکت دخالت داشته است. 

 

تفاوت اختلاس با دزدی چیست؟

تفاوت اختلاس با دزدی چیست

علاوه بر این، عمل دزدیدن تراشه های کامپیوتری اختلاس هم محسوب می شود. اختلاس به معنی برداشتن یا استفاده ی غیرقانونی عمدی از پول و اموال شخصی دیگر است که مجرم این اموال را به واسطه ی اداره یا کارمند یا یک شخص امین بدست می آورد. عبارات کلیدی در این تعریف«بدست آوردن مالکیت از طریق قانونی» است. برای رخداد یک اختلاس، شخصی که آن مال را دزدیده باید در زمان دزدیدن مالک و آن اموال بوده باشد. به خاطر داشته باشید، مالک بودن با صاحب بودن یکی نیست. در مثالی که زدیم، شاید کارمند مالک تراشه های کامپیوتری باشد (تا آنها را سر هم بندی، بسته بندی و نگهداری کند) ولی روشن است که تراشه ها متعلق به کارفرما است نه کارمند. وقتی کارمند تراشه ها را می دزدد مرتکب اختلاس شده است.


شاید کارمندانی را مشاهده کنیم که از لحاظ حقوقی قیم یا امین کارفرمایشان باشند. عبارت قیم بر اساس دیکشنری حقوقی مشکی، ریشه ی لاتین دارد و به معنی شخصی است که برحسب اعتماد و اطمینان و حسن نیت و خلوصی که نیاز دارد دارای شخصیتی شبیه امانت دار باشد، وقتی کسب و کاری که فرد در آن کار می کند یا پول یا مالی که آن را مدیریت می کند برای خودش منفعتی ندارد بلکه منفعتش به شخص دیگری می رسد، گفته می شود شخص قیم است مانند کسی که رابطه ای را حفظ می کند که مستلزم اطمینان و اعتماد کامل از یک سو و حد زیادی از حسن نیست از سوی دیگر است. بطور خلاصه قیم کسی است که به نفع دیگری کاری را انجام می دهد.


امانت داری وظیفه ای را بر گردن کسی که آن را دارد قرار می دهد. وقتی در این وظیفه کوتاهی شود، فرد محکوم به عمل خیانت در امانت می شود. مولفه های دلایل این کار در بین محاکم با هم فرق می کند ولی بطور کلی شامل موارد زیر است:
1. رابطه ی امانت داری بین مدعی و متهم وجود دارد.
2. متهم نسبت به وظایفی که نسبت به مدعی داشته کوتاهی کرده است.
3. این کوتاهی منجر به آسیب به مدعی یا منفعتِ متهم شده است.
وظیفه ی امانت داری از استاندارد بسیار بالایی برخوردار است که نمی توان آن را به سادگی تحمیل کرد. این وظیفه به وجود یک رابطه ی قیومیت یا امانت داری بین دو طرف بستگی دارد. در سناریوی استخدام، رابطه ی قیومیت معمولا تنها وقتی ایجاد می شود که کارمند بسیار قابل اعتماد باشد و از رابطه ی ویژه یا بر پایه ی اعتماد با کارفرما لذت ببرد.

اگر بخواهیم عملی صحبت کنیم، قانون اساسا وظیفه ی امانتداری را برای مدیران و متصدیان امر می پذیرد نه کارمندان معمولی. در برخی موارد ممکن است وظیفه ی امانتداری مشابهی برای کارمندانی که اسرار تجاری در اختیارشان هست نیز وجود داشته باشد. آنها وظیفه دارند که اطلاعات محرمانه را افشا نکنند. نتیجه اینکه، کارمند مثال ما به احتمال زیاد وظیفه ی امانتداری را برای کارفرمایش به خوبی انجام نداده و بنابراین پاسخگوی نقض وظیفه ی امانتداری نیست.

به هر حال اگر این مثال به گونه ای تغییر کند که یک مدیر یا متصدی اسرار تجاری شرکت را به سرقت ببرد، شاید این جرم اتفاق بیفتد.

 

تفاوت سرقت و تقلب چیست؟

تقلب چیست

اما تقلب چی؟ به خاطر داشته باشید که تقلب همیشه شامل نوعی خدعه است. اگر کارمند مورد سوال صرفا با جعبه ای از تراشه ها که زیر کتش پنهان کرده از انبار خارج شود این عمل تقلب محسوب نمی شود زیرا خدعه ای در کار نبوده است (اگرچه بسیاری این کار را خدعه آمیز می دانند، آنچه واقعا ما درباره ی آن صحبت می کنیم وقتی از خدعه حرف می زنیم، همانطور که در مولفه های ارتکاب گفته شد، مجموعه ای از صورتحساب های خلاف واقع است که قربانی به آن اعتماد می کند).
به هر حال فرض کنید که او جعبه تراشه ها را زیر کتش می گذارد و از انبار خارج می شود، کارمند می کوشد تا ردپای خودش را با دستکاری صورت اموال موجود در انبار پاک کند. اکنون صورت جرم تغییر کرده است. آن ثبتیات صورتحساب از سطوح موجودی انبار شرکت است و کارمند عامدانه آنها را تحریف کرده است. این ثبتیات قطعا اطلاعات است زیرا برای پیگیری مقدار اقلام موجود در انبار مورد استفاده قرار می گیرد و شرکت وقتی به لیست موجودی انبار نیاز دارد برای تعیین مقدار کالایی که در انبار دارد به آنها اطمینان می کند. علاوه بر این، شرکت متضرر می شود زیرا دچار کمبودی در موجودی انبار شده است که از آن خبر ندارد.
بنابراین تمام مشخصه ی تقلب وجود دارد: کارمند اطلاعات جعلی داده است، کارمند می دانسته که این ادعا کذب است، شرکت به این ادعا اعتماد کرده و متضرر شده است. بر اساس قانون این کارمند می تواند متهم به طیف گسترده ای از جرایم حقوقی و کیفری بشود: تقلب، سرقت، اختلاس یا تحصیل مال غیر. به عنوان یک موضوع عملی، او شاید تنها متهم به سرقت شود. به هر حال نکته اینجاست که تقلب شغلی همیشه مستلزم خدعه است و اعمالی که شبیه اشکال دیگر سوء استفاده است مانند سرقت، در حقیقت ممکن است مستلزم دسته ای از تقلب ها باشد. ....ادامه دارد

ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

تقلب دانش آموز چینی در امتحان کنکور به شکل بسیار پیشرفته

در

دستگیری دانش آموز چینی که به شکل بسیار پیشرفته قصد تقلب در امتحان کنکور را داشت.

این دانش آموز که درجلوی عینک خود دوربینی نصب نموده و با نگاه کردن به سوالات تصاویر سوال را به بیرون ارسال می نمود وبعد از ارسال تصویر سوال ها ، شخصی بیرون از محل برگزاری امتحان، جواب سوال را به گوشی کوچکی که در قسمت دسته عینک قرار داشت ، برای دانش آموز می خواند . گیرنده این فرستنده  کوچک در یک سکه که در جیب دانش آموز بود جاسازی شده بود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

وقتی پورشه تقلب می کند

در

آلکساندر دوبرینت، وزیر راه و ترابری آلمان اعلام کرد که در بعضی مدل‌های پورشه کاین نرم‌افزارهایی غیرقانونی نصب شده‌اند که صرفا در مرکز معاینات فنی سیستم تصفیه آلاینده‌های هوا را در موتور خودروها به کار می‌اندازد.

وزیر راه و ترابری آلمان روز پنج‌شنبه (۵ مرداد / ۲۷ ژوئیه) در برلین اعلام کرد که شرکت خودروسازی پورشه باید ۲۲ هزار خودروی مدل کاین با موتورهای دیزلی ۳ لیتری (تی‌دی‌آی) را برای برطرف کردن اشکالات به تعمیرگاه‌ها فراخواند.

آلکساندر دوبرینت همچنین تاکید کرد که مجوز تولید بعضی انواع خودروی شرکت پورشه نیز تا اطلاع بعدی از این شرکت گرفته می‌شود تا چنین مدل‌هایی وارد بازار نشوند.

دادستانی شهر اشتوتگارت آلمان در ارتباط با رسوایی تقلب در خودروهای دیزلی بیشتر به شرکت خودروسازی پورشه مظنون است. این دادستانی  دوهفته‌و‌نیم پیش تحقیقات در این باره را آغاز کرده است. شرکت خودروسازی پورشه مظنون به تقلب در سیستم‌های سنجش آلاینده خودروها و همچنین تبلیغات کاذب در باره خودروهای خود است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا این تقلب است؟

در


تعاریف زیادی برای تقلب وجود دارد.اما در صورتی که هیچ تعریفی از پیش تعیین نشده باشد، کارمندان ممکن است دچار سردرگمی و  کج فهمی شوند یا ممکن است در مورد این که چه چیز باعث تقلب یک کارمند می شود توافق نداشته باشند.تقلب تا حدودی مانند دانه های برف است هیچ دو تقلبی مثل هم نیستند. هر یک باید به صورت یک مورد جدا رسیدگی شود. از نظر کرونولوژیکی، تقلب ها قابل کشف هستند چرا که معیارهای پیشگیرانه یا وجود نداشته اند یا موفق عمل نکرده اند، و توسط روشی کشف شده اند که بعد از آن نهاد باید به تقلب و آثار آن پاسخ دهد. اما اولین کاری که نهاد باید در تدوین برنامه ضد تقلب انجام دهد ایجاد برنامه پاسخ به تقلب است. 
بر فرض مثال اگر یک کارمند دوربین دیجیتال کارفرما را قرض بگیرد، تصاویری از خودش یا اموالش تهیه کند، از کامپیوترها برای ایجاد یک حساب کاربری در ebay استفاده کند، و از آن حساب برای مدیریت اموالش استفاده کند، و چنین کارهایی را در زمان کار انجام دهد آیا این تقلب است؟ یک قاضی، بدون یک تعریف از تقلب که همه طرف ها سر آن به توافق رسیده باشند ممکن است با این باور گریبانگیر باشد که این کار یک تقلب است. یا در مورد کارمندانی که ابزارهای سنگینی را برای آخر هفته قرض گرفته اند تا برای خودشان یا دوستانشان کاری انجام دهند چرا که از آن وسیله تا شنبه بعدی استفاده نمی شود. لذا برنامه ضد تقلب باید تعیین کند که چه فعالیت هایی تقلب هستند و با دقت تعریفی به عنوان بخش کلیدی برنامه ضد تقلب ایجاد کند.
مسائلی که باید در تعریف تقلب در نظر گرفت:
• هر گونه فعالیت عدم صادقانه یا جعلی
• تخطی از مسئولیت های امانتی
• عدم تناسب بودجه ها، امنیت ها، منابع یا سایر دارایی ها
• استفاده بدون مجوز از دارایی ها؛ مانند ابزار برای استفاده شخصی، یا کامپیوترهای استفاده شده برای منافع شخصی
• ناشایستگی در گزارش دهی در مورد مبادلات مالی و پولی
• احتکار در نتیجه دانستن فعالیت های هویت
• فاش کردن اطلاعات برای افراد خارجی
• فاش کردن فعالیت های امنیتی
• پذیرش هر چیزی با ارزش مادی از پیمانکاران، یا افرادی که خدماتی را تامین می کنند. استثنا: هدایای کمتر از 50 دلار
• تخریب، حذف، یا استفاده نامناسب از رکوردها (کاغذی یا دیجیتال)، مبلمان یا ابزار
• فعالیت های مخرب با هدف آسیب به کامپیوترها، سیستم ها یا فناوری
• هر گونه تخطی از فعالیت های قانونی
• هر گونه بی قانونی مشابه یا مربوط
 مدیریت باید تصریح کند چه کسی، چه چیزی، کجا و کی ، به هر شکایت یا نکته ای مربوط می شود مخصوصا در مورد مسائلی که چنین گزارشاتی وجود دارد. برنامه ضد تقلب همچنین باید بحث کند که چگونه ساختار رسمی برای رسیدگی به این گزارشات وجود داشته باشد و تصمیماتی در مورد بررسی، و رسیدگی کردن به بررسی ها اتخاذ کرد. برنامه ضد تقلب باید تعیین کند که چگونه باید مراقب باشد تا از اتهامات اشتباه به مظنونین اجتناب کند تا بررسی کامل انجام شود. هیچ اطلاعاتی در مورد ذات هر گونه بررسی یا وضعیت هر گونه بررسی نباید علنی شود به جز مواردی که مدیریت مجوز آن ها را صادر کند یا به دلایل قانونی مورد نیاز باشد.
برنامه ضد تقلب باید تعیین کند که کدام واحد مسئولیت انجام بررسی تقلب، هر گونه فعالیت مشکوک طبق تعریف برنامه ضد تقلب را دارد. آن واحد می تواند یک حسابرسی داخلی را شروع کند، یک واحد اخلاقیات، یک واحد ویژه، یک مشاور خارجی، یک شرکت حسابداری قانونی، یا یک شرکت قانونی. تمام بررسی ها باید مجوز داشته باشند و سیاست باید تعیین کند که آن چیست و چگونه باید انجام شود.
برنامه ضد تقلب باید بیان کننده نیاز برای حفظ سطح مناسب محرمانگی باشد، مخصوصا محافظت از حقوق کارمندان بی گناهی که ممکن است به صورت تصادفی وارد بررسی شوند.
مدیریت باید مساله واکنشی که فرد ممکن است در صورت متهم شدن به تقلب یا تخطی از برنامه ضد تقلب با آن روبرو شود را در نظر بگیرد. برای مثال، باید رهنمودهایی برای این که چه زمانی باید پیگرد قانونی را انجام دهد، بر مبنای میزان تلفات، موقعیت کارمند، یا هر عامل دیگری که در پیگرد قانونی کلیدی می باشد را داشته باشد.
برنامه ضد تقلب همچنین باید نشان دهد که چه زمان یک وکیل باید درگیر شود، که ممکن است در بیشتر موارد بهترین حالت باشد. به خاطر احتمال این که هر بررسی ممکن است به دعوی قضایی ختم شود، استخدام وکیل در ابتدای بررسی کار عاقلانه ای خواهد بود.
سایر مسائل مشابهی که باید در برنامه ضد تقلب در نظر گرفته شوند شامل شرایطی می باشد که تحت آن ها مدیریت از مشارکت حسابداری قانونی به عنوان مشاور استفاده می کند، یا از SMEهای قانونی دیجیتالی/ سایبری. گاهی اوقات بهترین شاهد دیجیتال است یا در فناوری پنهان شده است. یا حجم داده هایی که باید بررسی شوند بگونه ای است که ابزار استخراج داده و متخصصین برای ایجاد مدارک کافی و شایسته برای این که تقلب اتفاق افتاده است یا نه ضروری هستند. اگر ممکن باشد یک یا تعداد بیشتری SME ممکن است لازم باشند، برنامه ضد تقلب باید کاندیداهای ممکن را قبل از کشف تقلب شناسایی کند چرا که این SMEها معمولا کمیاب بوده و به سختی در شهرها یافت می شوند. برخی اوقات شرکت ها یک شرکت حسابداری قانونی مشخص دارند که به صورت منظم کار می کند و باید در نظر گرفته شود.
برنامه ضد تقلب باید با تمام کارمندان در میان گذاشته شود و درست مانند یک سیاست اخلاق، باید توسط هر کارمند امضا شود تا توافق او را نشان دهد. نیازی به گفتن نیست که برنامه ضد تقلب باید مخابره شده و ترویج داده شود. برای مثال، بحث در مورد برنامه ضد تقلب باید بخشی از جهت گیری کارمندان برای شروع استخدام باشد. باید در متون شرکت مانند خبرنامه ها و غیره اعلام و ترویج داده شود.
توسعه یک برنامه پاسخ موثر شامل یک برنامه ضد تقلب موثر، ایجاد یک تیم پاسخ تقلب رسمی و توسعه راهبردی برنامه بازیابی مالی می باشد. مطالعه موارد تقلب و بررسی تقلب ها نشان می دهد که نهادهایی که برای تقلب آمادگی ندارند (برنامه پاسخ موثری ندارند) از تلفات مالی رنج می برند، از از دست دادن تصویر عمومی رنج می برند، کمتر از یک بررسی موثر رنج می برند، و با احساسات و تالمات ذهنی دست و پنجه نر م می کنند چرا که متقلب معمولا یک کارمند مورد اطمینان است. بنابراین یک برنامه پاسخ موثر مزایای بسیاری برای نهادهایی دارد که مایل باشند و بتوانند چنین برنامه ای ایجاد نمایند. ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

کلاهبرداری جدید، برای افراد غریبه اسنپ نگیرید!

در

در این روش فرد کلاهبردار از شما می خواهد به هر دلیلی برای ایشان اسنپ بگیرید، مثلا گوشی جا گذاشته یا باتری ندارد. به هر حال اگر شما قانع شدید و تاکسی گرفتید، باید منتظر تماس راننده یا حتی پشتیبانی اسنپ باشید، احتمال زیاد درگیر کلاهبرداری شدید، شاید در نگاه اول فقط یک کرایه تاکسی ساده باشد ولی شما با کلاهبردار طرف هستید در مواردی حتی فرد کلاهبردار راننده را جاهای مختلف برده و با چرب زبانی از ایشان پول گرفته است. همه این ها پای شما نوشته خواهد شد.

به این مورد خوب دقت کنید، اگر فرد کلاهبردار قصد سرقت خودرو را داشت و با راننده درگیر شد، اگر این درگیری منجر به اسیب یا قتل راننده شد، شرکت فقط شما را می شناسد!

قبل از قبول درخواست های افراد غریبه کمی بیشتر فکر کنید.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

تقلب در PUBG Mobile

در

مشکل از جایی شروع شد که برخی بازیکنان متوجه عکس العمل سریع برخی رقبا شدند. برخی متقلبان با نصب موس و کیبورد لذت بازی موبایل را از بین بردند. شرکت سازنده هنوز محدودیتی اعمال نکرده است. این موارد باعث شده تعداد بازیکنان بشدت کاهش پیدا کند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

فیلتر دیوار

در

شایعه فیلتر دیوار در فضای مجازی پیچیده است، شایعه فیلتر دیوار خبر تازه ای نیست، در طی سالیان گذشته سایت دیوار چندین بار تهدید به فیلتر شده بود ولی به کار خود ادامه داد.

 

مشکل دیوار کجاست؟

رئیس‌پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به پرونده‌های تشکیل شده در تهران بزرگ در ارتباط با کلاهبرداری در سایت دیوار گفت:

در ابتدا باید اشاره کنم پلیس فتا هیچ مجوزی برای فعالیت این سایت نداده و در توان پلیس فتا نیست که بر تمام آگهی‌های سایت و اقدامات این سایت نظارت داشته باشد. در ده ماهه نخست امسال ۳۰۰۰ پرونده کلاهبرداری مرتبط با سایت دیوار در پلیس فتا تشکیل شده که بیش از ۳۰ متهم در این رابطه دستگیر شدند. مبلغ کلاهبرداری‌ها نیز بیش از دو میلیارد تومان است. کلاهبرداری یکی از جرایم رخ داده در سایت دیوار است و ما شاهد خرید و فروش اجناس ممنوعه در آن و ارائه خدمات نامتعارف هسستیم؛ به طوری که در خبر‌ها داشتیم مرد آزارگری طعمه‌هایش را از طریق این سایت انتخاب می‌کرد.

 

به گفته گردانندگان دیوار روزانه بیش از ۲۰۰ هزار آگهی در دیوار ثبت می شود و تابحال هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته است، حقیقت هم دارد اگر برای بررسی هر آگهی فقط 5 دقیقه زمان لازم باشد باید تیمی 40 نفری 24 ساعته این آگهی ها را بخوانند با آگهی دهنده تماس بگیرند، از اصالت کالا یا خدمات مطمئن شوند، شاید لازم باشد به محل آگهی مراجعه شود و ... این کنترل و نظارت تقریبا غیر ممکن به نظر می آید، ولی آیا واقعا راهکاری وجود ندارد و دیوار باید فیلتر شود؟

مشکل دیوار و سایت های آگهی فراتر از کلاهبرداری مالی است و متاسفانه در مواردی دختران و زنان قربانی شدند که پرونده های آنها هنوز در حال پیگیری است.

در موارد این چنین باید فرهنگ سازی شود، باید به کاربر اینترنت هشدار های لازم قبل از استفاده از این نرم افزار داده شود، بیشتر کاربران اینترنت به راحتی رمز کارت بانکی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار می دهند. این مشکل دیوار نیست. مشکل عدم اطلاع از پیامد فعالیت های اینترنتی است، کاربر اینترنت تصور اشتباهی از مجازی بودن دارد، باید به کاربران اینترنت آموزش داده شود که همه اپلیکیشن ها اینستاگرام نیستند.

دیوار اگر میخواهد به کار خود ادامه دهد باید این کار را درست انجام دهد. باید بجای کنترل آگهی ها هویت آگهی دهنده را چک کند و اینکار با دریافت یک تصویر ساده از کارت ملت امکان پذیر است. جلوی تکرار کلاهبرداری افراد گرفته می شود. اینکار از نظر روانی نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. همه هم کارت ملی دارند و اگر کسی حاضر به ارائه کارت ملی نشد مطمئن باشید یک جای کارش میلنگد.

دیوار سودی از معامله دریافت نمی کند پس تا حد امکان خود را وارد جزئیات آن هم نمی کند، این کار درستی است، دیوار دلال نیست و فقط آگهی ها را نمایش می دهد.

یکی دیگر از اقدامات دیوار برای کنترل هویت آگهی دهنده می تواند آگهی دهنده را به دو قسمت تقسیم کند، افرادی که دائما محصولاتی را برای فروش دارند مانند فروشگاه ها، مغازه ها و ... که کاربران می توانند به آن ها امتیاز دهند. کاربران دیگر می توانند از نظرات افراد قبلی استفاده کنند و تصمیم بهتری برای معامله با این افراد بگیرند.

افرادی که فقط یکبار یک جنس دست دو را معامله می کنند، در اینجا باید هشدارهای کافی به مشتری داده شود یا حتی ساز و کاری برای انتقال امن پول ایجاد شود تا مثلا پول ابتدا به حساب واسط دیوار واریز و در صورتی که مشتری واقعا از کیفیت محصول راضی بود پول آزاد شود. البته این کار دردسرهای زیادی برای دیوار خواهد داشت.

 

فرهنگ استفاده از فضای مجازی

در نهایت فرهنگ سازی شاید ساده ترین ولی نه ارزانترین روش برای جلوگیری از کلاه رفتن سر مردم باشد. متاسفانه افراد کلاهبردار همیشه هستند. این افراد همیشه به دنبال راه های جدید کلاه برداری هستند و تنها راه برای جلوگیری از این اتفاق آگاهی دادن به کاربران است که در دام کلاه برداران نیفتند.

 

 

 

 

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...