ثروتمندترین کشورهای جهان بخش دوم

در

استرالیا

میانگین درآمد سالانه هر شهروند استرالیایی: 43442 دلار، جمعیت کشور: 24.2 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 1.2 تریلیون دلار

درآمد استرالیایی ها به طور میانگین در سال به 43442 دلار می رسد. این رقم از میانگین درآمد کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (کشورهایی چون انگلستان؛ میانگین درآمد این کشورها: 38992) بیشتر است و نیز از میانگین جهانی درآمد سالانه مردم نقاط مختلف جهان بیشتر است و تقریباً سه برابر این میزان است (میانگین جهانی: 14459). یکی از نقاط قوت استرالیا پیشرفت و توسعه فوق العاده این کشور از لحاظ اقتصادی و نیست راه و روش های متفاوت و متنوعی است که برای کسب درآمد از آن ها بهره می گیرد. استرالیا از لحاظ درآمد سالانه کشور به عنوان چهاردهمین کشور دنیا شناخته می شود. یکی از مهمترین منابع درآمد استرالیا مربوط به فعالیت های شرکت های مالی و بیمه و سایر مؤسسه های این چنینی می شود. کار در معدن و کشاورزی نیز از دیگر فعالیت هایی به شمار می روند که بخش عمده از محصولاتی که از استرالیا به سایر نقاط دنیا صادر می شود را فراهم می کنند. یکی از نکاتی که استرالیا را از سایر کشورهای توسعه یافته متمایز می کند، تأثیر کشاورزی در اقتصاد آن ها است، البته باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که این فعالیت ها به هیچ عنوان همانند کشورهای فقیر نشین نیست و در کشورهایی چون استرالیا، از آخرین تکنولوژی ها برای انجام فعالیت های مربوط به کشاورزی بهره گرفته می شود.

درآمد بالای مردم استرالیا در سال یکی از عواملی است که باعث شده کشور از لحاظ سلامت روحی و جسمی مردمش نیز در شرایط خوبی به سر ببرید. در حقیقت به همین خاطر است که میانگین سنی که یک استرالیایی می تواند تا آن زندگی کند، 82.5 سال است که این رقم نزدیک به ده سال از میانگین جهانی این سن و سال بیشتر است.

ثروتمندترین کشورهای جهان بخش اول 

فقیرترین کشورهای دنیا بخش اول 

فقیرترین کشورهای دنیا بخش دوم

فقیرترین کشورهای دنیا بخش سوم 

اتریش

میانگین درآمد سالانه هر شهروند اتریشی: 44470 دلار، جمعیت کشور: 8.7 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 390.8 میلیارد دلار

اتریش نیز همانند سایر کشورهایی که تا کنون ذکر شده اند، از شرایط اقتصادی بسیار خوبی بهره می برد و استاندارد های زندگی مردم این کشور به واسطه این شرایط خوب اقتصادی بسیار بالا است. درآمد میانگین سالانه مردم این کشور معادل با 44470 دلار است که تقریباً سه برابر میزان جهانی این درآمد است. گردشگری و فعالیت های مربوط به آن از مهمترین عوامل پیشرفت شایان این کشور از لحاظ اقتصادی است و سرمایه گذاری ها و برنامه های زیادی برای پیشرفت این حوزه در اتریش در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید که تنها در سال 2016، درآمد اتریش از فعالیت های مربوط به گردشگری به چیزی حدود چهل میلیارد دلار رسیده است. در کنار گردشگری، عامل مهم دیگری که نقش شایانی در درآمدهای اتریش ایفا می کند، صادرات محصولات این کشور به نقاط دیگر دنیا است که 52.3 درصد از کل بودجه و درآمد سالانه این کشور را تأمین می کند. این میزان تقریباً دو برابر درآمدی است که از این طریق نصیب کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می شود (درآمد این کشورها به طور میانگین از لحاظ صادرات محصول: 27.9 درصد). از سال 1995 که اتحادیه اروپا تشکیل شد، اتریش توانست کشورهای جدیدی برای صادر کردن محصولات خود بیابد و این مسئله کمک زیادی به این کشور از لحاظ اقتصادی کرد. از عمده محصولاتی که از اتریش به کشورهای دیگر دنیا صادر می شود به این موارد می توان اشاره کرد: محصولات پزشکی، قطعات یدکی خودرو، خودرو و در نهایت محصولات مربوط به انتشار اطلاعات (برادکست).

آلمان

میانگین درآمد سالانه هر شهروند آلمانی: 45127 دلار، جمعیت کشور: 82.5 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 3.5 تریلیون دلار

میزان درآمد فوق العاده آلمان در طول سال که معادل به 3.5 تریلیون دلار است، سبب شده تا آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی در مقام نخست از لحاظ درآمد سالانه باشد و نیز در مقایسه با کشورهای نقاط مختلف جهان از بهترین درآمد ها است. همانند سایر کشورهایی که تا کنون ذکر شده است، آلمان نیز از لحاظ اقتصادی حساب زیادی به روی بازارهای جهانی باز کرده است و فعالیت های گسترده ای در این بخش ها دارد که سبب شده درآمد سالانه مردم و کشور تا این حد بالا باشد. این درآمد بالای مردم کشور باعث شده تا از لحاظ معیشتی در وضعیت بسیار خوبی به سر ببرند. درآمد سالانه مردم این کشور به طور میانگین مبلغی بالغ بر چهل و پنج هزار دلار دارد که تقریباً سه برابر میانگین درآمد جهانی است. صادرات محصول و فعالیت های مربوط به آن از مهمترین عواملی است که سبب شده آلمان از لحاظ اقتصادی چنین شرایط خوبی را تجربه کند. نزدیک به 46.1 درصد از کل درآمد سالانه آلمان از این راه تأمین می شود و این در حالی است که این میزان برای کشورهای دیگر نقاط جهان به طور میانگین 28.6 درصد است. آلمان کشوری است که بسیاری آن را با نام شرکت های مطرح خودرو سازی اش می شناسند؛ شرکت هایی چون بی ام دابلیو، فولکس واگن و بسیاری شرکت های دیگر. فعالیت های این شرکت های بزرگ خودرو سازی نقش عمده ای در اقتصاد آلمان ایفا می کند و نزدیک به چهارده درصد از کل درآمد سالانه این کشور از طریق فروش خودرو و قطعات یدکی آن در نقاط مختلف جهان تأمین می شود. از دیگر محصولاتی که در صادرات آلمان نقش عمده ای دارند به این موارد می توان اشاره کرد: مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمایش های زیستی، تجهیزات مکانیکی و مواد معدنی.

هلند

میانگین درآمد سالانه هر شهروند هلندی: 46712 دلار، جمعیت کشور: 17.0 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 777.2 میلیارد دلار

اگر بخواهیم هلند را از لحاظ جمعیت مورد بررسی قرار دهیم باید عنوان کنیم که حتی در میان پنجاه کشور اول دنیا قرار نمی گیرد و کشور پر جمعیتی به شمار نمی رود، با این وجود، درآمد سالانه کشور به نسبت جمعیت کمش بسیار قابل توجه است و سبب شده تا هلند از این لحاظ هجدهمین کشور دنیا باشد. این درآمد بالای هلند سبب شده تا مردم این کشور از لحاظ اقتصادی و معیشتی در شرایط بسیار خوبی به سر ببرند. نکته دیگری که در خصوص زندگی در هلند وجود دارد این است که مردم این کشور هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ جانی، امنیت فوق العاده ای دارند و هلند از کشورهایی است که در این زمینه هم بسیار موفق بوده است. درآمد سالانه مردم این کشور به طور میانگین معادل 45.712 دلار می شود که این رقم تقریباً سه برابر درآمد میانگین جهانی است  و تنها به هفت هزار دلار دیگر در سال نیاز است تا به کشور قدرتمندی چون آمریکا برسد. کمپانی بزرگی در قرن هفدهم میلادی در این کشور تأسیس شد که با نام کمپانی هند شرقی شناخته می شود و وظیفه اصلی ای که این کمپانی به منظور انجام آن تأسیس شد، صادر کردن محصولات هلند به کشورهای دیگر اروپایی و نیز کشورهای حاضر در قاره آسیا بود. همین مسئله باعث شد به مرور زمان، هلند از لحاظ اقتصادی پیشرفت چشمگیری کند و هنوز که هنوزه، بخش عمده ای از درآمد این کشور حاصل از فعالیت های مربوط به صادرات محصولاتش به نقاط دیگر دنیا است و پیشرفت چشمگیر تکنولوژی طی چند قرن اخیر، باعث شده تا هلند با بهره گرفتن از وسایل جدید، پیشرفت های شایانی در این زمینه داشته باشد. به طور کلی، نزدیک به هشتاد و دو درصد از کل درآمد سالانه این کشور از طریق صادرات محصول به نقاط مختلف دنیا حاصل می شود و این آمار فوق العاده باعث شده است تا هلند به عنوان دهمین کشور بزرگ دنیا از لحاظ این گونه فعالیت ها شناخته شود. در سال 1959 بود که نخستین منابع گاز طبیعی در این کشور پیدا شد و این منبع انرژی به یکی از مهمترین پایه های درآمد هلند در داخل کشور و نیز به عنوان یکی از اصلی ترین مواد صادر شده به نقاط دیگر شناخته شد. در حال حاضر استخراج نفت و گاز و صادر کردن آن به نقاط دیگر دنیا 10.5 درصد از کل درآمد سالانه این کشور از لحاظ صادرات محصول را شامل می شود. از دیگر محصولات عمده ای که از هلند به نقاط مختلف جهان صادر می شود، به این موارد می توان اشاره کرد: محصولات مورد استفاده در کشاورزی، کامپیوترهای شخصی، دستگاه های تلفن هوشمند و تجهیزات مکانیکی دیگر.

دانمارک

میانگین درآمد سالانه هر شهروند دانمارکی: 47160 دلار، جمعیت کشور: 5.7 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 306.9 میلیارد دلار

بنا به اطلاعات و آمار منتشر شده توسط دیده بان حقوق بشر، دانمارک از معدود کشورهایی است که مردم آن به طور کامل به دولت مردان خود اعتماد دارند و شاید تنها بتوان کشورهایی چون نیوزلند را در کنار نام دانمارک از این لحاظ آورد. اعتماد مردم به دولت مردان دانمارکی، باعث شده است تا این اعتماد به تمامی شرکت ها و مؤسسه های عمومی تأسیس شده توسط دولت هم کشیده شده و در نهایت همین عامل باعث شده تا دانمارک فعالیت های متنوعی برای کسب درآمد داشته باشد و نیز همانند کشورهای دیگری که تا کنون عنوان شده اند، تجارت در بازارهای جهانی نیز از عمده فعالیت های این کشور برای کسب درآمد می باشد. در سال 2016، نزدیک به پنجاه و چهار درصد از کل درآمد سالانه دانمارک، وابسته به فعالیت های مربوط به صادرات محصول به دیگر نقاط دنیا بوده است و این میزان تقریباً دو برابر میانگین درآمد کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (با میانگین 27.9 درصد) است. محصولات پزشکی، کامپیوترهای شخصی و مبلمان منزل از عمده محصولاتی هستند که از دانمارک به دیگر نقاط دنیا صادر می شوند. البته محصولات دیگری نیز وجود دارند که دانمارک به واسطه صادر کردن آن ها و فروش آن ها در بازارهای جهانی، به درآمد قابل توجهی دست یافته است. دانمارک به فروش موجودات دامی (خوک) نیز شهرت دارد. میانگین درآمد سالانه مردم این کشور به 47160 دلار می رسد که بسیار فراتر از میانگین درآمد جهانی است (14459 دلار).

سوئد

میانگین درآمد سالانه هر شهروند سوئدی: 47311 دلار، جمعیت کشور: 9.9 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 514.5 میلیارد دلار

درآمد میانگین مردم این کشور معادل با 47311 دلار در سال است که هم از میانگین درآمد جهانی و هم از میانگین درآمد کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به مراتب بیشتر است (به ترتیب با میانگین های 14459 و 38992 دلار). سوئد در بازارهای جهانی نقش عمده ای ایفا کرده و آزادی عمل زیادی در این خصوص به شرکت های داخلی تجاری خود داده است. در کنار این عامل، چرخش مالی در بانک های سوئد نیز بسیار خوب و نتیجه بخش است. این دو عامل در کنار هم، باعث شده اند تا سوئد از لحاظ اقتصادی در شرایط بسیار خوبی به سر ببرد و مردم این کشور از لحاظ معیشتی، زندگی بسیار خوبی را تجربه می کنند. برنامه های متعددی هم از سمت دولت این کشور در نظر گرفته شده است و هدف اصلی از پیاده سازی این برنامه ها کاملاً کمک به اوضاع معیشتی مردم است و شرایط زندگی آن ها را بیش از پیش بهبود بخشیده است.

از دیگر اثرات مستقیم اوضاع بسیار خوب اقتصادی در این کشور، می توان به اوضاع مردم آن از لحاظ سلامت جسمی و روحی اشاره کرد. میانگین سن و سالی که مردم سوئد می توانند تا آن زنده بمانند، به طور میانگین به 82.2 سال می رسد. این رقم حتی از کشورهای ایالات متحده آمریکا نیز فرا تر می رود (با میانگین 78.7 سال).

عربستان صعودی

میانگین درآمد سالانه هر شهروند عربستان صعودی: 51838 دلار، جمعیت کشور: 32.3 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 646.4 میلیارد دلار

عربستان صعودی دومین کشور از لحاظ غنی بودن از منابع نفت خام به شمار می رود. منابع گاز طبیعی این کشور نیز بسیار زیاد است و از این لحاظ پنجمین کشور دنیا به شمار می رود. در حال حاضر فعالیت های مربوط به استخراج نفت خام و صادر کردن آن به نقاط مختلف دنیا در هیچ کشوری به وسعت عربستان صعودی صورت نمی گیرد و عربستان صعودی از لحاظ اقتصادی به شدت وابسته به این گونه فعالیت های خود است. میزان درآمد سالانه عربستان صعودی معادل با 646.6 میلیارد دلار است و چیزی حدود بیست و شش درصد از این درآمد از فعالیت های مربوط به استخراج و صادر کردن نفت به نقاط مختلف جهان به دست می آید. تنها کشورهای عراق و کویت هستند که از این لحاظ درصد بیشتری از درآمد خود را از این گونه فعالیت ها به دست می آورند.

همانگونه که در عنوان این مورد هم مشاهده می کنید، درآمد سالانه مردم عربستان صعودی به طور میانگین، معادل با 51383 دلار است و عربستان صعودی از این لحاظ دومین کشور عرب زبان و دوازدهمین کشور در سراسر دنیا به شمار می رود، با این وجود وضعیت معیشتی مردم این کشور با درآمدشان همخوانی ندارد و استانداردهای زندگی در این کشور پایین تر از مواردی است که تا کنون عنوان شده اند. مسئله ای که سبب شده تا استانداردهای زندگی مردم در این کشور همانند سایر موارد نباشد، بیشتر مربوط به اختلاف طبقاتی چشم گیری است که در این کشور وجود دارد. بیشتر نیروگاه هایی که به استخراج نفت خام و گاز طبیعی مشغول هستند، توسط شرکت ملی نفت آرماکوی عربستان کنترل می شوند و بیشتر درآمد های حاصل از این گونه فعالیت ها به خانواده های سلطنتی عربستان تعلق می گیرد. از لحاظ سلامت روحی و جسمی نیز عربستان به مانند سایر مواردی که تا کنون عنوان شده اند، نیست و با میانگین 74.6 سالی که مردم عربستان می توانند تا آن زنده بمانند، عربستان صعودی بدل به تنها کشوری می شود که درآمد سالانه مردم آن از سی هزار دلار بیشتر است و میانگین سن و سالی که می توانند تا آن زنده بمانند کمتر از هشتاد سال می باشد.

ایرلند

میانگین درآمد سالانه هر شهروند ایرلندی: 52265 دلار، جمعیت کشور: 4.7 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 304.8 میلیارد دلار

در سال 1973 بود که ایرلند به طور رسمی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیوست و از آن زمان تا کنون فعالیت های بسیار گسترده ای در زمینه صادرات محصولات خود انجام داده که به طور چشم گیری به بهبود اوضاع اقتصادی این کشور کمک کرده است. نکته دیگری که سبب این پیشرفت اقتصادی شده است، کاهش وابستگی ایرلند، طی این سال ها، به انگلستان بوده است. مهمترین کشورهایی که محصولات تولید شده در ایرلند به آن ها صادر می شود، این ها هستند: ایالات متحده آمریکا، بلژیک، انگلستان، آلمان و سوئیس. محصولات پزشکی و دارو، عمده محصولات تولید شده در ایرلند هستند که به این کشورها صادر می شوند.

میانگین سالانه درآمد مردم این کشور در حال حاضر معادل با 52265 دلار است و فاصله چندانی از این لحاظ با ایالات متحده آمریکا (با میانگین درآمد 54151 دلار در سال) ندارند. نکته ای که در خصوص ایرلند وجود دارد و آن را متمایز از سایر کشورها می کند پیشرفت چشمگیر 41 درصدی کشور از لحاظ اقتصادی از سال 2010 تا کنون است و هیچ کشور دیگری نتوانسته چنین پیشرفتی طی این چند سال اخیر داشته باشد. البته نکته ای در خصوص این آمار و ارقام وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است و می تواند گمراه کننده باشد. در حقیقت، ایرلند کشوری است که دولت مردان آن طی سالیان اخیر و در پی اصلاحاتی که صورت گرفته است، مالیات دریافتی از فعالیت های اقتصادی کشور را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده اند و همین مسئله باعث شده است تا بسیاری از شرکت های صنعتی بزرگ دنیا، مراکز فعالیت خود را به ایرلند منتقل کرده تا مالیات کمتری پرداخت کنند. بنابراین درآمد حاصل از فعالیت های این کشورها، هرچند به نام ایرلند ثبت می شود، با این وجود، این درآمد ها به کشورهایی تعلق دارد که این شرکت های صنعتی از آن به ایرلند آمده اند.

این مقاله ادامه دارد... ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

ثروتمندترین کشورهای جهان بخش اول

در

در حال حاضر اوضاع اقتصادی جهان به گونه ای است که بسیاری از کشورها در حال فائق آمدن بر فقر و اوضاع بد اقتصادی خود بوده و با کمک ارتباطات و تکنولوژی، بسیاری از دولت ها توانسته اند تا حدودی اوضاع اقتصادی کشورهای خود را با کمک مردم بهبود بخشند، با این وجود تفاوت توان مالی مردم کشورهای مختلف، بسیار چشم گیر است و فاصله سطح زندگی نیز به همان میزان متفاوت. ناحیه شمالی آمریکا برای نمونه تنها پنج درصد از کل جمعیت کره زمین را در خود جای داده است و چیزی حدود بیست و هفت درصد از کل محصولات مورد نیاز در سطح جهانی، در کشورهای همین ناحیه تولید می شوند و این در حالی است که منطقه ای چون ناحیه جنوبی قاره آسیا که بیش از بیست و چهار درصد از کل جمعیت کره زمین در آن ساکن هستند، تنها چهار درصد از کل محصولات مورد نیاز در سطح جهان را تولید می کند و شرایط اقتصادی مردم این دو ناحیه نیز به همین میزان با یکدیگر متفاوت است. در حقیقت تولید سالانه محصولات یک کشور، یکی از مهمترین عواملی است که به واسطه آن می توان به شرایط اقتصادی آن کشور پی برد، با این وجود، درآمد سالانه شهروندان و مردم یک کشور، معیار دقیق تری برای سنجش شرایط اقتصادی هر کشور در اختیارمان خواهد گذاشت. ذکر این نکته حائز اهمیت است که فعالیت های برون مرزی مردم یک منطقه نیز در این درآمد سالانه لحاظ می شود. برای نمونه اگر شخصی که اهل فرانسه است در آلمان کارخانه ای تأسیس کند، درآمد آن مربوط به میانگین درآمد مردم فرانسه خواهد بود. اگر خاطرتان باشد، در مقاله قبلی به بررسی فقیرترین کشورهای حال حاضر در سراسر جهان پرداختیم و در این مقاله قصد داریم شما را با ثروتمندترین کشورهای دنیا آشنا کنیم. اطلاعاتی که در اختیار شما گذاشته می شود، همه در مجله ای با نام «وال استریت (Wall St.)» منتشر شده است و برای انجام این بررسی ها از اطلاعات موجود در بانک جهانی بهره گرفته شده است. نا گفته نماند که طبقه بندی کشورها بر اساس میانگین درآمد سالانه شهروندان آن صورت گرفته است. با سیارک همراه باشید.

کره جنوبی

میانگین درآمد سالانه هر شهروند کره جنوبی:34277 دلار، جمعیت کشور: 65.6 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 2.7 تریلیون دلار

کره جنوبی در اواسط قرن بیستم به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای قاره آسیا شناخته می شد و در زمانی که درگیری ها و جنگ های میان دو کره به پایان رسید، فرصت مناسبی برای مردم و دولت کره جنوبی فراهم شد تا خود را از شرایط بدشان خارج کرده و اوضاع اقتصادی خود را بهبود بخشند؛ تلاش هایی که البته با موفقیتی چشم گیر همراه بود و در حال حاضر نه تنها کره جنوبی توانسته خود را به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای قاره آسیا مطرح کند، بلکه در سطح جهانی نیز همین گونه است و با این درآمد میانگین مردمش، در میان بیست و پنج کشور ثروتمند دنیا قرار گرفته است. کره جنوبی از لحاظ منابع طبیعی بسیار کشور فقیری است و به همین خاطر از زمان پایان جنگش با کره شمالی، شروع به سرمایه گذاری بر فعالیت هایی کرد که بر محور صادرات محصول به نقاط دیگر بودند. برای دست یابی به این مهم، سرمایه گذاری های کلانی در بخش های آموزشی و صنعتی انجام گرفت و برنامه های بلند مدتی برای آن ها در نظر گرفته شد. درآمد میانگین مردم کره جنوبی میان سال های 1970 تا 2016 با افزایشی تقریباً ده برابری روبه رو بوده است و درآمد میانگین مردم کره جنوبی در حال حاضر معادل با 34277 دلار است که این رقم تقریباً دو برابر میانگین درآمد سالانه مردم جهان (14459 دلار) است و این آمار در نوع خود بسیار قابل توجه بوده و به همین خاطر است که متخصصان مالی و تحلیل‌ گران شرایط اقتصادی کشورهای گوناگون، به این پیشرفت چشمگیر کره جنوبی طی این چهل و اندی سال، لقب «معجزه ای در رودخانه هان» را داده اند. کره جنوبی در حال حاضر چیزی حدود 43 درصد از کل درآمد سالانه خود را مدیون فعالیت های مربوط به صادرات محصولاتش به نقاط دیگر است و این در حالی است که درآمد میانگین جهانی از این گونه فعالیت ها 28.6 درصد است. در حال حاضر پانزده کمپانی بزرگ در کره جنوبی مشغول فعالیت هستند که نامشان در میان پانصد کمپانی پردرآمد دنیا قرار گرفته است (از لحاظ درآمد و سودی که نصیب مسئولانش می کنند). برند محصولات الکترونیک سامسونگ و نیز برند خودرو سازی هیوندای از جمله شناخته شده ترین این کمپانی ها هستند و بیشتر محصولاتی که از کره جنوبی به سایر نقاط دنیا صادر می شوند نیز خودرو و محصولات الکترونیک هستند.

انگلستان

میانگین درآمد سالانه هر شهروند انگلیسی: 38680 دلار، جمعیت کشور: 65.6 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 2.7 تریلیون دلار

جای هیچ شکی نیست که انگلستان در اوایل قرن بیستم تقریباً از لحاظ اقتصادی قدرتمندترین کشور جهان بود، با این وجود اتفاقاتی که دهه های پیش رو افتاد سبب شد کمی روند رو به افولی را طی کند؛ جنگ های جهانی اول و دوم و نیز از دست دادن مستعمره هایش در نقاط مختلف دنیا، از مهمترین عواملی بود که سبب شد دیگر انگلستان لقب قدرت اول جهان را یدک نکشد. همانند سایر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، انگلستان نیز از لحاظ اقتصادی به شدت وابسته به فعالیت هایی است که در این سازمان طرح ریزی می شود. سرمایه گذاری های مالی، مهندسی پرواز و تولید داروهای گوناگون و ساخت ادوات پزشکی از مهمترین فعالیت هایی است که انگلستان برای بهبود اوضاع اقتصادی و کسب درآمد از آن ها بهره می گیرد. میانگین در آمد کشور های عضو سازمان همکاری و توسعه  اقتصادی در سال معادل 38992 دلار است و درآمد سالانه انگلستان نیز 38680 دلار است که کمبود چشم گیری از میانگین در آمد سالانه سایر کشور ها ندارد. این رقم باعث شده است تا انگلستان نیز در حال حاضر به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته شود. از اوایل سال 2008 بود که مسئولان و دولت مردان انگلیسی مجبور به پرداخت هزینه هایی در بخش های دولتی شدند و نیز هزینه های تأمین و تجهیز نیروهای نظامی نیز به آن اضافه شد و باعث شد که انگلستان از لحاظ اقتصادی با مشکلاتی مواجه شده و کمی از قافله پیشرفت عقب بماند. از آخرین اقدامات انگلستان می توان به خارج شدنشان از اتحادیه اروپا اشاره کرد که در ماه ژوئن 2016 به طور رسمی عنوان شد و قرار است در ماه می 2019 به طور رسمی این اتفاق بیفتد. بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که خارج شدن انگلستان از اتحادیه اروپا در نهایت به ضررشان خواهد بود.

فرانسه

میانگین درآمد سالانه هر شهروند فرانسوی: 38680 دلار، جمعیت کشور: 66.9 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 2.5 تریلیون دلار

فرانسه نیز دقیقاً به مانند انگلستان در طول قرن بیستم با مشکلات بسیاری مواجه شد و رخ داد دو جنگ جهانی اول و دوم و نیز از دست دادن کنترل بسیاری از کشورهای تحت کنترل و مستعمره اش سبب شد از لحاظ اقتصادی کمی در تنگنا قرار بگیرد، با این وجود، آن ها بر این مسائل فائق آمدند و در حال حاضر اگر کشور ها را با توجه به درآمد سالانه شان طبقه بندی کنیم، فرانسه در میان شش کشور اول دنیا از این لحاظ خواهد بود. از عواملی که به شدت فرانسه و فرهنگ این کشور را برای مردم نقاط مختلف جهان محبوب کرده است، غذاهای جالب و منحصر به فرد، لباس های به روز و زیبا و نیز زبانشان است که سبب می شود همه ساله مردم نقاط مختلف جهان برای آشنایی بیشتر با این کشور پا به قاره اروپا می گذارند. به همین خاطر است که یکی از عوامل اصلی کسب درآمد در فرانسه مربوط به گردشگری و فعالیت های مربوط به آن است. علاوه بر این تولید مواد شیمیایی مورد نیاز در تحقیقات گوناگون زیستی، تکنولوژی و نیز شرکت های صنعتی انرژی محور از دیگر مواردی هستند که نقش چشم گیری بر درآمدهای سالانه این کشور زیبا دارند. درآمد سالانه فرانسوی ها به طور میانگین 38680 دلار است که با درآمد انگلیسی ها برابری می کند. این رقم تقریباً دو برابر درآمد میانگین مردم نقاط مختلف جهان در سال است.

ژاپن

میانگین درآمد سالانه هر شهروند ژاپنی:39526 دلار، جمعیت کشور: 127 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 4.9 تریلیون دلار

به محض پایان یافتن جنگ جهانی دوم، ژاپن وارد برهه ای بسیار حساس از دوره تاریخی خود شد، چرا که به شدت از لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار گرفته بود و باید فکری به حال این شرایط خود می کرد، با این وجود، مردم و دولت مردان ژاپنی در کنار یکدیگر به بهترین شکل ممکن بر این مسائل و دشواری ها فائق آمدند و یکی از دلایل اصلی اوضاع خوب معیشتی مردم ژاپن در حال حاضر، تلاش ها و زحمات بی قفه هم وطنان آنان در سال های پس از جنگ جهانی دوم است. همانند کره جنوبی، ژاپن نیز برای کسب درآمد و بهبود اوضاع اقتصادی خود، بیش از همه بر فعالیت های صادرات محصولات خود به نقاط مختلف جهان وابسته است و خودرو و محصولات الکترونیکی از اصلی ترین محصولاتی هستند که از ژاپن به نقاط دیگر صادر می شوند. طی پنجاه سال اخیر، ژاپن از لحاظ اقتصادی پیشرفت چشمگیری داشته است و از آن زمان تا کنون میانگین درآمد سالانه شهروندان ژاپنی به 39526 دلار رسیده است که در نوع خود بسیار قابل توجه است. این پیشرفت اقتصادی وضعیت معیشتی مردم ژاپن را نیز بسیار بهتر از قبل کرده است و از لحاظ سلامتی نیز در شرایط خوبی به سر می برند. در حال حاضر میانگین سنی که یک شهروند ژاپنی می تواند تا آن زنده بماند، 84 سال است و اگر این رقم را با کشورهای فقیری که در مقاله ای جداگانه در خصوص آن ها مطالبی عنوان شد، به وضوح از تفاوتی که میان کشورهای پیشرفته و فقیر تر وجود دارد، آگاهی بهتری پیدا خواهید کرد.

فنلاند

میانگین درآمد سالانه هر شهروند فنلاندی: 39977 دلار، جمعیت کشور: 5.5 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 238.7 میلیارد دلار

نکته ای که فنلاند را منحصر به فرد می کند جمعیت پایین این کشور است که با 5.5 میلیون نفر در شمار کم جمعیت ترین کشورهای دنیا قرار می گیرد، با این وجود، درآمد 238.7 میلیارد دلاری فنلاند به نسبت جمعیت بسیار کمش، فوق العاده و قابل توجه است. درآمد سالانه هر شهروند فنلاندی معادل با 39977 دلار است و این رقم از میانگین درآمد کشورهای جزو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بیشتر است (38992 دلار). در سال 1995 بود که فنلاند به طور رسمی نام خود را در اتحادیه اروپا ثبت کرد و هفت سال بعد از آن، یعنی در سال 2002، یورو را به عنوان پول رایج کشور خود در نظر گرفته و رسماً این را اعلام کرد. همانند بسیاری از کشورهای دیگر قسمت های شمالی قاره اروپا، فنلاند نیز از لحاظ اقتصادی به شدت وابسته به تجارت خود و فعالیت های مربوط به آن است. محصولات مختلف الکترونیکی، محصولات مختلف کاغذی، تولیدات مورد استفاده در پزشکی، فلزهای گوناگون و  در نهایت نفت خام از جمله مهمترین مواد و محصولاتی هستند که از فنلاند به سایر نقاط جهان صادر می شود. آلمان، سوئد و ایالات متحده آمریکا، بزرگترین خریداران محصولات فنلاند هستند و بخش اعظم مواد و محصولاتی که عنوان شد به این سه کشور صادر می شود.

بلژیک

میانگین درآمد سالانه هر شهروند بلژیکی: 42368 دلار، جمعیت کشور: 11.3 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 468 میلیارد دلار

زمانی که مرز فرانسه را به سمت جنوب غربی ادامه دهیم به کشور بلژیک خواهیم رسید. کشوری که در شرق خود آلمان را به عنوان همسایه خود می بیند و هلند نیز در شمال شرقی این کشور قرار گرفته است. ذکر موقعیت جغرافیایی بلژیک البته صرفاً برای اطلاعات عمومی نبوده است و جالب است بدانید که مهمترین عامل پیشرفت بلژیک و شرایط خوب اقتصادی این کشور همین همسایه هایش هستند، چرا که خطوط تجاری و بازرگانی فوق العاده ای میان بلژیک و این کشورها برقرار شده است. نزدیک به هشتاد و سه درصد از کل درآمد سالانه بلژیک مختص به فعالیت های این کشور در زمینه صادراتش است و این آمار فوق العاده بلژیک را از این لحاظ در میان کشورهای دیگر جهان در رتبه دهم قرار می دهد. سرمایه گذاری های کلان و برنامه ریزی های جامعی برای سیستم حمل و نقل محصولات در این کشور در نظر گرفته شده است. بلژیک در حمل و نقل دریایی دومین کشور اروپایی محسوب می شود و خطوط راه آهن بسیاری نیز این کشور را به کشورهای همسایه که پیش از این عنوان شدند، متصل می کند. خطوط و ایستگاه های راه آهن بلژیک نیز از شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین خطوط راه آهن جهان محسوب می شود. مهمترین محصولات و تولیداتی که از بلژیک به کشورهای دیگر صادر می شود، محصولات شیمیایی مورد استفاده در آزمایش های زیستی، خودرو، الماس و  نفت خام فرآوری شده هستند و مهمترین خریداران محصولات بلژیک نیز آمان، فرانسه و هلند می باشند. البته انگلستان نیز از جمله کشورهایی است که در طول سال محصولات و تولیدات بسیاری از بلژیک دریافت می کند. درآمد میانگین سالانه مردم بلژیک 42368 دلار است و این رقم فوق العاده بلژیک را بدل به بیستمین کشور ثروتمند جهان کرده است.

کانادا

میانگین درآمد سالانه هر شهروند کانادایی: 42690 دلار، جمعیت کشور: 36.3 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 1.5 تریلیون دلار

جمعیت کانادا به نسبت سایر مواردی که تا کنون ذکر شده اند، بسیار بیشتر است و همین مسئله باعث شده است تا کاناد از لحاظ جمعیت، چهل و پنجمین کشور دنیا به شمار رود. این در حالی است که پس از روسیه که رتبه اول در جهان از لحاظ میزان زمین های آزاد موجود در کشور را در اختیار دارد، کانادا در رتبه دوم قرار می گیرد و از این لحاظ نیز کشوری بسیار بزرگ و پهناور به حساب می آید. همین مسئله باعث می شود که تمرکز جمعیت در این کشور بسیار کم باشد. البته این عامل، به هیچ عنوان مانعی بر سر راه پیشرفت اقتصادی کانادا نبوده است و  نه تنها این گونه نبوده است، بلکه آمار و ارقام نشان می دهد که حتی به سود کانادا و مردمانش نیز بوده است، چرا که در حال حاضر کانادا یکی از غول های اقتصادی دنیا به شمار می رود و با درآمد سالانه خوبی که دارد، از این لحاظ در میان سیزده کشور نخست قرار می گیرد. از لحاظ سبک و سیاق فعالیت های اقتصادی، کانادا شباهت بسیار زیادی با ایالات متحده آمریکا دارد و بیشتر فعالیت ها بر محور بازارهای داخلی و خدماتی که ارائه می شود، تمرکز دارد. از دیگر نکاتی که درکانادا توجه بسیاری را به خود جلب می کند و تلاش های بسیاری برای بهبود آن صورت می گیرد، چگونگی سبک زندگی مردم و تلاش برای بهتر کردن آن است. کانادا با درآمد میانگین سالانه 42690 دلاری که دارد، به یازده هزار دلار دیگر احتیاج دارد تا با ایالات متحده آمریکا برابری کند.

بیکاری در کانادا به هیچ عنوان شایع نیست و بیشتر نیروی آماده به کار کانادایی، در بخشی که در آن تخصص داشته باشند به فعالیت خواهند پرداخت که از عوامل موفقیت اقتصادی این کشور و در عین حال گواهی بر شرایط خوب اقتصادی آن است. عامل دیگر این موفقیت و ثبات اقتصادی البته چاه و نیروگاه های عظیم استخراج نفتی و سایر منابع و معادن طبیعی موجود در کانادا است و کشوری تقریباً غنی از این لحاظ به شمار می رود. نفت خام، طلا و چوب از عمده محصولاتی هستند که همه ساله از کانادا به نقاط دیگر دنیا صادر می شوند. نزدیک به پنجاه و سه درصد از کل محصولات کانادا وارد آمریکا شده و توسط آن ها خریداری می شود. ارزش مالی این محصولات هفتاد و شش درصد کل هزینه ای است که کانادا همه ساله از فروش محصولات خود به دست می آورد.

این مقاله ادامه دارد...

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

ثروتمندترین کشورهای جهان بخش سوم

در

ایالات متحده آمریکا

میانگین درآمد سالانه هر شهروند آمریکایی: 54151 دلار، جمعیت کشور: 323.1 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 18.6 تریلیون دلار

درآمد سالانه مردم کشور آمریکا، باعث شده است تا این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا لقب بگیرد. آمریکا بیش از آن که به عنوان یک تولید کننده بزرگ مطرح باشد، همگان این کشور را به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کننده های دنیا می شناسند و همینطور نیز هست. تنها 11.8 درصد از کل درآمد سالانه آمریکا، حاصل از فعالیت های مربوط به صادرات محصولات به نقاط دیگر دنیا است و اگر به کشورهای دیگری که در دو بخش قبلی به آن ها اشاره کردیم نگاه بیندازید، متوجه کم بودن این درصد به نسبت آن ها خواهید شد. در حقیقت یکی از مهمترین فعالیت هایی که کشورهای بزرگ اقدام به واسطه آن اقدام به بهبود اوضاع اقتصادی خود می کنند، همین فعالیت های مربوط به صادرات محصول به نقاط مختلف دنیا است و ایالات متحده آمریکا از حیث پایین بودن فعالیت هایش در این زمینه منحصر به فرد است. علاوه بر آن چه که ذکر شد، آمریکا تمایز دیگری نیز با کشورهای توسعه یافته دیگر دارد: میانگین سن و سالی که مردم آمریکا تا آن قادر به ادامه زندگی خود هستند معادل با 78.8 سال است که در مقایسه با سایر کشورها کمی کمتر است. دلیل اول این مسئله می تواند اهمیت نگذاشتن مسئولان آمریکایی به سلامت جهانی و عدم فعالیتشان در این زمینه باشد. فعالیت هایی که بیشتر کشورهای توسعه یافته و ثروتمند در آن نقش دارند. دلیل دیگر این مسئله می تواند فاصله طبقاتی ای باشد که میان مردم آمریکا هست و بنا به آمار و اطلاعاتی که از وضعیت معیشتی مردم به دست رسیده و بررسی شده است، آمریکا یکی از بزرگترین فاصله های طبقاتی در دنیا را تجربه می کند. این مسئله می تواند به این معنی باشد که مردمی که در طبقات پایینی جامعه زندگی کرده و با فقر دست و پنجه نرم می کنند، کمتر از دیگران قادر به رسیدگی به اوضاع سلامتی خود خواهند بود.

ثروتمندترین کشورهای جهان بخش اول 

ثروتمندترین کشورهای جهان بخش دوم 

منطقه خود مختار هنگ کنگ در چین

میانگین درآمد سالانه هر شهروند هنگ کنگ: 55733 دلار، جمعیت کشور: 7.3 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 320.9 میلیارد دلار

هنگ کنگ از مناطق اصلی و حیاتی برای چین است و در قسمت جنوبی این کشور پهناور آسیایی قرار گرفته است. همانند بیشتر مواردی که تا کنون ذکر شده است، هنگ کنگ هم برای کسب درآمد و بهبود اوضاع اقتصادی خود به دشت به صادرات محصولات خود و فعالیت های مرتبط به آن وابسته است. بندر تجاری موجود در هنگ کنگ، یکی از شلوغ ترین بنادر حال حاضر در دنیا است که به فعالیت مشغول هستند. در سال 2015 به قدری محصول از هنگ کنگ به نقاط دیگر دنیا صادر شد، که مجموع درآمد حاصل از آن ها به بیش از دو برابر کل درآمد سالانه کشور رسید و این آمار قابل توجهی برای هنگ کنگی ها بود که آن ها را بدل به صادر کننده ای کرد که بیشترین درآمد را تا کنون در تمام طول تاریخ به نام خود ثبت کرده است. بیش از پنجاه و شش درصد از کل محصولات صادر شده از هنگ کنگ، به مقصد چین هستند. مدار های الکتریکی اصلی ترین محصولی است که در هنگ کنگ تولید می شود و در اختیار کشورهای دیگر قرار می گیرد و خود به تنهایی چیزی حدود هجده درصد از کل محصولاتی صادراتی را شامل می شود. از دیگر منابع و محصولاتی که در هنگ کنگ تولید یا استخراج شده  و به نقاط دیگر جهان صادر می شود به این موارد می توان اشاره کرد: طلا، تلفن، تجهیزات انتشار اطلاعات (برادکست)، تجهیزات وسایل دفترهای اداری، کامپیوترهای شخصی و الماس.

سرمایه گذاری های مالی و فعالیت های وابسته به این فعالیت اقتصادی نیز از دیگر عواملی هستند که سبب شده تا هنگ کنگ در میان سایر قدرت های مالی جهان جای بگیرد. بنا به نظر بسیاری از متخصصان حوزه فعالیت های اقتصادی، هنگ کنگ یکی از بزرگترین و مهمترین مراکز مالی دنیا به شمار می رود و اگر بخواهیم قدرتی فراتر از آن در این عرصه پیدا کنیم، تنها به نام شهر های لندن انگلیس و نیو یورک آمریکا خواهیم رسید. فعالیت ها و سرمایه گذاری های مالی و نیز فعالیت های وابسته به بیمه و این گونه خدمات، در سال 2016 چیزی حدود هجده درصد از کل درآمد سالانه هنگ کنگ را به ارمغان آورد. در حال حاضر میانگین درآمد سالانه مردم این کشور معادل با 55733 دلار است که تقریباً چهار بار میانگین درآمد جهانی است و در نوع خود بسیار قابل توجه.

سوئیس

میانگین درآمد سالانه هر شهروند سوئیسی: 57955 دلار، جمعیت کشور: 8.4 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 668.9 میلیارد دلار

بانک های جهانی سوئیس از مراکز مالی ای هستند که در سراسر دنیا شناخته شده اند و نقش مهمی در اقتصاد این کشور به عهده دارند. مردم سوئیس از لحاظ معیشتی اوضاع اقتصادی بسیار خوبی را تجربه می کنند و میانگین در آمد سالانه شان آن ها را در شمار ثروتمندترین مردم دنیا قرار داده است. طی چند سال اخیر و به طور ویژه ای میان سال های 2010 تا 2016، اقتصاد این کشور با افول اندکی روبه رو شده است، البته حتی با وجود این افول، هنوز هم سوئیس از لحاظ اقتصادی شرایط بسیار خوبی را تجربه می کند. بنا به اطلاعاتی که دیده بان حقوق بشر در خصوص سوئیس و دولت مردان آن در اختیار عموم قرار داده است، این کشور یکی از سالم ترین دولت های جهان را در اختیار دارد و عدالت و انصاف آن ها برای مردم تقریباً ثابت شده است. از لحاظ عدم وجود فساد در دستگاه دولتی، سوئیس توانسته است امتیاز 85 از 100 را از آن خود کند و با اختلاف اندکی پس از کشورهای نیوزلند و دانمارک قرار می گیرد و به عنوان یکی از بهترین کشورهایی شناخته می شود که فساد در دستگاه دولتی آن تقریبا جایی ندارد. همین عدم وجود فساد در دستگاه دولتی است که در نهایت سبب شده مردم این کشور امکان پیشرفت از لحاظ اقتصادی را داشته باشند و صرف نظر از این که در دستگاه حاکمه روابط مؤثری داشته باشند یا نه، قادر به انجام فعالیت های اقتصادی و کسب درآمد خواهند بود و به همین دلیل است که از لحاظ معیشتی در وضعیت خوبی به سر می برند.

لوکزامبورگ

میانگین درآمد سالانه هر شهروند لوکزامبورگ: 64247 دلار، جمعیت کشور: 582014 نفر، درآمد سالانه کشور: 58.6 میلیارد دلار

اگر بخواهیم درآمد سالانه یک کشور را با میزان فعالیت های آن کشور در حوزه صادرات محصولاتش به نقاط دیگر دنیا مقایسه کنیم، هیچ کشوری به اندازه لوکزامبورگ را نخواهیم یافت که عملکرد مؤثری در این خصوص از خود نشان داده باشد. لوکزامبورگ، کشوری بسیار کوچک در قاره اروپا است و آلمان، فرانسه و بلژیک از همسایگان اصلی آن به شمار می روند. جالب است بدانید که ارزش محصولاتی که همه ساله از این کشور به نقاط دیگر دنیا صادر می شود بیش از 222 درصد بیشتر از درآمد سالانه آن است. در کشورهایی چون لوکزامبورگ که در آن ارزش محصولات صادراتی از درآمد سالانه کشور بیشتر است، تمرکز دولت و مسئولان این کشور های بیشتر بر صنایعی است که از لحاظ سود دهی بیشترین درآمد را داشته باشند و تنها به این واسطه است که قادر به وارد کردن آن دسته از محصولاتی خواهند بود که خود به سادگی توان تولید داخلی آن را نداشته و در عین حال نیازمند این محصولات هستند. کشاورزی و فعالیت های وابسته به آن تنها چیزی حدود 0.3 درصد از کل درآمد و محصولات مورد نیاز کشور را تأمین می کند و ناچیز بودن این میزان سبب شده است  تا جمعیت محدود این کشور که از ششصد هزار نفر تجاوز نمی کند، به طور گسترده ای از لحاظ اقتصادی خود به صادرات محصولاتشان وابسته باشند. صنایعی نوآورانه و خلاقانه در این کشور هستند که به طور گسترده ای به مطرح ماندن نام آن کمک کرده و درآمد خوبی را برایشان به ارمغان آورده است. فعالیت های وابسته به تکنولوژی اطلاعات و تحقیقات زیست پزشکی از جمله صنایعی هستند که در این کشور جریان داشته و به وضعیت اقتصادی آن کمک شایانی کرده اند.

نروژ

میانگین درآمد سالانه هر شهروند نروژ: 67034 دلار، جمعیت کشور: 5.2 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 371.1 میلیارد دلار

نروژ یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا به شمار می رود و توزیع ثروت در این کشور بسیار عادلانه است و اختلاف طبقاتی موجود در کشورهای بزرگ تر توسعه یافته را کمتر در میان نروژی ها مشاهده می کنیم. این عدم وجود فاصله طبقاتی، در کنار دستگاه دولتی کارآمد نروژ که بنا به اطلاعات دریافتی از دیده بان حقوق بشر، در حال حاضر، از آن دسته دولت هایی شناخته می شود که فساد در آن شایع نیست و عدالت و انصاف در برخورد با مردم رعایت می شود، در کنار هم سبب شده اند که نروژ از لحاظ اقتصادی در شرایط بسیار خوبی به سر ببرد. صنعت استخراج و صادرات نفت خام از مهمترین فعالیت هایی است که نروژ از لحاظ اقتصادی به آن وابسته است. چیزی حدود چهل درصد از کل ارزش صادرات سالانه محصولات نروژ، به وسیله فروش نفت خام تأمین می شود. از دیگر مواد و محصولاتی که به طور عمده از نروژ به نقاط دیگر جهان صادر می شود، می توان به گونه های متفاوت جانوران آبی و نیز ماهی هایی اشاره کرد که مصرف خوراکی دارند.

امارات متحده عربی

میانگین درآمد سالانه هر شهروند اماراتی: 67497 دلار، جمعیت کشور: 9.3 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 348.7 میلیارد دلار

امارات متحده عربی یکی از ثروتمندترین کشورهای حال حاضر در دنیا است و تقریباً می توان عنوان کرد که دلیل اصلی این ثروت اماراتی ها، به خاطر منابع نفتی است که در اختیار دارند. چیزی حدود شصت سال پیش بود که در این کشور واقع در خاور میانه، منابع نفتی گسترده ای کشف شد و همین عامل اصلی ای بود که سبب شد امارات متحده عربی از یک کشور فقیر و بی بضاعت بدل به یکی از قدرت های منطقه از لحاظ اقتصادی شود. بنا به آمار و اطلاعات دریافتی، در سال 2016، 5.5 درصد از کل نفت خامی که به نقاط مختلف دنیا صادر شد، از منابع نفتی امارات متحده استخراج شده بود. کشورهایی که در حال حاضر آن ها را با نام توسعه یافته می شناسیم، کمتر به مانند کشورهایی چون امارات، تغییری این چنین گسترده در اوضاع اقتصادی خود تجربه می کنند. تنها میان سال های 2010 تا 2016، میانگین درآمد سالانه مردم امارات با افزایشی 17.3 درصدی روبه رو بوده است و این افزایش حتی از ثروتمند ترین کشورهای جهان نیز بیشتر بوده است.

کویت

میانگین درآمد سالانه هر شهروند کویتی: 74109 دلار، جمعیت کشور: 4.1 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 110.9 میلیارد دلار

در سراسر جهان، هیچ کشوری به اندازه کویت از لحاظ اقتصادی به منابع نفتی خود وابسته نیست. بنا به آمار و اطلاعاتی که بانک جهانی منتشر کرده است، نزدیک به چهل و پنج درصد از کل درآمد سالانه کویت، از فعالیت های مربوط به استخراج و فروش نفت به دست می آید و این بیشترین میزان درآمد در میان سایر کشورهایی است که از منابع نفتی بهره می برند. البته این منابع نفتی از عمده دلایل (اگر نگوییم اصلی ترین دلیل) پیشرفت این چنینی اقتصاد کویت بوده است، با این وجود اتکای بیش از اندازه کویت به این منابع نفتی ممکن است برایشان گران تمام شود. برای نمونه کاهش چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی طی شش ساله اخیر باعث شده است تا میانگین درآمد سالانه مردم این کشور در این شش سال با کاهشی 7.5 درصی مواجه شود و چنین کاهشی در میان کشور های مرفه که وضعیت اقتصادی خوبی دارند، بسیار چشمگیر است. به همین خاطر است که بسیار از تحلیل گران اوضاع اقتصادی بر این باوراند که کویت در حال حاضر با چالشی بسیار جدی روبه رو است و اگر قصد دارد نامش در میان کشورهای ثروتمند جهان باقی بماند، بهتر آن است که فکری به حال اتکای بیش از اندازه اش به فعالیت های مربوط به استخراج و فروش نفت بکند. نکته دیگری که در خصوص کویت وجود دارد، فساد بیش از حدی است که در میان دولت مردان این کشور رواج دارد. بنا به اطلاعات به دست آمده، دولت کویت در خصوص پیش گرفتن رفتاری عادلانه با مردم خود مشکلات زیادی دارد و از صد امتیازی که در این خصوص در نظر گرفته شده است، دولت کویت امتیاز 39 را دریافت می کند که در میان سایر کشورهای این لیست، کمترین میزان است.

برونئی

میانگین درآمد سالانه هر شهروند برونئی: 76722، جمعیت کشور: 423196 دلار، درآمد سالانه کشور: 11.4 میلیارد دلار

برونئی، در میان کشورهایی که تا کنون و در این لیست عنوان شده اند، کمترین جمعیت را دارد (با 423000 نفر). با وجود این، به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته می شود و عمده دلیل این ثروت، منابع نفت و گازی است که در اختیار دارد. به واسطه درآمد شایانی که از این طریق نصیب دولت برونئی می شود، آن ها از گرفتن مالیات از مردم بی نیاز شده و علاوه بر این، امکان تحصیلات رایگان نیز برای آن ها فراهم کرده اند. نکته دیگری که در خصوص این کشور وجود دارد این است که اکثریت جمعیت محدود آن سواد دانشگاهی داشته و به زبان انگلیسی مسلط هستند و همین عامل سبب می شود که سرمایه گذاری های خارجی در این کشور بیشتر شود. نزدیک به نود و پنج درصد از کل درآمد سالانه این کشور وابسته به درآمد های نفتی است و خود به خوبی گویای اهمیت این منابع برای برونئی است. درآمد سالانه کشور و مردم برونئی نیز طی شش سال اخیر و همگام با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، با افول روبه رو بوده است.

سنگاپور

میانگین درآمد سالانه هر شهروند سنگاپور: 78929 دلار، جمعیت کشور: 5.6 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 297.0 میلیارد دلار

جالب است بدانید که مساحت کلی این کشور از هفتصد و  پنجاه کیلومتر مربع تجاوز نمی کند و تقریباً از وجود منابع طبیعی محروم است. با وجود این محدودیت ها البته سنگاپور به عنوان یکی از موفق ترین کشورهای جهان از لحاظ اقتصادی شناخته می شود. این کشور کوچک، در بخش جنوبی مالزی قرار گرفته است و در میان کشورهای جنوب شرقی قاره آسیا، شلوغ ترین بنادر کشتی های تجاری را در اختیار دارد. به همین خاطر است که این کشور از لحاظ اقتصادی به شدت وابسته به صادرات محصولات خود به نقاط دیگر دنیا است. در سال 2016 چیزی حدود 172 درصد از کل درآمد سالانه این کشور به این گونه فعالیت های اختصاص داشت و در این لیست، تنها کشورهای هنگ کنگ و لوکزامبورگ را با درصدی بیشتر از خود می بیند.

ماکائو

میانگین درآمد سالانه هر شهروند ماکائو: 89524 دلار، جمعیت کشور: 612167 نفر، درآمد سالانه کشور: 45.3 میلیارد دلار

برای قرن های متوالی، ماکائو از مستعمرات پرتغالی های به شمار می رفت. در سال 1999 بود که پرتغال کنترل این منطقه ساحلی را در اختیار چین گذاشت و تقریباً از همان زمان به یک منطقه خود مختار و منحصر به فرد بدل شد. پس از مدت کوتاهی ماکائو به یکی از مراکز اصلی تفریحی و بازی هایی که با شرط بندی انجام می شوند، تبدیل شد. مالیاتی که کشور از مسئولان این بازی ها دریافت می کند، کمک چشم گیری به اقتصاد کشور کرده است و در سال 2016 برای نمونه، نزدیک به سه چهارم کل درآمد های کشور وابسته به این مالیات ها بود و از این طریق تأمین شد. طی این سال ها در ماکائو هتل های و اقامتگاه های پنج ستاره و بسیار لوکسی ساخته شده است و همین مسئله در کنار دیگر جاذبه های این کشور، آن را بدل به یکی از مقاصد اصلی گردشگرانی از نقاط مختلف جهان کرده است. بنا براین گردشگری هم از دیگر عواملی است که کمک شایانی به اقتصاد کشور می کند. درآمد سالانه مردم این کشور به طور میانگین معادل با 89524 دلار است که در نوع خود بسیار جالب توجه است و هیچ کشور دیگری در جهان چنین درآمد میانگینی برای مردم خود ثبت نکرده است. در حال حاضر ماکائو که مساحت کلی آن از 28 کیلومتر مربع تجاوز نمی کند و جمعیتی 612000 نفری دارد، به عنوان ثروتمندترین کشور جهان شناخته می شود.ترجمه  itrans.ir 

در سیارک بخوانیم: 

فقیرترین کشورهای دنیا بخش اول 

فقیرترین کشورهای دنیا بخش دوم

فقیرترین کشورهای دنیا بخش سوم 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

کشف بقایای اجساد سلاخی شده مربوط به 1500 سال پیش

در

(سیارک) درسال 2010 باستان شناسان درحال حفاری در یک قلعه متعلق به قرن پنجم در یکی از جزایر کشور سوئد متوجه یک جفت استخوان پا شدند که در چهارچوب در و زیرخاک دفن شده بود. این مسئله برای باستان شناسان بسیار عجیب بود، چراکه جسد کسی که می میرد در قبرستان دفن خواهد شد نه در قلعه ای که ظرفیت حدود 200 نفر انسان را داشت. پس از ادامه حفاری آنها پی بردند که این استخوان ها متعلق به کسی است که به قتل رسیده است. درست در کنار این بقایا، استخوانهای شخص دیگری را نیز یافتند که شواهد حاکی از این بود که به طرز وحشیانه ای به قتل رسیده بود. پس از این کشف، کنجکاوی آنها بیشتر شد و با ادامه حفاری ها در خیابانها و خانه های اطرف متوجه بقایای بسیاری شدند که بوسیله شمشیر و تبر، سلاخی شده اند.

کلارا آلفسدوتر که یکی از اعضای تیم باستان شناسی اعزامی بود گفت: «متوجه شدیم که یک سلاخی تمام عیار درکار بوده است. شواهدی که به دست آوردیم نشان می دهد که آنها خانه به خانه را گشته اند و پیر و جوان را از دم تیغ گذرانده اند.»

این خانم باستان شناس، به همراه سایر اعضای تیم، تاکنون موفق به کشف بقایای 26 انسان شده اند که در حدود 1500 سال پیش، یعنی در زمانی که میان تاریخ نگاران به عصر آهن معروف است، در جزیره اولاند دریای بالتیک، به طور وحشیانه ای به قتل رسیده اند. از نکات قابل توجه و ناراحت کننده دیگر این بود که در مشاهدات و آزمایشهای که روی بقایای استخوانها انجام شد، آنها متوجه آثاری شدند از قبیل جمجمه هایی که به شدت مورد ضربه قرار گرفته بود، استخوان شانه ای که زخم برداشته بود، استخوان دنده ای که کاملا باز شده بود. در میان این بقایا، استخوانهای یک نوجوان نیز کشف شد که سر از تنش جداکرده بودند. بقایای یک نوزاد هم یافت شد که به نظر می رسید چندماهی بیشتر از عمرش نگذشته بوده.

این بقایا نشان می دهد که قربانیان حادثه غافلگیر شدند، درست مثل صحنه هایی که در سریال "بازی تاج و تخت" می بینیم. آلفسدوتر اضافه کرد که آنگونه که از ضربات وارده به استخوانها پیداست، بیشتر حملات از پشت سر و از کنار قربانیان صورت گرفته است. در ضمن به نظر می رسد که قربانیان هیچگونه دفاعی از خود نکرده اند و این نشان از یک قتل عام دارد تا یک درگیری. تاکنون نزدیک به 10 درصد سایت حفاری شده است و باستان شناسان توانسته اند بقایای 53 خانه را پیدا کنند. آنها براین باورند که صدها استخوان دیگر در زیرخاک مدفون است و باید به حفاری ادامه دهند. با این حال پیشرفت آنها در حفاری قابل ملاحظه بوده و تاکنون اطلاعات زیادی در رابطه با ساکنان این منطقه به دست آورده اند.

شاه ماهی های نصفه و نیمه خورده شده در خانه ها نشان از این داشت که حمله کاملا ناگهانی صورت گرفته است. مردم منطقه همانند سایر مردم آن زمان، گوسفند و سگ نگه داری می کرده اند. بقایای یافت شده نشان می دهد که این حیوانات پس از حمله به حال خود رها شده اند و از گرسنگی و تشنگی تلف شده اند. بسیاری از قربانیان، جواهراتی گران قیمت و ارزشمند با خود داشتند. سکه های رمی نیز در خانه ها کشف شد و این نشان از آن دارد که حمله پس از سقوط امپراطوری رم غربی صورت گرفته است. این می تواند علتی برای حمله باشد، چراکه پس از سقوط یک حاکمیت بزرگ، قدرت هواخواهان زیادی پبدا می کند و درگیری ها آغاز می شود.

هلنا وکتور، یکی دیگر از افراد تیم باستان شناسی عنوان کرده: «قربانیان حادثه پس از اینکه به قتل رسیده اند، سرجایشان رها شده اند. کسی تلاشی درجهت انتقال یا دفن آنها صورت نداده است. چیزی که ما اکنون بقایای آنرا می بینیم، مربوط به صحنه جنایت است، اما در عین حال می توان نکاتی دررابطه با زندگی روزمره مردم آن روزگار مشاهده کرد.»

در یکی از خانه ها تیم باستان شناسی با صحنه عجیبی روبه شدند؛ آنها استخوان پیرمردی حدودا شصت ساله را پیدا کردند که بخشی از آن سوخته بود. قبل یا بعد از اینکه توسط مهاجمان به قتل رسیده روی آتشدانی که برای گرمای منزل تعبیه شده بوده افتاده است. اما این تمام ماجرا نیست، و چیزی که واقعا تعجب برانگیز بود کشف یک مشت دندان گوسفند در دهان پیرمرد بیچاره بود. مهاجمان پس از حمله به او که به نظر می رسد رهبر مذهبی بوده باشد، یک مشت دندان گوسفند در دهانش فرو کرده بودند. دکتر وکتور در این باره گفت: «احتمالا آنها می خواستند کاری کنند که عذابی دردناکتر از مرگ متحمل شود. قصد تحقیر کردنش را داشته اند. درآن زمان رسم بر این بود که به همراه جنازه کمی سکه های طلا دفن می کردند تا وی بتواند در دنیای پس از مرگ خود از آنها استفاده کند. دکتر وکتور اضافه کرد که آنها احتمالا بدین خاطر دندان گوسفند در دهان پیرمرد کرده اند تا او در دنیای پس از مرگ نتواند مسیر خودرا پیش بَرد.

تمام بقایای یافت شده تاکنون متعلق به مردها بوده است، و این برای تیم باستانشناسی بسیار تعجب برانگیز است چراکه سرنوشت زنان دهکده نامعلوم است. با توجه به بقایای نوزادان و جواهراتی که کشف شده آنها مطمئن اند که زنانی هم در این سکونتگاه حضور داشته اند. حال دو حالت متصور است: یا اینکه در ادامه حفاریهای آنها به بقایای زنان نیز خواهند رسید و یا اینکه اینگونه نخواهد بود که دراین صورت، نشان از این خواهد داشت که زنان به اسارت گرفته شده اند و مهاجمان آنهارا با خود برده اند.

البته این تنها نقطه مبهم ماجرا نیست و سوالات بسیاری مانده که باید پاسخی برای آنها یافت شود: مهاجمان چه کسانی بوده اند؟ چگونه به قلعه حمله ور شدند؟ و چرا اینگونه روستانشینان بیچاره را سلاخی کرده اند؟

پاسخهایی احتمالی برای این سوالات وجود دارد. برای مثال باستانشناسان بر این باورند که حمله از روستاهای اطراف و یا سکونتگاهی درخود جزیره صورت گرفته است، چراکه روستا به خوبی درمقابل حملاتی که از سمت دریا متوجه آنها می شد، مقاوم شده بود. برای مثال یک دیوار 13 پایی در ساحل دریا درست کرده بودند. بنابراین حمله از طریق دریا و کسانی چون دزدان دریایی بسیار بعید به نظر می رسد. یکی دیگر از حدسیات تیم باستانشناسی این است که مهاجمان، از حمله خود انگیزه جاه طلبانه و سیاسی داشته اند و تنها به قصد قتل و غارت وارد روستا نشده بودند. جواهرات زیادی از جنس برنز، نقره و طلا در خانه ها پیدا شده که دست نخورده باقی مانده اند. بنابراین هدف غارت و دزدی نبوده است. یکی دیگر از باستانشناسان در باره اذعان کرد: «به نظرم هدف مهاجمان این بوده که به مردم سایر روستاها نشان دهند که کسی که با آنها سر مخالفت داشته باشد، بلایی این چنینی سرش خواهد آمد. به نظر می رسد چیزی شبیه به حمله های تروریستی امروز بوده. آنها از این سلاخی به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کردند.»

حال سوال دیگری که مطرح می شود این است که چگونه وارد روستایی شده اند که به خوبی توسط دیواری مستحکم ایمن شده است؟ دکتر پاپمل عقیده دارد که پای یک خائن درمیان بوده. کسی از اهالی خود روستا. زمانی که مردم به خواب فرو رفته اند، بیدار شده و دروازه را بروی مهاجمان باز کرده است. و در پاسخ به اینکه چرا این شخص این کار را انجام داده، گفت که احتمالا از سوی مهاجمان مورد تهدید قرارگرفته است که اگر اینکار را نکند مجازات سختی در انتظارش خواهد بود. یکی دیگر از نکاتی که حائز اهمیت است، این است که این روستا برروی بقایای یک قبرستان ساخته شده است. امکان دارد که مهاجمان از این اتفاق نارحت شده بوده باشند و برای انتقام گرفتن از این بی توجهی انها این بلارا به سرشان آورده باشند. دکتر پاپمل در خاتمه صحبتهایش گفت: «با بلایی که به سر این مردم آمده اگر قلبی از آهن هم داشته باشید، دلتان برایشان می سوزد، اما انگیزه مهاجمان و اینکه چرا اینکار را کرده اند برما آشکار نیست. شاید می خواستند انتقام چیزی را از آنها بگیرند.»(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 کودک ثروتمند جهان

در

در زمانی که اغلب بچه ها درس های خود را فرا می گیرند و در محافل مختلف کسب و کار شرکت می کنند، تا مهارتی کسب کنند و با امید به این امر که بتوانند در آینده کار شایسته و سودآوری را به دست بیاورند، تعداد کمی از مردم خوش شانس در جهان وجود دارند که در زمان تولد و یا قبل از رسیدن به سن قانونی، دارای ثروتی نجومی  در زندگی شده اند. در این مقاله لیستی از ده تن از ثروتمندترین کودکان جهان را می بینید.

10. جیلن بلدوز

3.5 میلیون دلار
کارآفرین جوان ما، در سن 12 سالگی یک شرکت فناوری اطلاعات به نام Bledsoe Technologies تاسیس کرد که گرافیک و طراحی وب سایت را برای مشتریانش انجام می داد، رتبه 10 در لیست ثروتمندترین کودکان جهان می باشد.

9. ریکو رودریگز

4 میلیون دلار
ریکو رودریگز (متولد 31 ژوئیه 1998) یک بازیگر آمریکایی است که به لطف نقش منی دلگادو در سریال تلویزیونی کمدی «خانواده آمریکایی» مشهور شده است.
ریکو با وجود سن جوانش، 4 میلیون دلار را به دست آورده، و همچنین کتاب "درسهای زندگی رول" ... که در سال 2012 منتشر شد را نوشته است.

8. ال فانینگ

5 میلیون دلار
ElLE Fanning (متولد 9 آوریل 1998) یک بازیگر آمریکایی است که بیش از 30 نقش را در تلویزیون بازی کرده است.
زمانی که او 2 سال و 8 ماه سن داشت در سال 2001 وارد سینما شد.


7. جیدن اسمیت

8 میلیون دلار
هفتمین بار در لیست ثروتمندترین کودکان جهان، جیدن اسمیت (زاده 8 ژوئیه 1998)، بازیگر، خواننده و رقصنده آمریکایی است.جیدن اسمیت پسر بازیگر آمریکایی محبوب ویل اسمیت است.


6. ابیگیل کسلین برسلین


12 میلیون دلار

ابیگیل کسلین برسلین (متولد 14 آوريل 1996) هنرپيشه شناخته شده آمريکايی  برای فيلم ها "Little Miss Happiness"، "Signs"، "Welcome to Zombieland" و "جزیره نيم".نامزدی برای اسکار برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن.

او در سن سه سالگی فعالیت تبلیغاتی را آغاز کرد و دو سال بعد در سال 2002 اولین بار نقش Bo Hess را در هیجان انگیز «Signs» بازی کرد.


5. والنتینا پالوما پینو

12 میلیون دلار
والنتینا پالوما پینو (به انگلیسی: Valentina Paloma Pino) ​​(متولد 24 سپتامبر 2007) دختر سلما هایک، بازیگر مشهور آمریکایی آمریکایی و آمریکایی ، فرانسوی هنری پینولت، مدیر کل میلیاردر فرانسوی فرانسه است که در ماه سپتامبر سالانه 50،000 دلار برای نگهداری املاک در لس آنجلس ثبت نام کرده است والنتینا، با ارزش مجموع 12 میلیون دلار در رتبه پنجم است.

4. نیک دالویسیو

30 میلیون دلار
Nick D'Aloisio (متولد 1 نوامبر 1995) - برنامه نویس انگلیسی و کارآفرین اینترنتی.
به گفته مجله هفتگی آمریکا، Time به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین نوجوانان در جهان شناخته شده است. Nick D'aloisio به عنوان مخترع برنامه موبایل Summly شناخته می شود که به سرعت صفحات اخبار را در اینترنت تحلیل می کند و به کاربر یک لیست بسیار مناسب از تمام نشریات مورد علاقه اش را می دهد.

3. DANNILYN BIRKHEAD

59 میلیون دلار.
سومین جایزه در لیست ثروتمندترین کودکان جهان دانیلین Birkhead (متولد 7 سپتامبر 2006) - دختر آمریکایی معروف، آنا نیکول اسمیت، که در فوریه 2007 در اثر مصرف بیش از حد داروهای ضد افسردگی و ضد درد درگذشت.
Dannylin در سن 6 سالگی، اموال مادرش و 10 میلیون دلار را به ارث برده است.


2. KNOX و VIVIENNE جولی پیت

67.5 میلیون دلار
Twins Knox و Vivienne جولی پیت (متولد 12 ژوئیه 2008) - فرزندان سلبریتی معروف هالیوود آنجلینا جولی و براد پیت.
از زمان تولدشان، برادر و خواهر زیر نظر مطبوعات قرار گرفتند و بلافاصله در جلد مجله ها آمدند که 14 میلیون دلار برای آنها به ارمغان آورد.

علاوه بر این، والدین این کودکان هر دو از مشهورترین سلبریتی ها در جهان هستند. بنابراین، تعجب آور نیست که آنها در فهرست ثروتمندترین کودکان جهان در رتبه دوم قرار دارند.

1. جورج الکساندر لوئیس

1.میلیارد دلار
ثروتمندترین کودک جهان، جورج الکساندر لوئیس (زاده 22 ژوئیه 2013)، یکی از اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا، پسر دوک کمبریج ویلیام و همسرش، دوشس کمبریج کاترین، نوه شاهزاده ولز و نوه بزرگ ملکه الیزابت دوم، وارث آینده تاج و تخت بریتانیا است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

15 تن از ثروتمندترین افراد مشهور

در
برخی از افراد مشهور با سرمایه گذاری یا ایجاد یک کسب و کار هوشمندانه توانستند ثروت خود را مدیریت کنند.حال ببینیم، چقدر پول داخل کیف پول این ثروتمندان مشهور جمع شده است؟

1. تایگر وودز  800 میلیون دلار

تایگر وودز
گلف باز حرفه ای تایگر وودز یکی از بزرگترین گلف بازان در تمام دوران است. او جوایز و مسابقات زیادی را کسب کرده است. تا به امروز، ثروت او 800 میلیون دلار است.
 

2. سلین دیون 800 میلیون دلار

سلین دیون
سلین دیون، خواننده مشهور و ترانه سرا، که بیشتر به خاطر آهنگ "My Heart Will Go On" شناخته می شود، از دوران کودکی به عنوان یک خواننده حرفه ای شناخته شده است. البته رویای او حقیقت داشت، و علاوه بر این سلین پول زیادی را به دست آورد.
 

3. دکتر دره  820 میلیون دلار

دکتر دره
دکتر دره کار خود را در مرکز لس آنجلس جنوبی در گروه NWA آغاز کرد. بعد از انتشار آلبوم "Straight Outta Compton" ("Straight Out of Compton")، Dre به موفقیت رسید. اخیرا، درآمد اصلی خود را از کسب و کار فروش هدفون مارک Beats by Dre دریافت می کند.
 

4. مدونا 850 میلیون دلار

مدونا
سلبریتی معروف مدونا
مدونا، یکی از موثرترین و موفق ترین خوانندگان و موسیقیدانان تمام دوران، موفق به کسب 850 میلیون دلار شد، فروش 250 میلیون آلبوم در سراسر جهان. درآمد حاصل از کنسرت او 1.5 میلیارد دلار بود.
 

5. پاف ددی   855 میلیون دلار

 پاف ددی
کار خود را به عنوان شان جان Combs (بهتر شناخته شده به عنوان پاف پدر) به عنوان یک رپ کار شروع کرد. او بعدا نام مستعار P Diddy را تغییر داد و به عنوان تولید کننده اصلی بسیاری از هنرمندان، از جمله Mary J. Blige، Aretha Franklin و Mariah Carey تبدیل شد.
 

6. کایلی جنر 900 میلیون دلار

کایلی جنر
کایلی جنر یکی از ثروتمندترین دختران جهان است.
ستاره واقعی "خانواده کارتاشیان"، شبکه شخصیت های نفوذ رسانه ای و زن تجاری Kylie Jenner به زودی تبدیل به یکی از جوانترین میلیاردرهای جهان شده است امروز Kylie در Instagram تعداد125 میلیون دنبال کننده دارد.
 

7. جی زی   930 میلیون دلار

جی زی
شان کوری کارتر (به نام Jay Z) نیز کار خود را به عنوان یک رپر آغاز کرد.  در کل ارزش خالص آن 930 میلیون دلار است.
 

8. جری ساینفلد 950 میلیون دلار

جری ساینفلد
کمدین جری سینفلد به لطف مجموعه کمدی معروفش "ساینفلد" محبوبیت پیدا کرد. سپس او همچنان به نمایش های کمدی بزرگ ادامه داد.
 

9. دیوید کاپرفیلد   1 میلیارد دلار

دیوید کاپرفیلد
دیوید کاپرفیلد، متفکر مشهور جهان، به خاطر ترفندهای دیدنی اش، شغلی را به وجود آورد. او جوایز متعددی را دریافت کرد و حرفه ای فوق العاده موفق در صنعت سرگرمی ایجاد کرد. به طور موازی، Copperfield در سرمایه گذاری در املاک و مستغلات و هنر مشغول بود، بنابراین او 1 میلیارد دلار در جیب خود دارد.
 

10. JK روولینگ 1 میلیارد دلار

روولینگ هری پاتر
نویسنده و تهیه کننده بریتانیایی، روولینگ، زمانی موفق شد که رمان های هری پاتر او به یک احساس جهانی تبدیل شد. از آن زمان، او توانست کل یک امپراطوری را در اطراف برند خود ایجاد کند و تبدیل به ثروتمندترین زن در انگلستان شود.
 

11. پل مک کارتی 1.2 میلیارد دلار

گروه بیتلز
به سختی کسی وجود دارد که از گروه هنرمندان بیتلز و به تبع آن پل مک کارتی سخن نگفته باشد. پس از فروپاشی گروه، پل مک کارتی کار حرفه ای خود را با موفقیت انجام داد و یکی از موفق ترین موسیقیدانان پاپ در تاریخ است.
 

12. مایکل جردن 1.7 میلیارد دلار

مایکل جردن
مایکل جردن یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال در تاریخ است. گرچه او برای یک دهه و نیم نتوانسته است بسکتبال بازی کند،جردن هنوز میلیون ها سرمایه گذاری و تایید دریافت می کند. با احتساب  سهم خود در Hornets و BET، ثروت او تا به حال به 1.7 میلیارد دلار افزایش یافته است.
 

13. اپرا وینفری 3.2 میلیارد دلار

اپرا وینفری
اپرا وینفری، میزبان نمایشهای صبحگاهی، یک امپراطوری رسانه ای واقعی را ایجاد کرده است. او دارای استودیوی فیلم، مجله، منابع اینترنتی، شبکه رادیویی و کانال تلویزیونی است. اوپرا در حرفه طولانی خود موفق به کسب 3.2 میلیارد دلار شده است.
 

14. استیون اسپیلبرگ 3.7 میلیارد دلار

استیون اسپیلبرگ

استیون اسپیلبرگ، کارگردان و تولید کننده مشهور هالیوود، برخی از فیلم های بسیار معروف و حساس در تاریخ هالیوود را از جمله Jaws، Alien و Saving Private Ryan تهیه کرده است. شگفت آور نیست که به لطف موفقیت های بزرگ او توانست به مبلغ 3.7 میلیارد دلار برسد
 

15. جورج لوکاس 5.5 میلیارد دلار

جورج لوکاس
جورج لوکاس، که به عنوان خالق مشهور Star Wars شناخته می شود، با LucasFilm امپراتوری فیلم و کالا را ایجاد کرد. لوکاس در سال 2012 برای Disney به لوکاس فیلم 4 میلیارد دلار فروخت. امروز او ثروتمندترین فرد مشهور جهان است و دارای سرمایه 5.5 میلیارد دلاری است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه سدی که در قرآن از آن گفته شده ، امپراتوری بزرگ باستان را ویران کرد

در

سد ماریب

 

در فاصله ای نه چندان دور از شهر ماریب( مأرب ) در آسیای باستان ، ویرانه های یک سد بزرگ وجود دارد. دانشمندان سد ماریب را یکی از بزرگترین عجایب مهندسی جهان باستان می دانند. تقریباً ششصد متر امتداد داشته و یکی از بزرگترین سدهای دوران خود بود. این ساختار عظیم ، صحرای مرده را به واحه ای زیبا تبدیل کرده است. چگونه تخریب سد باعث مرگ امپراطوری باشکوه باستان شد و حتی در قرآن منعکس شد ، در ادامه بررسی.


سد ماریب معجزه مهندسی جهان باستان 


سد مأرب بزرگ امکان آبیاری بیش از صد کیلومتر مربع خاک شنی در اطراف ماریب را که در آن زمان بزرگترین شهر در جنوب عربستان بود ، فراهم کرد. این شهر همچنین قدیمی ترین شهر یمن است. بیشترین اهمیت باستان شناسی را در کل منطقه عربستان دارد.

 

سد ماریب

محل سد ماریب


ماریب پایتخت امپراتوری بزرگ دوران باستان - پادشاهی صبا بود. مورخان آن را "مهد تمدن" می نامند. هفت قرن قبل از تولد مسیح ، ساخت سد معروف ماریب در اینجا آغاز شد. این مجموعه به مجموعه ای عظیم از ساختارهای هیدرولیکی عظیم تبدیل شده است ، متشکل از سدهای ده کیلومتری و کانال های متعدد.

 

برای هزار سال ، این بنای یادبود یکی از عجایب عربستان بوده است. جای تعجب نیست ، از آنجا که آب در کویر مربوط به رونق است.سد ماریب این فرصت را به منطقه داده است تا محصولات غنی را برداشت کنند ، باغ های شکوفه ای شکوهمند و ماهی پرورش دهد. به لطف همه اینها ، پادشاهی صبا یکی از ثروتمندترین و بزرگترین امپراتوری های تجاری باستان بود.

 

سد ماریب

سد مأرب : این یک شگفتی مهندسی بود.

 

در قرن 6 ، سال تولد حضرت محمد ، سد فرو ریخت. این باعث کشته شدن مردم شهر و مرگ یک تمدن باستانی باشکوه شد. برخی از مردم مهاجرت کردند ، دیگران مردند. پادشاهی روزگاری بزرگ در چنگ شن ها بود. این حادثه در جهان اسلام چنان عظیم  بود که حتی در قرآن نیز انعکاس یافت.

 

ثروت پادشاهی صبا افسانه ای بود

شهر ماریب پایتخت پادشاهی صبا بود ، در برخی منابع شبا ، و در غرب بیشتر به ساوا معروف است. ملکه این پادشاهی خاص وقتی به دیدار پادشاه سلیمان در اورشلیم رفت افسانه ای شد. کتاب مقدس ماجرا را شرح می دهد که چگونه او کل کاروان هدایای ارزشمندی را برای حاکم فرزانه ترین جلال آورده است. در آن زمان مقدار زیادی طلا ، ادویه و روغن گرانبها وجود داشت.

 

ملکه سبا

دیدار ملکه سبا از پادشاه سلیمان.

 

ملکه از سلیمان معماهایی پرسید تا بررسی کند که آیا درست است که او به همان اندازه که در مورد او می گویند عاقل است. شاه همه آنها را حل کرد. او با مشاوره به ملکه سبا کمک کرد و هر آنچه را که نگرانش می کرد برای او توضیح داد. متأسفانه جدا از این متن ، دیگر هیچ شاهد تاریخی درباره وجود ملکه سبا وجود ندارد. بعداً در متون عربی و همچنین افسانه های اتیوپی از او نام برده شد. اما چنین هدایای سخاوتمندانه ای کاملاً با ثروت امپراتوری صابئین سازگار بود.

 

سد مأرب

ثروت پادشاهی صبا بسیار افسانه ای بود.

سلطان ادویه

پادشاهی صبا به لطف تجارت در مسیر Spice Route به طرز افسانه ای ثروتمند شد. این جاده بین جنوب عربستان و بندر غزه امتداد داشت. همچنین به عنوان راه بخور(جاده ادویه) معروف بود. ماریب یکی از نقاط توقف بازرگانان برای استراحت و مبادله کالا بود.

 

ماریب در بازار انحصار دو محصول نادر و با ارزش از دوران باستان - رزین های معطر بخور و مربا بود. آنها از شیره درختانی که در این منطقه رشد کرده اند بدست آمده اند. این مواد در دنیای باستان برای اهداف آیینی و پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می گرفت. عطر و بوی  عود و عطر در دربار سلطنتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گرفت. این درختان به شدت مقاوم به خشکی هستند. با این حال ، این گیاهان نیاز به نگهداری بسیار دقیق دارند. این محصولات همراه با نخل ، ستون فقرات اقتصاد پادشاهی صبا را تشکیل می دادند.

رزین

رزین بخور.

 

کشاورزی توسعه یافته در کویر؟ این امر به لطف نبوغ مهندسی صابئین امکان پذیر شد. آنها یک شبکه آبیاری گسترده ایجاد کردند که شامل یک سیستم پیچیده از چاه ها و کانال ها است. در مرکز این سیستم سد ماریب قرار داشت.

 

درخت رزین

درختی که رزین بخور از آن استخراج می شود.

 

از ملاط ​​و سنگ ساخته شده است. سد بزرگ از یک دره بزرگ در تپه های بالاک وادی آدانا عبور کرد. بر اساس داده های به جا مانده ، ارتفاع سد پانزده متر و طول آن تقریباً یک کیلومتر بود. البته ، هنگامی که سد برای اولین بار در زمانی بین 1750 و 1700 قبل از میلاد ساخته شد. ستونهای عظیم سنگی و آهکی داشت که در اطراف محیط با سنگ تراشی به هم متصل شده بودند. این ستونها تا به امروز باقی مانده است.

 

سد مأرب

سد مأرب : خرابه های مارب قدیمی.

سقوط امپراتوری بزرگ

سد ماریب قرن ها توسط نسل صابئین حفظ شده است. بعداً ، حاکمان پادشاهی هیماریت به این کار مشغول شدند. هیمیری ها سد را بازسازی کردند. آنها ارتفاع آن را افزایش دادند ، شیارهای جدید ، سرریزها ، حوضچه ته نشینی و کانال به طول یک کیلومتر با یک مخزن توزیع ساختند. کار فوق العاده ای انجام شد.

 

سد ماریب

سد ماریب : خرابه های سد ، 1985.

 

متأسفانه ، با گذشت زمان ، ساختار عظیم فرو ریخت. تمام دانش مهندسی و روشهای پیچیده مهندسی هیدرولیک ، که پادشاهی صبا بسیار معروف بود ، فراموش شد. نگه داشتن سد در شرایط مناسب دشوارتر و دشوارتر شد. سرانجام ، سد ماریب در سال 570 فرو ریخت.

مورخان هنوز در مورد دلایل این حادثه اتفاق نظر ندارند. گروهی فکر می کند باران های شدید مقصر هستند. دانشمندان دیگر معتقدند که سنگ تراشی در اثر زلزله آسیب زیادی دیده است. افسانه ها می گویند که این نقض توسط موش انجام شده است. در قرآن آمده است که خداوند از این طریق سبائیان را به دلیل ناسپاسی مجازات کرد. کتاب مقدس می خواند:

«از میوه های پروردگارتان بخورید و از او سپاسگزار باشید. سرزمین خوب و پروردگار بخشنده. اما آنها روی گرداندند ، بنابراین ما سیل سد را بر روی آنها فرستادیم ، باغهای شکوفای آنها را با باغات میوه های تلخ جایگزین کردیم. "

 

سد ماریب

تمام آنچه که از یک ساختار عالی باقی مانده است. ساختاری که حتی در حالت مخروبه برای گردشگران چشمگیر است.

 

سیستم آبیاری از کار افتاده است. در این زمان ، ماریب تسلط خود را در بازار از دست داده بود. کم کم شهر رو به زوال رفت. جمعیت به مناطق دیگر عربستان مهاجرت کردند.

امروزه فقط کمی گندم در ماریب کشت می شود و در فصل بارندگی ، سورگوم ، کنجد و انواع یونجه ها که به حیوانات خورانده می شود. شهر قدیمی بیشتر ویرانه است. شهر مدرنی که در همین نزدیکی بوجود آمده است تنها سایه ای از شهر سابق است. این فقط به عنوان پژواکی آرام از شکوه باشکوه و شکوفایی افسانه امپراتوری بزرگ باستان خدمت می کند.

اگر به تاریخ جهان باستان علاقه مند هستید ، مقاله ما را در مورد چگونه قلعه تنهایی در وسط بیابان عربستان ظاهر شد بخوانید .

 

نظرات

در ادامه بخوانید...