از دیدار های جمعی تا پیام رسان ها

در

گویی قرن ها پیش بود که آخرهفته ها به خانه ی بزرگ تر های فامیل می رفتیم و درون حوض آب بازی می کردیم و از میوه های درخت های حیاط می خوردیم. انگار سال های خیلی دورری است که شب ها روی تخته های چوبی می نشستیم و چای سماور می خوردیم و تمام نگرانی ها و مشکلاتمان آنقدر کم رنگ می شد که گویی اصلا وجود نداشته اند. اما امان از این تکنولوژی که با ورودش دیگر حتی خانواده ها در یک خانه یکدیگر را نمی بینند چه برسد به دیدار های جمعی در مهمانی ها.

اما آیا این موضوع درست است؟ می توان آن را به چشم مشکل دید؟ می شود آن را حل کرد؟

 

فیس بوک، تویتر، اینستاگرام، واتس آپ، تلگرام و وایبر اپلکیشن های نام آشنایی برای ارتباط جمعی در سراسر جهان است. این تکنولوژی ها با ورود خود سرعت کار ها را بالا بردند اما آیا می شود تنها به این تکنولوژی ها بسنده کرد؟ پاسخ منفی است. زیرا تمام این اپلکیشن ها بر دامنه ی اینترنت هستند. جهانی را تصور کنید که اینترنت ندارد. چه می شود؟ کسب کار خیلی ها از بین می رود. دنبال کننده ای وجود ندارد و خبری از لایک بیشتر و فرند های جدید تر نیست.

از همان چت روم ها و یاهو مسنجر این مشکلات به وجود آمد. از همان روز هایی که با دیال آپ چراغ های قرمز و سبز نشان گر وجود یک آدم و عدم وجودش بودند. هویت های رنگی بدون نام و نشان که ساعت ها وقت ما را پر کردند تا این روز ها که اگر یک برنامه فیلتر شود داد و فغان سر می دهند که کسب و کارمان از بین رفت که زندگیمان بر باد رفت. اگر روزی کار یک اپلکیشن مختل شود دیگر کسی نمی داند عکس غذاهایش را کجا بگذارد. نمی داند با عکس لباس و گل جدیدش چه کار کند. چرا زندگی های خود را به یک برنامه گره زده ایم؟ چرا مانند عشقه چنان در آن پیچیده شده ایم که کسی نمی تواند ما را از آن جدا کند؟ تا به حال به این فکر کرده اید که برخی از افراد زندگی خود را بر روی جهانی حباب مانند بنا کرده اند که هر آن ممکن است بترکد؟ آن وقت از این افراد چه می ماند؟ هویت های رنگی؟ لباس های نپوشیده و غذا های نخورده؟ من می گویم هیچ. بله هیچ نمی ماند. اگر شما خصوصیات این افراد را دارید به شما هشدار می دهم که شما تبدیل به یک معتاد اینترنتی شده اید و باید آن را ترک کنید. اما اگر این مشکل است راه حل چیست؟ در ادامه خواهیم گفت:

برنامه ریزی داشته باشید:

برایتان عجیب است نه؟ اما مادر تمام مشکلات بی برنامگی است. افراد بی برنامه مدام از خود می پرسند حالا چه کار کنم؟ اما وجود یک برنامه ریزی مرتب به شما کمک می کند که کمتر وقتی برای شبکه های مجازی داشته باشید. قدم اول این است که برای خود هدفی تعیین کنید. مثلا هدف من این است که این تابستان یک زبان خارجی جدید بیاموزم. چندین کتاب بخوانم و به مسافرت بروم. در این صورت باید تمام برنامه های خود را حول محور هدف هایم بچرخانم. برای این کار در یک کتابخانه نزیدک خانه عضو می شوم. در یک کلاس آموزش زبان ثبت نام می کنم و برای مسافرتم برنامه ریزی می کنم. به همین سادگی آنقدر وقت کم می آورم که دیگر فرصتی برای سر زدن به رسانه های جمعی ندارم.

خود را از تکنولوژی دور کنید:

من نمی گویم که تکنولوژی بد است. خیر بسیار هم خوب است اما به اندازه. تمرین کنید گاهی اوقات تلفن همراه خود را خاموش کنید. بسته ی اینترنتی خود را چند روز دیر تر خریداری کنید. با مادر خود صحبت کنید. از درس های خواهرتان بپرسید و به بحث های پدرتان گوش دهید. این کار ها باعث می شود که زمان شما به خوبی سپری شود و از آن لذت ببرید.

اگر احساس افسردگی می کنید تمام اپلکیشن های مجازی خود را حذف کنید:

شاید از خود بپرسید که چه ربطی دارد؟ اما طی تحقیقاتی که در آمریکا بر روی 126 هزار نفر انجام شد، مشخص شد که 58 درصد افرادی که افسردگی داشتند خود را با افراد برنامه های اینستاگرام مقایسه می کردند. به یاد داشته باشید که در این برنامه ها افراد تنها قسمت خوب ماجرا های خود را به اشتراک می گذارند نه تمام آن چیزی که هست. پس آن ها را حذف کنید و ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید.

دوست های واقعی داشته باشید:

به یاد داشته باشید که در فضای مجازی نمی توان بر روی کسی حساب کرد. همه مجازی هستند و شما از لذت داشتن حس های واقعی محروم می شوید. چاره ی کار این است که دوستان واقعی داشته باشید. با هم به خرید بروید به فعالیت بپردازیدکتاب های خود را به یک دیگر قرض دهید و سعی کنید فعالیت های جمعی خود را بالا ببرید.

به دیدار بزرگتر ها بروید:

پیام رسان های مجازی کاری کرده اند که افراد یک خانه هم رو در رو با یک دیگر صحبت نکنند. اما به یاد داشته باشید که مادری که به تنهایی در تاریکی فیلم می بیند، پدری که به تنهایی چای می نوشد، پدر بزرگ و مادر بزرگ هایی که آخر هر هفته به تنهایی در حیاط نشسته اند تنها برای یک بار هستند. نمی توانی آن ها را نگه داری تا تو هر وقت که دلت خواست آن ها را داشته باشی. روزی می رسد که دیگر تلویزیون خاموش است، چای سرد است و درختان خانه ی مادربزرگ خشک شده است. پس تا فرصت هست به دیدار فامیل بروید از آن ها دلجویی کنید به پدر و مادر خود سر بزنید از آن ها تشکر کنید و به یاد داشته باشیدکه زندگی المثنی ندارد.

راه های زیادی برای ترک اعتیاد به فضای مجازی وجود دارد که در این جا تنها قطره ای از دریا را برای شما بیان کرده ایم. می توانید خلاق باشید و زندگی واقعی خود را به جای زندگی مجازی بهبود بخشید. خوش حال می شویم از نظرات شما هم آگاه باشیم.

شاد باشید.

در سیارک بخوانیم:

اعتیاد به بازی های رایانه ای در دسته مشکلات سلامت روان سال۲۰۱۸

اعتیاد به تلویزیون و تاثیر منفی آن روی کودکان  

نشستن نوع جدیدی از اعتیاد است 9 توصیه برای ترک این اعتیاد 

ده اعتیاد شگفت انگیز 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نشستن نوع جدیدی از اعتیاد است 9 توصیه برای ترک این اعتیاد

در

 (سیارک) : مطالعات نشان می‌دهد که اکثر مردم ساعت‌های بیش‌ازحد زیادی را در وضعیت نشستن در مدرسه و در دفتر کار می‌گذرانند. بعضی دیگر ساعت‌های طولانی را در مقابل تلویزیون، بازی‌های ویدیویی و رانندگی در همین وضعیت می‌گذرانند. تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مردم 9.3 ساعت را صرف نشستن می‌کنند. بدین ترتیب بدن در معرض خطرات سلامت فردی قرار دارد.

خطرات ناشی از نشستن
اتخاذ شیوه زندگی بی تحرک مضر و مخرب است، نشستن افراد در تمام طول روز آن‌ها را در معرض خطر حملات قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد که درواقع معادل مصرف روزانه یک پاکت سیگار است.
نشستن برای ساعت‌های طولانی تأثیر منفی بر روی عملکرد بدن ما دارد و ما را در معرض خطر ابتلا به چاقی، فشارخون بالا، دیابت و سندرم متابولیک (اختلال در سوخت‌وساز بدن) قرار می‌دهد.
بسیاری از مردم تصور می‌کنند که صرف زمان مازاد بیشتر در باشگاه ورزشی به تغییر این روند کمک خواهد کرد. درصورتی‌که، زمان صرف شده از سوی بسیاری از افراد در باشگاه ورزشی برای تغییر تأثیرات نامطلوب مذکور کافی نیست. در عوض، بسیاری از ما باید عاداتی را در پیش بگیریم که اثرات زیان‌بخش آن را در طول روز کاهش دهد.

1. ایستادن
ایستادن به‌اندازه راه رفتن حائز اهمیت است. این عمل به سوخت‌وساز کالری مازاد بدن کمک می‌کند و درنتیجه موجب کاهش چربی ذخیره‌شده به دلیل ساعت‌ها نشستن می‌شود. این وضعیت همچنین حالت بدنی را اصلاح می‌کند، روند گردش خون را در بدن افزایش می‌دهد، ماهیچه‌های بدن را تقویت می‌کند و سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد.
درمان قطعی و بدیهی برای بیماری نشستن، انجام برخی از فعالیت‌ها در حالت ایستاده است. به‌عنوان‌مثال، انجام یک تماس و مکالمه تلفنی در حالت ایستاده. بنابراین، اتخاذ حالت ایستاده در بازه‌های زمانی مکرر به‌طور چشمگیری می‌تواند اثرات مرض نشستن را کاهش دهد.
2. تحرک داشتن
چرا صرفاً تصمیم به ایستادن بگیرید درحالی‌که شما همچنین می‌توانید تحرک داشته باشید. حرکت کردن به سوخت‌وساز کالری می‌کند و فعالیت عضلانی را بهبود می‌بخشد. افراد باید در زمان تنفس و زنگ تفریح برای صرف ناهار یا یک نوشیدنی جهت رفع خستگی مسافتی را پیاده‌روی کنند. راه رفتن در حین مکالمه تلفنی را در نظر بگیرید. همچنین، اگر شما در یک ساختمان اداری کار می‌کنید در عوض ارسال ایمیل به همکاران، قدم‌زنان پیش آن‌ها بروید.              بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است
3. قرار دادن صفحه‌نمایش در سطح بالاتر
چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده، صفحه‌نمایش کامپیوتر همیشه باید در سطح معینی در امتداد چشم‌ها قرار بگیرد. اقدام لازم این است که فرد صرفاً باید حدود 10 درجه برای مشاهده صفحه‌نمایش زاویه دید خود را به سمت پایین تغییر دهد. زمانی که صفحه‌نمایش در سطح بسیار پایینی قرار داشته باشد، خم شدن برای ساعت‌های طولانی منجر به کمردرد و گردن درد خواهد شد.
4. میز ایستاده
میزهای ایستاده، گزینه بسیار ایده الی برای پرداختن به موضوعات مطروحه است. این میز، به‌منظور انجام کار در حالت ایستاده و در زمان نشستن بر روی یک صندلی پایه بلند طراحی‌شده است. برخی از میزهای ایستاده دارای قابلیت افزایش و کاهش ارتفاع هستند که امکان تنظیم در حالت نشسته و حالت ایستاده را، مانند این مدل مقرون‌به‌صرفه IKEA برای کاربر فراهم می‌کند. ایستادن خطر افزایش وزن و چاقی را کاهش می‌دهد. همچنین در سوزاندن کالری نیز نقش مؤثری دارد. در صورت استفاده از یک کف‌پوش، این میز احساس راحتی بیشتری را برای پاها، زانوها و نشیمنگاه شما ایجاد می‌کند و این مدل میز باقابلیت تغییر سطح واقعاً فوق‌العاده است.

5. وضعیت سر
برخی از افراد دارای بیش از یک صفحه‌نمایش هستند که باعث می‌شود آن‌ها برای ساعت‌های طولانی سرشان را خم کنند. حالت نگه‌داشتن سر مهم است چراکه تعیین‌کننده فشار اعمال‌شده بر روی ستون فقرات و گردن است. همیشه از خم کردن سر به جلو و یا به اطراف اجتناب کنید. سر باید در وضعیت راست قرار داشته باشد. (سیارک)
6. توپ ثبات (حفظ تعادل)
به‌جای نشستن در یک صندلی معمولی،از یک توپ ثبات به‌عنوان یک صندلی استفاده کنید. این توپ به تعامل و فعالیت عضلات ماهیچه‌ای، تعادل بدن و انعطاف‌پذیری کمک می‌کند. گاهی اوقات تقلا برای حفظ تعادل روی توپ باعث فعالیت‌های بدنی اضافی می‌شود که اثرات مضر نشستن برای ساعت‌های طولانی را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید این توپ‌ها را در سایت آمازون پیدا کنید.
7. حالت نشستن صاف
همچنین حالت نشستن صحیح و صاف دارای اهمیت است. استفاده از یک صندلی بدون دسته، فرد را برای قرار گرفتن در حالت نشستن شق‌ورق مجاب می‌کند. راست نشستن بی‌حس نشدن ماهیچه‌های پا را تضمین می‌کند. چنین صندلی موجب تغییر بیشتر حالت بدنی به‌صورت مکرر در مقایسه با یک صندلی راحت در دفتر کار می‌شود.
8. حرکت‌های کششی بدن
ایستادن و همچنین کشیدن عضلات بدن اغلب سودمند است. کشش بدن امر مهمی است چراکه به بهبود گردش خون و کاهش تنش عضلانی کمک می‌کند. حصول اطمینان از انجام نرمش‌های کششی تمام قسمت‌های بدن مهم‌ترین چیزی است که باید خاطر بسپارید. این عمل در رفع احساس خستگی و بی‌حالی بدن مؤثر است.
9. ورزش
اکثر مردم تمایلی به استفاده از پله‌ها ندارند و در عوض استفاده از آسانسور را ترجیح می‌دهند. استفاده از پله‌ها می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما به بهبود جذب اکسیژن و افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به حملات قلبی را از طریق بهبود آمادگی جسمانی قلبی عروقی کاهش می‌دهد. بالا رفتن سریع از پله‌ها در زمان زنگ تفریح و تنفس می‌تواند سهم مؤثری در کاهش مشکلات مطروحه داشته باشد.

طولانی نشستن پای تلویزیون می‌تواند 'باعث مرگ شود"

فواید پیاده روی

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

الکل اعتیاد خاموش

در

زندگی بدون الکل اصلا سخت نیست

عکس تزیینی است

 بسیاری از مردم به الکل به چشم یک ماده اعتیاد آور نگاه نمی کنند و همین امر باعث می شود که آمار مصرف الکل به شدت در حال افزایش باشد . فارغ از تاثیرات روحی روانی مصرف الکل و تبعات اجتماعی آن (کاهش سن امید به زندگی در آمریکا )  مصرف الکل به شدت اعتیادآور است و امروزه راههای بسیار زیادی برای ترک الکل پیشنهاد می شود. در مقاله زیر داستان ترک الکل به قلم دومنیکا آستورینو را با هم می خوانیم.  کسی که در حال حاضر مربی تناسب اندام است و بسیار هم در کارش موفق است اما در گذشته به واسطه مصرف بی رویه الکل تا مرز نابودی رفته است

مساله این است: ترک الکل بسیار ساده است مگر اینکه شما به صورت خیلی جدی درگیر این بیماری باشید( منظور از بیماری الکلی بودن است) اگر فکر می کنید زندگی بدون الکل خیلی سخته بهتره بدونید که بعد از ترک الکل شما اشتهاتون رو از دست نمیدید. نیازی به دوا ودارو ندارید، اصلا زندگی سختی نخواهید داشت . شما فقط نوشیدنی الکلی مصرف نمی‌کنید من این حرف رو از روی تجربه می زنم چون یکی از ساده ترین کارهایی بود که در طول زندگیم انجام داده بودم .

ده اعتیاد شگفت انگیز

چیزی به اسم "شخصیت معتاد" وجود ندارد

نشستن نوع جدیدی از اعتیاد است 9 توصیه برای ترک این اعتیاد

خوب شاید چندان تعجب هم نکنید که من الکل مصرف نمی کنم چون من یک مربی تناسب اندام و فیتنس هستم و فکر کنید  من از همون اول الکل مصرف نمی کردم،  نه به هیچ وجه! 

من طی یک برنامه 40 روزه الکل رو گذاشتم کنار و الان آخرین باری که مست بودم یادم نمیاد، اصلا نمیدونم اطراف خونه ام باری هست یا نه؟

من عاشق شراب قرمز بودم و البته انواع و اقسام ویسکیهای مختلف رو هم امتحان می کردم همیشه تو سفرها برای خودم کوکتلهای میوه ای سفارش می دادم و به هیچ تعارفی نه نمی گفتم

اجازه بدید یه مقدار به عقب تر برگردیم

من مشروب خوردن رو از سن 15 سالگی در دبیرستان شروع کردم‌( بابا و مامان معذرت میخوام چون میدونم این مقاله رو میخونید) می دونم اصلا چیزی نیست که بخواهی بهش افتخار کنی ولی خوب من هر هفته تو مهمونی بچه های بزرگتر شرکت می کردم و اونجا همه جور مشروبی پیدا میشد. به هر حال اون زمان اینقدر درگیر نشده بودم که نتونم درسم رو بخونم به همین خاطر دبیرستان رو با نمرات عالی تموم کردم و در یک دانشگاه خیلی خوب پذیرفته شدم.

در دانشگاه عضو یک انجمن شدم و خوشبختانه اتفاق خیلی وحشتناکی نیوفتاد ولی همچنان به نوشیدن الکل ادامه دادم . هفت شب هفته رو نوشیدنی جز برنامه ام بود به علاوه اینکه پارتیهای شبانه و مهمونیهای جداگانه هم با الکل میگذشت.به همین منوال هر روز تو رگهای من الکل جریان داشت. احساس خوب نداشتم و گاهی وقتها به خاطر سردرد مجبور بودم آپرین بخورم ولی نوشدن الکل رو ادامه دادم.

بعد از دانشگاه وارد دنیای واقعی شدم . در یک جایی استخدام شدم ولی خوب زیاد به کارم علاقه نداشتم . هر چند دیگه مثل دانشگاه وحشیانه الکل مصرف نمی کردم ولی خوب سه شنبه ها مارگاریتا و جمعه ها کوکتل جز برنامه ام بودو وقتی هم با همکارها بیرون می رفتیم حتما نوشیدنی الکلی سفارش میدادم و حتی بعضی وقتها توی مهمونیها قایمکی  آبجو میخوردم.

وقتی کارم رو از دست دادم یه حس بدی پیدا کردم انگار توی یه دنیای دیگه بودم  دنیا برام به انتها رسید. تمام پولم رو از دست داده بودم و هیچ پولی برای خریدن الکل نداشتم ، نمیتونید تصور کنید که من حتی یک شب رو در خیابان خوابیدم . اون شب از خودم بدم اومد با خودم گفتم کجا دارم میرم و صبح همون روز تصمیم گرفتم که به طور کلی الکل رو ترک کنم . احساس میکردم که در طول دوسال گذشته فقط افسرده شدم و واقعا اذیت می شدم .

اوایل مصرفم رو کم کردم . کاملا برنامه ریزی شده اینکار رو انجام دادم یواش یواش می تونستم خودم رو کنترل کنم  و به جایی رسیدم که اصلا نیازی به نوشیدن الکل نداشتم.

ترک الکل یکی از بهترین کارهایی بود که انجام دادم و کیفیت زندگیم واقعا بهتر شد حس می کردم صورتم روشن تر شده، شروع کردم به وزن کم کردن و کیلوهایی رو که نمیدونستم چه موقع اضافه کردم، آب کردم.انرژی بیشتری داشتم . چیزی که در حین نوشیدن الکل  نمی‌فهمید اینه که  متوجه خورد و خوراک و تغذیه تون نیستید و همین باعث میشه که اصلا نفهمید که در حال وزن اضافه کردن هستید  اما بعد از ترک الکل  بدن و تناسب اندامم برام مهم شده بود باور کنید خیلی خیلی بهتر شدم.

 بعد از ترک الکل و حین وزن کم کردن به زیبایی و تناسب اندام علاقه مند شدم و این بزرگترین شانس من برای شناختن استعدادم بود . ترک الکل مثل یک گام مثبت روی تمام زندگی من تاثیر گذاشت. من قبلا حتی یه  سنت  هم پس انداز نداشتم ولی بعد از ترک الکل تونستم پولم رو پس انداز کنم، و باشگاه خودم رو تاسیس کنم .  شنیدید که میگن اگر یک گام مثبت بردای اتفقای مثبت بیشتری برات میفته؟ من به این جمله ایمان دارم

مضرات انواع سیگار و مقدار آسیب رساندن به بدن

مشکلات جسمی ناشی از سیگار کشیدن

من اصلا احساس نکردم که چیزی رو از دست دادم راستش رو بخواهید  بعد از مدتی  متوجه شدم که اصلا مزه الکل رو دوست ندارم و قبلا این موضوع رو پنهان می کردم. در واقع موقع خوردن الکل اذیت میشدم ولی به روی خودم نمی آوردم تا مبادا مسخره ام کنند. و الان حتی بوش حالمو به هم میزنه. دیگه برام مهم نیست دوستام راجع به اینکه الکل نمی خورم چی فکر می کنند؟

بعضی وقتها وقتی کسی بهم میگفت الکل نمیخوری و میگفتم نه یه جوری با تعجب نگاهم میکرد انگار گفتم اکسیژن مصرف نمی کنم. اما با همه اینها کنار اومدم . و حالا فقط به اونها میخندم. وقتی به گذشته نگاه می کنم میبینم که چطور وقتم رو هدر میدادم و اصلا متوجه این موضوع نبودم، اما حالا هر روز از زندگی لذت می برم و برنامه زندگیم کاملا مدون و سر وقت هست.

دوستام تو دانشگاه ازم می پرسن چطوری اینکار رو کردی و من بهشون میگم که اصلا کار سختی نبود اما اونها میخندن و میگن غیر ممکنه! وقتی در مهمونی دیگران شراب میخورند من از خوردن یک فنجان چای یخی لذت (آیس تی) می برم.

شما هم تصمیم بگیرد و لحظه خودتون رو بسازید. زندگی بدون الکل اصلا چیز عجیبی نیست و مطمئن باشید که به محض اینکه تجربه اش کنید هرگز حاضر نیستید به گذشته برگردید. ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

جعل و دروغ روز به روز بیشتر از دیروز، به خاطر یک مشت لایک

در

بی شک شما هم تا به حال یک عکس جذاب یا یک ویدئوی بامزه را در اینستاگرام یا توییتر یا فیسوک و دیگر فضاهای مجازی دیده اید و خوشتان آمده است و لایک کرده اید و یا بازنشر داده اید اما چند روز بعد متوجه شده اید که عکس یا ویدئوی مذکور جعلی بوده است.  مطمئنا بعد از فهیدن اصل موضوع آن ویدئو یا عکس دیگر آن جذابیت قبلی را  نداشته است.

 دیروز یک ویدئوی جذاب در توییتر منتشر شد که در کمتر از 24 ساعت بیش از دو میلیون بار تماشا شد و هزاران لایک گرفت در این ویدئو که از دوربین امنیتی یک مغازه گرفته شده است دو نوجوان اسکیت باز را میبینیم که در حال دزدی چیپس از یک مغازه هستند و در همان لحظات یک آقای دیگر با شاتگان وارد مغازه میشود و با اسلحه فروشنده را تهدید میکند. این دو نوجوان طی یک عملیات بسیار جالب مرد مسلح را زمینگیر میکنند و اسلحه اش را هم به دست مغازه دار می دهند و از آنجا فرار میکنند

خوب دوستان زیاد هیجان زده نشوید. این ویدئو تقلبی است

 Gizmod  می نویسد در واقع نه تنها تقلبی است بلکه مربوط به تبلیغ یک سری وب فیسبوکی به نام پنج ستاره است. این ویدئو ها مربوط به یک سری نوجوان است که  کارهای جالب میکنند ، البته ماهیت این ویدئوها اصلا مهم نیست متاسفانه فضای مجازی روز به روز بیشتر به یک جنگل پر از دروغ  و نیرنگ شبیه می شود. آنها از گم شدن اخلاقیات در فضای مجازی می نویسند و معتقدند که این رفتارها در زندگی واقعی نمود پیدا خواهد کرد. دروغگویی قبح و زشتی خود را از دست داده است و این اصلا خوب نیست

وبسایت Gizmod ضمن بیان این مطلب به بررسی علل و دلایل انتشار اخبار و ویدئوهای جعلی در فضای مجازی پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که شاید مالکان این سایتها علیرغم تمام ادعایی که در مورد برخورد با نشر اخبار و موارد جعلی دارند از این موضوع استقبال می کنند چرا که چنین مواردی باعث بالا رفتن آمار بازدید از سایت می شود و چه چیزی بهتر از این؟

در کشور ما هم این موارد به وفور یافت می شود. از اخبار جعلی در مورد مرگ بازیگران تا ساخت صفحات چت جعلی منتسب به بازیگران و فوتبالیستها و هزاران حرکت غیر اخلاقی دیگر که گاهی برای چند لایک بیشتر اتفاق می افتد و گاهی هم اهداف به مراتب غیر اخلاقی تر در پس این ماجراها است .

شما به راحتی می توانید یک اپلیکیشن ساخت صفحات چت قلابی دانلود کنید و سپس با خلق یک مکالمه جعلی یک خبر دست اول منتها دروغین ایجاد کنید. گاهی وقتها ساخت این چتها صرفا برای خنده است که هر چند بر مبنای دورغ بنا شده است اما خب چه کسی به حقیقت داشتن یک جوک اهمیت می دهد؟ بارها و بارها شاهد اسکرین شاتهایی از مکالمات خیالی بین زن و شوهر و پدر و پسر و کارمند و کارفرما بوده ایم که صرفا برای خنده و دریافت چند لایک خلق شده اند . اما گاهی این چتها با اهداف غیر از خنده ساخته می شوند و به راحتی آبروی یک نفر را در فضای مجازی در معرض ریخته شدن قرار می‌گیرد.

گاهی وقتها این چتهای جعلی صرفا برای خندیدن درست می شوند اما گاهی همین مکالمات را به یک شخص حقیقی منتسب می کنند

اخبار مربوط به مرگ بازیگران هم از آن دست حرکات غیراخلاقی است که هیچوقت کهنه نمی شود. و البته دلیل علاقه افراد به خبر مرگ سلبریتیها هم از معماهای هزارتو است، بیشترین واکنشها در فضای مجازی معمولا ذیل چنین اخباری صورت می گیرد. هنرمند محبوب و قدیمی کشورمان آقای جمشید مشایخی از آن دست افرادی است که بارها و بارها خبر مرگش در فضای مجازی منتشر شده است او طی یک مصاحبه در مورد این اخبار جعلی گفتند : دیگر برای خود هم عادی شده است و واقعا نمی دانم هدف این افراد از پخش این اخبار چیست. ( سیارک)

خبر مرگ هنرمند محبوب کشورمان جمشید مشایخی بارها و بارها در صفحات مجازی پخش و سپس تکذیب شده است

ویدئوهای جعلی و عکسهای فتوشاپی هم از موارد دیگری هستند که روزانه در فضای مجازی تولید و بازپخش می شوند. عکسهای مربوط به کشف حیوانات عجیب الخلقه و مومیایهای وطنی هنوز که هنوز است در اینستاگرام پخش می شوند و جالب اینجاست که هستند کسانی که این اخبار را باور می کنند.

گاهی این خبرها آنچنان به سرعت مورد توجه قرار می گیرند و در صدر اخبار قرار میگیرند که حتی خبرنگاران فعال در حوزه خبر را هم فریب می دهند و ممکن است به گونهای به نشر هر چه بیشتر این اخبار دامن بزنند. چند وقت پیش یک ویدئو از اعتراض عده ای از مردم به یک دفتر خدمات مسافرتی که در همسایگی یکی از شعب بانک ها بود در فضای مجازی پخش شد و بعد عده ای از همین صفحات تولید کننده اخبار کذب این خبر را به عنوان ورشکستگی بانک مذکور در فضای مجازی پخش کردند و عده بسیاری بدون توجه به محتوا و صحبتهای مطرح شده صرفا به خاطر اینکه خبر کذب جذابیت بیشتری دارد شروغ به نشر آن کردند تا جاییکه این خبر روی خروجی یکی از سایتهای مطرح خبری رفت و البته بعد از لحظاتی هم حذف شد.

متاسفانه هنوز هستند کسانی که اخبار مربوط به کشف موجودات عجیب و غریب را باور می کنند

فارغ از جذابیت موضوع قبل از اینکه هر خبری را توسط صفحات شخصی خودتان نشر دهید باید از صحت و سقم آن اطلاع پیدا کنید. چرا که گاهی اخبار کذب ممکن است آنچنان واقعی به نظر برسند که حتی اجازه شک کردن راجع به آن خبر را به خودتان ندهید. ( سیارک)

اینکه همه در فضای مجازی دارند راجع به یک موضوع صحبت می کنند اصلا دلیل بر درست بودن آن موضوع نیست. متاسفانه هنوز هم هستند کسانی که فکر می کنند ضرب المثل قدیمی "تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها" در حوزه خبر هم صدق می کند و با این استدلال اقدام به انتشار اخبار

می‌کنند.

وبسایت Gizmod ضمن بررسی علل انتشار این اخبار و تصاویر و ویدئوهای جعلی به این نتیجه می‌رسد که در بسیار از مواقع انگیزه های مالی در پس زمینه این اقدامات است، صاحبان صفحات با انتشار این اخبار و افزایش تعداد بیننده و فالوئر اعتبار صفحات خودشان را افزایش می دهند و این برای کسب درآمد بیشتر، بهتر است و البته صاحبان سایتها و کمپانیهای بزرگ هم مسلما با افزایش کاربران شاهد افزایش ارزش سهام و سایت مربوطه خواهند بود و به همین خاطر است که در بسیاری موارد با علم به جعلی بودن خبر یا ویدئو هیچ واکنش نشان نمی دهند هر چند که فیسبوک در سالهای اخیر مدعی مبارزه با پخش اخبار کذب بوده است اما درعمل هیچکاری انجام نمی‌دهد. Gizmod در ادامه می نویسد که این افراد روی بازنشر اخبار دروغین توسط سایر کاربران حساب باز می کنند .

امیدوارم که کاربران فضای مجازی پیش از انتشار و باز نشر و یا فرستادن هر خبر یا ویدئو و یا عکسی برای دوستانش کمی راجع به اصل موضوع تحقیق کنند و بعد از اطمینان از صحت و سقم خبر نسبت به نشر آن اقدام کنند. گاهی وقتها این شایعات می توانند باعث اتفاقات ناگواری برای فرد یا افرادی که در معرض شایعه قرار دارند شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ضررهایی که مصرف دخانیات متوجه بدن می‌کند بخش دوم

در

(سیارک) در بخش اول این مقاله نگاهی اجمالی به بیماری‌ها و اختلالاتی انداختیم که مصرف دخانیات، متوجه بدن افراد می‌کند. حال قصد داریم این مسئله از نکات و جنبه‌های دیگر مورد بررسی قرار دهیم و سعی در آگاه‌سازی بیشتر شما، از ضرر و زیان‌هایی داشته باشیم که این عادت برای افراد به همراه دارد. با سیارک همراه باشید.

درحقیقت این ضرر و زیان‌ها بی‌شمار هستند و حتی می‌توان گفت که برخی از آنها هنوز توسط محققین به طور کلی و بوسیله آزمایش‌های گوناگون اثبات نشده است. با اینحال این‌را می‌دانیم که مصرف دخانیات در بلند مدت ضررهای جبران ناپذیری را متوجه افراد می‌کند. جراحی‌هایی که به منظور بهبود کارکرد اعضایی از بدن که به خاطر سیگار کشیدن دچار اختلال شده‌اند، انجام می‌شود، ممکن است در نهایت تا قطع عضو و ناقص شدن افراد نیز پیش برود. موردهایی هم وجود دارد که پس از انجام عمل جراحی، فرد مجبور به استفاده از دستگاه‌هایی مصنوعی برای انجام فرایندهای طبیعی و حیاتی بدن خود می‌شود؛ مخزن‌های اکسیژن برای رفع مشکلات و اختلالات تنفسی و دستگاه‌های شبیه‌سازی صدا که در حنجره کار گذاشته می‌شوند از این قبیل‌اند. بیماری‌هایی چون سرطان حنجره، که از اثرات مستقیم مصرف دخانیات است، ممکن است به ازکار افتادن قدرت تکلم فرد منجر شود. درنهایت آسیبی که به بدن فردی که سیگار می‌کشد، می‌رسد، می‌تواند موجبات مرگ زودرس اورا فراهم کند. به امید روزی که کسی گرفتار اینگونه عادات زیان‌آور نباشد. بیایید نگاهی به سایر اثرات مصرف دخانیات بیندازیم:

قرار گرفتن افراد غیرسیگاری در معرض دود سیگار

افرادی که نزدیک فرد سیگاری قرار می‌گیرند در حقیقت در معرض دو نوع دود قرار دارند؛ اول دودی است که توسط خود سیگار، زمانی که در حال سوختن است، تولید می‌شود و دومی دودی است که از دهان فرد سیگاری خارج می‌شود. متأسفانه کسانی که در معرض دود سیگار دیگران قرار می‌گیرند، به اندازه خود آن‌ها در معرض اختلالاتی که سیگار کشیدن برای افراد بوجود می‌آورد نیز قرار می‌گیرند.

بین دو نوع دودی که این افراد در معرضش قرار می‌گیرند (دو نوعی که در ابتدای این بخش عنوان شد) تفاوت‌هایی اساسی وجود دارد. دودی که از سوختن خود سیگار بوجود می‌آید بسیار خطرناک است. این دود حاوی مواد سمی و سرطان‌زای بیشتری است و به خاطر ذرات کوچک‌ترش نسبت به دودی که از دهان فرد سیگاری خارج می‌شود، راحت‌تر می‌تواند از مجرای تنفسی افراد عبور کرده و به ریه برسد. دودی که از دهان فرد سیگاری خارج می‌شود، به نسبت، کم‌ضررتر است، با اینحال در معرض این دود بودن هم توصیه نمی‌شود، چراکه حجم دود خارج شده بسیار زیاد است و می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

قرار گرفتن در معرض دودی که از سوختن سیگار حاصل می‌شود، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و خطر ابتلا به انواع سرطان را نیز به دنبال دارد. بسیاری براین باور‌اند که سرطان ریه شایع‌ترین نوع سرطان درمیان این افراد است، با اینحال تحقیقات نشان داده که خطر ابتلا به سرطان سینه نیز در این افراد، کمتر از قبلی نیست. خطر ابتلا به سرطان ریه، درمیان افرادی که تنها در معرض دود سیگار دیگران قرار می‌گیرند، تا چیزی حدود سی درصد نسبت به سایرین افزایش پیدا می‌کند. بنا به آخرین آمار بدست آمده، همه ساله چیزی حدود سه هزار انسان، جان خودرا به این خاطر از دست می‌دهند.

سرفه افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند

سرفه مداوم این افراد یکی از عوارض مصرف دخانیات در بلند‌مدت است و می‌تواند اختلالات زیادی در دستگاه تنفسی بوجود بیاورد؛ بیماری مزمن انسدادی ریه یکی از این اختلالات است. این سرفه‌ها همچنین می‌تواند نشانه وجود بیماری‌های عفونی در ریه باشد. سرطان ریه و یا از بین رفتن آن از دیگر نشانه‌ها است.

سرفه‌ای که افراد سیگاری تجربه می‌کنند، کاملا متفاوت است از سرفه‌های مربوط به سرماخوردگی و بیماری‌های آلرژیک. این سرفه بدین معنا است که فرد در تمام طول روز سرفه خواهد کرد و از دست آن خلاصی نخواهد یافت. تفاوت اساسی این سرفه با دیگر سرفه‌ها در این است که با مصرف قطره‌های خوراکی و یا داروهای دیگر نمی‌توان آن را متوقف کرد. در ابتدای دوران مصرف دخانیات (بخصوص اگر خیلی سیگار نکشید) این سرفه‌ها خشک خواهند بود و دردی در قسمت انتهایی گلو احساس نخواهد شد. اما زمان که پیش می‌رود، کم کم سرفه‌های افراد با خود خلط به همراه خواهد داشت. این سرفه‌ها بیشترین شدت را در ابتدای صبح و زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود، دارند. در ریه بدن انسان، قسمت‌هایی وجود دارند که با نام «سیلیا» شناخته شده و شبیه به موی سر هستند. به طور معمول وظیفه این قسمت‌ها خارج کردن مواد سمی از ریه و محافظت از آن است، اما دود سیگار در کارکرد این قسمت‌ها اختلال ایجاد می‌کند. همین مسئله سبب می‌شود که این مواد سمی در ریه فرد جا خوش کنند. بدن هم به طور طبیعی واکنش نشان داده و سعی در خارج کردن این مواد سمی از ریه می‌کند که منجر به سرفه کردن می‌شود. درحقیقت این سرفه کردن تلاش ریه بدن فرد، برای خارج کردن مواد سمی است.

آسیب‌هایی که به ریه وارد می‌شود

بیشترین آسیب کشیدن سیگار متوجه ریه می‌شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به چگونگی این آسیب بیندازیم: بخاطر فعالیت زیاد این ارگان در بدن، ریه افراد سالم حجیم است و رنگی مایل به صورتی دارد. با نگاه کردن به این ریه متوجه سالم و سلامت بودن آن می‌شوید. این درحالیست که با نگاهی جزئی به ریه فرد سیگاری می‌توان تشخیص داد که این فرد دخانیات مصرف می‌کند. ریه این افراد سیاه رنگ می‌شود. دلیل این رنگ سیاه ریه، این است که با هربار وارد کردن دود سیگار به ریه، قطران سیاه‌رنگی در ریه از خود بجای می‌گذارد. زمانی که برای مدتی طولانی در طول روز چند نخ سیگار می‌کشید، این ماده بیشتر و بیشتر شده و در نهایت تمام ریه را فرا می‌گیرد. به همین خاطر است که رنگ ریه در بدن این افراد تغییر می‌کند. آلودگی هوا نیز تأثیری مشابه بر روی ریه می‌گذارد.

مسئله بعدی در باره ریه این افراد، جزئیاتی است که با چشم غیر مسلح قابل شناسایی نخواهد بود. یکی از این جزئیات اختلال در عملکرد «سیلیا» است که در بخش قبلی به آن اشاره شد. اینجا تنها این نکته را اضافه می‌کنیم که این قسمت‌های موجود در ریه، شب‌ها که در حال استراحت هستید، کمی تجدید قوا می‌کنند، اما استمرار مصرف دخانیات آنها را از پا می‌اندازد. مهمترین و ناخوشایندترین نتیجه‌ای که از کشیدن سیگار به احتمال زیاد حاصل می‌شود، ابتلا به سرطان ریه است. عوامل زیادی هستند که سبب ابتلا به سرطان ریه می‌شوند (بودن در معرض تشعشعات خطرناک، آلودگی هوا و ...)، با اینحال تحقیقات نشان داده که بخش اعظم افرادی که گرفتار این بیماری می‌شوند، یا سیگار می‌کشیده‌اند و یا در معرض دود آن بوده‌اند. بنا به آماری که در آمریکا منتشر شده است، چیزی حدود هشتاد و پنج تا نود درصد بیمارانی که در این کشور به سرطان ریه مبتلا هستند، یا مصرف دخانیات دارند و یا اینکه قبلا به این عادت گرفتار بوده‌اند.

تنباکو - قاتل خاموش

حال نگاهی به حقایقی در مورد سیگار و مصرف آن می‌اندازیم که واقعا تکان‌دهنده هستند:

  • همه ساله چیزی حدود چهارصد و هشتاد هزار نفر در آمریکا، جان خودرا به خاطر مصرف دخانیات از دست می‌دهند؛ در واقع از هر پنج نفری که می‌میرند، یک نفر به خاطر مصرف دخانیات بوده است.
  • همه ساله چیزی حدود شش میلیون نفر در سراسر جهان جان خودرا به خاطر مصرف دخانیات از دست می‌دهند. سی درصد این افراد به سرطان مبتلا می‌شوند و سایرین به خاطر دیگر عوارض مصرف دخانیات جان خودرا از دست می‌دهند.
  • تلفات تمامی جنگ‌هایی که تاکنون در آمریکا رخ داده است، با تلفات مصرف دخانیات برابری نمی‌کند و در واقع از آن کمتر است.
  • تعداد کسانی که همه ساله بخاطر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، از مجموع تلفات مسائلی چون، قاچاق و مصرف غیر قانونی مشروبات الکلی، ایدز، تصادفات جاده‌ای و درگیری‌های مسلحانه، بیشتر است.

اکثر مردم فکر می‌کنند که مصرف دخانیات تنها بر کارکرد ریه اختلال ایجاد می‌کند، اما حقیقت این است که تک تک اعضا و ارگان‌های بدن انسان به خاطر این عادت رفتاری، آسیب می‌بینند. خطرناکترین تهدید تنباکو، قطران و بیش از هفت هزار ماده سمی و شیمیایی است، که در هنگام سوختن تولید می‌کند. بیش از هفتاد عدد از این مواد شیمیایی، از عوامل سرطان‌زا هستند. علاوه بر خطر ابتلا به سرطان ریه، مصرف دخانیات در نقاط دیگری از بدن نیز می‌تواند سرطان به وجود بیاورد؛ حنجره، لب، معده، پانکراس، کلیه و کبد از این قبیل‌اند.

در پایان این مقاله به نکته‌ای اشاره می‌کنیم که از اهمیت بخصوصی برخوردار است. برخی براین باور‌اند که سیگارهای سبک‌تر (به اصطلاح «لایت») و سیگارهای طعم‌دار (برای مثال با طعم نعنا یا از این قبیل) ضرر کمتری را متوجه بدن می‌کند. اما آیا واقع اینگونه است؟ درواقع خیر. چیزی به نام سیگاری با ضرر کمتر وجود ندارد، چه برسد به سیگاری که کلاً ضرر نداشته باشد. سیگارهای لایت یا سبک، سیگارهای با قطران پایین، سیگارهای طعم دار و ... فقط وفقط برای بازارگرمی و فروش بیشتر محصولات است و شرکتهای بزرگ تولید سیگار از این استراتژی برای بازاریابی مؤثرتر استفاده می‌کنند. اینکه میزان قطران و نیکوتین سیگار سبک و دیگر انواع سیگار که اشاره شد، کمتر هست یا نه، مشخص نیست، اما تحقیقات ما نشان داده است که ضرری که این انواع سیگار متوجه افراد می‌کنند، هیچ تفاوتی با سیگارهای دیگر ندارد.

درباره سیگارهای طعم‌دار هم ذکر این نکته ضروری است که اینها هم ضرر کمتری ندارند و چنین ادعایی کذب است. این را هم باید دانست که این سیگارها اعتیادآورتر از سایر انواع سیگار هستند، حال اینکه چرا اعتیاد به این نوع سیگار بیشتر است، هنوز مشخص نیست و به تحقیقات بیشتری نیاز است.

حال که از ضررها و زیان‌های مصرف دخانیات آگاه شده‌اید، ممکن است قصد کنار گذاشتن این عادت رفتاری را داشته باشیدپس این مقاله‌ را بخوانید. ترجمه  itrans.ir

در سیارک بخوانیم:

13 نکته در مورد ترک سیگار

مشکلات جسمی ناشی از سیگار کشیدن 

مضرات انواع سیگار و مقدار آسیب رساندن به بدن

نظرات

در ادامه بخوانید...

اثرات نشر اخبار جعلی در واتساپ و پیام رسان های مشابه بخش اول

در

در انتخابات سال 2016 آمریکا بود که خبر های غیر رسمی و غیر واقعی، به وسیله شبکه های اجتماعی ای مانند فیسبوک دست به دست می گشتند و به همین خاطر بود که صحبت های بسیاری در زمینه استفاده صحیح از این شبکه های اجتماعی، از آن زمان تا کنون، مطرح شده است. اما این مسئله محدود به آمریکا نمی شود و در بسیاری از کشور های دیگر نیز، این گونه خبر های غیر واقعی، بعضاً به وسیله شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان منتشر می شوند؛ خبر هایی که برخی می توانند نتایج مرگباری در پی داشته باشند. برای نمونه می توان به وقایع مرگباری که در این خصوص در هندوستان رخ داده است اشاره کرد: اشخاصی ناشناس، اقدام به آتش افروزی میان فرقه های هندی کردند و به وسیله واتساپ و سایر برنامه های پیام رسان، شایعاتی بی اساس در خصوص این فرقه ها منتشر کرده و خبر را به فرقه ای دیگر نسبت می دادند؛ این اقدامات در نهایت  باعث شد میان فرقه های هندی درگیری رخ داده و طی این درگیری ها چیزی حدود بیست و چهار نفر کشته شوند. در برزیل نیز، مدتی به وسیله همین برنامه ها، خبرهایی دست به دست می گشت مبنی بر این که واکسنی که دولت برای درمان تب زرد در اختیار مردم قرار می دهد، خطرناک است و بهداشتی نیست؛ همین مسئله باعث شد تا مردم استفاده از آن را متوقف کنند. در سوی دیگر نیز، ماه جاری، شاهد انتخابات ریاست جمهوری در مکزیک خواهیم بود و این کشور نیز از گزند آسیب های خبر های بی پایه و اساسی که توسط افراد سود جود در واتساپ منتشر می شود (خبر هایی در خصوص سیاست مداران و نامزد های انتخاباتی)، مصون نمانده است.

واتساپ، نزدیک به یک و نیم میلیارد کاربر فعال دارد و تنها به مدت زمانی کمتر از یک دقیقه نیاز است تا هر گونه اطلاعاتی، صرف نظر از این که تأیید شده و درست باشد یا نه، میان کاربران این برنامه دست به دست بگردد و متأسفانه هیچ گونه راهی برای تشخیص منبع خبر و اطلاعاتی که در آن درج می شود وجود ندارد و کاربران آزاد هستند که هرچه دوست دارند در آن منتشر کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با پدیده انتشار اطلاعات و اخبار بی پایه و اساسی که در حال حاضر در بسیاری از نقاط رایج شده است آشنا کنیم؛ اطلاعات و اخباری که غالباً به واسطه برنامه های پیام رسان منتشر می شوند. با سیارک همراه باشید.

اخیراً بررسی هایی در دانشگاه آکسفورد در خصوص استفاده از شبکه ها و برنامه های پیام رسان انجام شده و نتایج حاکی از این است که حداقل تعداد ده کشور، از این مسئله رنج می برند و اطلاعات نادرست بسیاری به وسیله برنامه های پیام رسان در این کشور ها منتشر شده است. در هفت کشور از این ده کشوری که مورد بررسی قرار گرفته اند، واتساپ به عنوان اصلی ترین برنامه پیام رسانی که برای این منظور به کار گرفته شده، شناسایی شده است؛ کشور هایی چون برزیل، هندوستان، پاکستان، زیمباوه و مکزیک در این گروه قرار می گیرند. از دیگر برنامه های پیام رسانی که منتقل کننده اطلاعات غلط و خبر های نادرست بوده اند می توان به تلگرام در ایران، وی چت در چین و لاین در تایلند اشاره کرد. کلِیر واردل، یکی از اشخاصی است که در آمریکا، در مؤسسه ای وابسته به دانشگاه هاروارد فعالیت می کند و وظیفه اصلی اش، شناسایی منابع خبری مختلف و تأیید صحیح یا نادرست بودن آن ها است؛ او در این خصوص عنوان کرد: « در ایالات متحده آمریکا، بیشترِ مسائلی که پیش می آید و اخبار نادرستی که منتشر می شود، در فیسبوک انتشار می یابند، با این وجود، اگر بخواهیم مسئله را از بُعد جهانی در نظر بگیریم، بیشتر این برنامه های پیام رسان هستند که در این خصوص نگرانی هایی را ایجاد می کنند؛ به واسطه ماهیت این گونه پیام رسان ها، قابلیت تحت نظر گرفتن آن چه در آن نوشته و منتشر می شود، بسیار محدود تر از شبکه های اجتماعی ای چون فیسبوک است.». همان گونه که کلِیر نیز عنوان کرد، نظارت بر مطالبی که در این گونه برنامه های پیام رسان منتشر می شود، کاری است بسیار دشوار و محدودیت های بسیاری در این راه وجود دارد. برای این که درک درست تری از این مسئله پیدا کنید، به انجمن های گفتگویی اشاره می کنیم که در فیسبوک و یا در توئیتر به راه می افتدند و در آن ها عده زیادی اقدام به گفتگو می کنند و مطالب توسط تعداد کثیری از افراد مشاهده می شود. این در حالی است که برنامه های پیام رسانی چون واتساپ، این قابلیت را برای کاربران شان فراهم می آورند که به جای باز کردن یک انجمن گفتگوی گسترده، یک گفتگوی محرمانه با تعداد محدودی از دوستان خود داشته باشند (private chats). این گونه گفتگو ها در برنامه های پیام رسان، رمز گذاری می شوند و به همین خاطر است که هیچ کس، حتی کسانی که در شرکت های متعلق به راه اندازی این برنامه ها استخدام هستند، قادر به مشاهده مطالبی که میان چند دوست به صورت خصوصی رد و بدل می شود، نخواهند بود.

سامانتا برادشاو، یکی از کسانی است که در انجام تحقیقات متعلق به دانشگاه آکسفورد که در ابتدای متن به آن اشاره شد، نقش عمده ای داشت؛ او در این خصوص عنوان کرد: «در حال حاضر، در بسیاری از کشورهای نقاط مختلف جهان، اصلی ترین راهی که افراد از طریق آن با یکدیگر ارتباط می گیرند، استفاده از برنامه های پیام رسان است. این گونه برنامه ها، به واسطه ماهیتی که دارند، می توانند بسیار خطرناک باشند و دوستان صمیمی و افراد یک خانواده (کسانی که معمولاً اعتماد زیادی به آن ها می شود)، اقدام به اشتراک گذاری اطلاعات می کنند و امکان هیچ گونه نظارتی بر این اطلاعات نخواهد بود.». در ماه جاری، در نواحی جنوبی هندوستان، گروهی از دوستان که با یکدیگر به گردش تفریحی رفته بودند، سر راه خود پیاده شده تا کمی شکلات به کودکانی که در مسیر مشاهده کرده بودند، تعارف کنند. اما کمی بعد مشخص شد که این دوستان اشتباه بسیار بد و مرگباری کرده اند، چرا که به زودی در واتساپ خبری شروع به دست به دست گشتن کرد مبنی بر این که این افراد، قاچاقچیان کودک هستند و قصد دارند آن ها را (کودکان را) بربایند. اما چه شد که این خبر برای این دوستان مرگبار شد؟ پس از مدتی که این خبر ها دست به دست می گشت (در واتساپ)، افرادی که در آن منطقه بودند (افراد بومی نواحی جنوبی هندوستان که یکدیگر را به خوبی می شناختند) گرد هم آمده تا فکری به حال این ربایندگان کودک کنند. در نهایت اقدامات آن ها باعث شد تا یکی از این افراد که برای گردش به آن جا آمده بودند، کشته شود؛ نام او محمد اعظم احمد بود و سی و دو سال داشت. محمد مهندس نرم افزار کامپیوتری بود. محمد اکرم، برادر قربانی این حادثه در مصاحبه ای که با او انجام شد عنوان کرد: «آن ها التماس کردند و مرتب عنوان کردند که چنین مسئله ای صحت ندارد (که آن ها قاچاقچیان کودک نیستند) و تنها برای گردش به آن منطقه رفته بودند. اما صحبت های آن ها افاقه ای نکرد و در نهایت این حادثه شوم رخ داد. برادر من به خاطر انتشار خبر های بی پایه و اساس کشته شد.».

در نهایت این گونه اتفاقات ناخوشایند سبب شد تا متصدیان برنامه های پیام رسان و در رأس آن ها واتساپ که تحت فشار شدیدی از سوی مقامات سیاسی و دولتی کشورهای مختلف قرار گرفته بودند، تدابیر جدیدی اتخاذ کرده تا راه را برای دست به دست گشتن این گونه خبر های بی پایه و اساس مسدود کنند. مقامات اصلی که کنترل و راه اندازی واتساپ را به عهده دارند، هفته گذشته ملاقاتی اضطراری با مسئولان و دولت مردان هندی داشتند و سر انجام این گفتگو ها به آن جا انجامید که این مقامات با استفاده از تکنولوژی های جدید، امکانی را فراهم کنند تا صحت اخبار منتشر شده در برنامه پیام رسان شان به دقت بررسی شده و سپس در دسترس افراد دیگر قرار گیرد. روز سه شنبه نیز مسئولان اصلی واتساپ، طی بیانه ای رسمی اعلام کردند که قصد دارند تغییرات عمده ای در کارکرد برنامه شان به وجود آورند؛ یکی از این تغییرات محدود کردن قابلیت فُروارد (forward) کردن پیام هایی بود که برای افراد ارسال می شد. در حقیقت همین فُروارد کردن بدون محدودیت پیام ها بود که بیش از هر قابلیت موجودِ دیگر در این برنامه، سبب انتشار اطلاعات و اخبار بی پایه و اساس می شد. ریاست جدید برنامه پیام رسان واتساپ، کریس دنیلز، که پیش از این نیز به عنوان یکی از مسئولان عالی رتبه فیسبوک فعالیت می کرد، این اطمینان را به همگان داده است که قصد دارد امنیت و انتشار خبرهای تأیید شده توسط منابع موثق را، پیش از هر امر دیگری، در دستور کار خود قرار دهد. پیش از این و در ابتدای متن عنوان شد که در انتخابات سال 2016 آمریکا، اخبار و اطلاعات بی پایه و اساس بسیاری توسط سودجویان و بعضاً اشخاصی که در نهایت به عنوان عاملان روسی شناسایی شدند، در فیسبوک منتشر شد و کریس دنیلز، یکی از کسانی بود که نقش عمده ای در برطرف کردن این گونه مسائل و شناسایی افراد خاطی داشت. اما کنترل این برنامه پیام رسان، به واسطه ماهیتی که دارد، کاری است بس دشوار و باید دید که دنیلز آیا باز هم قادر به کنترل این گونه اخبار و اطلاعات ضد و نقیض خواهد بود یا خیر.

همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد، رمز گذاری واتساپ به گونه ای است که این امکان را به افراد شاغل در مؤسسه های آن نمی دهد که قادر به خواندن پیام های کاربران باشند و این مسئله تنها در صورتی امکان پذیر است که کاربری، خود گزارشی مبنی بر مشکل دار بودن پیامی به آن ها ارسال کند. نکته دیگری که در خصوص واتساپ وجود دارد این است که بر خلاف روندی که در فیسبوک مشاهده می کنیم، افراد مختلف برای این که در واتساپ نام خود را ثبت کرده و استفاده از آن را آغاز کنند، تنها ملزم به این هستند که یک شماره موبایل از خود در اختیار مسئولان قرار دهند و دیگر به آدرس ایمیل و حتی اسم حقیقی آن ها نیازی نخواهد بود. این مسئله باعث شده است تا مهندسان شاغل در مؤسسه های مربوط به واتساپ، قادر به شناسایی دوستان کاربران و یا حتی فعالیت هایی که در گذشته در فضای مجازی داشته اند، نباشند و این امر، نظارت آن ها بر فعالیت های کاربران را بسیار محدود می کند و  امکان شناسایی و پیشگیری از رفتار های سودجویانه به مراتب کاهش پیدا می کند. طبق اطلاعات منتشر شده توسط واتساپ، میانگین تعداد افرادی که در گروه های گفتگو شرکت می کنند شش نفر است (به عبارت دیگر گروه ها به صورت میانگین شش نفره هستند) و این در حالی است که امکان شرکت کردن 256 نفر در یک گروه مجزا وجود دارد. علاوه بر این، گفتگو هایی که در این گونه گروه ها صورت می گیرد، کمتر در معرض نظارت روزنامه نگاران و کسانی قرار می گیرد که وظیفه شان، بررسی صحت خبر ها و منابع رسمی اطلاعاتی است؛ معمولاً همین افراد هستند که خبر های ضد و نقیض و سود جویانه را شناسایی کرده و آن ها را از سکه می اندازند. در کشور های کلمبیا، مکزیک و برزیل، اخیراً مؤسسه هایی ایجاد شده اند که هدف اصلی و وظیفه شان بررسی اطلاعات و خبرهای موجود در واتساپ است و کاربران واتساپ در این کشور ها قادر هستند که پیامی را که دریافت کرده اند برای این مؤسسه ها ارسال کرده و از موثق بودن خبر کسب اطمینان کنند. افراد شاغل در این مؤسسه ها پس از دریافت پیام های مردمی، آن ها را به دقت بررسی کرده  و در صورتی که خبر صحت نداشته باشد، خبر تأیید شده و اصلی را برای شخص ارسال می کنند؛ به این امید که او این خبر تأیید شده را با افراد گروه خود به اشتراک بگذارد و نه خبر قبلی و بی اساس را. ترجمه  itrans.ir

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

در ادامه بخوانید...

اثرات نشر اخبار جعلی در واتساپ و پیام رسان های مشابه بخش دوم

در

چند ماه پیش از فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در مکزیک، یک ویدئوی تدوین شده که زیرنویسی نیز همراه آن بود، در واتساپ شروع به دست به دست گشتن کرد. در این ویدئو، مردی در ایالت تاباسکوی مکزیک، زنده زنده در حال سوزانده شدن بود و این در حالی بود که جمعیت حاضر در صحنه فریاد «مُرینا» سر می دادند (مُرینا نامِ جنبش سیاسی ای است که در رأس آن آندره مانوئل لوپز اُبرادور قرار دارد. او شخصی است که در نهایت در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و به عنوان رئیس جمهور آینده مکزیک شناخته شد.) و همه چیز در تدوین ویدئو به گونه ای طرح ریزی شده بود که نشانگر این موضوع باشد که آن شخص، به واسطه عقاید سیاسی خود مورد شکنجه قرار گرفته است و به این خاطر است که حساب پس می دهد. زیرنویسی هم برای ویدئو در نظر گرفته شده بود که واژه های نا محترمانه ای را به چپ گراهای مکزیک خطاب می کرد. بسیاری از مردم، این ویدئو را برای بررسی این که تا چه حد واقعی است، برای همان مؤسسه ای که پیش از این و در بخش قبلی مقاله توضیحاتی در خصوص آن داده شد، ارسال کردند.

روزنامه نگاران و نیز کسانی که وظیفه شان بررسی منابع خبری مختلف در مکزیک است، این ویدئو را به دقت مورد بررسی قرار داده و در نهایت مشخص شد که آن شخص، به این خاطر در حال سوزانده شدن بود که قصد داشت یک موتور سیکلت را بدزدد و اساساً به هیچ عنوان به واسطه عقاید سیاسی اش چنین شکنجه ای برای اش در نظر گرفته نشده بود. علاوه بر این در ویدئوی کامل و دستکاری نشده ای که از این واقعه گرفته شده بود، مردم حاضر در صحنه، نام کاندیداهای مختلفی را به زبان می آوردند و همگی طرفدار یک حزب و جنبش سیاسی به خصوص نبودند. در نهایت نیز مسئولان این مؤسسه، مقاله ای در این خصوص منتشر کرده و تمامی حقایق و اسناد موجود را در آن ضمیمه کرده و سپس مقاله را برای مردم ارسال کردند و از آن ها درخواست کردند تا این مقاله را در گروه های خود به اشتراک بگذارند.

اثرات نشر اخبار جعلی در واتساپ و پیام رسان های مشابه بخش اول 

برزیل نیز از جمله کشورهایی است که از گزند چنین خبرهای ضد و نقیضی مصون نمانده است؛ دنیل براماتی، مدیر مسئول بخش تحقیقات مطبوعات برزیل و نیز یکی از افراد شاغل در مؤسسه ای است که برای بررسی صحت و چند و چون خبرهای منتشر شده در واتساپ، تأسیس شده است. او در مصاحبه ای از نگرانی های خود در خصوص این گونه اخباری که در واتساپ منتشر می شود گفته است؛ رانندگان کامیون برزیلی، در ماه مِی، به وسیله واتساپ با یکدیگر هماهنگ شده و اعتصابی سراسری را برنامه ریزی کردند که مشکلات عدیده ای را پدید آورد. او در ادامه صحبت های خود در خصوص اطلاعات و اخبار غلط و بی پایه و اساسی گفت که در باره نامزد های انتخاباتی و نیز خطرات واکسن های دولتی در واتساپ مطرح شدند؛ برای نمونه خبری که در خصوص خطرات واکسن تب زرد در واتساپ منتشر شد تا جایی پیش رفت که مقامات دولتی را مجبور به آن کرد که به طور رسمی و طی بیانه ای اعلام کنند که این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد. او در نهایت عنوان کرد که از زمان تشکیل این مؤسسه (بررسی خبرهای موجود در واتساپ) نزدیک به هفده هزار پیام از سوی کاربران واتساپ در برزیل دریافت شده است. ماه اکتبر آینده، انتخابات ریاست جمهوری در برزیل انجام خواهد گرفت و به همین خاطر، متصدیان برنامه پیام رسان واتساپ، نرم افزار هایی در اختیار مسئولان برزیلی قرار داده اند که به واسطه آن قادر خواهند بود، لینک های خبر های اصلی را (که خبرهای بی اساس و دروغین به جای آن ها در واتساپ منتشر می شود)، در آن واحد برای تعداد زیادی از کاربران ارسال کنند و این مسئله به مراتب کار آن ها را برای پیشگیری از انتشار چنین اخباری ساده تر خواهد کرد. البته تنش های زیادی به واسطه استفاده از واتساپ تا کنون در برزیل به وجود آمده است؛ چیزی حدود صد و بیست میلیون نفر کاربر فعال واتساپ در برزیل وجود دارند و مسئولان برزیلی، تا کنون سه بار به طور کامل استفاده از این برنامه پیام رسان را متوقف کرده اند. آخرین باری که دسترسی به این برنامه به طور کامل در برزیل مسدود شده است به سال 2016 باز می گردد.

با تمامی این تفاسیر اما به نظر می رسد که جنبه تاریک و ناخوشایند استفاده نادرست از برنامه پیام رسان واتساپ، در هندوستان پر رنگ تر از سایر نقاط است. بالغ بر 225 میلیون نفر کاربر فعال واتساپ در هندوستان وجود دارند (بنا به آماری که دولت هندوستان منتشر کرده است) و روز به روز نیز به تعداد این کاربران افزوده می شود و این تعداد در حال رسیدن به 240 میلیون نفری است که از شبکه اجتماعی فیسبوک استفاده می کنند. در هندوستان، بی تجربگی و عدم آگاهی کافی مردم از چگونگی استفاده از برنامه های پیام رسان، در کنار رمزگذاری هایی که مختص به این برنامه ها است و پیش تر در خصوص آن اطلاعات دقیق تری عنوان شد، باعث شده است تا اتفاقات ناخوشایندی در هندوستان رخ دهد و سوء تفاهم هایی که بعضاً به خشونت کشیده می شوند. بنا به اطلاعات رسمی منتشر شده توسط مقامات هندوستان، علاوه بر حادثه مربوط به سیزدهم جولای که در آن احمد کشته شد (پیش تر وصف کامل این حادثه عنوان شد)، در همین چند هفته اخیر و به واسطه شایعاتی که در خصوص حضور قاچاقچیان کودک و اعضای بدن انسان در این برنامه های پیام رسان عنوان شده است، بالغ بر بیست و چهار نفر توسط افراد گروه ها و فرقه های متفاوت هندی به قتل رسیده اند. این رفتار های خشونت آمیز و تلفات های انسانی، خشم دولت مردان هندی را بر انگیخت و در نهایت باعث شد تا طی بیانه ای رسمی، از مسئولان واتساپ درخواست کنند تا قابلیت رد یابی منابع خبر های ضد و نقیض و این گونه اقدامات امنیتی بیشتر شود. آن ها در بیانه خود اعلام کرده اند که در غیر این صورت از مسئولان واتساپ شکایت خواهند کرد و روند قانونی را در پیش خواهند گرفت. این مسائل و مشکلات در هندوستان تا جایی پیش رفته است که ایستگاه های مرکزی پلیس و نیز برخی مؤسسه های اجتماعی هندی، تدابیری اندیشیده اند تا مردم را از خطرات این خبر های ضد و نقیض آگاه کنند: برای نمونه عده ای اقدام به برگزاری تئاتر های خیابانی در این خصوص کرده اند و عده ای دیگر نیز به سبک و سیاق دوران باستان، با بلند گو های خود در خیابان با صدای رسا به همگان اعلام می کنند که نباید این گونه خبر ها را باور کنند.

با تمامی این تفاسیر این گونه به نظر می رسد که مسئله در هندوستان جدی تر و ریشه ای تر از آن چیزی است که به نظر می رسد و بسیاری از متخصصان شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان عنوان کرده اند که دولت مردان هندی، در واکنش نشان دادن به این مسئله که روز به روز حاد تر و جدی تر می شود، تدابیر کافی را اتخاذ نکرده و آن گونه که باید و شاید عمل نکرده اند. این متخصصان بر این باور اند که این عدم نشان دادن واکنش بیشتر به این خاطر است که احذاب تند رویی که در هندوستان وجود دارند و فعالیت می کنند، خود از طرفدار های پر و پا قرص این گونه برنامه های پیام رسان بوده و بسیاری از مواقع از این برنامه ها استفاده می کنند تا خبر های جعلی را منتشر کرده و به ضرر رقیبان خود عمل کنند. اخیراً در هندوستان یک انتخابات حذبی برگزار شد که به گونه ای پیش در آمدی بر انتخابات اصلی و ملی سال 2019 به شمار می رفت و نقشی تأیین کننده در روند آن می گذارد؛ محققان واتساپ با بررسی هایی که در هندوستان انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که یکی از احذاب سیاسی حاضر در آن انتخابات (البته از عنوان کردن نام حذب خود داری کردند) از واتساپ برای پیش برد اهداف خود سوء استفاده کردند و هزاران گروه مختلف در این برنامه پیام رسان به وجود آوردند و از آن ها برای انتشار مطالب خود و از بین بردن چهره رقبای خود بهره گرفتند و برای دست یابی به این مهم از افرادی استفاده کردند که طرفدار حذب شان بوده و به آن ها وفادار بودند. این محققان توانستند بسیاری از این گروه ها را شناسایی و اقدامات آن ها را متوقف کنند، با این حال تعداد زیادی از این گروه ها نا شناس باقی مانده و به فعالیت خود ادامه دادند.

این سوء استفاده ها از واتساپ و پیامد های شومی که با آن همراه شده است، به گونه ای نشان گر این مسئله است که چگونه در سال های اخیر، امکانات حاصل شده از تکنولوژی بدل به تهدیدی برای انسان شده اند؛ تهدیدی که بیشتر ریشه در خبر های جعلی و ضد و نقیض دارد. از زمانی که برنامه پیام رسان واتساپ شروع به فعالیت کرد، مهمترین هدف اش آن بود که تا جای ممکن اطلاعات کمتری در خصوص کاربران خود داشته باشد و دو مؤسس و بنیان گذار اصلی واتساپ، برایان اَکتون و جان کوم، افرادی آزادی طلب بودند که عقیده شان به حریم خصوصی افراد و احترام گذاشتن به این حریم، اصلی ترین دلیل شان از راه اندازی واتساپ بود. در نهایت در سال 2014 بود که مسئولان فیسبوک، حق انحصاری استفاده و راه اندازی واتساپ را به قیمت نجومی نوزده میلیارد دلار خریداری کردند (گران قیمت ترین خرید فیسبوک تا کنون) و از آن زمان به بعد، برای این برنامه پیام رسان، افرادی متخصص را به کار گرفته و تمامی تلاش خود را به کار بستند تا از انتشار اخبار جعلی و ضد و نقیض جلوگیری کنند؛ از جمله این اقدامات می توان به استخدام هزاران فرد متخصص در زمینه رد یابی پیام ها و نیز به کار گرفتن هوش مصنوعی برای شناسایی آن دسته از پیام هایی که محتوایی تهدید کننده داشتند، اشاره کرد. محققان بر این باور اند که جدا کردن کنترل واتساپ از فیسبوک، توسط مسئولان و مستقل شدن کنترل آن به طور کلی، باعث شد تا این گونه مشکلاتی که به چند نمونه از آن ها اشاره شد، کمتر شوند. البته برخی هم بر این باور اند که این گونه اقدامات با هدف اصلی فیسبوک که داعیه آن را دارد، یعنی انتشار دموکراسی در سراسر نقاط دنیا سازگاری ندارد.

سخنگوی حال حاضر واتساپ در مصاحبه ای عنوان کرد: «تمامی تمرکز ما از روز نخست بر این بوده است که اطلاعات هر شخصی تا جایی که امکان دارد، ایمن باقی مانده و کسی به آن ها دسترسی نداشته باشد و همه قادر باشند که گفتگو هایی کاملاً خصوصی در این برنامه پیام رسان داشته باشند. البته در سوی دیگر نیز شاهد نتایج خطرناک و بعضاً خشونت باری هستیم که به واسطه نشر اطلاعات و اخبار جعلی رخ می دهند و همین مسئله است که باعث شده تا به فکر اتخاذ تدابیری جدید در این خصوص باشیم و این مسئله اجتناب ناپذیر است.».

اَکتون و کوم، دو شخصی که بنیان گذاران اصلی واتساپ به شمار می روند، تا کنون مشاجره های بسیاری با مسئولان فیسبوک بر سر مسئله دسترسی به اطلاعات شخصی افراد داشته اند. در نهایت اما سال گذشته بود که اَکتون به طور کلی از این مشاجره ها کناره گرفت و کوم نیز در سال جاری استعفای رسمی خود را از هدایت واتساپ عنوان کرد. استعفای کوم مصادف با گزارش رسمی ای بود که روزنامه واشینگتن پُست آمریکا، از مشاجره های میان کوم و مسئولان فیسبوک نقل کرد. کوین لی، یکی از مدیران ارشد در یکی از بخش های فیسبوک بود که تا سال 2016 برای فیسبوک فعالیت می کرد. او در این خصوص عنوان کرد: « اَکتون و کوم، در خصوص حریم خصوصی افراد و اطلاعات شخصی آن ها به هیچ عنوان کوتاه نمی آمدند و مسئله این جا بود که این دو به هیچ سازمان و اُرگان به خصوصی وابستگی نداشتند و به همین دلیل، ماندن بر سر موضع شان، کاری ساده تر بود و از این لحاظ محدودیتی نداشتند.».

واتساپ، هیچ گاه نام خود را به عنوان یک شبکه اجتماعی مطرح نکرده بود، چرا که محتویات و مطالب موجود در آن، در معرض دید عموم قرار نمی گرفت و الگوریتم های این برنامه به گونه ای است که اطلاعات را همانند شبکه های اجتماعیِ دیگر (فیسبوک، اینستاگرام و...)، منتشر و به اصطلاح وایرال نمی کند. اما مسئله ای که در خصوص واتساپ مطرح است، این است که حتی با وجود نبود چنین الگوریتم هایی در برنامه، به واسطه قابلیت فُروارد کردن و فرستادن پیام هایی مشابه برای کاربران دیگر، نقشی دو گانه به خود می گیرد. به عبارت دیگر هم برنامه ای پیام رسان است و هم شبکه ای اجتماعی. مسئولان قبلیِ این برنامه پیام رسان نیز همان گونه که عنوان شد، به شدت با هرگونه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران و محدود کردن استفاده آن ها از برنامه مخالفت می کردند. در نهایت توقف کلی برنامه و مسدود شدن واتساپ در کشور برزیل و نیز فزونی گرفتن پیام های تبلیغاتی غیر مجاز در آن سبب شد تا روند کاری برنامه وارد یک دوره بحرانی شود؛ دوره ای که مسئولان فیسبوک اطلاعات کافی برای خارج شدن از آن را نداشتند و دو متخصص و مؤسس واتساپ نیز دیگر در دسترس نبودند. همین باعث شد تا مسئولان فیسبوک، متخصصین و مهندسانی زبده را برای این منظور به کار بگیرد و با پرداخت هزینه هایی گزاف، فعالیت ها و نیز تعداد ساختمان هایی که برای کار به واتساپ اختصاص می گیرد را دو چندان کند. همچنین آن ها ساختمان مرکزی واتساپ را به مِنلو پارک منتقل کردند؛ جایی که مرکز فعالیت های فیسبوک نیز به شمار می رود.

هفته گذشته، مسئولان اقدام به آموزش شیوه هایی به گروهی از افراد هندی کردند که به واسطه آن قادر خواهند بود اخبار های جعلی و بی پایه و اساس را تشخیص دهند. علاوه بر این،  قسمت هایی از روزنامه های هندی نیز برای این کار در اختیار مسئولان واتساپ قرار گرفته اند و در این قسمت ها، آن ها اقدام به انتشار نکاتی می کنند که شهروندان هندی برای شناسایی اخبار ضد و نقیض و جعلی باید مد نظر داشته باشند و در صورت مشاهده چنین نکاتی، به دنبال اخبار اصلی ومنابع خبری موثق تر باشند. از اقدامات دیگر مسئولان واتساپ می توان به استخدام مهندسینی اشاره کرده که وظیفه شان تنها رسیدگی به اخباری خواهد بود که در خصوص کمپین های انتخاباتی و توسط احذاب سیاسی منتشر می شود. تکنولوژی جدیدی نیز به کار گرفته شده است که به واسطه آن قادر خواهند بود تشخیص دهند که آیا فرد پیام را به اصطلاح فُروارد کرده است و یا این که مطالبی که تحت عنوان خبر منتشر کرده است را خود نوشته و جعل کرده است.

دنیلز، مدیرمسئول جدید واتساپ، در نخستین هفته کاری اش در ماه مِی، سیصد نفر از مستخدمین برجسته واتساپ را به نشستی دعوت کرده و با آن ها به گفتگو نشست. دنیلز هنوز حاضر به شرکت در نشست های خبری نشده است با این وجود اطلاعات مختصری در اختیار رسانه ها قرار داده است مبنی بر این که آن ها به هیچ عنوان قصد ندارند به حریم خصوصی افراد وارد شده و به اطلاعات شخصی شان دسترسی داشته باشند و سیاست های پیشین در این خصوص، دست نخورده باقی خواهند ماند، با این وجود تدابیر جدیدی اتخاذ خواهد شد که به واسطه آن بتوان امنیت افراد را تضمین کرد و از بروز رخداد هایی که پیش از این شاهد اش بوده ایم و نیز از اثرات سوئی که واتساپ به واسطه نشر اخبار جعلی می تواند داشته باشد، جلوگیری کنیم.

نظرات

در ادامه بخوانید...